Help - Search - Members - Calendar
Full Version: JAS lilla segertåg.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
caridon
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=6...ousRenderType=6

överskriften:

Tjeckien vill hyra 14 Jas-plan

verkar som vi gör ganska bra intjack i östeuropa med vår grip.

/C
Klargplutte
Finland valde tydligen F-16 framför JAS..........intressant påstående surprise.gif
Men det ser ju onekligen ljusare ut för JAS på marknaden
A2Keltainen
QUOTE (Klargplutte @ Feb 26 2004, 11:04 )
Finland valde tydligen F-16 framför JAS..........intressant påstående :

Skit, där blev vi avslöjade. Men, men, vi lyckades under bra många lura folk att tro att vi köpt F-18, så helt missnöjda bör vi inte vara med vår maskirovka. biggrin.gif Tänkte maila journalisten, men såg ingen mailadress. Synd för honom och eventuella personer som inte vet hur det egentligen ligger till.
404 Skenberg
Tänkte bara säga som gammal Flygvapnare så värmer detta i själen att vi än en gång har lyckats hyra ut plan istället för att landet i fråga köpte av Usa
J-Star
Jag mailade journalisten i morse. Fick inget svar. Mailadressen avslöjas genom att klicka på hans namn.

Subject: Ett par påpekanden.

Hej!

Jag har ett par påpekanden angående artikeln "Tjeckien vill hyra 14 Jas-plan".

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=237896

Egennamnet för flygplanstypen är "Gripen", inte "Jas". JAS kan inte stå för sig själv eftersom förkortningen är allmängiltig för alla flygplan som har dessa egenskaper. Inte heller Jas 39 är rätt utan flygplanstypens benämning skrivs JAS 39 eller JAS-39.

Ja, jag vet att jag är petig... men du kallar väl ändå inte AJS 37, JA 37 eller AJ 37 för "ja", "aj" eller "ajs"? Knappast... du kallar dem kort och gott för "Viggen", eller hur? ;)

Det andra påpekandet är att Finland köpte F-18, inte F-16. Dock är båda amerikanska. smile.gif

Tack för din tid. smile.gif
/Micke

/J
A2Keltainen
QUOTE (J-Star @ Feb 26 2004, 14:10 )
Jag mailade journalisten i morse. Fick inget svar. Mailadressen avslöjas genom att klicka på hans namn.

Namnet såg inte ut som en länk i min browser, utan såg ut som vanlig icke understruken fet text. Vad bra att man låter design gå före funktionalitet när man bygger HTML-kod. dry.gif
J-Star
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 26 2004, 14:37 )
QUOTE (J-Star @ Feb 26 2004, 14:10 )

Namnet såg inte ut som en länk i min browser, utan såg ut som vanlig icke understruken fet text. Vad bra att man låter design gå före funktionalitet när man bygger HTML-kod. dry.gif

Tja... jag ser det som screening för att minska mailskörden. smile.gif

/J
Gaelgannon
När jag kollade nyss stod det att Finland valde F 18 Hornet. Någon har lyckats komma fram =)
Adam Wilhelm
Precis som i SSG-tråden där vi diskuterade utseendet på hemsidan.
Vi kan påverka, vi är några...
Vi är inte ensamma!!

laugh.gif biggrin.gif
(påminner mig om när Lasse åberg står på toaletten i Sällskapsresan och rabblar sin mantra: Jag kan flyga, jag är inte rädd...)

/Thomas
EO4
Stod i DI också, med en något annan vinkling:

"Tjeckien vill hyra 14 Jas Gripen
2004-02-26
Henrik Huldschiner

Det tycks näst intill omöjligt för Saab att sälja några Jas-plan till utlandet. Nu ser det i alla fall ut som om Tjeckien vill hyra 14 överblivna flygplan av svenska försvaret.

FMV, Svenska försvarets materielverk, och tjeckiska regeringen är just nu inne i direkt avgörande slutförhandlingar om ett leasingavtal på 14 flygplan, uppger Dagens Nyheter.

Att det tjeckiska flygvapnet ska köpa egna Jas-plan från Gripen International, det Saab-delägda bolag som har i uppgift att sälja det svenska stridsflygplanet till hugade flygvapen världen över, tycks avlägset.

Tanken är i stället att det tjeckiska flygvapnet ska hyra 14 av de plan som svenska flygvapnet beställt, men som nu inte ryms inom försvarets krympta ramar, skriver DN.

Ett liknande upplägg har den svenska regeringen med Ungern. Liksom i fallet med Ungern ska tjeckerna efter leasingtidens slut ha option på att köpa planen av FMV.

Peter Larsson, informationschef vid Saab Aerospace, vill inte hålla med om att det är ett bakslag att de planerade försäljningarna till Tjeckien och Ungern nu förvandlas till leasingavtal.

"Det är bra ju fler som tar planet i tjänst. Och vår prognos om att kunna ta 10-20 procent av världens behov av nya stridsflygplan ligger fast", säger han till DN.

Fram till i dag är Sydafrika det enda land som, förutom Sverige, köpt Jas 39 Gripen. "
4425
De måste vara svår att sälja ett flygplan som inte har bevisat sin kapacitet som jänkarnas plan har gjort ett antal gånger!
men man får hoppas att det lossnar snart!
J-Star
QUOTE (Gaelgannon @ Feb 26 2004, 16:31 )
När jag kollade nyss stod det att Finland valde F 18 Hornet. Någon har lyckats komma fram =)

Japp! Och inte heller hittar jag några "Jas" för sig självt utan det står åtminstone Jas Gripen. Sådant får "med tvekan godkänt". smile.gif

/J
jed
Nu är kontraktet påskrivet, 14 st JAS 39 Gripen ska till Tjeckien smile.gif

Någon som vet vilken modell? Jag har hört allt från 39A till senaste modifikationen med möjlighet till lufttankning...

källa till kontraktspåskrivningen: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=6...ousRenderType=8
jonte72
QUOTE (jed @ Jun 14 2004, 14:26 )
Nu är kontraktet påskrivet, 14 st JAS 39 Gripen ska till Tjeckien smile.gif

Någon som vet vilken modell? Jag har hört allt från 39A till senaste modifikationen med möjlighet till lufttankning...

källa till kontraktspåskrivningen: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=6...ousRenderType=8

Det är C/D flygplan, ursprungligen tänkta för F4 Frösön........
AdamKalle
Själv hade jag hellre sett att de fick nybyggda plan än att de tär på våra egna Gripen-tillgångar. banghead.gif

Men man kan ju inte få allt..
Yxgubbe
Första flygturen med Gripen i tjeckiska färger.

http://www.saabaerosystems.com/5.d7b7d9ffb...3737fff247.html

edit: lade till bilden
eskil
Åh, vad fint med "low-vis" märken. Hur ska man nu kunna skilja Tjeckiska och Nederländska flygvapnet åt?
KD803
QUOTE (eskil @ Oct 23 2004, 23:04 )
Åh, vad fint med "low-vis" märken. Hur ska man nu kunna skilja Tjeckiska och Nederländska flygvapnet åt?

Genom att tjeckerna flyger Gripen och holländarna F-16 kanske?
Sytare
QUOTE (BJE @ Oct 24 2004, 00:12 )
QUOTE (eskil @ Oct 23 2004, 23:04 )

Genom att tjeckerna flyger Gripen och holländarna F-16 kanske?

Good one BJE, good one....

Allmän fråga: Vilka länder har köpt Gripen? Vilka leasar och vilka funderar?

Sydafrika 28 plan (?)
Tjekien 14 plan, men vad är det mer, var det inte nå't land i sydostasien som också hade intresse?
Jonte
Thailand.

*edit*
Det här hade jag missat helt och hållet
Thailands flygvapenchef vill att det ska bli det svenska stridsflygplanet Jas 39 Gripen som ersätter Thailands gamla stridsflygplan.

Thailand är intresserat av att köpa ett 20-tal nya flygplan och affären kan vara värd 230 miljoner dollar, motsvarande 1,7 miljarder kr.

Saabs ledning i Sverige gläds över beskedet men betonar att ingenting är klart och att inga avtal finns.

Thailands regering har varit intresserad av ett svenskt löfte om motköp av thailändska jordbruksprodukter.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1804&a=266694
KD803
QUOTE (Tollen @ Oct 23 2004, 23:17 )
Allmän fråga: Vilka länder har köpt Gripen? Vilka leasar och vilka funderar?

Sydafrika 28 plan (?)
Tjekien 14 plan, men vad är det mer, var det inte nå't land i sydostasien som också hade intresse?

Sydafrika köper 28 nyproducerade fpl.

Ungern leasar 12 39A och 2 39B som "uppgraderas" till 39C/D.
Tjeckien leasar 12 39C och 2 39D.

Thailand är som sagt intresserade. Har för mig att de varit på uppvisning hos F 7.
Unordinary
Jo, tjeckerna är ju i sverige och utbildas just nu.
TReliga typer träffar dem lite då och då.
Lite fusk för de har blivit sponsrade av ett tjeckiskt bryggeri,,, varför blir vi aldrig det... Haha
Ungern ska komma hit nästa år redan tror jag eller nått sånt.

Brasilien skulle ju köpa men har tackat nej nu,, är dock itne slut än utan finns fortfarande hopp.
Grekland har tackat nej till eurofightern och är intresserade av att köpa gripen.
Sen finns det vissa andra som är intresserad också men inte har kommit med nån ofentlig offert.
Private Haze
Borde inte det bli dags för Österrike att byta ut sin drakenflotta mot ett nyare alternativ, de har ju haft positiva erfarenheter av sverige med köp av SK60, J29, och J35. Kanske kan Gripen komma på tal? Ja, man vet aldrig...
KD803
QUOTE (Private Haze @ Dec 12 2004, 11:48 )
Borde inte det bli dags för Österrike att byta ut sin drakenflotta mot ett nyare alternativ, de har ju haft positiva erfarenheter av sverige med köp av SK60, J29, och J35. Kanske kan Gripen komma på tal? Ja, man vet aldrig...

Österrike verkar redan ha bestämt sig för Eurofighter.
griffon
QUOTE (BJE @ Dec 12 2004, 11:48 )

Ja, och de leasar F-5:or tills de kan levereras.
106
QUOTE (griffon @ Dec 13 2004, 10:44 )
QUOTE (BJE @ Dec 12 2004, 11:48 )

Ja, och de leasar F-5:or tills de kan levereras.

Hade Saab fortsatt sälja reservdelar till 35Ö hade de inte behövt hyra in några gamla Schweiziska F-5. Nog för att Saab inte tycker om att de valde Eurofighter, men att därför sluta ta sitt ansvar när det gäller Fpl35 skapar ju knappast någon goodwill.
lanrezac
Själv hade jag hellre sett att de fick nybyggda plan än att de tär på våra egna Gripen-tillgångar

Mja det är väl så att vi har ca 60 jas-plan över även när man räknar in dom som har leasats ut och dom som används för utbildningsstöd, så det är väl bättre att man säljer dom än att dom ruttnar bort i en berghangar. Vore regeringen smart så gjorde man som andra länder dvs sälj planen "billigt" på vilkor att köparen uppgraderar dom i Sverige. Likaså skulle man skänka 4 plan till varje Baltland för vad händer när dom sedan ska bygga ut sitt flygvapen?? man väljer med stor sannolikhet samma typ som man redan har pansar2.png Man borde även "belöna" de länder som har valt Gripen med att skänka dom 4 plan var ( på vilkor att dom uppgraderas i Sverige)

mej veterligt har man förlorat 4 upphandlingar (reservation för Brasilien) Chile förlorades pga politisk klantighet, man skickade dit Kungen för lite salespromtion, men vid ett tillfälle när man skulle ha en svarsmiddag på ambassaden så bjöd man inte in Pinochet ( som då hade någon typ av ÖBskap edyl) detta pga av Svenska inrikespolitiska överväganden. Detta betraktade den Chilenska hären som en diplomatisk förolämpning och meddelade omedelbart att JAS inte var aktuellt längre.

Finland förlorades pga av till största delen politiska överväganden Likaså Polackerna som nu får belöningar i form av Fregatter mm. Vad gäller Österrike så var det ett rent politiska beslut som togs efter ett besök av den Tyska förbundskanslern.

Gripen är ett bra plan och framförallt ett plan som är billigt i inköp och i drift

The Swedish air force also specified flying costs of $2,000 per hour–a figure not yet achieved (it is currently $2,500 but expected to be on target within four years)

http://www.ainonline.com/Publications/Pari...dgripenpd1.html

Att jämföra med
F-16: $9,300 per flight hour ($6380 cost per bomb dropped 500 miles from base)
F-15E: $14,300 per flight hour ($9220 cost per bomb dropped 500 miles from base)
http://www.g2mil.com/EF-1.htm
Magnus Redin
QUOTE (106 @ Dec 13 2004, 11:34 )
Hade Saab fortsatt sälja reservdelar till 35Ö hade de inte behövt hyra in några gamla Schweiziska F-5. Nog för att Saab inte tycker om att de valde Eurofighter, men att därför sluta ta sitt ansvar när det gäller Fpl35 skapar ju knappast någon goodwill.

De har kanske försörjt med reservdelar till "kompispris"
och nu är de inte kompis längre.
Pingo
QUOTE (Magnus Redin @ Dec 15 2004, 23:23 )
QUOTE (106 @ Dec 13 2004, 11:34 )

De har kanske försörjt med reservdelar till "kompispris"
och nu är de inte kompis längre.

Mja...Österrikes Flygvapen tog heller inte sitt ansvar. De underhöll inte 35:orna enligt det avtal som var gjort och SAAB samt Flygvapnet och FMV ansåg då att man skulle få lägga så stora resurser på att "hjälpa" Österrike med sina plan att det skulle bli en förlustaffär.

Österrike har visseligen tagit beslut på att skaffa Eurofightern men det finns starka krafter i deras regering som försöker upphäva beslutet och se till att man åter tar in offerter mm. JAS 39 låg bra till innan och lär vid en ny upphandlingsomgång ligga lika bra till. JAS 39 har två viktiga fördelar för Österrike, pris och storlek. Eurofightern är egentligen för stor för deras begränsade luftrum. Dessutom, enl vad jag hört, så kommer Eurofightern ha stora problem att uppfylla bullerkraven i alperna, större problem än vad JAS 39 skulle ha.
KD803
QUOTE (lanrezac @ Dec 15 2004, 23:18 )
Själv hade jag hellre sett att de fick nybyggda plan än att de tär på våra egna Gripen-tillgångar

Mja det är väl så att vi har ca 60 jas-plan över även när man räknar in dom som har leasats ut och dom som används för utbildningsstöd, så det är väl bättre att man säljer dom än att dom ruttnar bort i en berghangar.

Det vi kommer att ha överskott av är A/B-plan. Tyvärr så är det C/D-plan som är intressanta för eventuella kunder, så det är "fel" plan som vi i så fall säljer.
lanrezac
Ungerns plan är väl uppgraderade A/B plan ?? och det är väl det som är finessen sälj överskottet billigt med krav på att uppgraderingen sker i Sverige så tjänar vi lite pengar ändå
jonte72
QUOTE (lanrezac @ Dec 19 2004, 18:55 )
Ungerns plan är väl uppgraderade A/B plan ?? och det är väl det som är finessen sälj överskottet billigt med krav på att uppgraderingen sker i Sverige så tjänar vi lite pengar ändå

Det är mycket dyrt att uppgradera A/B flygplan till "fullvärdiga" C/D flygplan.
Meteor
Hur dyrt? Och hur mycket i det gamla flygplanet används i det "nya"?
KD803
Ungerns "uppgraderade" flygplan är nybyggda C/D-skrov. På dessa har man sedan monterat vingar och fena från skrotade A/B-flygplan. Jag vet inte säkert, men antar att man även återanvänder motor och radar från A/B.
GrodanBoll
Detta är kanske något OT, men medan vi ändå disskuterar JAS och export, är det någon som vet hur det går med Brasiliens upphandling av nya kärror?

Läste ngn stanns (Flygrevyn tror jag) att JAS låg fint till. Ska tydligen ha "gått till final" tillsammans med Su-32 efter att F-16, Eurofighter och Mirage 2000-5 har ratats.

Beslut lär väl iofs dröja med tanke på den ekonomiska kris som Brasilien tills nyligen har befunnit sig i...
BJK
QUOTE (BJE @ Dec 19 2004, 21:26 )
Ungerns "uppgraderade" flygplan är nybyggda C/D-skrov. På dessa har man sedan monterat vingar och fena från skrotade A/B-flygplan. Jag vet inte säkert, men antar att man även återanvänder motor och radar från A/B.

Ett s k Skrovmål ! smile.gif
Yxgubbe
QUOTE (GrodanBoll @ Dec 20 2004, 08:00 )
är det någon som vet hur det går med Brasiliens upphandling av nya kärror?

Än så länge dröjer beslutet!
DefenseNews.com kunde man för en vecka sedan läsa bl a följande (utdrag ur artikeln):

Brazil’s F-X Fighter Program Remains in Limbo
The competition to supply a new fighter aircraft to the Brazilian Air Force may be just weeks away from collapse, according to a senior executive at Embraer, the country’s leading aerospace and defense company here.
Latin America’s largest Air Force badly needs new combat aircraft to replace aging Dassault Mirage IIIs that are due to be scrapped next year.
A decision on a winner of the service’s $700 million F-X program, for an initial 12 fighters, has been delayed several times during the last two years.
Several factors have stalled the program’s progress, most notably a change of government in 2002 that saw the Workers Party of President Luiz Inacio Lula da Silva come to power.
Embraer is offering a derivative of the Dassault Aviation Mirage 2000-5, with Gripen International offering the JAS 39 Gripen, Lockheed Martin the F-16 and Sukhoi the Su-35.
Now, says Anastacio Katsanos, Embraer’s senior manager of defense market strategy, if a winner is not selected by the end of the year, the competition in its current form could be dead.
“The best and final offers on F-X have already been extended twice, and they expire again at the end of December. If there is not a further extension, the program as it stands would be effectively canceled,” he said Dec. 8.
But Erik Hjelm, Gripen International’s vice president in Brazil, said it could be a little longer before F-X’s future is clearer. “The government has let defense bids lapse before, sometimes up to eight months, and then resurrected negotiations based on the original bid,” he said.
Media reports late last month quoted Jose Alencar, Brazil’s recently appointed defense minister and vice president, as saying a decision could be up to four years away.
Hjelm said Dec. 10 that Gripen International can afford to wait out a long delay, but he’s not sure whether Embraer can with the Mirage 2000-5.
“In four years’ time, Gripen will still be a new-generation fighter. That’s not the case for the Mirage,” he said.
Katsanos said that an interim solution might be to acquire more F-5 fighters on the international market to fill the gap between the Mirage IIIs going out of service and the F-X becoming available. The company hasn’t made any proposals along those lines yet to the government, but it would be a natural conclusion if it were requested, he said.
The industry source in Brazil said that if the Air Force realizes there isn’t going to be an F-X decision in the next two years, it will start pushing for the interim solution.
Hjelm said that Gripen is planning to respond with an offer if the Brazilians opt for an interim solution.
A Lockheed Martin spokesman said, “Whether it’s an interim or permanent solution, we are willing to support the Brazilian government.”
Maskirovka

Jag har aldrig förstått varför man måste modifiera planen till den milda grad att man t.om måste bygga så gott så nya skrov bara för att få dem NATO-anpassade. Varför är det så svårt att använda befintliga plan och bara ändra mjukvara, vapenfästen osv utan att behöva bygga om hela planet?
Magnus Redin
QUOTE (Maskirovka @ Dec 20 2004, 20:44 )
Jag har aldrig förstått varför man måste modifiera planen till den milda grad att man t.om måste bygga så gott så nya skrov bara för att få dem NATO-anpassade. Varför är det så svårt att använda befintliga plan och bara ändra mjukvara, vapenfästen osv utan att behöva bygga om hela planet?

Det var kanske lätt att ändra på skrovet, osv.
Man hade redan en stab upplärda ingenjörer,
beräkningsunderlag, osv för den mekaniska
strukturen så man kunde medan man hade
staben passa på att göra en bättre version
att sälja utomlands.
(Men det är en ren spekulation. )
KD803
så gott så nya skrov

Det är som sagt nya skrov, inte så gott som nya.

Lufttankning är väl en stor del, den sitter i kroppen. Sedan misstänker jag att en hel del har med livslängden att göra. I A/B finns det en hel del kompromisser gjorda för att komma under den magiska "halva Viggens vikt"-gränsen som tyvärr gör att livslängden när man bär en hyfsad last inte är så där jätteimponerande. För att fixa detta så måste man helt enkelt bygga nytt...
Maskirovka
Ok. Om jag har förstått det rätt då...

Från början beställdes 204 st JAS 39. 176 st ensitsiga och 28 tvåsitsiga. Dom beställdes i tre omgångar om 30 + 110 + 64. Den sista beställningen var 50st C + 14st D och de sista 20 ensitsplanen i den andra beställningen var av modellen C. Resterande var alltså 106 st A och 14 st B.

Flygvapnet hade således 106 st JAS 39A, 14 st JAS 39B, 70 st JAS 39C och 14 st JAS 39D.
Nu har 24 st C och 4 st D plan leasats ut (Tjeckien resp. Ungern) vilket lämnar oss med endast 46 st C och 10 st D.

De 106 st A och 14 st B-modellerna vi har är för dyra för att modernisera till NATO-standard med allt vad det tycks innebära (helt nya skrov etc) och det verkar ju som om ytterligare C/D-plan är ute för försäljning.

Får vi inga plan kvar som vi kan använda i framtida internationella insatser?
KD803
QUOTE (Maskirovka @ Dec 20 2004, 21:47 )
Flygvapnet hade således 106 st JAS 39A, 14 st JAS 39B, 70 st JAS 39C och 14 st JAS 39D.
Nu har 24 st C och 4 st D plan leasats ut (Tjeckien resp. Ungern) vilket lämnar oss med endast 46 st C och 10 st D.

Nej, Ungerns fpl är alltså fd A/B-plan som "uppgraderats". De kommer alltså från delserie 1-2.
Magnus Redin
QUOTE (BJE @ Dec 20 2004, 21:14 )
Lufttankning är väl en stor del, den sitter i kroppen. Sedan misstänker jag att en hel del har med livslängden att göra. I A/B finns det en hel del kompromisser gjorda för att komma under den magiska "halva Viggens vikt"-gränsen som tyvärr gör att livslängden när man bär en hyfsad last inte är så där jätteimponerande. För att fixa detta så måste man helt enkelt bygga nytt...

Det låter inte speciellt kompetent att ha "halva viggens vikt"
som en magisk gräns. Det är utmärkt som projektidé för att
skissa på en whiteboard men målet borde var att nå km,
m/s, last, livslängsmått, odyl givet en viss motor, radar
osv. Låter man konceptmålen köra över de tekniska
realiteterna gör man troligtvis bort sig.

Eftersom jag tror att Saab är kompetenta tror jag mera på
att de har rättat div smärre misstag och tagit tillvara på
en massa idéer som inte han komma i tid för att tas in i A/B.

För övrigt håller jag på jaktflygplan, rymdraketer och liknande
produkters utvecklings och tillverkningspris mera skalar efter
antalet komponenter än total vikt. Men det hindrar inte från
att ta betalt per kilo.
BJK
QUOTE (BJE @ Dec 20 2004, 21:14 )
så gott så nya skrov

Det är som sagt nya skrov, inte så gott som nya.

Sedan är det ju så att det sitter så mycket nytt innanför skalet på en C/D att det inte är fysiskt möjligt att plocka in all den hårdvaran i en A/B.
BJK

Det är inte bara för att få fpl s k "NATO-anpassade" som man valt att ta fram C/D, utan det är för att det är så pass mycket nytt inom framför allt hårdvara.
Maskirovka
QUOTE (BJE @ Dec 20 2004, 22:00 )
QUOTE (Maskirovka @ Dec 20 2004, 21:47 )

Nej, Ungerns fpl är alltså fd A/B-plan som "uppgraderats". De kommer alltså från delserie 1-2.

Aha. Så man byggde helt nya skrov och kannibaliserade 14 st av "vår" A/B-serie för att pynta dessa (nya skrov) med diverse prytlar. Det låter minst sagt som en ganska dyr lösning, men jag antar att det var den bästa möjliga. Att bygga nya skrov kanske inte kostar allt för mycket ändå?

Man skulle ju kunna tänka sig att uppgradera A/B som är till för svenska flygvapnet så mycket som möjligt utan att behöva bygga om skroven helt. Köra skiten ur dem och sedan vid en för tidig MLU göra en "Ungernlösning"...
KD803
QUOTE (Magnus Redin @ Dec 20 2004, 22:13 )
Det låter inte speciellt kompetent att ha "halva viggens vikt"
som en magisk gräns. Det är utmärkt som projektidé för att
skissa på en whiteboard men målet borde var att nå km,
m/s, last, livslängsmått, odyl givet en viss motor, radar
osv. Låter man konceptmålen köra över de tekniska
realiteterna gör man troligtvis bort sig.

Nej, det är inte speciellt kompetent. Däremot så var det en politisk låsning... Det blev liksom viktigast att det nya flygplanen inte vägde mer än hälften av vad Viggen gjorde. Vad ska man säga? Politiker var politiker även för tjugo år sedan...
KD803
QUOTE (Maskirovka @ Dec 20 2004, 22:30 )
Aha. Så man byggde helt nya skrov och kannibaliserade 14 st av "vår" A/B-serie för att pynta dessa (nya skrov) med diverse prytlar. Det låter minst sagt som en ganska dyr lösning, men jag antar att det var den bästa möjliga. Att bygga nya skrov kanske inte kostar allt för mycket ändå?

Tänk politik. Vi har för många A/B-plan för den nuvarande organisationen. Ungern är intresserad av Gripen, men vill ha den nyaste versionen (så klart). Om vi då skrotar ett antal av våra A/B-plan och använder vissa av delarna till nybyggda C/D-plan som sedan hyrs ut till Ungern, så kan vi hävda att vi minskar vårt innehav genom att hyra ut dem till Ungern.

Billigt? Knappast, men det är bra inrikespolitik...
Magnus Redin
QUOTE (BJE @ Dec 20 2004, 23:11 )
Billigt? Knappast, men det är bra inrikespolitik...

Det borde bli billigare än att nytillverka alla
framskrotade komponenter.
Smart gjort om vi har överskott på A/B.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.