martinator
May 6 2008, 15:14
Kör sjäv med Victorinox.
Verktyg låser i utfällt läge vilket var en grej du efterfrågade.
Verktygen sitter också på utsidan (kanske de gör på alla nu
för tiden, men förr var de rätt unikt) så man behöver
inte fäll ut någon tång för att komma åt dem.
Tången är helt ok, kombinationstång, med avbitare innerst
och platt ytterst.
Hela grunkan finns i två versioner. En med två knivblad och
utan sax, samt en med ett blad och sax. Som tillbehör finns
en bit-sats.
Nackdelar: ergonomi som en jag vet inte vad. Får själv ont i
handen efter en stund.
/martinator
sgt Odh
May 6 2008, 16:19
Jag anser att det finns två "typer" av multiverktyg, oavsett teknisk lösning.
A: en multi som du har som EDC i bältet. Det är ett lätt men ändå fungerande verktyg. LM PST, LM Fuse och liknande runt 100-150 gram.
B: en multi som du har i ryggan, fiskeväskan, handskfacket på bilen, skötväskan på barnvagnen osv. Verktyg som väger en bit över 150 gram. Den Gerber du visade, LM New Wave osv.
Det finns ju också smått, som LM Micra, men det räknas inte.
Vilket verktyg tror du att du kommer att använda mest? Det jag använder oftast är stjärnmejseln. Öppna paket gör jag med spetsen på tången, den skadar inte innehållet. Om det är kniven så kanske det är bättre att använda en separat fällis (också).
M00nStalker
May 6 2008, 17:20
Det jag stör mig mest på när det gäller Gerber är nog deras otroligt kassa knivar (i multitoolen då). De har oftast någon konstig form av någon outgrundlig anledning, alldeles för smala (egg till rygg), tunna och allmänt kassa.
Det verkar som att Radius också lider av det problemet, till och med ännu värre än det någonsin har varit.
Det gör ingenting om man bär fler knivar som jag med flera, men om man enbart ska ha ett verktyg så ska man vara medveten om det.
Man kan ju inte få allt så denna typ av verktyg blir en kompromiss hur man än vänder på det, användningsbehovet är som sagt mest vid fiske i båt så inte att sitta i bältet varje dag vilket väl är vad EDC betyder?
Dem mest använda funktionerna lär bli spetstången och mejslarna för lite småpill/reparation med rullar och att bocka till sneda krokar och öglor, kniv har jag en bra i bältet som är enbart kniv = universlaverktyg på sitt sätt, blir det större reparationer av tex motor eller annat så finns en välfylld verktygslåda och div reservdelar ombord och idag skaffade jag en Knipex kraftavbitare som framöver kommer att ingå i båtens standarduttrustning.
Det som kändes vettigt med Radius var just dem gummerade greppen då man ofta är blöt och kall om händerna vid fiske och med lite tur har man fiskslem/blod på nävarna med och då halkar man lätt med verktyg, samt att verktygen fälldes ut åt sidan utan att öppna tången, så utifrån dessa behov kommer den att funka??
Jag tror Gerbern kommer att passa dina ändamål bra.
vemtogmittnamn
May 7 2008, 08:32
jag tar tillbaka min rekomendation av gerber suspension. Har insett att den är kass. Verktygen är för tjocka, och låsbrickorna på tok för klena. Dessutom är det ett helvete att få upp en burk med konservöppnaren. Saxen är mycket bra, och det är skönt med fjädringen i tången. Köp billigt köp två gånger..
Vildmannen
Sep 4 2008, 11:59
Det ultimata multiverktyget. Drömmen för varje MÖP
http://www.aftonbladet.se/pryl/article3223170.ab
tinhead
Sep 4 2008, 13:23
QUOTE (Vildmannen @ Sep 4 2008, 12:59 )

Det ultimata multiverktyget. Drömmen för varje MÖP

Mardröm menar du väl?
"lede fi kommer springande emot dig och du har bara en fickkniv din 141funktioners multiverktyg...."
"fippla fippla, korkskruv" (ärsh)
"fippla fippla, förstoringsglas" (ärsh)
"fippla fippla, kryssspårmejsel" (ärsh)
.....
137 "fippla fippla" senare en kniv!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.