Måste tyvärr säga att det du letar efter inte existerar. Iallafall inte på alla punkter.
Charge modellerna XTi och TI har utgått och AL och Alx har tagit deras plats, den stora skillnaden är sidorna, i Ti och XTi så är de gjorda av titan, i Al och Alx så är de av aluminium. TTI har fortfarande titan dock så är saxen ganska kass, tyvärr.
Gerber 800 har utbytbara bitytor vilket kan vara bra, saxen är ok, men inte bra, något bättre än leatherman´s om man ska klippa korta saker (den har väldigt korta klippytor). Gerber är inte helt i samma klass som Leatherman när det gäller kvalitet.
Wave är mer eller mindre en light modell av TTi (eller tvärtom, TTi är jumbomodellen).
Core och surge är riktiga arbetshästar, helt otroligt välbyggda och tunga, ska man öppna en stridsvagn är det bra att ha en sån.

Det finns också ett annat märke är Victorinox, de har en del modeller som är riktigt bra, ordentligt byggda och kvaliteten är genomgående hög, saxen är bra (som på deras fällknivar) men ett problem som jag ser det (och enda anledningen till varför jag inte har någon) är att deras verktyg är konstigt utformade jämfört med Leatherman, gillar dem inte alls, speciellt inte skruvmejslarna.
Mitt val faller på Charge TTi, har en sån själv och bär och använder den varje dag, den har möjlighet till fickclip och fäste för fånglina, vilket förmodligen är bra på sjön. Anledningen till att jag väljer TTi är främst knivbladet, det är gjort i S30v stål, ett stål som är mycket bra, jag har vanligtvis TTin som enda kniv och därför är det viktigt för mig. Core och Surge är också ett vettigt val, det handlar om vilka verktyg du vill ha, jämför på Leatherman´s sida. Luftfuktigheten bör inte vara något större problem om du har möjlighet att torka verktyget regelbundet, det blir egentligen bara ett problem om du är ute mycket länge i sträck (veckor, månader).
Beroende på vad du ska klippa så kan du ha en extra Leatherman Squirt, det är vad jag har.
Ett märke som du ska undvika är SOG, de har roliga funktioner och känns bra men jag har "haft" (ingen av dem var min) två stycken som bokstavligt talat föll isär i händerna på mig, under aktiviteter som jag dagligen gjort med andra verktyg, finns fler på forumet som har kassa erfarenheter av SOG´s multiverktyg.
Hoppas att det hjälpte lite, ställ gärna följdfrågor.