Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nytt multiverktyg
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
dast
Ett tips till alla som funderar på att köpa ett multiverktyg - vänta lite till, snart kommer Leathermans nya värsting ut på marknaden!

Charge Ti och XTi: Handtag i titan, alla verktyg låser i utfällt läge, knivblad i högkvalitetsstål - 154CM.

För en utförlig beskrivning och kommentar, läs här (scrolla ner till Leatherman, men läs sedan gärna allt annat också).

Nu lär Leatherman återta tätpositionen (om de nu någonsin tappat den) bland tillverkarna av multiverktyg. Den nya modellen löser ett av de problem jag har upplevt med tidigare modeller från Leatherman och andra tillverkare, nämligen att stålet i knivbladet inte duger för mycket annat än att peta naglarna med, vilket inneburit att man varit tvungen att ha med sig en annan kniv av bättre kavlitet. Nu behövs inte det längre, såvida inte uppgiften kräver något större (men det är sällan aktuellt för en stabsråtta som jag).

Det är dock med viss bävan man kan se fram emot vad priset blir...

(Jag vet att det finns tidigare multiverktygs-trådar, men tycker att denna nyhet förtjänar en egen tråd.) smile.gif
2Sharp
Mmmm, nice!

De har just ändrat det som jag inte gillade på waven.. skall lätt köpa en sådan när den kommer ut!

smile.gif
bushman
snyft! varför i helvete skall jag få se dessa när jag sparar till en resa i maj.....
två saker är skadliga för min ekonomi:
nya och ûbersnygga leatherman-verktyg och clas olsson.

:( vill ha en storgråtande smile
Xit
QUOTE (dast @ Feb 25 2004, 13:27 )
Ett tips till alla som funderar på att köpa ett multiverktyg - vänta lite till, snart kommer Leathermans nya värsting ut på marknaden!

Charge Ti och XTi: Handtag i titan, alla verktyg låser i utfällt läge, knivblad i högkvalitetsstål - 154CM.

hehe, det blir ju inte direkt svårt att komma ihåg vad den sistnämda heter ;)
joppe
QUOTE (Xit @ Feb 25 2004, 22:13 )
QUOTE (dast @ Feb 25 2004, 13:27 )

hehe, det blir ju inte direkt svårt att komma ihåg vad den sistnämda heter ;)

den verkar lite klumpig laugh.gif
straitrock
XTi... wub.gif mmmm, vill ha.....

Nån som sett nåt pris?
Lindeberg
Följ länken och du finner pris. Kommer naturligtvis inte ihåg det just nu...
Det mest ekonomiska torde väl vara att beställa från staterna, då dollarn just nu är ganska låg.
dast
Enligt snacket på Bladeforums kommer den ut på marknaden först i juli, och då handlar det förstås om USA-marknaden. Det finns alltså ganska gott om tid att spara ihop tillräckligt med pengar.

På Equipped anges priset till 124 $, vilket torde innebära att man kommer att kunna köpa den för ca 100 $ från någon Internetförsäljare i USA. Med frakt, moms och tull hamnar man kanske runt 1 100 kr. Vad priset blir i butik i Sverige vågar man knappast tänka på...

Edit: Lever kvar i den tid då dollarn kostade 10 kr
Fu Dahlberg
Hmmm har ju funderat på att pensionera mitt lågbudgetmultitool, även om det följde med mig genom min VPL... Dax att börja skramla ihop slantarna bara...
Omnixar
7.gif
Ehh... Är jag blind eller är det två likadana tools? Enda skillnaden jag kan se är lilla läppen på det "vågtandade" knivbladet. En såndär som man kan använda till att skära av skosnörena..

/ Omnixar
BARBIE
när kommer den till sverige då? och var naturligtvis
C 2.a pjäs
QUOTE (2Sharp @ Feb 25 2004, 19:23 )
Mmmm, nice!

De har just ändrat det som jag inte gillade på waven.. skall lätt köpa en sådan när den kommer ut!

smile.gif

Varför då? När det finns moralpatches!
Sytare
Bättre knivar, ja, då kanske det blir att byta bort sin Gerber då, men jag är lite skeptisk till att dom nästan helt går ifrån mejslar i själva verktyget. Bit's är ju så förbannat lätta att tappa bort banghead.gif
Mattsson
QUOTE (BARBIE @ Jan 26 2005, 15:12 )
när kommer den till sverige då? och var naturligtvis

Ja den har varit ute ca ett halv år på Svenska marknaden, den kostar (Charge Ti) 1795kr och finns bla :Här, här, här och i din lokala Claes Ohlson butik. smile.gif
NBC
Jag köpte den gamla sortens Wave på Bondsteel för 200 SEK :P Känns som om jag kan stå ut med att alla blad inte låser i utfällt läge...
BARBIE
@ mattssonmannen

Tackar vad skulle jag göra utan all snabb hjälp här på forumet. B)
trinity
Har lite svårt att förstå varför handtaget ska göras i titan om den nu inte ska flyga i 3dubbla ljushastigheten, fast klart blir väl några gram lättare förståss, smile.gif nöjer mig med Wave, konservativ som jag är..
2Sharp
QUOTE (trinity @ Feb 3 2005, 23:30 )
Har lite svårt att förstå varför handtaget ska göras i titan om den nu inte ska flyga i 3dubbla ljushastigheten, fast klart blir väl några gram lättare förståss, smile.gif nöjer mig med Wave, konservativ som jag är..

Lägg av, titan är über-coolt.. det behövs ingen mer förklaring..

;)

Ev. kan jag tänka mig att du får mer slitagetålighet ooch en anings lättare vikt kontra vridstyvhet med att bygga ett verktyg på detta sättet jämfört med stål.

Om det är värt det högre priset? Vet ej... men titan ÄR coolt.. ;)
trinity
QUOTE (2Sharp @ Feb 4 2005, 00:34 )
Lägg av, titan är über-coolt.. det behövs ingen mer förklaring..

;)

laugh.gif iahh,, oj måste i och för sig medge att Titan kan vara trevligt ibland och viss material fetishism kan jag väl inte komma ifrån själv (sneglar på min ring i Titan, inspirerad från filmen Abyss)
worldeater
Vad är skillnaden mellan Ti och XTi och vilken lämpar sig bäst till friluft- och militärliv?
M00nStalker
Skillnaden är att TI har sax och stor skruvmejsel vilket inte xTI har medan xTI har en sk cutting hook, crimper och två stycken "large bit drivers" antar att det är större bitsar än den andra.

Leatherman charge hemsida Fin låt på den sidan, här kan du också se en jämförelse och en del fina bilder.

Leatherman hemsida

Jag skulle välja TI för militärt/friluftsliv eftersom jag anser att en sax är ovärdelig och ser ingen större användning för skärkroken. Jag hade själv en Leatherman Supertool 200 under gu, och det enda jag saknade var just sax, men då hade man ju alltid sin Victorinox huntsman i fickan
Sundman_MA03_BA02_KS01
XTí har ett runt uttag i tången som är till för att klämma sprängpatroner och kanske i viss mån vissa elektriska kontakter. Sen finns det kanske någon funktion till som inte jag har koll på, men just detta urtag borde vara den igentliga skillnaden. Köpte själv en Xt som jag fick med posten i går. 1000: spänn för en ny med nylonfodral och en bitshållare med ca 6-7 bits. Det var en annons på blocket, killen var till USA rätt ofta och köpte då med sig ett antal Letherman hem.

Har inte hunnit använda den speciellt mycket än men den verkar vara bra även om än en smula klumpig. Då jämför jag med min 11 år gamla SOG som jag burit mest varje dag. Låsningen av verktygen är nog det som är den bästa funktionen och sedan att det är en riktigt bra kniv.

Sen till frågan om vilken som är bäst. Sysslar man med sprängning är det XTi, annars är det nog hugget som stucket vilken man tar, priset verkar det samma om man kollar på många nätsiter.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307094&cks=SER
kan man köpa en XTi för 1295:- vilket borde vara rätt bra pris i Sverige.
Patroels
Har nu ägt en Charge i dansk version* i några månader. Är faktisk inte nöjd:
1. Verktyget är mer klumpigt nu än det var i Wave-utgåvan.
2. Det är märkbart tyngre nu än det var i Wave-utgåvan. (vaf-n skal jag då med Titanium unsure.gif )
3. Bredden på båda knivblad gör att man hur lät som helst får klämt huden där pekfingret börjar, när man användar tången.
4. Tyckar fet-illa om ett bit-system där bara Leathermans ägna passar till, räckvidden har iöv blivit kortare (-o' sämre) än skruvmejslarne var i Wave-utgåvan. Att bithållaren numera är låsbar blir fuldständigt likgiltigt om man inte kan räcka skruvan!
5. Till min Charge fanns ett läder-etui där man -enligt LM- kan ha i tången i utfält läge... Yeah, right dry.gif ... Så jag gjorde ett eget etui (utan den ovan nämnde funktion):

*Då voran vapenlag inte tillåter enhandsöpning av knivblad, har Leatherman varit så snälla att göra en version utan hål i bladen. Men (jag tror det var) i februari månad blev det också olagligt om knivbladet är låsbart, så inget mer EDC'ande av den sad.gif

MVH
Troels
Påsen
Jag och en kompis köpte varsin Leatherman för ett tag sedan. Jag köpte en New Wave och han en Charge XTi. Min är betydligt lättare, så det där med titan är bara för fetishister.
Den enda skillnaden mellan Charge och New Wave är (såvitt jag vet) materialet och att man får fler bits till Chargen.
Vi köpte våra från USA och slapp på nåt vänster tull och skatt. Då kostade min 600 kr och hans 800 kr. Så då är frågan om man vill ge 200 kr extra för en tyngre Leatherman och ett gäng bits extra. Jag valde att inte ge 200 kr extra. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte till extra bits, det hade inte varit helt fel då Waven levereras med endast en dubbelsidig bits.

/Påsen
Sytare
Hot damned...
Leatherman ser onekligen ut som ett bra köp. Har haft min Gerber Multiplier i drygt 3 år, varav 15 månader i det militära. Kniven har varit superb (tänk tjälade vedklabbar och att tjära skidor... Jag hade bara det bladet den gången!) men sen så känns den i övrigt som om den gjort sitt (kan inte ens fälla ut lanyard-dlen utan att låsen krånglar!),

Får se hur det blir!
rhdf
jag jämförde min Wave med kompisens New Wave häromdagen
mitt första intryck av den nya var att den på något sätt kändes "billigare"

det var en helt annan finish och den var betydligt glappare än min 2 år gamla
Gator
QUOTE (Patroels @ May 25 2005, 20:15 )
Har nu ägt en Charge i dansk version* i några månader. Är faktisk inte nöjd

Tack för the heads-up, Troels. Har gått och suktat efter en XTi ett tag nu, men nu fick man något att tänka på... Swisstool ?
HV.gif
martinator
har två swisstool och är i stort sett nöjd med dem. har ingen erfarenhet av några andra multiverktyg så jag kan inte jämföra. De är rätt tunga, och inte så ergonomiskt utformade. Om man ska tälja eller så får man ganska snabbt ont i handen av den fyrkantiga utformningen. Bra med tandat knivblad när man ska skära frukostfralllan. Sågen är ett helvets vasst verktyg och funkar förträffligt. Verktygen låses i utfällt läge vilket är bra, utom för danskarna.

/martinator
Gorg
Tänker införskaffa ett multiverktyg och skulle gärna vilja få lite synpunkter eftersom jag tidigare inte haft någon. Priset spelar ingen roll så länge det är under 2 000 kr och helst inga lösa skruvar med att hålla reda på.

Funderar på Gerber MP 800 "Gator Jaw" Legend, någon som har erfarenhet av denna?
Patroels
QUOTE (Gorg @ Jun 24 2005, 19:53 )
Funderar på Gerber MP 800 "Gator Jaw" Legend, någon som har erfarenhet av denna?

Hmmm. Min bästa Hjemmeværns-kompis har en så'n och är mycket nöjd, men jag tycker ändå att handtaget i utfält läge är jätte-obekvämt (o-ergonomisk) att hantera. Generelt sett har jag aldrig gillat Gerber's verktyg. dry.gif

Men det är ju bara min danska 25-öring smile.gif

MVH
Troels
JBP
Hmm skall definitivt känna på en Charge TI för eventuellt inköp när jag ändå skall till usa i morgon B) lutar nog åt ett inköp.

/JBP
volt
Jag "köpte" Gerbers M-nummermärkta verktyg på Berga förra året. Svart, smal spets på tång, urtag för sprängpatron och lite till fun_icon_nana.gif . Skaffa ett gångbart org och akt (ditt kompani har sådant, låt kvm vissel.gif gå i borgen för dig) och köp från FM-Log. Det är billigast... Dessutom bytbar då(/om) defekt uppstår - bara en sån sak. Letherman må vara bättre, men du kan inte byta den på serviceförrådet... /volt
joppe
Tänker införskaffa ett multiverktyg och skulle gärna vilja få lite synpunkter eftersom jag tidigare inte haft någon. Priset spelar ingen roll så länge det är under 2 000 kr och helst inga lösa skruvar med att hålla reda på.

kolla på ebay där kan man hitta den för 600-700 kr
Team Member
Är det någon som har provat att krimpa sprängpatroner med Gerber 600 DET?

Funkar eller inte?
2Sharp
QUOTE (Team Member @ Jun 26 2005, 08:11 )
Är det någon som har provat att krimpa sprängpatroner med Gerber 600 DET?

Funkar eller inte?

Allmän info, jänkarnas sprängpatroner är aningens mindre än våra, 5mm vs 6mm om jag kommer ihåg rätt. (eller 4 vs. 5)

Oftast är de tängerna som säljs anpassade till deras sprängpatroner.

Det funkar men är kanske inte "rätt" smile.gif
martinator
QUOTE (Patroels @ Jun 24 2005, 20:23 )

Hmmm. Min bästa Hjemmeværns-kompis har en så'n och är mycket nöjd, men jag tycker ändå att handtaget i utfält läge är jätte-obekvämt (o-ergonomisk) att hantera. Generelt sett har jag aldrig gillat Gerber's verktyg. dry.gif

Men det är ju bara min danska 25-öring smile.gif

MVH
Troels

Jojo, men du kan ju glädjas åt att med dagens växlekurs är den betydligt mer värd än våran (om vi haft den kvar) så vi får helt enkelt lita lite mer på dig än på andra smile.gif
TofflaN
Återupplivar denna gamla tråd.

Jag fick en Leatherman Charge Ti av mina snälla föräldrar innan inryck. Och jag kan inget annat säga att jag är grymt nöjd med den nu efter MUCK.

Tången: oslagbar! funkar till allt, från grov arbete till finlir som t ex dra ut stickor/fästingar.
Avbitaren: Sinnessjuk... du kan klippa av allt du kan tänka dej att du få in i gapet på avbitaren
Kniven: Bra smal spets för finarbete och grövre längre in för grovtäljning... MEN en bra normal kniv är att föredra vid täljning.
Sågen: Vass som bara den, utmärkt vid tillverkning av tältpinnar och dyl.
Övriga verktyg: Skruvmejlseln är väldigt bra. den består av olika bits, så bytet mellan "stjärn" och vanlig mejsel går väldigt fort.
Lilla skruvmejseln funkar utmärkt till att peta naglarna med unsure.gif
Saxen funkar utmärkt till att klippa naglarna med...funkar också bra att klippa i grövre föremål.
Konservöppnaren har jag ej användt så den har jag inget att säga något om.

Tidigare hade jag Victorinox multitool, det är som natt och dag.. Victorinox väger bly (känns det som), har en massa konstiga vertyg som man inte förstår vad dom är till för.

Förövrigt kan jag säga att FC frågade ett flertal gånger om han fick låna mitt vertyg istället för att använda sitt egna när han höll på att mecka med skruvar hit och dit, tack vare dom smarta bitsen.

Nån annan som har en Charge TI som vill dela med sig av sina erfarenheter???

Jag har två polare som tar studenten om ett par veckor och som senare rycker in i sommar och i höst.. Och då funderar jag på att ge dom ett multiverktyg.. runt 400-600 kronorsklassen.. Nån som har något bra förslag. Känns som lite overkill att att ge 2st Charge TI hehe..

Over and out!
vemtogmittnamn
QUOTE (TofflaN @ May 14 2007, 16:37 ) *

Jag fick en Leatherman Charge Ti av mina snälla föräldrar innan inryck. Och jag kan inget annat säga att jag är grymt nöjd med den nu efter MUCK.

Tången: oslagbar! funkar till allt, från grov arbete till finlir som t ex dra ut stickor/fästingar.
Avbitaren: Sinnessjuk... du kan klippa av allt du kan tänka dej att du få in i gapet på avbitaren
Kniven: Bra smal spets för finarbete och grövre längre in för grovtäljning... MEN en bra normal kniv är att föredra vid täljning.
Övriga verktyg: Skruvmejlseln är väldigt bra. den består av olika bits, så bytet mellan "stjärn" och vanlig mejsel går väldigt fort.
Saxen funkar utmärkt till att klippa naglarna med...funkar också bra att klippa i grövre föremål.

Tidigare hade jag Victorinox multitool, det är som natt och dag.. Victorinox väger bly (känns det som), har en massa konstiga vertyg som man inte förstår vad dom är till för.

Förövrigt kan jag säga att FC frågade ett flertal gånger om han fick låna mitt vertyg istället för att använda sitt egna när han höll på att mecka med skruvar hit och dit, tack vare dom smarta bitsen.

Jag har två polare som tar studenten om ett par veckor och som senare rycker in i sommar och i höst.. Och då funderar jag på att ge dom ett multiverktyg.. runt 400-600 kronorsklassen.. Nån som har något bra förslag. Känns som lite overkill att att ge 2st Charge TI hehe..

Over and out!

Jag är väldigt nöjd med min gerber suspension, och jag rekomenderar den varmt i den prisklassen. Bra kvalite för den pengen, men det är ju inte en letherman.. Köp inte på TM, där höjde de priset vid sin senaste katalog. CO har fortfarande kvar ett bra pris.
Trident
Själv väntar ja på en Leatherman Charge Tti!

biggrin.gif
Renown
Vilken tång var det som var M-nummersatt? dvs var heter den lilla saken smile.gif
TofflaN
QUOTE (vemtogmittnamn @ May 15 2007, 00:39 ) *
QUOTE (TofflaN @ May 14 2007, 16:37 ) *

Over and out!

Jag är väldigt nöjd med min gerber suspension, och jag rekomenderar den varmt i den prisklassen. Bra kvalite för den pengen, men det är ju inte en letherman.. Köp inte på TM, där höjde de priset vid sin senaste katalog. CO har fortfarande kvar ett bra pris.

Du kommer inte bli besviken!! BRA KÖP dribble.gif
sgt Odh
Här kommer min lilla kommentar:
Jag tycker att den nya sortens Wave är fippligare än den gamla.
Bits, som inte är Biltemakompatibla. Gör om Gör rätt.
Den gamla modellen är stilrenare och lättare.
Samma gäller de modeller som ersätter PST.
En Fuse, som kan jämföras med PST II väger mer och ser fulare ut. Hur länge håller plastlisterna?

Ännu ett exempel på dåligt självförtroende och publikfrieri.
Gör ett verktyg som håller och som ser ut som en rysk stridsvagn. Den som har behov av funktionen köper oavsett utseende.
M00nStalker
Tycker att den nya modellen av wave är mycket bättre än den gamla, den har låsning på alla verktyg, bitssatsen är bra om än för korta ibland, visst är den något tyngre, men det är marginellt, 17 gram. Fasta mejslar är för mig betydligt sämre än lösa bits. Waven är INTE ett verktyg för hårda tag, den är till för att följa med överallt och fungera till det mesta, vill man ha större kraft så får man gå över till Surge som är ett monster utan like på den fronten.
Kustbo
Hej allihopa, är nybliven medlem här på SoldF.com men har varit på G länge efter rekomendation av en god vän som är här och lovordar den kompetens och erfarenhet som finns här och så äntligen blev det av att regga sig rolleyes.gif

Trots att jag inte har någon direkt militär bakgrund så har jag ett flertal inderekta kopplingar till militären och även ett långvarigt intresse för militärverksamhet både historisk och nutida, samt ett mångårigt nyttjande av vapen inom skytte och jakt sammanhang men även ett förflutet som säljare av just jaktvpen, så jag hoppas den bakgrunden kvalificerar mig för att få vara medlem här på forumet?!

Väljer att göra mitt första inlägg på forumet i denna tråd då den behandlar ett ämne som jag behöver goda råd i, har läst igenom denna och några andra trådar med relevans och blivit lite klokare men då många av inläggen har några år på nacken och utvecklingen går framåt så tänkte jag återuppliva tråden istället för att starta en ny i samma ämne.

Jag behöver ett pålitligt Multiverktyg för olika användningsområden men jag är inte militär utan det är för civilt bruk men ändå under ganska krävande förhållanden då jag som Nicket antyder håller till ute i kusten (Roslagen) så behöver jag ett verktyg som kan finnas tillhands under olika aktivitetr alltifrån frilufts/båtliv till fisketurer och även i mitt jobb på landbacken.

Några saker som är viktiga för mig är att det tål den marina miljön med bräckt vatten och hög fuktighet, samt att verktygen spärrs i utfällt läge och att tången är kraftig med en avbitare som klarar att klippa även hårda material som rostfri vajer/pianotråd men även fiskekrokar i härdade material om/när olyckan är framme, den bör även vara hyfsat lätt att hantera det med en hand samt att den har en riktigt vass sax.

Har hittat några kandidater och skulle uppskatta om Ni kan tipsa mig om vilket som är mest rätt för mina behov och gärna motivera dem för/nackdelar Ni upplevt.

Kandidater utan prioriteringsordning:
Leatherman Charge, finns i flera utföranden som AL, ALX, TTi men i tråden näms även TI och XTI som jag inte hittar.

Leatherman Core, Wave och Surge.

Gerber MP800 Legend som också verkar finnas i flera utföranden.
MP800 "gator Jaw" Legend
MP800 Legend T

Hoppas Ni har lust att reda ut mina frågetecken.

Vill också passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År
M00nStalker
Måste tyvärr säga att det du letar efter inte existerar. Iallafall inte på alla punkter.

Charge modellerna XTi och TI har utgått och AL och Alx har tagit deras plats, den stora skillnaden är sidorna, i Ti och XTi så är de gjorda av titan, i Al och Alx så är de av aluminium. TTI har fortfarande titan dock så är saxen ganska kass, tyvärr.

Gerber 800 har utbytbara bitytor vilket kan vara bra, saxen är ok, men inte bra, något bättre än leatherman´s om man ska klippa korta saker (den har väldigt korta klippytor). Gerber är inte helt i samma klass som Leatherman när det gäller kvalitet.

Wave är mer eller mindre en light modell av TTi (eller tvärtom, TTi är jumbomodellen).

Core och surge är riktiga arbetshästar, helt otroligt välbyggda och tunga, ska man öppna en stridsvagn är det bra att ha en sån. smile.gif

Det finns också ett annat märke är Victorinox, de har en del modeller som är riktigt bra, ordentligt byggda och kvaliteten är genomgående hög, saxen är bra (som på deras fällknivar) men ett problem som jag ser det (och enda anledningen till varför jag inte har någon) är att deras verktyg är konstigt utformade jämfört med Leatherman, gillar dem inte alls, speciellt inte skruvmejslarna.

Mitt val faller på Charge TTi, har en sån själv och bär och använder den varje dag, den har möjlighet till fickclip och fäste för fånglina, vilket förmodligen är bra på sjön. Anledningen till att jag väljer TTi är främst knivbladet, det är gjort i S30v stål, ett stål som är mycket bra, jag har vanligtvis TTin som enda kniv och därför är det viktigt för mig. Core och Surge är också ett vettigt val, det handlar om vilka verktyg du vill ha, jämför på Leatherman´s sida. Luftfuktigheten bör inte vara något större problem om du har möjlighet att torka verktyget regelbundet, det blir egentligen bara ett problem om du är ute mycket länge i sträck (veckor, månader).

Beroende på vad du ska klippa så kan du ha en extra Leatherman Squirt, det är vad jag har.

Ett märke som du ska undvika är SOG, de har roliga funktioner och känns bra men jag har "haft" (ingen av dem var min) två stycken som bokstavligt talat föll isär i händerna på mig, under aktiviteter som jag dagligen gjort med andra verktyg, finns fler på forumet som har kassa erfarenheter av SOG´s multiverktyg.

Hoppas att det hjälpte lite, ställ gärna följdfrågor.
Kustbo
Tackar för snabbt svar.

Misstänkte att det skulle bli svårt att få till allt jag ville ha i ett verktyg men friskt vågat osv..

TTi modellen låter ju som ett bra alternativ och nu förstår jag varför jag inte hittade dem andra modellerna!

Möjlighet till fånglina är ett klart plus när man är på sjön jag har förlorat X antal verktyg och knivar i "havets djup" pga avsaknaden av fånglina.
Att saxen inte är ordentligt vass känns lite värre då jag gärna vill kunna klippa lina framförallt moderna flätlinor som är rejält knepiga och kräver en riktigt vass sax.

Har även Core och Surge fäste för fånglina och samma sax??
Vad förlorar jag om jag väljer AL eller ALX istället för TTi annat än titanhandtagen, är ju hyfsad skillnad i pris??

Läste på Gerbers hemsida om MP800.an http://www.gerber-tools.com/Gerber-Multi-P...Legend-8239.htm och där lovar dem att dem utbytbara skären (vilket känns som en smart lösning) ska klippa pianotråd och carbon härdade fiskkrokar samt ståltafs upp till 278lb och det är rejäla don det!!
Saxen på den är från Fiskars och ska enligt Gerber vara den bästa på multiverktygs marknaden och klara alla former av flätlina och det är ett stort plus för min användning.

Har MP800.an fäste för fånglina??

Har en bekant som är cykelmek och han använder sin MP800 i jobbet för att klippa rostfria cykelekrar och dem är ju inte direkt lättklippta heller!

Dem viktigaste funktionerna på verktyget för mig är just tång/avbitare samt det sågtandade knivbladet för att skära rep samt mejslarna för lättare skruvning, pajar något större så har jag stora verktygslådan i båten med allt som behövs för mera mek krävande saker.

Har alltid med mig en slidkniv för täljjobb och fiskrensning så kniven på multiverktyget kommer att användas till lättare skärjobb.

Med tanke på att USA företag oftast inte vågar lova mer än dem 100% kan hålla pga risken för dyra stämningar så får man väl lita på det men det verkar gälla MP800 Legend T modellen dock!!

Ska gå ner till lokala Clas Ohlson butiken när Julhysterin är över och kolla på dem olika Leatherman modellerna, har även Naturkompaniet som säljer båda märkena, eller finns det någon som säljer dem billigare frånsett USA import??

OK ska hålla mig ifrån SOG för det lär inte förtroendeingivande!

Hoppas någon kan styrka eller dementera det som sagts om MP800.an annars ligger Charge av någon modell bra till!

Vilken Squirt modell hade Du??

Tackar för informativa svar och mottar gärna fler åsikter i ämnet framöveer då köp inte är planerat förrän senare.
M00nStalker
Jag har squirt S4, ingen tång men däremot en mycket vettig och "utväxlad" sax.

Du förlorar inte speciellt mycket på att välja ALX eller AL, det är mer eller mindre bara knivbladet och sidorna som skiljer, men prylgeek som jag är var jag tvungen att ha titan.

Både core och surge har hål för fånglina. Gerber kan nog vara ett vettigt val för dig iaf, och saxen är bra, dock som jag sa tidigare så är den väldigt kort, så det blir inte till att klippa långa papper eller liknande. Men det verkar ju inte bli några problem för dig. Den saknar däremot hål för fånglina.

http://www.equipped.org/gerber_legend.htm den här sidan har en recension på Gerber 800 (gå tillbaka till huvudsidan klicka dig vidare till leatherman för recensioner om dem).
sgt Odh
Jag har använt följande multisar:
Gerber MultiPlier 600
Leatherman PST
Leatherman Wave
Leatherman Fuse
Leatherman Wave (den nya modellen)

Slutsatsen blir:
PST är bäst som EDC.
Fuse är inte lika bra, har sax som PST2 men väger mer pga låsningar, plastkrafs, mm.
Gamla Wave är klart bäst om man tycker om rejäl EDC
Nya Wave känns bara klumpig och är ''sårbar'' med specialbits.
MultiPlier känns tung och sladdrig.

Det går alldeles utmärkt att fälla ut tången på en LM med en hand. Efter lite öppna/stäng för hand så kan man ''snärta'' upp den som en Bali.
Kustbo
Plockar upp denna tråd igen då jag ännu inte köpt något multiverktyg men snart är det dags och förhållandena eller snarare kraven har ändrats något och en ny kandidat har kommit fram som fått brra kritik i fiskepressen men jag vore tacksam för Era åsikter om någon här provat den, nämligen denna http://www.gerber-tools.com/Gerber-Radius-22-01515.htm .

Den är mindre och har färre funktioner än den MP800 jag lutade mest åt förut och har inte dem utbytbara skären på avbitaren heller men det är främst där kraven ändrats, detta efter att jag fått reda på flera incidenter och även olyckor där trollingfiskare har fastnat med djupriggsvajrarna i nät vilket varit på god väg att sänka deras båtar och i flera fall även gjort det och det som räddat dem som klarat sig var en riktig avbitare som grejade att klippa av dem RF vajrar som håller loden, så det kommer att finnas en rejäl Knipex i båten famöver som då även kommer att klara krokar mm.

Det som främst tilltalar mig med Radius är de gumerade greppen vilket känns bra då jag vid fiske ofta är blöt om händerna och ibland har fiskslem på dem när jag använder verktyget och då är det mindre risk att halka, sen att man fäller ut verktygen åt sidan så dem kan fällas ut/in oavsett om tången är öppen eller stängd vilket verkar vettigt.

Så vad säger sakkunskapen bra eller skräp??
BJK
Jag har en sån där men jag har inte hunnit prova den än.
Första intrycket är nog att den kanske inte lämpar sig bäst i bältet p g a storleken när man är ute och vandrar, utan mer som attiralj vid just fiske eller som multitool man har med sig i ryggsäcken.
Tången ligger bra i handen, om man har hyfsat stora händer.
Helhetsintrycket är väl helt godkänt tycker jag, kanske 7 poäng av 10 möjliga.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.