Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vilket är det manligaste flygplan flygvapnet haft?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3
Apone
QUOTE (geoint @ May 3 2006, 09:34 ) *
Viggen har ju nämts ett flertal gånger (SF:en på LL!) så jag får väl slå ett slag för T18B. Med en Bofors 57mm/L50 akan i nosen är det väl det närmaste vi kommer ett "gunship" i Sverige. Det är väl den grövsta kaliber som vi har flugit med i FV.

Smyger in en bild:

Och lite text:
T 18B
The final version, of which 52 were built, was designated T 18B, as they were intended for anti-shipping attacks with torpedos, entered service in 1947.

It had a more aerodynamic nose section since it from the beginning wasn't intended to have the lower gun, and thus faster. Otherwise it was structurally identical.

In addition to the bombs and rockets carried by B 18B, it was also intended to be able to carry a 1000 kg mine or 950 kg torpedo internally. The torpedo trials weren't successful, so the main armament for anti-ship attacks were rockets, two 20 mm guns in the lower nose and a 57 mm Bofors m/47 L/50 gun which could be mounted in the bomb bay in about two hours, with the muzzle protruding through a hatch in the lower nose. It weighed 735 kg and a total length of 5.3m Magazine capacity was 40 rounds plus one in the chamber. Reloading in the air wasn't possible. Firing rate was 3 rds/s and the maximum practical range for the 2.5 kg HE or AP projectiles was 2000 m. It had a well working recoil damper so in spite of the high recoil force (6 tons) flying properties weren't affected much. Reloading was by pneumatics, firing electric.

Trial armament was two 40 mm guns under the nose, but test firing shattered the nose glazing. The anti-ship missile Rb 302 was also trialled but didn't enter service. The descendant Rb 304/Rb 04 entered service on Lansen and Viggen.

The last ones were retired in 1958 after having been replaced by A 32A Lansen.

Edit: kanske lika bra att visa varifrån ovanstående kommer: http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/18saab.htm
Flak
Oj,oj,oj vilken förvirrad tråd... Det hörs ju att en massa patrask ur de lägre vapenslagen
hasplar ur sig en massa ogrundade åsikter om saker de endast sett på bild.

saint.gif happy.gif ;)

Nu tar vi det från början, så att alla hänger med. Vi pratar alltså om det Manligaste
flygplanet som Flygvapnet (det manligaste vapenslaget vissel.gif ) har haft.

Det finns många värdiga kandidater (Tänk Spitfire) men om vi ska vara ärliga
så finns det faktisk, som så ofta, bara en vinnare:

Kraftfullt. Robust. Fältmässigt.

Men mest kännetecknande för planet är ändå den otroliga råstyrkan i motorerna.

Tänk dig en kall fuktig höstmorgon när motorn får det där riktigt skärande åskmullret
som känns inne i lungorna och ljudet ligger precis under smärtgränsen.
Man ser hur ebk:n sprutar eld bakom flygplanet och hur det bildas dimstråk vid
vingspetsarna. Maskinen bokstavligen tar tag i luften och klättrar upp i himlen.
Rutorna skakar, bil-larmen tutar och man känner tryckvågorna i hela kroppen,
och då är ändå flygplanet flera hundra meter bort.

wub.gif

- - - - -

Solig varm sommardag, eftermidag och övningen har just avslutats. Jag sitter med
trafikledaren, som vanligtvis jobbar på Arlanda, i TLF-vagnen 30 meter från banan
på en av våra krigsbaser.

Den sista roten skall just lyfta och flyga hem till flottiljen. Divisionschefen för Andra
Division sitter i det sista planet som ska lyfta och han tycker att det är dax för lite
busflygning. Banan är såpass smal att roten lyfter så att säga ett i taget, med kanske
20 sekunders mellanrum.

När första planet lyfter precis framför oss så kollar vi som man alltid gör att ställen
går in och när vi vänder blickarna mot det andra planet ser vi hur han just kommer
upp från backen och lättar, men han stannar kvar på 10 m höjd, fäller in ställen,
bankar lätt och riktar in nosen rakt mot oss.

Trafikledarn sitter och leder ett annat plan och hinner bara säga -"Vänta" innan det
smäller till. Ka-braaak! Vi håller för öronen men det låter ohyggligt högt ändå.

Det känns som om vagnen vi sitter i ska välta och rutorna ska explodera. Om jag
säger att planet inte ens var 10 m upp så är det helt sant. I nästan en minut ligger det
kvar varma luftvirvlar som löv och skräp snurrar runt i. Efteråt sitter vi bara och garvar
åt det hela och det är väldigt svårt att hålla sig allvarlig under resten av dagen.

Så nu fick ni en motivering också!

smile.gif
magnus242
QUOTE (Laurell @ May 3 2006, 07:22 ) *
QUOTE (Troppchefen @ May 2 2006, 23:40 ) *

Appropå Capronin så fanns det 84 st i Fv men inte en enda sparades, det var väl ingen som ville visa eländet då många hade färska minnen av stupade kamrater m.m

Det står en maskin på Flygvapenmuseum.

Är inte det en replika som byggdes för tv-serien Tre Kärlekar tveka.gif Dvs ej flygduglig
snake
Kan ju bara hålla med Flak , alla som har haft någon befattning inom flygvapnet, måste ju bara hålla med om beskrivningen wub.gif . Har alltid varit och kommer alltid vara svag för viggen, så dom kärrorna får min röst banan_rock.gif
106
QUOTE (magnus242 @ May 3 2006, 12:28 ) *
QUOTE (Laurell @ May 3 2006, 07:22 ) *

QUOTE (Troppchefen @ May 2 2006, 23:40 ) *

Appropå Capronin så fanns det 84 st i Fv men inte en enda sparades, det var väl ingen som ville visa eländet då många hade färska minnen av stupade kamrater m.m
Det står en maskin på Flygvapenmuseum.
Är inte det en replika som byggdes för tv-serien Tre Kärlekar tveka.gif Dvs ej flygduglig
Stämmer

Manligaste fpl? Beror lite på vilken betydelse man ger ordet. Brutalast anser jag Viggen vara.
Men man kan också läsa det som det flygplan som mest av alla kräver sin man att flyga, dvs det måste vara något som är svårfluget och mer eller mindre livsfarligt. Då hamnar Viggen långt ner på listan med datorer, väl fungerande räddningssystem mm. Ett manligt flygplan borde också vara något som endast män flugit, då går Viggen också bort.
sleget
Brutalaste = Viggen

Råaste = Draken

Vackraste = SK60

Mulligaste = TP84

Slankaste = Gripen

Fulaste = (Det finns inga fula flygplan!)

Bästaste = TP88 (Med nr 883) ((=inryck 883))

Kvinnligaste = Alla fpl som rattas

Manligaste = Alla fpl som spakas

All time high = A10 Thunderbolt = som jag tycker vi kan köpa ett par stycken av bara för nöjet att se dem.
Erik_G
QUOTE (sleget @ May 3 2006, 19:02 ) *

Jag anser dig vara motbevisad.

/E

"#&% tripod
Qvintus_Helge5
Som mitt första inlägg på detta forum vill jag bestämt hävda att TP 52 Canberra är ett manligt flygplan. Ett av de första strategiska bomflygplanen. Dock i en annan roll i vårt FV.

/QH5
Frantic
J 29 Tunnan wub.gif
UAV
Jag tycker svenska plan är överrepresenterade här. Har hört ljudet av en Mig 29:a på Sturup 1997 när den med nosen i vädret kröpflög över banan. Satan i gatan vilket ljud.
syte johansson
QUOTE (UAV @ May 11 2006, 12:20 ) *
Jag tycker svenska plan är överrepresenterade här. Har hört ljudet av en Mig 29:a på Sturup 1997 när den med nosen i vädret kröpflög över banan. Satan i gatan vilket ljud.
Rätt många av flygvapnets plan har varit svenska...
För övrigt är AJ37 mycket speciellt wub.gif
UAV
Sorry, läste inte ordentligt. Står i och för sig inte svenska flygvapnet.
coolhand
JA37 Helt Klart!!!!

Snacka om tryck nar man star pa 15m ifran en rote pa jaktberedskap pa Helge Norr som far startorder. biggrin.gif

Otroligt maffigt!!!
sgt_filur
QUOTE (coolhand @ May 11 2006, 18:00 ) *
JA37 Helt Klart!!!!

Snacka om tryck nar man star pa 15m ifran en rote pa jaktberedskap pa Helge Norr som far startorder. biggrin.gif

Otroligt maffigt!!!

Håller fullständigt med.
sleget
QUOTE (Erik_G @ May 8 2006, 23:37 ) *
QUOTE (sleget @ May 3 2006, 19:02 ) *

Jag anser dig vara motbevisad.

/E

"#&% tripod

Tja, litet udda, ganska lustigt utseende, lite gulligt rent utav men fult? Njae de tyck ja int! biggrin.gif
zetruz

Jaså inte?
Amfibieslusken
Klart man väljer Viggen även om flygvapnet är det lägre stående vapenslaget.

Men när det gäller utländska flygplan så måste jag säga Grumman F-14(valfri modell) Tomcat. Dubbla motorer, stort och slagkraftigt, men i år tas det ur bruk. R.I.P.
Adam Wilhelm
Jag måste nog ändå till sist säga att det är nog det flygplan som har trillad ned flest gånger.
Det krävs mod att sätta sig i en kärra där överlevnadschansen inte är så stor. Malajn.gif
odenmedic
QUOTE (Amfibieslusken @ May 19 2006, 07:18 ) *
Klart man väljer Viggen även om flygvapnet är det lägre stående vapenslaget.

*mutter* wanabee USMC, :P Klart Viggen ar en tung kandidat, men A-4DW SKYRAIDER ar nog the manligaste planet nagonsin.
At the end of their career with the Royal Navy in 1962 they were acquired by Svensk Flygtjänst (Swedish Air Services Ltd) which provided target-towing duties to the Swedish Air Force.

Laurell
QUOTE (magnus242 @ May 3 2006, 12:28 ) *

Där ser man. Att jag inte visste det efter alla besök i barndomens dagar.
eskil
QUOTE (zetruz @ May 19 2006, 13:06 ) *

http://www.aeronautics.ru/archive/wwii/boo...35_pfeil_03.jpg
Jaså inte?

Det må vara fult, men det är ett väldigt manligt flygplan! Snabbaste properllerkärran under hela kriget.
magnus242
QUOTE (zetruz @ May 19 2006, 13:06 ) *
Jaså inte?

Skulle det vara något fel på den eller? blink.gif
Ensitsig och dubbla V-12:or kan det bli bättre?
Bushi LG
Med risk för att det börjar dra iväg liiiiiiiiiiiiiiiiite OT med den här tråden nu, men varken Do 335 Pfeil eller Skyraidern har tjänstgjort i svenska Flygvapnet. Skyraidern tjänstgjorde som målbogserare i AB Svensk Flygtjänst som visserligen arbetade åt FV -men FV-tjänst har den inte gjort. Do 335:s enda dragning till Sverige är väl att Luftwaffechefen Göring var gift med en svenska... tveka.gif

Mitt bidrag till manligast i FV är nog faktiskt (med viss tvekan) J 29 F Tunnan...
zetruz
@ 2 senaste inläggen; Visst, planet är manligt, men det är fult, enligt mig. Och jag sa aldrig att Sverige ägt något sådant smile.gif Ville bara påpeka att det finns fula flygplan.
johank
Ja har man tjänstgjort i Flygvapnet och stått i närheten när en viggen bränner iväg så finns det inte mycket att välja på.
Olle P
Å ena sidan lutar jag åt att hålla med om T18B med 57mm akan, men för att komma med ett nytt alternativ borde i stället mitt val någonting gammalt:
Aeroplanet N:r 1 (aka Nyrop N:o 3, aka Bleriot XI)
I tjänst 1911-13. Krävdes mycket mod för att ge sej upp i den... B)

Tyvärr kan jag inte rösta på det planet eftersom det tillhörde flottan. navy2.gif
Flygvapnet existerade inte ens 1911 utan bildades först 1926.

Min röst går till B17. Svenskbyggd störtbombare i världsklass!

/Olle
Stocken
Inga fula flygplan... hmm jag har försökt hitta något vackert hos detta flygplan (Blohm & Voss 141) men hittar inget mellow.gif

Nilsson_BA04
Håller med om att Viggen är det Manligaste flygplan Sveriges flygvapen haft i tjänst.

Det är dessutom Svensk flygindustris bevis på tesen att "med en tillräckligt stark motor, kan man få en tegelsten att flyga" ... wink.gif
Stocken
Om vissa flygplan är "manliga" så bör det rimligtvis finna "kvinnliga" flygplan...?

Ett förslag; Pitts(!) S-2B

Till Blågul: om detta inlägg strider mot §8 i reglerna för forumet så må det raderas.
Stocken
En klart mäktig upplevelse var när en JAS 39 Gripen kom i hög fart på låg höjd över Industrigatan i centrala Linköping år 19??. Jag såg (och framför allt hörde och kände) det hela "från första parkett" just som jag skulle passera över gatan... jag undrar om han som flög skrev in det i loggboken wink.gif

OT: Ett antal år tidigare var jag vid Drottninggatan i samma stad vid 21:30 en onsdagkväll då två stycken pbv 302 kommer rasslande och skrammlande surprise.gif dribble.gif dribble.gif dribble.gif dribble.gif. Jag undrar vad de skulle göra... kanske de skulle till övningsfältet på Kvarn (Borensberg) men att i så fall åka de omkring 3 milen var nog inte någon höjdare... och det hade ju varit lämpligare att låta pbv-na åka strv-tp och besättningarna minibuss... själv åkte jag tgb 40 6x6 i lumpen och den bilen är nog ett under av åkkomfort i jämförelse med 302-an.
Vysotskij
QUOTE (Stocken @ Mar 16 2007, 10:08 ) *
Om vissa flygplan är "manliga" så bör det rimligtvis finna "kvinnliga" flygplan...?

A-10.
Stocken
Lite OT: otäck sak i nosen på det flygplanet surprise.gif. Det gäller att ha rätt märkning på ens fordon om en sådan kärra dyker upp...

QUOTE (Vysotskij @ Mar 16 2007, 10:23 ) *
QUOTE (Stocken @ Mar 16 2007, 10:08 ) *

A-10.
Nilsson_BA04
QUOTE (Stocken @ Mar 16 2007, 10:27 ) *
Lite OT: otäck sak i nosen på det flygplanet surprise.gif. Det gäller att ha rätt märkning på ens fordon om en sådan kärra dyker upp...

Tyvärr inte alltid det räcker ...

Har för mig att en Engelsk (strids)vagn blev mål för "Friendly Fire" från en Amerikansk A-10 i Irak, trots rätt märkning... banghead.gif
g3space
Som de andra forna flygsoldaterna måste jag nog också säga Viggen. Men även Lansen har väldigt låg fjollfaktor. Samt, som någon redan nämnt längre upp i tråden - Saab B17.

Edit: Hur kunde jag glömma?

Samt en klämmig visa för att få rätta känslan...

(Ja, jag är medveten om att svenska flygvapnet aldrig haft Stukas i sin arsenal - men har för mig att det var på tal en gång i tiden.)
Erik_G
Kan någon vänlig själ tala om vad Pitts, A-10 och Stuka heter i FV?

/E
KD803
QUOTE (Erik_G @ Mar 16 2007, 15:36 ) *
Kan någon vänlig själ tala om vad Pitts, A-10 och Stuka heter i FV?

O (= Obefintlig) 1, 2 och 3 kanske?
Stocken
Pitts S-2B är en ren uppvisningskärra och förekommer inte vad jag vet i något flygvapen. Fairchild A-10 heter Thunderbolt (informellt benämnt "Warthog"/"Vårtsvinet" och Junkers Ju 87 Stuka kallas kort och gott just "Stuka" (förkortning för tyskans "Sturzkampfflugzeug").

Inget av de tre planen finns eller fanns i svenska flygvapnet.

/Stocken
Stocken
Se där... klart obra, minst sagt. "Det gäller att ha koll på egna och fientliga enheter när det är krig"... (hur gör man "friend or foe"-märkning på en stridsvagn?)

[quote name='Nilsson_BA04' post='552186' date='Mar 16 2007, 11:05 '][quote name='Stocken' post='552175' date='Mar 16 2007, 10:27 ']Tyvärr inte alltid det räcker ...

Har för mig att en Engelsk (strids)vagn blev mål för "Friendly Fire" från en Amerikansk A-10 i Irak, trots rätt märkning... banghead.gif[/quote]
Erik_G
QUOTE (Stocken @ Mar 16 2007, 18:56 ) *
Pitts S-2B är en ren uppvisningskärra och förekommer inte vad jag vet i något flygvapen. Fairchild A-10 heter Thunderbolt (informellt benämnt "Warthog"/"Vårtsvinet" och Junkers Ju 87 Stuka kallas kort och gott just "Stuka" (förkortning för tyskans "Sturzkampfflugzeug").

Inget av de tre planen finns eller fanns i svenska flygvapnet.

/Stocken

Jag bara undrade, eftersom tråden heter "Vilket är det manligaste flygplan flygvapnet haft?". Nu står det ju inte vilket flygvapen som avses, men man får väl anta att det är det svenska flygvapnet som avses. Mig veterligen, har inga av de nämnda flygplanstyperna tjänstgjort i FV, men jag kan ju ha fel, och ha legat i koma de senaste 20 åren, ovetandes om att FV numera faktiskt har en division A40 Viggen II för CAS i US, U1 Pitts som dedikerat uppvisningsflygplan på flygdagar, för att spara Griparna, eller att man under beredskapstiden hade ett par Ju-87or på jämförande prov innan man bestämde sig för att köpa B-17. Men om så inte är fallet hör de ju knappast hemma i denna tråden.

mvh
Erik G
Nilsson_BA04
QUOTE (Stocken @ Mar 16 2007, 19:03 ) *
Se där... klart obra, minst sagt. "Det gäller att ha koll på egna och fientliga enheter när det är krig"... (hur gör man "friend or foe"-märkning på en stridsvagn?)

QUOTE (Nilsson_BA04 @ Mar 16 2007, 11:05 ) *
QUOTE (Stocken @ Mar 16 2007, 10:27 ) *
Tyvärr inte alltid det räcker ...

Har för mig att en Engelsk (strids)vagn blev mål för "Friendly Fire" från en Amerikansk A-10 i Irak, trots rätt märkning... banghead.gif

Tydligen så hade de allierade styrkornas fordon en orange "V" markering målat på fordonen ... Piloterna som genomförde flygafallet uppfattde denna markering som "orangefärgade raketer/missiler" ... Allt enligt utskrifterna från konversationen mellan piloterna och ledningscentralen....

Men misstaget berodde på mer än bara märkningen... De förekom missvisande information om var egna förband fanns och var de inte fanns ...

Opsss ... nu blev det lite OT .... sorry... blush.gif
Stocken
A40 Viggen II? surprise.gif... sökning på Internet gav noll svar... vad skiljer mellan den och "de första" Viggenplanen?

/Stocken
Erik_G
QUOTE (Stocken @ Mar 17 2007, 10:33 ) *
A40 Viggen II? surprise.gif... sökning på Internet gav noll svar... vad skiljer mellan den och "de första" Viggenplanen?

/Stocken

A = attack, 40 = 39+1, Viggen = Thunderbolt, II = nummer två. Alltså en tänkt A-10 Thunderbolt i FV. Vad jag humoristiskt försökte säga i mitt tidigare inlägg var "Håll er till tråden, det är FLYGVAPNETS flygplan som tråden berör, inte alla flygplan i hela världen. Jag menar, Ett av världens mest macho flygplan är F-15E, men det är ju inte aktuell i DENNA tråden..

Dessutom har du inte sökt på de rätta ställena, Viggen II har naturligtvis redan berörts på detta forum, komplett med bild: http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=455576

/E
Stocken
Tack tack så mycket Erik!

Men uff vilken lång tråd du länkade till surprise.gif dribble.gif...

/Stocken
Maverick
Finns många manliga flygplan...

J21R

Ny teknik som var oprövad snacka om att vara cuting edge wink.gif
Samt kul ide att ommotorisera denna best.
Enligt vad jag minns så var kärran med propeller redan då svårflugen men den blev inte bättre av en jetmotor.

A29/S29
Visst J29 är ett kaxigt plan med A och S varianterna är i min mening häftigare smile.gif Detta då de ligger på lägsta i alla lägen utan någon form av hjälp. Att det sedan var typ 30% ur kullarna som inte överlevde till en naturlig död gör ju det ju inte sämre.

JA37
Ja den ÄR manlig.. Ljudet.. Trycket... Draget... Ja allt..
Att sedan uppgiften (Jaktstrid) bara är för pussies som inte gillar att se gräset cäxa och inte har förmågan att väja för granar.. Det är en annan sak....

J35
Råkraft.... Styrka i otämjd form.. Världsledande i en kategori "raketplan" som man steg uppmed och jagade bombplan med.
Sedan i mitt tycke sista jaktplanet som hade piloter och inte knapptryckare som släpper robotar som har siktats med Datorer.

TP 52 Canberra
Köpt med anledning av att DC3:an sköts ner och man behövde en signalspaningsplattform som var snabb.

B 16 Caproni
Ja.. Smeknamnet flygande likkista säger allt...
MEN tack vare dess spaningsinsatser mpt bland annat Tyskland och Pennemunde gjorde att vi kunde hålla oss ute från Kriget

B3
Vårt enda vettiga bombplan 9 April 1940 som var berett att möta Hitlers invasionflotta om den hade kommit...

Men alltså... Den mest manliga måste väl bara vara ett Transport plan....

AND THE WINNER IS!!!

TP 80

FInns väl ínget manligare än ett experimentplan...
Att man sedan tar och sätter en experimentmotor i form av reamotor (som de då kallades) på ett bombplan byggt att lunka fram över kanalen för att mala sönder Hitlers krigsmaskineri på dagarna. Det har i mina ögon något poetiskt över sig...
Stocken
OT... någon som vet varför "svenska" Lancaster fick gråmålad ovansida? Jag tänkte att det kanske var "skyddsmålning" ā lā gråmålade JAS 39. Men Tp 80 var ju i praktiken ett rent provningsflygplan så varför måla det "low visibility" på ovansidan? Eller var det ett transportflygplan som byggts om för utprovning av STAL Dovern-motorn?

QUOTE (Maverick @ Mar 17 2007, 13:34 ) *
Men alltså... Den mest manliga måste väl bara vara ett Transport plan....

AND THE WINNER IS!!!

TP 80

FInns väl ínget manligare än ett experimentplan...
Att man sedan tar och sätter en experimentmotor i form av reamotor (som de då kallades) på ett bombplan byggt att lunka fram över kanalen för att mala sönder Hitlers krigsmaskineri på dagarna. Det har i mina ögon något poetiskt över sig...
106
QUOTE (Stocken @ Mar 18 2007, 00:17 ) *
OT... någon som vet varför "svenska" Lancaster fick gråmålad ovansida? Jag tänkte att det kanske var "skyddsmålning" ā lā gråmålade JAS 39. Men Tp 80 var ju i praktiken ett rent provningsflygplan så varför måla det "low visibility" på ovansidan? Eller var det ett transportflygplan som byggts om för utprovning av STAL Dovern-motorn?

En annan bild av Tp80, där den inte är svartmålad:
Stocken
Tack tack 106!

Och jag som alltid tänkt att det flygplanet bara fick RAF:s bruna och gröna maskeringsmålning övermålad medan den svarta färgen på sidorna och undertill behölls *gör "Rättning mittåt" på mig själv wink.gif*.

/Stocken
Psilander
Våra S31 Spitfire är rätt brutala. Råstyrka, våghalsiga piloter i en sportbil med kamra kan bara bli bra.
kerran
Kan någon vara vänlig att beskriva vad som avses som "manligt" och "fjolligt" i denna tråd?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.