Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vilket är det manligaste flygplan flygvapnet haft?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3
Erik_G
QUOTE (kerran @ Mar 19 2007, 12:56 ) *
Kan någon vara vänlig att beskriva vad som avses som "manligt" och "fjolligt" i denna tråd?

Stora motorer, och många motorer (om de är stora) är manligt. Stora kanoner och/eller många robotar och bomber är också manligt. Breda, kraftiga vingar är även det manligt.

Fjolligt däremot är små motorer, särskillt sådana försedda med små trebladiga propellrar, monterade på långa och smala vingar. Avsaknad av beväpning, eller ännu sämre, beväpning, men löjligt vek sådan är också fjolligt. Notera att flygplan kan vara manliga även om de är obeväpnade. Hercules t.ex är mycket manligt. Men det beror ju på att det har två feta vingar med fyra feta fyrbladiga snurror på. Tidiga hercor utan radarnos, och med trebladiga propellrar är däremot lite mer "Ola Salo".

Franska flygplan är per automatik klassade som fjolliga. Även anglo-franska flygplan som Concorde och Jaguar räknas hit. Störtfjolliga!

Är det några flygplan du är lite frågande om, så är det bara att säga till. Jag berättar gärna för dig vad du ska tycka. (Obs, gäller det fpl som ej varit aktiva i SwAF kan vi ta det via PM)

Mvh
Erik G
C DK012
Den här tråden påminner mer och mer om Top Gears "Cool Wall" (särskilt med ErikG:s senaste pedagogiska utläggning) och det är ju förstås skitkul. Kriterierna för The Cool Wall är - för er icke Clarkson-frälsta - vad programledarna antar att Kristin Scott Thomas skulle anse om bilen ifråga (gissningar som visat sig vara helt uppåt väggarna - och fel vägg i det här fallet). Börjar undra om ErikG är forumets Kristin Scott Thomas. tongue.gif
Erik_G
QUOTE (C DK012 @ Mar 19 2007, 20:31 ) *
Börjar undra om ErikG är forumets Kristin Scott Thomas. tongue.gif

Kallar du mig duckface ska jag ge dig apmycket stryk biggrin.gif

/E
bomben77
QUOTE (Psilander @ Mar 18 2007, 22:57 ) *
Våra S31 Spitfire är rätt brutala. Råstyrka, våghalsiga piloter i en sportbil med kamra kan bara bli bra.

Jag håller med, dock så är de ju inte beväpnade vilket gör att de faller ner något på coolhetsskalan.... rolleyes.gif
Erik_G
QUOTE (bomben77 @ Mar 29 2007, 16:52 ) *
Våra S31 Spitfire är rätt brutala. Råstyrka, våghalsiga piloter i en sportbil med kamra kan bara bli bra.

Jag håller med, dock så är de ju inte beväpnade vilket gör att de faller ner något på coolhetsskalan.... rolleyes.gif

Nja.. visst.. ett coolt flygplan +++, ingen beväpning ---, men det faktum att kärran med rätt skit bakom spakarna är så brutal att den kan flyga över fientligt territorium och fotografera, utan beväpning, gör den ju rätt macho ändå.. så, S31 är en macho maskin. Sen har den ju rätt många propellerblad också, vilket naturligtvis ger den några extrapoäng.

/E
C DK012
QUOTE (Erik_G @ Mar 29 2007, 17:55 ) *
QUOTE (bomben77 @ Mar 29 2007, 16:52 ) *

Nja.. visst.. ett coolt flygplan +++, ingen beväpning ---, men det faktum att kärran med rätt skit bakom spakarna är så brutal att den kan flyga över fientligt territorium och fotografera, utan beväpning, gör den ju rätt macho ändå.. så, S31 är en macho maskin. Sen har den ju rätt många propellerblad också, vilket naturligtvis ger den några extrapoäng.

/E

Jomenvisst.
Maul
Bäst du springer nu...
petur
Var med om en i mitt tycke ganska manlig grej härom veckan.
En rote Viggen startade och när det värsta bullret hade lagt sig så hörde man hur ett billarm på en närliggande parkering hade gått igen.
Det var rätt "manligt" ljud från dom kärrorna tyckte jag biggrin.gif
kerran
Lansen tycker jag toppar listan.

En Lansen med full EBK..kan man aldrig höra för mkt av!
dalmas
J22.
Svempa
Måste ju vara Tunnan.
SemperMetamContingimus
Viggen, absolut det manligaste planet worthy.gif
JohnDoe
QUOTE (SemperMetamContingimus @ May 25 2007, 01:27 ) *
Viggen, absolut det manligaste planet worthy.gif

Min röst går oxå till Viggen.
Strv S
skulle gå på lansen isf dribble.gif
Mr_Confused
Tunnan, lätt.

Som någon filur från ett annat lands flygvapen sade, svenskarna måste vara galna som flyger över Kongos djungler i de där enmotoriga kärrorna. Tunnan är respekt.
Robbis
Jag tycker ändå att denna ståtliga kärra med dess mjuka och fina former är bland dom bästa och finaste.
(nu bifogar jag iofs en mycket dålig bild och säkert 10 år sedan jag tog den på en flyguppvisning i Västerås)

106
QUOTE (Mr_Confused @ May 30 2007, 19:36 ) *
Som någon filur från ett annat lands flygvapen sade, svenskarna måste vara galna som flyger över Kongos djungler i de där enmotoriga kärrorna. Tunnan är respekt.

Trodde det uttalandet syftade på DeHavilland Beaver.
hener
JA 37 Viggen så klart. Ljudet, utseendet och så kan den ju t.o.m. backa (på marken).
Reckie
Såg Lansens för första gången i luften när jag var på Fällfors för många år sedan och det är sannerligen mycket ljud ifrån den. Gillar dock Viggen lite mer eftersom den mullrar härligt men även ser biffig ut.
zetruz
QUOTE (Robbis @ Jul 9 2007, 22:35 ) *
Jag tycker ändå att denna ståtliga kärra med dess mjuka och fina former är bland dom bästa och finaste.
(nu bifogar jag iofs en mycket dålig bild och säkert 10 år sedan jag tog den på en flyguppvisning i Västerås)

Det är ett mycket fint flygplan ja, med sina kurvor. Men tycker du att ett plan med "mjuka och fina former" klassas som det mest manliga? banghead.gif Jag tycker Lansen är ett av de vackraste planen vi haft, men inte manligaste. Malajn.gif
eskil
QUOTE (zetruz @ Jul 29 2007, 19:52 ) *
Det är ett mycket fint flygplan ja, med sina kurvor. Men tycker du att ett plan med "mjuka och fina former" klassas som det mest manliga? banghead.gif Jag tycker Lansen är ett av de vackraste planen vi haft, men inte manligaste. Malajn.gif

Nu känner jag att jag måste försvara Lansens "manlighet" här... smile.gif
Till att börja med så är det ett stort flygplan. 13m vingspann är inte kattskit. Sedan hade den inte mindre än sex vapenbalkar under varje vinge, totalt treton vapenbalkar som dessutom kunde ta en herrejösses arsenal med bomber, raketer och robotar.

Visst har den mjuka former, men inte riktigt lika vackra som J34 Hunter.
kerran
Lansen hade dessutom 2 mans besättning...vilket jag anser var "manligt" Det krävdes 2 män för att "bemästra" Lansens potential fullt ut.
Den låter också väldigt mycket med EBK tänd...och ett har ett väldigt unikt utseende.

Vet inte varför jag drar paralleler mellan Lansen och ett utländskt mycket större och kraftfullare stridsplan med 2 mans bestättning...nämligen amerikanska jakt, attack & spanninsplanet F-4 Phantom...kanske för att båda har en väldigt unik design.
KalleSWE
J30 (1:a riktiga nattjakten) alt. J26 wink.gif
darkjak
QUOTE (eskil @ Jul 29 2007, 19:56 ) *
QUOTE (zetruz @ Jul 29 2007, 19:52 ) *

Nu känner jag att jag måste försvara Lansens "manlighet" här... smile.gif
Till att börja med så är det ett stort flygplan. 13m vingspann är inte kattskit. Sedan hade den inte mindre än sex vapenbalkar under varje vinge, totalt treton vapenbalkar som dessutom kunde ta en herrejösses arsenal med bomber, raketer och robotar.

Visst har den mjuka former, men inte riktigt lika vackra som J34 Hunter.

För att inte nämna att det vad jag hört i grund och botten var tänkt att bära kärnvapen.

Det manligaste planet måste vara Viggen. Varför? Till och börja med kan vi ta att den hade Natobeteckningen Thunderbolt, och det Amerikanska smeknamnet "The flying muscle". Sen är planet en djäkla bjässe, och jag har hört om hur piloter nostalgiskt säger hur man verkligen kände accelerationen när man ryckte i gasen, till skillnad från på Gripen.

Mitt favoritplan någonsin komemr dock alltid förbli J35 Draken. Är förvånad att ingen mer gjort ett dubbeldeltaplan. Jag tror att det skulle fungera bra att ha som grund till ett stealthplan... Eller som jag utformade det i Photoshop:

Erik_G
QUOTE (darkjak @ Jan 7 2008, 19:03 ) *
Mitt favoritplan någonsin komemr dock alltid förbli J35 Draken. Är förvånad att ingen mer gjort ett dubbeldeltaplan. Jag tror att det skulle fungera bra att ha som grund till ett stealthplan...

F-16XL var ju ett amerikanskt försök att använda dubbeldelta, sen vinns det ju en del varianter som är nära men inte riktigt lika extrema som Drakens vinge kanske, som t.ex rymdfärjan och Concorde.
Om den vingformen är särskilt lämpad för stealthflygplan vet jag inte om jag kan hålla med om. När det gäller stealthflygplan vill man ju ha så få vinklar som möjligt på flygplanet, så en dubbeldelta, där vingarna har två olika svepningsvinklar är snarare till nackdel.

/E
darkjak
QUOTE (Erik_G @ Jan 7 2008, 21:21 ) *
Mitt favoritplan någonsin komemr dock alltid förbli J35 Draken. Är förvånad att ingen mer gjort ett dubbeldeltaplan. Jag tror att det skulle fungera bra att ha som grund till ett stealthplan...

F-16XL var ju ett amerikanskt försök att använda dubbeldelta, sen vinns det ju en del varianter som är nära men inte riktigt lika extrema som Drakens vinge kanske, som t.ex rymdfärjan och Concorde.
Om den vingformen är särskilt lämpad för stealthflygplan vet jag inte om jag kan hålla med om. När det gäller stealthflygplan vill man ju ha så få vinklar som möjligt på flygplanet, så en dubbeldelta, där vingarna har två olika svepningsvinklar är snarare till nackdel.

/E

Concorde var ju ett vanligt deltavingat plan, i stil med Mirage.

Om man ser på F35:an och ett dubbeldeltaplan så ser man de är ganska likvärdiga vad gäller vinklar.

F35 borde nästan ha fler vinklar, med tanke på att den har dubbla roder, och stabilisatorer där bak. Jag tror som sagt att det skulle gå bra att göra ett "stealthplan" med dubbeldeltalayout som grund. Gripen har ju gjorts mer stealthigt med hjälp av annorlunda lack och något annat knep i och med version C och D. Om detta inte skulle vara i jänkarnas nivå, skulle det i alla fall ta oss snäppet närmre.
eskil
QUOTE (Erik_G @ Jan 7 2008, 21:21 ) *

Su-15 inte att förglömma.

QUOTE (darkjak @ Jan 7 2008, 22:56 ) *
Concorde var ju ett vanligt deltavingat plan, i stil med Mirage.

Om du tittar lite närmare efter så ser du att framkanten på vingen inte är rak (som på Mirage). Den är dock ingen utpräglad dubbeldelta eftersom vingen inte har den typiska uppdelningen i två sektioner.
Erik_G
Jag ser ehm.. nästan inga likheter mellan "gamla F-35" och "nya F-35".
Anledningen till att man vill minimera antalet vinklar är att man vill reflektera radarenergin åt så få håll som möjligt, och absolut inte tillbaka till sändaren. Kolla på F-117 så ser du en enklare form av stealth. Eller kolla på din bild på JSF aka "nya F-35" så ser du hur vingarna och höjdrodren har samma vinklar, samt hur flygkroppens sidor linjer sammanfaller med sidrodrens vinklar. De moderna stealthflygplanen bygger på samma princip som den kantiga F-117, bara det att man har enormt mycket mer datorkraft att slänga på problemet nu än vad man hade i början på 70-talet, när F-117 designades. Den datakraften översteg å andra sidan betydligt den datakraft som fanns att tillgå när Draken ritades. Inte för att jag vill på något sätt förringa Erik Bratts hjärna. Dessutom var inte smygdesign en parameter i Drakens designspec. Att det därför skulle vara enkelt att få Draken "radarsvårsynlig" tror jag inte på. Däremot går det säkert att bygga ett dubbeldelta med smygutformning om man skulle vilja.

På F-22 kan man se tydliga exempel på hur man velat minimera de olika vinklarna. Luftintagens överkant, vingens framkant, höjdrodrens framkant och deras inre bakkant har samma vinkel. Vingens bakkant och höjdrodrens yttre bakkant har samma vinkel. Nosen och vingroten har ungefär samma vinkel (mycket tydligare på YF-22an som har rakare nos). Vingspetsen och stabilisatorernas bakkant delar vinkel om man ser kärran uppifrån. Dessa olika vinklar återkommer också i sågtandningen runt luckor, huv mm.

Som du ser så är inte vingframkanten rak på Concorden. Jag menade inte att den var en exakt kopia på Draken, men att den delade vissa aerodynamiska drag med dubbeldeltan.

Men men, detta var en hel del OT. Skulle det bli mer stealthdiskussioner tror jag vi flyttar dem till aerodynamiktråden.

/E
Detsl
Det manligaste planet måste vara Viggen. Varför? Till och börja med kan vi ta att den hade Natobeteckningen Thunderbolt.

Men det är ju bara en översättning av det svenska ordet: thunderbolt är ju en (åsk-)vigg.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.