Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vilket är det manligaste flygplan flygvapnet haft?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3
Airman
Tänkte bara höra lite vad ny tycker är det manligaste flygplan flygvapnet haft.

För min del är det helt klart J26 mustangen. Inget går upp emot när en RR merlin V12 drar igång med buller och brak biggrin.gif

Det va bättre förr!

Fasst ett manligt viggen med RM8 motor som startar med full EBK är inte fel det heller.
Danne
Ehhhm.

Vad jag vet har inte FV något manligt flygplan. Det "manligaste" jag kan komma på borde väl vara en KC 135?. Jag menar dess organ är rätt långt, blir längre när snygga flygplan kommer i närheten och sprutar med ett jävla tryck och mängd när den genomfört penetration, vilket den kan göra ett flertal gånger samma dag. Engelsmännens diton är ju spaka och hänger mest och dinglar. Vill det sig riktigt illa så rullar den hop sig uppe i vingskrevet och vägrar komma ut (händer nog oftast då den skall befrukta en Jaguar, då skulle jag också be om kastrering)

Kalla inte Mussen för manlig, den är estetiskt tilltalande som en fotomodell, törstig som en a-lagare, lika bekväm att rida på som en 80 år gammal svärmor(alltså inte alls, det gör ont) och dyr i drift som...tja...vilken kvinna som helst. Så hon är alltigenom kvinnlig. Vilket även gör det lite mer accepterat att älska henne wub.gif
404 Skenberg
Viggen är alltid ett plan som är trevligt och kan förknippas med det du är ute efter

Men frågan som jag ställer är vilket är mer manligare

Planets förmåga eller dess oljud

Om vi skulle gå efter ljudnivån så slår JAS 39 Gripen det mesta

Men om vi går efter ngt annat så säger jag JA37 Viggen eller J35 Draken
Airman
Kalla inte Mussen för manlig, den är estetiskt tilltalande som en fotomodell, törstig som en a-lagare, lika bekväm att rida på som en 80 år gammal svärmor(alltså inte alls, det gör ont) och dyr i drift som...tja...vilken kvinna som helst. Så hon är alltigenom kvinnlig. Vilket även gör det lite mer accepterat att älska henne 

Hehe du har helt rätt i det där clap.gif
Har du hört när man startar en Musse motor på backen utan propp? Låter som ett helt kompani drar av sina Ak-5:or smile.gif
Runningback
Herkules....
Bearbaus
mmm, måste hålla med om att Viggen är coolast
Honken
QUOTE (Airman @ Feb 24 2004, 09:32 )
Har du hört när man startar en Musse motor på backen utan propp? Låter som ett helt kompani drar av sina Ak-5:or smile.gif

Stod i ett garage när de startade upp en RR Merlin V12 (med raka rör ut).
Lovar på heder och samvete att den låter som ett kompani Ksp 58 wub.gif
Strix
QUOTE (404 Skenberg @ Feb 24 2004, 02:18 )
Viggen är alltid ett plan som är trevligt och kan förknippas med det du är ute efter

Men frågan som jag ställer är vilket är mer manligare

Planets förmåga eller dess oljud

Om vi skulle gå efter ljudnivån så slår JAS 39 Gripen det mesta

Men om vi går efter ngt annat så säger jag JA37 Viggen eller J35 Draken

Gripen har bättre ljudnåvi än Viggen?

Är du galen? Engberg bong.gif Skenberg

Viggen låter så härligt att man står och hoppar när det dundrar förbi

Gripen svishar förbi med en ett väsande också härligt ljud...

Men Viggen slår allt, kanske inte ryssarnas Bear då men iaf...
Kanna
B 3, Junkers klassar jag som manligt. Tycker det är lite smått otroligt att det faktiskt funnits "flygande fästningar" i det svenska flygvapnet.

Edit:Stavar som en kratta
C DK012
Tp84 Hercules! Bara för att ingen annan nämner det, jag vill vara annorlunda, och att det är stort, fett och låter mummigt!
Kanna
QUOTE (C DK012 @ Feb 24 2004, 14:28 )
Tp84 Hercules! Bara för att ingen annan nämner det, jag vill vara annorlunda, och att det är stort, fett och låter mummigt!

Eh, Runningback har redan nämnt Hercules lite längre upp. saint.gif
Hans Engström
J21R

Man behövde i vart fall rediga 'cojones' för att våga flyga det planet ohmy.gif
Panzerfaust
Fallskärm, mycket manligare än en plastraket laugh.gif
C DK012
QUOTE (Kanna @ Feb 24 2004, 14:52 )
Eh, Runningback har redan nämnt Hercules lite längre upp.  saint.gif

Eh, OK, skyller på nattblindhet och försvinner till skamvrån...

Men den är fortfarande stor och brummar fint, se där vilken motivering! :P
Runningback
QUOTE (Bearbaus @ Feb 24 2004, 13:29 )
mmm, måste hålla med om att Viggen är coolast

coolast ja, men inte manligast bong.gif
Runningback
QUOTE (Kanna @ Feb 24 2004, 14:52 )
QUOTE (C DK012 @ Feb 24 2004, 14:28 )

Eh, Runningback har redan nämnt Hercules lite längre upp. saint.gif

Det tåls att nämnas flera gånger clap.gif
KalleSWE
Fpl 32 Lansen, flygplanet med två mans besättning och underbart att se uppifrån stående i ett torn på S Öland B)

Även filmen där dom flyger från F17 och släpper lite napalm på Öland S udde ger en extra röst worthy.gif
109 Eken
@KalleSwe vart finns den filmen?
Tyrfing
J29 Tunnan!!

Dåtidens bästa jaktflygplan och det enda helsvenska jaktflygplan som använts i skarp strid efter andra världskriget smile.gif

Har man sett bilderna på SWEDINTs mäss med J29 som flyger close air support åt anfallande svenska FN-trupper förstår ni vad jag menar! worthy.gif
Nestor
Spitfire Mk.V
Med en tillhörande Merlin V12 med raka rör.
Måter som ett eldsprutande urtidsmonster som blir väckt ur idet.
*Ryyyyyyyyser av välbehag*
Mats
QUOTE (Hendrix @ Feb 26 2004, 16:28 )
Spitfire Mk.V

När hade vi sånna? För jag utgår ifrån att det är Svenska Flygvapnet vi pratar om.

Det får nog bli T18 för min del.
Nestor
QUOTE (Mats @ Feb 26 2004, 16:33 )
QUOTE (Hendrix @ Feb 26 2004, 16:28 )
Spitfire Mk.V

När hade vi sånna? För jag utgår ifrån att det är Svenska Flygvapnet vi pratar om.

Det får nog bli T18 för min del.

Har för mig att vi köpte ett par för att ha som spaningskärror, men jag kan ha fel
Mats
QUOTE (Hendrix @ Feb 26 2004, 16:47 )
Har för mig att vi köpte ett par för att ha som spaningskärror, men jag kan ha fel

Högst troligt att du har det då de Spitfire vi köpte var PR Mk. XIX med Griffonmotor.

EDIT: Särskrivning. Och ja, spaning var det för i alla fall.
KD803
QUOTE (Mats @ Feb 26 2004, 16:52 )
QUOTE (Hendrix @ Feb 26 2004, 16:47 )

Högst troligt att du har det då de Spitfire vi köpte var PR Mk. XIX med Griffonmotor.

EDIT: Särskrivning. Och ja, spaning var det för i alla fall.

Japp, S 31 Spitfire var Mk XIX. Var i bruk en bit in på 50-talet innan de ersattes av S 29.
Airman
Japp, S 31 Spitfire var Mk XIX. Var i bruk en bit in på 50-talet innan de ersattes av S 29.

jag tror de var 5 till antalet.
C DK012
Enligt en gammal guidekatalog från flygvapenmuseum var S31:an väldigt uppskattad då piloterna efter start från F16 kunde ta både en lodbild av 3riksröset och en snedbild av Wien för att sedan återvända till basen (!)
niben
Viggen helt klart!

JAS låter mer men det är en illusion. Den motorn har ett högre "tonläge" än viggen med mer "bas".

Jag låg i flygvapnet i skiftet och kunde jämföra lite och om man stod nära ett viggen som la sig i brant stigning med plattan i botten så mullrade det så grymt att man hade svårt att andas smile.gif

Att gå patrull direkt under inflygningen till målområdet när ett viggen drog loss en salva 200 meter rakt ovan var en helt annan upplevelse. När misilerna drog igång sina raketmotorer .... tja, det lät ju inte som när man startar bilen direkt, jag trodde hela jäkla planet exploderade!
nastyheadwound
Jaktviggen har klart mest testosteron i FV. Kanonen, motorn, radarn (när den var ny) = rätt macho helt enkelt. Den ser lite "svullen" ut också, som den har varit på gymmet och lyft skrot. Gripen är direkt feminin i jämförelse.
106
QUOTE (Airman @ Feb 26 2004, 19:17 )

jag tror de var 5 till antalet.

De var 50st, samtliga tillhörde F11 och tjänstgjorde 1949-55 dvs endast 6 år!
Räckvidden var 880 km på internt bränsle, 1125 km med fälltank.
Sttochen
Inte för att jag är nån flygdåre(man är väl dieselråtta) pansar2.png , men håller med tyrfing: worthy.gif J29 Tunnan har faktiskt till skillnad från de andra stridsflygplanen sverige haft gjort en aktiv insats....Om vi ska snacka övriga flygplan tror jag tp84 Hercules är mitt val!
SWJ
Tunnan=Kongo.... worthy.gif worthy.gif worthy.gif

MVH SWJ.... 5.gif
Airman
De var 50st, samtliga tillhörde F11 och tjänstgjorde 1949-55 dvs endast 6 år!
Räckvidden var 880 km på internt bränsle, 1125 km med fälltank.

Hehe jag tappade ju bara bort en 0:a biggrin.gif

Kom och tänka på en sak angående Viggens mullriga motor. När man kör ett Viggen i motor test huset på F4 så hörs det knappt utanför även om man står alldeles intill huset. Det kallar jag en stor ljuddämpare smile.gif Dock kan man känna marken vibrera.
"Insats Hv" nisse
Viggen helt klart. det är ju Magnus Samuelsson ut i fingerspetsarna. stor, tung och urstark. Helt klart den manligaste flygmskinen vi har haft. JAS i all ära men storleken har betydelse.
Unicorn
QUOTE (Kanna @ Feb 24 2004, 13:22 )
B 3, Junkers klassar jag som manligt. Tycker det är lite smått otroligt att det faktiskt funnits "flygande fästningar" i det svenska flygvapnet.

Edit:Stavar som en kratta

Apropå de tidigare större svenska flygplanen fanns ett intressant utbildningstecken som numera tyvärr har försvunnit; "Flygskytt".

Månne kommer detta tillbaka för användning av besättningarna i de nya ksp-behängda helikoptrarna...?
scattergun
....enligt en gammal pilot kunde man bara jämföra en åktur i J35 Draken med en sak....
-Att sitta under en liten liten glashuv, längst fram på en raket.

Om inte det är manligt så säg!? B)
Ibsen
Draken, den har nämligen ingen toppfart. Så länge det finns bränsle så fortsätter den axa! smile.gif
106
QUOTE (Ibsen @ Mar 4 2004, 09:29 )
Draken, den har nämligen ingen toppfart.

Myt
Så länge det finns bränsle så fortsätter den axa! smile.gif

Allt eftersom den bränner av bränsle blir det lättare och går därmed fortare. Skulle man trycka i mer bränsle skulle fpl bli tyngre och toppfarten ändå densamma (förutsatt att tomvikt och dragkraft inte ändras).

Skulle man sätta en raket i baken på den och försöka skicka upp den i warp 5 (motsvarande) skulle den brinna upp långt innan. Så visst har Draken en toppfart, synd bara att man endast kan nå den genom att få soppatorsk.

edit: missad bokstav
imint
QUOTE (106 @ Mar 4 2004, 17:54 )

Myt

Allt eftersom den bränner av bränsle blir det lättare och går därmed fortare. Skulle man trycka i mer bränsle skulle fpl bli tyngre och toppfarten ändå densamma (förutsatt att tomvikt och dragkraft inte ändras).

Skulle man sätta en raket i baken på den och försöka skicka upp den i warp 5 (motsvarande) skulle den brinna upp långt innan. Så visst har Draken en toppfart, synd bara att man endast kan nå den genom att få soppatork.

Sedan är det ju också så att med vanliga enkla raka luftintag så kan man inte åka hur fort som helst heller ;)
För övrigt så är det SF 37 som rockar mest B)
FhF laddare
S35 säger jag bara worthy.gif
Lite vassare än dom andra 35 orna. worthy.gif
imint
QUOTE (FhF laddare @ Mar 5 2004, 14:43 )
S35 säger jag bara worthy.gif
Lite vassare än dom andra 35 orna. worthy.gif

Men med en synnerligen obra kamerainstallation :( Vibrationer i speglarna till de kameror som satt på akanplats gjorde att bilderna aldrig var riktigt skarpa säger de som var med på S35 tiden.
Lockwed
Sjöräddnings och ubåtsjaktflygplanet Catalina.

Kanske lite partisk för att min farfar var pilot på en sådan men wtf mate.
BARBIE
Tunnan utan tvekan!!! Ballare stridsflyg får man leta efter!
Ibsen
QUOTE (106 @ Mar 4 2004, 17:54 )

Myt

Skulle man sätta en raket i baken på den och försöka skicka upp den i warp 5 (motsvarande) skulle den brinna upp långt innan. Så visst har Draken en toppfart, synd bara att man endast kan nå den genom att få soppatorsk.

edit: missad bokstav

hah, ja, jag tyckte väl det lär lite för bra för att vara sant... Men det är klart snyggast med den dubbla deltavingen o allt! smile.gif B)

***EDIT***

100:e inlägg! Jippi.
Fu Frippe
Det får bli Viggen, återigen för att det är det plan jag har mest "erfarenhet" av... Gripen har jag bara suttit i och känt lite på spaken, (planets alltså), men Viggen har jag sett och HÖRT flyga på riktigt nära håll.

Sen är det manligt med ett plan som har M90-mönster samtidigt som du har det...
Som infanterist har man inte mycket över för himmelsblå grejer... smile.gif
109 Eken
Apropå de tidigare större svenska flygplanen fanns ett intressant utbildningstecken som numera tyvärr har försvunnit; "Flygskytt".
Månne kommer detta tillbaka för användning av besättningarna i de nya ksp-behängda helikoptrarna...?

Ohhh ett sånt vill jag ha! dribble.gif högst manligt om jag får säga det själv!
Fk_Djerf
QUOTE (109 Eken @ Mar 9 2004, 15:51 ) *

Ohhh ett sånt vill jag ha! dribble.gif högst manligt om jag får säga det själv!

SK35C Fpl 81 för den sköt ut sin skärm med en krutladdning!!
Troppchefen
Har missat denna tråd. Håller med om det tidigare inlägget om J21R och fyller på med B/S 16 Caproni Ca 313 . Det är inte för inte som den gått under öknamnet "flygande likkistan" med råttor som gnager upp vingarna så de faller av uppe i luften. Med ryktet som planet fick måste man vara bra modig för att ge sig upp (iallafall innan de kom på vad felet var). Planet som ser manligast ut är ju annars Viggen, men det är ju ett får i ulvakläder (med datorhjälp i styrningen och allt..) ;)

Appropå Capronin så fanns det 84 st i Fv men inte en enda sparades, det var väl ingen som ville visa eländet då många hade färska minnen av stupade kamrater m.m
Darkwand
J34 Hunter specialversionen som var moddad med en svensk EBK
Laurell
QUOTE (Troppchefen @ May 2 2006, 23:40 ) *
Appropå Capronin så fanns det 84 st i Fv men inte en enda sparades, det var väl ingen som ville visa eländet då många hade färska minnen av stupade kamrater m.m

Det står en maskin på Flygvapenmuseum.
geoint
Viggen har ju nämts ett flertal gånger (SF:en på LL!) så jag får väl slå ett slag för T18B. Med en Bofors 57mm/L50 akan i nosen är det väl det närmaste vi kommer ett "gunship" i Sverige. Det är väl den grövsta kaliber som vi har flugit med i FV.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.