Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Norrlandsjägare VS. FBJ!
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
runken
Om ni skulle haft chansen att välja mellan flygbasjägare och norrlandsjägare, vad skulle ni valt? Vilka för delar och nackdelar finns det me utbildningen? MVH Patrik A
Badboy
Det finns mänder av trådar på forumet som avhandlar jägarstrid, utbildning, utrustning, skillnader osv...

Använd sökfunktionen i forumet (uppe till höger i listen) och läs igenom de trådar som redan finns på ämnet.
Har du fortfarande frågor efter det så kanske de passar att posta i någon av de trådar som redan finns. Detta gör att tråden hamnar längst fram i forumet, och diskussionen är igång igen!

/Magnus B
FBS
QUOTE (runken @ Feb 23 2004, 15:25 )
Om ni skulle haft chansen att välja mellan flygbasjägare och norrlandsjägare, vad skulle ni valt? Vilka för delar och nackdelar finns det me utbildningen? MVH Patrik A

Tjena...

Mitt tips är att du väljer FBJ...

//FBS
LYNX
Svaret är självklart Flygbasjägarskolan!
( Är jag partisk eller?! )
Panzerfaust
QUOTE (runken @ Feb 23 2004, 15:25 )

Enkelt val.

Du tar reda på båda förbandens uppgifter, sedan tittar du på dessa och avväger.
"vilka av dessa två förband blir för mig mest intressant".

Jag resonerar som så att man inte skall fårga folk vad dom skulle ha valt. Om 10 pers säger Jägare K4, medan 3 av dessa tio legat där, och resten är såna som gillar förbandet bara. Väljer du det då? Om en person legat på Båda och säger "jag tycker du skall välja FBJ" då kan man fundera på om det kanske finns något i det han säger. Men inte annars.

Enda jag kan se som fördelar om jag gissar och då är det bara namnet som ger mig den "hinten" och det är att FBJ är en bättre merit civilt. Då det är ett sorts säkerhetsförband och kanske har liiiite fördelar om man söker sig till säkerhetsbranchen civilt... dock är det bara en vild gissning. Ingen aning hur det ligger till med det. Men såna grejer kan vara värda att kolla upp. Tänker man långsiktigt så kan man ju tänka:
"vad ger detta mig efter muck?"
"vad skall jag göra efter muck?"
Vissa tjänster har ju förmodligen högre meritvärde än andra.
Sgt.Cole
Det finns ett enkelt svar på frågan. Vill du hora så sök FBJ. Vill du hora massor så sök ND (k4). Vill du hora mer än massor så sök FJS. Men ha i åtanke att som fbj kommer du med stor sannolikhet att få höra saker som "fbj är ju inga jägare, dom är ju varken bakom fiendens linjer eller saboterar." och liknande. Men mitt tips är att söka skyttesoldat på A9 för då slipper du så gott som allt hor. Och som svar på inlägget av "Panzerfaust" snack om civilt meritvärde så kan jag säga att du kommer knappast få anställning för att du varit FBJ. I så fall ska du välja militärpolis (militärpolisjägare) . Där lär man sig en del om lag och rätt. Och det enda som är riktigt nyttigt att ha med sig ut i det civila är sjukvårdarutbildning från ND eller FJS. Den är mycket nyttig och ingående + att den ger 10 högskolepoäng.

Sgt pansar2.png K4
Legacy
QUOTE (Panzerfaust @ Feb 25 2004, 05:46 )
Du tar reda på båda förbandens uppgifter, sedan tittar du på dessa och avväger.
"vilka av dessa två förband blir för mig mest intressant".

Instämmer helt med ovan. Titta på lumpen.nu, mil.se sök på google, sök på forumet. Läs och begrunda. Det du fastnar för ska du ta tycker jag. Du ska känna att "this is it", då har du goda förutsättningar för att det ska bli bra när du väl rycker in. Jag skulle själv inte välja efter civilt meritvärde, då bör du kanske inte välja någon av dessa öht.
runken
Tack för svaren. Söker inte för att får nått civilt meritvärde direkt, utan för att jag gillar det 6n.gif . O på tal om att hora, gör inte lumpen för att ha det slappt, man vill juh ha nått att bita i Malajn.gif . Var mer intresserad hur kamratskapen och vad folk tyckte om att ligga på k4 eller f7 som nj eller fbj. Har hört att f7 har ett grymt gym och clean matsal.. vilket är fint. Men att erhålla en jägar båge hade inte varit fel det heller.. aja had gött och tack för svaren

PS. Har hört och läst rätt mycket skit snack om fbj, tex att dom inte är några riktiga jägare (Beror väl en del på jägarbågen skulle jag gissa?). FBJ är väl en av de mer fysiskt mer krävande utbildingarna??
2Sharp
QUOTE (runken @ Feb 25 2004, 17:50 )
Har hört att f7 har ett grymt gym och clean matsal.. vilket är fint.

FBJ är väl en av de mer fysiskt mer krävande utbildingarna??

Ligger du som FBJ så har du liten nytta av fräscha gym och matsalen, en mycket stor del av utb. bedrivs i fält.
Tiden på kasern är oftast återhämtning och det brukar inte kännas motiverat att gymma då smile.gif

Jag anser att FBJ utbildningen är myckjet fysiskt krävande då tjänsten i mångt och mycket går ut på att vara rörlig.
Spaning har ju en större del nuför tiden, men jag är övertygad om att det fortfarande slits och svärs en del i skogarna.. ;)
Panzerfaust
QUOTE (Sgt.Cole @ Feb 25 2004, 10:25 )
Och som svar på inlägget av "Panzerfaust" snack om civilt meritvärde så kan jag säga att du kommer knappast få anställning för att du varit FBJ. I så fall ska du välja militärpolis (militärpolisjägare) . Där lär man sig en del om lag och rätt.

Menade mer i att få upp ett säkerhetstänkande, men som sagt. Vet inget om det där. MP, det fattar nog vem som helst att det har mest civilt merit värde i dem kretsarna. Men nu va det FBJ vs Jägare.

Av den lilla infon jag fått från lumpen siten t ex så kulle JAG anställa EX FBJ före K4 jägare om jag hadde ett säkerhetsföretag. Förutsatt att militär GU är det enda jag har att gå på och att betygen är snarlika. En tjänst som går ut på att skydda och söka upp skurken eller en tjänst som kanske går ut på att skjuta 12,7mm prickskytte gevär på 1km avstånd. Grovt sett.
Tror nog att många resonerar så. Men självklart har du rätt att MP är bättre på det sättet, men som sagt. Jag förutsätter att han vill ha någon av dessa två tjänster och då får man ju försöka jämföra dessa två på bästa sättet. Väga för och nackdelar så gått det går.

Är mitt resonemang dumt? unsure.gif
LYNX
QUOTE (runken @ Feb 25 2004, 18:50 )
Tack för svaren. Söker inte för att får nått civilt meritvärde direkt, utan för att jag gillar det  6n.gif . O på tal om att hora, gör inte lumpen för att ha det slappt, man vill juh ha nått att bita i  Malajn.gif . Var mer intresserad hur kamratskapen och vad folk tyckte om att ligga på k4 eller f7 som nj eller fbj. Har hört att f7 har ett grymt gym och clean matsal.. vilket är fint. Men att erhålla en jägar båge hade inte varit fel det heller.. aja had gött och tack för svaren

PS. Har hört och läst rätt mycket skit snack om fbj, tex att dom inte är några riktiga jägare (Beror väl en del på jägarbågen skulle jag gissa?). FBJ är väl en av de mer fysiskt mer krävande utbildingarna??

Med risk för att upprepa mig:

Jägarbågen säger ingenting om hur bra jägarsoldat du är, bara
att du är en duktig soldat från K4 eller K3.

Varken FBJS, FJS eller KJ använder sig av bågen men jag vill
påstå att de inte håller sämre "klass" än K4 K3.
Krook
Om du vill fortsätta inom yrket och bli officer eller tjänstgöra i Utlandsstyrkan är K4 att föredra eftersom det är ett arméförband.
Det finns ett flertal kadetter som efter GU går från Armen till Flygvapnet och marktjänst men det finns nästan inga flygvapenvpl som antas till YOP för ett arméförbands räkning. K4 klassas i det sammanhanget högre, mycket för att utbildningen är armé-markstrid i stället för FV-markstrid.
Till US antas nästan inga FVvpl över huvud taget. Det rör sig ju trots allt om markstrid som Armén är bäst på.

Båda tjänsterna är hårda, båda har snarlika uppträdanden (dock inte identiska), båda har vinterutbildning (dock mer på K4).

K4:s framtid är oviss.

Varför bara välja mellan FBJ, du har ju K3 med LBB och FJS samt Amf med KJ och Amf-skytte att välja på också?

/Krook
106
QUOTE (Krook @ Feb 25 2004, 23:07 )
Till US antas nästan inga FVvpl över huvud taget. Det rör sig ju trots allt om markstrid som Armén är bäst på.

Det finns ju ett flertal FBJ och Nsky/flygbassäk på forumet som även gjort utlandstjänst så nog finns det vpl från FV i US alltid. Men visst brukar arméofficerare har större tilltro till armén och amfibiekåren än till flygvapnet och flottan.

FV håller inte på med markstrid, utan markförsvar (säkerhetsförbandstjänst som det numer heter).
Jägar- och säkerhetsförbanden är ju varandras motpoler, ena sidan försöker innästla för att bedriva spaning och sabotageverksamhet medan den andra försöker förhindra detta, enkelt beskrivet.
DiamondBlue
Jag står inför ungefär samma val: jägare vs närskyddsgruppbefäl @ F4

Av vad jag har läst så verkar närskydd på en flygbas vara välldigt likt fbj.
Vad jag skulle vilja vet är vad man igentligen gör som jägare/fbj/närskydd. Och då menar jag inte vad ni tror om det och vad ni hört rycktas utan vad ni _vet_, eller vad det står i lumpen.nu´s beskrivningar. Vore kul om någon som gjort lumpen som jägare/fbj/närskydd(på flygbas) kunde berätta vad man brukar pyssla med om dagarna. Kanske också lite om hur stämmningen är och så. Eller om något som ni tycker att jag behöver veta bara ;)
stevooooo
Kan bara säja att om du gillar att ligga ute i fält under övningar så ska du nog välja K4. Under alla perioder (10-4) som jag låg inne hade vi minst ett fältdygn och hade vi riktigt "otur" kunde vi gå ut i fält på tis em för att komma hem bara 24h innan permis.

EDIT: Totalt blev det ca 95 nätter i fält men hur det är för dagens VPL vet jag inte för det var trots allt 5 år sen man var i kronans tjänst.
ABP
Har du den turen att du tom kan välja mellan K4 och FBJS skall du skatta dig lycklig, känner många som vare sig de vill det eller ej bara har haft ett av dem att välja på.
allan
95 dygn i fält är väl inte så mycket?
Kimster
QUOTE (allan @ Feb 26 2004, 12:53 )

kan väll säga att utav dom 95 dygnen så längtar du hem 90. och av dom 90 är 40 av dem ibland ett rent helvete.. och i över månad med bara skit, blött, regn, snö, kyla, hunger, trötthet och befäl som skrker på en är det inte så jätteroligt alltid.
Men visst vissa kanske älskar det.. jag vet inte. Jag gjorde det inte iaf.
stevooooo

Synd att du inte lagt ut lite mer info om dig själv så att man vet vem man talar med.
Med 95 dygn i fält under 10 månader så menar jag inte ett P-20 tält med säng eller vad det heter utan "knäppe-tält" under bar himmel, 3-mannatält som man sov 4 i eller ett P-8 tält vintertid.
Precis som Klimster sa så hatade man mycket av det men eftersom tiden gick och man lärt sig mer om livet i fält så blev det bättre. Från nyår till början av mars så blev det i princip bara att man sov på luckan sista dagen innan permis och direkt efter (om man inte satt i vakten)
Förbandsövning, slutövning, fjällutbildning och kamratmarchen i tur och ordning. Och det sjuka var att jag älskade varje minut av det. 3.gif
Jag vet, nått fel är det
Panzerfaust

95 dygn, om man räknar grovt är 1/3 av utbildingen om man ligger in i 300 dagar.
Är inte det mycket? Skulle tro att det inte går att klämma in så mycket mer?
Vissa moment gör man ju inomhus ofta. Mycket av det som vi vanliga dödliga gjorde inomhus kanske Jägaren gör under en gran.
Räknar man bort ALLA helger tjänstgör man 200 dagar. Nu har man iof en del helgtjänst. Men i vilket fall bör det sluta med att man ligger strax under 50% i fält av sina 10 månader. Är ju trots allt en del ledigt också, är väl ca 1vecka vid jul och en vecka vid sommarn väl? Dock osäker om det gäller alla.

95 dygn anser jag vara mycket.
järv
QUOTE (stevooooo @ Feb 26 2004, 10:17 )
EDIT: Totalt blev det ca 95 nätter i fält men hur det är för dagens VPL vet jag inte för det var trots allt 5 år sen man var i kronans tjänst.

Såg i din profil att du var sjukvårdare och det får väl räknas som befattningsutbildningen med kanske minst antal fältdygn.. Ingen värdering utan bara ett konstaterande eftersom det pratas väldigt generellt om antal fältdygn här.
stevooooo
95 dygn/nätter är att faktum för min del.
Självlart hade sjv mindre fältdygn än resterande gruppen men vi pratar ca 5-10 dygn mindre, däremot så hade dom j*****t mycke mer övn är vad vi hade. Blev ju tvingad att plugga massa teori medan dom andra fick vara ute å kriga. 2.gif
allan
Ok. Förlåt. Jag är bara en liten FBU-ungdom än så länge, men jag har en kompis som låg som Bassäk (eller nått) och han snacka 120 dygn. Han kanske är full av skit men det var vad han sa.
Panzerfaust
QUOTE (allan @ Feb 26 2004, 17:21 )
Ok. Förlåt. Jag är bara en liten FBU-ungdom än så länge, men jag har en kompis som låg som Bassäk (eller nått) och han snacka 120 dygn. Han kanske är full av skit men det var vad han sa.

[OT]Jag har en kompis som har en kompis som vart kapten vid 21 års ålder i kungliga dragonernas pansarförband. Dom har en KSP som heter KSP draken och är en 20mm "minigun".

Kompisar säger mycket.
[/OT]

edit: va bara tvungen... förlåt unsure.gif
Jarl
Liten fråga:
Hur många fältdygn har KJ/FJ och amfibie?

Back to topic:
När jag valde mellan FBJ och K3jägare hade jag några saker som var till FBJ´s fördel, bla: Hund, flygvapnet, f7.

Men gillar du kyla så välj K4 smile.gif

En tråd som drar upp massa för- och nackdelar om flygbasjägarna hittar du här

Lycka till!
allan
Det är lugnt, vet ju själv hur jävla dumt det låter.
Adam Wilhelm
Oavsett vad du väljer så kommer du till ett bra förband!
FBJS och K4 är två mycket bra förband med bra utbildning.

[OT]Men tänk på att Flygvapnet inte är ett vapenslag, det är en klädstil. [/OT]

:P
runken
Har hört att k4 skall läggas ner, hinner man mucka innan persson stänger igen då? ohmy.gif Tack för svaren =)
Dragonen
Sök pansar! Hur roligt är det att ligga ute och frysa arslet av sig för att spana på en väg där ingen dyker upp i X antal dygn?
Nä stridsvagnsförare är en tjänst jag har våta drömmar om under alla kalla nätter i Auschwitzjaurs skogar liggandes på oplats! biggrin.gif

Nä men seriöst så är "jägarlivet" inget glamoröst och det insåg man way to late!
Sök till K4 och du lär dig mycket men det har inte gått många dagar när man inte frågat sig själv va faaaen man gör på stället!

MVJH Dragonen

ps. Hoppas FBJS kommer ihåg Färila 2003! clap.gif ds.
Bakdonas
Kimster, vilket förband gick du i?
ABP
Du kan kolla Kimsters profil så ser du var han låg.
Andrew
Kimster's Profil: http://forum.SoldF.com/in...hp?showuser=490

Stormtrivdes som Fbj ... och snacket om att har du legat som Fbj så kommer du ha svårt att komma med i US så kan jag bara säga att , det stämnde nog rätt så bra för ett par år sedan.
I dagsläget är det helt annorlunda på den fronten. På min pluton på KS06 var vi 29 st inkl. PC och StfPC av oss 27 soldater var vi 6 st Fbj:are plus 1 Fbj till på komp. + 1 på Sierra Tango (SjvPlutonen) , samt en på MPCOY
Nu refererade jag bara till KS06 ,men jag känner en massa Fbj bröder som varit iväg med US både en och flera ggr både i Bosnien, Kosovo, Bulgarien , Afghanistan osv.
stevooooo
@Andrew

När hade vi soldater i bulgarien?????????
Andrew
QUOTE (stevooooo @ Feb 26 2004, 22:01 )
@Andrew

När hade vi soldater i bulgarien?????????

OT: Att: Stevoo !

polaren var nere i Bulgarien under samma period som jag och H.Svensk genomförde återträff med vårt komp ifrån Ks06. Detta var i Sept. förra året.
Har inte 100% koll på tidsramen som dom var nere , saken är den att jag skrev detta för att informera om att det INTE alls är omöjligt att komma iväg på utl. uppdrag efter genomförd vpl som Fbj.

Chanserna om FV skickar personal att få komma iväg skulle jag nog säga snarare ökar möjligheten att få komma iväg om man legat inne som Fbj.

Detta på samma grunder som att en Amf PC kanske hellre tar en amfkille istället för en Fbj som redan togs upp här i tråden tidigare.

Oj vad OT detta blev.

Ang: K4 eller Fbjs så tror jag att:
- oavsett vad du väljer så kommer du förmodligen inte ha chansen att genomföra båda utbildningarna och har då inget att mäta (se tillbaka på, annalysera , utvärdera ) din utb på , och kommer därför att mucka nöjd och belåten oavsett vilket spår du väljer.

Lycka till oavsett vad ditt val kommer att bli !
Mvh // Andy
106
QUOTE (Andrew @ Feb 27 2004, 20:51 )
polaren var nere i Bulgarien under samma period som jag och H.Svensk genomförde återträff med vårt komp ifrån Ks06. Detta var i Sept. förra året.

Antar att det var Cooperative Key 2003.
http://www.mil.se/int/article.php?dontaddcount=1&id=9665
Razvedka
QUOTE (Sgt.Cole @ Feb 25 2004, 10:25 )
Och det enda som är riktigt nyttigt att ha med sig ut i det civila är sjukvårdarutbildning från ND eller FJS. Den är mycket nyttig och ingående + att den ger 10 högskolepoäng.

Och vad menar du är skillnaden då samma utbildning bedrivs vid FBJS?
stevooooo
QUOTE (Razvedka @ Feb 29 2004, 16:32 )
Och vad menar du är skillnaden då samma utbildning bedrivs vid FBJS?

Du menar alltså att FBJS får utbildning att "vård svårt skadade och sjuka kamrater vid fördröjd avtransport i max tre dygn bakom fiendens linjer" som NJ får.
Rätta mig gärna om jag har fel................
Mojo
Sjukvårdsmännen på FBJS utbildas till sjukvårdsman/J, Liksom sjukvårdsmännen på K3 och K4.
DiamondBlue
Men vad gör man en "vanlig" dag som närskydd / jägare ?
Ligger i fält en hel del har jag fattat, men det säger mig inte så mycket tyvär. Ge mig lite exempel som är representiva för utbildningarna tack :)
Jag har vissa problem med att bestämma mig...
siros
Själv skulle jag nog välja k4. Dels pga att vi inom vår hvu-kompani har en nd-jägare som jag tycker kan bra mycke mer än våra 4 fbj. Dels även för att det kanske kan göra att de inte lägger ner k4. om de ser att många söker till befattningen så kanske tycker de att det är lönsamt att ha kvar k4. Sen tycker jag att det är mer status att vara nd-jägare. man är en vanlig jägare som dessutom klarar sig fint i vinterförhållanden.Slut camo.gif
stevooooo
QUOTE (Mojo @ Feb 29 2004, 19:16 )
Sjukvårdsmännen på FBJS utbildas till sjukvårdsman/J, Liksom sjukvårdsmännen på K3 och K4.

FEL............... K4 Sjvm/J får en utbildning som motsvarar en plutonssjukvårdares utbildning.

Been there, Done that................/Stevooooo
LYNX
QUOTE (siros @ Feb 29 2004, 22:08 )
Själv skulle jag nog välja k4. Dels pga att vi inom vår hvu-kompani har en nd-jägare som jag tycker kan bra mycke mer än våra 4 fbj. Dels även för att det kanske kan göra att de inte lägger ner k4. om de ser att många söker till befattningen så kanske tycker de att det är lönsamt att ha kvar k4. Sen tycker jag att det är mer status att vara nd-jägare. man är en vanlig jägare som dessutom klarar sig fint i vinterförhållanden.Slut camo.gif

Kan inte påstå att du har fel, vad du anser vara högre
status är din åsikt.
SNAFU
QUOTE (siros @ Feb 29 2004, 22:08 )
Dels även för att det kanske kan göra att de inte lägger ner k4. om de ser att många söker till befattningen så kanske tycker de att det är lönsamt att ha kvar k4.

Varför skulle de bry sig om det?
FM placerar folk där de själva vill, och de behåller väl knappast ett förband beroende på vad de mönstrande tycker verkar vara en kul utbildning?

Bara min tanke...
//SNAFU
AK-47
Om man ska prata om civilt merit värde så är väll Instassoldater på k4 mer meriterande än jägare (man får t ex civil väktar utb.40h)
Insatsutbildning ,skyddsvaktutbildning och Insatssoldaten får en GSU i vanlig bemärkelse, men med tyngdpunkt på vapenhanteringen.
Ing
QUOTE (AK-47 @ Mar 7 2004, 13:17 )
Om man ska prata om civilt merit värde så är väll Instassoldater på k4 mer meriterande än jägare (man får t ex civil väktar utb.40h)
Insatsutbildning ,skyddsvaktutbildning och Insatssoldaten får en GSU i vanlig bemärkelse, men med tyngdpunkt på vapenhanteringen.

Jägarna får nog bara skyddsvaktsutbildning.
VÄKTARutbildning fårde nog inte, det är säkert sant.

GSU med vapenhantering. Heh. hehe.. hahaha. Tror de får en snabb genomgång i vapenhantering också.
AK-47
http://www.k4.mil.se/article.php?id=3732

Man får civil väktar utbildning,
Ing
QUOTE (AK-47 @ Mar 7 2004, 13:56 )
http://www.k4.mil.se/article.php?id=3732

Man får civil väktar utbildning,

Jag har aldrig påstått någonting annat.
Jägarynglen får nog inte väktarutbildning, men det är nog lurigt att jämföra "civila meritvärden" så rakt av ändå. Ska vi gissa att mna letar upp meritvärden för att få folk att söka? Smart.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.