The Swede
Feb 20 2004, 18:33
Det har kommit en ny, kortare variant av Tgb 11.
Jag lyckades smygfotografera det ex. som Ing2 fått för utprovning.

Notera det stora förarutrymmet och de väl tilltagna deformationszonerna.
The Swede
Lindeberg
Feb 20 2004, 18:55
Jädrans. Kan inte varit sköt för föraren som eventuellt satt bakom den ratten. Vet du bakgrunden till olyckan, The Swede?
Förresten, när du ändå är nere i de trakterna med kameran, se till att fota den m90-målade Volvo 245 (liten rödakors-symbol i bakrutan).
Hur läcker som helst ju
The Swede
Feb 20 2004, 19:13
Jag tror inte att det varit en olycka utan dom har nog släppt den från en kran vid någon trafiksäkerhetsinformation motsv.
The Swede
C DK012
Feb 20 2004, 19:32
Värnpliktsrådet släppte fanstyget från en kran (ca 8 meter el. motsv.) under en konferens hösten 02, för att illustrera effekten av en kollision i 50 km/h, och få FM att inse att ett nyare/säkrare fordon kanske vore på tiden. FM svarade med att sänka hastighetsgränsen. Vilket säkerhetstänkande! ;)
Runningback
Feb 20 2004, 19:38
Där ja! där har vi framtiden...
Lindeberg
Feb 20 2004, 19:45
Kan vi vara säkra på att detta är fordonet som användes för den kampanjen?
Verkar ju onekligen ganska troligt, eller också har några vpl kört in i en solid betongvägg motsv.
Jag är ju ingen expert på krocktester, men nog borde väl en släppa-bilen-uppifrån-kran-rakt-ner-i-marken-krockskada se lite värre ut än om man hade kört av vägen eller kört på en personbil i samma hastighet?
Klokt att sänka hastigheten till 55(eller var det 50?). Klokast hade varit att skrota den helt.
The Swede
Feb 20 2004, 21:20
Just det här fordonet var nog inte det som släpptes av värnpliktsrådet då det står på Ing2 nu och kom dit under vintern.
Jag tror att det använts vid någon liknande utbildning eller så ska bilen skrotas och nån ville ha kul.
Jag är ganska säker på att det inte var en "skarp" kollision för isåfall borde snacket gått på jobbet.
The Swede
Vikström
Feb 20 2004, 21:50
framför allt så skulle skadebilden varit en helt annan om man krockat med ett annan fordon. Dessutom blir föraren med största sannolikhet fastklämd när man krockar med en 11, dom flesta "skarp"krockade elvor jag sett har varit uppklippta.
Ser riktigt otrevligt ut det där...........När man ser sådana bilder och så tänker man på senaste gången man åkte på en halkig väg i en TGB11..............
Inte bra Inte bra.........
Jag får väl bjuda på vad som ser ut att vara en "stretchad" 11:a

(tgb14 kanske???)

xteam
Shit va söta

gillar fjädringen på 10;an
KattenJansson
Feb 21 2004, 13:55
Deformationszonen är ju helt grym! 1st fläktpaket, 3mm plåt, ratt, lite plast. Ev. en 30mm bit av stål (a-balk).
Lite vardags edge helt enkelt.
Hur många vrak står egentligen uppradade på regementena? Stället där xteams bild är tagen verkar ju ha en diger samling.
Ser ni inte att det är den kortade Tgb11 David.
Att våga lägga upp bilder på internet innan den är släppt offentligt var modigt.
(Observera även höjningen fram för att bättre på framkomligheten!)
ser inte att någon svarat på hastighetsbegränsningarna vad gäller tgb 11/13/20 så jag gör väl det :P
55 km/h är högsta tillåtna hastighet sen en tid tillbaka på landsväg, innan var det väl högre men som någon sagt så släppte dem en 20 bil från x antal meter och dem var inte särskilt nöjda med resultatet (som skulle illustrera en frontalkrock i 50 km/h om jag inte minns fel).. så därmed den sänkta hastigheten
man får dock fortfarande köra 70 km/h på motorväg.. sen hur ofta mna får köra motorväg på övningar är en helt annan sak..
SG OLSSON
Feb 21 2004, 19:44
QUOTE (Ing @ Feb 21 2004, 13:32 )
Ser ni inte att det är den kortade Tgb11 David.
Att våga lägga upp bilder på internet innan den är släppt offentligt var modigt.
(Observera även höjningen fram för att bättre på framkomligheten!)

Ja och inte blir det bättre av att nån sen länger ut en bil på prototypen till 11C.
Moddad med extra deformationszon bak (får värnpliktsrådet nästans om de vill så blir det ju max 5 KM/h och då behövs det extra skydd i bakänden). och extra benutrymme i baksättet för att passa våra nya längre soldater
@Baan 70km/h får du köra på alla vägar som har ett mitträcke, så det gäller inte bara motorvägar (även om mitträcke inte är så vanligt på annat än motorvägar). Sen att köra på motorväg är väl inte ovanligt under övningar, det gjorde vi rätt många gånger under min lumpartid.
QUOTE (Fu Tangsjö @ Feb 21 2004, 21:42 )
@Baan 70km/h får du köra på alla vägar som har ett mitträcke, så det gäller inte bara motorvägar (även om mitträcke inte är så vanligt på annat än motorvägar). Sen att köra på motorväg är väl inte ovanligt under övningar, det gjorde vi rätt många gånger under min lumpartid.
jag fick lära mig motorväg men om du är säker på din sak så låt gå för det, det är väldigt sällan det finns mitträcke ändå utanför motorväg :P
angående körningen så undviker vi stora vägar, så mycket motorväg har det inte blivit och antagligen kommer det inte bli något heller... beror säkert på var man gör lumpen också iofs
C DK012
Feb 21 2004, 23:42
Väg med mitträcke gäller för 70 knyck.
Det var inte så kul att kuska i kolonn med en massa tgb:er från Enköping till Karlsborg innan ASÖ 03, grät en skvätt då motorvägen tog slut S Örebro...
Och ofelbart, och av (för mig) fortfarande okänd anledning stannade hela kolonnhärket 10 min senare. Mercasprintern har en fördel: Bilstereo!
Jo på vanliga 2 till 1 vägar så har de ju mitträcke, riksväg 40 mellan Jönköping och Göteborg t.ex... finns ett flertal andra exempel.
The Swede
Feb 22 2004, 00:11
För att undvika missförstånd/spekulation kommer här den exakta ordalydelsen ur SÄKI:
a) Under förutsättning att vägen är motorväg eller mötesfri körfältsseparerad väg (wireräcken eller motsvarande), för övriga vägar gäller 55 km/h.
Detta är alltså en not till den tabell över hastighetsbestämmelser där högsta hastighet för tgb 11/13/20 med varianter anges till 70 km/h
The Swede
dem har väl glömmt nämna del två av meningen så att säga, att det inte bara är motorväg (på utbildningen som vi haft..)
visst finns det en del mitträcke men som sagt vi har mest kört på mindre vägar då det gått, annars på 70-90 väg som inte haft mitträcke..
Sttochen
Feb 22 2004, 14:36
På tal om säkerheten med TGB:arna...Längtar redan till fordonsmarschen till skåne....intryckt i en 1112:a!...Oh yeah!!!
Var på plats när värnpliktsrådet gjorde sitt släpp av en 11a.
Den så ut som den på bilden efteråt.
Den släpptes förövrigt i Skånska Höör så det kanske ligger närmare S1!?
Mvh Hf Säve
The Swede
Feb 22 2004, 15:21
QUOTE (Orka @ Feb 22 2004, 15:19 )
Var på plats när värnpliktsrådet gjorde sitt släpp av en 11a.
Den så ut som den på bilden efteråt.
Den släpptes förövrigt i Skånska Höör så det kanske ligger närmare S1!?
Mvh Hf Säve
Närmare S1 än vadå? Ing2? Tror du det borde du kolla lite i en kartbok.
The Swede
Sttochen
Feb 22 2004, 15:51
hehe.....är orienteringförmåga ett krav nu för tiden??
första gången värarna skulle orientera i sommras...så här såg de ut
Lindeberg
Feb 22 2004, 16:41
Förra utbåret skulle kompanisjukvårdarna upp till Karlstad för att öva sjukvård med läkare/sjuksköterskor.
De lastade samtliga 1314-bilar på lastbilar, och själva åkte de buss/minibuss.
På detta sätt sparades lite tid

Med andra ord bör man ha med sig några lastbilar vid varje fordonsmarsch.
Backis
Feb 23 2004, 10:45
Alvis/
Vickers har ju ett par intressanta alternativ;

Välkommen till forumet Backis!
Fordonen du beskriver och andra tänkbara ersättare diskuteras närmare i två rätt populära trådar som ständigt är aktuella. Fortsätt gärna där.
Den här tråden handlar mer om skrotade och demolerade fordon ur TGB11-20 serien.

Nya fordon till HV
http://forum.SoldF.com/in...topic=7219&st=0Tänkbar ersättare till tgb 11,13,20, kom med vettiga förslag.....
http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=1042/Henke
Har tyvärr ingen bild på 903:an som de släppte ner från x meters höjd (skulle motsvara en krock i 50km/h) när jag gjorde GU.
Den var i ännu värre skick än Swedes 11 bil, ratten hade tryckts bakåt så långt att den hade knäckt fästerna till ryggstödet...
Efter att ha sett hur demolerad den blev kändes det inte så viktigt att sätta fast bältet längre ;)
(Och innan forumets samtliga moralpoliser slår till och skickar de svarta bilarna till min port så vill jag bara säga att jag alltid har bältet på)
Enda anledningen att ha bältet på i en Tgb11 är för att MP inte ska komma och gnälla

För någon skillnad vid krock lär det knappast göra... Att krocka i en Tgb11 är ungefär lika säkert som att fronta med en lastbil från Strv-Tp när man själv sitter i en "trampebil".
Fu Dahlberg
Feb 23 2004, 22:35
QUOTE (KattenJansson @ Feb 21 2004, 13:55 )
Deformationszonen är ju helt grym! 1st fläktpaket, 3mm plåt, ratt, lite plast. Ev. en 30mm bit av stål (a-balk).
Lite vardags edge helt enkelt.
Plåt?? Bahh!! Högmodern alumminium är var det är!! Så om du kraschar, så börjar bilen brinna som en fackla, så folk kan hitta dig snabbare... eller nått...
Vikström
Feb 24 2004, 00:35
Nu vill jag ju inte vara en messrschmidt, men plåt är ju inte någon specifik metall. Man kan gott göra aluminiumplåtar. Men brinner bra det gör det.
Det verkar vara populärt att släppa 11:or från kranar. Såg en som mött asfalten på ett omilt sätt stående i ett garage på I19 i november -03. Ungefär samma resultat som The Swedes 11:a...
QUOTE (Fu Tangsjö @ Feb 23 2004, 22:12 )
Enda anledningen att ha bältet på i en Tgb11 är för att MP inte ska komma och gnälla

För någon skillnad vid krock lär det knappast göra... Att krocka i en Tgb11 är ungefär lika säkert som att fronta med en lastbil från Strv-Tp när man själv sitter i en "trampebil".
Såå, säkerhetsbältet hindrar dig inte att plocka vindrutan med näsan när det smäller? Kör du på en rejäl sten med framaxeln (ett exempel helge) så det blir STOPP så är det rätt onödigt att ta en flygtur rakt ut för att kolla läget, till det finns en utmärkt dörr för ändamålet.
Fastnar man i säkerhetsbältet så är väl alla soldater utrustade med KNIV som är VASS?!
KattenJansson
Mar 3 2004, 01:42
Det här fick jag lära mig av en fransman som kört en hel del rally på det glada 60-70 talen. Det här var han historia.
Scenario 1
Han har precis levererat den odödliga kommentare "tiss is nut mey kainda kar" då bältes påminnar oljudet började göra sig hört.
F-Jo du skall ju aldrig använda säkerhetsbälte, det är inte bra!
J-Nehee (förvånad) varför inte det då?
F-Joo för att om du krockar så är det inte bra med bälte, du brinner upp om bilen tar eld och om bilen voltar så flyger du ut ur bilen, ifrån olyckan.
J-Jahaa (ännu mer förvånad) så om man inte har bälte så kastas man alltså ut ur bilen och ifrån olyckan.
F-Precis, du fattar ju!
Scenario 2.
Vi kör ner för guadixbackarna i spanien. Radion sprakar och fransosen vill att vi skall köra nämare varandra. Jag lyssnar inte på det örat och håller mig 100m bakom framförvarande. Någon annan pratar i radion och vill att vi tar av nästa avfart. När det är 600m kvar ändrar han sig och säger att vi tar nästa avfart. Fransosen säger att det är uppfattat men när bilarna bakom honom inte blinkar höger på den första avfarten så tvärnitar han, varpå våra ekipagen för ett kort ögonblick nästan spärrar av hela motorvägen. Jag kör lugnt förbi och ser så att alla har klarat sig och väljer sen att ta nästa avfart.
När jag har gjort min lilla svängom och är på hotellet får jag mig en utskällninga av fransosen.
Jag får då lära mig följande.
Anledningen till att det nästan blev en seriekrock p.g.a oss var att JAG inte höll dom korta avstånd som fransosen rekommenderat.
Hmm, tänkte jag och gick och lade mig på mitt hotellrum.
Summa
Använd inte bälte, håll så korta avstånd när ni kör ute i trafiken om möjligt så skall allt gå oss väl enligt min franske vän och bilförarprofet!
The Swede
Mar 5 2004, 22:51
Jag har nu fått bekräftat att det ÄR den bilen som värnpliktsrådet släppte som jag fotograferat.
Den ska tydligen skrotas av Ing2.
The Swede
retrorod
Mar 24 2004, 21:13
när jag låg inne så hade vi en furir som vart lite "övermodig" på en liten grusväg utanför uppsala o lyckades få sladd på 11 bilen rakt in i ett träd eller om det var en sten.
kan säga att där han hade haft fötterna skulle inte en 3åring få plats med sina fötter.....
nu var det en jä.la tur att han inte klämde dom o fick bevara sin orginal storlek o slapp gå på barnavdelningen o köpa skor!!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.