Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Attackplan kraschade i indisk by
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Vildmannen
Attackplan kraschade i indisk by

Ett stridsflygplan av typen MiG-21 kraschade på fredagen i en by i delstaten Gujarat i Indien enligt lokala medier.

lanet slog ned på taket till ett hus, vars tre invånare omkom. Flera hus runt omkring fattade eld och totalt skadades elva människor.

Piloten sköt sig ur planet före kraschen och vårdas nu på sjukhus.

Detta var den andra olyckan med ett MiG-plan bara i februari. De sovjetiska planen har dåligt rykte i Indien för sin olycksbenägenhet och kallas allmänt "flygande likkistor".

New Delhi
/TT

Nån som vet vilket år Mig-21 slutade tillverkas?
Power King
Enligt Janés har indien förlorat 192 (193) MIG 21 sedan 1991. Det är väldigt många haverier.
-Archon-
anar att den här tråden hör hemma någon annanstans, men ändå :P

192 plan på 13 år.... wow! sen klagas det på JAS!
Sundman_MA03_BA02_KS01
Med tanke på att jag hittade den här texten på en sida om indiens MIG21 så kanske man ska ta informationen med en nypa salt. Nedanstående citat är skrivet före 1995. http://www.topedge.com/panels/aircraft/sites/kraft/mig1.htm

The remaining 128 MiG-21bis aircraft in service in India will be modernised at Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) in Bangalore, by Indian technicians trained in Russia. The aircraft will be retrofitted with both Russian and Western radar and avionics, the agency said.

Skulle man ha kvaddat 60 plan mer än man har??
gpd
Uppgraderingen härrör sig till 128 MIG21Bis, vilket är den senaste ( sista ) versionen. Indien har ( vilket också sidan berör ) haft flera äldre versionen av MIG21, troligen är de inräknade i förlustsiffrorna. Det står också kvarvarande 128 flygplan, de kan ha varit fler....

Jane's brukar har koll på sina siffror

EDIT: Fummelfingrar
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.