Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vilken Ammo typ till vad?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
FK_Selle
Vilken ammotyp skall man ha till vad för mål? Finns två att välja mellan, Sabot och Heat.
jonte72
QUOTE (GC 800 @ Feb 20 2004, 01:33 )
Vilken ammotyp skall man ha till vad för mål? Finns två att välja mellan, Sabot och Heat.

Sabot mot stridsvagnar, och Heat mot lättare pansarfordon mm.
FK_Selle
Sabot är det uranammo? blink.gif 6n.gif
Vikström
pilprojektil, eller snarare valfri proj med drivspegel/förladdning.
ammo
Pilprojektiler brukar vara av utarbetat (deplated) uran eller wolfram.

En intressant sak är att när Sverige skulle skaffa ny stridsvagn (det blev Leoparden) tittade man på ett (flera?) svenska alternativ, den hade en parallell 40mm kanon för att använda mot "mjuka" mål. Det ansågs inte vara stridsekonomiskt att använda huvudkanonen mot t ex lastbilar.
-Archon-
Det finns en tråd som behandlar valet av stridsvagn här: http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=9428

hoppas det hjälper smile.gif
Nestor
QUOTE (jonte72 @ Feb 20 2004, 01:45 )

Sabot är effektiv mot allt som rör sig, HEAT är inte lika bra men funkar bra som reservammo, förövreigt lär di inte skjuta slut på alla SABOT projektiler under ett uppdrag.
HEAT har en större verkansradei än SABOT och kan därför slå ut även en utspridd skyttegrupp medan en SABOT bara tar dom som är riktigt nära.

Dessutom är båda riggit effektiva mot helikoptrar camo.gif
FK_Selle
QUOTE (Hendrix @ Feb 20 2004, 16:23 )

Sabot är effektiv mot allt som rör sig, HEAT är inte lika bra men funkar bra som reservammo, förövreigt lär di inte skjuta slut på alla SABOT projektiler under ett uppdrag.
HEAT har en större verkansradei än SABOT och kan därför slå ut även en utspridd skyttegrupp medan en SABOT bara tar dom som är riktigt nära.

Okej! det klarnar! Mycket ammo går det åt! Bygger mest egna scenarios så det brukar urarta till gigantiska pansarslag rlwhore.gif biggrin.gif
Nestor
QUOTE (GC 800 @ Feb 20 2004, 19:56 )

Okej! det klarnar! Mycket ammo går det åt! Bygger mest egna scenarios så det brukar urarta till gigantiska pansarslag rlwhore.gif biggrin.gif

Hörde jag ordet pansarslag?!
Har jag hittat en själsfrände?
Använder du standardvagnarna eller några av dom oerhört bra addons som finns?
FK_Selle
QUOTE (Hendrix @ Feb 20 2004, 22:01 )

Du har dej en själsfrände! biggrin.gif Tyvärr har jag inga addvagnar utan kör bara med standard. Några du vill tipsa om? T80 wub.gif 6n.gif
Raptor
Någon SFP kan eventuellt förklara detta....

På stridsfordon 9040B:
Vad är det för skillnad mellan "spräng" och "kulspräng"?. Själv tyckte jag "kulspräng" lät häftigast men det är inte mycket malle i det när man skjuter det på infanteri. Har jag missat något? Är det något mellanting mellan SABOT och HEAT?

7.gif

Edit: Förtydligande
jonte72
QUOTE (Raptor @ Feb 21 2004, 01:43 )
Någon SFP kan eventuellt förklara detta....

På stridsfordon 9040B:
Vad är det för skillnad mellan "spräng" och "kulspräng"?. Själv tyckte jag "kulspräng" lät häftigast men det är inte mycket malle i det när man skjuter det på infanteri. Har jag missat något? Är det något mellanting mellan SABOT och HEAT?

7.gif

Edit: Förtydligande

Kulspräng är främst för helikoptrar och flygplan eller oskyddad trupp, spräng är nog bättre mot byggnader och lättare fordon.
Nestor
QUOTE (GC 800 @ Feb 21 2004, 01:34 )

Du har dej en själsfrände! biggrin.gif Tyvärr har jag inga addvagnar utan kör bara med standard. Några du vill tipsa om? T80 wub.gif 6n.gif

Kan då tipsa´om denna sida
Addons
Här finns alla möjliga addons.
Hittade en T90 där wub.gif
Gripen
här är en till ofp addons
Panzerfaust
QUOTE (Mats @ Feb 21 2004, 17:31 )

Hum, ursäkta mig men det finns ju inget på sidan?
Förstår att det är en OPF squad typ... mycket mer än så går inte att få fram.
Mats
Blågul må ta bort, PM:ar med PZF.
FK_Selle
QUOTE (Hendrix @ Feb 21 2004, 17:03 )
QUOTE (GC 800 @ Feb 21 2004, 01:34 )

Kan då tipsa´om denna sida
Addons
Här finns alla möjliga addons.
Hittade en T90 där wub.gif

Hur gör man för att lägga in nya vagnar,vapen etc? T90=T55slakt rlwhore.gif laugh.gif
Jeppe
Hendrix vilka add-ons rekomenderar du man ska ladda hem finns ju en del att välja bland.

7.gif
Nestor
QUOTE (JeppeKiller @ Feb 22 2004, 16:52 )
Hendrix vilka add-ons rekomenderar du man ska ladda hem finns ju en del att välja bland.

7.gif

@ Jeppekiller
Dom klart bästa är ju BAS, deras rangers och helikoptrar är ju bara sååå bra.
Sedan är DKM inte heller fy skam, desar Comanche är helgrym.
Den bästa sidan för addons finner man här:flashpoint.org
Och här:
Flashpoint editing center
Båda dessa har många kvalikativa addons. MEn man kan få leta lite efter guldkornen

GC 800
1. Skapa en mapp typ OPF addons så att du håller reda på alla addons.
2. När du har laddat der en fil så skall du öppna denna och flytta .pbo filen till skrivbordet.
3. Öppna seda DEN HÄR DARTOR-> Öppna hårddisken-> Leta reda på mappen PROGRAM FILES, öppna. -> Öppna mappen CODEMASTERS-> Operation Flashpoint.
4.Nu är du inne i Operation Flashpoint mappen. Öppna mappen som det står addons på och lägg -pbo filen där.
Har du resistance så öppnar man bara RES mappen och lägger .pbo filen i den addonmappen

Hoppas att detta reder ut en del frågetecken åt er ;) smile.gif

PS: Rekomenderar att man skall ladda hem patch 1.91 då de flesta addons kräver denna. DS
Jeppe
Installerade mitt OFP idag (igen ph34r.gif) och upptäcker att all grafik blir som suddig på något sätt text är mcyket svårt att läsa samt att alla detaljer på fordon människor flyter ut. Jag har ett nvidia grafikkort kan det vara så att det är något problem mellan OFP-Nvidia. Jag kör Direct 3D Hardware T&L. Tack för svar.
FK_Selle
QUOTE (Hendrix @ Feb 22 2004, 18:34 )
QUOTE (JeppeKiller @ Feb 22 2004, 16:52 )

7.gif

@ Jeppekiller
Dom klart bästa är ju BAS, deras rangers och helikoptrar är ju bara sååå bra.
Sedan är DKM inte heller fy skam, desar Comanche är helgrym.
Den bästa sidan för addons finner man här:flashpoint.org
Och här:
Flashpoint editing center
Båda dessa har många kvalikativa addons. MEn man kan få leta lite efter guldkornen

GC 800
1. Skapa en mapp typ OPF addons så att du håller reda på alla addons.
2. När du har laddat der en fil så skall du öppna denna och flytta .pbo filen till skrivbordet.
3. Öppna seda DEN HÄR DARTOR-> Öppna hårddisken-> Leta reda på mappen PROGRAM FILES, öppna. -> Öppna mappen CODEMASTERS-> Operation Flashpoint.
4.Nu är du inne i Operation Flashpoint mappen. Öppna mappen som det står addons på och lägg -pbo filen där.
Har du resistance så öppnar man bara RES mappen och lägger .pbo filen i den addonmappen

Hoppas att detta reder ut en del frågetecken åt er ;) smile.gif

PS: Rekomenderar att man skall ladda hem patch 1.91 då de flesta addons kräver denna. DS

Var hittar man den patchen? kör med "orginal" flashpoint. är det bara att installera patchen under flashpoint?
Klargplutte
QUOTE (JeppeKiller @ Feb 22 2004, 22:32 )
Installerade mitt OFP idag (igen  ph34r.gif) och upptäcker att all grafik blir som suddig på något sätt text är mcyket svårt att läsa samt att alla detaljer på fordon människor flyter ut. Jag har ett nvidia grafikkort kan det vara så att det är något problem mellan OFP-Nvidia. Jag kör Direct 3D Hardware T&L. Tack för svar.

Öka upplösningen till 1024*768 så blir det klart å fint ;)
Nestor
GC 800
Patchen hittas på denna sida:
Patchar
Lycka till
Jeppe
QUOTE (Klargplutte @ Feb 23 2004, 08:59 )
Installerade mitt OFP idag (igen  ph34r.gif) och upptäcker att all grafik blir som suddig på något sätt text är mcyket svårt att läsa samt att alla detaljer på fordon människor flyter ut. Jag har ett nvidia grafikkort kan det vara så att det är något problem mellan OFP-Nvidia. Jag kör Direct 3D Hardware T&L. Tack för svar.

Öka upplösningen till 1024*768 så blir det klart å fint ;)

Nu är ju saken den att jag kör 1024*768
OFP bash.gif Jeppe
Monikander

Gå in på egenskaper för grafikkortet (högerklicka på skrivbordet och välj egenskaper) sedan settings/advanced/direct 3d där finner du något som heter texture preference eller liknande. Ändra denna till highest quality. Detta hjälper om tex siktet är suddigt eller texten grynig.
Nu har jag själv ett ATI kort men det är snarlikt på Nvidia kort.

BTW mitt första inlägg.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.