Vilka länder anser du var bättre än Frankrike i vk1? De använde sig av precis samma stridsteknik som alla andra och med samma resultat. Det enda undantaget var tyskarnas infiltrationstaktik mot slutet av kriget.
Det är riktigt, men inga andra råkade ut för myteri p g a att generalerna så fullständigt och arrogant bortsåg från förlusterna. Visst, engelsmännen var inte mycket bättre och Falkenhayn lyckades ha ihjäl en massa tyskar när han skulle nöta ut fransmännen vid Verdun, men fransmännen gjorde detta till en konst. Dock inte alla, Petain kallades in två (eller var det tre) gånger för att återställa moralen, vilket han lyckdes med.
Tyskarna var visserligen överlägsna ( och vann alltid när de numerärt var likställda eller bara något underlägsna ) men den handlingförlamning och förvirring som spred sig när tyskarna återigen ( jmf VK1 ) gick runt och genom Belgien. Det blev aldrig något riktigt motstånd. Britterna lyckades faktiskt att med eget pansar stöka till det för Tyskarna, men det räckte inte. Franska flygvapnet blev utraderat både på marken och i luften, jämför gärna dess prestationer med slaget om england. ENligt min mening så var motståndsrörelsen den bästa franska prestationen under VK2
Fransmännen vann sin berömmelse under Nappe den 1:e, med rätta (till lands , flottan var en sorglig historia ), och har levt på detta länge.
Fransmännen blandar bra tekniska landvinningar ( kusprutan nämd ovan, 75 mm fältkanon m1898 med sin epokgörande rekylbroms, diverse pansarfordon ) med fiaskon ( 30-talets strv, Daphné ubåtarna ( tre förlorade p g a konstruktionsfel mfl). CDG är väl inget totalt fiasko, men....... Det tog ju bra lång tid att få fram Rafael i hangarfartygsversion också.
Fransmännen har i mina ögon en väl hög uppfattning om sin egen rätta plats i världen, därav dess uppfattning om inriktning och storlek på krigsmakten.
Jag påstår inte att vi svenskar skulle vara bättre, men vi har en något lägre profil......