Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Klargörings mekaniker
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Airman
Vad får klargörings mekanikerna (PB) göra innan de meniga flygplans mekarna rycker in?
unsure.gif
Ing
Ska vi gissa på GSU?
Lära sig klä på sig själva, gå på led och kanske t.o.m. skjuta.

Lägger den här i pliktverket istället.
imint
QUOTE (Airman @ Feb 17 2004, 17:15 )
Vad får klargörings mekanikerna (PB) göra innan de meniga flygplans mekarna rycker in?
unsure.gif

jag vet inte hur det är nu, men när jag lumpade så ryckte alla in samtidigt PB åkte iväg en sväng efter att dom var färdiga med flygmekutbildningen för att gå PB utbildningen. Fast det kan ha blivit ändrat. Ingen som nyligen legat inne som kan reda ut detta.
foppa_1985
Jaha, så du står kvar på din PB tjänst? Jag fick idag ett brev från Pliktverket om att jag pga förflyttas till Utbildningsreserven. Detta pga ekonomiska skäl, 250 utbildningsplatser ska dras in i Norrland. Och PB Klargöringsmekaniker är en av dem. Men om du står kvar så får jag lov att önska dig lycka till med din utbildning !
Klargplutte
QUOTE (Airman @ Feb 17 2004, 17:15 )
unsure.gif

PBS skulle jag tro dvs din soldat/befälsgrundutbildning , om det är som förra året så ligger du inne 11mån medan GB ligger inne 10mån och F-sold 7,5mån . PBS´n kommer nog troligtvis att vara din enda jobbiga period i lumpen.
Airman
Jaha, så du står kvar på din PB tjänst? Jag fick idag ett brev från Pliktverket om att jag pga förflyttas till Utbildningsreserven

Foppa: Ser att du ska vara p åF4. Jag sökte till F4 först. Men fick medelandet att dom inte hadde några platser kvar. Därför sökte jag till F21.

Jag förstår inte att du vart informerad om att dom inte hadde nå platser kvar.

För efter jag pratat med rekryterings officeren på F4 så fick jag reda på att F4 kommer inte 2004 att ha någon klargörings pluton då dom utbildar deras vanliga mekar till Jas gripen istället.
Nu till våren rycker deras sissta klargrörings pluton på viggen ut. sen är det uppehåll ett år sen 2005 utbildar dom klargöring på gripen. Synd för dig.
foppa_1985
Ja, känns lite tråkigt. Min kusin gjorde för några år sedan (3-5) som vanlig GB (mek) på F4. Så jag hade förhört mig på vad PB eleverna fick göra. Kommer inte ihåg så mycket av vad han sa, men han sa iaf att under Övningar så hyrde dem in bilar som Klargöringsmekanikern och någon officer använde för att åka runt bland dem olika klargöringsplatserna för att gör bla en besiktning och hjälpa piloten i och vinka av dem. medan klargöringsgruppen drog sig tillbaka. Sen berättade han också mycket annat som verkade roligt. Så jag tror du kommer få en väldigt bra tjänst.

Min mönstringsförättare sa inget till mig om att F4 tabort den här tjänsten. Han verkade inte alltför insatt då han var någonslags sommarvikarie, för när jag ringde upp någon vecka senare så hade han slutat. Hans enda intresse var att försöka övertala mig att ta en 15 månaders KB utbildning med start i Jan. Men eftersom jag ville rycka in under sommaren så gick han tillslut med på Klargöringsmekaniker. Lite synd att han inte sa något, då hade man ju kunnat valt en annan utbildning eller utbildningsort.
Void
Jag mucka i maj i år från F17 som flygplansmekaniker, har hyfsad koll men gissar på att det alltid skiljer lite från år till år å flottilj till flottilj. Vi va första omgången på F17 som fick utbildning på fpl 39. Kan berätta lite hur det fungera hos oss...

Finns PB, GB å F soldater alltså 11, 10 och 7,5 mån.
Först GSU, sen ledarskap för PB å lite mindre för GB. Sen påbörjades befattningsutbildningen, dvs mek utb, fordons utb, linjepraktik. Efter det var det plutonsutbildningen och den rörliga klargöringsutbildningen. Det är då tropparna sattes ihop och man fick sin position i plutonen. En pluton (vår) består/od av tre plutons biträden, 2 PB 1 GB, styr å håller koll på förläggningen. 4 troppar med 5 vpl i varje plus en YOF, Mek 1a, PB tanka, fyllde syrgas, gjorde kontroll osv. Mek 2a GB, skötte lastning och lossning av beväpning med hjälp av Mek 3an och Mek 4an, F soldater, Mek 5an hade hand om AKAN och motmedel, fick hjälp av Mek1 när denne va klar med sina uppgifter. Och så fanns det två transport/sambandsmekaniker, sån va jag, när de andra fick plutons och rörlig klargöringsutbildning fick vi utbildning på fpl 60 och lite på fpl 101, vår uppgift var att klargöra dessa fpl när de kom.

Beskrivning här är ganska grov, varje soldat har många fler uppgifter än de jag har tagit upp men tror att det här kan ge en rätt så bra bild.
Klargplutte
Kan ju bli lite jobbigt att klargöra fyrgrupp dygnet runt om man bara har 4 troppar hehe , vi hade 5 troppar på F21 och det funkade inte så bra på slut övningen , så i år ska det tydligen vara 50 soldater i klargplut istället för 30 när jag låg inne , men då fick jag ju köra Dallas också worthy.gif , som nu är utbytt.
Skandevall
Jaha, så du står kvar på din PB tjänst? Jag fick idag ett brev från Pliktverket om att jag pga förflyttas till Utbildningsreserven. Detta pga ekonomiska skäl, 250 utbildningsplatser ska dras in i Norrland.

Trist, mkt trist! Kommer besparingar redan innan FB04. Blir lite fundersam om man ska borja bli orolig for sin egen utbildning pa S1 med inryck i sommar... :( 7.gif
Airman
QUOTE (Klargplutte @ Feb 20 2004, 18:25 )
Kan ju bli lite jobbigt att klargöra fyrgrupp dygnet runt om man bara har 4 troppar hehe , vi hade 5 troppar på F21 och det funkade inte så bra på slut övningen , så i år ska det tydligen vara 50 soldater i klargplut istället för 30 när jag låg inne , men då fick jag ju köra Dallas också worthy.gif , som nu är utbytt.

Vi var 27 på plutonen iår. Var 30 från början men några Fare slutade. 10PB, 10 GB, 7 F.
Hadde 5 tropppar å det funkade kalasbra på övningarna. Visst va det lite jobbigt att sova å jobba på olika tyder på dygnet men det funka bra. Vi körde 16 timmars arbete, 8 timmars vila, 8 timmars arbete, 8 timmars vila. Å så snurrade det runt dugnet runt i stort sett. Dummast va när man fick förläggnings tjänst på natten då man fick elda å ha vaktposter. men man hadde bara en föläggnigns natt var 4:e natt tror jag det blev.

Men man fick ju springa in till staben titt som tätt å hjälpa dom med shemat då det va jag å 2 till som hadde gjort det smile.gif

Sen är dallasarna kvar. De är rätt skoj att köra, dock skrota jag en blink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.