Help - Search - Members - Calendar
Full Version: vilka anväder piranha?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
retrorod
jag undra vilka förband som använder piranha
någon som vet det? pansar2.png
Sgt Papa Bear
Amfibie t.ex...
//Sgt PB
retrorod
ok tackar så mycket
KD803
På F 7 bedrivs det försök med Piranha just nu. Där är den tänkt att användas som APC av flygbassäk, amfibie använder vad jag vet bara lednings- och sjukvårdsvagnar.
The Swede
QUOTE (BJE @ Feb 16 2004, 13:52 )
På F 7 bedrivs det försök med Piranha just nu. Där är den tänkt att användas som APC av flygbassäk, amfibie använder vad jag vet bara lednings- och sjukvårdsvagnar.

Har du möjlighet att fixa bilder?

The Swede pansar2.png
thomory
När jag låg inne på F7 fick vi veta att nästkommande kull (den som ligger inne nu) skulle få pirahna, men till staben, så det skulle bli ledningsvarianten.

Som APC skulle Ptgb 203 användas

Har dock för mig att Magnus som ligger inne nu skrev nånstans att de inte hade kommit, så dom använder fortfarande våra gamla 13-bilar.
KD803
QUOTE (The Swede @ Feb 16 2004, 13:56 )

The Swede pansar2.png

Har tyvärr inte kommit i kontakt med dem själv. Uppgifterna kommer från en kadettkollega från F 7. Eventuellt kommer en vagn att förevisas på Karlbergs dag i vår om någon vill se dem live.
Vikström
vet att det funnits/finns funderingar på att sätta arthur på en piranha. samt att ledning för artrrplut skulle åka i lednings piranhas.
johanp
det står iaf en på markverkstans LG, till utlandsstyrkan?
KD803
QUOTE (BJE @ Feb 16 2004, 14:46 )

The Swede pansar2.png

Har tyvärr inte kommit i kontakt med dem själv. Uppgifterna kommer från en kadettkollega från F 7. Eventuellt kommer en vagn att förevisas på Karlbergs dag i vår om någon vill se dem live.

Har fått tag i några bilder nu trots allt. Väntar bara på tillstånd från fotografen att publicera dem.
xteam
QUOTE (BJE @ Feb 21 2004, 10:08 )
QUOTE (BJE @ Feb 16 2004, 14:46 )

The Swede pansar2.png

Har fått tag i några bilder nu trots allt. Väntar bara på tillstånd från fotografen att publicera dem.

Inget nytt gällande dessa bilder???

pansar2.png xteam
KD803
Nej
achilleos
Som helt oinsatt i våra hjulgående pansarfordon så undrar man ju varför vi köper in två olika varianter. Varför inte köra antingen Patgb203 eller Piranha i hela FM? Är de väldigt olika eller?
Hans Engström
Patgb var faktiskt (tro det eller ej) riktigt billiga i inköp. Armén kör ju inte Piranha (ännu) och ngt försvarsmaktsvis samrdning av inköp har i vart fall jag aldrig noterat under mitt vuxna liv (det finns ingen gråtande smiley).
Mats
QUOTE (Hans Engström @ Feb 25 2004, 00:12 )
Patgb var faktiskt (tro det eller ej) riktigt billiga i inköp. Armén kör ju inte Piranha (ännu) och ngt försvarsmaktsvis samrdning av inköp har i vart fall jag aldrig noterat under mitt vuxna liv (det finns ingen gråtande smiley).

Du tycker inte att det luktar motköp då?

Märkligt att vi har krängt på tre länder stridsfordon och köpt pansarbilar av två av dem.

EDIT: Och stridsportioner av det tredje (första). wub.gif
scout
Finns det någon bild på Piranha i någon av trådarna? Är ny här och har inte hitta den!
Runningback
Vad är en piranha? så jag är med på ämnet menar ja blink.gif
bushman
QUOTE (Hans Engström @ Feb 25 2004, 00:12 )

billig och billig, jämnfört med att tömma ryska mob-förråd i östtyskland på MTLB och den där andra dieselslukaren så vet jag inte.
att det är bättre kvallitet och att det är motköp - ja.

men när har FM någonsin kunnat enas om några inköp, förutom sprintern som verkar ha nästlat sig in överallt förutom hos HV.

*bushman tror att inköpet av sprinter, begicks under scener snarlika "the gimp" scenen i pulp fiction
FBPS Ksp-Skytt Allvin
Måste göra ett inlägg här.....jag själv ligger innen på 2:a flygbassäk på F7 nu, som ksp-skytt. KAptenen ställde upp plutonen i förrgår och förklarade där att man skulle genomföra försöket med våra två vagnar. De två första pansarfordonen i flygvapnet för övrigt. Dessa är ju då ptb 203, samt en piranha. Befälen plockade ut de mest lämpliga (eller som kaptenen så finkänsligt uttryckte det, "eliten") tio soldaterna och två GB för att bilda försökstroppen. Vi blir nu de tolv första pansarsoldaterna i flygvapnet. OCh hittils har vi haft fruktansvärt roligt, det e ju inte lite pengar vi har tillgång till att leka upp med pansarbilarna. Så huka er för flygvapnets första pansarsluskar. Vårt jävligt inofficiella namn är FBPS, FlygBAsPansarSäk camo.gif

Så försöket är i full gång!

Fridens
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.