Help - Search - Members - Calendar
Full Version: fyrhjulingar ATV
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
gwagen
Vill veta lite försvarets fyrhjulingar eller ATV som de också kallas. Vilket märke de använder, storlek på motor och om någon har erfarenhet av dessa i tjänst, tänker på kvalitet mm. Tack på förhand./Göran
danno
Förekommer i flera trådar redan.

LBB använder John Deere Gator

Tråd om dessa: LBB's terängvagnar, Prestanda, framkomlighet, "Körglädje"???
Sakkre
Vilka är LBB? Och till vilka sorts uppgifter används dessa Gators?
A2Keltainen
QUOTE (Sakkre @ Feb 14 2004, 17:42 )
Vilka är LBB? Och till vilka sorts uppgifter används dessa Gators?

LBB står för luftburen bataljon och utbildas av K3. Fordonen används, så vitt jag vet, för att transportera tyngre vapensystem, ammunition och sårade.
Sakkre
Hur kommer det sig att K3 har valt Gatorn, då denna ej uppfyller samma terrängframkomlighet, prestanda som tex en fyr/sexhjuling från honda artic cat, med bättre hjulupphängning motorer och effekt? Används väl mest inom jordbruk entrepenad och parkförvaltning, medan inom skogsbruk nyttjas artic cat mm..
A2Keltainen
QUOTE (Sakkre @ Feb 14 2004, 21:08 )
Hur kommer det sig att K3 har valt Gatorn, då denna ej uppfyller samma terrängframkomlighet, prestanda som tex en fyr/sexhjuling från honda artic cat, med bättre hjulupphängning motorer och effekt? Används väl mest inom jordbruk entrepenad och parkförvaltning, medan inom skogsbruk nyttjas artic cat mm..

Som jag förstått det, så har man inte slutgiltigt valt något fordon än, utan man håller på och testar diverse olika modeller för att för det första förstå vad man vill ha, och för det andra se hur bra olika modeller uppfyller kraven.
bushman
kan någon bekräfta att det pågick försök med ATV:er i mitten av 90-talet på I15's stadskytte.
enl en kb jag pratade med hade de fyrhjulingar med släp som det satt fyra pers på: tre man plus förare.

deras största uppgift var pansarbekämpning, enl metoden köra upp och hitta ett mål för att sedan kasta sig av och avlossa ett p-skott var.
tycker iofs att det låter lite "kamekazie" över det, men som sjk-tp fordon i SIB kanske en ATV funkar?
eller som mtrl kärra, ett bra sätt att utföra tolo på, eller få fram proviant.
Ful
Terrängskotern används främs för att transportera am och skadade.

Den där gatorn fanns det bara en av på K3. Jag vet faktiskt inte va de har den till blink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.