Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ansvar och konsekvenser
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
gpd
Jag såg precis dagens avsnitt av "På heder och samvete" / JAG

Där förekommer ett scenario varvid en kärnvapenladdad torped Mk48 försvinner ( nu finns det inga sådana ombord på amerikanska ubåtar men låt gå.)

Efter långtgående efteforskningar visar det sig att man av misstag skjutit ut torpeden i Norfolks hamn, eftersom ett underbefäl efter 36 timmars kontinuerlig tjänst markerat tuben som tom då markeringsskylten föll ner under övergång till egen kraft. Konsekvenser; avsked för underbefälet; underofficerien och vapenofficeren. Lärdomar inga; all kunskap om hur man undviker sådana här misstag försvinner ut ur organisatonen med de berörda personerna.

Vad vill jag säga ?? Jo, att vi hanterar sådana här saker väldigt mycket bättre; imga syndabockar utan fokus på att åtgärda felet. En av de saker som gör att vi är rätt bra på det vi gör.....

Faktum är att det pågår en livlig diskussion inom USN om den rådande " zero-defects mentallity", dvs ett msistag och du är rökt. Det skapar personal som är passiv och undviker att ta ansvar för sina handlingar....
Gerle
Och JAG är verkligheten? Avsnittet kan bygga på verkligheten, men jag lovar dig att misstag förekommer, och betyder inte nödvändigtvis att ens karriär är över. Detta står naturligtvis för USMC, zoomies, dogfaces och squids lever sina egna liv.
A2Keltainen
QUOTE (Gerle @ Feb 14 2004, 06:12 )
Och JAG är verkligheten? Avsnittet kan bygga på verkligheten, men jag lovar dig att misstag förekommer, och betyder inte nödvändigtvis att ens karriär är över. Detta står naturligtvis för USMC, zoomies, dogfaces och squids lever sina egna liv.

Men USMC verkar å andra sidan alltid ha levt mer i verkliga världen än de övriga vapenslagen, eller det är åtminstone intrycket jag fått både genom både literaturstudier och diskussioner med aktiva militärer i alla vapenslagen.
gpd
Nej avsnittet är givetvis "fiction" ( bl a så har man nog plån där man antecknar vilket vapen som finns i tuben ) men jag uppfattar nog att det speglar verkligheten m a p konsekvenserna. Nu är det inte så att jag bara tar det här från en TV-serie utan det har förekommit debatt om det här i en publikation som heter
US Naval Institutes Proceedings, där man häftigt kritiserat den nolltolerans mot genuina misstag som verkar genomsyra i alla fall US Navy ( USMC har inte nämnt i det här sammanhanget ). Artikelförfattarna har påpekat att det riskerar att skapa en befälskår som först och främst "cover their asses". Jag delar den åsikten.

Då talar vi om genuina misstag, inte sådana klara övertramp som när USS Greenville under nöduppstigning med civilister ombord sänkte ett japanskt fiskefartyg, eller när samma båt sex månader senare går på grund därför att fyra befattningshavarare ( navigationsbiträde, navigationsofficer, sekonds och fartygschef ) i tur och ordning inte uppmärksammar att kursen lagts på fel sida om en boj. Då skall det tilläggas att fatyget däremellan underkänts i navigationstjänsten för att personalen visade brister i kunskaperna, samt att publikationerna ombord inte var upprättade. Det var alltså systematiska fel och brister inte ett enskilt misstag i dessa fallen.

@GERLE
Du som är aktiv i USMC borde ta en titt på US Naval Institute. Det är en från försvarsmakten fristående men närliggande organisation som inriktar sig mot USN, USMC samt USCG och oss andra marint intresserade. Förr hade man bara erbjudande för nyutexaminerade officerare men nu kan även "enlisted personel" få ett tremånaders gratismedlemsskap. Kolla in hemsidan
United States Naval Institute
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.