Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Saker vi ogillar(läs HATAR)
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Sttochen
Under tjänstgöring så utvecklas en sorts hatkärlek till det mesta man använder....Nu skulle jag gärna vilja veta vad ni hatar att älska....Allt från ett rivigt stridsbälte till en vass kant i bollhavet.

Min nemisis är just nu en Dieselvärmare 40 som för en vecka sen nära nog dödade hela min pluton....Hoppas den ställs upp på Kråk som sprängmål!!!!! camo.gif
dxl
sjukvårdstält X (minns inte vilket vi hade) som förläggningstält
väldigt varma men varmluften gör att man blir knallröd i ansiktet och sedan kan skrapa hela kroppen på uttorkad hud efter ungefär en timmes vistelse i tältet.
SBP
Kort och gott: KLAS. Vill inte se den mer.
FkF
QUOTE (SBP @ Feb 13 2004, 12:53 )

Vad är KLAS?
SBP
Kort Lätt AttackSpade, med andra ord Infanterispaden.
Fu Dahlberg
QUOTE (dxl @ Feb 13 2004, 12:49 )
sjukvårdstält X (minns inte vilket vi hade) som förläggningstält
väldigt varma men varmluften gör att man blir knallröd i ansiktet och sedan kan skrapa hela kroppen på uttorkad hud efter ungefär en timmes vistelse i tältet.

Sjukvårdstält 4 biggrin.gif
Hörde många problem med att varmluften var så torr... bla att linser torkade... i ögonen...
Men tältet är ganska bra ändå... ;)
thomory
Tgb 13 *aarrrgghhh!*

Hatade främst att dom inte fick köras snabbt...
FkF
QUOTE (FkF @ Feb 13 2004, 12:55 )
QUOTE (SBP @ Feb 13 2004, 12:53 )

Vad är KLAS?

Ok, hade aldrig hört det men visst hatade man den.
dxl
QUOTE (Fu Dahlberg @ Feb 13 2004, 13:02 )
Sjukvårdstält 4 biggrin.gif
Hörde många problem med att varmluften var så torr... bla att linser torkade... i ögonen...
Men tältet är ganska bra ändå... ;)

vi kom ju på att man kunde hänga en hink vatten under utblåset för så gjorde dom på sjukvårds kompaniet.
Vad vi inte tänkte på var att ett sjukvårdskompani behöver inte omgruppera lika fort.

*plask plask där dränkte vi kompchefens packning, plask plask nu fick mcord svensson en hink vatten över sig och han ska ut på sin mc och det är 10 minus ute*
ABP
304K!!!!
Lindeberg
Jag hatade vindskyddet som jag hade bland min sjv-utrustning. Det var byggt av någon skelögd beväring för ett par år sedan av lite träbitar och en presenning. Inte så mycket stämde överens, och jag och stf C på plutonen fick modda det så det överhuvudtaget gick att montera.

Vindskyddet skulle vara till för att förvara skadade i, trots att VW-bussen stod två meter bort, uppvärmd och allt. Inte en enda skadad placerades i vindskyddet, dock fungerade det bra att lägga in övrig utrustning i.
dxl
kom på en till grej
FAXEN
hur mycket väger en sådan 10kg? :P
och hur ofta användes den inte en endaste gång.
Men alltid skulle den med och installeras.
Bubba
Hatar ryggan på 30 liter
Den utan avbärarbälte och med störig mes
(kommer inte ihåg vad den heter nu)
dxl
QUOTE (Gustafk @ Feb 13 2004, 13:59 )
Hatar ryggan på 30 liter
Den utan avbärarbälte och med störig mes
(kommer inte ihåg vad den heter nu)

den e väl på 35 liter 35lk (?)
nu när jag fått min nya ryggsäck så har jag ju faktiskt börjat gilla den lilla bastarden man får ut i HV
BUCK
304K kommer högt upp på listan... även när AK buren på ryggen dunkar en i bakhuvudet (när man lutar sig fram)

edit:
Glömde nästan det värsta hatobjektet.. Kroppsskydd 90 (som måste komma direkt från hellvetet)
Lindeberg
Ni som valt 304K. Beskriv gärna vad som ogillades med bältet/selen.

Själv tycker jag inte det var några större problem med 304K. Hade såklart hellre haft västen, men...
Panzerfaust
1. Vapenfett 101.
Stank skit och man vart helt äcklig om händerna.

2. Fettiga vapen.

3. Nya fänrikar (Läses med en portion humor)

4. Slutstycket på en AK4

5. Sist men inte minst HJÄLMEN! Stor otymplig och noll passform.

EDIT: 304K
Fickorna va värst... när man hadde brottom och dom va stängda på vintern (vantar och annat) Va inte fickorna fulla fick man knappt upp dem. mag fickan gick ofta bra med den andra va omöjlig att få upp snabbt.
Sir Vival
Mora 2000 :P
dxl
QUOTE (Panzerfaust @ Feb 13 2004, 14:21 )

Har du spänt hakrämmen och tagit bort transport kudden och ställt in allt annat som man ska ställa in på den?
Snart kommer de nya inredningarna och då lär den ju sitta smäck
Panzerfaust
QUOTE (dxl @ Feb 13 2004, 14:24 )
QUOTE (Panzerfaust @ Feb 13 2004, 14:21 )

Har du spänt hakrämmen och tagit bort transport kudden och ställt in allt annat som man ska ställa in på den?
Snart kommer de nya inredningarna och då lär den ju sitta smäck

Transport kudden?

Nå sånt hadde inte vi. Vi fick bara ut den och så visa dom hur man satte på sig den. så va det inget mer.
Den satt bra i pannan-bakskallen men på sidorna glappa den, så man kan säga att den vicka fram och tillbaka. camo.gif <- så snett satt den.
Då är stål hjälmen bättre som jag har i HV nu.
BUCK
Ni som valt 304K. Beskriv gärna vad som ogillades med bältet/selen.

Själv tycker jag inte det var några större problem med 304K. Hade såklart hellre haft västen, men...

Band som glider i spännen, fickor som glider på bältet, fickfästen som går sönder, allmänt obekvämt..
Sedan vetskapen att det finns ett bättre bärsystem, som man inte får mad.gif
dxl
sitter en liten "kudde" precis under hjälm inlägget där man har toppen av skallen.
Tar man bort den så sitter hjälmen mycket mycket bättre.

Kom på en grej till man borde förpassa någonstans och det är damaskerna när man går högvakt.
Finns det något fulare?
The Swede
QUOTE (dxl @ Feb 13 2004, 14:39 )
sitter en liten "kudde" precis under hjälm inlägget där man har toppen av skallen.

Den kudden är där av en anledning.
Det är INTE en transportkudde utan en del av inredningen.
Det är alltså inte meningen att man ska ta bort den från hjälmen.

The Swede pansar2.png
scattergun
QUOTE (dxl @ Feb 13 2004, 14:39 )

Kom på en grej till man borde förpassa någonstans och det är damaskerna när man går högvakt.
Finns det något fulare?

...är inte risken att man knackar hjälmen mot skallbenet om man får en stadig smäll rakt uppifrån då? Hursomhelst så tycker jag inte att hjälm 90 är något att tycka illa om....tänk på oss som gjorde GU med gamla stålkrukan!! Där snackar vi illa genomtänkt design..om man föll framåt och tog emot sig lite bryskt kapade man näsbenet med hjälmens framkant!! angry.gif
Ibsen
Stålkrukan... Vad det måste ha låtit när det haglade...
scattergun
QUOTE (Ibsen @ Feb 13 2004, 15:21 )
Stålkrukan... Vad det måste ha låtit när det haglade...

Det kan man lugnt säga!! På den tiden *höhöhö* haglade det ju oftast iskulor stora som måsägg!!

(Var det inte Bror nånting eller vad han hette som sa "Framåt Raska gossar!!" vid Bornhöft!??)
Legacy
Tycka riktigt illa om = Den gamla vita, slappa kortkalsongen.
Speciellt illa tyckte jag om den när resåren gick sönder 5 minuter in på en fotmarsh. Fick gå med kalsongen hängandes i grenen på fältbyxan i två timmar. angry.gif

Den vita gamla långkalsongen var ju inte heller nån hit, den har man också haft hängandes i grenen...
bushman
den där vita kemskyddsdräkten som jag tror hette 101 den också.
hur kul var det att bli tvingade att följa med PI-plut på RR-uppdrag när man visst att man hade 3 timmars latextortyr framför sig.

dessutom att få släpa på ra 145 och försöka sända något som skulle kunnat uppfattas av mottagaren.
iofs så brukade mottagaren var någon ur min stabsgrp, så de låg dubbelvikta i stabstältet och tjöt av skratt ändå.

sedan har jag ett hatobjet som heter KVM.
dessa individer måste vara uppfödda på bajsmackor, och väljas ut på mönstingen pga deras latenta dragning åt att uppföra sig som gollum.

mönstringförrättaren: "om jag ger dig åtta SV2K som skall delas ut till en grp soldater, vad säjer du då?"
KVM-asprianten: "mina älsssskande"
mönstringspsykologen:" hur hade du det med vänner som liten?"
kvm-aspiranten: "freindsss, you dont have any freinds....."
BUCK
KompassVinkelMätaren är inte så rolig den heller ...
Vikström
KompassVinkelMätaren är förmodligen ihopspikad i hades, men den gammla vita kalsongen är mitt överlägsna hatobjekt. Vill inte påskina att jag är särskilt väl utrustad men "korven" brukade trilla ut genom gylfen och sedan gnidas mot dragkedjan på m90 byxorna, MYCKET oskönt samt att "apparaten" vart obrukbar om det gick för långt, till flickvännens stora missnöje.
Kimster
SPRRRRIIINNNNTEEERRRR rlwhore.gif
/me spyr lite

och vissa delar i SäkI
The Swede
QUOTE (fu. vikström @ Feb 13 2004, 17:43 )
KompassVinkelMätaren är förmodligen ihopspikad i hades, men den gammla vita kalsongen är mitt överlägsna hatobjekt. Vill inte påskina att jag är särskilt väl utrustad men "korven" brukade trilla ut genom gylfen och sedan gnidas mot dragkedjan på m90 byxorna, MYCKET oskönt samt att "apparaten" vart obrukbar om det gick för långt, till flickvännens stora missnöje.

Har du inte fått fullgod utbildning i användande av kronans gamla kalsong?
Det vet väl alla all man måste bära den baklänges för att den ska funka. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
dxl
QUOTE (The Swede @ Feb 13 2004, 14:58 )
Den kudden är där av en anledning.
Det är INTE en transportkudde utan en del av inredningen.
Det är alltså inte meningen att man ska ta bort den från hjälmen.

The Swede pansar2.png

Satt precis och funderade på det här juh.
Minns att det var någon (vem annars 7.gif ) som när han såg att vi tog bort dom små kuddarna började muttra om att vi försämrade vårat skydd ganska rejält.
Men! Hjälmen sitter bevisligen bättre nu och om jag hamnar i krig innan jag fått den nya hjälminredningen.... då tar jag det problemet då.
Roary
FM:s sämsta sak är utan tvekan LK70! och sedan kroppsskydd och kompinationen 36lk+klas+snöbladet.

Angående hjälmen så sitter den bäst om man även tar bort kudden som sitter i toppen.
dxl
QUOTE (Roary @ Feb 13 2004, 18:12 )
Angående hjälmen så sitter den bäst om man även tar bort kudden som sitter i toppen.

du missade mina inlägg eller? vissel.gif

(editerade bort lite stavfel)
Stefan_O
Jag hatar ryggsäcken 35lk eller va den heter..
det är dock det vi får ut som ungdommar i FBU
iaf i dalarna
SISU
Jag hatar Mästocka (skutfält )o alla dess kärr som jag alltid går ner mej i angry.gif

+ strids bälte 304k rygga 35 lk o FM-LOG-> bash.gif <-SISU
Roary
QUOTE (dxl @ Feb 13 2004, 18:13 )
QUOTE (Roary @ Feb 13 2004, 18:12 )

du missade mina inlägg eller? vissel.gif

(editerade bort lite stavfel)

Jag trodde du menade skumplastkudden som sitter under läderkudden, många rekomenderar att man ska ta bort skumplasten, men man ska ta bort allt...
jake the snake
En liten kombination som tillsammans blir überjävlig:
Vänstermatad KSP 39 + Tygband + Placeringen på vagnchefsplats i strf 9040.

Något bättre exempel på anti- ergonomi har jag ALDRIG sett!!
mace
Hmm...
Listan har potential att bli hur lång som helst, men vi tar väl bara det viktigaste.

1. 304K(ass) på grund av dåliga spännen på hängslena, ser lite malajaktigt ut när den sitter runt knäna. Man snubblar lätt dessutom.
2. 35LK Väldigt mycket för liten, väldigt mycket för ogenomtänkt, väldigt mycket för skramlig i komb. med annan utr. och allmänt värdelös över lag.
3. Kroppsskydd 90 Finns det någon av dessa som inte luktar polsk brottarpung? Men Veckorevyn skulle antagligen kränga lösnummer på den nya militärbantningen, ät vad ni vill, bär denna och förlora vikt.
4. Helmut 90 Inredningen som är omöjlig att anpassa till min skalle, väntar med spänning på den nya.
5. KLAS Är den utrustningsdetalj som sitter mest i vägen mest av tiden.
Vikström
Förstår inte denna aversion mot kroppskydd 90, nog för att det känns som att gå med en sopsäck dragen över kroppen(svettigt och skönt) så är den ju utmärkt då man kan ju ligga och sova på stenkross utan att det är obekvämt biggrin.gif

min klas slets inte många millimeter under vpl, den brukade "glömmas" när jag packade för fält.
toord
1.Hylsfångaren till AK4! sad.gif
Måste vara djävulens påfund och den blir inte mindre ivägen när man är vänsterskytt heller!

2. Hjälm 90
Inredningen samt att man ogillar hjälm överhuvudtaget
Mats
QUOTE (jake the snake @ Feb 13 2004, 20:27 )
En liten kombination som tillsammans blir überjävlig:
Vänstermatad KSP 39 + Tygband + Placeringen på vagnchefsplats i strf 9040.

Något bättre exempel på anti- ergonomi har jag ALDRIG sett!!

biggrin.gif

Denna menar du?

Du knackar inte manöveraxel ofta då?

Kö till grovspolen är ingen favorit.
Jimbo
jag hatar vänster (sett frammifrån) styrbromsbult på pbv302. ett jävla otyg att ställa in.
BertilXerxes
1. Kroppsskydd 90 A
2. Hjälm 90 (passformen...hua..)
3. Stridsbälte 304K...HATA!

.....

När FM fixar dessa saker blir jag en glad soldat. clap.gif
/S
wedin
Grabbara grabbar... Jag hör att ni inte har tattat många km kabel.

Kabelmes + DL1000 är übertrist att rodda. Mörker, snöslask och DL1000 mad.gif
Ja, som tidigare nämnts; den vita kemsaneringsdräkten är ju inte heller en höjdare
xteam
QUOTE (thomory @ Feb 13 2004, 13:08 )
Tgb 13  *aarrrgghhh!*

Hatade främst att dom inte fick köras snabbt...

Håller fullkomligt med. Voltade utanför Herrljunga med en tgb13 (inte jag som körde). Vet därför varför man inte skall köra för fort med dom.

pansar2.png xteam
Xit
hmm, det största hatobjektet var "snuskburken", att äta & diska ur den när det var under 0 gradigt var ingen höjdare smile.gif
Pete
Att tatta 1000DL med en felaktig kabelmes i kyla och en racklig kabelföringsstång till "hjälp". Samma 1000DL blev snabbt ett hatobjekt återigen när vissa tattade den på enklaste sätt, dvs att springa genom skogen med kabelmesen på ryggen och därmed lägga tråden ca 1 dm över markytan. När man kom springade mellan granstammarna, *Piong* så ligger man med en ak-pipa i nacken och ett ansikte planterat i älglämningar.

På 2:a plats kvalar 304/K in. Jag fick inte det att sitta bekvämt och bra hur jag än gjorde.
dxl
QUOTE (Roary @ Feb 13 2004, 20:17 )
Jag trodde du menade skumplastkudden som sitter under läderkudden, många rekomenderar att man ska ta bort skumplasten, men man ska ta bort allt...

missförstod dig helt, sorry
salute.gif

har dock svårt att se hur hjälmen sitter bättre om man tar bort inredningen helt?

edit:
Att tatta 1000DL med en felaktig kabelmes i kyla och en racklig kabelföringsstång till "hjälp". Samma 1000DL blev snabbt ett hatobjekt återigen när vissa tattade den på enklaste sätt, dvs att springa genom skogen med kabelmesen på ryggen och därmed lägga tråden ca 1 dm över markytan. När man kom springade mellan granstammarna, *Piong* så ligger man med en ak-pipa i nacken och ett ansikte planterat i älglämningar.

Den smärtan har jag delat broder salute.gif
Borde finnas en medalj för oss som dragit kabel med trasig mes.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.