Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stabiliserad kanon i strv 122.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2
Rickard N
Låter jätteosannolikt, skulle tro att det är en skröna.
Lange
QUOTE (PB-Syte @ Dec 13 2006, 10:00 ) *
QUOTE (Leviathan @ Feb 9 2004, 21:57 ) *
Jaså, jag vet minsann inte vad jag pratar om. vissel.gif

jaja, man lär sig nåt nytt varje dag, finns laser ring gyron applicerat på något system inom försvaret ?

var stensäker på att jag hört det under vår utbildning...

Inom flottan använder många av fartygen ringlasergyron. Både för tröghetsnavigation - i regel sammanför man då signalen från både gyrot och DGPS:en för att få en ännu exaktare position - och för stabilisering av div. system (pjäser, sikte, radarantenner).
Ett ringlasergyro är mer precist än ett mekaniskt dito, och behöver avsevärt mindre tid på sig för att svänga in sig. T.ex. behövde det mekaniska gyrot på patrullbåtarna (Sperry Marine, MK19) drygt ett dygn på sig innan det lämnade tillräckligt pålitlig data, medan ringlasergyrot på robotbåtarna (Sagem, Sigma 40) bara behövde ca 15min. Dessutom är moderna ringlasergyron av förklarliga skäl betydligt mindre och lättare än sina mekaniska släcktingar och dom kan heller inte tilta (för vilket det faktiskt fanns en speciell kudde för på patrullbåtarna! Malajn.gif )...

Åh, Sperry Marine, MK19, denna 200kg kolloss smile.gif Efter ca 6 timmar kunde man navigera rätt bra. efter 24 timmar så var det tillräckligt för att kunna skjutas med. Och kudden är röd, och väldigt bra att ha som huvudkudde smile.gif

Robotbåtarna hade ett vanligt mekaniskt gyro, i stil med Sperry, som samverkade med ringlasern. Och dessutom har jag för mig att Sigma 40 sitter i någon svensk strv...

Edit: Klantade mig med namn.
Lelle
leo 2a4's torn är iaf stabiliserat med hjälp av snurror, har svårt o tro att sverige skulle ha modifierat de till sina vagnar.
PB-Syte
QUOTE (Lange @ Oct 1 2007, 23:35 ) *
Åh, Sperry Marine, MK19, denna 200kg kolloss smile.gif Efter ca 6 timmar kunde man navigera rätt bra. efter 24 timmar så var det tillräckligt för att kunna skjutas med. Och kudden är röd, och väldigt bra att ha som huvudkudde smile.gif

Robotbåtarna hade ett vanligt mekaniskt gyro, i stil med Sperry, som samverkade med ringlasern. Och dessutom har jag för mig att Sigma 40 sitter i någon svensk strv...

Edit: Klantade mig med namn.

Robotbåtarna hade ett mekaniskt gyro ja, men det var bara ett reservgyro! Båda två sitter bredvid varandra i ELAP (vid den statiska omformaren till ARTE:n!) Sigma 40 samverkade därimot med DGPS:en. Tror inte Sigma:n finns i nån strv, därimot ska HMS Carlskrona fått stridsvagnsgyron vid sin HTM.
Och ja, mk19 kudden var ypperlig som huvudkudde i brist på bättre... navy2.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.