Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Mägz
QUOTE (Calle_P @ Jun 11 2006, 01:19 ) *
Så 2.skv har ingen bal?

Men ang. KB, borde inte befattningens nummer börja på en 6:a, tex PA605? Så har det ju alltid varit innan, men det var i och för sig före det nya vpl-systemet...

Jo det borde ju självklart vara så, men pliktverket har ju rört om allting, men det är inte många inom dragonbataljonen som säger att de värnpliktiga ryckt in som PB, de säger istället att de ryckt in som KB. KB-tjänst är ju 15 månader lång och det är ju den tiden som alla PA705 tjänstgör.
Calle_P
För att tjata lite mer ang. balen och andra festligheter, har 2.skv någon motsvarighet eller bara vanlig muckarfest?

Men om man lyckas bli KB, då borde man väl teoretiskt sätt kunna påverka vilken pluton man hamnar på, dvs jakt eller span?
Johan ES
QUOTE (Calle_P @ Jun 13 2006, 18:31 ) *
För att tjata lite mer ang. balen och andra festligheter, har 2.skv någon motsvarighet eller bara vanlig muckarfest?

Men om man lyckas bli KB, då borde man väl teoretiskt sätt kunna påverka vilken pluton man hamnar på, dvs jakt eller span?

2:a skv har självklart en bal, dock slipper vi gå dit i m/ä (vilket jag är väldigt tacksam för). Årets bal var förlagd till Lavalhallen i Nacka och var mycket lyckad. Stort tack till balkommitén!

Ang huruvida KB kan välja mellan jakt och spaning har jag ingen aning.

/Johan ES
Krook
QUOTE (Grängan @ Jun 8 2006, 21:08 ) *
Nu känner jag att det är dags för ett litet inlägg trots tidsbristen. Varit i Berlin en vecka och imorgon så är det Studentexamen för Svegaren. Ni hörde rätt, kan det bli mer lantis eller?

Sveg - 3500 invånare, jag bor i en by utanför med 38 st åretruntboende som heter Byvallen. Sveg ligger i Härjedalen och har, 14 mil till Mora, 9 mil till Ljusdal, 18 mil till Östersund och 16 mil till norska gränsen. Vi har även 45 mil till Stockholm, 45 mil till Umeå och ca 60 mil till Göteborg.

Det som upptagit stor del av livet för många här är renbetesmålet. Alla som bor här är inte samer men alla berörs av dem. Vi har björnar som välter våra soptunnor för att leta mat och vargar som kallpratar lite med småbarnsfamilj. Lodjuren skuttar omkring och rådjur ser man varje dag.

Det här är inget skämt, Sveg har de här avstånden. Vi har även världens största Träbjörn.

Sveg.info är också en bra sida för era ögon...

OT som f-n men: Sveg är rena metropolen jämfört med Hede. smile.gif
Gudskelov har jag bara tankat i Hede.

/Krook
Nahkampf
Jag har ju redan en jävla massa folk som skall in som säk på MSN, vad säger ni... ska vi dra en krogrunda eller nåt innan vi rycker in eller? Nu i sommar då alla är lediga (utan jag som jobbar). De får la bli nån helg då.
Johan ES
Här följer ett antal frågor kring MP-SÄK jag har fått via mail från några nyfikna i den här tråden.

Vad kan jag vänta mig av utbildningen, rent psykist/fysiskt? Lever så att säga MPJ-arvet kvar?
- Utbildning är krävande men mycket beror på vilken pluton du hamnar på. Jaktplutonen har
högre tempo men agerar under kortare tid. Spaningsplutonen har längre förflyttningsträckor
med tyngre packning och agerar under längre tid. Förutom baskerprovet var det aldrig något
som jag upplevde som väldigt jobbigt, speciellt inte mot slutet av utbildnig när vi mest hade
övningar. De blev aldrig så jobbiga som jag hade förväntat mig. Jag har svårt att uttala mig om
huruvida något speciellt arv från MPJ-tiden lever kvar.

Hur mycket teori är det? Svårt och onödigt, eller är det mycket intressant också?
- Relativt lite teori. Tyngst är dock juridikdelen, då är det ca 4 veckor varav 2 veckor utgörs av
rena teoristudier med arbete 12 h/dag. Förutom detta är det gissningsvis inte mer teori än hos något annat förband.

Hur mycket spaning/säkuppgifter har ni jämfört med ren MP tjänst?
- Väldigt lite ren MP-tjänst för MP-SÄK. Några få men roliga moment ingår i juridikutbildningen Livskvadron ansvarar för merparten av all MP-tjänst såsom trafikdirigeringar mm.

Vad är prickskyttens roll i ett säk-förband? Hur svår är uttagningen?
- Utagningen är lite som ett minibaskerprov och därför vill jag inte avslöja för mycket på förhand.
Dessutom är mina detaljkunskaper kring prickskytteuttagningen begränsade. Dock kräver prickskyttens roll lite utöver den vanlige medlemen vid MP-SÄK.

Baskerprovet? Skulle vilja höra lite om det.
- Hemligt.

Förhörsövningar?
- Hemligt

Hur ser det ut om man vill göra utlandstjänst, många valmöjligheter?
- Militärpoliser är alltid eftertraktade utomlands. Mycket samarbete förs med andra länders
militärpolisförband. Utlandstjänst är dock inte min starka sida, men du kommer ha goda möjligheter att söka.

Är det många samordnade övningar med andra förband, t.ex. K3's fältjägare? Har ett par polare som rycker in där nu i sommar, så det hade vart kul att veta.
- Varierar kraftigt från år till år är min uppfattning. Vi hade i år inga övningar tillsammans med
andra förband förutom arméns stora slutövning CC06.

Vinterutbildning?
- Mindre utbildning i kall väderlek. Tror inte det är mycket mer än vad en vanlig skyttesoldat får.
Självklart bedriver vi all verksamhet även vintertid. Vi tränar för att kunna verka i vintermiljö.

Skillnaderna mellan jakt och spaning?
- Är lika stor som skillnaden mellan pannkakor och prinskorv. Spaning sker urbant i stadsmiljö eller i skogen. Finns olika typer av spaning, t ex fast spaning, fordonsspaning rörlig spaning mm. Jakt sker nästan alltid i skogen med en grupp i taget med hund och hundförare som de viktigaste komponenterna.

Mycket SiB eller mest i skogsterräng?
- 98 % av all verksamhet för jaktplutonerna bedrivs i skogen med ganska många fältdygn (för det mesta sover vi dock inomhus i fält). Spaningsplutonerna agerar både i stadsmiljö och i skogen, ungefär en 50/50 fördelning för span.

Hundens roll.
- Vår främsta detektor vid olika typer av spaning och utan hund skulle det inte bli mycket jakt.
Tankar går på att utbilda narkotika- och bombsökhundar. Detta är en anpassning mot internationell tjänst.

Vad är er huvudsakliga roll? Hört att det skulle inriktat sig mycket på spaning.
- Vi bedriver säkerhetstjänst, vad det exakt betyder kan jag tyvärr inte gå in närmare på.
Hur mycket span det blir beror helt på vilken pluton du hamnar på.

De första veckorna, skulle du kunna beskriva en vanlig dag? Håller befälen hårt på disciplin hela
tiden, är det väldigt formellt osv?
- Faktiskt är detta svårare att svara på än det låter. Ingen dag är den andra lik. Man går upp runt
0530, har lite eller ingen BRAK alls och sedan rullar dagen på med övningar motsvarande. Vad det
gäller disciplin tror jag inte det är hårdare än någon annanstans. Allt det formella släpper allt
mer ju närmare muck man kommer.

Tydligen ska de vara väldigt noga med disciplin, traditioner och sådant på LG, mer än något annat
förband pga sin långa historia. Är det väldigt "gammalmodigt" så att säga?
- Visst lever vissa traditioner kvar men inget som är jobbigt eller upplevs som direkt "gammalmodigt" eller onödigt.

Övar spanpluton en del strid också? Eller vidarebefordras all information till andra grupper, som
t.ex. jakt som i sin tur utför anfallen?
- Det är faktiskt ganska lite kommunikation mellan span och jakt under olika övningar. Vi jobbar med olika uppgifter på olika områden. Självklart bedriver även span relativt mycket strid. Tror inte det är någon större skillnad mellan jakt och span vad det gäller strid.

Ingår det en pricksskytt i jaktpluton eller endast på span?
- Prickskyttarna är en skvadronsresurs och kan understödja både span och jakt. De arbetar främst med spaning och underrättelseinhämtning. Vill ej kommentera hur många prickskyttar som ingår i varje grupp samt exakt hur de arbetar.

Vad gör skarpskytten?
- Vi har inga skarpskyttar utan vi har säkmän med AK5B, d v s en vanlig AK5 med SUSAT kikarsikte med 4x förstoring. De får en enklare utbildning på att kunna nedkämpa fiender på lite längre avstånd. Jag är själv utbildad säkman på AK5B så har du mer specifika frågor på det kan jag förhoppningsvis hjälpa dig.

Är det mest bakhåll och överfall jaktplutonen ägnar sig åt? Är hunden alltid med på alla övningar?
- Det är lite svårt att svara på den här frågan utan att beskriva för mycket av hur vi jobbar. Hunden är inte med på alla övningar.

Vad fick ni göra på den stora slutövningen som var i år? Jag kommer inte ihåg namnet men det var i Sthlm och MP/Säk stod omnämnt som ett av förbanden som ingick i övningen.
- Övningen du tänker på är CC06 - Combined Challenge 2006. Vi gjorde lite av varje, dock var det
väldigt mycket väntan innan något överhuvudtaget hände. För egen del som hundförare upplevde jag den som vår sämsta övning då knappt någon hundtjänst var inplanerad. Vi på MP-SÄK kände att vi sällan fick visa vad vi kunde.

Är det daglig fys?
- Under GSU - ja. Efter GSU - nej.

Andra vpl som tjänstgjort vid MP-SÄK får gärna kommentera ovanstående och rätta till ev fel mm.

/Johan ES
victor_r
@johan
tar upp en fråga jag ställt tidigare men inte fått svar på. kanske johan har svaret. arbetar prickskyttarna på 2 skv i par med observatör?

vilken befattning hade du? säkman eller hundförare?
Nahkampf
Det kan jag svara på. Han var hundförare.
victor_r
QUOTE (Nahkampf @ Jun 18 2006, 18:36 ) *
Det kan jag svara på. Han var hundförare.

tack glenn
Johan ES
QUOTE (victor_r @ Jun 18 2006, 17:53 ) *
@johan
tar upp en fråga jag ställt tidigare men inte fått svar på. kanske johan har svaret. arbetar prickskyttarna på 2 skv i par med observatör?

Prickskyttarna arbetar för det mesta i par, en skytt och en observatör.

Jag var hundförare men har även större delen av utbildningen till säkman.

/Johan ES
victor_r
QUOTE (Johan ES @ Jun 18 2006, 20:37 ) *

@johan

/Johan ES

jaha hur kommer det sig? muckade du nu i år förresten?

kan ju passa på att fråga hur det är med "jägarkraven",gäller 48 min milen lr vad det var?
Nahkampf
Glenn? ohmy.gif
Johan ES
QUOTE (victor_r @ Jun 18 2006, 21:25 ) *
QUOTE (Johan ES @ Jun 18 2006, 20:37 ) *

@johan

/Johan ES

jaha hur kommer det sig? muckade du nu i år förresten?

kan ju passa på att fråga hur det är med "jägarkraven",gäller 48 min milen lr vad det var?

Först blev jag uttagen till säkman och påbörjade den utbildningen, lite längre fram dök ytterliggare en lämplig hund upp och jag tillfrågades om jag var intresserad. Jag muckade i år.

Jag kan inte dra mig till minnes att vi hade något krav på at springa milen på under 48 min.

/Johan ES
victor_r
QUOTE (Nahkampf @ Jun 18 2006, 21:26 ) *
Glenn? ohmy.gif

ja du kommer väl från götet :P

okej johan, hade varit lite spekulationer om det här p tråden. om det var nåt so hängde kvar från mpj
Patrik Ps
QUOTE (Nahkampf @ Jun 17 2006, 12:02 ) *
Jag har ju redan en jävla massa folk som skall in som säk på MSN, vad säger ni... ska vi dra en krogrunda eller nåt innan vi rycker in eller? Nu i sommar då alla är lediga (utan jag som jobbar). De får la bli nån helg då.

Låter som en god idé!
Inte för att jag har någon på msn men det vore helt klart kul att få träffa de man skall rycka in med lite i förväg. smile.gif

@Johan ES. Tack för ett informerande och välskrivet inlägg. Fråga: Hur gammal är hunden när man erhåller den?
Grängan
QUOTE (Krook @ Jun 17 2006, 11:46 ) *
QUOTE (Grängan @ Jun 8 2006, 21:08 ) *

Nu känner jag att det är dags för ett litet inlägg trots tidsbristen. Varit i Berlin en vecka och imorgon så är det Studentexamen för Svegaren. Ni hörde rätt, kan det bli mer lantis eller?

Sveg - 3500 invånare, jag bor i en by utanför med 38 st åretruntboende som heter Byvallen. Sveg ligger i Härjedalen och har, 14 mil till Mora, 9 mil till Ljusdal, 18 mil till Östersund och 16 mil till norska gränsen. Vi har även 45 mil till Stockholm, 45 mil till Umeå och ca 60 mil till Göteborg.

Det som upptagit stor del av livet för många här är renbetesmålet. Alla som bor här är inte samer men alla berörs av dem. Vi har björnar som välter våra soptunnor för att leta mat och vargar som kallpratar lite med småbarnsfamilj. Lodjuren skuttar omkring och rådjur ser man varje dag.

Det här är inget skämt, Sveg har de här avstånden. Vi har även världens största Träbjörn.

Sveg.info är också en bra sida för era ögon...

OT som f-n men: Sveg är rena metropolen jämfört med Hede. smile.gif
Gudskelov har jag bara tankat i Hede.

/Krook

Det kan inte vara sant! Äntligen någon mer som förstått vad det handlar om. Måste jag förklara att Svegare och Hedebor är AIK och Djurgården, Chelsea och Millwall, Real Madrid och Barcelona? Tål inte varandra...

"Det finns en plats på jorden där solen aldrig ler, den platsen heter Hede och dit vill jag aldrig mer!"
Lindén
Tjenare allihopa!

Har varit borta ett tag från forumet nu pga studentiderna (ständiga bakfyllor bash.gif ) men nu är de över blyg.gif För min del, vad gäller träningen, så kör jag marschträning med 12kg packning under olika tillfällen (oftast 4milx2 dagar) för att få ihop ca 40-60 mil i benen lagom till att jag sticker ner till Nijmegen. Efter detta blir det till att satsa på löpning och styrketräning med kroppen som egen vikt samt fortsätta med marschträning med mer vikt.

Vad gäller krogrundan för oss som bor i sthlm och ska in på 2:a skvadron så låter det som en mkt god idé! clap.gif
victor_r
QUOTE (Lindén @ Jun 20 2006, 19:35 ) *
Tjenare allihopa!

Har varit borta ett tag från forumet nu pga studentiderna (ständiga bakfyllor bash.gif ) men nu är de över blyg.gif För min del, vad gäller träningen, så kör jag marschträning med 12kg packning under olika tillfällen (oftast 4milx2 dagar) för att få ihop ca 40-60 mil i benen lagom till att jag sticker ner till Nijmegen. Efter detta blir det till att satsa på löpning och styrketräning med kroppen som egen vikt samt fortsätta med marschträning med mer vikt.

Vad gäller krogrundan för oss som bor i sthlm och ska in på 2:a skvadron så låter det som en mkt god idé! clap.gif

@grängan, liverpool - everton?:

måste bara fråga, vad är nijmegen?

jag bor inte i sthlm, men inte så jätte långt ifrån, tar ca h 45 min med bil. och jag skulle tycka att det var riktigt kul med en krogrunda innan inryck

patrick, om du vill ha msn bara skicka ett PM

over and out
Johan ES
QUOTE (Patrik Ps @ Jun 19 2006, 22:31 ) *
QUOTE (Nahkampf @ Jun 17 2006, 12:02 ) *

Låter som en god idé!
Inte för att jag har någon på msn men det vore helt klart kul att få träffa de man skall rycka in med lite i förväg. smile.gif

@Johan ES. Tack för ett informerande och välskrivet inlägg. Fråga: Hur gammal är hunden när man erhåller den?

Hunden är ca 3 år.

/Johan ES
Lindén
QUOTE (victor_r @ Jun 20 2006, 20:06 ) *
QUOTE (Lindén @ Jun 20 2006, 19:35 ) *

Tjenare allihopa!

@grängan, liverpool - everton?:

måste bara fråga, vad är nijmegen?

jag bor inte i sthlm, men inte så jätte långt ifrån, tar ca h 45 min med bil. och jag skulle tycka att det var riktigt kul med en krogrunda innan inryck

patrick, om du vill ha msn bara skicka ett PM

over and out

Nijmegen är en marsch man genomför nere i holland. 4 milx4 dagar = 16mil totalt om man går den militära delen.
victor_r
QUOTE (Lindén @ Jun 21 2006, 13:32 ) *
Nijmegen är en marsch man genomför nere i holland. 4 milx4 dagar = 16mil totalt om man går den militära delen.

jaha vad spännande, tränat länge inför den? blir det någon mer liknande innan inryck som man kan testa sig på ?

lycka till iaf lindén
Lindén
QUOTE (victor_r @ Jun 21 2006, 16:40 ) *
QUOTE (Lindén @ Jun 21 2006, 13:32 ) *

jaha vad spännande, tränat länge inför den? blir det någon mer liknande innan inryck som man kan testa sig på ?

lycka till iaf lindén

Började träna för ca 1-2 månader sedan. Liknande marscher i mindre proportioner är exempelvis Fjällräven CLASSIC där man vandrar elva mil på Kungsleden, från Nikkaluokta i söder till Abisko i norr, på maximalt 5 dygn. Mer info finns på http://www2.fjallraven.com/classic/
Skalman
För mig går det väldigt dåligt med träningen just nu, men å andra sidan så skyfflade jag några ton grus på midsommarafton och rev ut ca 80 brädor ur ett staket igår (nu har ju tolvslaget passerat), så det får väl räknas för något, i alla fall. Förhoppningsvis ska det bli bättre tack vare min kompis som ska in som KJ och har lovat att träna med mig i höst. Fast det känns som att jag måste tjuvträna litet innan jag ger mig ut i spåret med honom på något annat än marschträning.
Patrik Ps
QUOTE (Johan ES @ Jun 17 2006, 18:17 ) *
Vinterutbildning?
- Mindre utbildning i kall väderlek. Tror inte det är mycket mer än vad en vanlig skyttesoldat får.
Självklart bedriver vi all verksamhet även vintertid. Vi tränar för att kunna verka i vintermiljö.

Vi som rycker in i 2 skv får nog vänja oss realtivt snabbt med snö då vår GSU sker under januari-, februari- och marsförhållanden. Ett riktigt kyligt välkomnande till den svenska försvasmakten med andra ord. :P
Nahkampf
Hah. Ja, vad mysigt vi kommer ha det.
Grängan
Och vi som rycker in i september får Stockholmshösten = regn.. Härlich
Victor
Jaa alla blivande dragoner på livskvadron, nu är det bara en månad kvar till den stora dagen! Hur känns det? Jag känner mig i alla fall lite nervös av vad som komma skall. Man har ju hört en massa rykten om inryck och så vidare. Vad har ni för tankar? Hur går det med träningen? Förväntningar på inryck? Vi syns om en månad! clap.gif

/V
Calle_P
Ni får ha det så kul på LG! smile.gif De första morgnarna kan komma att kännas riktigt pissiga och motivationen kan sjunka men det blir grymt kul ändå, vissa känner det tidigare, andra senare.

Och enligt mitt tycke är Livgardet också det fräschaste regementet i Sverige, så ni kommer nog garanterat att trivas Rangern.gif

/Calle
Grängan
Fick brev från min blivande chef igår och jag ringde angående några frågor jag hade. MP/Säk-gb som rycker in i januari, Grattis, ni kommer att få en informationsdag. Det får dock inte vi.. :( Lite trist men de blir nog grymt skoj ändå...
tommyli
QUOTE (Grängan @ Jul 4 2006, 19:18 ) *
Fick brev från min blivande chef igår och jag ringde angående några frågor jag hade. MP/Säk-gb som rycker in i januari, Grattis, ni kommer att få en informationsdag. Det får dock inte vi.. :( Lite trist men de blir nog grymt skoj ändå...

Ni var väl inne på K1 i våras? Jag såg folk som var väldigt vilsna, civilklädda och inte riktigt visste var de skulle ta vägen... Hoppas ni får det bra kommande utbildningsår, vet att det kommer ändras lite jämfört med vårt (www.militarpolis.se)
Patrik Ps

Mysigt! Har du någon aning om när detta kommer att ske?
victor_r
ni som är lite erfarnare här på tråden. ungefär vad brukar man göra på en infohelg?
Grängan
Det var de MP-säkare som ska in nu i juli och ska rida som var där.. Inte vi som ska in på 2.skv...

En infohelg skiljer sig nog ganska mycket åt för olika tjänster. Kan innehålla information om vad du ska göra, tester, rundvandring m.m. Du kanske till och med får ut dina kängor.. ;)
Victor
För oss som ska in på Liv om 25 dagar innebar besökshelgen i stort detta:

- Rundvandring på både Kavallerikasern och kasernområdet ute i Kungsängen.
- Förevisning av vapen och några av de fordon som vi kommer använda oss utav.
- Två enklare löppass.
- Information om vår kommande tjänstgöring, övningar, vad en MP egentligen är/gör/har för uppgifter, Livgardets organisation osv.
- Umgänge med inneliggande kull.

Det som antagligen inte kommer omfatta 2.skv:

- Allergitest i form av att gå in i stallet och klappa lite hästar (blodprov är väl för dyrt biggrin.gif )

Det var meningen att vi skulle få ut kängor också men så vart det inte pga något missförstånd...

/V
Nahkampf
När får vi på 2:a brev hem om infohelg?
Grängan
QUOTE (Nahkampf @ Jul 7 2006, 00:43 ) *
När får vi på 2:a brev hem om infohelg?

Kan iaf jag inte svara på. Min blivande kapten sa bara att ni skulle få en infodag. "Bara" en dag alltså i oktober..
Mercai
Kan man göra 3:e termin även efter 15 månaders MP/Säk-PB?

Jag bytte min sån tjänst mot en 11 månaders Strf-PB på P7 för att jag inte ville ha ett halvår "tomt" efter MUCK innan temrinsstart för universitet. Detta hade ju kunnat lösas med 3:e termin. Har jag gjort ett jävla misstag nu? :(
victor_r
QUOTE (Mercai @ Jul 8 2006, 14:05 ) *
Kan man göra 3:e termin även efter 15 månaders MP/Säk-PB?

Jag bytte min sån tjänst mot en 11 månaders Strf-PB på P7 för att jag inte ville ha ett halvår "tomt" efter MUCK innan temrinsstart för universitet. Detta hade ju kunnat lösas med 3:e termin. Har jag gjort ett jävla misstag nu? :(

ja som jag förstått det så kan man välje en tredje termin både på 15 mån och 11 mån eftersom det är "förberedelse" för utlandstjänst och det behöver ju även pb Rangern.gif
Mercai
Ångest...
victor_r
QUOTE (Mercai @ Jul 8 2006, 20:56 ) *
Ångest...

hehe du kanske kan byta tillbaka?smile.gif
caj

Hemkommen från en solig vecka på västkusten och så får man reda på att man får en infodag också, blir det bättre? biggrin.gif
Tråkigt för er PB men tänk också på att ni kommer få göra massor som vi GB inte kommer få göra :P
Mercai
QUOTE (victor_r @ Jul 9 2006, 11:29 ) *

Ångest...

Är nog rätt tveksam till om det går med 3 veckor kvar till inryck. Eller vad tror ni andra?
victor_r
QUOTE (Mercai @ Jul 9 2006, 12:51 ) *
QUOTE (victor_r @ Jul 9 2006, 11:29 ) *

Ångest...

Är nog rätt tveksam till om det går med 3 veckor kvar till inryck. Eller vad tror ni andra?

tror att det finns en tråd här på forumet som behandlar det ämnet kikai n där tror dom har bra koll
tommyli
Någon som var på besöksdagen som har synpunkter på filmen ni såg =)=)
Calle_P
QUOTE (tommyli @ Jul 10 2006, 19:42 ) *

Hold your fire, vadå för sorts film? Nu blev man en aning nyfiken smile.gif
seglande
QUOTE (Calle_P @ Jul 11 2006, 00:35 ) *
QUOTE (tommyli @ Jul 10 2006, 19:42 ) *

Hold your fire, vadå för sorts film? Nu blev man en aning nyfiken smile.gif

Hehhe! Den var bra! kännde igen bilderna från nätet, men det var kul att se den! Snyggt gjord! Som befälen sa, möjligtvis lite glorifierad, men det var bara gött! clap.gif
Nahkampf
Nu får jag dubbla budskap. På ena sidan infohelg med kängor och hela kitet, på andra en infodag? Kanske bara jag som är trött. Får ringa LG imorgon och fråga.
GoranS
Varför måste du ringa LG och fråga om det blir en eller två dagar? Behärska nyfikenheten - du kommer få ett brev med all nödvändig information om infohelgen. "När får vi kallelse till infohelgen?" Well, det känns som man klarar sin värnplikt utan information om informationen om informationshelgen.

MVH
Goran

Nu äro det dags att kapitulera, enär den Stora, Oslagbara Svensken kommer" -A.H. inför Vikingens anfall på Berlin 1945
Grängan
QUOTE (GoranS @ Jul 15 2006, 00:38 ) *
Nu äro det dags att kapitulera, enär den Stora, Oslagbara Svensken kommer" -A.H. inför Vikingens anfall på Berlin 1945

Kan du berätta vart du fått de citatet ifrån?
Grängan
Usch vilket oviktigt inlägg kan tyckas. MEN, se väl, detta är inlägg nummer 1000!!! clap.gif

Säg varför Öland Gotland, följ med mig hem till Norrland,
Härliga Härjedalen väntar på dig!

Sveg, Funäsdalen, Hede, kom hit så får ni se det,
Härliga Härjedalen väntar på dig!

Om nån har några marschsånger på lut så kan ni väl lägga in dem här. Alltså, marschsångerna ska ha något med MP att göra..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.