GeTRakeT
Jun 1 2006, 00:11
QUOTE (SkövdeCarlsson @ Jun 1 2006, 01:09 )

Ja du, det är bara att vänta och se... Tror det gäller för oss flesta här. Bara att vänta och se...
Tack då!

Skulle va kul å ligga å trycka i skogen heldre än det man gjort hela livet.. :P
Men du ska nog inte bli så ledsen om du ändå hamnar på Livskvadron (ridning). Folk här verkar ha fått uppfattningen att det enda man gör på Livskvadron är att rida. Visst är det en del sådant men den största delen av utbildningen är man ju ändå en "vanlig MP" eller utbildar sig till sådan och är således inte i närheten av några hästar. Så har i alla fall jag fattat det. Det är en del ridning, men mycket mer av allt annat.
GeTRakeT
Jun 1 2006, 21:21
QUOTE (Victor @ Jun 1 2006, 15:50 )

Men du ska nog inte bli så ledsen om du ändå hamnar på Livskvadron (ridning). Folk här verkar ha fått uppfattningen att det enda man gör på Livskvadron är att rida. Visst är det en del sådant men den största delen av utbildningen är man ju ändå en "vanlig MP" eller utbildar sig till sådan och är således inte i närheten av några hästar. Så har i alla fall jag fattat det. Det är en del ridning, men mycket mer av allt annat.

Okej, men då verkar det bra..
Btw, är det någr fler som hamnar på Liv, så adda mig på msn..
Har precis muckat från livskvadron och jag kan säga att mig veterligen inte finns nån som ångrar att dom valde/blev placerade på liv över 2a skvadron. Samma sak gäller ridningen.
QUOTE (EPO @ May 31 2006, 17:40 )

Mägz >> Antingen är du eller jag jävligt felinformerad. Antagligen du :P
Jag fick sökte också PA705 (PB), och fick brev hem i början på maj där de dstod nåt i stil me att "utbildningen kommer tidigareläggas, och flyttas från 2008-04-22 till 2007-09-17". Och för ett par dagar sen så fick jag inskrivningsbeskedet i brevlådan där de står att jag placeras som PA705 MP/Säk-plutonbefäl och kommer göra grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under september 2007. Så..... ja jag vet inte. Du får nog inte bossa över 89or iaf. Men biffa till dig lite så kan du känna dig stor och duktig trots att GB är 88or ;)
Förresten, angående "Du kommer göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen.........." som det står i brevet från pliktverket, betyder de att man blir nån jävla hästpojke? Asså för jag har fått uppfattningen att både MP/säk (fd MPJ) och MP till häst gör gemensam GSU och sedan fördelas på de två skvadronerna. Har jag rätt? Någon PA705 med inryck 2007-09 (var tänkt 2008-04) som fått brev som det står något annat på?
Är det någon mer som fått samma info. angående tidigarelaggd inryvkning, som EPO?
Wigsten
Jun 3 2006, 23:02
QUOTE (hägle @ Jun 2 2006, 10:46 )

Har precis muckat från livskvadron och jag kan säga att mig veterligen inte finns nån som ångrar att dom valde/blev placerade på liv över 2a skvadron. Samma sak gäller ridningen.
Ingen skräll direkt... ALLA tycks i efterhand vara övertygade om att just
deras värnpliktsutbildning var bäst. Inte mig emot - alla är ju nöjda.
Jahapp...MP-utbildningarna kräver visst att man inte förekommer i belastningsregistret som jag förstått det. Jag har nu lyckats dra på mig ett stycke fortkörningsböter, och vill bara försäkra mig att detta inte kommer utgöra hinder för min tjänstgöring? Vore synnerligen tråkigt att få hem ett brev från Pliktverket där man förklarar att inskrivningen upphört till följd av denna banala hastighetsöverträdelse...
Nahkampf
Jun 4 2006, 13:00
Det beror la på vilken slags person man är. Personligen hade en utbildning på Livs inte passat.
Nahkampf
Jun 4 2006, 13:47
Goran, jag tror de kollade brottsregistret efter mönstringen? Man får ju godkänna att de gör en bakgrundskoll.
QUOTE (Nahkampf @ Jun 4 2006, 14:00 )

Det beror la på vilken slags person man är. Personligen hade en utbildning på Livs inte passat.
Utveckla det där.. du har ju inte ens ryckt in, hur ska du då kunna veta vad som passar dig?
Nahkampf
Jun 4 2006, 18:07
Jag gör aldrig någonting halvdant. Därför såg jag tidigt till att ta reda på allt jag kunde om tjänsten på Livs och efter att ha pratat med folk, både officerare och vpl, bildade jag mig en ganska god uppfattning om Livs. Det var utefter denna bedömning som jag överklagade mitt beslut och fick byta till 2:a skvadron.
Jag har absolut ingenting emot det, annat än att jag känner att det inte skulle vara någonting för mig personligen.
GoranS: Jag hade en lindrigare fortkörning, det räckte inte.
Olof
Igår var jag på middag med bataljonschefen. Han sa då att de har kommit nya direktiv angående uppdelningen 2.skv. och liv.skv. Det kommer nämligen att dröja ända till hösten 2008 innan det blir gemensamt inryck. Det är därför vissa har fått brev om tidigarelaggt inryck. Bäst för alla som tror att det är gemensamt inryck att kolla upp var de egentligen hamnar......
P.S. detta kan vara så pass nytt att ingen på pliktverket har snappat upp det än, inte ens de lägre befälen inom dragonbataljonen har fått klara besked.....mitt råd är således att kontakta någon av de högrebefälen...
victor_r
Jun 5 2006, 10:35
Baskerprov på livskv lite intresssant läsning, baskerprov på livskvadron för kb
Calle_P
Jun 5 2006, 16:45
Jaha..? Så att det är 2.skv som rycker in januari 08, vilket betyder att PB för 2.skv rycker in i september 07. Låter bra, än så länge...
victor_r
Jun 6 2006, 11:35
QUOTE (Calle_P @ Jun 5 2006, 17:45 )

Jaha..? Så att det är 2.skv som rycker in januari 08, vilket betyder att PB för 2.skv rycker in i september 07. Låter bra, än så länge...
nej som jag har förstått det är vi som rycker in jan 07 de sista som rycker in med bestämmd placering på en skvadron. alltså ommer pb att rycka in gemensamt och placeras i de olika skvadronerna efter GSU, jag tror det var vad vi kom fram till:)
QUOTE (victor_r @ Jun 6 2006, 12:35 )

QUOTE (Calle_P @ Jun 5 2006, 17:45 )

nej som jag har förstått det är vi som rycker in jan 07 de sista som rycker in med bestämmd placering på en skvadron. alltså ommer pb att rycka in gemensamt och placeras i de olika skvadronerna efter GSU, jag tror det var vad vi kom fram till:)

Inte om vi tror mägz. Om det inte är gemensamt inryck förren hösten 2008 så stämmer väl de som calle_p skriver, elr?
Calle_P
Jun 6 2006, 14:23
Mägz teori om det hela verkar nämligen stämma rätt bra... Jag har två vänner som fått GB tjänst i MP, den ena med inryck juli 07 och den andra januari 08...
Så det borde ju stämma...
victor_r
Jun 6 2006, 14:42
jaha okej, jag ber om ursäkt, måste ha missat mäqs inlägg.
victor_r
Jun 6 2006, 21:44
tjena gubbs, tänkte ta upp något som tagits upp i de flesta andra trådarna som rör "krävande tjänster" som de kallas.
ni som legat/ligger inne och ni som rycker in jan 07 eller tidigare hur ser era träningsscheman ut? vad prioriterar ni och vad har ni problem med? dvs allt rörande träning vill jag höra om.
inte mer än ett halvår kvar till inryck

och dags att göra träningen intensivare och hårdare, vore bra att kunna motivare varandra nu över sommaren då det finns mkt annat som lockar
ha det bra gubbs
Borde inte det faktum att det inte är så långt kvar till inryck fungera som en någorlunda bra motivation iaf? :P
Om du bor i södra Stockholmstrakten kan vi ta ett par turer om du vill!
Ojoj, jag har en del att jobba på vad gäller både styrka och kondition känner jag och i nuläget tränar jag inte alls. Får bli till att sätta igång efter studenten när allt festande är klart (nästan iaf)

@victor: Jag bor i södra stockholmstrakten, jag kan binda fast ett rep i dig så jag har en chans att hänga med hehe

/En som hoppas på att komma igång med träning på allvar inom kort
Patrik Ps
Jun 7 2006, 10:19
QUOTE (utter @ Jun 7 2006, 08:01 )

Ojoj, jag har en del att jobba på vad gäller både styrka och kondition känner jag och i nuläget tränar jag inte alls. Får bli till att sätta igång efter studenten när allt festande är klart (nästan iaf)

Själv tog man studenten i måndags så nu (då tisdagen användes för omgruppering av mina hjärnceller

) är man redo för att börja träna. Under försvaretsdag här i Stockholm så samtalade jag rätt mycket med folket på 2.skv om allt möjligt. Angående träning sade sade alla samma sak: "Ben, axlar och rygg är det som gäller. Att lyfta skrot på gymmet ger bara extra vikt, det är bättre att träna med kroppen som tyngd.". En signalist ifrån span packade stolt på mig deras 100-liters ryggsäck, vägandes 60-kilo. Den var tung men inte omöjlig att bära omkring på om man tränar, det som svek mig mest var mina ben.
Själv så skall jag fortsätta med löpträning och simning, det som tillkommer nu på sommaren får väl bli något slags hemmasnickrat BRAK och kanske några marscher med packning. Så om ni ser någon jeppe som strövar omkring med en packad ryggsäck i sydvästra Stockholm så häng gärna på.
Sydvästra Stockholm säger ni? Bor själv i Rönninge/Salem- området, är vi nära då eller?
victor_r
Jun 7 2006, 13:28
QUOTE (Victor @ Jun 7 2006, 00:32 )

Borde inte det faktum att det inte är så långt kvar till inryck fungera som en någorlunda bra motivation iaf? :P
Om du bor i södra Stockholmstrakten kan vi ta ett par turer om du vill!

haha ja det är klart! ligger faktiskt i bra med träningen med undantag för de senaste två veckorna då jag varit sjuk.
nej tyvär, södra dalarna här, någon mer? annars får victor gärna slänga sig i bilen och åka upp på ett träningspass? :P
förresten, någon här på tråden som var med på någon av försvarsdagarna? alltså inte i form av besökare:P
Haha GoranS, går du på Rönninge gymnasium? Går nämligen själv där...

/EDIT: Såg när jag kikade lite på din profil en stor bild på dig, du går ju på Rönninge gymnasium. Såg också att du rycker in på 2.skv i januari precis som jag O_o
Nahkampf
Jun 7 2006, 18:06
En massa stockholmare och inte en enda från GBG?
QUOTE (utter @ Jun 7 2006, 18:12 )

Haha GoranS, går du på Rönninge gymnasium? Går nämligen själv där...

/EDIT: Såg när jag kikade lite på din profil en stor bild på dig, du går ju på Rönninge gymnasium. Såg också att du rycker in på 2.skv i januari precis som jag O_o

Vem är du?
Är det någon här som kan våga sig på en slutsats varför det finns en massa storstadsbor

här men inte en ända lantis

?
Patrik Ps
Jun 7 2006, 22:02
QUOTE (Mägz @ Jun 7 2006, 21:19 )

Är det någon här som kan våga sig på en slutsats varför det finns en massa storstadsbor

?

1. För att vi stadsbor vill ha nära hem till mamma?
2. För att vi stadsbor vill prova på att ligga och trycka i skogen för omväxlingens skull?
3. För att vi stadsbor är så dryga att ingen orkar men oss? :(
Skalman
Jun 7 2006, 22:23
Vad? Jag är ju lantis. I alla fall om man jämför med resten av er här. Stassare hela bunten verkar det som... hehe. Vi får nog kul ute i skogen ihop. Skog och skog förresten, skogsbältet vid Kungsängen är nog inte bredare än åkrarna här i Närke...
victor_r
Jun 8 2006, 09:29

?

hehe lite kul att du sa det.
när jag blev inskriven var det en journalist med. jag hade ingen aning om vad MP/säk var för något så när inskrivsförättaren(?) satte det som andra val blev jag lite deppig eftersom jag tänkte att jag skulle jaga bondpermissar och sånt.
då sa journalisten " men det är en bra tjänst, alla stockholmare vill ha den" då sa jag " men jag är från dalarna"
fast nu blev jag ju väldigt nöjd i slutändan ändå så:P
QUOTE (Patrik Ps @ Jun 7 2006, 23:02 )

?

2. För att vi stadsbor vill prova på att ligga och trycka i skogen för omväxlingens skull?
4. För att storstadsbor får bättre resultat på inskrivningsprovet? :P
victor_r
Jun 8 2006, 13:33
QUOTE (Victor @ Jun 8 2006, 10:58 )

QUOTE (Patrik Ps @ Jun 7 2006, 23:02 )

?

4. För att storstadsbor får bättre resultat på inskrivningsprovet? :P

5. för att ni inte vågar er ut i den RIKTIGA skogen
Nahkampf
Jun 8 2006, 14:55
Storstadsjungeln då?
Nu tycker jag iofs inte att "victor r" kan klassas som en riktig lantis, lite förvirrade dalmasar kan ju självklart förvirra sig in på MP/säk. Men vad jag egentligen menade med "lantis" var snöskoter tokiga lappar som inte går utan sina renar hack i häl.
Men man borde undra varför det nästan bara finns "gangstas" från "betongdjungeln" inom befattningen och inte SÅ MYCKET människor ute i bushen....
QUOTE (Mägz @ Jun 8 2006, 17:43 )

Nu tycker jag iofs inte att "victor r" kan klassas som en riktig lantis, lite förvirrade dalmasar kan ju självklart förvirra sig in på MP/säk. Men vad jag egentligen menade med "lantis" var snöskoter tokiga lappar som inte går utan sina renar hack i häl.
Men man borde undra varför det nästan bara finns "gangstas" från "betongdjungeln" inom befattningen och inte SÅ MYCKET människor ute i bushen....
Därför att militärpolisutbildningen är hur poppis som helst bland ungdomarna boendes kring tunnelbanenätet! Befattningsbeskrivningarna till PA805 blir jämt stulna i väntelokalerna på Migrationsverket, och det blir bråk varje helg när grupperingar från andra kommuner åker hit och provocerar genom att påvisa det faktum att militärpolisjägarna aldrig var riktiga jägare. En gång blev även vårt militärpolismonument skändat, vilket medförde att ett större gängkrig bröt ut som tog slut först fyra månader senare när löjtnanterna (som vi kallar dem) från respektive gäng slöt fred.
Nej, nu ska jag traska iväg och äta en kebabrulle 90, som alla andra "militärpolisgangstas" här i betondjungeln. Trevlig sommar!
Grängan
Jun 8 2006, 20:08
Nu känner jag att det är dags för ett litet inlägg trots tidsbristen. Varit i Berlin en vecka och imorgon så är det Studentexamen för Svegaren. Ni hörde rätt, kan det bli mer lantis eller?
Sveg - 3500 invånare, jag bor i en by utanför med 38 st åretruntboende som heter Byvallen. Sveg ligger i Härjedalen och har, 14 mil till Mora, 9 mil till Ljusdal, 18 mil till Östersund och 16 mil till norska gränsen. Vi har även 45 mil till Stockholm, 45 mil till Umeå och ca 60 mil till Göteborg.
Det som upptagit stor del av livet för många här är renbetesmålet. Alla som bor här är inte
samer men alla berörs av dem. Vi har björnar som välter våra soptunnor för att leta mat och vargar som kallpratar lite med småbarnsfamilj. Lodjuren skuttar omkring och rådjur ser man varje dag.
Det här är inget skämt, Sveg har de här avstånden. Vi har även världens största
Träbjörn.
Sveg.info är också en bra sida för era ögon...
victor_r
Jun 8 2006, 21:47
nej nu måste jag faktiskt hävda mitt lantisskap! min gård ligger nästan kant i kant med en KOHAGE med skog på övriga sidor och en å brevid.
för inte allt för länge sen stod de TRE älgar på min TRAPPA! ljuger inte, en morsa med två ungar, har ni det i tunnelbanan?
Nej, tyvärr inte. :P Det verkar uppriktigt sagt skönt och avslappnande att bo i en sån miljö. Både landet och staden har väl sina fördelar men då man bott i storstaden hela sitt liv verkar det andra ganska lockande!
victor_r
Jun 8 2006, 22:32
QUOTE (Victor @ Jun 8 2006, 23:27 )

Nej, tyvärr inte. :P Det verkar uppriktigt sagt skönt och avslappnande att bo i en sån miljö. Både landet och staden har väl sina fördelar men då man bott i storstaden hela sitt liv verkar det andra ganska lockande!

hehe ja synd att det inte är ömsesidigt:P
hrrm...jag som tyckte jag bodde avsides eftersom jag inte hade kötid till boendeparkeringen
Nahkampf
Jun 9 2006, 13:58
Jag vette fan, Victor... Jag känner inte någon direkt lockelse för att flytta ut på vischan. Och jag har som du bott hela livet i storstan. :P
Bara så att alla vet så finns det egentligen ingen "PB" befattning inom MP/säk det e bara pliktverket som hittat på....
Alla som rycker in är antingen GB lr KB
Altså är alla PA705 Kompanibefäl och inte Plutonbefäl som pliktverket säger...
Många säger att det är mycket segt att ligga in på 2.skv. på kungsängen eftersom det inte finns något att göra på kvällarna. De på liv däremot säger att det är jätte kul på kvällarna eftersom man kan gå ut i Stockholm.
Min fråga är altså, hur segt på kvällarna är det igentligen på 2skv?
victor_r
Jun 9 2006, 18:25
QUOTE (Mägz @ Jun 9 2006, 19:23 )

Bara så att alla vet så finns det egentligen ingen "PB" befattning inom MP/säk det e bara pliktverket som hittat på....
Alla som rycker in är antingen GB lr KB
Altså är alla PA705 Kompanibefäl och inte Plutonbefäl som pliktverket säger...
Många säger att det är mycket segt att ligga in på 2.skv. på kungsängen eftersom det inte finns något att göra på kvällarna. De på liv däremot säger att det är jätte kul på kvällarna eftersom man kan gå ut i Stockholm.
Min fråga är altså, hur segt på kvällarna är det igentligen på 2skv?
härifrån | | hit
Och sen så kan jag bara säga att för PB (igentligen KB) så är det särat inryck fram till 2009. I september rycker 2skv in och i April rycker liv in.
För alla er som vill söka utlandstjänst är ju det tjänt att MP är en utmärkt språngbräda, men Utlandsförbandet inom MP/säk heter som tjänt "MP06, MP08.......MP14" och sätts ihopp varje helt år.
DVS Det är i nuläget lite, och jag säger lite lättare att komma in på utlandstjänst om man rycker in på ett jämt år.
Detta komme direkt från bataljonschefen!!!
Är det något som är oklart?
victor_r
Jun 10 2006, 11:57
QUOTE (Mägz @ Jun 9 2006, 20:43 )

Och sen så kan jag bara säga att för PB (igentligen KB) så är det särat inryck fram till 2009. I september rycker 2skv in och i April rycker liv in.
För alla er som vill söka utlandstjänst är ju det tjänt att MP är en utmärkt språngbräda, men Utlandsförbandet inom MP/säk heter som tjänt "MP06, MP08.......MP14" och sätts ihopp varje helt år.
DVS Det är i nuläget lite, och jag säger lite lättare att komma in på utlandstjänst om man rycker in på ett jämt år.
Detta komme direkt från bataljonschefen!!!
Är det något som är oklart?
du kan du mägs, ligger du inne nu?
grattis till alla osm tar studenten!
Grängan
Jun 10 2006, 12:33
Håller med, Grattis till alla oss som tagit studenten...
Annan fråga: Hört talas om att det är bal iaf en gång under lumpartiden. Stämmer detta? En MPbal som jag förstått det...
MP-balen som LivSkv har brukar vara under våren lite innan MUCK, alla som vill gå ansöker om fritidsbidraget på 1000kr (för 10månaders) och ger det sen till en balkommite som fixar en bal. Balkommiten är några frivilliga ur skvadronen som ser till att det blir på ett bra ställe och så att det finns lite underhållning. Sen går man dit i m/ä och dansar och käkar lite.
SLUT Frågor?
Calle_P
Jun 11 2006, 00:19
Så 2.skv har ingen bal?
Men ang. KB, borde inte befattningens nummer börja på en 6:a, tex PA605? Så har det ju alltid varit innan, men det var i och för sig före det nya vpl-systemet...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.