@foting, jaha ja det verkar ju onekligen som att juridiken verkligen ockuperade all er tid ett tag där, hur länge varade denna "fas"? alltså utbildningen till mp som det står på lumpen.nu ska den ju hålla på i upp till 11 veckor och då borde man tappa en hel del i kondition och styrka om man inte hinner träna på så lång tid..
hm ja det verkar som att susning. nu har missat den stora bilden.
så ni gjorde bara tre dygn total högvakt?.
vad har dom sagt till er om utlandstjänst? har dom mål att ni ska ingå i den internationella mp bataljonen lr nåt sånt?
hm ja det verkar som att susning. nu har missat den stora bilden.
så ni gjorde bara tre dygn total högvakt?.
vad har dom sagt till er om utlandstjänst? har dom mål att ni ska ingå i den internationella mp bataljonen lr nåt sånt?
Juridiken varade, om jag minns rätt, från dess att gsu'n tog slut i början av oktober till dess att vi tog MP-examen i december, med undantag för tre-fyra veckor befattningsutbildning som var spridda på två ställen tror jag. Så absolut jättestressigt är det inte, man hinner träna så pass att man upprätthåller den fysiska nivå som man hade innan, om man nu orkar göra det trots all teori, men sen ingår ju även, som jag tror jag också sa, praktik i juridiken tillsammans med polis från PHS, då gäller det iofs att man vet sina lagstöd för det är inte roligt att ha brottat ner någon på marken och satt handfängsel på honom om man inte hade en j***igt bra anledning.
Ja, personligen har jag iaf gjort totalt tre dygn högvakt, jaktpluton fick som sagt en dag eller två extra för några veckor sedan av någon till synes oplanerad anledning.
Eftersom vår utbildning är världsbäst och en alldeles underbart passande förberedelse för utlandstjänst (enligt våra befäl) så har de sagt att vi kan söka i princip vad vi vill, från skyttesmurf till MP-nisse via spaningsolle. Det som ligger närmast det vi gör i tjänsten är dock ISR (Intelligence Surveillance and Reconnaissance, motsv.) till vilket ett av våra befäl vill rekrytera en handplockad grupp till som han kan leda till kosovo nästa år. Den verksamhet som bedrivs av ISR-förband där skall tydligen bäst återspegla det vi gör på 2.skv, även om det bedömt är en hel del ny uppgifter utöver span/jakt.
@ foting
Kan man förbereda sig på något sätt inför juridiken? Läsa själv eller så menar jag? Min syster jobbar som polis så hon har ju böcker kvar sedan PHS...
Kan man förbereda sig på något sätt inför juridiken? Läsa själv eller så menar jag? Min syster jobbar som polis så hon har ju böcker kvar sedan PHS...
I och med att lagtexter och paragrafer inte är det mest lättlästa så krävs det rediga förklaringstexter för att man verkligen ska förstå hur man ska tolka vad som står, även om man trodde man visste vad som stod (vilket jag gjorde). Vi hade främst KavR MP som studieunderlag under juridiken så ska man försöka sätta sig in i det i förväg så är nog den boken bästa tipset, den sammanfattar det mesta av de flesta olika juridiska dokument som rör oss i tjänsten. Jag lyckades ladda ner den från mil.se när jag förberedde min inryck, jag orkade dock aldrig läsa den rakt igenom, kanske finns den kvar om du har tur.
I runda slängar är det vi lär oss under juridiken först och främst när vi som MP får ingripa, vad vi får göra när vi väl ingriper, och vad som är lämpligt att följa upp med efter ingripande. Alltså vad som räknas som "inom försvarsmakten", våldsanvändning, tvångsåtgärder, åtgärder på brottsplats såsom avspärrningar, förhör osv, mm. Vi läser bara så mycket juridik som vi behöver för att kunna verka som MP, inte för att bli jurister. Med andra ord så är det inte alltför svårt, det som gör det klurigt är tidspressen och de långa passen.
Förtjäna uniformen? Räcker det inte med att man förtjänar en basker? Eller måste allt förtjänas, så att civilister under ens permission ser att man minsann klarat de omänskliga krav som ställs på militärpoliser?
Japp, allt skall förtjänas, åtminstone i början. Civilister märker dock bedömt inte alls vad som ställs för krav på dig när du spatserar runt på stan i M/90 men MP-bågen på armen, antagligen lika mycket som de märker hur lökiga vissa andra tjänster är när de hasar runt i sin M/90 på stan.
En av skillnaderna är väl att vi har vår gröna basker, men vem har inte basker i försvaret nuförtiden, och vilken civilist märker skillnaden på en mörkblå, svart, brun, röd, vinröd och grön basker, bedömt kan åtminstone vissa särskilja den säregna blå färgen på FN-baskern.
Kravet på en militärpolis är att han skall vara en föregångsman i alla lägen, vilket kan tyckas vara lite utopiskt tänkt, men det är inte omänskligt.
Nuförtiden fick säk ut sin M/90 efter två veckor och godkänt "exercisprov" om jag inte minns fel.
Pratade med ett par MP/SÄk-are häromdagen på Försvarsmaktsdagen, och de ansåg att MP/Säk blir mer och mer likt vanliga MP hela tiden och att enda skillnaden snart är att de slipper rida. Vad säger ni som ligger inne nu?
Jag var nere på Försvarsmaktsdagen i Malmö förra helgen, det var den första och enda gången någon på MP/Säk hade ordningstjänst i vår kull, ordningstjänst som för övrigt bedömt är en huvuduppgift för en vanlig MP, så att det drar sig mot vanliga MP... Ajo, snart flyttar vi väl in till K1 och börjar mocka stall också. Sen får ni gärna säga till mig om ni ser en Livare (som är "vanliga MP") som håller på att upprätta en OPlats, eller ens smyger runt i skogen med mörkerseendeutrustning om nätterna och skrämmer skiten ur hararna.
De sa att de fick mycket ordningstjänst och så. t.ex. var de på Försvarsmaktsdagen och slängde ut fyllegubbar... kan tänka mig att de inte var så glada över det.
Som sagt, isolerad händelse, första och enda gången. Personligen slängde jag inte ut några fyllegubbar, jag hade andra mer underrättelseorienterade uppgifter just då, men jämfört med att bara stå och "visa närvaro" i brännande solsken varierat med lite mulet och friska vindar så är det trevligt att få göra något. Hade för övrigt skapligt ont i axeln efter att ha gått med Ak'n i slinga i två och ett halvt dygn inklusive nattpatrull x2 med undantag för rast vid frukost, lunch och middag.
Vidare var ju FM klyftiga nog att bidra till vår verksamhet genom att inte informera allmänheten om att man inte fick föra med sig alkohol in på området, så det var i realiteten inte så många som var fulla, de åkte ut bara de hade något med alkoholhalt synligt innanför grindarna.
OK.. det verkar knappast troligt att de som ligger inne på 2.skv till större delen endast har ordningstjänst.. visst tillhör det MP-utbildningen men själva säk är ju huvuduppgiften.....
Ja tack, helt rätt! Hellre en vecka på oplats med taskiga skift och sambandsbortfall än att bara gå runt och visa närvaro, inte min grej, bedömt nästan intressant en stund om man hade haft lite snurr på kriminaliteten, men tydligen var vi för avskräckande.
Gällande fyskraven på Säk så vet jag inte vad de officiella papprena säger, men våra befäl säger 48 minuter, dock har vi inte gjort 20km språngmarsch, prickskyttarna gjorde det däremot under sin utbildning tror jag.
Att vissa tycker det är lökigt här är bara för att vi inte är vana vid något annat, när man snackat med annat folk från LG som ligger på underhållspluton motsv. eller vakt och insats och hör vad andra har gjort så får man en något annorlunda bild framför sig. Jag hörde någon på plutonen säga att vi även knäcker vissa jägartjänster i "tuffhet" men där dumpar iaf jag en container med salt, för om det är så slappt som vi har det att vara jägare, då är det illa.
Fast som det står tidigare här om att göra MP/Säk för att "slippa bli anfådd och annat jobbigt", har man gjort det så har man klivit ut på fisens mosse, skitit i det blå skåpet och ridit iväg på en ko ut på isen för att skaka hand med murphy.