Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
foting
QUOTE (victor_r @ May 7 2006, 20:30 ) *
@foting, jaha ja det verkar ju onekligen som att juridiken verkligen ockuperade all er tid ett tag där, hur länge varade denna "fas"? alltså utbildningen till mp som det står på lumpen.nu ska den ju hålla på i upp till 11 veckor och då borde man tappa en hel del i kondition och styrka om man inte hinner träna på så lång tid..

hm ja det verkar som att susning. nu har missat den stora bilden.

så ni gjorde bara tre dygn total högvakt?.

vad har dom sagt till er om utlandstjänst? har dom mål att ni ska ingå i den internationella mp bataljonen lr nåt sånt?

Juridiken varade, om jag minns rätt, från dess att gsu'n tog slut i början av oktober till dess att vi tog MP-examen i december, med undantag för tre-fyra veckor befattningsutbildning som var spridda på två ställen tror jag. Så absolut jättestressigt är det inte, man hinner träna så pass att man upprätthåller den fysiska nivå som man hade innan, om man nu orkar göra det trots all teori, men sen ingår ju även, som jag tror jag också sa, praktik i juridiken tillsammans med polis från PHS, då gäller det iofs att man vet sina lagstöd för det är inte roligt att ha brottat ner någon på marken och satt handfängsel på honom om man inte hade en j***igt bra anledning.

Ja, personligen har jag iaf gjort totalt tre dygn högvakt, jaktpluton fick som sagt en dag eller två extra för några veckor sedan av någon till synes oplanerad anledning.

Eftersom vår utbildning är världsbäst och en alldeles underbart passande förberedelse för utlandstjänst (enligt våra befäl) så har de sagt att vi kan söka i princip vad vi vill, från skyttesmurf till MP-nisse via spaningsolle. Det som ligger närmast det vi gör i tjänsten är dock ISR (Intelligence Surveillance and Reconnaissance, motsv.) till vilket ett av våra befäl vill rekrytera en handplockad grupp till som han kan leda till kosovo nästa år. Den verksamhet som bedrivs av ISR-förband där skall tydligen bäst återspegla det vi gör på 2.skv, även om det bedömt är en hel del ny uppgifter utöver span/jakt.

QUOTE (Grängan @ May 7 2006, 23:03 ) *
@ foting

Kan man förbereda sig på något sätt inför juridiken? Läsa själv eller så menar jag? Min syster jobbar som polis så hon har ju böcker kvar sedan PHS...

I och med att lagtexter och paragrafer inte är det mest lättlästa så krävs det rediga förklaringstexter för att man verkligen ska förstå hur man ska tolka vad som står, även om man trodde man visste vad som stod (vilket jag gjorde). Vi hade främst KavR MP som studieunderlag under juridiken så ska man försöka sätta sig in i det i förväg så är nog den boken bästa tipset, den sammanfattar det mesta av de flesta olika juridiska dokument som rör oss i tjänsten. Jag lyckades ladda ner den från mil.se när jag förberedde min inryck, jag orkade dock aldrig läsa den rakt igenom, kanske finns den kvar om du har tur.

I runda slängar är det vi lär oss under juridiken först och främst när vi som MP får ingripa, vad vi får göra när vi väl ingriper, och vad som är lämpligt att följa upp med efter ingripande. Alltså vad som räknas som "inom försvarsmakten", våldsanvändning, tvångsåtgärder, åtgärder på brottsplats såsom avspärrningar, förhör osv, mm. Vi läser bara så mycket juridik som vi behöver för att kunna verka som MP, inte för att bli jurister. Med andra ord så är det inte alltför svårt, det som gör det klurigt är tidspressen och de långa passen.

QUOTE (GoranS @ May 16 2006, 03:36 ) *
Förtjäna uniformen? Räcker det inte med att man förtjänar en basker? Eller måste allt förtjänas, så att civilister under ens permission ser att man minsann klarat de omänskliga krav som ställs på militärpoliser?

Japp, allt skall förtjänas, åtminstone i början. Civilister märker dock bedömt inte alls vad som ställs för krav på dig när du spatserar runt på stan i M/90 men MP-bågen på armen, antagligen lika mycket som de märker hur lökiga vissa andra tjänster är när de hasar runt i sin M/90 på stan.
En av skillnaderna är väl att vi har vår gröna basker, men vem har inte basker i försvaret nuförtiden, och vilken civilist märker skillnaden på en mörkblå, svart, brun, röd, vinröd och grön basker, bedömt kan åtminstone vissa särskilja den säregna blå färgen på FN-baskern.

Kravet på en militärpolis är att han skall vara en föregångsman i alla lägen, vilket kan tyckas vara lite utopiskt tänkt, men det är inte omänskligt.

Nuförtiden fick säk ut sin M/90 efter två veckor och godkänt "exercisprov" om jag inte minns fel.

QUOTE (Mercai @ May 16 2006, 20:02 ) *
Pratade med ett par MP/SÄk-are häromdagen på Försvarsmaktsdagen, och de ansåg att MP/Säk blir mer och mer likt vanliga MP hela tiden och att enda skillnaden snart är att de slipper rida. Vad säger ni som ligger inne nu?

Jag var nere på Försvarsmaktsdagen i Malmö förra helgen, det var den första och enda gången någon på MP/Säk hade ordningstjänst i vår kull, ordningstjänst som för övrigt bedömt är en huvuduppgift för en vanlig MP, så att det drar sig mot vanliga MP... Ajo, snart flyttar vi väl in till K1 och börjar mocka stall också. Sen får ni gärna säga till mig om ni ser en Livare (som är "vanliga MP") som håller på att upprätta en OPlats, eller ens smyger runt i skogen med mörkerseendeutrustning om nätterna och skrämmer skiten ur hararna.

QUOTE (Mercai @ May 16 2006, 21:22 ) *
De sa att de fick mycket ordningstjänst och så. t.ex. var de på Försvarsmaktsdagen och slängde ut fyllegubbar... kan tänka mig att de inte var så glada över det.

Som sagt, isolerad händelse, första och enda gången. Personligen slängde jag inte ut några fyllegubbar, jag hade andra mer underrättelseorienterade uppgifter just då, men jämfört med att bara stå och "visa närvaro" i brännande solsken varierat med lite mulet och friska vindar så är det trevligt att få göra något. Hade för övrigt skapligt ont i axeln efter att ha gått med Ak'n i slinga i två och ett halvt dygn inklusive nattpatrull x2 med undantag för rast vid frukost, lunch och middag.

Vidare var ju FM klyftiga nog att bidra till vår verksamhet genom att inte informera allmänheten om att man inte fick föra med sig alkohol in på området, så det var i realiteten inte så många som var fulla, de åkte ut bara de hade något med alkoholhalt synligt innanför grindarna.

QUOTE (Ahlström @ May 16 2006, 21:31 ) *
OK.. det verkar knappast troligt att de som ligger inne på 2.skv till större delen endast har ordningstjänst.. visst tillhör det MP-utbildningen men själva säk är ju huvuduppgiften.....

Ja tack, helt rätt! Hellre en vecka på oplats med taskiga skift och sambandsbortfall än att bara gå runt och visa närvaro, inte min grej, bedömt nästan intressant en stund om man hade haft lite snurr på kriminaliteten, men tydligen var vi för avskräckande.

Gällande fyskraven på Säk så vet jag inte vad de officiella papprena säger, men våra befäl säger 48 minuter, dock har vi inte gjort 20km språngmarsch, prickskyttarna gjorde det däremot under sin utbildning tror jag.

Att vissa tycker det är lökigt här är bara för att vi inte är vana vid något annat, när man snackat med annat folk från LG som ligger på underhållspluton motsv. eller vakt och insats och hör vad andra har gjort så får man en något annorlunda bild framför sig. Jag hörde någon på plutonen säga att vi även knäcker vissa jägartjänster i "tuffhet" men där dumpar iaf jag en container med salt, för om det är så slappt som vi har det att vara jägare, då är det illa.

Fast som det står tidigare här om att göra MP/Säk för att "slippa bli anfådd och annat jobbigt", har man gjort det så har man klivit ut på fisens mosse, skitit i det blå skåpet och ridit iväg på en ko ut på isen för att skaka hand med murphy.
Grängan
QUOTE (Calle_P @ May 19 2006, 17:42 ) *
Jag vet inte om det har tagits upp här tidigare, orkar inte bläddra igenom nästan 30 sidor, så hojta till om följande redan har diskuterats...

Hur blir det för oss 88:or? Vad jag har hört så rycker MP/GB in i juli 07, men är det livskvadron eller samtliga? PB rycker hur som helst in april 08 (!) men vilka ska bli gruppchefer över 88:orna som rycker in i juli?! blink.gif

Men är det olika inryckningstider för livskv. och 2.skv?

Det har tagit upp tidigare men jag kan skriva lite ändå. I år så har alltså det varit inryck en gång redan, och det var MP/Säk-pb i april. Det stod MP till häst på deras papper och de ligger alltså på livskvadron. Det ska vara inryck nu i juli också, de gb som ska in då ska också till livskvadron och MP till häst. Sen så är det vi som ska in på 2.skv som MP/Säk-pb nu i september. Då rä det ett inryck kvar och det är för gb till 2.skv i januari. Men sen har det pratats om att det ska ändras så alla pb rycker in samtidigt och sen placeras ut och alla gb samma sak. Kan varken bekräfta eller dementera det... Så har vi pratat om de iaf. Nån som har nått att tilläga?
victor_r
@foting, fyfan än en gång du kan svara du! tack för de svaren. hörde på radion idag om FM:s dag i sthlm och att odm skulle sända live på nån radiofrekvens, nån som vet vilken?

kul att höra det där du sa om utlandstjänst, känns väldigt bra att man kommer få stora valmöjligheter, funderar du på att göra utlandstjänst och vilken tjänst vill du helst göra?

har du långt kvar till muck eller börjar det komma krypande nu?

var Mpsäk 2 skv med i combined challange eller cold response ?

hm lite kortfgattade frågor men men:P
foting
Just nu är jag inte så sugen på att göra utlandstjänst, tänkte börja plugga/jobba istället, men om något eller några år är det inte alls omöjligt att jag skulle söka mig dit. Hade jag sökt idag hade det nog blivit kosovo som antingen skyttesoldat eller som ISR, grejen med ISR är ju att det vore så otroligt roligt, men också en väldigt tung tjänst till skillnad från skyttesoldat. Det ansvar som läggs på enskild soldat är liksom här på 2.skv mycket större på ISR och om något skulle skita sig så har du bedömt större chans att komma hem i en sopsäck, men jag menar lite risker och motgångar får man ju ta för att göra det roligaste i sällskap med de bästa.

2.skv muckar den 24e, dvs nu på onsdag, jag och några kamrater är dock inte helt fria förrän på eller strax före den 8e juni då skvadronen fått direktiv om uppgifter som behöver vår kompetens för att lösas och frivilliga fick därför direktiv om att kvarstanna.

Utöver oss så muckar även Livskvadron och större delen av 5.skv så det blir lite halvtomt på gardet nu en tid framöver.

MP/Säk från 2.skv var med i Combined Challenge 06, MP på Livskvadron var med i Cold Response. Jag har postat tidigare i tråden gällande CC06 vill jag minnas men kortfattat så bedrev vi dold spaning fram till den sista helgen då vi och Stadsskytte gick in på varsin front och rensade SBB's huvudkvarter och militärbas eller vad det nu var som de hade på kungsholmen och grep nyckelpersonal, och det är exempelvis där MP-tjänsten kommer in praktiskt i vår huvuduppgift, när vi går in och griper nyckelpersoner.
1MPJ
Jag har funderat lite på den där publikationen. Är det inte så att den bara anger absolut lägsta krav, och sen sätts mer eller mindre informella krav på respektive regemente för olika befattningar?

Tror det är fastställda minimikrav. Vårt år hade vi både snabbmarschen och milen på 48 samma för året innan.

vilket passar mig perfekt då man slipper bli andfådd och annat jobbigt...parallellen med jägarutbildningarna förefaller således vara inget annat än önsketänkande

Ryck in först så kan du få se, anfådd kommer du defenitivt bli frågan är om du har valt rätt utbildning.
MP/Säk0405
Anfådd kommer du garanterat bli... vänta bara till du står i jaktspåret, hunden drar, det är mörkt och kallt och du ska springa å läsa karta! ;)

Var det många som var på Swedish Battle Group i sthlm idag? Det var väldigt nostalgiskt att få knåta runt där och även hälsa på gamla befäl och prata lite med inneliggande MP/Säk.. jag frågade angående deras ordningstjänst och precis som foting sagt så har de inte alls haft mkt sådan!

Synd bara att det inte fanns någon utställning från jaktplutonerna!
Patrik Ps
QUOTE (MP/Säk0405 @ May 20 2006, 20:21 ) *
Anfådd kommer du garanterat bli... vänta bara till du står i jaktspåret, hunden drar, det är mörkt och kallt och du ska springa å läsa karta! ;)

Var det många som var på Swedish Battle Group i sthlm idag? Det var väldigt nostalgiskt att få knåta runt där och även hälsa på gamla befäl och prata lite med inneliggande MP/Säk.. jag frågade angående deras ordningstjänst och precis som foting sagt så har de inte alls haft mkt sådan!

Synd bara att det inte fanns någon utställning från jaktplutonerna!

Jag var där och jag tyckte att de närvarande MP/säk-soldaterna gjorde ett utomordenligt bra jobb med att informera och bemöta nyfikna. Jag fick svar på många frågor och jag ser verkligen fram emot att kanske en vacker dag ställa mig i ledet bland de utbildade på 2 skv. vid Livgardet.

En stor applåd till ett gäng helsjyssta och respektabla soldater clap.gif
Grängan
@foting

Har ni fått nå erbjudande att komplettera eran MP/Säk-utb så ni får väktarutbildning? Har läst att en del har fått ligga kvar i två veckor för att sedan kunna gå ur grindarna som utbildade väktare också...
siros
Om man ska rycka in enligt föjande, kan någon säga vilken skvadron man hamnar på:

Befattning: PA705 MP/Säk-plutonbefäl
Förband, skola LG i Kungsängen
Grundutbildningens längd 450 dagar
Planerad utbildningsstart april 2008

//Siros
foting
Vi har fått väktarutbildning steg 1, så vi kan börja jobba som väktare om vi vill. Sen måste man gå steg 2 efter man jobbat i tre månader eller vad det är och vill företaget ha dig kvar, vilket de antagligen vill om de anställde dig, så får du den troligtvis av företaget på arbetstid.

Det var från början tänkt att vi skulle få ordningsvaktsutbildning men PHS som är de som utbildar ordningsvakter kunde inte motivera att utbilda 140 ordningsvakter på samma gång då de bara utbildar så många som det finns behov för.

Så istället fick vi alltså väktarutbildning, men vår major som blev lite besviken sa att han skulle undersöka möjligheten att utbilda oss senare i år och isf återinkalla de som önskade för någon veckas ordningsvaktsutbildning. Inget som är helt klart än dock.

Den väktarutbildning vi fick var dock på två dagar då juridiken går rätt så otroligt jättefort eftersom vi redan gått igenom den minst två gånger innan under skyddsvaktsutbildningen och MP-juridiken. Även självskyddsbiten gick fort då vi redan kunde majoriteten av kontrollgrepp som används.
Calle_P
OV-utbildning lär ni aldrig få, tyvärr... Inte ens vi på BYA kan få den. Det är som sagt enbart Polisen som får utbilda OV. Förhandlingar är på G men det kan ta mkt lång tid... Men annars tycker jag att ni på MP/Säk förtjänar OV förordnandet ganska väl...

Jag hoppas att någon har något svar på "siros" fråga, har undrat samma sak nämligen. (Om det är alltså 2.skv eller livskv. man rycker in till). Jag har frågat pliktverket samma sak också, även igår på Swedish Battle Camp, men jag har fått alldeles för många olika svar på en enda fråga, tack vare pliktverket blir man bara mer förvirrad...

För övrigt vill jag passa på att tacka hela MP organisationen som deltog på Battle Camp igår, ni var grymt duktiga på att informera och snacka!
hellbeck
QUOTE (siros @ May 21 2006, 12:32 ) *
Om man ska rycka in enligt föjande, kan någon säga vilken skvadron man hamnar på:

Befattning: PA705 MP/Säk-plutonbefäl
Förband, skola LG i Kungsängen
Grundutbildningens längd 450 dagar
Planerad utbildningsstart april 2008

//Siros

2 skv
siros
Tack för svaret hellbeck. Hur vet man det då?

//Siros
hellbeck
QUOTE (siros @ May 21 2006, 14:01 ) *

//Siros

MP/säk = 2 skv

MP = Livskv

MP +MP/säk + 4 skv + 5skv = Dragonbat
Victor
QUOTE (hellbeck @ May 21 2006, 14:03 ) *

//Siros

MP/säk = 2 skv

MP = Livskv

Det har tagits upp många gånger tidigare i tråden, men hos Pliktverket kallas BÅDE vanlig MP-tjänst (liv.skv.) OCH MP/Säk-tjänst (2.skv.) för MP/säk. Det är således omöjligt att veta vilken skvadron man ska in på enbart genom att läsa Pliktverkets befattningsnamn.
Grängan
QUOTE (Victor @ May 21 2006, 14:17 ) *

//Siros

MP/säk = 2 skv

MP = Livskv

Det har tagits upp många gånger tidigare i tråden, men hos Pliktverket kallas BÅDE vanlig MP-tjänst (liv.skv.) OCH MP/Säk-tjänst (2.skv.) för MP/säk. Det är således omöjligt att veta vilken skvadron man ska in på enbart genom att läsa Pliktverkets befattningsnamn.

Precis som Victor säger där.. Går inte från PVs beskrivning att utläsa vart man hamnar. Är det som i år så är det livskvadron som gäller men det har pratats om att båda MP ska in samtidigt för att efter gsun kunna placera ut rätt man på rätt plats... Men jag förstår oron som kan finnas där, ring LG direkt och fråga där vart du är inskriven...
victor_r
QUOTE (Grängan @ May 21 2006, 15:07 ) *
QUOTE (Victor @ May 21 2006, 14:17 ) *

//Siros

MP/säk = 2 skv

MP = Livskv

Precis som Victor säger där.. Går inte från PVs beskrivning att utläsa vart man hamnar. Är det som i år så är det livskvadron som gäller men det har pratats om att båda MP ska in samtidigt för att efter gsun kunna placera ut rätt man på rätt plats... Men jag förstår oron som kan finnas där, ring LG direkt och fråga där vart du är inskriven...

Har hört samma som mattias att alla kommer rycka in på samma och efter GSU kommer det att bestämmas vart man ska ligga inne resten av tiden, alltså kommer de om du ringer inte säga mer än att du rycker in på livskv vilket att pb komer göra.

eller har jag fått det hela om bakfoten:P
Nahkampf
Suck. Ännu en gång. Inryck Januari 2007 = 2 skv. Inryck Juli = Livs.

Ja, detta är 120 % säkert eftersom jag varit i kontakt med LG två gånger för att få detta bekräftat.
victor_r
QUOTE (Nahkampf @ May 21 2006, 15:25 ) *

Ja, detta är 120 % säkert eftersom jag varit i kontakt med LG två gånger för att få detta bekräftat.

hehe ja men om du läser så står det 2008 på killens papper=) alltså gäller inte januari 2007 och juli 2007 antagandet:P
Grängan
QUOTE (victor_r @ May 21 2006, 21:54 ) *
QUOTE (Nahkampf @ May 21 2006, 15:25 ) *

hehe ja men om du läser så står det 2008 på killens papper=) alltså gäller inte januari 2007 och juli 2007 antagandet:P

Också att det sägs att det här ska vara sista året med inryck vid olika tillfällen. GBs inryck i januari räknas till 2006. Alltså, från och med 2007 ska tydligen alla rycka in samtidigt, april och juli.
MP/Säk0405
QUOTE (foting @ May 21 2006, 12:36 ) *
Vi har fått väktarutbildning steg 1, så vi kan börja jobba som väktare om vi vill. Sen måste man gå steg 2 efter man jobbat i tre månader eller vad det är och vill företaget ha dig kvar, vilket de antagligen vill om de anställde dig, så får du den troligtvis av företaget på arbetstid.

Det var från början tänkt att vi skulle få ordningsvaktsutbildning men PHS som är de som utbildar ordningsvakter kunde inte motivera att utbilda 140 ordningsvakter på samma gång då de bara utbildar så många som det finns behov för.

Så istället fick vi alltså väktarutbildning, men vår major som blev lite besviken sa att han skulle undersöka möjligheten att utbilda oss senare i år och isf återinkalla de som önskade för någon veckas ordningsvaktsutbildning. Inget som är helt klart än dock.

Den väktarutbildning vi fick var dock på två dagar då juridiken går rätt så otroligt jättefort eftersom vi redan gått igenom den minst två gånger innan under skyddsvaktsutbildningen och MP-juridiken. Även självskyddsbiten gick fort då vi redan kunde majoriteten av kontrollgrepp som används.

haha samma visa i år igen.. utlovad OV-utb men icke... Däremot fick vi efter muck både väktarutbildning steg 1 och 2 ocv där behövdes inget krav på arberfaranhet i 3 månader.

Vore ju kul om ni fick OV efter men det verkar högst otroligt biggrin.gif
Victor
Skulle någon vänlig själ kunna förklara vad VU1, VU2 och ordningsvaktsutbildning innebär, vad för arbete det kvalificerar för osv? Och kanske saker som vad det är som skiljer i arbetsuppgifter mellan en vanlig väktare och en ordningsvakt?

Tackar!

/V smile.gif
bacchus
QUOTE (Victor @ May 24 2006, 16:05 ) *
Skulle någon vänlig själ kunna förklara vad VU1, VU2 och ordningsvaktsutbildning innebär, vad för arbete det kvalificerar för osv? Och kanske saker som vad det är som skiljer i arbetsuppgifter mellan en vanlig väktare och en ordningsvakt?

Tackar!

/V smile.gif

Kolla in vaktare.nu eller blivaktare.nu. Borde finnas precis den information du eftersöker där.
Victor
QUOTE (bacchus @ May 24 2006, 16:23 ) *

Tackar!

/V smile.gif

Kolla in vaktare.nu eller blivaktare.nu. Borde finnas precis den information du eftersöker där.

Jag förstod inte skillnaden mellan väktare och ordningsvakt av det som fanns att läsa på de sidorna :(
Calle_P

Tackar!

/V smile.gif

Inga problem! Ska försöka förklara så oluddigt som möjligt...

VU 1 står för Väktarutbildning steg 1 och den kursen måste du genomgå för att få börja jobba som väktare. När du sedan har jobbat ett tag måste du genomgå Väktarutbildning steg 2, efter det är du i princip helt färdig med grundutbildningen och kan jobba hur mycket du vill. Väktare är oftast sådana som du ser på stan när affärerna skall låsas, väktare i köpcentrum, ronderande väktare som åker runt till olika objekt för att "kolla läget" och även civila väktare, som spanar efter snattare. Det finns många fler olika tjänster men dessa är de vanligaste.

Ordningsvakt är någonting helt annat. En OV har för det första genomgått speciell utbildning för att få ett förordnande. Sedan har en OV mer befogenheter som finns i Polislagen, t.ex. avlägsna&omhänderta personer, samt rätten att bära mer utrustning såsom handfängsel och expanderbar batong (om föreskriven utbilding genomförts). Utbildningen är ca. en vecka och då läser man heltid och i dagsläget är det endast polisen som får utbilda ordningsvakter, däremot är det mer fritt att utbilda väktare men Väktarskolan utbildar 90%... Ordningsvakter jobbar alltså med ordningstjänst i första hand, i exempelvis köpcentrum, tunnelbana, fotbollsmatcher, konserter, samt även på krogar&restauranger men den sistnämnda delen är tyvärr ganska oseriös (svart arbete och olämpliga personer). En OV känner du igen om denne har en bricka på vänster bröst, med beteckningen ORDNINGSVAKT samt en rund RPS (Rikspolisstyrelsen) bricka.

Hoppas att det klarnade lite. Hojta till om något skulle vara oklart!

//Calle
victor_r
QUOTE (Calle_P @ May 24 2006, 20:37 ) *

Tackar!

/V smile.gif

Inga problem! Ska försöka förklara så oluddigt som möjligt...

VU 1 står för Väktarutbildning steg 1 och den kursen måste du genomgå för att få börja jobba som väktare. När du sedan har jobbat ett tag måste du genomgå Väktarutbildning steg 2, efter det är du i princip helt färdig med grundutbildningen och kan jobba hur mycket du vill. Väktare är oftast sådana som du ser på stan när affärerna skall låsas, väktare i köpcentrum, ronderande väktare som åker runt till olika objekt för att "kolla läget" och även civila väktare, som spanar efter snattare. Det finns många fler olika tjänster men dessa är de vanligaste.

Ordningsvakt är någonting helt annat. En OV har för det första genomgått speciell utbildning för att få ett förordnande. Sedan har en OV mer befogenheter som finns i Polislagen, t.ex. avlägsna&omhänderta personer, samt rätten att bära mer utrustning såsom handfängsel och expanderbar batong (om föreskriven utbilding genomförts). Utbildningen är ca. en vecka och då läser man heltid och i dagsläget är det endast polisen som får utbilda ordningsvakter, däremot är det mer fritt att utbilda väktare men Väktarskolan utbildar 90%... Ordningsvakter jobbar alltså med ordningstjänst i första hand, i exempelvis köpcentrum, tunnelbana, fotbollsmatcher, konserter, samt även på krogar&restauranger men den sistnämnda delen är tyvärr ganska oseriös (svart arbete och olämpliga personer). En OV känner du igen om denne har en bricka på vänster bröst, med beteckningen ORDNINGSVAKT samt en rund RPS (Rikspolisstyrelsen) bricka.

Hoppas att det klarnade lite. Hojta till om något skulle vara oklart!

//Calle

det var glasklart det där du calle=)

hur arbetar prickskyttarna inom MP/säk? jobbar de i par med observatör? är det en per grupp eller finns det några till hela skvadronen? vore kul om någon som haft befattningen kunde beskriva lite hur utbildninge går till! camo.gif happy.gif
Nahkampf
Finns det någon som muckat nyligen från 2:a skvadron som kan tänkas svara på frågor över MSN? Det funkar om du fortfarande går utbildningen också.
Johan ES
QUOTE (Nahkampf @ May 28 2006, 04:11 ) *
Finns det någon som muckat nyligen från 2:a skvadron som kan tänkas svara på frågor över MSN? Det funkar om du fortfarande går utbildningen också.

Jag muckade för 4 dagar sedan. Jag svarar gärna på de frågor du kan tänkas ha. Du får ett personligt meddelande med min e-postadress.

/Johan ES
victor_r
QUOTE (Johan ES @ May 28 2006, 10:08 ) *
QUOTE (Nahkampf @ May 28 2006, 04:11 ) *

Jag muckade för 4 dagar sedan. Jag svarar gärna på de frågor du kan tänkas ha. Du får ett personligt meddelande med min e-postadress.

/Johan ES

vad hade du för befattning johan? var du i samma plutom eller grupp som våran gode allvetande foting?smile.gif
Nahkampf
Ah, tack så mycket!
victor_r
QUOTE (Nahkampf @ May 28 2006, 17:50 ) *
Ah, tack så mycket!

fast det vore ju iofs roligt om vi kunde fortsätta med svar och frågor här på tråden eftersom alla även kommande säkare får ta del av dem?

är jag ute och cyklar nu eller är i stort sett alla som skriver här som inte ryckt in än blivande säkare eller är det många som ska in på liv?
SkövdeCarlsson
Bra fråga! Om jag läst rätt tidigare här i forumet så vet jag väl ärligttalat inte! Ska rycka in April 07. Och som jag fattade det skulle det väl vara ihopslagen inryck??
victor_r
QUOTE (SkövdeCarlsson @ May 28 2006, 19:44 ) *
Bra fråga! Om jag läst rätt tidigare här i forumet så vet jag väl ärligttalat inte! Ska rycka in April 07. Och som jag fattade det skulle det väl vara ihopslagen inryck??

ja så är det, efter oss som rycker in i januari 07 som GB på andra skvadron gäller sammanslaget inryck dvs att efter GSU delas man in, antingen 2 skv eller liv
Victor
Här är i alla fall en som ska in på Liv! Rangern.gif
utter
Jag ska tydligen rycka in med victor_r på 2.skvadron, trevligt. =)
victor_r
QUOTE (utter @ May 29 2006, 00:31 ) *
Jag ska tydligen rycka in med victor_r på 2.skvadron, trevligt. =)

ey vad trevligt, kan man få din msn så vi kan bekanta oss lite? wub.gif laugh.gif
utter
Hehe givetvis, vore kul! Du har fått ett PM.
Nahkampf
Alla som ska in på 2:a skv i Januari 2007 kan la PMa mig deras MSN eller bara adda mig: feliceee@hotmail.com
Mägz
Är det någon mer stackars sate som måste vänte enda till April 2008 innan man får rycka in? Det är verkligen jobbigt att man måste vänta 9 månader på att rycka in bara för att bossa över 89:orna sad.gif Får ta ut aggretionen över dem biggrin.gif
victor_r
QUOTE (Mägz @ May 30 2006, 18:53 ) *
Är det någon mer stackars sate som måste vänte enda till April 2008 innan man får rycka in? Det är verkligen jobbigt att man måste vänta 9 månader på att rycka in bara för att bossa över 89:orna sad.gif Får ta ut aggretionen över dem biggrin.gif

du är alltså 87 eller?
hehe ja du får se till att var hård men rättvis bara så ska det gå bra=), öhm rycker in som pb?
Mägz
QUOTE (victor_r @ May 30 2006, 18:26 ) *
QUOTE (Mägz @ May 30 2006, 18:53 ) *

du är alltså 87 eller?
hehe ja du får se till att var hård men rättvis bara så ska det gå bra=), öhm rycker in som pb?

Nä, 88a! Från och med nu rycker ju alla GB in i Juli och alla PB rycker in i April.
Men finns det ingen som är MP här inne som kan berätta lite om vad ni får göra? Det är ju nästan bara fakta om 2.a skvadron. T.ex. Hur mycket rider ni kontra ligger i skogen? Ibland får man uppfattningen att ni endast ligger inne i Stockholm och rider samt mockar skit! biggrin.gif
EPO
Mägz >> Antingen är du eller jag jävligt felinformerad. Antagligen du :P
Jag fick sökte också PA705 (PB), och fick brev hem i början på maj där de dstod nåt i stil me att "utbildningen kommer tidigareläggas, och flyttas från 2008-04-22 till 2007-09-17". Och för ett par dagar sen så fick jag inskrivningsbeskedet i brevlådan där de står att jag placeras som PA705 MP/Säk-plutonbefäl och kommer göra grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under september 2007. Så..... ja jag vet inte. Du får nog inte bossa över 89or iaf. Men biffa till dig lite så kan du känna dig stor och duktig trots att GB är 88or ;)

Förresten, angående "Du kommer göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen.........." som det står i brevet från pliktverket, betyder de att man blir nån jävla hästpojke? Asså för jag har fått uppfattningen att både MP/säk (fd MPJ) och MP till häst gör gemensam GSU och sedan fördelas på de två skvadronerna. Har jag rätt? Någon PA705 med inryck 2007-09 (var tänkt 2008-04) som fått brev som det står något annat på?
Nahkampf
När du rycker in som PB får du en skvadron "tilldelad" så att säga efter er GSU. Du kan alltid söka till 2:a.
Calle_P
Nu fattar jag ingenting... GB rycker in juli 07, men vilka ska bli gruppchefer då? Det kan ju inte vara 87:orna eftersom deras PB rycker in hösten 06 för att sedan bli gruppchefer för GB med inryck jan 07. Så 88:orna står utan gruppchefer eller vadå? blink.gif Och om PB (88:or) rycker in i september, vilka blir då dom gruppchefer över?

Alltså, logiken i den gröna firman, behöver man ens säga något.. wacko.gif

Och en liten blajfråga också, MP har ju den årliga balen, men gäller det även 2.skv?
SkövdeCarlsson
Då har du nog missat de som mig somm rycker in April 07. Och som jag förtått det är det datumet alla PB forsättningsvis ska rycka in på. Står nog på flertalet ställen tidigare i tråden, som så mycket annat... (30 sid.)
GeTRakeT
Hmm, jag har en fråga ang. inryck, eller flera.. har skummat igenom iaf 10 sidor och fått intrycket av att jag kommer att hamna på hästdelen, och att det andra verkar mycket roligare. Har ridit sen jag var 7, och tröttnat kraftigt, så vill därför inte hamna på beridet.. Några tips?
Calle_P
QUOTE (SkövdeCarlsson @ Jun 1 2006, 00:51 ) *
Då har du nog missat de som mig somm rycker in April 07. Och som jag förtått det är det datumet alla PB forsättningsvis ska rycka in på. Står nog på flertalet ställen tidigare i tråden, som så mycket annat... (30 sid.)

Jo jag skrev fel ang. inryck för PB 87:or men problemet är densamma fortfarande och inte har jag hittat några bra svar på det...?

Nu finns det ju alldeles för många alternativ på en enda sak....
SkövdeCarlsson
instämmer, men problemet är nog att ingen vet riktigt...

Och till "GeTRakeT" - När ska du rycka in? Rycker du in efter April 07 så är nog inget avgjort än. Om källorna är rätt så är det nämligen gemensam inryck för båda skvadronerna.
GeTRakeT
QUOTE (SkövdeCarlsson @ Jun 1 2006, 01:00 ) *
instämmer, men problemet är nog att ingen vet riktigt...

Och till "GeTRakeT" - När ska du rycka in? Rycker du in efter April 07 så är nog inget avgjort än. Om källorna är rätt så är det nämligen gemensam inryck för båda skvadronerna.

Tackar, Rycker in juli -07... enligt tidigare svar har det verkat vara "hästsessong" då
SkövdeCarlsson
Ja du, det är bara att vänta och se... Tror det gäller för oss flesta här. Bara att vänta och se...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.