Grängan
May 8 2006, 07:09
QUOTE (danno @ May 8 2006, 00:15 )

Jag passar på att svara på den istället för foting. Vill du börja läsa på i juridikboken borde inte det vara något problem men försök att inte tolka allt för mycket utan gör det mer som "glosläsning" (inte memorera hela stycken utan innebörden och vilket siffra de har). Ex. att Rättegångsbalken kapitel 27 paragraf 13 reglerar förandet av protokoll vid beslag.
Till och börja med kan du surfa fram:
Förordning med reglemente för militärpolisen (SFS 1980:123) och läsa hela
Sen kan du fylla på med i valfri ordning
Militärpolisförordningen (SFS 1995:426)
Lagen om disciplinansvar inom Totalförsvaret (LDT SFS 1994:1811)
Rättegångsbalken kapitel 23, 24, 27 och 28
Polislagen
Säg till när du har läst det så ska jag fylla på :P
EDIT: La i min godhet in lite SFS-nummer och annat puts.
Lagarna kan du se på lite olika ställen, bla:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910http://www.notisum.se/http://lagen.nu/Tack tack, ska även svara på ditt PM tänkte jag. Att förbereda sig tror jag bara är bra eftersom det verkar vara dåligt med tid.
Grängan
May 8 2006, 22:18
@ foting, 1MPJ m.fl
Måste fråga igen även om det kan ha tagits upp redan. Kan man som PB söka hundförartjänst eller är det Gruppchef eller Stl Gruppchef som vi blir?
Hundförarbefattningen är möjlig att söka för GB uttagna. PB kan ej bli hundförare.
Grängan
May 9 2006, 09:41
QUOTE (1MPJ @ May 9 2006, 10:09 )

Hundförarbefattningen är möjlig att söka för GB uttagna. PB kan ej bli hundförare.
OK... Lite synd men då vet man att man inte ska gå o tänka på det...
victor_r
May 9 2006, 16:15
QUOTE (Grängan @ May 9 2006, 10:41 )

QUOTE (1MPJ @ May 9 2006, 10:09 )

OK... Lite synd men då vet man att man inte ska gå o tänka på det...
sucker=) hehe nerå.
det vore roligt att få en liste med befattnignarna och en närmare beskrivning av samtliga tycker jag....foting
Grängan
May 9 2006, 16:21
QUOTE (victor_r @ May 9 2006, 17:15 )

sucker=) hehe nerå.
Va?
Sundance kid
May 9 2006, 20:32
De som är PB har dom hårdare än GB?
och vad får PB göra som inte GB får göra (förutom två baskerprov jippi)?
det står att dom skall vara Gruppbefäl för Gruppbefälen hur mkt sånt är det?
det vore roligt att få en liste med befattnignarna och en närmare beskrivning av samtliga
finns tidigare i tråden, bland de första sidorna.
Grängan
May 10 2006, 13:24
QUOTE (Sundance kid @ May 9 2006, 21:32 )

De som är PB har dom hårdare än GB?
och vad får PB göra som inte GB får göra (förutom två baskerprov jippi)?
det står att dom skall vara Gruppbefäl för Gruppbefälen hur mkt sånt är det?
PB kommer väl som jag uppfattat de att under tiden GB gör sin GSU få lite mer ledarskapsutbildning... Vi ska väl som sagt bli gruppchefer så...
Någon som har hört något nytt gällande informationshelg för oss som rycker in i januari -07 och för våra PB? För Livgardet har ju inte kört med det förut men dom funderade på att börja med det, eller har jag fel?
Grängan
May 13 2006, 11:47
QUOTE (caj @ May 13 2006, 10:10 )

Någon som har hört något nytt gällande informationshelg för oss som rycker in i januari -07 och för våra PB? För Livgardet har ju inte kört med det förut men dom funderade på att börja med det, eller har jag fel?
De som rycker in nu i juli på MP/Säk-MP till häst hade ju en infohelg 6-7 juli. Vi kan iaf hoppas på att vi också får det. Pratade med Mj Björkman igår på 2.skv och han hänvisade mig till Kn Sundin på KBS och livskvadron. Vi PB får tydligen en infohelg där om det nu blir någon. Jag skulle återkomma måndag eller tisdag. Så när jag ringt så skriver jag de här igen..
QUOTE (Grängan @ May 13 2006, 12:47 )

De som rycker in nu i juli på MP/Säk-MP till häst hade ju en infohelg 6-7 juli. Vi kan iaf hoppas på att vi också får det. Pratade med Mj Björkman igår på 2.skv och han hänvisade mig till Kn Sundin på KBS och livskvadron. Vi PB får tydligen en infohelg där om det nu blir någon. Jag skulle återkomma måndag eller tisdag. Så när jag ringt så skriver jag de här igen..
Låter bra det, om nu PB får en kan man ju hoppas att vi GB också kan få möjligheten, tror det kan vara bra med en infofohelg.
Grängan
May 14 2006, 15:08
En fråga angående permis.. Vad för kläder får man åka hem i? Får man åka hem i de civila kläderna eller är det någon permisionsuniform som gäller? Eller är det M90 rentav man har på sig?
victor_r
May 14 2006, 15:51
QUOTE (Grängan @ May 14 2006, 16:08 )

En fråga angående permis.. Vad för kläder får man åka hem i? Får man åka hem i de civila kläderna eller är det någon permisionsuniform som gäller? Eller är det M90 rentav man har på sig?
de jag känner som gjort lumpen har åkt hem i M90
hellbeck
May 14 2006, 16:06

Du får ha på dig vad du vill!
Men räkna inte med att få ut ngn permisuniform. Annars får du ha på dig vad du vill. Men tro mig det är inte så kul att åka hem i m90 som du tror. Skitig och svettig uniform i den civila värden uppskattas sällan! Jag åkte nästan alltid hem i civila kläder.
victor_r
May 14 2006, 16:14
QUOTE (hellbeck @ May 14 2006, 17:06 )

Men räkna inte med att få ut ngn permisuniform. Annars får du ha på dig vad du vill. Men tro mig det är inte så kul att åka hem i m90 som du tror. Skitig och svettig uniform i den civila värden uppskattas sällan! Jag åkte nästan alltid hem i civila kläder.
hur ofta tvättas unifromen egentligen?
hellbeck
May 14 2006, 16:22
QUOTE (victor_r @ May 14 2006, 17:14 )

QUOTE (hellbeck @ May 14 2006, 17:06 )

hur ofta tvättas unifromen egentligen?

Aldrig om du inte gör det själv eller byter den!
Inte så svårt att tvätta den o andra sidan. Som vilka andra kläder som hellst men du använder inte ngt sköljmedel.
Grängan
May 14 2006, 19:29
Ne ja tänkte lite eftersom det finns en diskussion om det här på forumet... Är det inte så då alltså att ska man åka hem i M90 så ska den vara ren? Hört lite att det har att göra med att man är arméns ansikte utått lite... Men även jag har som Victor kompisar som åkt hem i M90.
Varför får man inte ut någon permisionsuniform då? Nån speciell anledning?
Hur ofta får man byte M90 då?
hellbeck
May 14 2006, 21:28
QUOTE (Grängan @ May 14 2006, 20:29 )

Ne ja tänkte lite eftersom det finns en diskussion om det här på forumet... Är det inte så då alltså att ska man åka hem i M90 så ska den vara ren? Hört lite att det har att göra med att man är arméns ansikte utått lite... Men även jag har som Victor kompisar som åkt hem i M90.
Varför får man inte ut någon permisionsuniform då? Nån speciell anledning?
Hur ofta får man byte M90 då?
Kan ju bara svara för hur det var på min tid men då berodde det på att det inte finns tillräckligt med permisuniformer på LG. Och så vitt jag vet har det inte ändrats.
Angående m90 så finns det viss saning i "arméns ansikte utåt" men det är lite från förband till förband. Sen kommer du förmodligen få ut 2 m90s en nyare "finare" och en fältuniform som du kan lorta ner hur mycket du vill. Så den kan man ju använda om man vill. Men tro mig. Du kommer inte att vilja åka hem i m90 om du inte måste! Lite ballt i början men du kommer att tröttna på 15 månader.
Hur du byter m90 är att du promenerar ner till klädbytet och byter den. Oftast krävs det ngn slags underskrift från dina befäl. Så var det iaf på min tid.
Grängan
May 15 2006, 17:43
[quote name='hellbeck' date='May 14 2006, 22:28 ' post='457956']
[/quote]
Kan ju bara svara för hur det var på min tid men då berodde det på att det inte finns tillräckligt med permisuniformer på LG. Och så vitt jag vet har det inte ändrats.
Angående m90 så finns det viss saning i "arméns ansikte utåt" men det är lite från förband till förband. Sen kommer du förmodligen få ut 2 m90s en nyare "finare" och en fältuniform som du kan lorta ner hur mycket du vill. Så den kan man ju använda om man vill. Men tro mig. Du kommer inte att vilja åka hem i m90 om du inte måste! Lite ballt i början men du kommer att tröttna på 15 månader.
Hur du byter m90 är att du promenerar ner till klädbytet och byter den. Oftast krävs det ngn slags underskrift från dina befäl. Så var det iaf på min tid.

[/quote]
Tror dig, blir väl kanske första gången man får M90 man åker hem i den... Är det som vissa andra tjänster att du får inte ha M90 på dig förrän du klarat något prov. Du ska liksom bevisa att du är värdig att ha den på dig?
Under 2001/02 när jag låg inne på 2.skv så fick ingen av oss MPJ:are använda m90 förrän baskerprovet innan dess hade man motoroverallen dagarna i ända. Kan ju vara annorlunda nu men det kan mycket väl hända att ni får det så också. Dock fick vi ha på oss M90 på permissarna och då använde man den nya utav de 2 st man fick ut. Vid högtidligare tillfällen t.ex. om man skulle på bröllop eller liknande fick man hämta ut en "riktig" permissionsuniform.
Har hört att alla värnpliktiga skall få ut en permissionsuniform, var tal om det innan vi mucka men det kanske inte blev av..
victor_r
May 15 2006, 21:08
QUOTE (1MPJ @ May 15 2006, 18:52 )

Under 2001/02 när jag låg inne på 2.skv så fick ingen av oss MPJ:are använda m90 förrän baskerprovet innan dess hade man motoroverallen dagarna i ända. Kan ju vara annorlunda nu men det kan mycket väl hända att ni får det så också. Dock fick vi ha på oss M90 på permissarna och då använde man den nya utav de 2 st man fick ut. Vid högtidligare tillfällen t.ex. om man skulle på bröllop eller liknande fick man hämta ut en "riktig" permissionsuniform.
Har hört att alla värnpliktiga skall få ut en permissionsuniform, var tal om det innan vi mucka men det kanske inte blev av..
hm jo det skulle ju kännas bra att "förtjäna" den.
@1mpj, vad hade du för befattning när du låg inne och vad tycker du om den?
Grängan
May 15 2006, 22:06
@ MPJ1
Som Victor säger, känns nog bättre om man förtjänar den...
Det finns ingen bild på permisionsuniformen?
GoranS
May 16 2006, 02:36
Förtjäna uniformen? Räcker det inte med att man förtjänar en basker? Eller måste allt förtjänas, så att civilister under ens permission ser att man minsann klarat de omänskliga krav som ställs på militärpoliser?
hellbeck
May 16 2006, 09:38

Inget nytt på horrisonten 03/04! Ingen basker=ingen m90 för MPJ
Sen har vi ju ryttmästarensprov som ska genomföras i början av värnplikten. Usch och fy. Mår fortfarande dåligt bara vid tanken av den.
victor_r
May 16 2006, 13:21
QUOTE (hellbeck @ May 16 2006, 10:38 )

Sen har vi ju ryttmästarensprov som ska genomföras i början av värnplikten. Usch och fy. Mår fortfarande dåligt bara vid tanken av den.
gjorde mpj ryttmästareprov?
hellbeck
May 16 2006, 14:30
QUOTE (victor_r @ May 16 2006, 14:21 )

Japp iaf 03. Men tro mig när jag säger att MPJ hade skiftande resultat i på det provet. Exersis är inte en fältslusks favorit syssla.
MPJ gillar
victor_r
May 16 2006, 15:14
QUOTE (hellbeck @ May 16 2006, 15:30 )

Japp iaf 03. Men tro mig när jag säger att MPJ hade skiftande resultat i på det provet. Exersis är inte en fältslusks favorit syssla.
MPJ gillar

haha! ja det låter bättre, är ingen hästmänniska jag heller:P
vad hade du för befattning när du låg inne hellbeck?
vågon som gjort lumpen som MPj och kan jämföra den utbildningen med dagens säk?
Mercai
May 16 2006, 19:02
Pratade med ett par MP/SÄk-are häromdagen på Försvarsmaktsdagen, och de ansåg att MP/Säk blir mer och mer likt vanliga MP hela tiden och att enda skillnaden snart är att de slipper rida. Vad säger ni som ligger inne nu?
MP/Säk0405
May 16 2006, 19:03
[/quote]
[/quote]
Jag låg inne som Mp/Säk 04-05... vi gjorde inget ryttarprov vi som låg på 2skv. Kan säga att jag saknar det sjukt mkt... snart ett år sen man muckade och så många minnen har man!
Vad jag förstod från när jag muckade så skulle väldigt mkt omorganiseras osv osv..... men grunden är väl fortfarande detsamma... få till en väl fungerande säkerhetsbataljon.
Grymt bra utb. var det!
Bara ställa frågor de som undrar så kan jag svara så gott jag kan =)
MP/Säk0405
May 16 2006, 19:18
Mer likt MP??? Hur menade de då??
Det är vilt skilda uppgifter enligt mig.. utbildningsåret 04/05 var det stor skillnad på utbildningen mellan 2.skv och Liv. Vi red inte nånting på 2 skv t.ex.
Mercai
May 16 2006, 20:22
De sa att de fick mycket ordningstjänst och så. t.ex. var de på Försvarsmaktsdagen och slängde ut fyllegubbar... kan tänka mig att de inte var så glada över det.
MP/Säk0405
May 16 2006, 20:31
QUOTE (Mercai @ May 16 2006, 21:22 )

De sa att de fick mycket ordningstjänst och så. t.ex. var de på Försvarsmaktsdagen och slängde ut fyllegubbar... kan tänka mig att de inte var så glada över det.
OK.. det verkar knappast troligt att de som ligger inne på 2.skv till större delen endast har ordningstjänst.. visst tillhör det MP-utbildningen men själva säk är ju huvuduppgiften.....
Mercai
May 16 2006, 20:45
De jag pratade med tyckte iaf det. Att det gick mer och mer åt liknande uppgifter. Mycket då det mest var det som efterfrågades vid internationell tjänst kanske?
MP/Säk0405
May 16 2006, 23:50
QUOTE (Mercai @ May 16 2006, 21:45 )

De jag pratade med tyckte iaf det. Att det gick mer och mer åt liknande uppgifter. Mycket då det mest var det som efterfrågades vid internationell tjänst kanske?
Jo må så vara men inte förra utbildningåret iaf! Men men allt är ju nytt nu på både gott och ont! Tycker hela försvaret verkar inrikta sig på int.tjänst... men MPJ uppg. anser jag kunna fungera både i sverige och int!
@GoranS: Det ställs inga omänskliga krav för MP =)
/Fu A
Andreas
May 17 2006, 00:07
QUOTE (Grängan @ May 15 2006, 23:06 )

En
sökning på forumet kanske kan ge något?
Grängan
May 17 2006, 11:04
QUOTE (Andreas @ May 17 2006, 01:07 )

QUOTE (Grängan @ May 15 2006, 23:06 )

En
sökning på forumet kanske kan ge något?
Du anser inte att det kan vara lättare att lägga in en bild på den uniformen vi får då i vårat forum. Hittar nämligen inte den...

Hittade nog den ändå... Lägger jag in den och hoppas det är rätt...
hellbeck
May 17 2006, 22:05
QUOTE (victor_r @ May 16 2006, 16:14 )

QUOTE (hellbeck @ May 16 2006, 15:30 )

MPJ gillar

Jag hade befattnigen som PatrullChef. Grymt kul befattning men mycket extra jobb. När de andra vilade planerade jag och skötte mycket samverkan med befälen.
Som sagt gjorde jag lumpen som MPJ och kan inte riktigt säga exakta skillnader på MPJ och MP/säk. Men som jag fick förklarat för mig var att det har blivit mindre fysiskt och man har lägre krav på det mesta. Uppgifterna som ska lösas är ungefär de samma men hurvida man har samma krav/mål på hur de ska lösas (Tid, Innästtling, Hur mycket utrustning som bärs med m.m.) vet jag inte.
Som jag ser det är skillnaden mellan gamla MPJ och Säk att man numera är mera specialiserad.
MPJ plutonen skulle lösa både spaning och jakt, samt hade som andra uppgift att kunna verka som lätt infanteri eller lösa MP-tjänst.
medan Säkplutonerna är uppdelade så att man har jakt eller spaning vilket gör att den ensilda plutonen blir bättre på en utav sakerna. Utrustningsmässigt så har de nya säkplutonerna bra mycket bättre grejer än vad MPJ hade. T.ex. KSP90B, psg90 och Geländerwagen istället för gammla 13 bilar. Fysiska kraven tror jag inte heller är lägre på säkplutonerna än det var för MPJ utan ser man till Försvarets fyskrav så hamnar säkplutonerna i kategori C tillsammans med övriga jägarförband vilket betyder att man fortfarande har jägarkraven på sig.
Möjligen kan de kanske tagit bort någon vansinnes övning eller kortat baskerprovet lite från MPJ tiden men över lag tror jag ni som ska rycka in på säk får det lika jobbigt. Räkna med jägarkraven.
48 min på milen, snabbmarsch 20 km 2.20 tim.
hellbeck
May 18 2006, 09:53
QUOTE (1MPJ @ May 18 2006, 10:11 )

Som jag ser det är skillnaden mellan gamla MPJ och Säk att man numera är mera specialiserad.
MPJ plutonen skulle lösa både spaning och jakt, samt hade som andra uppgift att kunna verka som lätt infanteri eller lösa MP-tjänst.
medan Säkplutonerna är uppdelade så att man har jakt eller spaning vilket gör att den ensilda plutonen blir bättre på en utav sakerna. Utrustningsmässigt så har de nya säkplutonerna bra mycket bättre grejer än vad MPJ hade. T.ex. KSP90B, psg90 och Geländerwagen istället för gammla 13 bilar. Fysiska kraven tror jag inte heller är lägre på säkplutonerna än det var för MPJ utan ser man till Försvarets fyskrav så hamnar säkplutonerna i kategori C tillsammans med övriga jägarförband vilket betyder att man fortfarande har jägarkraven på sig.
Möjligen kan de kanske tagit bort någon vansinnes övning eller kortat baskerprovet lite från MPJ tiden men över lag tror jag ni som ska rycka in på säk får det lika jobbigt. Räkna med jägarkraven.
Det kan delvis stämma det du säger 1MPJ men å andra sidan hade vi 03/04 alla de "nya" sakerna du räknar upp. Men vi hade inte GW. Svårt att kunna klämma in hunden där tillsammans med all annan materiel. Vi körde Sprinter bussarna från MB.
Men precis som du säger var gamla MPJ mindre specialiserade än MP/säk är idag. Både sök och jakt gjorde vi iaf, mycket strid.
Men, tyvär måste jag säga, så vad jag har hört av de gamla befälen som ligger kvar finns inte längre jägarkraven kvar. Inga 48 min eller snabbmarschen. Men ni som ska rycka in kan nog fortfarande räkna med åtskilliga "vansinnesövningar"!
Andreas
May 18 2006, 12:21
@Grängan: Då bilderna på på m/87 A är så många och så lätta att hitta med en enkel sökning på forumet, mil.se eller Google så nej, inte egentligen.[/OT]
Grängan
May 18 2006, 19:42
QUOTE (Andreas @ May 18 2006, 13:21 )

@Grängan: Då bilderna på på m/87 A är så många och så lätta att hitta med en enkel sökning på forumet, mil.se eller Google så nej, inte egentligen.[/OT]
Det var väl den jag la upp nu va? (sid 28)
Phusion
May 18 2006, 19:53
@GränganStämmer... Du kommer nog få dina uniformer när detta blir aktuellt. Kom ihåg att det är inte uniformen som gör soldaten till vad han är, utan soldaten som gör uniformen till vad den är.
MP/Säk0405
May 18 2006, 23:33
QUOTE (hellbeck @ May 18 2006, 10:53 )

QUOTE (1MPJ @ May 18 2006, 10:11 )

Det kan delvis stämma det du säger 1MPJ men å andra sidan hade vi 03/04 alla de "nya" sakerna du räknar upp. Men vi hade inte GW. Svårt att kunna klämma in hunden där tillsammans med all annan materiel. Vi körde Sprinter bussarna från MB.
Men precis som du säger var gamla MPJ mindre specialiserade än MP/säk är idag. Både sök och jakt gjorde vi iaf, mycket strid.
Men, tyvär måste jag säga, så vad jag har hört av de gamla befälen som ligger kvar finns inte längre jägarkraven kvar. Inga 48 min eller snabbmarschen. Men ni som ska rycka in kan nog fortfarande räkna med åtskilliga "vansinnesövningar"!

Under vårt utbildningsår hade vi inte exakta kraven att milen MÅSTE klaras av på 48 minuter eller helvetesövningar... visst sprang vi milen osv osv. Man såg mer på det totala resultatet och vad respektive pluton de facto presterade och vad vi egentligen är till för att klara av!
Ny utrustning är ju guld värt och förenklar samt förbättrar arbetet avsevärt!!
Vi hade fys och merparten klarade av ganska tuffa övningar.. det är inte springa milen på snabbast möjliga tid som var det "jobbigaste" utan det är när det verkligen gäller som allt ska stämma både uppe i huvudet och i kroppen!
Grängan
May 19 2006, 09:29
QUOTE (Phusion @ May 18 2006, 20:53 )

@GränganStämmer... Du kommer nog få dina uniformer när detta blir aktuellt. Kom ihåg att det är inte uniformen som gör soldaten till vad han är, utan soldaten som gör uniformen till vad den är.

Ska tänka på det...
Hur ofta springer ni milen egentligen. Har kompisar som säger att dem sprang milen 2 gånger kanske under hela lumpartiden...
Det låter lite synd men frågan är om det stämmer, kan nog vara lite skillnad från år till år men tittar man på Försvarsmaktens fysiska standard som FM har fastställt så ligger MP/säk (säkerhetsbataljonens verkansdelar) på nivå C, som benäms som : Jägarförband och säkerhetsbataljonensverkansdelar (MP/säk, Marinens Bassäk, FBJ)
Se sidan 11 här i länken:
http://www.fmif.mil.se/attachments/fmfyss_regler.pdfSå högre upp har man bestämmt att MP/säk fortfarande skall ha "jägar"kraven. Så det kommer säkert tillbaka iallfall. Tycker det vore konstigt att man inte skulle fortsätta med kraven man hade på MPJ.
Phusion
May 19 2006, 13:12
Jag har funderat lite på den där publikationen. Är det inte så att den bara anger absolut lägsta krav, och sen sätts mer eller mindre informella krav på respektive regemente för olika befattningar?
GoranS
May 19 2006, 14:29
QUOTE (Phusion @ May 19 2006, 14:12 )

Jag har funderat lite på den där publikationen. Är det inte så att den bara anger absolut lägsta krav, och sen sätts mer eller mindre informella krav på respektive regemente för olika befattningar?
Så tror jag också att det är, däremot kan man ju tolka den som att Mp/Säk-utbildningen är lika tuff och hård som norrlandjägarnas osv, vilket tycks vara det enda som spelar roll här...
Dessutom vittnar många som genomfört GU som mp/säk att den inte överhuvudtaget inte är speciellt krävande som många försöker ge sken av, vilket passar mig perfekt då man slipper bli andfådd och annat jobbigt...parallellen med jägarutbildningarna förefaller således vara inget annat än önsketänkande.
Victor
May 19 2006, 16:14
QUOTE (GoranS @ May 19 2006, 15:29 )

QUOTE (Phusion @ May 19 2006, 14:12 )

Så tror jag också att det är, däremot kan man ju tolka den som att Mp/Säk-utbildningen är lika tuff och hård som norrlandjägarnas osv, vilket tycks vara det enda som spelar roll här...
Dessutom vittnar många som genomfört GU som mp/säk att den inte överhuvudtaget inte är speciellt krävande som många försöker ge sken av, vilket passar mig perfekt då man slipper bli andfådd och annat jobbigt...parallellen med jägarutbildningarna förefaller således vara inget annat än önsketänkande.
Fast ja vette faan om det är så bra att rycka in på MP/Säk (2.skv) om man vill "slippa bli andfådd och annat jobbigt...". Tror nog att det är en utav de mer krävande utbildningarna i alla fall. Kanske inte riktigt lika krävande som jägarna, men inte långt efter säkert.
/V
Calle_P
May 19 2006, 16:42
Jag vet inte om det har tagits upp här tidigare, orkar inte bläddra igenom nästan 30 sidor, så hojta till om följande redan har diskuterats...
Hur blir det för oss 88:or? Vad jag har hört så rycker MP/GB in i juli 07, men är det livskvadron eller samtliga? PB rycker hur som helst in april 08 (!) men vilka ska bli gruppchefer över 88:orna som rycker in i juli?!
Men är det olika inryckningstider för livskv. och 2.skv?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.