QUOTE (Grängan @ May 4 2006, 11:19 )

@ foting
Hur måga e det egentligen som hoppar av? Det har pratats en del här i tråden att man har ett ganska stort överintag pga att många hoppar av. Nått du kan förklara?
Du kanske också kan ta upp prickskyttarna lite. Det togs också upp för ett tag sen att det var eftertraktade platser och att prickskyttarna låg just på span...
Jag har inte så exakt koll på hur många som hoppat av, men i min pluton är det väl iaf en 5-6 stycken. Det där med överintag stämmer nog rätt bra, i år fick de till och med problem med hur de skulle klara av alla bassar då det fanns fler än beräknat kvar efter GSU'n, vi är tydligen en bra årgång ;)
Om de absolut flesta som hoppat av skall dock nämnas att de hoppat av pga skador som kommit tillbaka eller som de dragit på sig främst under tiden vi legat i fält.
Uttagningen till prickskytt skedde för oss i vår GSU's slutskede och bestod först av fys och psyktester här på Livgardet, exempelvis ut och springa i motoroverall och kängor utan att få reda på hur långt man ska (för att baka in psyk och fys på en gång) eller att bara stå uppställda någonstans i ett par timmar utan att veta varför eller hur länge. Sen mycket tävlingar i form av löpning och orientering och intelligenstest. Har man inte hoppat av av sig själv eller hamnat för långt efter övriga så blir det sedan personlig intervju med befälet som håller i uttagningen som i sin tur handplockar de som anses mest lämpliga.
Därefter bär det av till K4 för vidare utbildning i 10 veckor eller vad det var, och eftersom GSU'n ännu inte är slut så har de en egen baskermarsch där uppe. När de sedan kom tillbaka så placerades de som en egen grupp i jaktplutonen, men de bedriver till viss del egen utbildning och rent generellt är de en skvadonsgemensam resurs.
Att lösa spanuppgift som prickskytt är nog inte mycket svårare än att låta bli att ventilera skallen på den man har i siktet, så ja de håller också på med spaning, men de kan lösa lite av det mesta i uppgiftsväg. Vilket iofs är genomgående för hela skvadronen, man löser den uppgift man blir tilldelad, och har man inte gjort det förr eller fått utbildning på det så tar man fram ett eget sätt (Arméns slutövning i ett nötskal).
QUOTE (GoranS @ May 4 2006, 12:06 )

Hur stor del av utbildningen utgörs av renodlade spaningsuppgifter? Blir det någon "heltidssysselsättning" efter GSUn eller utbildas alla plutoner parallellt fram till muck, med undantag för enstaka veckor när man riktar in sig på respektive uppgifter.
Vet inte om jag frågat det förut, men skiljer sig värnplikten mycket mellan jakt- och spanpluton? Är de ena mindre nöjda med sin utbildning än de andra?
Kan ärligt talat säga att jag är rätt nojjig över detta, förstod inte vid mönstringen att jag sökte till något som kan vara en spaningstjänst. Visar det sig att en större del av utbildningen består av stillasittande bakom träd istället för vad FM försöker ge sken av känns det som jag kunde lämnat platsen till någon som var mer motiverad.
Efter GSU'n så är det först befattningsutbildning som gäller, sedan kommer MP-utbildningen, och först därefter börjar man pilla på jakt eller span, fram till dess att jakt och spanutbildningarna börjar så gör man i stort samma sak på plutonerna. Det behöver inte vara upplagt så att alla gör exakt samma sak samma vecka men rent generellt så har alla samma utgångspunkt när man börjar med sin specifika uppgift. När man väl har börjat med det däremot så är det slut med samköret mellan jakt och span, det funkar inte längre helt enkelt. Någon enstaka vecka har det väl hänt att hela skvadronen har hållt på med samma typ av verksamhet, men det är inte vanligt.
Jag vet inte riktigt om jakt skulle vara mer nöjda än span eller tvärt om, det brukar inte snackas så mycket om sånt, dels på grund av Operationssäkerheten, men även för att det är tråkigt att snacka om det man gör i tjänsten rent generellt ^_^
Jag kan säga att jag visste inte heller vad det var jag hade sökt till, jag trodde jag skulle bli en klassisk MP fast med någon härlig inriktning mot antisabotage, men ju mer man grävde om tjänsten så kom man ju fram till att det var jägarnivå på hela utbildningen och när man väl ryckt in så får man reda på att man ska bli spanare inom underrättelsetjänsten. Det är rätt så trevligt ändå, det är tungt men det har sina stunder.
QUOTE (victor_r @ May 4 2006, 12:56 )

har ni fått någon speciell förklaring till varför ni inte har någon pistolutbildning inom span?
Den officiella förklaringen är dels att det inte finns tillräckligt med pistoler för att det ska räcka, men även att då vi på span har ett väldigt tajt schema så finns det inte riktigt tid för att upprätthålla den personliga färdigheten (PF) på pistol då det krävs att man skjuter lite titt som tätt för att man inte ska tappa mycket i träffsäkerheten jämfört med hur länge det kan gå mellan att man skjuter med AK'n utan att man märker någon större skillnad.
QUOTE (Grängan @ May 4 2006, 13:08 )

@ foting
Kom på en till fråga. Vilka vapen är det som används förutom AK5:an? Pistol 88 då eftersom du nämnde den antar jag.. ;)
1MPJ nämnde alla där förutom att som han sa så har Kulspruta 58 utgått till fördel för Kulspruta 90, och att vi inte använder Pansarskott längre, helt enkelt för att vi inte är gjorda för att bekämpa den typen av mål, och möter vi på något sådant så lägger vi rök och pyser därifrån innan saker skiter sig.
Prickskyttarna använder sig av PSG90 (Prickskyttegevär)
Ute på grupperna så är det som så att är man gruppchef eller signalist eller stf. Gruppchef så har man egentligen inte som huvuduppgift att spruta bly, gruppchefen och hans stf planerar och styr striden, och signalisten sköter sambandet så alla dessa behöver inget annat än AK5 då de har annat att tänka på, hundföraren faller bedömt också in under denna kategori.
KSP-skytt är ju en egen befattning så de har givetvis sin spruta som de gullar med.
Säkmännen har inget särskillt för sig i strid så de blev tilldelade AK5B (kikarsikte) eller AK5 med granattillsats så de också har något att pilla på.