Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
GoranS
Om militärpoliser ska ha infohelg så bör rimligtvis varenda blivande värnpliktig ha det. "Kan ju vara bra". Själv hade jag ogärna åkt från Stockholm till exempelvis Boden för att prova kängor och se vad dom värnpliktiga gör, då kan man lika gärna lägga ut en film på internet om det...
Mourdoch
QUOTE (GoranS @ Apr 27 2006, 14:16 ) *
Om militärpoliser ska ha infohelg så bör rimligtvis varenda blivande värnpliktig ha det. "Kan ju vara bra". Själv hade jag ogärna åkt från Stockholm till exempelvis Boden för att prova kängor och se vad dom värnpliktiga gör, då kan man lika gärna lägga ut en film på internet om det...

Info helger blir ju bara vanligare och vanligare, så det går nog mot att det kommer bli standard och det skadar väll inte med den lilla skara som ska rycka in.

Sen att mp ska ha infohelg ser jag inte som nått specielt. Är långt ifrån bara jägar och pb/kb tjänster som haft infohelg tidigare tex singalspanare telesoldater och amfibiesoldater för att bara nämna några.
victor_r
QUOTE (GoranS @ Apr 27 2006, 14:16 ) *

en film på internet om att prova kängor?=) nej men jag tycker som princip att det är bra med så mkt info som möhjligt, men måste man åka på infohelger är det inte frivilligt?

sen har jag ingen koll på vad det kostar för försvaret så jag kan inte säga att jag tycker det ska vara obligatoriskt att utbildningar har det men jag tycker att det är bra om så många som möjligt har det

mvh
victor_r
Ni som legat inne som MPj och som mp/säk 2:a skv, genomförde ni någon fångenskap övning?
Grängan
Varför jag är så på efter mina kängor är att jag inte vill få någon onödig skada pga att man inte gått in sina kängor. Därför tycker jag alla ska få möjlighet att få ut sina kängor oavsett tjänst. Men nu är det ju också så att MP/Säk ska vara en väldigt tuff tjänst med mycke löpning och marscher.

Sen så är väl som sagt också infohelgerna frivilliga?
1MPJ
Fångtjänst övningar skiljer sig nog lite från år till år men det brukar ingå i överlevnadsutbildningen eller som del i baskerprovet.
foting
QUOTE (victor_r @ Apr 27 2006, 17:10 ) *
Ni som legat inne som MPj och som mp/säk 2:a skv, genomförde ni någon fångenskap övning?

Grabbarna som låg inne 15 fick genomföra fångtjänst på sin överlevnad men vi som gjorde 10 månader fick det däremot inte, vilket vi tyckte var synd eftersom det känns som det varit det enda som egentligen är otrevligt med överlevnad. Att sitta och mer eller mindre löka framför en brasa och då och då gå ut och plocka bär/fiska i några dygn och sedan marscha ett par kilometer på tom mage och starta en signaleld var faktiskt inte helt fel, förutom att vi följde upp med en vecka strid och baskerprov innan vi fick återse vår kära kasern.

Edit, 2.skv 05/06
victor_r
QUOTE (foting @ Apr 28 2006, 18:26 ) *
QUOTE (victor_r @ Apr 27 2006, 17:10 ) *

Grabbarna som låg inne 15 fick genomföra fångtjänst på sin överlevnad men vi som gjorde 10 månader fick det däremot inte, vilket vi tyckte var synd eftersom det känns som det varit det enda som egentligen är otrevligt med överlevnad. Att sitta och mer eller mindre löka framför en brasa och då och då gå ut och plocka bär/fiska i några dygn och sedan marscha ett par kilometer på tom mage och starta en signaleld var faktiskt inte helt fel, förutom att vi följde upp med en vecka strid och baskerprov innan vi fick återse vår kära kasern.

Edit, 2.skv 05/06

okej tack så mycket foting, men nnu när tjänsten är ändrad till elva månader kanske dom klämmer in ett:P hur är då om det visar sig vara fångtjäsnt, är den vissa grupper eller vissa plutoner som gör det ? alltså om man gör fångtjänst kan det vara så att bara vissa grupper i en pluton gör det eller blir det att hela plutonen gör det eller alla på 2 skv?
foting
QUOTE (victor_r @ Apr 28 2006, 18:40 ) *
okej tack så mycket foting, men nnu när tjänsten är ändrad till elva månader kanske dom klämmer in ett:P hur är då om det visar sig vara fångtjäsnt, är den vissa grupper eller vissa plutoner som gör det ? alltså om man gör fångtjänst kan det vara så att bara vissa grupper i en pluton gör det eller blir det att hela plutonen gör det eller alla på 2 skv?

Eftersom grabbarna som gjorde 15 månader inte var speciellt många då vi 10-månaders inte hade kommit än så har jag för mig att de gjorde fångtjänsten tillsammans, eller ja, så tillsammans det nu kan bli med ögonbindel, dubbla hörselkåpor och ett maxat PA-system som står på repeat med ett urklipp på något tiotal sekunder från röd makt-musik.

Skulle de göra samma sak när 2.skv består av 150 bassar så tror jag nog de skulle satsa på att köra det gruppvis eller troppvis i största möjliga mån för hanterbarhetens skull, men det finns inte direkt ett överflöd av befäl nuförtiden så det kan bli tajt.

Men bestämmer de sig för att genomföra ett fångjänstscenario även för ni 11-månaders så tippar jag på att de försöker klämma in alla och inte bara enstaka pluton, det är ju en utbildning som alla har lika stor användning för.
victor_r
en liten baggatell kanske men kom bara att tänkte på det, använder MP/SÄK 2:a skv, hjälm i fält eller basshatt 90 eller fälthatt kamo?
Kimster
De använder hjälm och/eller fältmössa
foting
Precis som Kimster säger så är det hjälmen eller fältmössan som gäller, under GSU'n är det uteslutande hjälm som gäller när vi legat i fält men senare under utbildningen så resonerade vi som så att om hotbilden var så hög att hjälm krävdes så använde vi hjälmen, kunde vi däremot skippa den och kroppskyddet och därmed bli x antal kilo lättare och rörligare så var det ingen som klagade på att använda fältmössan istället.

Eftersom vi släpar med oss en jäkla massa utrustning ut när vi löser uppgifter så har vi uppmuntrats och "utbildats" i att banta ner alla packningar så mycket som det bara går för att kunna gå längre och upprätthålla ett högre stridsvärde. Hjälmen vs. fältmössan är ett klockrent exempel på detta, behövs den inte så är den väck.
victor_r
foting, ja det låter väldigt vettigt! ligger du inne nu? och i så fall i spanings eller jakt pluton?
foting
Jag ligger inne på spanpluton än så länge, muckar den 24e maj ^^
Ligger som GB-uttagen med Signalist som befattning.
victor_r
QUOTE (foting @ May 1 2006, 12:42 ) *

jaha okej hur trivs du där då?
kan du beskriva lite hur ni arbetar i spanpluton?
Grängan
QUOTE (victor_r @ May 1 2006, 17:04 ) *

Kanske också kan beskriva de mer specifika skillnaderna mellan jakt och spaning och om man kan påverka alls vart man hamnar?
victor_r
QUOTE (Grängan @ May 1 2006, 17:10 ) *

Kanske också kan beskriva de mer specifika skillnaderna mellan jakt och spaning och om man kan påverka alls vart man hamnar?

hm har för mig att det har tagit upp ganska ingående på den här tråden men det vore roligt med nån som ligger inne just nu som kan berätta lite
Grängan
QUOTE (victor_r @ May 1 2006, 17:53 ) *

hm har för mig att det har tagit upp ganska ingående på den här tråden men det vore roligt med nån som ligger inne just nu som kan berätta lite

Exakt det jag tänkte Victor... ;)
Sundance kid

Och min fråga är hur gör dom uppdelingen?
vad är det som avgör vart du kommmer?
foting

Jag trivs väl rätt bra får man väl lov att säga, speciellt såhär när man inte har något jobbigt kvar innan muck ;)
Skämt åsido så är det trots allt en både psykiskt och fysiskt jobbig tjänst, mer psyk och tyngre packning på span, mindre psyk men högre fysiskt tempo med något lättare packning på jakt (förklarar sig självt egentligen). Det jag själv tycker är de jobbiga delarna av span är framför allt in och urnästling i grön miljö, dels för att man alltid rör sig med tung packning, i mörker (mörkerutrustningen är bra, men inte så bra som man kunde önska) genom så eländig terräng som möjligt med deadlines och tidsfönster som måste passas in under marsch för att man inte ska vara på fel plats vid fel tidpunkt. När man väl sitter där och har upprättat sin oplats så har man det däremot inte helt fel, det är ju ingen njutning att sitta och stirra ut genom ett litet hål i x antal timmar i sträck när man sitter på ett pass där det inte händer ett dugg, men det kunde varit värre.

Hur vi arbetar rent praktiskt när vi löser en spaningsuppgift är tyvärr inget jag kan diskutera öppet, inte heller hur vi strider eller storlek på grupper osv. Det faller in under något som kallas Operationssäkerhet, vilket man för sig egen och sina kamraters skull håller hårt på. Rent generellt däremot så går det till så att våra befäl kommer med en uppgift åt oss, ett objekt eller en person skall bevakas eller något i den stilen, och vi får på mer eller mindre egen hand lösa ut varifrån och hur vi ska spana och vad vi ska ha med oss. Sen efter planerings och förberedelseskedet så går vi ut och lägger oss där och håller korpgluggarna öppna fram till utsatt tid, som iofs kan meddelas senare under insatsen. Därefter bryter man O-platsen igen och eliminerar alla spår av vår verksamhet och går hem och påbörjar vård och återhämtning.

Skillnaden mellan jakt och span... ja vi på span sitter i våra O-platser och dokumenterar, vilket kan vara allt från trafikintensitet till specifik persons verksamhet i området, på grund av att någon som har mycket guld på kragarna har bestämt sig för att det verkar bra att ha den informationen.

Grabbarna på jakt däremot sitter inte still speciellt länge (jämfört med span), de har hundar och hundförare som leder dem när de specifikt håller på med att jaga ner någon eller några, t.ex. sabotörer eller spanare/jägare. Därutöver fick de i år även pistolutbildning och de har också utökade kunskaper vad gäller insatser för gripande, ex. tyst grip (vi är ju fortfarande militärpoliser) och lite sånt.

edit: Jag kommer inte riktigt ihåg om det var någon som bytte när de fick reda på vilken huvuduppgift plutonerna skulle ha, men jag kan tänka mig att det är rätt svårt att komma på ett bra skäl om det bara är att man hellre vill ha en annan huvuduppgift, befälen uppför sig i början heller inte direkt ledigt och kompisaktigt i vissa fall som de gör nu när man är färdigutbildad och de inte behöver instruera dig om hur man ska göra i alla lägen. De uppfattas snarare som konstant irriterande och arga, vilket inte gör det lättare om man vill komma med en sådan förfrågan som att byta pluton utan en väldigt bra anledning.

QUOTE (Sundance kid @ May 1 2006, 22:04 ) *
Och min fråga är hur gör dom uppdelingen?
vad är det som avgör vart du kommmer?

Hur uppdelningen gjordes för oss har jag ingen som helst aning om, det framgick inte ens tydligt att de olika plutonerna skulle ha olika uppgifter efter GSU'n när vi röck in. Jag kan däremot säga att det har inget med mönstringsresultaten att göra, iaf inte på något sätt jag har märkt av, det finns alla typer av människor på alla ställen. Vad det är som avgör vart man hamnar kan jag således heller inte riktigt svara på, jag skulle tippa på att de inte bryr sig så värst om vart folk hamnar, de kommer ändå att forma dig till vad de vill ha under utbildningen, och om inte så har du nog hoppat av dessförinnan.
Grängan
@ foting

Hur måga e det egentligen som hoppar av? Det har pratats en del här i tråden att man har ett ganska stort överintag pga att många hoppar av. Nått du kan förklara?

Du kanske också kan ta upp prickskyttarna lite. Det togs också upp för ett tag sen att det var eftertraktade platser och att prickskyttarna låg just på span...
GoranS
Hur stor del av utbildningen utgörs av renodlade spaningsuppgifter? Blir det någon "heltidssysselsättning" efter GSUn eller utbildas alla plutoner parallellt fram till muck, med undantag för enstaka veckor när man riktar in sig på respektive uppgifter.

Vet inte om jag frågat det förut, men skiljer sig värnplikten mycket mellan jakt- och spanpluton? Är de ena mindre nöjda med sin utbildning än de andra?

Kan ärligt talat säga att jag är rätt nojjig över detta, förstod inte vid mönstringen att jag sökte till något som kan vara en spaningstjänst. Visar det sig att en större del av utbildningen består av stillasittande bakom träd istället för vad FM försöker ge sken av känns det som jag kunde lämnat platsen till någon som var mer motiverad.
victor_r
tack foting för den utmärkta informationen!
måste säga att det för mig faktiskt kvittar om det blir jackt eller spaningspluton då båda verkar ha sin "charm":P

har ni fått någon speciell förklaring till varför ni inte har någon pistolutbildning inom span?
Grängan
@ foting

Kom på en till fråga. Vilka vapen är det som används förutom AK5:an? Pistol 88 då eftersom du nämnde den antar jag.. ;)
1MPJ
När jag låg inne användes Ak5 i olika varianter (dvs vanlig ak5, ak5 med granattillsats, ak5b), KSP 90, KSP 58, Pansarskott, Pistol 88, handgranater. Numera tror jag KSP 58 har utgått och PSG90 har tillkommit.
Grängan
QUOTE (1MPJ @ May 4 2006, 19:46 ) *
När jag låg inne användes Ak5 i olika varianter (dvs vanlig ak5, ak5 med granattillsats, ak5b), KSP 90, KSP 58, Pansarskott, Pistol 88, handgranater. Numera tror jag KSP 58 har utgått och PSG90 har tillkommit.

Nu ska du få förtydliga lite, är det nått jag inte har stor koll på så är det vapen. ;)
AK5 är ju AutomatKarbin eller hur, en sån fick jag hålla i när jag var på besöksdag hos brorsan för 9 år sedan. (Måste jag säga att vi gick in i skogen?) KSP är väl Kulspruta men står det för KulSprutePistol eller? Pansarskott är vad det låter och jag vet vad det är ochä även Pistol 88, samma med handgranater också förresten.

Men PSG90? Förklara gärna, och även vilka som springer runt med vad i de olika plutonerna.
Har fått för mig att gruppchefen har AK5 iaf och att det finns KSP-skyttar, men de andra. Tänker på signalisten, hundföraren, stf gruppchefen m.fl..

(Hoppas ni inte tycker jag ställer en dum fråga nu)
foting
QUOTE (Grängan @ May 4 2006, 11:19 ) *
@ foting

Hur måga e det egentligen som hoppar av? Det har pratats en del här i tråden att man har ett ganska stort överintag pga att många hoppar av. Nått du kan förklara?

Du kanske också kan ta upp prickskyttarna lite. Det togs också upp för ett tag sen att det var eftertraktade platser och att prickskyttarna låg just på span...

Jag har inte så exakt koll på hur många som hoppat av, men i min pluton är det väl iaf en 5-6 stycken. Det där med överintag stämmer nog rätt bra, i år fick de till och med problem med hur de skulle klara av alla bassar då det fanns fler än beräknat kvar efter GSU'n, vi är tydligen en bra årgång ;)
Om de absolut flesta som hoppat av skall dock nämnas att de hoppat av pga skador som kommit tillbaka eller som de dragit på sig främst under tiden vi legat i fält.

Uttagningen till prickskytt skedde för oss i vår GSU's slutskede och bestod först av fys och psyktester här på Livgardet, exempelvis ut och springa i motoroverall och kängor utan att få reda på hur långt man ska (för att baka in psyk och fys på en gång) eller att bara stå uppställda någonstans i ett par timmar utan att veta varför eller hur länge. Sen mycket tävlingar i form av löpning och orientering och intelligenstest. Har man inte hoppat av av sig själv eller hamnat för långt efter övriga så blir det sedan personlig intervju med befälet som håller i uttagningen som i sin tur handplockar de som anses mest lämpliga.

Därefter bär det av till K4 för vidare utbildning i 10 veckor eller vad det var, och eftersom GSU'n ännu inte är slut så har de en egen baskermarsch där uppe. När de sedan kom tillbaka så placerades de som en egen grupp i jaktplutonen, men de bedriver till viss del egen utbildning och rent generellt är de en skvadonsgemensam resurs.
Att lösa spanuppgift som prickskytt är nog inte mycket svårare än att låta bli att ventilera skallen på den man har i siktet, så ja de håller också på med spaning, men de kan lösa lite av det mesta i uppgiftsväg. Vilket iofs är genomgående för hela skvadronen, man löser den uppgift man blir tilldelad, och har man inte gjort det förr eller fått utbildning på det så tar man fram ett eget sätt (Arméns slutövning i ett nötskal).

QUOTE (GoranS @ May 4 2006, 12:06 ) *
Hur stor del av utbildningen utgörs av renodlade spaningsuppgifter? Blir det någon "heltidssysselsättning" efter GSUn eller utbildas alla plutoner parallellt fram till muck, med undantag för enstaka veckor när man riktar in sig på respektive uppgifter.

Vet inte om jag frågat det förut, men skiljer sig värnplikten mycket mellan jakt- och spanpluton? Är de ena mindre nöjda med sin utbildning än de andra?

Kan ärligt talat säga att jag är rätt nojjig över detta, förstod inte vid mönstringen att jag sökte till något som kan vara en spaningstjänst. Visar det sig att en större del av utbildningen består av stillasittande bakom träd istället för vad FM försöker ge sken av känns det som jag kunde lämnat platsen till någon som var mer motiverad.

Efter GSU'n så är det först befattningsutbildning som gäller, sedan kommer MP-utbildningen, och först därefter börjar man pilla på jakt eller span, fram till dess att jakt och spanutbildningarna börjar så gör man i stort samma sak på plutonerna. Det behöver inte vara upplagt så att alla gör exakt samma sak samma vecka men rent generellt så har alla samma utgångspunkt när man börjar med sin specifika uppgift. När man väl har börjat med det däremot så är det slut med samköret mellan jakt och span, det funkar inte längre helt enkelt. Någon enstaka vecka har det väl hänt att hela skvadronen har hållt på med samma typ av verksamhet, men det är inte vanligt.

Jag vet inte riktigt om jakt skulle vara mer nöjda än span eller tvärt om, det brukar inte snackas så mycket om sånt, dels på grund av Operationssäkerheten, men även för att det är tråkigt att snacka om det man gör i tjänsten rent generellt ^_^

Jag kan säga att jag visste inte heller vad det var jag hade sökt till, jag trodde jag skulle bli en klassisk MP fast med någon härlig inriktning mot antisabotage, men ju mer man grävde om tjänsten så kom man ju fram till att det var jägarnivå på hela utbildningen och när man väl ryckt in så får man reda på att man ska bli spanare inom underrättelsetjänsten. Det är rätt så trevligt ändå, det är tungt men det har sina stunder.

QUOTE (victor_r @ May 4 2006, 12:56 ) *
har ni fått någon speciell förklaring till varför ni inte har någon pistolutbildning inom span?

Den officiella förklaringen är dels att det inte finns tillräckligt med pistoler för att det ska räcka, men även att då vi på span har ett väldigt tajt schema så finns det inte riktigt tid för att upprätthålla den personliga färdigheten (PF) på pistol då det krävs att man skjuter lite titt som tätt för att man inte ska tappa mycket i träffsäkerheten jämfört med hur länge det kan gå mellan att man skjuter med AK'n utan att man märker någon större skillnad.

QUOTE (Grängan @ May 4 2006, 13:08 ) *
@ foting

Kom på en till fråga. Vilka vapen är det som används förutom AK5:an? Pistol 88 då eftersom du nämnde den antar jag.. ;)

1MPJ nämnde alla där förutom att som han sa så har Kulspruta 58 utgått till fördel för Kulspruta 90, och att vi inte använder Pansarskott längre, helt enkelt för att vi inte är gjorda för att bekämpa den typen av mål, och möter vi på något sådant så lägger vi rök och pyser därifrån innan saker skiter sig.

Prickskyttarna använder sig av PSG90 (Prickskyttegevär)
Ute på grupperna så är det som så att är man gruppchef eller signalist eller stf. Gruppchef så har man egentligen inte som huvuduppgift att spruta bly, gruppchefen och hans stf planerar och styr striden, och signalisten sköter sambandet så alla dessa behöver inget annat än AK5 då de har annat att tänka på, hundföraren faller bedömt också in under denna kategori.
KSP-skytt är ju en egen befattning så de har givetvis sin spruta som de gullar med.
Säkmännen har inget särskillt för sig i strid så de blev tilldelade AK5B (kikarsikte) eller AK5 med granattillsats så de också har något att pilla på.
utter
Hej!
Jag har blivit inskriven som mp/säk med inryck januari 2007. Grejen är bara den att jag inte har någon aning om jag hamnar på livskvadron eller 2.skvadron. För mig spelar det nog ingen större roll, är nöjd bara att få bli inskriven. Det skulle dock vara kul att veta var man hamnar, det kanske är någon här som har koll på det? (jag vet, finns säkert att läsa tidigare i tråden men skulle vara skönt att slippa leta igenom 26 sidor smile.gif )
caj
QUOTE (utter @ May 5 2006, 10:51 ) *
Hej!
Jag har blivit inskriven som mp/säk med inryck januari 2007. Grejen är bara den att jag inte har någon aning om jag hamnar på livskvadron eller 2.skvadron. För mig spelar det nog ingen större roll, är nöjd bara att få bli inskriven. Det skulle dock vara kul att veta var man hamnar, det kanske är någon här som har koll på det? (jag vet, finns säkert att läsa tidigare i tråden men skulle vara skönt att slippa leta igenom 26 sidor smile.gif )

Du kommer hamna på 2.skvadron.
MrPontus
QUOTE (utter @ May 5 2006, 10:51 ) *
(jag vet, finns säkert att läsa tidigare i tråden men skulle vara skönt att slippa leta igenom 26 sidor smile.gif )
det här kommer ändå bli något som bör ta 11 månader av ditt liv, borde du inte vilja läsa igenom allt? har jag och många andra gjort iaf

imorgon på informationshelgen (liv)
det står att det ska vara ett fyspass, vad innebär det? att vi gör ett träningspass som det kommer vara när vi ligger inne eller kommer dom göra allt för att bara döda oss?
jag har inte sovit dom två senaste nätterna pga. att jag har en massa skolarbete som måste in nu i slutet av terminen. så något allt för krävande pallar jag inte med nu :( men ska göra mitt bästa smile.gif
victor_r
skönt att ha nån som foting som har svar på allt:) tackar för det!

jag har läst lite om befattningen "säkerhetsman" tro iaf att det hette så och tycker att den verkar intressant, men som jaf förstått det finns den bara o jaktplutonerna, har jag förstått helt fel då?

uttagningen till skarpskytt verakr vara hård. är den speciellt hård jämfört med den andra eller har alla befattningar en hård uttagning?

vilka befattnignar kan man kombinera med gruppchef? du var signalist och gruppchef kan man vara tex ksp skytt eller skarpskytt och gruppchef?
1MPJ
Man kombinerar inte befattningarna utan man blir tilldelad en specifik befattning.
Dvs. gruppchefen är endast gruppchef och inget annat, han leder gruppen.
KSP-skytten (KSP=Kulspruta, se soldf.com beskrivning för mer info om Kulspruta 90) har endast hand om sin befattning, ge gruppen understöd vid strid etc. etc.

Uttagningen till prickskytt (heter prickskytt och inte skarpskytt, skarpskytt är något annat) och hundförare vilka är populära befattningar är nog lite speciella pga att många vill bli det. Befattningsutbildningen dvs. då man lär sig sin befattning är i princip lika jobbig vilken befattning i gruppen du än får. Som signalist får du lära dig orientera och bära runt på ca 12-15 kg extra på ryggen, som KSP-skytt får du fippla med ksp och ha en sådan att släpa på istället för en vanlig ak5.

Angående befattningen säkman så kan foting garanterat svara bättre än mig på den frågan, fanns ej när jag låg inne då var det sjukvårdsmännen som hade den uppgiften.
victor_r
QUOTE (1MPJ @ May 5 2006, 19:22 ) *
Man kombinerar inte befattningarna utan man blir tilldelad en specifik befattning.
Dvs. gruppchefen är endast gruppchef och inget annat, han leder gruppen.
KSP-skytten (KSP=Kulspruta, se soldf.com beskrivning för mer info om Kulspruta 90) har endast hand om sin befattning, ge gruppen understöd vid strid etc. etc.

Uttagningen till prickskytt (heter prickskytt och inte skarpskytt, skarpskytt är något annat) och hundförare vilka är populära befattningar är nog lite speciella pga att många vill bli det. Befattningsutbildningen dvs. då man lär sig sin befattning är i princip lika jobbig vilken befattning i gruppen du än får. Som signalist får du lära dig orientera och bära runt på ca 12-15 kg extra på ryggen, som KSP-skytt får du fippla med ksp och ha en sådan att släpa på istället för en vanlig ak5.

Angående befattningen säkman så kan foting garanterat svara bättre än mig på den frågan, fanns ej när jag låg inne då var det sjukvårdsmännen som hade den uppgiften.

jaha oj ja det har du rätt i var jag som hade läst fel i fotings meddelande, stod att han var uttagen till gb med befattning signalist jag läste det som att han var uttagen till gruppchef och signalist , mitt fel:)

okej jo jag har förstått befattningarna i annat i stort iaf tror jag, finns det några befattningar som endast finns i jakt eller span pluton?
foting
Säkmän finns både på jakt och på span, deras utbildning består av lite allt möjligt men främst har man användning av dem i form av fordonsförare, de har även utökad utbildning i sjukvård, sprängtjänst, närstrid och sånna saker. Sen har de givetvis sina varianter på ak5 också, ak5B och ak5 med Granattillsats som de utbildas hälften på ena typen och hälften på andra.

Hundförare placeras på jakt eftersom span inte har någon användning av hundar, i år så var det främst bristen på lämpliga hundar som begränsade hur många som togs ut till hundförare.
Prickskyttarna räknas också som en del av jakt men som jag sa förut så är de en skvadronsresurs och har lite verksamhet och övningar på egen hand.

Här skall dock nämnas att givetvis så kan man söka dessa befattningar oavsett vilken pluton man hamnar på från början, ligger man på span och blir uttagen till hundförare så placeras man på jakt, och blir det då alldeles för få kvar på span så jämnar man främst ut grupperna inom plutonen och om det fortfarande blir problem så plockar man över annat folk från jakt. Vi behövde iofs inte göra några sådana förflyttningar i år eftersom plutonerna var rätt stora ändå.
victor_r
@foting

har hört snack om att det är välidgt lite permiss på mp/SÄk utbildninge och att detta främst skulle gälla 2 skv. har hört att detta ska bero på att det ska läras väldigt mycket och att det är ofta juridikstudier som bidrar till detta, vad anser du?

efter att ha läst på lumpen.nu, har jag för mig att det stod att "polisutbildningen" höll på i ca 9 veckor, stämmer detta?
foting
Nja, det här med permiss förstår jag inte riktigt vart det kommer ifrån att vi skulle ha väldigt lite av. Vi har ett väldigt stressat schema så det skulle egentligen behövas mer tid till utbildning, men trots det så har vi haft en veckas lov bara två veckor efter inryck, ytterliggare en vecka efter baskerprovet, tre veckors jullov som iofs kom i januari eftersom vi var högvakter på nyår, ett sportlov i februari/mars någonstans, och ett påsklov. Flera av dessa veckor har motiverats med att befälen inte har tid att ta hand om oss, att de har någon utbildningsvecka alla måste vara med på eller något sånt, men ändå..

Det är klart man har haft helgtjänst lite titt som tätt, någon enstaka gång två helger på raken så man ligger inne tre veckor, men det känns inte som att det är speciellt många i slutändan, och definitivt inte om man tänker på att vi haft lov typ två månader av utbildningen ej inräknat vanliga helgpermisar.

Så att säga att vi har det tufft med permisar vore i min mening väldigt latmaskigt..

Juridiken tog ju en betydande del av utbildningen men jag kan inte minnas någon gång då vi specifikt skulle stanna kvar över en helg för att ha juridik. Oftast när man behöver stanna över helgen så är det antingen för att man har övning eller för att man har blivit tilldelad beredskapstjänst, vilket roterar runt på alla på hela Livgardet och innebär att man måste vara redo på att åka ut om försvaret behöver hjälpa till vid tex bortappad person eller naturkatastrofer.

Har man beredskap så tar befälen givetvis helgen i anspråk för någon verksamhet så man inte bara ligger och lökar men det har inte hänt alltför ofta att man haft helgtjänst bara för att genomföra någon utbildning.

Att lite permiss på MP/Säk främst skulle gälla 2.skv är för övrigt inte så konstigt då andra skvadron är MP/Säk, det finns bara vi som bär den beteckningen. ;P

edit: stavar som en get
victor_r
QUOTE (foting @ May 6 2006, 16:50 ) *
Nja, det här med permiss förstår jag inte riktigt vart det kommer ifrån att vi skulle ha väldigt lite av. Vi har ett väldigt stressat schema så det skulle egentligen behövas mer tid till utbildning, men trots det så har vi haft en veckas lov bara två veckor efter inryck, ytterliggare en vecka efter baskerprovet, tre veckors jullov som iofs kom i januari eftersom vi var högvakter på nyår, ett sportlov i februari/mars någonstans, och ett påsklov. Flera av dessa veckor har motiverats med att befälen inte har tid att ta hand om oss, att de har någon utbildningsvecka alla måste vara med på eller något sånt, men ändå..

Det är klart man har haft helgtjänst lite titt som tätt, någon enstaka gång två helger på raken så man ligger inne tre veckor, men det känns inte som att det är speciellt många i slutändan, och definitivt inte om man tänker på att vi haft lov typ två månader av utbildningen ej inräknat vanliga helgpermisar.

Så att säga att vi har det tufft med permisar vore i min mening väldigt latmaskigt..

Juridiken tog ju en betydande del av utbildningen men jag kan inte minnas någon gång då vi specifikt skulle stanna kvar över en helg för att ha juridik. Oftast när man behöver stanna över helgen så är det antingen för att man har övning eller för att man har blivit tilldelad beredskapstjänst, vilket roterar runt på alla på hela Livgardet och innebär att man måste vara redo på att åka ut om försvaret behöver hjälpa till vid tex bortappad person eller naturkatastrofer.

Har man beredskap så tar befälen givetvis helgen i anspråk för någon verksamhet så man inte bara ligger och lökar men det har inte hänt alltför ofta att man haft helgtjänst bara för att genomföra någon utbildning.

Att lite permiss på MP/Säk främst skulle gälla 2.skv är för övrigt inte så konstigt då andra skvadron är MP/Säk, det finns bara vi som bär den beteckningen. ;P

ja jag tyckte också att det verkade konstigt att juridiken skulle påverka permissarna nåt nämnvärt.

jaha vad heter utbildningen som sker på livskvadron då? endast mp eller? för när man blir inskriven heter ju båda mp/säk...men dom har ju en förmåga att krångla til det:)

tackar än en gång för den utmärkta informationen foting:P
Grängan

Med det dödade du myten.. Måste som Victor tacka för infon... Är det du som håller i MP/Säk:s hemsida för 05/06?
victor_r
QUOTE (Grängan @ May 6 2006, 18:42 ) *

Med det dödade du myten.. Måste som Victor tacka för infon... Är det du som håller i MP/Säk:s hemsida för 05/06?

hehe ja det har varit mycket snack om det här med namnet och så=) skönt att få det uträtt:)

nån som legat inne som mpj som vet vilka befattningar som finnsn u som inte funnits tidigare? ore kul att veta.=)

någon som rycker in i januari som har nåt tips på vad man ska pyssla med nu halvåret innan? alla förslag är välkommna:P
foting
QUOTE (victor_r @ May 6 2006, 17:21 ) *
ja jag tyckte också att det verkade konstigt att juridiken skulle påverka permissarna nåt nämnvärt.

jaha vad heter utbildningen som sker på livskvadron då? endast mp eller? för när man blir inskriven heter ju båda mp/säk...men dom har ju en förmåga att krångla til det:)

tackar än en gång för den utmärkta informationen foting:P

QUOTE (victor_r @ May 6 2006, 18:50 ) *
hehe ja det har varit mycket snack om det här med namnet och så=) skönt att få det uträtt:)

Haha, ja visst ja, pliktverket.. jo de kallar väl både Livskvadron och 2. Skv för MP/Säk i sina papper, men i verkligheten så är det Livskvadron som är MP och 2. Skv är MP/Säk, sen säger vi oftast bara Säk eftersom det är det vi gör i praktiken och det låter roligare ^_^

QUOTE (Grängan @ May 6 2006, 17:42 ) *

Nä det är inte jag som håller i den, det är en annan kille på plutonen, också en signalist ;D
Grängan
@ foting

Som Victor, har du några tips på vad man kan träna innan inryck? Jag rycker då in i september som PB så lite skillnad. Ska man införskaffa sig en 110 liters säck och ut och gå eller?

INLÄGG NR 100!!! fun_icon_nana.gif clap.gif

Edit: Tokig galning
hellbeck
QUOTE (Grängan @ May 7 2006, 10:32 ) *
@ foting

Som Victor, har du några tips på vad man kan träna innan inryck? Jag rycker då in i september som PB så lite skillnad. Ska man införskaffa sig en 110 liters säck och ut och gå eller?

INLÄGG NR 100!!! fun_icon_nana.gif clap.gif

Edit: Tokig galning

Svar Nej.
Satsa ist på en säck i 70 litersklassen och ett par bra kängor som du kan gå in. Mycker "promenerande" kommer det att bli och då gör ett par ingågna kängor susen.
Förslag är att införskaffa en 70l säck och ett par nya kängor (tex. Meindl eller motsv.)
Kolla lite på sida Militaryshop om du vill se lite av utbudet som finns.

Lycka till camo.gif
foting
Jag har för mig att det finns x antal inlägg tidigare i tråden om lämplig träning, själv tränade jag bara kondition innan inryck, sprang mellan 2-9 kilometer beroende på tid och ork mer eller mindre varannan dag, och jag har ju inte hoppat av än ;D

Det man bör tänka på är att i början gick vi iaf "bara" med stridspackningen, iofs packad så det sticker ut och är på gränsen till att explodera, men det är fortfarande ingen vikt att snacka om jämfört med en fullpackad 100-litare med saker fastspännda utanpå.
Det var inte förrän veckan före baskermarschen som vi fick ut våra 100-litare och hade dem med oss under överlevnaden och striden före baskerprovet (under överlevnaden tog vi givetvis ut stridssäcken ur ryggsäcken och hade stridssäck, regnställ och komarocken). camo.gif

Och när baskern är slut så är det juridik som gäller så då har man inte heller så många tillfällen med tung packning och lång väg till fots innan spanings/jaktutbildningen börjar. Det jag vill få fram är att gå inte ut och döda er själva med tung packning för ni kommer ändå inte bära så tungt förrän efter x antal månader in i utbildningen, och hamnar man på jakt bär man ändå inte så tungt.
Befälen vet också att man inte bara kan sätta en 50 kilos packning på en stadsbo uppfostrad till kontorsråtta som inte ser skillnaden på tall och gran så det blir mycket tid till att vänja sig gå med packning i början innan man lastar på ordentligt med vikt och sträcka.

Så ja det underlättar att vara van vid packning redan vid inryck men är man inte redan van att gå med tungt så är det nog dumt att börja med 110 liter, jag skulle nog säga att det är fördelaktigare att ta en något lättare packning och gå lite längre sträcka istället, så man får in längden i benen. Se dock till att ta det försiktigt, skadar man sina fötter, knän eller drar på sig något annat otrevligt så kan man vara rätt rökt när det väl gäller.

Rent styrkemässigt så krävs inte alltför överdrivet mycket, sega muskler är bra muskler, AK'n väger rätt mycket när man gått med den i anläggning ett bra tag, och då är man verkligen glad att man inte sökte till KSP-skytt. Sen ju längre man kommer in i stridsutbildningen så dyker de så härliga skadefallen upp, dvs någon blir skjuten och just du måste släpa personen x-hundra meter under beskjutning till närmsta skydd så att han kan få vård. Strid överhuvudtaget är nog det som kräver mest styrka i kombination med kondition, konstant högt tempo med full utrustning tar bra på både muskler och flås. Under morgonbraket så är väl det som brukar klagas mest över jägarvilan och axelträning (stå med armarna rakt ut åt sidorna och vifta i små cirkulära rörelser) så det är ju ett par muskelgrupper som man kan träna mer på om inte annat.
Grängan
QUOTE (foting @ May 7 2006, 12:22 ) *
Jag har för mig att det finns x antal inlägg tidigare i tråden om lämplig träning, själv tränade jag bara kondition innan inryck, sprang mellan 2-9 kilometer beroende på tid och ork mer eller mindre varannan dag, och jag har ju inte hoppat av än ;D

Det man bör tänka på är att i början gick vi iaf "bara" med stridspackningen, iofs packad så det sticker ut och är på gränsen till att explodera, men det är fortfarande ingen vikt att snacka om jämfört med en fullpackad 100-litare med saker fastspännda utanpå.
Det var inte förrän veckan före baskermarschen som vi fick ut våra 100-litare och hade dem med oss under överlevnaden och striden före baskerprovet (under överlevnaden tog vi givetvis ut stridssäcken ur ryggsäcken och hade stridssäck, regnställ och komarocken). camo.gif

Och när baskern är slut så är det juridik som gäller så då har man inte heller så många tillfällen med tung packning och lång väg till fots innan spanings/jaktutbildningen börjar. Det jag vill få fram är att gå inte ut och döda er själva med tung packning för ni kommer ändå inte bära så tungt förrän efter x antal månader in i utbildningen, och hamnar man på jakt bär man ändå inte så tungt.
Befälen vet också att man inte bara kan sätta en 50 kilos packning på en stadsbo uppfostrad till kontorsråtta som inte ser skillnaden på tall och gran så det blir mycket tid till att vänja sig gå med packning i början innan man lastar på ordentligt med vikt och sträcka.

Så ja det underlättar att vara van vid packning redan vid inryck men är man inte redan van att gå med tungt så är det nog dumt att börja med 110 liter, jag skulle nog säga att det är fördelaktigare att ta en något lättare packning och gå lite längre sträcka istället, så man får in längden i benen. Se dock till att ta det försiktigt, skadar man sina fötter, knän eller drar på sig något annat otrevligt så kan man vara rätt rökt när det väl gäller.

Rent styrkemässigt så krävs inte alltför överdrivet mycket, sega muskler är bra muskler, AK'n väger rätt mycket när man gått med den i anläggning ett bra tag, och då är man verkligen glad att man inte sökte till KSP-skytt. Sen ju längre man kommer in i stridsutbildningen så dyker de så härliga skadefallen upp, dvs någon blir skjuten och just du måste släpa personen x-hundra meter under beskjutning till närmsta skydd så att han kan få vård. Strid överhuvudtaget är nog det som kräver mest styrka i kombination med kondition, konstant högt tempo med full utrustning tar bra på både muskler och flås. Under morgonbraket så är väl det som brukar klagas mest över jägarvilan och axelträning (stå med armarna rakt ut åt sidorna och vifta i små cirkulära rörelser) så det är ju ett par muskelgrupper som man kan träna mer på om inte annat.

Jo träning har tagits upp men det är inte fel med flera åsikter och synpunkter.
Skönt att höra de där ändå, mar har verkligen målat upp en liten bild att det första man får göra är att dra på den stora säcken och ut och traska i X antal timmar. Positiv nyhet. (för mig iaf) Nu ska ni inte tro att jag vill komma undan billigt men det kan inte vara de roligaste kanske att dö första dagen... huh.gif
victor_r
svara, tackar foting du kan vara du o joj oj :P

när ni läste juridik har man tid att ta sig till gymmet och jogga en del och så? vore ju tråkigt att bara plugga..

en fråga om högvakt också, hade ni mycket sån? och vad tyckte du om den?

"
Militärpolisen i Sverige är inte som de militärpoliser man ser i amerikanska filmer. I Sverige utbildas två olika sorters militärpoliser, "vanliga" (livskvadron) och MP-säk (fd. MPJ) (2.skv.), vid Dragonbataljon (fd. K1) på Livgardet i Stockholm. Militärpolisens uppgifter har på senare år mer och mer har inriktats mot antisabotageverksamhet (anti-jägare) därför militärpolisbehörigheten möjliggör insatser av MP-förband i ett skymningsläge då fred ännu inte övergått i fullt krig.

MPJ (MP-Jakt, MilitärPolisJägare) bildades på 90-talet och utgör ett specialförband inom armén ansvariga för jakt av fientliga sabotagegrupper (jägare). MPJ heter numera MP-säk och ingår i Försvarmaktens Säkerhetsbataljon 04 tillsammans med liknande förband från flottan (säkjakt) och flyget (Flygbasjägare). MP-säk utbildas för är att spåra upp och gripa, störa eller nedkämpa sabotageförband."

hehe hamnade på susning.nu när jag sökte på mp/säk, vad tycker ni om den?:P
foting
Just när vi läste juridik så var det lokalbrist på Livgardet på grund av att utlandsstyrkan roffade åt sig alla salar (Utlandsstyrkan har alltid första tjing på allt oavsett vem som var först) så vi blev skeppade lite hit och dit eftersom det inte är överallt man kan klämma in en hel skvadron i storforum, så under en typisk juridikdag så kunde man räkna med 2-3 timmars transport och organisation i anslutning till transport.

Givetvis kunde denna dyrbara tid inte ta anspråk på övriga schemat vilket ledde till att vi var tvungna att gå upp någon timma tidigare och komma hem någon timme senare efter dagens slut. Så ja lite tid fanns det väl för att fysa men efter att ha haft förmiddag, eftermiddag och kvällspass juridik så var man rätt så jättetrött, för att inte tala om att man hade xx antal sidor att plugga på för att hänga med på morgondagens pass (vilket väldigt få gjorde seriöst, plugga alltså, men vi klarade oss ändå :P ). Jag tycker mig komma ihåg att vi faktiskt inte hade kvällstjänst varje kväll men minnet kan svika tyvärr. Däremot senare under de praktiska delarna så höll vi antingen till på Polishögskolan eller här på Gardet och då fick man ju iaf röra lite på sig.

Högvakten ja.. jo det var ju också en upplevelse, tre dygn över nyår i cirkus 20 minus och blåst vilket krävde så mycket kläder att det tog evigheter att klä på sig, för att inte tala om att allt skulle se snyggt ut när det väl var påtaget.. Och Excercisen.. Usch, hellre en vecka på spaning i grön oplats!
Span gick högvakten på stockholm slott medan Jakt gick på drottningholm, vem som bestämt detta och varför har jag ingen aning om. Jakt gick högvakten igen sist häromveckan över en 24h tror jag och om jag uppfattat det rätt så kanske de skulle gå en dag till.

Jag trodde flottans säkförband hette strilsäk.. Och sen är det lite granna jättefel att säga att MPJ numera heter MP-Säk (och inte bara för att det heter MP/Säk!) eftersom det är så mycket mer än bara ett namnbyte, vi håller på med i stort sett samma typ av verksamhet, men utbildningen är upplag på ett annat sätt, vissa uppgifter har fallit bort och andra har tillkommit osv. Sen tror jag personligen att MPJ hade en bra mycket hårdare utbildning än vad vi har men det är svårt för mig att avgöra.
Är det ett syftningsfel att de har skrivit "Dragonbataljon (fd. K1) på Livgardet i Stockholm" för Dragonbataljonen är inte fd K1, K1 aka Kavallerikasern ligger fortfarande inne i centrala Stockholm, Livgardet ute i Kungsängen är fd. I1 såvitt jag vet. Att vi tillhör SäkBat däremot är helt riktigt. gasmask.gif
106
QUOTE (foting @ May 7 2006, 19:31 ) *
Jag trodde flottans säkförband hette strilsäk..

Strilsäk är säkförbandet (om det fortfarande får heta så) inom strilbataljon. Strilbataljon (STRIL = Stridsledning och luftbevakning) är en del av flygvapnet och utbildas i Uppsala (LSS, fd F16/F20). Flygbassäk är motsvarigheten inom (Flyg)basbataljon och utbildas i Ronneby (F17) och Luleå (F21).

Är det ett syftningsfel att de har skrivit "Dragonbataljon (fd. K1) på Livgardet i Stockholm" för Dragonbataljonen är inte fd K1, K1 aka Kavallerikasern ligger fortfarande inne i centrala Stockholm, Livgardet ute i Kungsängen är fd. I1 såvitt jag vet.
K1 och I1 var förband (regementen), inte byggnader. Det finns massor av exempel på förband som har flyttat till annan ort, tex lades A8 i Boden ner och blev en bataljon 2000 som sedan lades ner 2004 och A9 flyttades från Kristinehamn till Boden. Så numer ligger artilleriregementet i Boden och garnisonen i Kristinehamn är nedlagd. Det är inte samma sak som att artilleriregementet är på A8 i Boden och A9 är nedlagt.
Att man sedan i dagligt tal kallar regementsområde och regemente vid samma namn är en helt annan sak.
victor_r
@foting, jaha ja det verkar ju onekligen som att juridiken verkligen ockuperade all er tid ett tag där, hur länge varade denna "fas"? alltså utbildningen till mp som det står på lumpen.nu ska den ju hålla på i upp till 11 veckor och då borde man tappa en hel del i kondition och styrka om man inte hinner träna på så lång tid..

hm ja det verkar som att susning. nu har missat den stora bilden.

så ni gjorde bara tre dygn total högvakt?.

vad har dom sagt till er om utlandstjänst? har dom mål att ni ska ingå i den internationella mp bataljonen lr nåt sånt?
Grängan
@ foting

Kan man förbereda sig på något sätt inför juridiken? Läsa själv eller så menar jag? Min syster jobbar som polis så hon har ju böcker kvar sedan PHS...
danno
QUOTE (victor_r @ May 7 2006, 20:30 ) *
vad har dom sagt till er om utlandstjänst? har dom mål att ni ska ingå i den internationella mp bataljonen lr nåt sånt?
Utlandstjänst är möjligt som GU MP men det är svårt att åka som just MP. Det är ganska få tjänster i jämförelse med hur många skyttetjänster det finns och dessutom är vissa tjänster väldigt avancerade. I en grupp på 8 personer (typfall på deltagande med MP i ex Kosovo) är endast 1 eller 2 "bara" Vpl MP. Resten är YO, RO/poliser eller bara poliser. Det går, men det finns få tjänster.

Någon internationell MP-bataljon har inte FM satt upp. Det finns en MP-Enhet (MP06) på ca 57 personer som för närvarande har beredskap. Den enheten är stommen i vad som skulle kunna bli ett MP-kompani i internationell tjänst. Enheten fungerar även som force pool.
QUOTE (Grängan @ May 7 2006, 23:03 ) *
Kan man förbereda sig på något sätt inför juridiken? Läsa själv eller så menar jag? Min syster jobbar som polis så hon har ju böcker kvar sedan PHS...

Jag passar på att svara på den istället för foting. Vill du börja läsa på i juridikboken borde inte det vara något problem men försök att inte tolka allt för mycket utan gör det mer som "glosläsning" (inte memorera hela stycken utan innebörden och vilket siffra de har). Ex. att Rättegångsbalken kapitel 27 paragraf 13 reglerar förandet av protokoll vid beslag.

Till och börja med kan du surfa fram:
Förordning med reglemente för militärpolisen (SFS 1980:123) och läsa hela
Sen kan du fylla på med i valfri ordning
Militärpolisförordningen (SFS 1995:426)
Lagen om disciplinansvar inom Totalförsvaret (LDT SFS 1994:1811)
Rättegångsbalken kapitel 23, 24, 27 och 28
Polislagen

Säg till när du har läst det så ska jag fylla på :P

EDIT: La i min godhet in lite SFS-nummer och annat puts.
Lagarna kan du se på lite olika ställen, bla:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910
http://www.notisum.se/
http://lagen.nu/
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.