tänkte höra här om hur det är med utlandstjänst efter genomför utbildning i MP/säk, "måste" man göra lumpen som MP? dvs föredrar de att man söker mp tjänst i us eller kan man söka alla tjänster man är kvalificerad som?
Man kan söka de flesta tjänster, sök så många som möjligt då det är många sökande på varje tjänst, har du en gång kommit in och gjort en vända så kan du få en annan tjänst nästa gång.
Flera av mina plutonskamrater har varit i både kosovo, afganisthan och kongo. Allt från signalist i staben till skyttesoldat och ren MP. Ganska mycket går att söka efter MP/säk.
Någon som har koll på synkraven för MP/Säk?
De låg på 7 i det gamla systemet där det var 1-9, nu tror jag de har skärpt kraven.
Viss nedsättning går dock att ha då pliktverket kan underinskriva ett värde om dina övriga värden är över kravprofilen. I min pluton fanns ett fåtal med glasögon så det går.
Vilka är de som Säk-plutonerna jagar på övningarna?
Jag har för mig att säk också har fler slutövningar och min fråga är vilka är de?
Vilka man jagar skiljer sig från år till år men det kan väll inte vara så svårt att gissa :P
FJS, A-dyk, Norrlandsjägare eller dylikt. Olika beroende på vilka möjligheter som finns.
Under mindre övningar kan det hända att man får jaga de PB som rycker in eller någon grupp ur plutonen eller befäl, större övningar blir det andra förband.
Tänk också på att en säkpluton är jakt men den andra är inriktad på spaning, så där blir det lite övningsmöjligheter mellan plutonerna.
Slutövning brukar man bara ha en, men man kan om man har tur få vara med på några större övningar. Efter befattningsutbildningen börjar man öva samman plutonerna i minde övningar, sedan kommer skvadronsövningar där alla plutoner deltar och sedan brukar en slutövning finnas där skvadronen (ca 2 plutoner + staben) deltar i en större övning.