Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
victor_r
QUOTE (caj @ Apr 17 2006, 13:13 ) *
QUOTE (victor_r @ Apr 17 2006, 12:47 ) *

det verkar som att alla pratar om 300 dagar men visst är det så att det för oss osm rycker in jan 07 har 330 dagar? på grund av det ny avärnpliktsystemet då så gott som alla utbildningar blir minst elva månader eller ä r det jag som fått det om bakfoten?

Det borde stämma, på mitt papper står det iaf "Utbildningstiden är 327 dagar."

Edit: Puck 2:a

okej ja på mitt står det 330 så det verkar rätt.

en sak jag funderade på, tidigare här på tråden, lr om det var tråden om permiss, nämndes det att mp/säk har väldigt lite permissioner och att detta berodde på juridikstudierna. men om man läser lumpen.nu där de beskriver befattningen står det att juridikskedet endast är 6-11 veckor vilket jag inte tycker är så mycket så att det skulle göra att vi har minst permission lr vad tror ni ? ni som ligger/legat inne ungefär hur mkt studier har vi att se fram emot?
foting
Nog för att vi ligger i fält mycket men jag tror inte ens 15-månadersgrabbarna kan räkna till över 100 dagar i fält när vi muckar, jag räknar ett fältdygn som ett dygn man sover i fält under, för att komma upp i 180-200 lär man nog få räkna med alla dagar vi bedriver verksamhet som inte är förlaggd inom grindarna fast man sover på kasern, vilket blir lite rimligare men det tycker inte jag räknas som fält.
Sundance kid
QUOTE (EPO @ Apr 4 2006, 22:11 ) *
Jaha, var och mönstrade igår och fick höra att dom tydligen inte utbildar några MP/säk:are för oss 88:or (bara MP till häst). Gissa om man blev besviken....... Så det fick bli MP/säk plutonbefäl med inryckning i april 2008 istället (och få bossa över 89orna). Lite surt att få så sent, men vad ska man göra.......Någon annan som sökt den utblidningen förresten?

Jag blev placerad som PA705 MP/Säk med början April 2008

Inte *** vill jag sitta på någon häst!
Jag är 87:a men jag flyttade upp min värnplikt pga Gymnasiet
om det skulle spela roll. Jag hade för mig att dom skulle ta ut under GSU vilka som skulle bli SÄK och vilka som skulle till MP

någon som kan ge klar het i det här?
Grängan
QUOTE (Sundance kid @ Apr 17 2006, 15:33 ) *

Jaha, var och mönstrade igår och fick höra att dom tydligen inte utbildar några MP/säk:are för oss 88:or (bara MP till häst). Gissa om man blev besviken....... Så det fick bli MP/säk plutonbefäl med inryckning i april 2008 istället (och få bossa över 89orna). Lite surt att få så sent, men vad ska man göra.......Någon annan som sökt den utblidningen förresten?

om det skulle spela roll. Jag hade för mig att dom skulle ta ut under GSU vilka som skulle bli SÄK och vilka som skulle till MP

Som det framgått lite tidigare så är det sista året det är inryck vid två tillfällen för MP och de olika utbildningarna. Jag rycker in i september som MP/Säk-pb och kommer hamna på 2.skv. (Gamla MPJ)
De som ryckte in som pb nu i april hamnade på livskvadron, alltså MP till häst. Detta ska ändras så att alla som blir PB rycker in i april och GB i juli. Mer vet jag inte men tycligen är det så det ska bli.
Antar lite för mig själv att de vill vara mer säkra på att rätt personer hamnar på rätt plats...

Nån som kan tillägga mer?
michael_fox
Skall prelemnärt rycka in den 7 juli 2007 som Mp/säk- gruppchef pansar2.png Någon annan som har fått samma?
Victor
Nu på torsdag den 20:e genomförs årets första beridna högvakt på slottet och det är MP/Livskvadron som står för den! Ett tips bara. Själv har jag aldrig sett en beriden högvakt så jag tänkte ta mig dit på lördag och titta.

/V
Grängan
QUOTE (Victor @ Apr 17 2006, 23:51 ) *
Nu på torsdag den 20:e genomförs årets första beridna högvakt på slottet och det är MP/Livskvadron som står för den! Ett tips bara. Själv har jag aldrig sett en beriden högvakt så jag tänkte ta mig dit på lördag och titta.

/V

Mycket nöje. Även om jag själv är rädd för hästar så är det kul och titta på dem.
Grängan
En liten fråga till folket här förresten.

Hur är storleken på oss som ska rycka in, ligger inne eller har muckat?

Jag är 180 cm lång och 80 kg tung, är lite rädd att man kommer att vara väldigt liten på 2.skv men man får väl köra ner pannbenet och köra vidare...
GoranS
QUOTE (Grängan @ Apr 18 2006, 10:23 ) *
En liten fråga till folket här förresten.

Hur är storleken på oss som ska rycka in, ligger inne eller har muckat?

Jag är 180 cm lång och 80 kg tung, är lite rädd att man kommer att vara väldigt liten på 2.skv men man får väl köra ner pannbenet och köra vidare...

188 cm 107 kg...räknar med att halka efter varje fyspass, men man får väl köra ner pannbenet och köra vidare blush.gif
Victor
181 cm och 95 kg. Stort rolleyes.gif
axelh
Får väl kontra med en något mindre imponerande kroppshydda. 182 kg och 67 cm. Eller tvärt om kanske.
Skalman
1,87 och 65-67 kg. Näst längst och lättast alltså...

EDIT: Upptäckte att Göran var en cm längre...
caj
Jag har en känsla av att jag kommer var en av dom mindre, 175cm å ca 61-63kg, inte så mycket å hänga i granen, men jag är seeeg ;)
Axly
Preliminärt inskriven som Luftburen befäl på K3 alt. MP/Säk-plutonbefäl på LG.. Skulle helst bestämma innan v. 20 (går väl alltid att fixa efteråt om det är så, men ändå) vilket som skall vara mitt förstaval, och nu är jag lite fundersam. K3 har alltid hägrat, men frågan är om inte den något längre, och något annorlunda utbildningen på LG är mer civilt meriterande, och framförallt kul (inom de ramar nu 450 dagars press och stress kan uppfattas som roande)? smile.gif

Nu snackar vi ju inryck i början av 2008 iofs, så mycket kan ju hända tills dess.. Tänkte mest höra mig för om någon har någon uppfattning. happy.gif
dumle
Det blir visst besökshelg för Livskvadron 6-7 maj. happy.gif

Vilka ska sticka dit?
Mourdoch
QUOTE (Axly @ Apr 20 2006, 11:12 ) *
Preliminärt inskriven som Luftburen befäl på K3 alt. MP/Säk-plutonbefäl på LG.. Skulle helst bestämma innan v. 20 (går väl alltid att fixa efteråt om det är så, men ändå) vilket som skall vara mitt förstaval, och nu är jag lite fundersam. K3 har alltid hägrat, men frågan är om inte den något längre, och något annorlunda utbildningen på LG är mer civilt meriterande, och framförallt kul (inom de ramar nu 450 dagars press och stress kan uppfattas som roande)? smile.gif

Nu snackar vi ju inryck i början av 2008 iofs, så mycket kan ju hända tills dess.. Tänkte mest höra mig för om någon har någon uppfattning. happy.gif

Jag satt inför ett liknande val fast då gällde det 11månaders tjänsterna, har vänt fram och tillbaka på det där banghead.gif men kom slutligen fram till att jag upfattade säk tjänsten som mer varierad och att man som MP tydligen ska mucka som furir.
Sen jag fick höra en hel del historier om folk som ryckt in som jägare på k3 och hamnat i trossen vilket avgjorde valet.
simon
QUOTE (Mourdoch @ Apr 20 2006, 15:49 ) *
Sen jag fick höra en hel del historier om folk som ryckt in som jägare på k3 och hamnat i trossen vilket avgjorde valet.

Det kan du väl göra vart som helst, det är ju knappast något unikt K3-fenomen att folk får ändrade befattningar efter inryck. Det verkar som om det är sällan som det beställda soldatmaterialet överensstämmer med förbandens behov... brow.gif
Mourdoch
QUOTE (simon @ Apr 20 2006, 16:17 ) *
QUOTE (Mourdoch @ Apr 20 2006, 15:49 ) *

Det kan du väl göra vart som helst, det är ju knappast något unikt K3-fenomen att folk får ändrade befattningar efter inryck. Det verkar som om det är sällan som det beställda soldatmaterialet överensstämmer med förbandens behov... brow.gif

Självfallet kan det hända överallt men på K3, som jag förstått det så placeras de värnpliktiga ut på 3 skvadroner Liv(tross) östra nerika och vadsbo samtliga av dessa värnpliktiga är uttagna jägare på PV .. det här är främst baserat på vad jag hört från en nymuckad vän från östra nerike.
Victor
QUOTE (dumle @ Apr 20 2006, 14:24 ) *

Vilka ska sticka dit?

Ja ska nog pallra mig dit. Har dock min skiva dagen innan... unsure.gif Vi får se hur de blir. Dricka sprit kan man väl göra på nån annan skiva... See you there dumle! biggrin.gif

/vic
Sundance kid
QUOTE (Grängan @ Apr 17 2006, 15:28 ) *
QUOTE (Sundance kid @ Apr 17 2006, 15:33 ) *

Som det framgått lite tidigare så är det sista året det är inryck vid två tillfällen för MP och de olika utbildningarna. Jag rycker in i september som MP/Säk-pb och kommer hamna på 2.skv. (Gamla MPJ)
De som ryckte in som pb nu i april hamnade på livskvadron, alltså MP till häst. Detta ska ändras så att alla som blir PB rycker in i april och GB i juli. Mer vet jag inte men tycligen är det så det ska bli.
Antar lite för mig själv att de vill vara mer säkra på att rätt personer hamnar på rätt plats...

Nån som kan tillägga mer?

Dom kommer att ta in ca 30st PB och några skall till livs.. och några till 2 skv grejen är att det är inte alla som vill som får komma in på 2 skv och det tycker jag är grymt synd
Hoppas på att det är många slö omotiverade nissar som rycker in med mig :P

BTW
1,95 och Väger 85 KG Bmi= 22
EPO
Hey Sundance, PA705 e ju samma som jag sökt till. Har du alltså blivit intagen till utbildningen eller snackar vi att du sökt det som förstahand? Får man fråga vad du hade för resultat på mönstringen? dry.gif smile.gif
Grängan
QUOTE (EPO @ Apr 21 2006, 15:44 ) *
Hey Sundance, PA705 e ju samma som jag sökt till. Har du alltså blivit intagen till utbildningen eller snackar vi att du sökt det som förstahand? Får man fråga vad du hade för resultat på mönstringen? dry.gif smile.gif

Hoppas du vet att PA705 innefattar både MP/säk och MP till häst. Båda kallas PA705 för PB och PA805 för GB. Det där kan du läsa vidare om i tråden... Ville bara påpeka utifall du inte visste, bra att veta.. (Se mig inte som en besserwisser nu, vill bara vara snäll)
Grängan
Idag är det jag som är lat och inte kollar igenom tråden men har vi tagit upp baskerprovet här förut eller? Om inte så kan ni väl som gjort baskerprovet på MP/Säk berätta lite. Om ni vill alltså. Baskerprovet ska ju vara lite hemligt vad jag förstått... happy.gif
1MPJ
Baskerproven ser olika ut från år till år så det är ingen idé att beskriva. Dessutom är det bra att leva i lite ovisshet, det hör till ;)

Men du får kort sagt gå långt med stor ryggsäck under ganska långtid.
Grundläggandesoldatutbildningen , GSU brukar avslutas med baskerprovet. Detta är alltså efte ca 10 veckor in i utbildningen, för MP(livskvadron) kan det ske tidigare då de skall in till K1 i stan sedan.
Baskerprovet följer ofta direkt på en fältvecka vilket gör att skvadronen först ligger 1 vecka i fält och utan att komma in och återhämta på kasern så startar plötsligt baskerprovet under en mörk natt smile.gif. Det blir ca 3 "härliga"dygn.. och 10 mil senare kan det hända att man förtjänat baskern.
Räkna med minimalt med mat och någon enstaka timmes sömn.
Baskerprovet är dock bara en del av utbildningen vissa fältveckor kan vara bra mycket värre på många sätt. Är man PB får man dessutom äran att gå två, först sitt eget sen med GB.
Vissa år har det även genomförts nått som kallats MP-test som är ett prov liknande baskerprovet men genomförs senare och mer inriktat på jakt eller liknande.
Men men den som lever får se!
victor_r
QUOTE (1MPJ @ Apr 23 2006, 22:15 ) *
Baskerproven ser olika ut från år till år så det är ingen idé att beskriva. Dessutom är det bra att leva i lite ovisshet, det hör till ;)

Grundläggandesoldatutbildningen , GSU brukar avslutas med baskerprovet. Detta är alltså efte ca 10 veckor in i utbildningen, för MP(livskvadron) kan det ske tidigare då de skall in till K1 i stan sedan.
Baskerprovet följer ofta direkt på en fältvecka vilket gör att skvadronen först ligger 1 vecka i fält och utan att komma in och återhämta på kasern så startar plötsligt baskerprovet under en mörk natt smile.gif. Det blir ca 3 "härliga"dygn.. och 10 mil senare kan det hända att man förtjänat baskern.
Baskerprovet är dock bara en del av utbildningen vissa fältveckor kan vara bra mycket värre på många sätt. Är man PB får man dessutom äran att gå två, först sitt eget sen med GB.
Vissa år har det även genomförts nått som kallats MP-test som är ett prov liknande baskerprovet men genomförs senare och mer inriktat på jakt eller liknande.

Det var ett bra svar, avslöja inte för mycket man vill ju bli överraskad/chockad =)

någon som har gjort utbildningen som säkerhetsman och skulle vilja berätta lite om den? öven någn som gjort skarp/prick skytt skulle gärna få dela med sig lite av sina erfarenheter..

mvh/victor
Grängan
QUOTE (1MPJ @ Apr 23 2006, 22:15 ) *

Instämmer med Victor, kanonsvar. Man vill ju veta lite vad som kommer hända men absolut inte allt. Sen ändrar sig det väl lite från år till år också antar jag.

Fråga: Är MP/Säk en tjänst som har mycket skarptjänst? Det här man hör om att den tillhör toppen i skarptjänst tar jag med en skopa salt men ni kanske fattar frågan och poängen? Inte-då får jag formulera om frågan sen..
1MPJ
Skarptjänst brukar vara ren MP tjänst, dvs hålla allmän ordning och säkerhet.
Därför verkar det som om livskvadron brukar få förtur på skarptjänsten.
Kan dock hända att 2.skv får en vecka eller sådär men räkna inte med mycket.

Vårat utbildningsår fick vi skarptjänst kring 11 september 2001, att vakta ambassader och Högkvarteret, tror Livskvadron var med då också. Annars var det inte mycket för 2.skv medan livskvadron hade en heldel, t.ex. övning i Polen och lite annat blandat.
Högvakten är också skarptjänst, den gick vi under 3 dagar.
victor_r
QUOTE (1MPJ @ Apr 24 2006, 09:20 ) *
Skarptjänst brukar vara ren MP tjänst, dvs hålla allmän ordning och säkerhet.
Därför verkar det som om livskvadron brukar få förtur på skarptjänsten.
Kan dock hända att 2.skv får en vecka eller sådär men räkna inte med mycket.

Vårat utbildningsår fick vi skarptjänst kring 11 september 2001, att vakta ambassader och Högkvarteret, tror Livskvadron var med då också. Annars var det inte mycket för 2.skv medan livskvadron hade en heldel, t.ex. övning i Polen och lite annat blandat.
Högvakten är också skarptjänst, den gick vi under 3 dagar.

1mpj: vad hade du för befattning när du gjorde lumpen? förstår att de skiljer sig lite eftersom det på din tid var militärpolisjägare men du får gärna beskriva den lite så man får en uppfattning.smile.gif

tänkte höra här om hur det är med utlandstjänst efter genomför utbildning i MP/säk, "måste" man göra utlandstjänst som MP? dvs föredrar de att man söker mp tjänst i us eller kan man söka alla tjänster man är kvalificerad som? vet inte om jag ska fråga här eller på soldint men nån som vet får gärna svara.

mvh
Sandström
Tjenare.
Någon som har koll på synkraven för MP/Säk?
Mourdoch
QUOTE (Sandström @ Apr 24 2006, 18:10 ) *
Tjenare.

Syn A är vad de flesta som är intagna har som jag förstått men några med b har jag stött på lite här o där. Vet dock inte vad det innebär i praktiken.
Enligt lumpen.nu så e det samma krav som för spanningsoldater, jägarsoldater och övriga säkförband.
SkövdeCarlsson
QUOTE (Mourdoch @ Apr 24 2006, 18:36 ) *
QUOTE (Sandström @ Apr 24 2006, 18:10 ) *

Tjenare.

Syn A är vad de flesta som är intagna har som jag förstått men några med b har jag stött på lite här o där. Vet dock inte vad det innebär i praktiken.
Enligt lumpen.nu så e det samma krav som för spanningsoldater, jägarsoldater och övriga säkförband.

Jag är skriven som MP/SÄK PB PA705 med inryck april 2007.
Vid min mönstring fick jag en 6:a på synen.(mönstrade Januari -05) Så jag vet inte hur den översätts till bokstav, men den begränsade ganska drastiskt mina valmöjligheter. Men har efter lite trixande fram och tillbaka med pliktverket lyckats bli MP. Om det bara blivit ett misstag (Sifra -> bokstav)eller om synkravet inte är så högt kan jag däremot inte svara på.
Sandström
QUOTE (SkövdeCarlsson @ Apr 24 2006, 20:30 ) *
Vid min mönstring fick jag en 6:a på synen.(mönstrade Januari -05) Så jag vet inte hur den översätts till bokstav, men den begränsade ganska drastiskt mina valmöjligheter. Men har efter lite trixande fram och tillbaka med pliktverket lyckats bli MP. Om det bara blivit ett misstag (Sifra -> bokstav)eller om synkravet inte är så högt kan jag däremot inte svara på.

Så du behöver alltså tjänsteglasögon för din tjänst? Eller du ha tillräcklig syn för att klara dig utan?
SkövdeCarlsson
QUOTE (Sandström @ Apr 24 2006, 21:13 ) *

Så du behöver alltså tjänsteglasögon för din tjänst? Eller du ha tillräcklig syn för att klara dig utan?

Nu blir jag osäker. Ute i det civila behöver jag glasögon för att köra bilen. Annars använder jag dom inte. Så det är kanske inte så kraftigt synfel som behövs för en 6:a i det gamla systemet? Tjänsteglasögon vet jag inget om.
Sandström
QUOTE (SkövdeCarlsson @ Apr 24 2006, 21:15 ) *
QUOTE (Sandström @ Apr 24 2006, 21:13 ) *

Nu blir jag osäker. Ute i det civila behöver jag glasögon för att köra bilen. Annars använder jag dom inte. Så det är kanske inte så kraftigt synfel som behövs för en 6:a i det gamla systemet? Tjänsteglasögon vet jag inget om.

Okej, tack för det snabba svaret Carlsson. Får se vad pliktverket har att säga om saken...
Sundance kid
QUOTE (EPO @ Apr 21 2006, 14:44 ) *

ja, jag har kommit in på den utbildningen och det är rätt "rare" att komma in pågrund av att det är bara 30st per år som blir PB. Jag är väldigt taggat på att göra lumpen så jag har tränat en del inför den.

Mina siffror är.
styrka: 9
kondition: 9
"psyke": 8
ledarskapsförmåga: 8
inskrivnings prov: 8
längd. 1.95
vikt: 85kg
BMI:22

vid mönstringen så fyllde jag i en ansökan till Kustjägarna och jag har fått en lapp där det står att jag skall åka till extra mönstring nästa år. vi får se hur det blir med KJ men jag står inskriven på PA705 Mp/säk
jag gillar att var i skogen så min mardröm blir om jag klantar mig och blir vanlig MP för jag kan varken rida eller gå i takt och jag inte rätt person att representerar Sveriges armé.

Vilka är de som Säk-plutonerna jagar på övningarna?
Jag har för mig att säk också har fler slutövningar och min fråga är vilka är de?
NBK13
QUOTE (dumle @ Apr 20 2006, 13:24 ) *

Vilka ska sticka dit?

Jag ska nog försöka ta mig dit.
1MPJ
tänkte höra här om hur det är med utlandstjänst efter genomför utbildning i MP/säk, "måste" man göra lumpen som MP? dvs föredrar de att man söker mp tjänst i us eller kan man söka alla tjänster man är kvalificerad som?

Man kan söka de flesta tjänster, sök så många som möjligt då det är många sökande på varje tjänst, har du en gång kommit in och gjort en vända så kan du få en annan tjänst nästa gång.
Flera av mina plutonskamrater har varit i både kosovo, afganisthan och kongo. Allt från signalist i staben till skyttesoldat och ren MP. Ganska mycket går att söka efter MP/säk.

De låg på 7 i det gamla systemet där det var 1-9, nu tror jag de har skärpt kraven.
Viss nedsättning går dock att ha då pliktverket kan underinskriva ett värde om dina övriga värden är över kravprofilen. I min pluton fanns ett fåtal med glasögon så det går.

Vilka är de som Säk-plutonerna jagar på övningarna?
Jag har för mig att säk också har fler slutövningar och min fråga är vilka är de?

Vilka man jagar skiljer sig från år till år men det kan väll inte vara så svårt att gissa :P
FJS, A-dyk, Norrlandsjägare eller dylikt. Olika beroende på vilka möjligheter som finns.
Under mindre övningar kan det hända att man får jaga de PB som rycker in eller någon grupp ur plutonen eller befäl, större övningar blir det andra förband.
Tänk också på att en säkpluton är jakt men den andra är inriktad på spaning, så där blir det lite övningsmöjligheter mellan plutonerna.
Slutövning brukar man bara ha en, men man kan om man har tur få vara med på några större övningar. Efter befattningsutbildningen börjar man öva samman plutonerna i minde övningar, sedan kommer skvadronsövningar där alla plutoner deltar och sedan brukar en slutövning finnas där skvadronen (ca 2 plutoner + staben) deltar i en större övning.
Grängan
QUOTE (Sundance kid @ Apr 24 2006, 23:22 ) *

ja, jag har kommit in på den utbildningen och det är rätt "rare" att komma in pågrund av att det är bara 30st per år som blir PB. Jag är väldigt taggat på att göra lumpen så jag har tränat en del inför den.

Undrar lite vart du hört att det är 30 som kommer in varje år? Jag har näligen hört 20.. Blir lite fundersam... Är det då 30 st till 2.skv som ska in?

När rycker du in?
Sundance kid
QUOTE (Grängan @ Apr 25 2006, 12:13 ) *

Undrar lite vart du hört att det är 30 som kommer in varje år? Jag har näligen hört 20.. Blir lite fundersam... Är det då 30 st till 2.skv som ska in?

När rycker du in?

De är bara 30 stycken per år som kommer in på tjänsten PA705. Men sifran kan vara olika från år till år. Men år 07 och 08 är det 30st. Men det är tydligen så många som 10st som brukar hoppa av.
Hur många som skall in på varje "skv" vet inte jag.

Vad vill befälen ha för några grabbar, vad är det dom söker för att komma in på Säk-jakt?
exempel på bra egenskaper?
och på dåliga?

Och vad är skillnaden men PB och GB?
Vad får PB göra och inte GB osv?
vad förväntas i från PB?
Grängan
QUOTE (Sundance kid @ Apr 25 2006, 16:28 ) *

När rycker du in?

De är bara 30 stycken per år som kommer in på tjänsten PA705. Men sifran kan vara olika från år till år. Men år 07 och 08 är det 30st. Men det är tydligen så många som 10st som brukar hoppa av.

Vad vill befälen ha för några grabbar, vad är det dom söker för att komma in på Säk-jakt?
och på dåliga?

vad förväntas i från PB?

Ok, jo för nu i höst när jag rycker in 18 sep så ska det tydligen rycka in 20 st PB.

Men när skulle du rycka in? 2007 eller?
victor_r
QUOTE (Grängan @ Apr 25 2006, 18:07 ) *
QUOTE (Sundance kid @ Apr 25 2006, 16:28 ) *

När rycker du in?

och på dåliga?

vad förväntas i från PB?

Ok, jo för nu i höst när jag rycker in 18 sep så ska det tydligen rycka in 20 st PB.

Men när skulle du rycka in? 2007 eller?

nåt som PB får göra men inte GB är att gå två stycken baskerprov då de den andra gången fungerar som gruppbefäl åt de som rycker in som Gb, som jag fattat det räta mig gärna om jag har fel. men självklart får de för den delen inte två baskrar=)
Rangern.gif

sen har jag faktiskt inte så mycket koll, lr de får ju göra 15 mån istället för elva:P
Sundance kid
Jag fick först på papper att jag skall in april 08 men sedan ringde jag och då fick jag reda på att det kommer att ändras till 2007 en vecka efter studenten typ.

Grängan, fint att du skall göra Mp/säk PB då får du berätt allt biggrin.gif Hur det är osv
så vi stackare som kommer att få vänta ett helt år får drömma oss bort camo.gif
Grängan
QUOTE (Sundance kid @ Apr 25 2006, 22:56 ) *
Jag fick först på papper att jag skall in april 08 men sedan ringde jag och då fick jag reda på att det kommer att ändras till 2007 en vecka efter studenten typ.

Grängan, fint att du skall göra Mp/säk PB då får du berätt allt biggrin.gif Hur det är osv
så vi stackare som kommer att få vänta ett helt år får drömma oss bort camo.gif

Hehe. Får väl bli så antar jag. Kan ju redan nu säga att soldf.com blivit ett litet beroende. Mycke o läsa...
Victor
Någon som vet om informationshelg inför inryck på livskvadron tillhör det vanliga? Hade aldrig hört talas om det innan det bruna kuvertet damp ner i brevlådan. Det blev iaf en positiv nyhet! clap.gif

/V
Grängan
QUOTE (Victor @ Apr 26 2006, 23:46 ) *
Någon som vet om informationshelg inför inryck på livskvadron tillhör det vanliga? Hade aldrig hört talas om det innan det bruna kuvertet damp ner i brevlådan. Det blev iaf en positiv nyhet! clap.gif

/V

Den kan jag faktiskt svara på. Nej det är helt nytt med infohelg på LG. Det sa en av mina blivande majorer när jag ringde angående infohelg för oss som rycker in i september. Kan även då säga att det verkade vara på gång... smile.gif
Victor
QUOTE (Grängan @ Apr 26 2006, 23:53 ) *

/V

Den kan jag faktiskt svara på. Nej det är helt nytt med infohelg på LG. Det sa en av mina blivande majorer när jag ringde angående infohelg för oss som rycker in i september. Kan även då säga att det verkade vara på gång... smile.gif

Men det är alltså nytt för både livskv. och 2.skv? Att 2.skv skulle ha haft infohelger förut skulle inte ha förvånat mig, är ju en fysiskt mer krävande tjänst. Och om jag har förstått det rätt är det på just sådana tjänster som infohelger genomförs för att minska avhopp. Det är pga av samma anledning som jag tycker det verkar skumt med infohelg på livskv, ja menar, är avhoppen så stora där?

/V

<edit>
Inlägg nr. 100, WOPPIIEE!!! :P
</edit>
Grängan
QUOTE (Victor @ Apr 27 2006, 00:05 ) *
QUOTE (Grängan @ Apr 26 2006, 23:53 ) *

/V

Men det är alltså nytt för både livskv. och 2.skv? Att 2.skv skulle ha haft infohelger förut skulle inte ha förvånat mig, är ju en fysiskt mer krävande tjänst. Och om jag har förstått det rätt är det på just sådana tjänster som infohelger genomförs för att minska avhopp. Det är pga av samma anledning som jag tycker det verkar skumt med infohelg på livskv, ja menar, är avhoppen så stora där?

/V

<edit>
Inlägg nr. 100, WOPPIIEE!!! :P
</edit>

Jag vill ju ha ut mina blivande kamrater som jag ska ha på fötterna innan jag rycker in, därför frågade jag.. Han sa då att LG aldrig lämnat ut kängor innan och inte haft infohelger men att dem funderade på att börja ha de på MP. Logiskt och bra tycker jag... MP till häst är väl också en fysiskt krävande tjänst med mycke plugg. Ni ska väl lära er rida samtidigt som ni läser till MP?
GoranS
QUOTE (Grängan @ Apr 27 2006, 00:11 ) *
Logiskt och bra tycker jag...

Varför?
victor_r
QUOTE (GoranS @ Apr 27 2006, 00:27 ) *

Varför?

det är väl alltid bra med så mycket information innan som möjligt, kan väl inte vara en nakdel att vara vä förbered även om det inte är någon jägartjänst?
Grängan
QUOTE (victor_r @ Apr 27 2006, 12:21 ) *
QUOTE (GoranS @ Apr 27 2006, 00:27 ) *

Varför?

det är väl alltid bra med så mycket information innan som möjligt, kan väl inte vara en nakdel att vara vä förbered även om det inte är någon jägartjänst?

Säger som Victor. Tycker det är logiskt och bra att man får möjlighet att se lite hur tjänsten är och få ut sina kängor innan så man hinner vänja sig vid dem? Slut - Frågor på de?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.