Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Solon
QUOTE (axelh @ Mar 31 2006, 18:46 ) *
Nu när vi ändå är inne på fysiken passar jag på att ställa en fråga. Det har ju skrivits att det är mycket avhopp från mp/säk. Har dessa avhopp mycket med den tunga ryggsäcken att göra? Är det många som får problem med ryggen och tvingas hoppa av? Eller är det mer att folk inte pallar? Jag undrar mest därför att jag provtränat en del med ryggsäck och tycker att det börjar kännas i musklerna efter någon timme med "bara" 20 kg...

Du vänjer dig fort.
björk
QUOTE (Grängan @ Apr 2 2006, 16:06 ) *
Det utbildas väl inge KB längre utan det är PB som är "högsta" en vpl kan bli, eller?
Mitt huvud orkar inte räkna men hur många PB är det alltså som "behövs" på en MPpluton?

De sista blivande KB rycker in (imorn?) på Livgardet nu. Och det "behövs" 4KB per pluton som gruppchefer och sen 2 KB som gruppchefer för MC respektive skarpskyttarna. Fast om de sista två behövs är ju en annan fråga...
SkövdeCarlsson
Tack Livdragon för det utförliga svaret.
Rycker in som PB på MP utb år 07/08

har lite funderingar på att söka vidare till PHS snarast efter lumpen. Har du någon koll på sånnt. Hört att dom inte vill ha folk som gjort som MP, men tycker själv det vore en stor merit. Specielt den rena MP utbildningen.
Wigsten
QUOTE (SkövdeCarlsson @ Apr 2 2006, 23:28 ) *

har lite funderingar på att söka vidare till PHS snarast efter lumpen. Har du någon koll på sånnt. Hört att dom inte vill ha folk som gjort som MP, men tycker själv det vore en stor merit. Specielt den rena MP utbildningen.

Hurivida man har MP-utbildning eller inte när man söker till PHS är i stort sett ovidkommande, vågar jag påstå. DÄREMOT kan befälsutbildning ses som ett plus, förutsatt att man skött sig ordentligt och fått bra betyg då givetvis. MP KAN också indikera att du har ett intresse av att bli polis, och det i sig är ju också bra, men mer än så säger ju egentligen inte din utbildning om vem du är som person, och det är det som är det viktiga när man söker...
Victor
QUOTE (Wigsten @ Apr 3 2006, 15:52 ) *

Hurivida man har MP-utbildning eller inte när man söker till PHS är i stort sett ovidkommande, vågar jag påstå. DÄREMOT kan befälsutbildning ses som ett plus, förutsatt att man skött sig ordentligt och fått bra betyg då givetvis. MP KAN också indikera att du har ett intresse av att bli polis, och det i sig är ju också bra, men mer än så säger ju egentligen inte din utbildning om vem du är som person, och det är det som är det viktiga när man söker...

Jag mailade för en tid sedan PHS och frågade just detta. Deras svar var att just MP-utbildning inte är meriterande alls, dock är genomförd värnplikt i allmänhet meriterande. De nämnde ingenting om att befälsutbildning var extra meriterande men det kan det nog vara antar jag. Enligt dem var den enda fördelen inför PHS om man genomfört värnplikt som MP att man hade provat på att studera juridik och därför var bättre förberedd. Men detta var enligt dem alltså bara bra för en själv och gör inte att man kommer in lättare.

/V
Kato
Det är riktigt synd att MP inte ger några meriter inför PHS.
Jag menar, med vilket annat sätt kan man bättre förbereda sig på det? 7.gif
Grängan
Tycker också att MP bör ses som ett "extra" plus inför PHS eftersom många verkar välja MP för att man har ett intresse för det polisiära... Men, som sagt så är det ju också ett begränsat antal MP-platser så det är iofs förståligt kanske att man inte kan "särbehandla" MP...
Mourdoch
QUOTE (Victor @ Apr 3 2006, 16:47 ) *
QUOTE (Wigsten @ Apr 3 2006, 15:52 ) *

Jag mailade för en tid sedan PHS och frågade just detta. Deras svar var att just MP-utbildning inte är meriterande alls, dock är genomförd värnplikt i allmänhet meriterande. De nämnde ingenting om att befälsutbildning var extra meriterande men det kan det nog vara antar jag. Enligt dem var den enda fördelen inför PHS om man genomfört värnplikt som MP att man hade provat på att studera juridik och därför var bättre förberedd. Men detta var enligt dem alltså bara bra för en själv och gör inte att man kommer in lättare.

/V

Hörde med min mor om saken som jobbar just med polisens rekrytering och hon sa väll ungefär
samma sak men ville endå betona att det är bra med Mp utbildningen i ryggen om man jämför med andra värnpliktiga just för att man har ett större hum om vad det handlar om. 7.gif
Tydligen så ska polisen göra ett besök på K1 i samband med livskvadrons muck för att bedriva lite rekryterings reklam och brukar gör så.
Vad det gäller själva intaget till PHS så spelar ens attityd och sätt som människa större roll än meriter.
Livdragonen

Det där har ju diskuterats mycket här på forumet. När vi var på PHS och studerade i lumpen så sa chefen för polisskolans ordningsavdelning att det var en jättestor merit att vara MP. Har talat med en hel del poliser som varit MP, dom säger att dom har haft nytta av detta.

Tror att mycket det som "Mourdoch" säger stämmer, det kvittar var man har gjort lumpen, all värnplikt är meriterande.
GoranS
QUOTE (Kato @ Apr 3 2006, 16:52 ) *

Tja, jobba och typ ha någon erfarenhet från "verkligheten" - dvs annat än att skjuta på måltavlor i skogen och gå högvakten.

Tycker också att MP bör ses som ett "extra" plus inför PHS eftersom många verkar välja MP för att man har ett intresse för det polisiära

Så intresse för det polisiära bör vara meriterande? Isåfall skulle kåren till fullo bestå av stridisar som mer ser yrket som en livsstil än ett jobb.

Så som det ser ut idag är det tio som söker på varje utbildningsplats på Polishögskolan. Medelåldern ligger närmare 30 år än 20, man konkurrerar med folk som har mycket mer i bagaget än genomförd värnplikt. Ändå tror vissa att MP-utbildning ska underlätta "ansökningen" till Nationella Insatsstrykan? Vågade ända tills nyligen tro att man lämnade sådant bakom sig i 14-årsåldern...
Wigsten
QUOTE (Grängan @ Apr 3 2006, 17:35 ) *
Tycker också att MP bör ses som ett "extra" plus inför PHS eftersom många verkar välja MP för att man har ett intresse för det polisiära... Men, som sagt så är det ju också ett begränsat antal MP-platser så det är iofs förståligt kanske att man inte kan "särbehandla" MP...

Jag vet inte hur det är med er andra, men jag kan på rak arm nämna åtminstone 15 personer i min närmaste omgivning som är ena riktiga nötter, och alla ska minsann bli poliser. Intresse för yrket är bra - om man har dom andra förutsättningarna som krävs för att bli polis. Enbart intresse i sig är ju ingen merit, trots att jag har förstått att många gärna hade sett att det hade varit det...
Grängan
QUOTE (GoranS @ Apr 3 2006, 22:34 ) *
QUOTE (Kato @ Apr 3 2006, 16:52 ) *

Tja, jobba och typ ha någon erfarenhet från "verkligheten" - dvs annat än att skjuta på måltavlor i skogen och gå högvakten.

Tycker också att MP bör ses som ett "extra" plus inför PHS eftersom många verkar välja MP för att man har ett intresse för det polisiära

Så intresse för det polisiära bör vara meriterande? Isåfall skulle kåren till fullo bestå av stridisar som mer ser yrket som en livsstil än ett jobb.

Så som det ser ut idag är det tio som söker på varje utbildningsplats på Polishögskolan. Medelåldern ligger närmare 30 år än 20, man konkurrerar med folk som har mycket mer i bagaget än genomförd värnplikt. Ändå tror vissa att MP-utbildning ska underlätta "ansökningen" till Nationella Insatsstrykan? Vågade ända tills nyligen tro att man lämnade sådant bakom sig i 14-årsåldern...

Man behöver väl inte vara en stridis bara för att man är intresserad av polisen? Jag själv har växt upp med en syster som är polis och hon har jobbat i Stockholm och i Sveg och har jobbat på rekryteringen och jobbar nu hos Säpo. Fått sånna speciella polisleksaker och dyl och har därför ett intresse för det polisiära. Nu är ju det en egen åsikt men jag har fått uppfattningen att det finns fler som har samma funderingar. För mig så kändes det ganska naturligt att söka MP/Säk då eftersom man kan kankse få ett litet "humm" om hur det är att verka som polis.
GoranS
QUOTE (Grängan @ Apr 4 2006, 10:01 ) *
Man behöver väl inte vara en stridis bara för att man är intresserad av polisen?

Nej, men vad jag försökte säga - precis som Wigsten - var att om intresse skulle vara meriterande skulle mestadelen av poliserna (försöka) vara Maurice Boscorelli, och det ligger väl inte i någons intresse. Åtminstone i min bekantskapskrets tenderar vissa lida av någon abnorm besatthet av polisen och detta intresse är tyvärr allt annat än sunt. Man blir nog lika bra polis oavsett om man lekt med polisleksaker eller inte som liten...vilket för övrigt är ett konstigt sätt att bli intresserad av yrket på B)
Grängan
QUOTE (GoranS @ Apr 4 2006, 12:27 ) *
QUOTE (Grängan @ Apr 4 2006, 10:01 ) *
Man behöver väl inte vara en stridis bara för att man är intresserad av polisen?

Nej, men vad jag försökte säga - precis som Wigsten - var att om intresse skulle vara meriterande skulle mestadelen av poliserna (försöka) vara Maurice Boscorelli, och det ligger väl inte i någons intresse. Åtminstone i min bekantskapskrets tenderar vissa lida av någon abnorm besatthet av polisen och detta intresse är tyvärr allt annat än sunt. Man blir nog lika bra polis oavsett om man lekt med polisleksaker eller inte som liten...vilket för övrigt är ett konstigt sätt att bli intresserad av yrket på B)

Jag tycker det är ganska enkelt och lätt att förstå att ett intresse kan börja så. Samma sak med bilar, får du speciella småbilar när du är liten kanske ditt intresse för bilar ökar. Omgivningen påverkar väldigt mycket. Självklart måste måste ju PHS ta ut dem som är bäst lämpade, det var inte det jag menade. Jag antar att alla som söker PHS vill utbilda sig till polis. Annars vore det ju ganska konstigt... Men sen är det en sak också vad man vill idag och om tre år. Man kan alltid ändra sig...
Skalman
Så en hel del av de som rycker in och dessutom hittat hit till forumet är alltså intresserade av polisyrket? Jag borde väl inte bli förvånad, egentligen. Själv blev jag glad när jag fick reda på att man tillbringar rätt mycket tid i skogen, eftersom jag funderar på att bli jägmästare (och kanske något mindre glad när någon sade att det blir allt mer spaning i bebyggelse, men det är bara att gilla läget).
victor_r
jag måste säga att jag håller med skalman till fullo, så mycket skog som möjligt för min del också=)
jag har funderat på att bli polis men det har inte något att göra med min MP/säk placering osm för övrigt var mitt andraval.

jag hoppas verkligen på att det blir mycket marscher och linande i skogen och många timmar i fält!

är det många här på forumet som rycker in i januari förrsten?
Mourdoch
Vilken tur att det finns 2 skvadroner med betoning på olika saker dådå B)
victor_r
aa dä gö mä så glaa
EPO
Jaha, var och mönstrade igår och fick höra att dom tydligen inte utbildar några MP/säk:are för oss 88:or (bara MP till häst). Gissa om man blev besviken....... Så det fick bli MP/säk plutonbefäl med inryckning i april 2008 istället (och få bossa över 89orna). Lite surt att få så sent, men vad ska man göra.......Någon annan som sökt den utblidningen förresten?
Skalman
Jag tror din inskrivningsförrättare var ute och cyklade där eftersom jag vet en som kommit in som PB för MP/Säk och är 88:a. Kanske så att han rycker in samtidigt som dig, men jag tror snarare att inskrivningsförrättaren missat det faktum att man på LG tydligen ska göra så att man har gemensamt inryck för alla MP GB och sedan placerar ut dem på skvadronerna när man ser vem som passar var. Men någon av de andra här som faktiskt har koll på riktigt på det hela kan säkert ge ett bättre svar, mindre fyllt med gissningar, än vad jag som inte ryckt in än kan.
MrPontus
jag var interesserad av att bli Polis innan mönstringen.
men jag visste inte vad jag ville göra lumpen som, inskrivningsförättaren föreslog att jag skulle till ett Pansarvagnskompani uppe i Boden, nej tack sa jag, då sa han "Militärpolis då?"
det var säkert psykologen som hade antecknat att jag hade sagt att jag hade sådana funderingar.
men idag så känns PHS väldigt avlägset, är totalt ostudiemotiverad. blir väl snarare väktare i så fall...
Livdragonen
QUOTE (victor_r @ Apr 4 2006, 16:27 ) *
jag måste säga att jag håller med skalman till fullo, så mycket skog som möjligt för min del också=)
jag har funderat på att bli polis men det har inte något att göra med min MP/säk placering osm för övrigt var mitt andraval.

jag hoppas verkligen på att det blir mycket marscher och linande i skogen och många timmar i fält!

Du har inte samma uppfattning efter 2-3 månader hos militärpolisen.... happy.gif
EPO
Skalman >> PB finns ju, det är ju vad jag har sökt... men då utbildas man alltså samtidigt som 89orna. Jag vet lika lite om det nya systemet som du, men på inskrivningsförrättarens dator stod det klart och tydligt "MP till häst" för GB med inryck i juli 2007. Fanns alltså INTE MP/säk med inryck juli 2007. Om dom fördelar alla på dom två olika skvadronerna under utbildningen så borde det ju inte stå "MP till häst", men vad vet jag......märkligt det där
victor_r
QUOTE (Livdragonen @ Apr 5 2006, 08:36 ) *
QUOTE (victor_r @ Apr 4 2006, 16:27 ) *

Du har inte samma uppfattning efter 2-3 månader hos militärpolisen.... happy.gif

haha nej jag kan tänka mig det:) men man kan väl lhoppas att man är lite hardcore iaf:P

håller med i fråga om det utbildas MP/SÄK för 88or. dom menade nog att det inte ubildas PB på 2 skv, men att dom seenare placeras ut lr har jag helt fel?
Lindén
Värst vad alla som ska in som MP/Säk verkar vilja bli poliser....
Själv tänkte man satsa på MHS efter lumpen, ingen annan som delar dessa tankar?
Grängan
QUOTE (Lindén @ Apr 5 2006, 20:02 ) *

Tänker så här jag... Jag vill bli polis eller YOFF. Vad man känner efter lumpen vet jag inte men just nu tänker jag så. Inom polisen skulle jag vilja testa på piketpolisen efter att ha varit "vanlig" patrullerande polis först och sen kanske söka Nationella Insatsstyrkan. Vill även jobba i Stockholm då... Men det kan ju ändras ganska mycket, så tänker jag just nu iaf. Om man söker MHS vet jag inte vart jag vill, lite sugen på att söka stridspilot... ;)
Grängan
En fråga till. Skillnaden på 2.skv och 5.skv? Har fått för mig att de som ska sitta i staben utbildas där... Stämmer det? Nån?
Patrik Ps
QUOTE (Grängan @ Apr 5 2006, 20:36 ) *
En fråga till. Skillnaden på 2.skv och 5.skv? Har fått för mig att de som ska sitta i staben utbildas där... Stämmer det? Nån?

5 skvr sköter underhållstjänst och ledning och ansvarar för bevakning av kasernområdet.

EDIT: Stavning
GoranS
QUOTE (Grängan @ Apr 5 2006, 20:14 ) *
QUOTE (Lindén @ Apr 5 2006, 20:02 ) *

Tänker så här jag... Jag vill bli polis eller YOFF. Vad man känner efter lumpen vet jag inte men just nu tänker jag så. Inom polisen skulle jag vilja testa på piketpolisen efter att ha varit "vanlig" patrullerande polis först och sen kanske söka Nationella Insatsstyrkan. Vill även jobba i Stockholm då... Men det kan ju ändras ganska mycket, så tänker jag just nu iaf. Om man söker MHS vet jag inte vart jag vill, lite sugen på att söka stridspilot... ;)

Hehe...och jag ska bli astronaut, men man kanske hinner ändra sig tills det blir aktuellt efter muck ;)
foting
QUOTE (Grängan @ Apr 5 2006, 19:36 ) *

5.skv besitter de stabsdelar som 2.skv rapporterar in till under övningar, de Stabssignalister som utbildas på 2.skv utbildas tillsammans med övriga signalister på 2.skv och har funktionen att sammanställa all information som kommer från verkansdelarna, de som är ute i skiten och gör jobbet, och sedan skicka upp den till Staben på 5.skv. huh.gif

Rent praktiskt blir det alltså att jag som signalist rapporterar in till min plutonsstab som bemannas av plutonens (oftast 2) stabssignalister som i sin tur skickar informationen vidare till den stora staben på 5.skv som beroende på vad det är för info skickar den vidare uppåt i kedjan, oftast till Und för bearbetning. ph34r.gif

Sen utbildas alla 2.skv's signalister i de tekniska delarna av främst befäl från 5.skv eftersom det är där kompetensen finns, våra egna befäl tycker mer om att bestämma hur långt vi ska springa med radioapparaterna på ryggen och testa att den verkligen räcker så långt som det står på pappret genom att snabbmarcha den sträckan och upprätta den där. Motiveras även gärna med att vi måste lära oss få in tyngden av radion i kroppen. camo.gif
victor_r
Är det någon som ligger/legat inne som har något tips på vad man ska ta med sig hemifrån vid inryck?
Skalman
@victor_r:

http://soldf.com/saker.html

jag tror man kan lita rätt bra på den sidan.
siros
Har en fråga som dök upp efter att ha läst en annan tråd. Kanske lite OT men vi kör ändå.

Kan ni som gjort Vpl som MP eller Mp/säk säga om det bedrivs utb av pistol 88. Isåfall är det bara utb eller används den på skarpa MP uppdrag?
Grängan
QUOTE (siros @ Apr 12 2006, 10:42 ) *
Har en fråga som dök upp efter att ha läst en annan tråd. Kanske lite OT men vi kör ändå.

Kan ni som gjort Vpl som MP eller Mp/säk säga om det bedrivs utb av pistol 88. Isåfall är det bara utb eller används den på skarpa MP uppdrag?

Tror de skrivits lite om det tidigare i tråden... Överlåter dock åt de mer kunniga som gjort tjänsten att svara.. ;)
björk
QUOTE (siros @ Apr 12 2006, 10:42 ) *

Jag som ligger inne på Livskvadron nu kan tyvärr informera om att bara personskydd fått utbildning på pickadoll88C. Detta på grund av att det helt enkelt inte finns till alla, befälen har sagt att det till och med är svårt att fixa så att alla befäl har var sin. Hur det är på 2.skv vet jag inte, men jag har sett en del av dom leka runt med pistol vid hussök...
siros
Jag som ligger inne på Livskvadron nu kan tyvärr informera om att bara personskydd fått utbildning på pickadoll88C. Detta på grund av att det helt enkelt inte finns till alla, befälen har sagt att det till och med är svårt att fixa så att alla befäl har var sin. Hur det är på 2.skv vet jag inte, men jag har sett en del av dom leka runt med pistol vid hussök...

Okej verkar som om P88 är eftertraktat över allt inom Fm. En fråga som dök upp för oss obildade smile.gif vad/vilka är personskydd? är det bev soldater, officerare ´?
björk
QUOTE (siros @ Apr 12 2006, 22:27 ) *

Okej verkar som om P88 är eftertraktat över allt inom Fm. En fråga som dök upp för oss obildade smile.gif vad/vilka är personskydd? är det bev soldater, officerare ´?

Personskydd är en grupp på ca 10 vpl ur stab/spec-pluton på LivSkv som sysslar med...ja personskydd. Står säkert nåt om dom i den här tråden!
Grängan
QUOTE (björk @ Apr 12 2006, 23:44 ) *
QUOTE (siros @ Apr 12 2006, 22:27 ) *

Personskydd är en grupp på ca 10 vpl ur stab/spec-pluton på LivSkv som sysslar med...ja personskydd. Står säkert nåt om dom i den här tråden!

Personskydd är just som ovan nämnt personskydd. Funkar nästan som livvaketer skulle jag tro. Men åter, jag har inte legat inne än. Men syrran som jobbar som livvakt håller på just med personskydd...
foting
Här på 2. skv så är det jaktpluton som har officiell utbildning på P88 och använder den i sin tjänst, spanplut skulle egentligen fått utbildningen men pga att det inte räcker laget runt så fick vi bara en orienterande kläm och känn på den, det var även något befäl som sa att eftersom det krävs så mycket tid åt att upprätthålla en kvalificerad nivå på pistol jämfört med karbiner och kulsprutor så funderar man på att ta bort pistol ur 2.skv's redan mycket stressade utbildningsschema och kanske istället på sikt ersätta ak5 med ett vapen mer lämpat för vår verksamhet.
Mungoose
QUOTE (Grängan @ Apr 13 2006, 07:03 ) *
Personskydd är just som ovan nämnt personskydd. Funkar nästan som livvaketer skulle jag tro. Men åter, jag har inte legat inne än. Men syrran som jobbar som livvakt håller på just med personskydd...

Antingen arbetar hon som livvakt, och är då polis...eller så är hon väktare, och håller då på med personskydd.
Victor
QUOTE (Mungoose @ Apr 13 2006, 18:17 ) *
QUOTE (Grängan @ Apr 13 2006, 07:03 ) *

Antingen arbetar hon som livvakt, och är då polis...eller så är hon väktare, och håller då på med personskydd.

Kan du förklara det där lite granna Mungoose? Vad är skillnaden mellan att vara livvakt och hålla på med personskydd? Och vem (polis/väktare) håller på med vad? Måste man vara polis för att vara livvakt? Jag hänger inte med... unsure.gif
Mungoose
QUOTE (Victor @ Apr 13 2006, 19:43 ) *
Kan du förklara det där lite granna Mungoose? Vad är skillnaden mellan att vara livvakt och hålla på med personskydd? Och vem (polis/väktare) håller på med vad? Måste man vara polis för att vara livvakt? Jag hänger inte med... unsure.gif

Absolut...

För att du ska känna dig trygg i att informationen kommer från rätt håll så arbetar jag som instruktör inom områdena juridik, bevakning, konflikthantering, självskydd med mera...utbildar inom bevakningsbranschen och arbetar för tillfället på polishögskolan med framtagningen av ny självskyddsutbildning med tyngdpunkt på handfängsel.

Enkel förklaring:
Livvakt - Polis som arbetar med bevakning av enskild person för dennes skydd. (kan även tänka mig att det finns personal inom försvarsmakten som benämns livvakter).

Personskyddsväktare - Väktare som arbetar med bevakning av enskild person för dennes skydd.

Skillnaderna är i grund inte så jättestora. Arbetet innebär mycket planering och väntan i båda fallen, och fokus ligger hela tiden på objektets säkerhet. Den stora skillnaden ligger i befogenheterna, då livvakten är polis och därför har rätt att t.ex. avvisa folk från en plats osv...en möjlighet personskyddsväktaren saknar.
Grängan
En liten fråga.. Får man som MP springa runt i kloaker? Min svåger hade/har en kompis som låg inne som MP och han hade tydligen fått springa runt i kloaker. Måste säga att jag inte frågade så mycket mer om just den grejen och han låg nog inne för 15 år sedan men nån som förstår vad jag menar och kan svara på frågan.

(Usch vad jag krånglade till det)
Lindén
Kanske står tidigare i tråden men orkar inte gå igenom hela då jag tror att jag kan få ett snabbt svar här direkt.

Fråga:
Även 2:a skvadron håller till på KavKas (K1) under sin utb?
danno
QUOTE (Grängan @ Apr 16 2006, 15:01 ) *
En liten fråga.. Får man som MP springa runt i kloaker? Min svåger hade/har en kompis som låg inne som MP och han hade tydligen fått springa runt i kloaker. Måste säga att jag inte frågade så mycket mer om just den grejen och han låg nog inne för 15 år sedan men nån som förstår vad jag menar och kan svara på frågan.

Vet inte hur det är med just kloaker men det förekommer att förband från LG övar i de många och långa kulvertar och tunnlar som finns runt, i och framförallt under Stockholm. Det är en del av konceptet att strida i bebyggelse genom att man kan flytta sig under jord och då inte synas. Det har till och med förekommit att man ridit i dessa miljöer, något som är nyttig miljöträning för både hästar och värnpliktiga =)
1MPJ
2:a skvadron håller inte till ute på k1, man är naturligtvis där ibland men man bor ej där.
Grängan
QUOTE (danno @ Apr 17 2006, 01:17 ) *
QUOTE (Grängan @ Apr 16 2006, 15:01 ) *

Vet inte hur det är med just kloaker men det förekommer att förband från LG övar i de många och långa kulvertar och tunnlar som finns runt, i och framförallt under Stockholm. Det är en del av konceptet att strida i bebyggelse genom att man kan flytta sig under jord och då inte synas. Det har till och med förekommit att man ridit i dessa miljöer, något som är nyttig miljöträning för både hästar och värnpliktiga =)

Tack för svaret...

En fråga till. Fick svar av honom genom lumpen.nu/luckan då han svarade på frågan, av de 300 dagar han låg inne så var det minst 180-200 dagar i fält. Tänkte höra lite här också om det stämmer? J*vla skoj isf, det måste väl vara mer än många andra förband va? Tänker då på liknande förband...
victor_r
det verkar som att alla pratar om 300 dagar men visst är det så att det för oss osm rycker in jan 07 har 330 dagar? på grund av det ny avärnpliktsystemet då så gott som alla utbildningar blir minst elva månader eller ä r det jag som fått det om bakfoten?
Grängan
QUOTE (victor_r @ Apr 17 2006, 12:47 ) *
det verkar som att alla pratar om 300 dagar men visst är det så att det för oss osm rycker in jan 07 har 330 dagar? på grund av det ny avärnpliktsystemet då så gott som alla utbildningar blir minst elva månader eller ä r det jag som fått det om bakfoten?

Jo det är 11 månader. Men den killen låg inne för nått år sedan... Om jag inte minns fel så var det precis innan det ändrdes... Nu är som sagt nästan alla tjänster på 11 månader, finns dock vissa tjänster på 15 månader, dessa är som följer:

UP730 Amfibieledningstekniker, Marinen
GP720 Amfibieplutonsbefäl, Marinen
UP720 Amfibietekniker, Marinen
LF945 Informationssoldat, Armén
FC700 Jägarplutonbefäl, Armén
FB900 Kustjägare, Marinen
FB700 Kustjägarplutonbefäl, Marinen
HB700 Ledningssystemplutonsbefäl, Marinen
HB715 Ledningssystemplutonsbefäl, Marinen
HB720 Ledningssystemplutonsbefäl, Marinen
PA705 MP/Säk-plutonbefäl, Armén
PD701 Signalspanare / KOS, Armén
KB701 Signalspanare/Teknisk signalspaning, Armén
HC710 Signalspaningsplutonsbefäl, Marinen
HL700 Systemtekniker, Marinen
HL715 Systemtekniker, Marinen
HL720 Systemtekniker, Marinen
GA729 Säkerhetsjaktpatrullchef, Marinen
UF702 Teletekniker/ Data-Kom, Armén
NG700 Teletekniker/ KOS, TES, Armén
PD700 Televapenplutonbefäl, Armén
PK700 Tolk/Förhörsledare, FM gemensamt

Direkt saxat från lumpen.nu
caj
QUOTE (victor_r @ Apr 17 2006, 12:47 ) *

Det borde stämma, på mitt papper står det iaf "Utbildningstiden är 327 dagar."

Edit: Puck 2:a
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.