Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
King Kill
Utdelas det spaningsbåge?
hellbeck
QUOTE (King Kill @ Mar 16 2006, 21:51 ) *
Utdelas det spaningsbåge?

Ne det brukar tilldelas Spaningssoldater.

En MilitärPolisJägare får den fin fina Militärpolisbågen.
Sundance kid
Dom tar in 30 st PB 2008 av dom så brukar ungefär 10st hoppar av.

Min fråga är hur stor skillnad är det mellan GB och PB?
Jag vet att PB kommer är 15 månader

Vad är det dom kräver av PB som dom inte kräver av GB osv?
GoranS
Det här med spaning...det låter fruktansvärt tråkigt - är det lika illa som det låter och som man fått berättat för sig?
hellbeck
QUOTE (GoranS @ Mar 16 2006, 22:30 ) *
Det här med spaning...det låter fruktansvärt tråkigt - är det lika illa som det låter och som man fått berättat för sig?

Nästan.... det är tråkigt som bara den.... tungt arbete för att få ut allt man behöver, bajsa i påse, trånga utrymmen, lite sömn och riktigt långtråkigt.

Men det är därför det är de bäst lämpade männinskorna som får dessa tjänster. Man måste vara mycket psykiskt och fysiskt stark för att orka med ett 5 dygnspass med bara 4 pers som ska dela på alla pass. Bara de bäst lämpade klarar alltså av denna tjänst. Men letar du efter någon tjänst där du får skryta över hur mycket du skjutit och hur ballt allt är så ska du nog börja leta efter något annat..... Vill du veta att du tillhör de främsta utan att behöva trycka uppe en t-shirt för att bevisa de är MPJ grejen.

Kom ihåg. Utan spaning-Ingen aning camo.gif
GoranS
Så man har skittråkigt men försöker trösta sig genom att inbilla sig att man tillhör "de främsta" för att man gör något ingen annan skulle göra frivilligt?
1MPJ
välkommen till lumpen ;)
Grängan
Personligen så tycker jag jakt låter roligare men det där löser sig när man rycker in. Blir man automatiskt gruppchef om man utbildas som PB eller?

En annan sak. Hur funkar det med permissioner och ledighet på 2.skv och MPJ?
Läste i ett annat forum att MP hade minst permis av alla i hela riket...
Tänker på en sån sak at jag är politiskt aktiv i hemkommunen och kanske hoppas att man kan vara med på nått möte under sin lumpartid. Är man ledig på helgerna eller är det sällan ledighet.

Vilka får man resa till? Är det endast dit man är skriven eller får man resa till sin flickvän t.ex? Min tjej pluggar i Luleå och själv bor jag i det glömda landskapet Härjedalen. Kommer även ha brorsan i Linköping. Kan jag åka till nått av de ställena istället?

En annan fråga: Hur funkar det med idrott på LG? Finns de nå fotbolls eller innebandylag? Eller är det turneringar och sånt mellan skvadronerna och sånt? I polare som ligger i Boden sa att det var mycket tävlingar där mellan de olika kompanierna... Har man annars möjlighet att spela i nått lag utanför?

Hacka inte på mig nu bara, jag vill göra lumpen och jag vet att man inte ska räkna med ledig tid men man kan väl höra sig för?
Livdragonen
QUOTE (Grängan @ Mar 17 2006, 08:37 ) *
1 ) Personligen så tycker jag jakt låter roligare men det där löser sig när man rycker in. Blir man automatiskt gruppchef om man utbildas som PB eller?

2) En annan sak. Hur funkar det med permissioner och ledighet på 2.skv och MPJ?
Läste i ett annat forum att MP hade minst permis av alla i hela riket...

3) Vilka får man resa till? Är det endast dit man är skriven eller får man resa till sin flickvän t.ex? Min tjej pluggar i Luleå och själv bor jag i det glömda landskapet Härjedalen. Kommer även ha brorsan i Linköping. Kan jag åka till nått av de ställena istället?

4) En annan fråga: Hur funkar det med idrott på LG? Finns de nå fotbolls eller innebandylag? Eller är det turneringar och sånt mellan skvadronerna och sånt? I polare som ligger i Boden sa att det var mycket tävlingar där mellan de olika kompanierna... Har man annars möjlighet att spela i nått lag utanför?

1 )Som Pb uttagen blir du gruppchef i en mp-grupp dom "meniga" i gruppen är uttagna GB soldater, anledningen till att man har GB uttagna soldater i grupperna finns det många åsikter om.

När jag låg inne sas det att militärpolisen krävde lägst en soldat med GB kompetens för att ha en högre "standard" på soldaterna (låter luddigt men så sas det).
En andra åsikt säger att det är för att vem som helst i gruppen ska kunna ta befälet över tex en bevakningsgrupp vid ett krisigt läge.
En tredje mening säger att det är för att inge förtroende hos övriga soldater i FM.
Alla i gruppen blir korpraler efter 6 månader och senare furirer vid muck, förutom pb elven som går sin egna befälsgång
En militärpolis som är korpral kanske får mer respekt med sig vid tex en fältinspektion än en menig militärpolis ;)

2 )Jag har också hört att MP har det största tidsuttaget som man får ha i lumpen. det är intensivt från början till slut, utbildningen är omfattande och kräver mycket tid, ibland hände det att vi fick permis på lördagen och skulle vara tllbaka på måndag morgon igen, för mig personligen som hade 60 mil till regementet var det ingen större ideè att åka hem.
Men jag tycker att man fick gott om permisioner, men det kanske är min ensamma åsikt.

3) Till den ort du är mantalsskriven på, du kommer få tågbiljetter inför varje permission. Har för mig att man kan ansöka om att åka till andra orter men jag tror det är svårt. Du kommer dock att få ett vpl kort som du åker gratis på alla bussar och tunnelbanor i hela landet.

4) Det finns gått om arrangemang på LG, det som anordnas är bla LGs dag då det brkar vara en kombinerad tävling mellan orientering, hinderbana och puttande av terrängbil. Tävling mellan alla skvadroner och kompanier på hela Livgadet, mycket populärt. Dragonmilen som är löpning, gardesmilen som är löpning, dragonjakten som är orientering, Gardesnatta som är natt orientering mm, mm. utöver detta så är det självklart fysisk träning 2-3 ggr i veckan, ibland innebandy, ibland löpning. På fritiden brukade vi när det inte var snö spela fotboll mellan skvadronerna på fritiden.

Hoppas du är lite nöjd med svaren.
Grängan
[quote name='Livdragonen' date='Mar 17 2006, 09:12 ' post='439644']
[/quote]

1 )Som Pb uttagen blir du gruppchef i en mp-grupp dom "meniga" i gruppen är uttagna GB soldater, anledningen till att man har GB uttagna soldater i grupperna finns det många åsikter om.

När jag låg inne sas det att militärpolisen krävde lägst en soldat med GB kompetens för att ha en högre "standard" på soldaterna (låter luddigt men så sas det).
En andra åsikt säger att det är för att vem som helst i gruppen ska kunna ta befälet över tex en bevakningsgrupp vid ett krisigt läge.
En tredje mening säger att det är för att inge förtroende hos övriga soldater i FM.
Alla i gruppen blir korpraler efter 6 månader och senare furirer vid muck, förutom pb elven som går sin egna befälsgång
En militärpolis som är korpral kanske får mer respekt med sig vid tex en fältinspektion än en menig militärpolis ;)

2 )Jag har också hört att MP har det största tidsuttaget som man får ha i lumpen. det är intensivt från början till slut, utbildningen är omfattande och kräver mycket tid, ibland hände det att vi fick permis på lördagen och skulle vara tllbaka på måndag morgon igen, för mig personligen som hade 60 mil till regementet var det ingen större ideè att åka hem.
Men jag tycker att man fick gott om permisioner, men det kanske är min ensamma åsikt.

3) Till den ort du är mantalsskriven på, du kommer få tågbiljetter inför varje permission. Har för mig att man kan ansöka om att åka till andra orter men jag tror det är svårt. Du kommer dock att få ett vpl kort som du åker gratis på alla bussar och tunnelbanor i hela landet.

4) Det finns gått om arrangemang på LG, det som anordnas är bla LGs dag då det brkar vara en kombinerad tävling mellan orientering, hinderbana och puttande av terrängbil. Tävling mellan alla skvadroner och kompanier på hela Livgadet, mycket populärt. Dragonmilen som är löpning, gardesmilen som är löpning, dragonjakten som är orientering, Gardesnatta som är natt orientering mm, mm. utöver detta så är det självklart fysisk träning 2-3 ggr i veckan, ibland innebandy, ibland löpning. På fritiden brukade vi när det inte var snö spela fotboll mellan skvadronerna på fritiden.

Hoppas du är lite nöjd med svaren.
[/quote]

Jo, jag är ganska nöjd. Tack för svaren. Man får helt enkelt borra ner huvudet och försöka se till att man får åka till tjejen ibland. Kan tänka mig att man kanske kan boka om biljetten om det blir billigare eller? Trots att jag inte ryckt in känner man lite att när man väl kommer dit så vill man göra allt man kan för att MPJ ska gynnas i alla lägen.

Hur har det sett ut på de där tävlingarna? Kan tänka mig lite att MPJ ska vara i toppen när det gäller löpning och orientering. Vi ska väl inte göra annat än att ligga i skogen?

1) Där kan jag ju passa på att fråga om du har nån uppfattning om hur mycket fält det är?

2) Hur ser det ut med vinterutbildning? Stockholm kan ju faktiskt vara utan snö också även om det inte gäller nu i viter.

3) Jag har läst här i tråden att det bedrivs utbildning på andra ställen, vad är det för sorts utb och vart är den då? Älvdalens skjutfält har jag hört nått litet rykte om.

4) Är det Berghaus 110 liters varje gång man ska ut i skogen? Man vänjer sig väl att bära 50 kg efter ett tag antar jag..

5) Det här med spaning och jakt, valdes det ut av befälen. Det tror jag ingen svarat på.

6) Hur stor e egentligen skillnaden på MPJ och vanlig jägare? Verkar ju som vi har en jägartjänst också desto mer man läser och pratar med folk.

7) Jag har fattat det som att jag får göra två baskermarscher eftersom jag ska in som pb, först min egen och sen när övriga gb har ryckt in.

8) Kan någon förklara lite hur tredje termin blir för oss som vill söka den?

De här frågorna kanske många fler undrar över också... Vad vet jag..
MPJ verkar vara den bästa utb man kan få i vpl. Borra ner huvudet nu och kör vidare.
Skalman
Jag tycker spaning låter roligare än jakt, men så är jag ju skogsfanatiker också. Och om spaning inte är lika "eftertraktat" som jakt så bådar det gott för att man ska kunna hamna där, om det nu är så att man får byta/välja pluton. Men, som Grängan sade: Hur tas plutonerna ut, egentligen?
hellbeck
QUOTE (Skalman @ Mar 17 2006, 14:01 ) *
Jag tycker spaning låter roligare än jakt, men så är jag ju skogsfanatiker också. Och om spaning inte är lika "eftertraktat" som jakt så bådar det gott för att man ska kunna hamna där, om det nu är så att man får byta/välja pluton. Men, som Grängan sade: Hur tas plutonerna ut, egentligen?

Tyvär kommer ni nog att kunna välja i den utsträckningen. En av plut. kommer att vara spaningspluton och en kommer att vara jakt pluton. Sen får ni bara hålla tummarna att ni hamnar på den pluton som gör det ni hellst vill göra.
GoranS
Lottar dom in folk i plutonerna eller går dom efter mönstringsresultaten? Med min 6a i kondition blir jag väl placerad i spaningspluton...
Skalman
QUOTE (hellbeck @ Mar 17 2006, 14:34 ) *
Tyvär kommer ni nog att kunna välja i den utsträckningen. En av plut. kommer att vara spaningspluton och en kommer att vara jakt pluton. Sen får ni bara hålla tummarna att ni hamnar på den pluton som gör det ni hellst vill göra.

Nu förstod jag nästan, men inte riktigt helt, tror jag. Man kommer alltså att vara utplacerad på en pluton redan från början, men den mikroskopiska chansen att få byta är större från jakt till spaning än tvärtom, eller? Glömde du kanske bara ett "inte" i meningen "Tyvärr kommer ni nog (inte) att kunna välja i den utsträckningen"?
Grängan

Men hur blir det för oss som ska in som pb? Blir 10 av 20 st spaning och 10 av 20 jakt direkt? Känns lite för mig som att det kanske skulle avgöras efter gsu:n.
hellbeck
QUOTE (Grängan @ Mar 17 2006, 15:33 ) *

Men hur blir det för oss som ska in som pb? Blir 10 av 20 st spaning och 10 av 20 jakt direkt? Känns lite för mig som att det kanske skulle avgöras efter gsu:n.

Ok nu ska jag vara så tydlig jag kan

Ni kommer att rycka in i antingen första eller andra MPj pluton. En av dessa är jakt. En av dessa är spaning. Dessa är förutbestämda eller bestäms under utbildningens gång av era befäl. Den pluton ni tillhör blir alltså antingen spaning eller jakt. Inga fyskrav eller motsvarande. Målet är två jämna plutoner.
Ni kommer att kunna både jakt och spaning men kommer att bli NÅGOT mer insatta i det ena.
För PB kan jag tänka mig att ni bara helt sonika blir satta i någon pluton och så får ni se vilken som blir vilken när utbildningarna för GB börjar.

Eventuellt kommer det att till en viss utsträckning finnas möjligheter att påverka vilken pluton som kommer att bli vilken. Men jag kan nästan garantera er att ni inte kommer att kunna byta pluton under värnplikten om ni inte har en riktigt bra anledning.

Slut.
Frågor på de?
Skalman
Tack så mycket! Ja, då är det bara att hoppas på att man hamnar där man vill då... Inte för att det spelar så stor roll för mig personligen, egentligen, men det är ju gratis att önska.
Livdragonen
QUOTE (Grängan @ Mar 17 2006, 09:34 ) *
QUOTE (Livdragonen @ Mar 17 2006, 09:12 ) *

1) Där kan jag ju passa på att fråga om du har nån uppfattning om hur mycket fält det är?

2) Hur ser det ut med vinterutbildning? Stockholm kan ju faktiskt vara utan snö också även om det inte gäller nu i viter.

3) Jag har läst här i tråden att det bedrivs utbildning på andra ställen, vad är det för sorts utb och vart är den då? Älvdalens skjutfält har jag hört nått litet rykte om.

4) Är det Berghaus 110 liters varje gång man ska ut i skogen? Man vänjer sig väl att bära 50 kg efter ett tag antar jag..

5) Det här med spaning och jakt, valdes det ut av befälen. Det tror jag ingen svarat på.

6) Hur stor e egentligen skillnaden på MPJ och vanlig jägare? Verkar ju som vi har en jägartjänst också desto mer man läser och pratar med folk.

7) Jag har fattat det som att jag får göra två baskermarscher eftersom jag ska in som pb, först min egen och sen när övriga gb har ryckt in.

MPJ verkar vara den bästa utb man kan få i vpl. Borra ner huvudet nu och kör vidare.

Jag ska göra ett försök att svara på dina frågor...

1) Det är en hel del fält, ja. Någon uppfattning om hur mycket är svårt att säga.

2) Det året jag låg inne hade vi ingen vinterutbildning alls förutom lektioner i hur man aktar sig för att förfrysa tummen etc. Jag vet att tidigare utb år så har man haft vinter utbildning uppåt landet.

3) Älvdalens sjutfält? Har dock inte jag hört talas om. Om utbildningen förläggs på andra platser beror mycket på vilken befattning du får. Det utb året jag låg inne så bedrevs tex KSP utbildningen på ett sjutfält norr om Uppsala. Säkmännen tillbringade delar av utbildningen på I19 i Boden mm. gemensamma utbildningar i tex LEC sök (genomsök av fastighet) bedrevs i centrala Stockholm. Allt detta förmodar jag kan ändras ganska kraftfullt från år till år.

4) Ja det gör man....ett tips är att träna ben och rygg lite extra så du inte drabbas av skador

5) När jag låg inne så var det förutbestämt när vi ryckte in....jag tror inte att man gick på kondition mm utan det var nog ett rent lotteri. Eftersom alla MP har samma kravprofil så tror jag inte att befälen lägger ner så stor kraft i att satsa på just jaktplutonen. Enl mig finns det heller inget som talar för att man behöver vara mer vältränad på jakt pluton än span.

6) Militärpolisjägarna lades ner i samband med att Försvarsmakten bildade en säkerhetsbataljon (Säkbat). Innanför grindarna på Livgardet benäms dock fortfarande 2 skv som MPJ. På Livgardets dragonbataljon lever ofta traditionerna vidare trots att något har lagts ner tex K1 och MPJ. Detta har jag absolut ingeting emot. Jag tycker att uppgifterna som löses är likformiga uppgifter som övriga j- förband i Sverige utför. Eftersom att jag inte har gjort jägartjänst kan jag heller inte ge dig något svar på denna frågan var beträffar vad som skulle krävas och inte, och hur stor en eventuell skillnad skulle vara.

7) Det stämmer, du kommer genomföra två baskerprov. Vid det andra tillfället har du dessutom en grupp som förväntar sig att du leder dom rätt. Du kommer inte få två baskrar.

8) Vet ej

Hoppas återigen att du blir nöjd med svaren
Grängan
QUOTE (Livdragonen @ Mar 23 2006, 17:04 ) *
QUOTE (Grängan @ Mar 17 2006, 09:34 ) *

QUOTE (Livdragonen @ Mar 17 2006, 09:12 ) *

Jag ska göra ett försök att svara på dina frågor...

1) Det är en hel del fält, ja. Någon uppfattning om hur mycket är svårt att säga.

2) Det året jag låg inne hade vi ingen vinterutbildning alls förutom lektioner i hur man aktar sig för att förfrysa tummen etc. Jag vet att tidigare utb år så har man haft vinter utbildning uppåt landet.

3) Älvdalens sjutfält? Har dock inte jag hört talas om. Om utbildningen förläggs på andra platser beror mycket på vilken befattning du får. Det utb året jag låg inne så bedrevs tex KSP utbildningen på ett sjutfält norr om Uppsala. Säkmännen tillbringade delar av utbildningen på I19 i Boden mm. gemensamma utbildningar i tex LEC sök (genomsök av fastighet) bedrevs i centrala Stockholm. Allt detta förmodar jag kan ändras ganska kraftfullt från år till år.

4) Ja det gör man....ett tips är att träna ben och rygg lite extra så du inte drabbas av skador

5) När jag låg inne så var det förutbestämt när vi ryckte in....jag tror inte att man gick på kondition mm utan det var nog ett rent lotteri. Eftersom alla MP har samma kravprofil så tror jag inte att befälen lägger ner så stor kraft i att satsa på just jaktplutonen. Enl mig finns det heller inget som talar för att man behöver vara mer vältränad på jakt pluton än span.

6) Militärpolisjägarna lades ner i samband med att Försvarsmakten bildade en säkerhetsbataljon (Säkbat). Innanför grindarna på Livgardet benäms dock fortfarande 2 skv som MPJ. På Livgardets dragonbataljon lever ofta traditionerna vidare trots att något har lagts ner tex K1 och MPJ. Detta har jag absolut ingeting emot. Jag tycker att uppgifterna som löses är likformiga uppgifter som övriga j- förband i Sverige utför. Eftersom att jag inte har gjort jägartjänst kan jag heller inte ge dig något svar på denna frågan var beträffar vad som skulle krävas och inte, och hur stor en eventuell skillnad skulle vara.

7) Det stämmer, du kommer genomföra två baskerprov. Vid det andra tillfället har du dessutom en grupp som förväntar sig att du leder dom rätt. Du kommer inte få två baskrar.

8) Vet ej

Hoppas återigen att du blir nöjd med svaren

Tack för svaren. Många andra blir nog glada för lite svar också.. ;)
axelh
QUOTE (Grängan @ Mar 23 2006, 17:35 ) *
Tack för svaren. Många andra blir nog glada för lite svar också.. ;)

Helt rätt Grängan, det är kul att få höra lite om utbildningen redan nu.

Livdragonen skriver något om "säkmännen", vilka är det? Alla Mpj?
Skalman
Nej, det är en av de olika befattningarna (som gruppchef, hundförare, prickskytt etc.) som man kan få på 2:a skvadron. Det står rätt tidigt i tråden litet om vad de gör.
Livdragonen
QUOTE (Skalman @ Mar 23 2006, 20:57 ) *
Nej, det är en av de olika befattningarna (som gruppchef, hundförare, prickskytt etc.) som man kan få på 2:a skvadron.

Säkmän utbildades även på Livskvadron under mitt utbår. Säkmännen på Livskv fick en omfattande specialistutbildning i "gripande av farlig person"
Man övade otroligt mycket LEC sök (Law Enforcement Clearing) som är tyst genomsök av byggnad, en beprövad teknik som nationella insatsstyrkan inom polisen har arbetat fram.
Säkmännen beväpnades även med granattillsats på Ak 5:an B)
Grängan
QUOTE (Livdragonen @ Mar 25 2006, 16:47 ) *

Nej, det är en av de olika befattningarna (som gruppchef, hundförare, prickskytt etc.) som man kan få på 2:a skvadron.

Säkmän utbildades även på Livskvadron under mitt utbår. Säkmännen på Livskv fick en omfattande specialistutbildning i "gripande av farlig person"
Man övade otroligt mycket LEC sök (Law Enforcement Clearing) som är tyst genomsök av byggnad, en beprövad teknik som nationella insatsstyrkan inom polisen har arbetat fram.

Jag drar en egen slutsats nu men om man då utbildas till säkman då kanske man har lite större chans att söka till nationella insatsstyrkan sen. Man har ju redan en utb i LEC då...

Livdragonen vilket år låg du inne? Vet inte om du sagt det?

BTW, någon som har koll på vilka MP som var i Norge på slutövning och vilka som var i Stockholm? Läste att de MP som var i Norge körde LEC på en byggnad där uppe. Nån som vet?
björk
QUOTE (Grängan @ Mar 25 2006, 16:57 ) *

Jag drar en egen slutsats nu men om man då utbildas till säkman då kanske man har lite större chans att söka till nationella insatsstyrkan sen. Man har ju redan en utb i LEC då...

BTW, någon som har koll på vilka MP som var i Norge på slutövning och vilka som var i Stockholm? Läste att de MP som var i Norge körde LEC på en byggnad där uppe. Nån som vet?

Det var vi från LivSkv som drog till Norge. Bildade en multinationell MP-bataljon med norrmännen och engelsmännen och körde både LEC och offensivt sök förutom lite kravaller. Sen blev en pluton luftburen (lånade norrmännens helikoptrar) och gjorde ett tillslag mot en byggnad.
Roligt att vi fick helikopterutbildning och att vi fick använda oss av utbildningen...
Victor
De låter ju minst sagt askul!!!

Jag var och kollade på övningen på Kungsholmen idag, 2. skvadron var där och pangade en hel del. Det var nästan bara dem man såg göra någonting under den tiden jag var där, de flesta andra soldater lökade och vissa sov dry.gif i sina fordon... banghead.gif

I övrigt fanns det en massa ögongodis för oss MÖP:ar där. Och inga avgränsningar what so ever. Bara att fråga vilken blågul som helst om hörselskydd och sen kunde man i princip stå och klappa soldaterna på axeln om man ville det smile.gif Besök rekommenderas!
Grängan
Här kommer en adress som kan vara trevlig som jag hittade. Satt och slöslog på olika ord på altavista och vips, MP/Säk 05/06 hade en hemsida...

http://medlem.spray.se/spanpluton/
victor_r
QUOTE (Grängan @ Mar 25 2006, 16:57 ) *

tänkte bara se till så jag fattat rätt, vilket jag säkert inte har. men finns det alltså en befattning som heter säkerhetsman som man kan utbildas till i de olika MP/SÄK grupperna? i så fall finns den både inom jägar och spaningsplutonerna?
hellbeck
Du menar spaning och jakt plut. på 2.skv.

Svar ja
Livdragonen
Häftigt att Livskv bildar multinationell bataljon. det hade man inte tackat nej till. vi var förvisso också i Norge på NATO övning men det här verkar grymmare och me lärorikt.

Då är det snart dags för K1 igen då för livskvadron? Det skedet börjar väll nu?
DiamondBlue
Jag känner att jag måste komma med ett par rättelser till det som har skrivits tidigare i tråden...

Hur många plutoner och om de är jakt/spanings -plutoner är jag ganska säker på att det är olika från år till år. Exempel: i år så blev en j-pluton spanpluton eftersom det bara levererades 2 av 8 beställda hundar.
Att spaningsplutonen får utbildning på jakt och tvärt om är inget som jag upplevt, men det kan ju vara olika från år till år på den punkten också.
Det är inte berghausryggsäckar som används nu. Det är lk100, http://www.recon.se/product_info.php?cPath=26&products_id=86
Iaf så är 2.skv ett prioriterat förband som får ut bra utrustning och får bra utbildning.
victor_r
tack så mycket för rättelserna, låter väldigt bra.
ligger du inne nu i år alltså? vore roligt om du kunde berätta lite mer om din utbildning i så fall. ska själv rycka in i januari på 2 skv
Grängan
QUOTE (DiamondBlue @ Mar 30 2006, 20:11 ) *
Jag känner att jag måste komma med ett par rättelser till det som har skrivits tidigare i tråden...

Hur många plutoner och om de är jakt/spanings -plutoner är jag ganska säker på att det är olika från år till år. Exempel: i år så blev en j-pluton spanpluton eftersom det bara levererades 2 av 8 beställda hundar.
Att spaningsplutonen får utbildning på jakt och tvärt om är inget som jag upplevt, men det kan ju vara olika från år till år på den punkten också.
Det är inte berghausryggsäckar som används nu. Det är lk100, http://www.recon.se/product_info.php?cPath=26&products_id=86
Iaf så är 2.skv ett prioriterat förband som får ut bra utrustning och får bra utbildning.

Hur mycke väger ryggsäcken ungefär? Har du koll på det?

Tänkte på en sak. Vi är ju 20 st PB som ska in och sen så skulle det in ca 130 st som GB. Det är alltså 150 st som ska in som MP. Blir det då ungefär 75 st på jakt och 75 st på span? Någon som har koll på det?
KryptoGB
Någon som kan beskriva hur stabsgruppen på livskvadron ser ut samt vad dom mestadels syslar med?

Har ju själv hamnat i den.
Livdragonen
QUOTE (KryptoGB @ Mar 31 2006, 12:40 ) *
Någon som kan beskriva hur stabsgruppen på livskvadron ser ut samt vad dom mestadels syslar med?

Jag antar att det är SOS pluton du menar (Stab och Special). Dom organiserar en mängd saker och är en oerhört viktig länk på skvadronen. Dom upprättar militärpolis station i fält med allt vad det innebär från avrapporteringsrum med datorer till arrestlokaler mm och har fullständig koll på det, vidare organiserar plutonen en form av ledningscentral inne på station och är ganska sällan ute och genomför MP uppdrag. Dom organiserar även personskyddsgruppen (livvaktsstyrka) på Livskv.

Vidare organiserar plutonen en reparationsgrp och en transportgrupp (lastbil).
Stabsgruppen fungerar som ledningscentral och ser till att manskapet på fältet kan sköta sina uppgifter. Man hjälper vakthavande befälet på station genom att organisera och ålla reda på alla pågående insatser. Man analyserar hotbilder mm, mm.
Allt detta bygger som vanligt på utb året 04/05
foting
Att span- och jaktpluton inte får ta del av varandras utbildningar i samma grad som under MPJ-tiden är på grund av att MPJ till skillnad från MP/Säk utbildades på att klara av hela spektrat av uppgifter inom både span och jakt så att de kunde användas till så mycket som möjligt. MP/Säk har istället för en bredare bas valt att ge de olika plutonerna spetskompetens och utrustning inom just sitt specifika område, vilket är trevligt eftersom man bedömt lever något längre där ute om man är bäst på det man gör.

Jag har för övrigt aldrig hört ett befäl använda termen MPJ under hela tiden jag legat inne, och jag muckar om mindre än två månader, så det här med att MPJ fortfarande lever kvar innanför grindarna verkar inte stämma, åtminstone inte inom 2.Skv.

Ni som är intresserade av att veta hur mycket vi bär i LK100an kan notera att jag som signalist oftast bär tyngst och min brukar ligga på strax över 50-strecket. Den andre signalisten i vår grupp som väger någonstans runt 65-70 har det lagom roligt när han försöker ta befälet över sin packning, det är tur för honom att han är en 65-kilosklump av sega muskler och pannben...

Jag vet inte hur de gör med KB/PB-utbildningen nu men våra gruppchefer samutbildades iaf med de blivande gruppcheferna på 5.skv och även på Livskv, så att det skulle bli 20 till 2.skv låter rätt så orimligt, det får iaf inte plats 20 grupper i vår kasern så antingen får vi bygga ut eller så kommer det bli gruppchefer som inte får någon grupp att basa över.

Sen att man skulle dela upp hela årskullen i 50/50 span och jakt är inte heller helt rimligt, speciellt inte om man tänkte sig 75 pers i varje pluton.. Jag vet iofs inte hur de bestämde när de gjorde uppdelningen för vår årskull, men bristen på hundar åt jaktpluton är ju styrande på sitt sätt.
Patrik Ps
QUOTE (Grängan @ Mar 31 2006, 12:26 ) *

Tänkte på en sak. Vi är ju 20 st PB som ska in och sen så skulle det in ca 130 st som GB. Det är alltså 150 st som ska in som MP. Blir det då ungefär 75 st på jakt och 75 st på span? Någon som har koll på det?

Du måste nog räkna emd ett bortfall på 25% bland Gb-folket. Eller tar jag i lite väl mycket nu?
Grängan
QUOTE (foting @ Mar 31 2006, 14:11 ) *
Jag vet inte hur de gör med KB/PB-utbildningen nu men våra gruppchefer samutbildades iaf med de blivande gruppcheferna på 5.skv och även på Livskv, så att det skulle bli 20 till 2.skv låter rätt så orimligt, det får iaf inte plats 20 grupper i vår kasern så antingen får vi bygga ut eller så kommer det bli gruppchefer som inte får någon grupp att basa över.

Sen att man skulle dela upp hela årskullen i 50/50 span och jakt är inte heller helt rimligt, speciellt inte om man tänkte sig 75 pers i varje pluton.. Jag vet iofs inte hur de bestämde när de gjorde uppdelningen för vår årskull, men bristen på hundar åt jaktpluton är ju styrande på sitt sätt.

QUOTE (Patrik Ps @ Mar 31 2006, 15:08 ) *
QUOTE (Grängan @ Mar 31 2006, 12:26 ) *

Du måste nog räkna emd ett bortfall på 25% bland Gb-folket. Eller tar jag i lite väl mycket nu?

Det har ju pratats tidigare i tråden om ett stort överintag på MP/Säk eftersom många hoppar av. Men det jag inte förstår är att när jag pratat med folk både på LG och PV så har båda sagt att det är 20 st som ska rycka in som MP/Säk-pb på 2.skv. De har även sagt att vi är de enda som rycker in 18 september... Egentligen så vet jag inte varför jag frågar så mycke men man har ju hört om folk som trott att dem blivit placerade på en tjänst men ryckt in och då fått reda på att dem inte alls var placerade på den tjänsten. (vilken lång mening)

Självklart så gör vi ju lumpen mest för vårat lands skull men jag personligen ligger helst på 2.skv. Men vill FM ha mig på en annan tjänst så ställer jag upp.

MP/Säk har jag förtsått är just en av de tuffare utbildningarna som inte kräver extramönstring. Stämmer eller stämmer inte det? Kan någon ge ett bra svar på det?

En till fråga som jag kom på nu: Är de mycket SIB på MP/Säk 2.skv?
1MPJ
Ja det är fysiskt jobbigt, tittar man på Försvarets fyskrav hamnar MP/säk i kategori 2 tillsammans med andra säkförband o jägare.
Dvs. den efter KJ och FJS.
Grängan
QUOTE (1MPJ @ Mar 31 2006, 16:11 ) *
Ja det är fysiskt jobbigt, tittar man på Försvarets fyskrav hamnar MP/säk i kategori 2 tillsammans med andra säkförband o jägare.

Kan man se de där kategorierna någonstans? Antar att de gäller vpl... SSG är väl tuffast men de är ju något man söker till efter vpl också...
axelh
Nu när vi ändå är inne på fysiken passar jag på att ställa en fråga. Det har ju skrivits att det är mycket avhopp från mp/säk. Har dessa avhopp mycket med den tunga ryggsäcken att göra? Är det många som får problem med ryggen och tvingas hoppa av? Eller är det mer att folk inte pallar? Jag undrar mest därför att jag provtränat en del med ryggsäck och tycker att det börjar kännas i musklerna efter någon timme med "bara" 20 kg...
Mourdoch
QUOTE (Grängan @ Mar 31 2006, 18:42 ) *

Kan man se de där kategorierna någonstans? Antar att de gäller vpl... SSG är väl tuffast men de är ju något man söker till efter vpl också...

I fmfyss står riktlinjerna för fys kraven, den finns som adobe dokument på mil.se .
klass D är den tyngsta med kust och fallskärms jägarförband klass C är jägarförband eller förband inom säkerhetsbataljon
Patrik Ps
QUOTE (Grängan @ Mar 31 2006, 18:42 ) *

Titta vad snäll jag är happy.gif

EDIT: Läs igenom PDF dokumentet längst ned...

EDIT 2: Ytterligare lite läsning för blivande MP
SkövdeCarlsson
Livdragonen:
Läste det du skrev om SoS plutonen på Livskvadron. Bra skrivet.
Tänkte att du kanske kan skriva lite om de andra. Finns det flera olika på livskvadron?
Ska ryka in som 15 månaders där fun_icon_nana.gif och vill veta lite vad som finns.
Livdragonen
QUOTE (SkövdeCarlsson @ Apr 1 2006, 01:03 ) *
Livdragonen:
Tänkte att du kanske kan skriva lite om de andra. Finns det flera olika på livskvadron?
Ska ryka in som 15 månaders där fun_icon_nana.gif och vill veta lite vad som finns.

Det finns två plutoner utöver sos pluton. Dom två plutonerna är "köttet". Varje pluton förutom SOS plut bildar oftast 4 grupper, i varje grp finns ca 10 medlemar, beroende på hur många som har hoppat av osv.

Dessa två plutoner sköter all polistjänst.
Varje grp är utrustad med KSP 90 skytt, KSP 58 skytt, 2 st prickskyttar (skarpskyttar), 2 st förare på Pansarterrängbil 203, 2 st signalister, 2 sökmän som är specialutbildade i gripande av farlig person.
Givetvis finns också gruppchef och stf gruppchef.
Alla i gruppen har sin egen befattning, alla uppdrag utförs alltid gemensamt.

Alla i gruppen besitter kompetensen att utföra polisarbetet, utredningar osv och alla gör det, undantag för skarpskyttarna som ofta är ute på längre ensamma uppdrag.
Plutonerna besitter en knivskarp kompetens i att utföra eskorter, genomsök av fastighet, insats mot folkmassa, gripande av farlig person mm. Detta tränas även och genomförs gruppvis, plutonsvis och även skvadronsvis (kompanivis).
På uppdrag åker grupperna i en pansarterrängbil och en minibuss MB sprinter.

Plutonerna kan ibland dela upp sig i troppar dvs hälften/hälften och genomföra uppdrag.
Bla sker detta under högvaktsperioden.
Ridutbildningen genomförs samtidigt som den tunga juridik utbildningen. Då är det alltid en av plutonerna som ansvarar för det 90 tal hästar som finns på regementet.
Detta blir i längden en tuff syssla.
Detta med briden högvakt är ju ett omdiskuterat ämne här. Min åsikt är att det är det finaste jag gjort som är svårt att beskriva och måste upplevas.
Det är långt ifrån enkelt och fördelaktigt att utbildas både i beriden tjänst och till militärpolis. Självklart tar hästutbildningen tid som kunnat användas till soldatutbildning.

En viktig anledning till att den moderna försvarsmakten skall fortsätta med hästar och ridning är den attityd och den inställning som krävs av människor som hanterar dem. Det krävs mod att sitta upp på en häst. För den oerfarne kan det krävas kurage att rykta en häst, för den mer erfarne är det kanske regementets hopptävlingar som är utmaningen. Reder man inte ut att ta komandot över en häst, hur ska man då kunna göra det över "buset".

Officerarna vid militärpolisen kräver ett enormt gott omdöme, omsorg, empati, mod. Detta kommer med utbildningen. Officerarna trycker hårt på att vidareutveckla dessa kunskaper, dom trycker på att det är viktigt i militärpolistjänsten och inte minst i den beridna högvakten.
King Kill
Används hästar i utbildningen (förutom högvakt), tex i insats mot folkmassa?
Grängan
QUOTE (Livdragonen @ Apr 1 2006, 10:51 ) *

Livdragonen:

Det finns två plutoner utöver sos pluton. Dom två plutonerna är "köttet". Varje pluton förutom SOS plut bildar oftast 4 grupper, i varje grp finns ca 10 medlemar, beroende på hur många som har hoppat av osv.

Dessa två plutoner sköter all polistjänst.
Varje grp är utrustad med KSP 90 skytt, KSP 58 skytt, 2 st prickskyttar (skarpskyttar), 2 st förare på Pansarterrängbil 203, 2 st signalister, 2 sökmän som är specialutbildade i gripande av farlig person.
Givetvis finns också gruppchef och stf gruppchef.
Alla i gruppen har sin egen befattning, alla uppdrag utförs alltid gemensamt.

Alla i gruppen besitter kompetensen att utföra polisarbetet, utredningar osv och alla gör det, undantag för skarpskyttarna som ofta är ute på längre ensamma uppdrag.
Plutonerna besitter en knivskarp kompetens i att utföra eskorter, genomsök av fastighet, insats mot folkmassa, gripande av farlig person mm. Detta tränas även och genomförs gruppvis, plutonsvis och även skvadronsvis (kompanivis).
På uppdrag åker grupperna i en pansarterrängbil och en minibuss MB sprinter.

Plutonerna kan ibland dela upp sig i troppar dvs hälften/hälften och genomföra uppdrag.
Bla sker detta under högvaktsperioden.
Ridutbildningen genomförs samtidigt som den tunga juridik utbildningen. Då är det alltid en av plutonerna som ansvarar för det 90 tal hästar som finns på regementet.
Detta blir i längden en tuff syssla.
Detta med briden högvakt är ju ett omdiskuterat ämne här. Min åsikt är att det är det finaste jag gjort som är svårt att beskriva och måste upplevas.
Det är långt ifrån enkelt och fördelaktigt att utbildas både i beriden tjänst och till militärpolis. Självklart tar hästutbildningen tid som kunnat användas till soldatutbildning.

En viktig anledning till att den moderna försvarsmakten skall fortsätta med hästar och ridning är den attityd och den inställning som krävs av människor som hanterar dem. Det krävs mod att sitta upp på en häst. För den oerfarne kan det krävas kurage att rykta en häst, för den mer erfarne är det kanske regementets hopptävlingar som är utmaningen. Reder man inte ut att ta komandot över en häst, hur ska man då kunna göra det över "buset".

Officerarna vid militärpolisen kräver ett enormt gott omdöme, omsorg, empati, mod. Detta kommer med utbildningen. Officerarna trycker hårt på att vidareutveckla dessa kunskaper, dom trycker på att det är viktigt i militärpolistjänsten och inte minst i den beridna högvakten.

När du beskriver livskvadron så blir man ju nästan kär. Låter ju till och med roligt för en hästrädd norrlänning som mig. Men har du koll på hur 2.skv ser ut? Är det lika om man bortser från hästen? Den stora skillnaden är väl just att livskvadron rider och inriktar sig mer på vakter och polisiär tjänst. 2.skv är ju Militärpoliser i säkerhetstjänst som det står på www.livgardet.mil.se

Är det PB eller GB som blir förare på pansartterrängbilen eller är det hugget som stucket?
Vilka tjänster kan en PB bli alltså är väl frågan egentligen...
hägle
När du beskriver livskvadron så blir man ju nästan kär. Låter ju till och med roligt för en hästrädd norrlänning som mig. Men har du koll på hur 2.skv ser ut? Är det lika om man bortser från hästen? Den stora skillnaden är väl just att livskvadron rider och inriktar sig mer på vakter och polisiär tjänst. 2.skv är ju Militärpoliser i säkerhetstjänst som det står på www.livgardet.mil.se

Är det PB eller GB som blir förare på pansartterrängbilen eller är det hugget som stucket?
´

I år 05/06 så var PB Gruppchef i samtliga MP-grupper samt, en C skarpskyttar och en C MC-förare. C och Stf i personskyddsgruppen och C i 1a och 2a plutons stabsgrupp.

Dessa grupper har GB som gruppchef:
Finns även L3 som är ledningsgruppen som tillsammans med de andra plutonernas stabsgrupper arbetar i staben. I staben arbetar man i 12 timmarpass. Arbetar 12h, därefter beredskap till staben alt löser mp-tjänst. sist 12h vila.
L1 som är Kompanichef eller IL främre ledningsfordon när han vill vara på platsen när nånting händer.
Mekaniker och kokgrupp som saknar MP-utbildning och är ganska självgående.

Utbildningsåret 06/07 så kommer det att anställas 6 st instruktörer från nuvarande årskull till Livskvadron som kommer att ingå i befälslaget. 2 till varje pluton

/Hägle
C L3 05/06
foting
QUOTE (Grängan @ Mar 31 2006, 14:31 ) *
En till fråga som jag kom på nu: Är de mycket SIB på MP/Säk 2.skv?

2.skv utbildas något mer än det grundläggande baspaketet i SIB men besitter ändå inte den spetskompetens som Stadsskytteförbanden och går i regel inte heller in i samma storlek vid insatser eftersom man inte ofta är ett helt kompani som ska sitta på OP under samma tak. Däremot övas strid i bebyggelse ner från stridsparsnivå upp till plutonnivå och under CC06 fick vi ju även under sista söndagen se 2.skv säkra en 7-våningsbyggnad med tre plutoner varav en säkrade på utsidan och två gick in och löste uppgiften sedan de flesta oplatser dragits tillbaka efter anfallet på lördagen.

2.skv utbildas för att kunna lösa uppgift både i grön miljö och i urban miljö men hittills under utbildningsåret så har själva spaningsutbildningen varit förlagd något mer i urban miljö, dock kan det fortfarande ändras till skogens fördel eftersom vi fortfarande har övningar kvar innan muck, men som vårt plutonbefäl sa häromdagen så är det ju i urban miljö som krigen rasar nuförtiden och vi utbildas inte till att bli omoderna direkt efter utbildning så jag skulle tippa på att det blir mer stadsmiljö framöver för 2.skv.
tommyli
QUOTE (hägle @ Apr 1 2006, 15:02 ) *

´

I år 05/06 så var PB Gruppchef i samtliga MP-grupper samt, en C skarpskyttar och en C MC-förare. C och Stf i personskyddsgruppen och C i 1a och 2a plutons stabsgrupp.

Finns även L3 som är ledningsgruppen som tillsammans med de andra plutonernas stabsgrupper arbetar i staben. I staben arbetar man i 12 timmarpass. Arbetar 12h, därefter beredskap till staben alt löser mp-tjänst. sist 12h vila.
L1 som är Kompanichef eller IL främre ledningsfordon när han vill vara på platsen när nånting händer.

Utbildningsåret 06/07 så kommer det att anställas 6 st instruktörer från nuvarande årskull till Livskvadron som kommer att ingå i befälslaget. 2 till varje pluton

/Hägle
C L3 05/06

Tillägg på Hägles inlägg är att det skiljer sig lite från år till år. Gruppcheferna är inte PB utan KB. Nästa år är det tal om att strunta i att använda Patgb då dessa mest är stora och klumpiga för MP-tjänsten.

QUOTE (KryptoGB @ Mar 31 2006, 12:40 ) *

Bilder från årets SoS-pluton finns på www.militarpolis.se
Grängan
QUOTE (tommyli @ Apr 2 2006, 12:37 ) *
QUOTE (hägle @ Apr 1 2006, 15:02 ) *

´

/Hägle
C L3 05/06

Tillägg på Hägles inlägg är att det skiljer sig lite från år till år. Gruppcheferna är inte PB utan KB. Nästa år är det tal om att strunta i att använda Patgb då dessa mest är stora och klumpiga för MP-tjänsten.

Det utbildas väl inge KB längre utan det är PB som är "högsta" en vpl kan bli, eller?
Mitt huvud orkar inte räkna men hur många PB är det alltså som "behövs" på en MPpluton?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.