Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
1MPJ
Klart du har en chans men du får vara beredd att lägga ner ordentligt med tid på konditionsträning.
I många fall kan styrka var väldigt bra då man går med mycket packning under lång tid osv. men kondition behövs också.
Du har fortfarande ett bra tag kvar till inryck se till att använda den ordentligt. Träna kondition ett par gånger i veckan så kommer du snabbt att bygga upp en bra grund att stå på inför inryck.

Lycka till!
Skalman
Tänk på att både MPJ och "vanliga" MP har samma befattningskod, så du kan hamna på vilken som om du inte specifierade dig på mönstringen, vilket dock inte är någon garanti... Om du är osäker, så kolla upp det med Pliktverket en extra gång när du väl har fått det slutgiltliga antagningsbeskedet.

Lycka till!

/Skalman, trött efter 1,6 mils nattskidåkning två dagar efter 3,5 mil lätt marsch i usla skor.
GoranS
QUOTE (Skalman @ Feb 7 2006, 22:16 ) *
Tänk på att både MPJ och "vanliga" MP har samma befattningskod, så du kan hamna på vilken som om du inte specifierade dig på mönstringen, vilket dock inte är någon garanti... Om du är osäker, så kolla upp det med Pliktverket en extra gång när du väl har fått det slutgiltliga antagningsbeskedet.

Lycka till!

På mina mönstringspapper står det "Utbildningsstart januari 2007", då är det väl 2:a skvadron? Eller? 7.gif
caj
QUOTE (GoranS @ Feb 7 2006, 22:22 ) *
QUOTE (Skalman @ Feb 7 2006, 22:16 ) *

Lycka till!

På mina mönstringspapper står det "Utbildningsstart januari 2007", då är det väl 2:a skvadron? Eller? 7.gif

Det mesta pekar åt det, men vi kan inte vara säkra förens vi är där och dom säger att vi ska in på 2.skv. Men farsan ska upp till Livgardet nu till våren på någon kurs, ska be honom att snoka runt lite då smile.gif

PS. Nu är det "bara" runt 490125 minuter kvar till inryck Malajn.gif
Skalman
Jag tycker det är litet skumt att du fick välja MP/Säk när du mönstrade så sent. Jag har en kompis som mönstrade första halvåret, och han fick inte välja det för inskrivningsförrättaren som sade att "det var fullt". I och för sig kan det ha att göra med att de ville att han skulle bli jägare istället (nu sitter han och väntar på besked om han får åka till extramönstringen för kustjägarna).
GoranS
Se där, beskedet kom redan idag...positivt - rycker alltså in i januari 07 befattning "MP-SÄK PA805", det kan väl då inte vara något annat än 2:a skvadron...?

Väl mött på LG! HV.gif
foting
QUOTE (GoranS @ Feb 7 2006, 19:13 ) *
Har inte tränat kondition på ungefär fem år sedan basketlaget las ner, en vecka innan mönstringen kom jag på att jag vill göra lumpen men cyklade endast en 5a. Inskrivningsförrättaren tyckte synd om värdelösa mig och bad mig cykla igen om exakt en vecka, vilket jag gjorde...fyra konditionspass senare lyckades jag precis få min 6a, men jag är nu rädd över att den sinkar mig ordentligt. Konditionen ska tydligen vara det som väger in mest?

Tog inte heller något andraval vid inskrivningen, och sedan mönstringen har jag allt mer velat göra lumpen, och ångesten kommer krypandes nu...Har jag någon chans till befattningen tror ni?

Jag hade, tro det eller ej, en 5a i kondition (i sann datanördsanda) men av någon anledning så lyckades jag ändå ta mig in här på 2. Skv. och har än så länge överlevt. Jag tar mig iofs igenom rätt mycket tack vara att jag gick ner en 10 kilo eller så mellan mönstring och inryck, dock ingen vikt jag förlorade i utbyte mot speciellt mycket bättre kondis ^^

Har man pannbenet så klarar man det ändå, och kondition har en tendens att vara något otroligt kontrollerat av pannbenet ibland. Jag drog Dragonmilen på 54 minuter, har för övrigt sprungit milen två ggr i mitt liv varav den första var testrundan veckan innan Dragonmilen för att befälen ville ha lite hum om hur vi låg till och för att vi skulle få in lite känsla för längden.
Jag kan inte säga att jag har svårt att hänga med i det vi gör ute i terränglådan men under fyspassen är det inte direkt jag som kommer först. Mitt största huvudbry just nu är väl att klara milen på 48 innan muck, i värsta fall får jag väl sluta röka ;)

Om du bara har motivationen så klarar du dig på en 6a, men det kommer inte gå som en dans på rosor, och det är verkligen inte alltid lätt att hitta motivationen under de förhållanden som vi arbetar.
utter
Hm.. man är lagom nervös. Väntar besked från pliktverket i dagarna. Jag är rädd för att jag hamnar i reserven :( vilket skulle vara jättetråkigt. Jag var inte direkt ngt ess på mönstringen...
Rogge
Till Nahkampf

det bedrivs ingen vinterutbildning utanför sthlm, 2.skv:s prickskyttar hade dock 8 veckors utbildning på K4 Arvidsjaur

I år så togs det ut 6 prickskyttar på 2.skv, det var ca: 50 som sökte och 27 som kom vidare till att överhuvudtaget få göra testerna. det testades mental styrka genom att aldrig få veta hur länge de skulle stå uppställda eller hur långt dom skulle få springa eller hur länge testerna skulle hålla på. eller vad för tester som skulle utföras. testerna höll på tills det bara var 6 stycken kvar.

De 23 som blev bortsollade redan innan uttagningen, blev det pga synfel eller att plut.chefen helt enkelt inte tyckte att de skulle räcka till med hänsyn till hur de presterat under GSU:n

Det krävs god kondition, god styrka framför allt rygg och ben. uthållighet! Men det viktigaste av allt mental styrka! att aldrig veta vad som ska hända näst

utbildningen skedde på K4 i Arvidjaur i 8 veckor tillsammans med jägarnas pricksyttar.

Lycka till!
Mercai
Jag blev intagen på MP/Säk (plutch) med en 6:a i kondition, 7:a styrka och 9:a i övrigt, så din 6:a ska nog inte vara några problem.

Ansökte dock senare om att få mitt andrahandsval istället, så nu har jag fått Stridsfordonsplutonsbefäl vilket kommer passar mig bättre tidsmässigt.
Skalman
Jösses! Nog trodde jag att prickskyttebefattningen skulle vara populär, men femtio sökande! Hur många var det som låg inne totalt? Det borgar ju i alla fall för att de som får göra till slut är riktigt motiverade inför det.
Alex_87
Tja!
En snabb fråga bara. Rycker PA705 - MP/Säk-plutonbefäl in på livgardet i september 2006?
Hittar inge svar på detta på lumpens hemsída
Jonatan
Alla MP/säk:are rycker väl in i Januari 2007?
Grängan
Jag rycker in som MP/Säk-plutonbefäl 18 september 2006. Jag ska ligga på 2.skv
Jag har fattat det precis som de flesta här efter att ha ringt PV och LG och snackat med andra som ska rycka in vid de olika inryckningtillfällena.
Alltså så här:
april 06 rycker MP till häst plutonsbefäl in,
juli 06 rycker Mp till häst gruppbefäl in,
september 06 rycker MP/Säk (MPJ) plutonbefäl in,
januari 07 rycker MP/Säk (MPJ) gruppbefäl in

Livskvadron rycker alltså in vår/sommar nu och 2 skvadron rycker in höst/vinter.

Rätta mig om jag har fel

Mina resultat var väl inte de bästa eftersom jag hade luxerat min axel några månader innan:

Styrka: skattad 5 pga axeln och mina invändningar om att jag ville göra den
Kondition: 7 (15 sek ifrån 8 när jag totaldog)
Psykologen: 8 och 9
Inskrivning: 6
Fullgod syn och hörsel (inga fel)

Jag vill verkligen göra lumpen och har alltid velat bli MP. Fick sen reda på den här tjänsten och nappade direkt. Har sprungit milen på den lokala skidstadion (upp och ner) några gånger lugnt och sprungit på ca 50-55 minuter. Riktar in mig mest på konditionen och segheten. Finns på lumpen.nu/luckan också, även där Grängan.

Fråga: Kunde någon förklara hur plutonsindelningen ser ut på 2.skv nu eller? Finns det en jakt och en spaningpluton? Vad finns det då för olika befattningar på jakt respektive spaningsplutonen?
Jonatan
Får MP/säk läsa lila mycket juridik os.v. som vanliga MP?
Riksdaler
Finns det någon här som har genomfört lumpen som MP/SÄK-plutonbefäl som skulle kunna berätta lite mer ingående om vad det innebär (uppgifter etc.), vad är det plutonbefälen gör som är "annorlunda" ?

Visst har jag läst på lumpens hemsida, men det vore roligt att veta mer.

Tack på förhand // blivande MP/SÄK-plutonbefäl
Livdragonen
QUOTE (Jonatan @ Feb 13 2006, 23:39 ) *
Får MP/säk läsa lila mycket juridik os.v. som vanliga MP?

Ja. Det är ingen som helst skillnad. Livskv och 2 skv läser samma juridik med samma juridik lärare i vårat fall förbandsjuristen på Livgardet.
Juridikskedet omfattar bla studier i allmän polislära, ordningspolisjuridik och kriminalpolisjuridik, militär lagstiftning samt trafikförfattningar mm. Teori varvars med praktik.
Delar av utbildningen var förlagd till PHS i Solna.
Det som man kan kalla som skillnad är att 2 skv läser sin juridik i ett svep. Livskv läser en vecka juridik, har stridsutbildning en vecka, ridutbildning nästa och sedan börjar det om på juridik igen. Juridikskedet började direkt efter gröntjänsten.
Det är ett högt tempo i juridikstudierna så det gäller att vara med från början och vara motiverad. Annars ligger man risigt till när man skall avlägga ett omfattande teoretiskt juridikprov innan jul. Det genomförs även ett praktiskt juridikprov.
Men som sagt är man bara motiverad så är chanserna större att klara det.
Så här var det utb året 04/05 dom andra utbåren kan jag inte uttala mig om.
utter
När jag ringde till Pliktverket idag och frågade varför jag inte fått något inskrivningsbeslut hem i brevlådan svarade hon som jag talade med ganska exakt så här: "De håller på och juxar runt på Livgardet så beskedet är försenat, det kommer snart". Det var inte direkt det mitt tålamod behövde just nu.. ;P
Sundance kid
Hej
jag har kommit in på MP/Säk PB
Dom sifror jag hade var:

Styrka: 9
Kondition: 9
Psykologen: 8 och 8
Inskrivning: 6
Fullgod syn och hörsel (inga fel)
klarade jägar testet

Jag sa till min inskrvings förettare att jag ville till det som förut var MPJ och att jag ville göra något som är hårt.
Han sa att det inte skulle vara något problem och jag fyllde i en ansökan till KJ också (man kan ju allafall testa :P ) Men efter att ha läst dena tråd så är jag lite oroliga att något skulle hända så att jag hamnar på någon häst!
Så jag undarar går det att ta reda på vilken skvadron man har kommit till?
Skall man ringa pliktverket eller K1?
1MPJ
beror på när du rycker in, MPJ rycker in i september 2006 om man är PB.
Riksdaler
Är det många som inte klarar jurudikprovet?
Är det bara att packa sina saker och åka hem om man misslyckas?

YaH ! tacksam för svar.
hellbeck
QUOTE (Riksdaler @ Feb 21 2006, 09:25 ) *
Är det många som inte klarar jurudikprovet?
Är det bara att packa sina saker och åka hem om man misslyckas?

YaH ! tacksam för svar.

Inte alla klarar juridikprovet första gången. Då blir de omprov och fixar du de inte då så får du en rolig tjänst som kvartersmästare eller liknande.
Dock ska de sägas att pluggar man bara lite konstant under hela utbilningen så är provet inget problem.
Sundance kid
Jag har nu ring runt till LG o pliktverket och hört mig för.
Resulatat blev detta:

2006 är sista året man delar in MP ("vanliga") och 2a skv innan dom kommer in på LG.
2007 och framåt så kommer alla GB in samtidigt och PB samtidigt, först PB april och sedan GB några månader efter.
Uttagningen till dom olika skvadronerna sker efter GSU.

Är det någon som gått eller går PB befattningen som kan berätta hur det är?
För att jag har hört att det skall vara mkt krävande för det är 15 månader och så.
Utbildningen kommer inte heller kortas ner.
caj
QUOTE (Sundance kid @ Feb 21 2006, 22:01 ) *
Resulatat blev detta:

2006 är sista året man delar in MP ("vanliga") och 2a skv innan dom kommer in på LG.
2007 och framåt så kommer alla GB in samtidigt och PB samtidigt, först PB april och sedan GB några månader efter.

För att jag har hört att det skall vara mkt krävande för det är 15 månader och så.

Och PB som rycker in i september 2006 då?
Grängan
QUOTE (caj @ Feb 21 2006, 22:26 ) *
QUOTE (Sundance kid @ Feb 21 2006, 22:01 ) *

Resulatat blev detta:

Och PB som rycker in i september 2006 då?

Vi som ska in som MP/Säk-pb måste ju få några till vi också....
Alltså så fattar jag det som att de som rycker in i januari 07 som gb hamnar på 2.skv de också. Alltså att det där nya som du nämner börjar efter oss, att vi blir de sista som går så...
Hänger alla med?
Sundance kid
[/quote]
Vi som ska in som MP/Säk-pb måste ju få några till vi också....
Alltså så fattar jag det som att de som rycker in i januari 07 som gb hamnar på 2.skv de också. Alltså att det där nya som du nämner börjar efter oss, att vi blir de sista som går så...
Hänger alla med?
[/quote]
Jag vet inte hur dom gör i år. När dom rycker in osv.

Sommaren 2007 när GB rycker in är sista året dom har uppdelat.
Det betyder alltså att om du rycker in då så är du redan i en svadron. Det valde insrivnings förettaren.
MrPontus
det här om milen, har både liv och 2.skv 48 min ?
är det många som inte klarar det, såg ju att det var tal om att vissa låg på 55 min just nu.
och vad händer om man inte klarar milen på 48 minuter? (samma som om man misslyckas med juridiken?)
1MPJ
kan inte svara för liv men 2.skv skulle klara den på 48 min. Man får flera försök att klara den och tillslut klarar alla, iallfall under mitt år. Du får helt enkelt springa tills du får bra kondis och klarar det :P
Livdragonen
QUOTE (MrPontus @ Feb 22 2006, 13:36 ) *
det här om milen, har både liv och 2.skv 48 min ?
är det många som inte klarar det, såg ju att det var tal om att vissa låg på 55 min just nu.
och vad händer om man inte klarar milen på 48 minuter? (samma som om man misslyckas med juridiken?)

Varför är det viktigt? om vissa ligger på 55 min eller inte? Hade det då inneburit att du trodde att det inte är viktigt? och därmed tränat mindre?
Då bör du nog tänka om detta är något för dig.
Bägge tjänsterna innehåller mycket fys med löpning.

Utb 04/05 var det så att på Liv så fick alla som hamnade på 50min eller över komma i en särkild fysgrupp för att kunna arbeta upp detta relativt snabbt (mycket löpning). Med en del milprov.
Dom under 50 hade annan fys.

På 2 skv så fick dom med sämst kondition tjänstgöra i 4 insatsledningspluton. Vissa blev i och med detta inte militärpolis utbildade överhuvudtaget. Dom fick annan utbildning under tiden som tex stabsarbete mm.

Hur du än vrider och vänder på det och hur mycket frågor du än har om kondition hit och dit och miltider etc , Så MÅSTE man vara i god fysisk kondition för att kunna klara av tjänsten. Är man dåligt tränad så häger man inte med från början och då riskerar man att tappa greppet helt.
Om man har dålig kondis märks direkt vid inryck.

Det finns inga genvägar.
Nahkampf
Ehhh, tror du läser för mycket ur vad folk säger. Han frågade bara om milen. Softa. Men i alla fall... Bra råd, ska ta dem till mig.
MrPontus
jag frågar för att jag inte är någon marathonlöpare, men därmed inte sagt att jag har dålig kondition, jag springer dagligen, och vill veta vad som förväntas att man ska ligga före/efter inryck och vad man måste göra sen när man springer milen på tid. jag sprang ett 400 meterslopp mot en gammal fotbollsmålvakt förra veckan, jag vann med 4 sekunder över honom. nog ska denna tjänst bli något för mig, ska göra mitt bästa samtidigt som jag har roligt och gör det jag blir tillsagd, osv.

hela denna tråd är ju i stort sett till för att dom som ska rycka in ska få veta mer om vad som gäller när det väl är dags för inryck så att man inte får en chock när man väl kommer dit. surprise.gif blyg.gif
och nej, det är inte att jag skulle träna mindre, snarare så att jag vet hur mycket mer jag ska satsa på löpningen smile.gif
resq
QUOTE (MrPontus @ Feb 23 2006, 23:06 ) *
jag frågar för att jag inte är någon marathonlöpare, men därmed inte sagt att jag har dålig kondition, jag springer dagligen, och vill veta vad som förväntas att man ska ligga före/efter inryck och vad man måste göra sen när man springer milen på tid. jag sprang ett 400 meterslopp mot en gammal fotbollsmålvakt förra veckan, jag vann med 4 sekunder över honom. nog ska denna tjänst bli något för mig, ska göra mitt bästa samtidigt som jag har roligt och gör det jag blir tillsagd, osv.

hela denna tråd är ju i stort sett till för att dom som ska rycka in ska få veta mer om vad som gäller när det väl är dags för inryck så att man inte får en chock när man väl kommer dit. surprise.gif blyg.gif
och nej, det är inte att jag skulle träna mindre, snarare så att jag vet hur mycket mer jag ska satsa på löpningen smile.gif

tjena pottan! du ligger i ser jag, låter fint! hoppas dina ökningar på löp- och styrkefronten håller i sig inför dagen D smile.gif /henrik
Livdragonen
QUOTE (MrPontus @ Feb 23 2006, 23:06 ) *

kör "all in" smile.gif
...men med den rätta inställningen som du har så klarar du det.....
Vill man så klarar man det! clap.gif

Som sagt, uthållighet är bäst att satsa på
caj
En fråga, någon som vet om man kan bli någon form av förare som MP/Säk för det har väll varit tal om att nya galten ska användas av MP/Säk?
foting
QUOTE (caj @ Feb 26 2006, 22:30 ) *
En fråga, någon som vet om man kan bli någon form av förare som MP/Säk för det har väll varit tal om att nya galten ska användas av MP/Säk?

Under befattningsutbildningarna blir vissa förare, även KB-eleverna får fordonsutbildning. I alla fall under 05/06..
caj
QUOTE (foting @ Feb 26 2006, 23:16 ) *
QUOTE (caj @ Feb 26 2006, 22:30 ) *

Under befattningsutbildningarna blir vissa förare, även KB-eleverna får fordonsutbildning. I alla fall under 05/06..

Okej, vad är det för fordon dom utbildas på?
foting
Vi kör mest VW Sprint eller eländevagnen (Mercedes Geländewagen)
Det beror sig lite på terrängen och hur mycket skit som ska med.
SkövdeCarlsson
För oss som rycker in 2007, så var svaret idag från pliktverket att endast MP till häst rycker in under det året.
caj
QUOTE (SkövdeCarlsson @ Feb 27 2006, 14:06 ) *
För oss som rycker in 2007, så var svaret idag från pliktverket att endast MP till häst rycker in under det året.

Olika bud hela tiden, det kommer att bli mycket intressant att se vad som kommer att hända vid inryck. Inskrivningsförätaren sa att jag skulle hamna på 2.skv, ”du” säger att det inte kommer bli så, uttagningen till dom olika skvadronerna sker efter GSU säger andra, och några som ringt har fått besked om att det visst ska in folk på 2.skv, vilken soppa :P
Nahkampf
Skitsnack. Rycker du in i Januari 2007 hamnar du -garanterat- på 2:a skvadron, om det står MP/Säk i dina papper. Detta har jag kollat upp mycket noga.
caj
QUOTE (Nahkampf @ Feb 27 2006, 15:49 ) *
Skitsnack. Rycker du in i Januari 2007 hamnar du -garanterat- på 2:a skvadron, om det står MP/Säk i dina papper. Detta har jag kollat upp mycket noga.

Då hoppas iaf jag på att du har rätt, för det är ju dit man vill smile.gif
Nahkampf
Ring du Livgardet istället. Pliktverket kan inte ens se skillnad på höger eller vänster.
Victor
Exakt, ring Livgardet istället. Om det är någon som vet så borde det ju vara dem tycker man...
Grängan
Exakt, ring LG. Men som jag sa till dig Adam så san han på LG att du skulle hamna med mig. Eller inte att just du kanske men att ni som rycker in i januari 2007 hamnar med oss på 2.skv. Med oss menar jag då vi som ska in som PB i september. Vad vet jag men Pliktverket kanske räknar er till 2006 när dem säger så där. För som jag fattat det så blir det inryck 2007 i april och juni?
caj
Ska göra som ni säger å ringa LG så jag får min egen uppfattning av det hela.
foting
Egentligen är det ju pliktverket som ska hålla koll på sånt där men de verkar inte kunna skilja på äpplen och päron, och definitivt inte se skillnaden på MP och MP/Säk..

LG är ju ett steg närmare sanningen jämfört med pliktverket, men jag skulle nog inte lita på vad någon säger om det inte var SkvC eller någon annan som är lite mer insatt i just sina egna bassar.
GoranS
Vet någon hur många vi blir i 2:a skvadron (?) januari 07?
Nahkampf
hej
det stämmer inte vi förväntar oss 130 st Pa805 2007-01-15
är det svar nog

Kn Kurt Krätzel
Livgardet
Värnpliktsdetaljen
08-584 521 96

Kristina Knutsson
2006-02-28 07:26

Till: Kurt Krätzel/KURKRA01/MIL/SE@MIL
Kopia:
Ärende: Fråga ang. värnplikt -07.

Kristina Knutsson
Exp LG
----- Vidarebefordrat av Kristina Knutsson/KRIKNU01/MIL/SE 2006-02-28 07:26 -----
"Fludder Fludder" <feliceee@hotmail.com>
2006-02-27 18:28

Till: exp-LG@mil.se
Kopia:
Ärende: Fråga ang. värnplikt -07.

Hej.

I höstas fick jag besked om att jag blivit antagen som PA805 på LG, inryck
Juli -06. Eftersom jag inte ville ha en beriden tjänst ansökte jag om
förflyttning till 2:a skvadron, vilket gick igenom. Då fick jag ett
meddelande där det stod att jag skall rycka in i Januari -07. Nu har jag
hört av folk som menar att Pliktverket säger att endast MP till häst
utbildas år 2007. Kan ni svara på om detta stämmer? Tack.

Mvh,
Felix Österberg
foting
Det där är ju lite fantastiskt eftersom Pa805 täcker både MP och MP/Säk..
Åtminstone vet inte jag om någon enskild beskrivning på MP-befattningen och i Pa805
är det i princip bara Säk-biten som beskriver vad som bedrivs på 2.Skv..
MrPontus
jag skulle gärna vilja veta (nog ingen här som kan svara varför) men varför alla hamnar som PA805 nu för tiden.
vad jag har förstått så var det förr så att det fanns både PA800 (till häst) och PA805 (MPJ)
att ha alla som PA805 men att det ändå så är det två olika utbildningar är ju som att be om förvirring.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.