QUOTE (Ahlström @ Apr 29 2004, 23:15 )
Verkar som om årets MPJare verkar sova lite :P
Har några korta frågor!
* Springer ni fortfarande klockan 5 varje morgon :P
*Fick ni endast ha motoroverall under hela er GSU?
*´Hur kommer det sig att det finns 2säk, 2signalist, 2KSP men endast en hundförare och en skarpskytt? Tex om guppen ska splittras i mindre?
Hur många bor ni i samma "rum" på logementet? (Är inte bra på militärtermerna ännu)
//Peter
* Just nu springer vi inte kl 5 på morgonen, men det kan säkert komma att ändras.
*Vi hade vår motoroverall på oss de 2 första veckorna, inför första fältveckan fick vi ta på oss M/90. Fast ibland har vi fortfarande motoroverall t.ex när vi kör fys i Igelbäcken!
*Det kan jag inte svara på för tillfället tyvärr.
*En MPJ grupp består väl av 9 eller om det 10 soldater. På KBS bor vi c:a 10 st per logement.
//Livdragon tompa!

390PM!
QUOTE (Ahlström @ Apr 29 2004, 23:15 )
*Fick ni endast ha motoroverall under hela er GSU?
Motoroverall! Är det något att gnälla över? Vi fick banne mig ha m59 fram till att vi klarat baserprovet. Det kändes surt när man sprang omkring i 59:an som tomtar bland alla andra som hade m90, slusk som basse.
Livdragonen
May 16 2004, 12:46
QUOTE (Thompson @ Mar 3 2004, 23:07 )
För MP och MP/SÄK gör man jägartesterna på mönstringen elelr vad behövs för resultat??
Har hört lite olika, nån som kan få bukt på det hela??
//Thompson
Jag fick 7 i fysiska testerna....5 i inskrivning...Hamnade på MP/Säk...dom ville dock att jag skulle göra jägartestet , men det avr för att dom sa att dom ville ha mig på K3 men det är en annan historia... man behöver inte göra jägartestet för Mp/säk...MP/Säk och "vanliga" MP har samma kravprofil.
MP/Säk0405
May 16 2004, 15:51
@Livdragonen: Då ses vi där! =)
Livdragonen
May 17 2004, 08:59
Är det någon som vet om man efter inryck har möjlighet att byta från 2:a skvadron till livskvadron.
På mönstringen blev jag plaserad som militärpolis sa dom. Det var mp/säk. Som vad jag har fattat det som sysslar med gripa sabotage förband.
Jag var ju mer intresserad av dom traditionella militärpolis bitarna.
//
*Dolor est Fraglitas Eundo dos Corpus (smärta är bara svaghet som lämnar kroppen)
jochen__
May 17 2004, 12:39
Bra där Livdragoonen! Då kan du och jag byta. Jag har hamnat på Livksvadron när jag igentligen skulle hamna på 2 skvadron. BYT...haha
Livdragonen
May 17 2004, 16:11
QUOTE (jochen__ @ May 17 2004, 13:39 )
Bra där Livdragoonen! Då kan du och jag byta. Jag har hamnat på Livksvadron när jag igentligen skulle hamna på 2 skvadron. BYT...haha

Ärligt! Jag är intresserad utav det! om du är! Men du maila gärna mig så kan vi snacka mer om det: zaphodd@dr.com
Ha det gött!
MP hälsningar
livdragonen
vanlig mp och mp- säk har inte alls samma krav profil
även om det står det i pliktverkets info om befattningarna
MP/Säk0405
May 17 2004, 23:00
@Rogge: Vad är det för kravprofil du syftar på då?
Livdragonen
May 18 2004, 06:41
QUOTE (Rogge @ May 17 2004, 18:42 )
livdragonen
vanlig mp och mp- säk har inte alls samma krav profil
även om det står det i pliktverkets info om befattningarna
Rogge: Dom har viosst samma klreavprofil eller så ljuger värnpliktshandläggan/ rekryteringsofficeraen på Livgardet för mig.
min inskrinvings förettare sa i alla fall att det ställs högre krav både psykiskt och fysiskt på mp- säk än vanlig mp.
och om man kollar på vilka uppgifter dessa två utbildningar har så är det väl inte så konstigt
Livdragonen
May 19 2004, 08:29
Och du ska bli det eller? MP/Säk alltså?
MP/Säk0405
May 19 2004, 15:48
Är det bara pliktverket som INTE kallar MPJ för jägartjänst fotfarande? Är det jägartjänst eller inte? Och i så fall varför?
Froddan
May 19 2004, 17:14
QUOTE (Ahlström @ May 19 2004, 16:48 )
Är det bara pliktverket som INTE kallar MPJ för jägartjänst fotfarande? Är det jägartjänst eller inte? Och i så fall varför?
Vad spelar det för roll om tjänsten bär namnet jägare eller ej? Det borde vara mer intressant att höra om uppgiften och om den förändrats snarare än om tjänstens namn börjar på j eller inte. Min högst personliga åsikt.
Finnen
May 20 2004, 11:48
Jag mönstrade igår och sökte till MP/Säk som andrahandsval. Enligt min mönstringsförrättare så fanns inte vanliga MP kvar utan alla MP var MP/Säk.
Stämmer det eller är mönstringsförrättarna dåligt informerade?
QUOTE (Finnen @ May 20 2004, 12:48 )
Jag mönstrade igår och sökte till MP/Säk som andrahandsval. Enligt min mönstringsförrättare så fanns inte vanliga MP kvar utan alla MP var MP/Säk.
Stämmer det eller är mönstringsförrättarna dåligt informerade?
Jag mönstrade för några veckor sedan och blev inskriven som MP/Säk-gruppbefäl (PA805) och nu går jag och väntar på besked. När jag ringed pliktverket och frågade vad jag hade fått för tjänst svarade tanten att jag hade blivit inskriven som "MP-till häst" vilket jag tolkar som att jag har hamnat på Livskvadron och inte på 2:a skvadron.
In skrivningsförrättaren hade två olika MP/säk tjänster till mig och satte mig på den ena bara för att det var förre som hade sökt till den tjänsten. Det vara samma krav och allting bara att det var färre sökande på det ställe som jag blev placerat på. Jag tror att pliktverket har samma namn på Militärpolistjänsten och Militärpolisjägartjänsten. Jag hoppas däremot att senare väljer om man hamnar på Livskvadron eller 2:a skvadron för jag vill bli MPJ.
Jofus
The Trigger
May 24 2004, 08:38
Pliktverket har noll koll när det gäller oss... När jag mönstrade var man tvungen att göra jägartestet för att bli plaserad som MPJ eller som tjänsten heter hos dem MP/SÄK. Men nu verkar det som om de slagit ihopp PA800 och PA805 under samma namn. Sen blir väll de med "bäst" som blir plaserade på 2:skv. Men som sakt mönstringsförättarna har ju ingen koll...
//Nyman
Lite dumt, eftersom det är vad jag vet stor skillnad på MPJ och MP. MPJ är väl bara klassade som MP för att de ska kunna göra något mot fi sabotageförband innan det verkligen är krig.
Sen blir väll de med "bäst" som blir plaserade på 2:skv.
När bestäms det om man hamnar som MPJ eller MP då?
Jag vet inte när det tar uts men en kvalificerad gissning är att det tar uts efter inryck. Jag fick inskrivningsbeskedet idag och har blivit placerad som alla vet på Mp/säk-gruppbefäl PA805 vid LG inryck aug-05. När jag ringde och frågade till dom idag så var killen osäker men han gissade på 2:a skvadron alltså MPJ. Men som sagt det är osäkert. Någon som vet bättre?
Jofus
MP/SÄK PA805 är samma sak som "MP till häst".
Vilka som blir MP respektive säkerhetsman, och vilka som får ridutbildning är väl något som bestäms senare ett tag efter inryck.
Vad man blir uttagen till bestämms på mönstringen, dvs inskrivningsförättaren kan se om han vill placera personen som MP-häst (MP) eller som MP-Säk (MPJ). Väl på livgardet så är du redan fast i en tjänst.
Pratade lite med befälen när jag låg inne och det var så som de förklarade att det skulle bli, men när de väl fått alla inskrivningar från pliktverket så kan de flytta folk fram och tillbaka lite beroende på vilka plutoner som ska utbildas på skvadronerna.
Men asså mp/säk och "MP till häst" är samma sak.
På inkallelseordern står det iaf:
enhet/skola: LG
enhet/kompani: Livskv (MP till häst)
Du kallas till grundutbildning som mp/säk-gruppbefäl
Jofus: Då ses vi nog där, fick också inskrivningsbesked som PA805a augusti 2005.
Olof
Gurra:
Ska du rycka in i augusti i år? Jag förmodar det efter som du har fått inkallelseorder.
Jag har inte hört något om att jag kommer bli placerad som "MP till häst". När jag har ringt till Livgardet och frågat vilken skvadron jag kommer att hamna på så har dom sagt 2:a skvadron men med en viss osäkerhet.
Det kan kanske också vara så att det är förbandet LG som tar ut folk till dom olika skvadronerna och inte pliktverket.
Olof hur som helst så ser det ut som om vi kommer att ses nästa år.
jofus
QUOTE (jofus @ May 24 2004, 21:56 )
här har du en till som fick beskedet idag
Froddan
May 24 2004, 22:25
Jag har inte hört något om att jag kommer bli placerad som "MP till häst".
En begränsad elit vettu.
Gurra:
Ska du rycka in i augusti i år? Jag förmodar det efter som du har fått inkallelseorder.
Jag har inte hört något om att jag kommer bli placerad som "MP till häst". När jag har ringt till Livgardet och frågat vilken skvadron jag kommer att hamna på så har dom sagt 2:a skvadron men med en viss osäkerhet.
Det kan kanske också vara så att det är förbandet LG som tar ut folk till dom olika skvadronerna och inte pliktverket.
jofus
Ja, jag ska rycka in i år. En annan snubbe på min skola ska också rycka in som mp/säk nu i augusti, och på hans inkallelseorder stod det också "MP till häst". Så jag antar att det är samma sak.
Men alltså, när jag mönstrade förra året blev jag inskriven som mp/säk-gb PA805, och hörde inte heller något om "MP till häst".
De flesta (alla?) verkar ju bli inskrivna som mp/säk, så antagligen plockar befälen ut de som ska sättas på hästryggen under gsu:n, det finns väl knappast ett behov eller ens resurser att tillhandahålla ridutbildning för alla militärpoliser.
Svar nej uttagningarna sker inte efter gsun, när ni kommer första dagen är ni redan placerade i en skvadron och där är ni fast!
ok, men då får jag gosa lite med hästarna då.
ja antingen det eller att du kontaktar pliktverket eller Livgardet om en ändring till 2:a skv.
vad för nytta gör man på en häst jävel!!
berättar dom inte på mönstringen om man blir mpj eller häst kille, det kan ju vara kul att veta vad man ska göra innan man rycker in
Fredin
May 25 2004, 15:48
MPJ=MP-säk=2:skvadron
MP=MP till häst=livskvadron
MP står för ordning och säkerhet inom försvars makten
MPJ har de uppgifterna med främst säkerhet men även underrättelser och anti sabotage uppgifter. Jakt med hund ingår i MPJs uppgifter.
MPJ uppkom när man ville ha ett förband som kunde möte Rysslands special förband, så kallade "Spetznas" (rättn.stavning)
Mitt år (03/04) så var intriktningen för ena plutonen jakt och den andra MPJ plutonen så var det spaning/und.
SOm 1MPJ säger så får man sin bafattning innan ni rycker in.. Föruton KB eleverna som ant. blir era gruppchefer som redan ryckt in som får söka antingen MP eller MPJ.
Frågor?
MVH Erik Fredin 4MPJ 03/04
Vysotskij
May 25 2004, 16:24
QUOTE (Fredin @ May 25 2004, 16:48 )
så kallade "Spetznas" (rättn.stavning)
Spetsnaz -
podrazdelénije spetsiálnovo naznatjénija ("förband för särskild uppgift", d v s special forces).
På min tid skilde sig mönstringskraven för mp och mpj, särskilt för KB.
Även på min tid var det skillnad på mönstringen som MP/MPJ men va fan pliktverket sysslar med vet jag inte.
Hur svårt kan det vara att ha två tjänster en MP och en MP/säk så att de som blir inskrivna vet vad de hamnar på och så förbandet vet att de som hamnat där ville just dit. Klantigt gjort av pliktverket.
Nu har jag iofs absolut inget emot att bli MP till häst. Ridningen var något jag räknade med när jag valde MP vid mönstringen. Men det är ju fan så underligt om pliktverket skriver in alla som mp/säk fast det i själva verket är uppdelat i MP resp. MPJ. Slumpar de vilka som ska hamna på vilken skvadron sen eller?
Froddan
May 25 2004, 17:47
QUOTE (gurra @ May 25 2004, 18:37 )
Men det är ju fan så underligt om pliktverket skriver in alla som mp/säk fast det i själva verket är uppdelat i MP resp. MPJ.
Det är tyvärr inte så underligt. Pliktverket har noll koll.
MP/Säk0405
May 25 2004, 20:00
Haha jag blir ju helt snurrig när jag läser allt det där. Jag kan bara prata för mig själv.. jag har fått MP/Säk samt inkallelseorder där det står att jag ska in i andra skvadron. Varför de anser att just JAG ska passa som jägare vet jag inte men iaf jag får göra mitt bästa och funkar de itne får de väl flytta mig!
Värjan Skämtar Intet
May 25 2004, 20:55
jag blev lite förvirrad när jag läste här.. jag såg till min förvåning att ni skrivit att befattningen med koden PA805 MP/SÄK innebär andra skvadron alltså "MPJ"... detta hade jag inte informerats om på pliktverket då jag trodde jag tilldelades "vanlig" mp-tjänst... stämmer detta alltså? för isådanafall måste jag nog skaffa ett nytt gymkort... :P
/värjan
Livdragonen
May 30 2004, 07:38
Kan man byta skvadron eftyer inryck? Är det någon som vet det?
Hans Engström
May 30 2004, 10:16
En relativt viktig fråga kan nog vara om man är hästallergiker eller inte
Tjänst kan alltid bytas efter inryck. Men det varierar i svårighet.
Alla j*vla stridspittar ska hålla sig borta från K1:s ståtliga hästar.
Vad Pliktverket kallar det skiljer sig kraftigt från vad Livgardet kallar det. Det finns för stunden tre aktiva skvadroner i Dragonbataljon; Livskvadron, 2.Skvadron och 4.Skvadron.
* Liv: "Vanlig" MP, gör beriden högvakt ungefär 2-3 tillfällen/person
* 2.skv: Bor i skogen, har groteskt mycket fys och bör inte ens försöka röra hästarna.
* 4.skv: Hästfolket, har statsceremoniell tjänst (HV, parad, kortege) som huvudtjänst. Lords of the Horses.
Vakten K1/LG varierar mellan Dragonbataljon och Gardesbataljon vartannat år, så ibland har de Livskvadrons bataljonsbåge och ibland Gardetsbats batbåge. Förutom detta har de egentligen ingen större samhörighet med Dragonbataljon.
Livdragonen
May 31 2004, 17:26
QUOTE (Shock @ May 31 2004, 16:27 )
Alla j*vla stridspittar ska hålla sig borta från K1:s ståtliga hästar.
Vad Pliktverket kallar det skiljer sig kraftigt från vad Livgardet kallar det. Det finns för stunden tre aktiva skvadroner i Dragonbataljon; Livskvadron, 2.Skvadron och 4.Skvadron.
* Liv: "Vanlig" MP, gör beriden högvakt ungefär 2-3 tillfällen/person
* 2.skv: Bor i skogen, har groteskt mycket fys och bör inte ens försöka röra hästarna.
* 4.skv: Hästfolket, har statsceremoniell tjänst (HV, parad, kortege) som huvudtjänst. Lords of the Horses.
Vakten K1/LG varierar mellan Dragonbataljon och Gardesbataljon vartannat år, så ibland har de Livskvadrons bataljonsbåge och ibland Gardetsbats batbåge. Förutom detta har de egentligen ingen större samhörighet med Dragonbataljon.
Vad menar du med groteskt mycket fys? kan du utveckla. Det rör mig inte i ryggen hur mycket fys där är...men alltid trevligt att veta...vad gör 2:a skvadron annars?
Ja vi fick frågan vilka som var intresserade att få byta från MPJ till MP. Det var ett par tre stycken som bytte. Men de flesta som klagar mest från mp för de hatar hästarna som bara jävlas osv. Tror på MPJ SÅ klart! HOA
"INTE så groteskt mycket fys NEJ"
BlackIce
Jun 4 2004, 09:48
Varför heter det Sigtuna skvadron?
QUOTE (Livdragonen @ May 31 2004, 18:26 )
Vad menar du med groteskt mycket fys? kan du utveckla. Det rör mig inte i ryggen hur mycket fys där är...men alltid trevligt att veta...vad gör 2:a skvadron annars?
Jag har då ingen aning, men det är uppfattningen jag fått. Vad de egentligen gör får en 2.skvadronist berätta.
Men det här med att "hästarna bara jävlas" är en undanflykt för egen inkompetens. Hästarna är bråkiga, ja, men är man duktig nog så kan man lätt sätta djuren på plats, för djur är vad de är. En häst, precis som vilket annat tamt djur som helst, ska inte få vara överlägset människan, och då hästarna väger 6-7 gånger mer måste man vara väldigt noga med detta. Så fort en häst försöker hugga ska den hutas till. Att hästen sparkar däremot är en ren defensiv handling och om hästen inte avsiktligt försöker sparka ryttaren eller stallvårdaren och bara sparkar i luften så är det ju ingen fara.
Man måste tänka på att hästen är flera gånger så stor. Den tål en behandling mycket hårdare än människor är vana vid och en rejäl smäll på halsen eller ett knä i magen är inte för att skada pållen, utan för att dressera den.
Den finns inget roligare än att se livrädda livdragoner i spiltan för första gången.
Den finns inget roligare än att se livrädda livdragoner i spiltan för första gången.
Hehe det kan jag tänka mig, när vi på 2.a skvadron var inne för julavslutningen på K1 så blev vi naturlitvis intvingade hos hästarna av en Lt från 4:e skv.
Man var inte så häftig brevid ett sånt muskelberg men det gick ju bra iallfall
Naturligtvis fick man varningar av de 4:e skvadronare som fanns i stallet om vilka hästar som var "elaka" så att man var extra "glad" när man fick gå in till just de hästarna.
Man blev jäkligt imponerad av hur 4:e skvadon skötte högvakten och ridningen, det blev jäkligt snyggt (till skillnad från när vi körde exersis

).
På 2:a skvadron har man som sagt mycket tid i fält, vi bor ute i kungsängen på LG hela året och man har ganska så mycket fys, jobbigast är väll snabbmarschen då man springer med packning (stridsutrustning) olika sträckor som längst 20 km på 2timmar o 20 min.
Varför heter det Sigtuna skvadron?
Det var där skvadronens ryttare skulle samlas i händelse av krig , därav namnet på skvadronen.
var det 4:e skvadron som hade blåa uniformer och nåt antikt gevär idag på uppvisningen vid slottet?
Froddan
Jun 7 2004, 00:54
QUOTE (gurra @ Jun 7 2004, 00:27 )
var det 4:e skvadron som hade blåa uniformer och nåt antikt gevär idag på uppvisningen vid slottet?
Saxat från www.hogvakten.mil.se :
"Pågående vakt ur: Livgardet, 4.skvadron, Kungsängen
Avgående vakt ur: Livgardet, Livkompaniet, Kungsängen"
Och eftersom de svartgrå grabbarna avlöstes måste det betyda att de blå lirarna var pågående och således tillhörde 4:e skvadron, ja.
det "antika" vapnet heter karbin m/1894.
(uniformen m/1895)
Froddan
Jun 7 2004, 10:32
QUOTE (Maiden @ Jun 7 2004, 02:17 )
det "antika" vapnet heter karbin m/1894.
(uniformen m/1895)
Tycker det är tufft med så gamla traditioner. Väldigt klassigt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.