Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
1MPJ
rakat hår är att föredra. Dels så ser det mer enhetligt ut när alla har det sen är det skönt i skogen. Det växer ju ändå ut sedan. Men man måste inte raka sig, dock får du ha hårnät om du har hår.
Liqi
QUOTE (Nahkampf @ Jan 14 2006, 17:05 ) *
I FM's nya organisation gör alla tjänster lika många dygn. Spelar ingen roll om du är GB eller PB. PB kommer att försvinna helt nästa år. Jag tror att det är 320 dagar, men är inte riktigt säker.

Nej, det stämmer inte.
Så gott som alla tjänster kommer vara på ca 330 dygn (11 månader), men det kommer finnas undantag (15 mån o 17.5 mån).
PB kommer finnas kvar, däremot försvinner KB.
foting
QUOTE (Skalman @ Jan 15 2006, 18:55 ) *
Hur är det med frisyr-bestämmelser nuförtiden? Jag har själv rätt långt, trassligt hår som jag helst skulle vilja behålla även under lumpen, och efter vad jag fått höra så är det hårnät som gäller, men jag misstänker att befälen helst ser att man rakar av sig det mesta. Så, hur står det till med frisyrerna för er som ligger inne/har legat inne nyligen?

Som 1MPJ säger så är det helt klart att föredra med rakat hår men som det ser ut just nu på 2.skv så är det inte speciellt många som har rakat ända ner till skalpen, många har lite längre hår, däremot är det ingen som har så långt hår att de behöver hårnät, den enda som jag kommer ihåg hade det vid inryck blev tillsagd att raka av sig det men egentligen så kan de inte tvinga dig.
Skalman
Hm, vad skönt att man i alla fall får behålla krullet. Sedan får jag väl se hur varmt det blir med hårnät, men eftersom i alla fall GSU:n kommer att göras på vintern så blir det väl kvar ett tag.

Den som lever får se...
Mercai
Fick ett mail av Livgardet idag där de sa att jag borde cykla. Så det blir att ta sig till Kristianstad (restid 4 timmar) och cykla i 10 min då... Ingen höjdare!
Yourhighness
Ska in som mp till häst på livskvadronen i Juli... Nån som vet ungefär hur många helgpermissioner man får varje månad?
hellbeck
QUOTE (Yourhighness @ Jan 17 2006, 01:01 ) *
Ska in som mp till häst på livskvadronen i Juli... Nån som vet ungefär hur många helgpermissioner man får varje månad?

I regel är du ledig nästan varje helg.... till en början under GSUn så är det sämre med dessa men efter de kan du räkna med ledigt varje helg om inget annat sägs. Kan bli inställt pga bla fältveckor
MarcusF
Hej alla, jag undrar vad det är för intagningskrav på MP/Säk..
1MPJ
På min tid var det 7 kondition, 5 styrka och 6 på inskrivningen, samt 6/6 hos psykologen.
Det ligger nog däromkring fortfarande. Satsa på att få så bra som möjligt så får du alltid någon bra tjänst.
Yourhighness
QUOTE (hellbeck @ Jan 17 2006, 13:13 ) *
QUOTE (Yourhighness @ Jan 17 2006, 01:01 ) *

I regel är du ledig nästan varje helg.... till en början under GSUn så är det sämre med dessa men efter de kan du räkna med ledigt varje helg om inget annat sägs. Kan bli inställt pga bla fältveckor

Tack skaru ha...nu äre bara frågan om man ska göra testerna som fältarbetsdykare eller inte men det är en annan fråga
dumle
QUOTE (Yourhighness @ Jan 17 2006, 18:50 ) *
Tack skaru ha...nu äre bara frågan om man ska göra testerna som fältarbetsdykare eller inte men det är en annan fråga

Sitter själv och funderar i samma banor, alltså ifall jag ska åka och extramönstra eller nöja mig med MP... 7.gif
Skalman
Är det någon som ligger inne eller som har gjort tjänsten förr som kan komma med några bra tips för hur man ska förbereda sig på de uppgifter man kommer att få (i skogen osv.)? Är det en bra idé att vandra några mil i kuperad terräng och sova under en gran, hur mycket ska man träna marsch jämfört med ren kondition, och vilka sätt är bäst för att träna överhuvudtaget för tjänsten, etc.?
hellbeck
QUOTE (Skalman @ Jan 18 2006, 17:54 ) *
Är det någon som ligger inne eller som har gjort tjänsten förr som kan komma med några bra tips för hur man ska förbereda sig på de uppgifter man kommer att få (i skogen osv.)? Är det en bra idé att vandra några mil i kuperad terräng och sova under en gran, hur mycket ska man träna marsch jämfört med ren kondition, och vilka sätt är bäst för att träna överhuvudtaget för tjänsten, etc.?

Jag låg inne som MPjägare under 03-04 på LG och jag har några förslag som bör underlätta till en början.

1. Träna upp flåset genom löpning
2. Vänj kroppen att bära ryggsäck (tro mig, de kommer du att göra mycket) Förslagsvis lägg i 5-10 kg i en ryggsäck och ta längre promenader eller om du vill spring med ryggan på

I övrigt behöver du inte lägga så mycket energi på att ligga i skogen, de kommer du få göra tillräckligt. Men vill du kan du öva på att tända små eldar :P

I vilket fall kommer du att ha de grymt kul!

Lycka till med allt camo.gif
Skalman
Finns det någon möjlighet att "byta" ett antal helgpermissioner mot en längre permission, eller på annat sätt få tillstånd till en längre permission om man har en bra anledning (I mitt fall stavas det jamboree i England i slutet på sommaren 2007...). Jag har hört litet olika angående vad som kan vara godkänt skäl för extra/längre permission, och undrar därför hur det är borta på livgardet?
hellbeck
QUOTE (Skalman @ Jan 18 2006, 21:27 ) *
Finns det någon möjlighet att "byta" ett antal helgpermissioner mot en längre permission, eller på annat sätt få tillstånd till en längre permission om man har en bra anledning (I mitt fall stavas det jamboree i England i slutet på sommaren 2007...). Jag har hört litet olika angående vad som kan vara godkänt skäl för extra/längre permission, och undrar därför hur det är borta på livgardet?

De kan jag nog nästan garantera dig att de kan du glömma! Visst kan du få en vecka ledigt om du har något RIKTIGT viktigt att göra som begravning eller motsvarande. Annars får du den ledighet som erbjuds. Dvs helger och julledighet. De går inte att spara på eller motsvarande!
Lindén
Ni gubbar som ska in på 2:a skvadron jan-07, mig blir ni inte av med! clap.gif
Bytte tillbaka till MPJ, tror inte Liv är något för mig, även om det var en PB tjänst. Ses om 1 år 6n.gif
MrPontus
PB kan nog vara mer krävande, mer ansvar och så.
men jag tror att man har större nytta av den. jag hade då inte bytt ner mig ;)
men alla 3 är säkert bra tjänster ;)
Lindén
QUOTE (MrPontus @ Jan 19 2006, 00:18 ) *
PB kan nog vara mer krävande, mer ansvar och så.
men jag tror att man har större nytta av den. jag hade då inte bytt ner mig ;)
men alla 3 är säkert bra tjänster ;)

Jo, de finns många olika argument för både de ena och de andra. Jag gick på: det är lättare att få bra vitsord som gb än pb (enligt mina nuvarande befäl), vilket jag behöver för att söka in till MHS där jag förhoppningsvis får en gedigen ledarskaps utb (pb-liknande)
foting
QUOTE (Skalman @ Jan 18 2006, 17:54 ) *

Jag ligger inne på MP/Säk just nu och har ca 4 månader kvar till muck och jag kan varmt rekommendera löpträning, milen på 48 är något man bör klara innan inryck, man har nämligen inte speciellt mycket tid till övers att fixa sånt efter inryck.
Har man lätt för skavsår kan det vara en bra idé att vänja fötterna vid att gå längre sträckor med packning, våra packningar har varierat från 25-30 någonstans i början av utbildningen till närmare 50 och även mer för vissa befattningar och uppgifter, så att träna de musklerna är inte heller helt fel. Att bo under en gran och att överleva i skogen kommer du få så härligt mycket utbildning på så det behöver du inte direkt träna upp i förväg, möjligtvis orienteringskunskaperna som är rätt bra att ha i skogen.

QUOTE (Skalman @ Jan 18 2006, 21:27 ) *

Helgtjänst funkar inte riktigt på det sättet att man bara kan byta bort dem och lägga dem där det passar en själv, har man helgtjänst så är det för att man har utbildning som ligger förlagd över den helgen och det är inget som görs bara för att befälen tycker det är kul att hålla kvar folk över helgerna..
Att få permission för nöjesresor el. motsvarande kan du glömma direkt om du inte tänker passa på att åka på en nära släktings begravning eller liknande när du ändå är där, men det är ju inte direkt troligt. Befälen blir bara sura om man söker permission för konstiga saker och resultatet blir att de går exakt efter regelverket och där står det i princip begravningar, delta i VM och möjligtvis farsans 50-årsdag.
Skalman
Okej, tack för svaren! Jag hade inte förväntat mig att få någon permission för det, men det skadar ju aldrig att fråga...

Hur är det med styrketräning, hur viktigt är det jämfört med marsch och löpning? Bära tung packning har jag rätt lätt för, men när det gäller ren råstyrka är jag inte direkt något ess.
hellbeck
QUOTE (Skalman @ Jan 19 2006, 17:32 ) *
Okej, tack för svaren! Jag hade inte förväntat mig att få någon permission för det, men det skadar ju aldrig att fråga...

Hur är det med styrketräning, hur viktigt är det jämfört med marsch och löpning? Bära tung packning har jag rätt lätt för, men när det gäller ren råstyrka är jag inte direkt något ess.

Som MPjägare behöver du inte ha någon direkt råstyrka! Är du bara uthållig och har ett tjockt pannben kommer du långt camo.gif
Skalman
QUOTE (hellbeck @ Jan 19 2006, 19:35 ) *
Som MPjägare behöver du inte ha någon direkt råstyrka! Är du bara uthållig och har ett tjockt pannben kommer du långt camo.gif

Då ska det väl förhoppningsvis inte vara något problem. Skönt att få bekräftelse på att man inte behöver biffa till sig utan kan inrikta sig på de "roliga" bitarna, dvs. marsch och löpning.

Nu gäller det bara att hälen blir bra igen...
MrPontus
Skalman; jag tycker tvärt om, visst kan det vara kul med löpning ibland men jag känner mig hemma på gymmet, jag kör 4 gånger i veckan, hårt, jag börjar biffa till mig ordentligt, från data-nisse till muskel-knutte 6n.gif

två frågor:
1. hur mycket tar ni när ni tränar vaderna? idag körde jag med 250kg (kommer lätt ta 300 till inryck, det är ryggen som är begränsningen i maskinen jag kör i då all vikt trycks på axlarna) (jag känner en som har tagit steroider i mer än ett år och gymmat i 5, han tog ett halvt ton, med mig ovanpå)

2. det här med MP/Säk, om man som jag ska in på livgardet (juli) är det inte "Säk" då? även om dom säger det på pliktverket och att det står i mina papper?
foting
Jag håller helt med hellbeck, råstyrkan är inte speciellt viktig, det enda jag använt min styrka till är brak-passen på morgnarna och där krävs inte direkt något utöver det vanliga..

Pannben och seghet är det som sätter gränserna för vår tjänst, det spelar ingen större roll vad man tar i bänk om man inte klarar av att ta sig dit man ska och lösa sin uppgift.
Livdragonen
QUOTE (MrPontus @ Jan 19 2006, 22:38 ) *
Skalman; jag tycker tvärt om, visst kan det vara kul med löpning ibland men jag känner mig hemma på gymmet, jag kör 4 gånger i veckan, hårt, jag börjar biffa till mig ordentligt, från data-nisse till muskel-knutte 6n.gif

två frågor:
1. hur mycket tar ni när ni tränar vaderna? idag körde jag med 250kg (kommer lätt ta 300 till inryck, det är ryggen som är begränsningen i maskinen jag kör i då all vikt trycks på axlarna) (jag känner en som har tagit steroider i mer än ett år och gymmat i 5, han tog ett halvt ton, med mig ovanpå)

Vid inryck så måste du ha god kondition. För att överhuvudtaget ha någon chans att hänga med vid ex plutonslöpningen. Jag anser att du nog måste satsa på uthållighet framför styrka och explosivitet. Du har större nytta av långa distanspass än en kort runda på 2 km. Det kommer att bli mycket marsch med packning i skogen.
Du har en tuff tjänst framför dig, du måste vara förberedd för att kunna hänga med......

Det finns inga genvägar
MrPontus
mitt gymkort gäller fram till 24e april, så jag ska köra mest styrka fram tills dess, (inte så jävla kul att springa utomhus just nu..) men dom har löpband och olika cyklar. jag cyklade 4 mil med tung belastning (så att jag låg på 185 i puls jävligt länge) så min kondition är inte helt kass men sen fram emot våren när man kan cykla och springa (utan att frysa ihjäl och riskera att ramla för varje steg man tar) då blir det kondition på heltid i stort sett smile.gif men fram tills dess så ska jag biffa till mig ännu mer ;)

edit: jag brukar springa dom 3 kilometrarna till skolan varje dag också smile.gif , jag ligger i och tränar, men jag snackade med en annan i paralellklassen som också ska göra lumpen (lättare tjänst men ändå) han röker (mycket) och så frågade jag honom om han tränar något, "nej jag orkar inte" han lär få det svårt smile.gif
Nahkampf
Rycker du in i Juli blir du MP till häst. Säk rycker in i Januari -07. Detta är HELT säkert, eftersom det diskuteras ca. 100 ggr i tråden.

Jag ska in i Januari.
MrPontus
okej, men heter då andra skvadronen "Säk" och inte MP då?
på pliktverket så sa min inskrivningsförrättare att den jag skulle till var en "Säkerhets klassad utbildning" och det är väll samma sak som Säk eller är jag helt ute och cyklar, eller var han ute och cyklade (jag blir iof inte så förvånad om så är fallet...)

altså kan inte båda vara MP/Säk men att dom har olika uppgifter?

vad gör dom som bor i skogen mer "Säk" än dom andra?
Jansson_
nu när alla håller på att argumentera vad som e bäst av livskv och 2a skv så måste jag verkligen skriva ett inlägg...
Ryckte in på 2a skv. den 1 augusti, det blev en bra omvändning, från att gå från studentfester, gassande nere på stranden och bara allmänt skönt till tidiga morgnar, mkt fys, mkt skog osv. ( de som har gjort det vet nog vad jag snackar om)

menmen, efter GSU:n bytade jag till livskv. och detta med anledning att ligga ute i skogen och kriga i 180 dagar var sådär kul, sen får livskv göra mkt mer "polisiära" uppdrag. Samt att jag ville ha den kanske bästa befattningen i FM, nämligen mc-förare.

Har precis avslutat befattningsutbildningen och måste säga att det var bland det roligaste jag gjort på väldigt väldigt länge! blev utbildad av en av sveriges bästa enduroförare, samt av en av de roligaste och skönaste befälen, vår allas ridinstr. Lt V =)

Avslutningsvis vill jag säga att jag ångrar absolut inte att jag bytade till livskv. Ni som tror att 2a skv. är så mkt hårdare och råare än livskv har helt fel. Båda har helt olika specialiteter och var ni än kommer att komma så kommer ni ha ett roligt och spännande år framför er!

Mitt egna tips är iaf att söka mc-förare på livskv. kommer ha så sanslöst roligt!
Tack för mig! Rangern.gif
C-O.M
Befattning MP/Säk = Livskvadron eller andra skvadron, ska tolkas som "Militärpolis ELLER militärpolis i säkerhetsroll"

Livskvadron: MP

Andra skvadron: Krigsförbandet ingår i SÄKerhetsbataljonen, men är också utbildade till MP.

Säkerhetsklassad utbildning betyder kort och gott mer omfattande registerkontroller eftersom du ska vara behörig att ta del av information med hemligklassning.
Alla på LivSkv har restricted i år vad jag vet, vilket är steget över unrestricted.

Båda MP-förbanden ska förhindrar att försvarsmaktens verksamhet störs av kriminell verksamhet över hela skalan, snatteri till sabotage och spioneri, och min bedömning är att LivSkv har lite mer tyngdpunkt på all ordnings- och säkerhetshotande verksamhet som inte utförs av organiserade motståndare av militär karaktär, vilket är 2.skv område.
Man skulle kunna anta att 2.skv MP-utbildning har att göra med att det ökar möjligheterna att använda militära förband mer långtgående än vad som annars skulle kunna göras i fredstid, då mp har juridisdiktion inom FM:s "Verksamhet" "Resurser" etc, enligt vår nuvarande tolkning av inom FM.
Så ett brottsligt angrepp mot FMs verksamhet faller inom MPs jurisdiktion oavsett var det sker geografiskt.
Även om detta inte är prövat i domstol än. Jag har min uppfattning om varför denna nya tolkning av militärpolisförordningen tillkommit.

Förövrigt så har man på LivSkv oftast fyra höjdpunkter per dag, Frukost i matsal, Lunch i matsal, Middag i matsal och kvällsmål på logement.
I fält (och därmed i större utsträckning på 2.skv) har man en, krypa ner i sovsäcken.
Juridiken undantaget, som faktiskt är riktigt rolig och nyttig.

Olof
caj
Så om det står som det gör på mitt inskrivningsbeslut, citerar:

"Du är dessutom placerad på en säkerhetsklassad befattning och kommer därför att säkerhetsprövas enligt 11 Säkerhetsskyddslagen (1992:627)"

kommer man då hamna på andra skvadron eftersom det är en Säkerhetsbataljon?
C-O.M
Nej, både LivSkv och 2.skv är säkklassade befattningar.
Säkerhetsklassningar och säkerhetsbatalajon har INGET med varandra att göra förutom att säkbat kräver säk-klassning.
Olof
MrPontus
okej okej, jag tror att jag äntligen börjar fatta det här (trodde att jag hade gjort det tidigare :P )

tack C-O.M för dina fina inlägg smile.gif
foting
QUOTE (C-O.M @ Jan 21 2006, 16:19 ) *
Förövrigt så har man på LivSkv oftast fyra höjdpunkter per dag, Frukost i matsal, Lunch i matsal, Middag i matsal och kvällsmål på logement.
I fält (och därmed i större utsträckning på 2.skv) har man en, krypa ner i sovsäcken.
Juridiken undantaget, som faktiskt är riktigt rolig och nyttig.

Olof

Nu tycker jag du är lite orättvis mot livet i fält, ^_^
det finns många fler höjdpunkter än bara att krypa ner i sovsäcken, för annars skulle den enda höjdpunkten på kasern också vara att krypa ner i sängen imo.
Allt från de små sakerna, att ta kort rast lite nu och då och ta av sig packningen, att få njuta av naturen i ur och skur (kanske lite svårt att njuta i skur, men ändå). Till sånna saker som att bryta lägret i skydd av mörker och knata iväg i soluppgången, att sitta på sin packning och lyssna till tystnaden runt omkring sig mitt i natten.
Käkar man frystorkat så är det inte helt fel med paus för käk heller, käkar man guldburk är det å andra sidan ingen höjdare.
Krypa ner har du ändå alldeles rätt i är en riktigt höjdpunkt, i alla fall jämfört med att krypa ner i sängen på luckan, i sovsäcken kan man ligga och titta på stjärnorna, på luckan kan man ligga och lyssna på kamraternas snarkningar..

Så illa är det inte att ligga ute i fält, i alla fall inte om man lär sig ta vara på de små sakerna ;)
camo.gif
Skalman
Är det någon av er som ligger inne nu eller på annat sätt har någon information om hur det kommer bli med tredje terminen för oss som rycker in på 2:a skvadron nästa år? Som det verkar så kommer vi inte att utbildas för att ingå i BG utan något som någon i någon annan tråd här kallade för "rotationsförband" (var väl den om det nya värnpliktssystemet). Det är överlag rätt svårt, tycker i alla fall jag, att få fram information om tredje terminen och vad den kommer innehålla, och om en tredje termin innebär att man måste göra en fjärde och en femte etc. Eftersom vi kommer att ligga ur fas med högskolan så hade en tredje termin passat väldigt bra för mig för att fylla upp tiden till dess man börjar plugga igen, men hur blir det egentligen?

Jag är mycket tacksam för svar.

PS. Ni som ligger inne; hur har det varit med avhopp hittills? DS.
kalle_balle
gör du den där extraterminen måste du skriva kontrakt på antingen 18 eller 24 månader...
Nahkampf
Är det nån som gjort MP/Säk utbildning och vill svara på några frågor? Min MSN är feliceee@hotmail.com ... Har en jävla massa frågor och här verkar ingen kunna säga nåt så biggrin.gif. Hehe. Vore gör schysst om nån kunde göra det. Tack.
foting
Pröva ställa frågorna här, det är ju ändå en tråd om MP/Säk och det är garanterat fler än du som undrar samma sak gasmask.gif
Skalman
Jag tycker det har gått väldigt bra att få svar hittills. Utan den här tråden hade jag inte haft en aning om vad jag skulle göra eller hur jag bör förbereda mig. Den information som finns på lumpen.nu är helt värdelös i jämförelse med det här forumet.
DiamondBlue
Skalman, se till att din häl får läka. Om du har problem med hälen nu när du tränar så kommer du nog inte klara utbildningen. När man bär tungt så är det hälen som trycket hamnar på, och bära tungt kommer du att få göra. Så se till att prioritera hälen före allt annat. Gå till läkare (om du inte gjort det). Se till att alltid ha bra skor och iläggssulor (vad det är som är bra för dina fötter får ngn läkare svara på).

/en som på något mirakulöst sätt hoppas kunna slutföra utbildning trotts hälar som inte pallade all packning.
ek1und
ligger inne som mp/säk.. alltså 2 skvadron nu.. Så det är bara att ställa frågor till mig så svarar jag på det som jag kan svara på.. hare bra!
Nahkampf
Bättre att göra det över MSN. Mycket snabbare vet du, Skalman. ;)
Nahkampf
Men, men. Får la fråga här då.

- Hur ofta brukar ni åka hem, finns det folk som stanna över helgerna, går ut osv? Snackade med en kille från stadskytte på LG, han sa att det var för långt in till Sthlm. dry.gif Bor i GBG, så hade man kunnat stanna över helgen och umgås me folket i gruppen osv hade det vart mkt bättre än 5 timmar med tåg för att vara hemma i en dag. Heh.

- Vilka olika plutoner finns det, vad har de för uppgifter? Hur väljer man, efter GSU:n eller går det per automatik?

- Har ni någon vinterutbildning utanför Sthlm? Hörde något om Arvidsjaur.

- Förhörsövningar?

- Prickskytt. Hur många finns det, hur svår är intagningsprocessen, vad krävs?

- Vad borde man fokusera sin träning på innan inryck?

- Hur mycket MP kontra annan utbildning är det?

- Högvakten, hur länge?

- Vad har varit jobbigast hittills?

- Närstrid?

- 3:e termin, har ni det valet? Hörde att det inte fanns på LG än.

- Vilken position har du? Vad tycker du om den.

- Hur mycket väger all eran utrustning i fält? Packning och allt inräknat.

- När är baskerprovet?

- Dragonmilen, när springer ni den? Är den en del av någon större övning?

- Är det mycket anti-terrorism verksamhet, stormingar osv, eller är fokuset på jakt i fält?
Mercai
Blev intagen som MP/Säk-plutonsbefäl men lyckades i måndags få den bytt mot Stridsfordonsplutonsbefäl på P7.

11 månader istället för 15.

5 mil hem istället för 65.

Börja plugga 2007 istället för 2008.

Har jag gjort ett bra byte? Eller missar jag världens roligaste utbildning?
1MPJ
Du missar världens roligaste utbildning ;)
Skämt åsido alla utbildningar är bra på sitt sätt. MPJ är bra då den är mångsidig och fysiskt krävande så att man får vara mycket i skogen. Nackdelen blir då att man ofta får vara blöt och hungrig och inte får åka hem varje helg.

För att svara på några av frågorna i inlägget innan. (Låg inne 2001/2002 men det mesta stämmer fortfarande)

1. Man får vara kvar på LG om man så önskar över helgen men i början har man inte så mycket permiss så det är rätt skönt att få åka hem. Finns inte mycket att göra på LG när man är ledig (typ beredskapshelg). Går ganska snabbt hem, bor också i gbg och det tar "bara" 3,5 timme med x2000 + 1,5 timme till centralen. På tåget sover man ändå som en stock så resan är inte jobbig.

2. Finns jaktpluton och spaningspluton, är precis vad det låter. Spaning ligger mest på o-platser osv. medan jakt har hund och jagar. Om man väljer numera vet jag inte men det gjorde man inte 2001/02 utan man hamnade bara i en pluton. Det går dock att ansöka om förflyttning inom skvadronen om man har bra skäl till varför.

3. Vinterutbildning sker vissa år, mitt år 2001/02 skulle vi haft några veckor på K4 Arvidsjaur men det blev inte av pga besparingar. Men har hört att det har skett tidigare år. Nu vet jag inte men antar att det kan hända.

4. Är en del av överlevnadsutbildningen så det brukar väll kunna hända att ni kommer få det med ;)
2:a skv brukar genomföra överlevnadsutbildning. Som bonus får man då en veckas svält kul va.

5. Prickskytteriet fanns ej på min tid så jag vet inte riktigt, men alla befattningar tas ut efter GSU. Befälen väljer ut och det finns inga speciella uttagningar utan de tittar på hur man skött sig under GSU. Man får komma med förslag men befälen väljer.

6. Fokusera träningen på kondition och uthållighet, träna löpning och styrketräning med många repetitioner. Testa även att gå med tung packning för detta kommer du få göra sen då med en fullpackad berghaus på 110 L.

7. 2.skvadron(MPJ) har mycket strid och spaning förutom själva MP läran medan Livskvadron fokuserar mer på ren MP tjänst.

8. Oftast sker högvakt på 2.skvadron vi fick drottningholm under 3 dygn vilket innebar att vi slapp lägga ner så mycket tid på högvaktsträning. Verkar som om 2.skv brukar få drottningholm (kanske en pik för att vi inte är lika duktiga som livskvadron på exercis.)

9. Allt är jobbigt på sitt sätt, jobbigast är omställningen civilt kontra militärt. Allt går på tid man får inte sova och äta osv.
Samt långa fältveckor är segt då man är borta 2 veckor i sträck i skogen.

10. Vi hade massa närstrid pga att vi hade många instruktörer för detta, varje ledig tid på kasern körde vi närstrid som fys. Detta verkar skilja sig mycket från år till år. Krav Maga kör man.

11. ----

12 ----

13 Utrustningen är alltid anpassad efter vilken uppgift man har. Skall man på stridsspaning under lång tid över stor yta används stridssäck2000 tillsammans med stridsvästen totalvikten här är inte så hög kanske 20 kg. Men man går istället i kass terräng och under långtid i högt tempo. SKa man på spaning har man en 110 L ryggsäck med ca 50 kg i. På baskerprovet får man dock bära tungt.

14. Baskerprovet är avslutning på GSU efter ca 10 veckor exakt datum brukar vara "hemligt".
Ofta genomförs en fältvecka innan så att man totalt är ute ca 2 veckor i ett sträck.

15. Dragonmilen är inte speciellt jobbig utan är ett 1 mils lopp ute på djurgården som genomförs av alla dragoner. Banan är ganska lätt och delvis asfalterad. Springs i september. Bästa tid i vår pluton va 33 minuter.

16. Mesta tiden är i skogen, jakt sker i skogsterräng så även spaning oftast. Ibland tränar man i stadsmiljö oxo.
Skalman
QUOTE (DiamondBlue @ Feb 3 2006, 13:56 ) *
Skalman, se till att din häl får läka. Om du har problem med hälen nu när du tränar så kommer du nog inte klara utbildningen. När man bär tungt så är det hälen som trycket hamnar på, och bära tungt kommer du att få göra. Så se till att prioritera hälen före allt annat. Gå till läkare (om du inte gjort det). Se till att alltid ha bra skor och iläggssulor (vad det är som är bra för dina fötter får ngn läkare svara på).

/en som på något mirakulöst sätt hoppas kunna slutföra utbildning trotts hälar som inte pallade all packning.

Jodå, min häl har läkt. Vad det sannolikt berodde på var att mina löparskor var tre år gamla. Jag ska köpa nya nu (och kanske riktiga vandrarkängor, eftersom de jag har inte är gjorda för varken vinter eller marsch, även om jag vant in mig på dem, och traskat uppför Kebne). Hälen är jag därför inte så orolig för, men iläggssulor är nog ändå ett bra tips. Får jag tillbaka problemet så uppsöker jag nog läkare.
Wigsten
QUOTE (foting @ Jan 19 2006, 01:12 ) *
Att få permission för nöjesresor el. motsvarande kan du glömma direkt om du inte tänker passa på att åka på en nära släktings begravning eller liknande när du ändå är där, men det är ju inte direkt troligt. Befälen blir bara sura om man söker permission för konstiga saker och resultatet blir att de går exakt efter regelverket och där står det i princip begravningar, delta i VM och möjligtvis farsans 50-årsdag.

Känner du möjligtvis till huruvida ledighet beviljas eller inte för prov och tester till högskola?
Mourdoch
Är det olika befattningar beroende på ifall man hamnar i spaning eller jakt plutonen?
Tar för givet att hundförarna automatiskt hamnar på jakt men är det några skillnader utöver det?
Eller är det till och med så att befattningen bestämmer vilken pluton?
Liqi
QUOTE (Wigsten @ Feb 5 2006, 22:27 ) *
Känner du möjligtvis till hurivida ledighet beviljas eller inte för prov och tester till högskola?

Högskoleprovet ges möjlighet att genomföra två ggr under din värnplikt. Andra tester som intagningsprov etc till specifika utbildningar vet jag inte. Står kanske på lumpen.nu?
GoranS
Hej hej!

Mönstrade i december och väntar nu på besked om inskrivning...valde PA805, dvs fd MPJ (2:a skvadron Livgardet) januari 2007.

Vad jag hört så ska det vara två sökanden till varje plats, och jag undrar hur mina mönstringsvärden står sig i konkurransen:

Kondition: 6 (inte lätt att få ett bra värde om man väger in på 109 kg...)
Styrka: 9
Psykolog: 7-7 (var visst inte en god idé att säga att man är lat och har svårt för att komma i tid...)
Inskrivningstestet: 8
Syn, hörsel och hälsa: Utan anmärkningar

Har inte tränat kondition på ungefär fem år sedan basketlaget las ner, en vecka innan mönstringen kom jag på att jag vill göra lumpen men cyklade endast en 5a. Inskrivningsförrättaren tyckte synd om värdelösa mig och bad mig cykla igen om exakt en vecka, vilket jag gjorde...fyra konditionspass senare lyckades jag precis få min 6a, men jag är nu rädd över att den sinkar mig ordentligt. Konditionen ska tydligen vara det som väger in mest?

Tog inte heller något andraval vid inskrivningen, och sedan mönstringen har jag allt mer velat göra lumpen, och ångesten kommer krypandes nu...Har jag någon chans till befattningen tror ni?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.