QUOTE (Victor @ Nov 23 2005, 20:05 )

QUOTE (dumle @ Nov 23 2005, 18:21 )

QUOTE (MrPontus @ Nov 23 2005, 15:24 )

trevligt att folk som rycker in i Juli börjar hitta hit
...och här kommer en till.
Jag fick nämligen papper från Pliktverket i förra veckan att jag placerats som PA 805 MP/Säk-gruppbefäl med inryck i Juli.
Vi kunde ju starta en Livskvadron 06-tråd! :P Skämt åsido. Hur går det för er alla blivande soldater på Livskvadron? Tränar ni mkt? Hur ser era veckor ut? Själv försöker jag klämma in 2-3 löppass och 2 gympass per vecka. Är dock en väldig massa att göra i plugget så man hinner inte alltid med... Tänkte klämma in ett marschpass per vecka också så fort skolan ger med sig.
Nej, vi tränar inte mycket organiserat- dock är befälen nöjd med större delen av plutonens fysiska status. Huvudsakligen tränar vi befälslett efter att vi varit ute och festat och sovit för lite. Annars erbjuds fysisk träning i form av att skyffla bajs, köra bajs i skottkärra, trampa bajs och bära höbalar. Man får även långa marscher inne på kasernområdet öven en vecka.
En typisk vecka. Vi kan ju dra min senaste, nu pågående Städning, lunch, middag etc är som normalt.
Måndag:
Exercis 8.30 - 11.30
Stallpost 12.45 - 16.20 tisdag. Du mockar bajs och städar stall, samt tar hästar till paddock och skrittmaskin. Ca hälften är befälshästar som du aldrig kommer få rida. Sömn 21.45-5.15
Kvällsledigt.
Onsdag 7.15- 11.30 Dagpluton: Mocka bajs och rykta hästar samt vara springpojke vid flytt av grejer.
13.00-16.30 Ridning ute - ryttare trillar av och gör sig illa. Vi får skritta tillbaka
16.50-22 Nattorientering
Torsdag:
7.15-11.30 Dagpluton
13.00-16.30 Ridning ute- ryttare trillar av och bryter handleden. Han får en utskällning för att han inte ställer sig upp och hämtar sin häst. Vi får skritta tillbaka. Jag blir sen till mitt läkarbesök för tåinflammationen jag ådrog mig under måndagens stallpost. Hästen måste vårdas trots allt. Att vårda Amos och ha bråttom är obra - jag blir biten i magen. Gör ont - ser fult ut
18.00-21.30 Narkotikakunskap. Jag får lämna passet 7.30 för att städa ridhuset, som städas helt av värnpliktiga som har tillgång till ridhuset 31 timmar av 91 under veckan. Men äsch, vad behöver en MP kunna om narkotika.
Fredag:
7.30-12.00 :
Jag har lyckats kvala in i den utvalda skara som slipper dagpluton, och är ute i kungsängen och lastar tält och dylikt.
13.00-16.30 Ridning i ridhuset. Trevligt att kunna landa mjukt.
Slut enligt dagsschemat.
Meeeen det ska ju komma en strö-leverans kl 4, som inte kommit. Dagpluton kommenderas att stå i strö-urlastningsberedskap till 19.30.
Den kommer oturligt nog 19.00.
Vi slutar 19.40.
Jag kommer hem tre timmar senare än tänkt, så att jag hinner möta min flickvän i dörren när hon är på väg till sitt kvällsjobb.
Jag går och tar en öl och sätter mig vid datorn
Enligt dagsschemat har jag imorgon:
Dagpluton på förmiddagen och ridning på eftermiddagen. Men då vår förtjänstfulle och välmeriterade statschef ska inviga dom nya stallarna den 4:e december så finns det säkert massa nyttigt att göra även efter 16.30. Tex polera hästarnas saltstenar en extra gång.
Eller städa hästtransporter som någon använt när dom ska iväg och tävla med sina "tjänstehästar". (antagligen krigsplacerade "i säkerhet")
Och söndagen ser väl ungefär likadan ut, förutom att jag ska städa ridhuset på kvällen då.
Och det går tyvärr inte att göra förräns 21.00, för fram tills dess ska ridtillståndsryttare och befäl. kunna rida, även om vi är färdiga 16.30.
Men det här var ju bara en ridvecka. Veckan innan kan tex vara en juridikvecka och då får du lära dig att det finns en ändamålsprincip, vilket betyder att en lag har ett ändamål och inte får användas till något annat. Tex så finns det ett ändamål med lagen om totalförsvarsplikt, som är att trygga totalförsvarets personalförsörjning.
Det betyder att den inte får användas som ett alternativ till fredstida normal arbetsmarknad för att få billigare arbetskraft.
Och jag tycker dessutom att staten har gått lite väl långt ifrån sina kärnuppgifter om man låter en privat stiftelse finansiera vad som uppenbarligen är en del av totalförsvaret.
Skämt åsido - K1 är väl att rekomendera för dom som privat betalar för att gå en stallskötarkurs.
Att få 5-6 kr i timmen, mat och resor är bättre än att betala för att få mocka skit.
Personligen tyckte jag baskern vara både roligare, mindre ångestfylld och bitter än en hästvecka.
Det är en jävla skillnad på att du inte får någon mat och stressas för att utveckla din självkännedom och därigenom ditt värde för rikets säkerhet, och att du får lite mat och och stressas för att du ska göra i ordning en häst som någon med tunga axelklaffar ska rida.
Olof