Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
dumle
QUOTE (Victor @ Nov 23 2005, 20:05 ) *
Vi kunde ju starta en Livskvadron 06-tråd! :P Skämt åsido. Hur går det för er alla blivande soldater på Livskvadron? Tränar ni mkt? Hur ser era veckor ut? Själv försöker jag klämma in 2-3 löppass och 2 gympass per vecka. Är dock en väldig massa att göra i plugget så man hinner inte alltid med... Tänkte klämma in ett marschpass per vecka också så fort skolan ger med sig.

Jag tränar för tillfället på gym 4 ggr/vecka. Löpningen är nästan obefintlig, så det är väl dags att komma igång med den igen. (Slutade för nån månad sen när det började bli kallare vissel.gif )
MrPontus
måndag - gym
tisdag - gym
onsdag - vilodag
torsadag- gym
fredag - Idrott och Hälsa B, gym efteråt
helg - vila

jag springer till bussen varje dag, eller springer hela vägen till skolan om jag har hinner (3km kanske)
löp träning är det lite dåligt med, men det kan ju bli bandet på gymmet ibland

btw. jag var på högskole och universitets mässan idag, det var några militärer där, jag snackade med en om utladsstyrkan, snubben tyckte att jag skulle klippa mig bash.gif klart att jag ska göra det innan inryck men nu mitt i vintern så är det ju bara skönt att seut som en tomte
Yourhighness
Snackade med pliktverket idag... blev livskvadronen "Mp till häst" inryckning Juli 2006. Lite konstigt då ja sa till inskrivningsgrabben på mönstringen att jag inte ville ha nåt me hästar och göra :P....men tjänsten verkar bra ändå så ska nog köra på den..
C-O.M
QUOTE (Victor @ Nov 23 2005, 20:05 ) *
QUOTE (dumle @ Nov 23 2005, 18:21 ) *

QUOTE (MrPontus @ Nov 23 2005, 15:24 ) *

trevligt att folk som rycker in i Juli börjar hitta hit

...och här kommer en till.
Jag fick nämligen papper från Pliktverket i förra veckan att jag placerats som PA 805 MP/Säk-gruppbefäl med inryck i Juli.

Vi kunde ju starta en Livskvadron 06-tråd! :P Skämt åsido. Hur går det för er alla blivande soldater på Livskvadron? Tränar ni mkt? Hur ser era veckor ut? Själv försöker jag klämma in 2-3 löppass och 2 gympass per vecka. Är dock en väldig massa att göra i plugget så man hinner inte alltid med... Tänkte klämma in ett marschpass per vecka också så fort skolan ger med sig.

Nej, vi tränar inte mycket organiserat- dock är befälen nöjd med större delen av plutonens fysiska status. Huvudsakligen tränar vi befälslett efter att vi varit ute och festat och sovit för lite. Annars erbjuds fysisk träning i form av att skyffla bajs, köra bajs i skottkärra, trampa bajs och bära höbalar. Man får även långa marscher inne på kasernområdet öven en vecka.
En typisk vecka. Vi kan ju dra min senaste, nu pågående Städning, lunch, middag etc är som normalt.
Måndag:
Exercis 8.30 - 11.30
Stallpost 12.45 - 16.20 tisdag. Du mockar bajs och städar stall, samt tar hästar till paddock och skrittmaskin. Ca hälften är befälshästar som du aldrig kommer få rida. Sömn 21.45-5.15
Kvällsledigt.
Onsdag 7.15- 11.30 Dagpluton: Mocka bajs och rykta hästar samt vara springpojke vid flytt av grejer.
13.00-16.30 Ridning ute - ryttare trillar av och gör sig illa. Vi får skritta tillbaka
16.50-22 Nattorientering
Torsdag:
7.15-11.30 Dagpluton
13.00-16.30 Ridning ute- ryttare trillar av och bryter handleden. Han får en utskällning för att han inte ställer sig upp och hämtar sin häst. Vi får skritta tillbaka. Jag blir sen till mitt läkarbesök för tåinflammationen jag ådrog mig under måndagens stallpost. Hästen måste vårdas trots allt. Att vårda Amos och ha bråttom är obra - jag blir biten i magen. Gör ont - ser fult ut
18.00-21.30 Narkotikakunskap. Jag får lämna passet 7.30 för att städa ridhuset, som städas helt av värnpliktiga som har tillgång till ridhuset 31 timmar av 91 under veckan. Men äsch, vad behöver en MP kunna om narkotika.
Fredag:
7.30-12.00 :
Jag har lyckats kvala in i den utvalda skara som slipper dagpluton, och är ute i kungsängen och lastar tält och dylikt.
13.00-16.30 Ridning i ridhuset. Trevligt att kunna landa mjukt.
Slut enligt dagsschemat.
Meeeen det ska ju komma en strö-leverans kl 4, som inte kommit. Dagpluton kommenderas att stå i strö-urlastningsberedskap till 19.30.
Den kommer oturligt nog 19.00.
Vi slutar 19.40.
Jag kommer hem tre timmar senare än tänkt, så att jag hinner möta min flickvän i dörren när hon är på väg till sitt kvällsjobb.
Jag går och tar en öl och sätter mig vid datorn
Enligt dagsschemat har jag imorgon:
Dagpluton på förmiddagen och ridning på eftermiddagen. Men då vår förtjänstfulle och välmeriterade statschef ska inviga dom nya stallarna den 4:e december så finns det säkert massa nyttigt att göra även efter 16.30. Tex polera hästarnas saltstenar en extra gång.
Eller städa hästtransporter som någon använt när dom ska iväg och tävla med sina "tjänstehästar". (antagligen krigsplacerade "i säkerhet")
Och söndagen ser väl ungefär likadan ut, förutom att jag ska städa ridhuset på kvällen då.
Och det går tyvärr inte att göra förräns 21.00, för fram tills dess ska ridtillståndsryttare och befäl. kunna rida, även om vi är färdiga 16.30.

Men det här var ju bara en ridvecka. Veckan innan kan tex vara en juridikvecka och då får du lära dig att det finns en ändamålsprincip, vilket betyder att en lag har ett ändamål och inte får användas till något annat. Tex så finns det ett ändamål med lagen om totalförsvarsplikt, som är att trygga totalförsvarets personalförsörjning.
Det betyder att den inte får användas som ett alternativ till fredstida normal arbetsmarknad för att få billigare arbetskraft.
Och jag tycker dessutom att staten har gått lite väl långt ifrån sina kärnuppgifter om man låter en privat stiftelse finansiera vad som uppenbarligen är en del av totalförsvaret.

Skämt åsido - K1 är väl att rekomendera för dom som privat betalar för att gå en stallskötarkurs.
Att få 5-6 kr i timmen, mat och resor är bättre än att betala för att få mocka skit.
Personligen tyckte jag baskern vara både roligare, mindre ångestfylld och bitter än en hästvecka.
Det är en jävla skillnad på att du inte får någon mat och stressas för att utveckla din självkännedom och därigenom ditt värde för rikets säkerhet, och att du får lite mat och och stressas för att du ska göra i ordning en häst som någon med tunga axelklaffar ska rida.

Olof
dumle
Nu blir man ju sugen på att rycka in tveka.gif

Är det bara under det andra skedet med rid/juridik osv och vid högvaktsskedet som man håller på med hästarna, eller kommer detta att smygas in lite då och då?
Ceber
Ojdå, ni verkar då träna en hel del. Själv blir de i bästa fall 2 ggr gym/vecka och nått konditionspass.

Men men, man lär vell få en del träning där borta.
hemvärnsungdom
Ni som legat på 2.Skvadron nyligen: Hur mycket ligger man i fält?
AMWB
Vi kommer att ligga i fält från januari till maj fun_icon_nana.gif
Nahkampf
Tjena.

Kan någon som har fullgjort GU på 2:a kanske ge mig sin MSN eller liknande? Jag ska rycka in i Januari -07 och vill gärna veta mer om vad jag har att vänta mig osv. Hade vart gör schysst!

Och om nån från 2:a skvadron vill skriva nåt här om vad de har gjort osv vore det också gör schysst. Fan, har inte riktigt lyckats få en bra bild om vad vi förväntas göra. Vågar inte lita på gamla MPJ sidor allt för mycket.
Rogge
Jag har hört några rykten om att 2.skvadrons prickskyttar hade sin utbildning uppe på k4 tillsammans med jägarnas prickskyttar

så jävla respekt
Tompa
QUOTE (Rogge @ Dec 17 2005, 01:34 ) *
Jag har hört några rykten om att 2.skvadrons prickskyttar hade sin utbildning uppe på k4 tillsammans med jägarnas prickskyttar

så jävla respekt

Varför är det så ballt då egentligen? Och jag gör dig nog besviken nu men Livgardet är tillräckligt kompetenta att utbilda sina egna prickskyttar. Det finns en riktig duktig instruktör där. LT H Rangern.gif
bartil
Vilka uppgifter har MPJ's prickskyttar? Skiljer det sig mycket eller lite från andra prickskytteutbildningar?
Livdragonen
QUOTE (Tompa @ Dec 20 2005, 18:03 ) *
QUOTE (Rogge @ Dec 17 2005, 01:34 ) *

så jävla respekt

Varför är det så ballt då egentligen? Och jag gör dig nog besviken nu men Livgardet är tillräckligt kompetenta att utbilda sina egna prickskyttar. Det finns en riktig duktig instruktör där. LT H Rangern.gif

Och det vet du? för du fullföljde väll din värnplikt? eller
foting
QUOTE (hemvärnsungdom @ Nov 28 2005, 21:22 ) *
Ni som legat på 2.Skvadron nyligen: Hur mycket ligger man i fält?

Sen augusti har vi om jag kommer ihåg rätt haft tre fältveckor om man räknar med baskerprovet, fyra med överlevnad men det var inte hela veckan. Så det har vart väldigt slappt..
Det tillkommer iofs fältdygn eller veckor beroende på vilken befattning man utbildas till, ksp-skyttarna sprang runt och hade krig med varandra och säkmännen provade sina nya vapen ute i spöregnet i varsin vecka. StfC och Gruppchef hade något dygn för att känna på lite utrustning och planeringsmoment inför fält. Signalisterna i sin tur sprang runt över hela övningsfältet och upprättade förbindelse och sprutade ut så mycket signaler i etern de kunde på så kort tid som möjligt.

Sen kom juridikskedet och tvingade oss att sitta och sova i en lektionssal istället så då blev det inte så mycket mer skog på resten av året. Till början av det nya året samt våren kommer däremot bland annat alla större övningar vi deltar i att sparka igång så då bor vi mer eller mindre i skogen från slutet av januari fram till muck i maj precis som AMWB sa tidigare.
tommyli
Vad gäller MP:s utbildning i allmänhet, både för 2.a och liv är den säkerhetsklassad. Om jag då förstått saken rätt kommer ni bara få reda på vad vi gör och inte hur, varför, när, om, vad, osv vi gör saker.
Vad gäller prickskytteriet ser jag inte varför det skulle vara coolt att göra det med jägare. Att man gjorde det på fd K4 var för att få det effektivt men utbildningen till prickskytt är generaliserad och man måste åka samma tåg, jägare elller ej, får att få bågen.
@foting
då har vi på liv haft lika mycket fält som er under hösten... vi kommer ligga i fält konstant fram till och med narvik i mars vi är inte så mycket efter då =)=) (detta ständiga tjat) :P
Vill avsluta med att ni bör ta en titt på www.militarpolis.se
foting
Jasså, jag som trodde liv hade spenderat många fler veckor än oss i fält smile.gif
Fast sen är iofs frågan så klart vad ni sov i, brukar mest vara det vi på 2.a
klankar ner på övriga för när de drar ut i fält, att de tar med sig något som liknar
en uppfällbar kasern med kaminer och skit medan vi snarare tar en powernap ovanpå
ryggsäcken (flashbacks från baskermarchen) eller kryper in i puppan biggrin.gif
perer
Har ni på 2.skv hört något om gemensamma övningar med 5.skv??
Livdragonen
QUOTE (foting @ Dec 25 2005, 23:17 ) *
Jasså, jag som trodde liv hade spenderat många fler veckor än oss i fält smile.gif
Fast sen är iofs frågan så klart vad ni sov i, brukar mest vara det vi på 2.a
klankar ner på övriga för när de drar ut i fält, att de tar med sig något som liknar
en uppfällbar kasern med kaminer och skit medan vi snarare tar en powernap ovanpå
ryggsäcken (flashbacks från baskermarchen) eller kryper in i puppan biggrin.gif

Häftigt värre. Sen får du komma ihåg att Livskvadron har oerhört tunga uppdrag som kräver noga förberedelser, extremt högt stridsvärde och det krävs mycket tid till rapportskrivande efteråt. Ni har också mycket svåra uppdrag, ni är ju mer stridsinriktade, då är det ju inte så motsägelsefullt med mycket fält? jag personligen mantlade mitt vpen två gånger på fyra veckors praktisk MP tjänst...där ligger ni ju långt före av kända anledningar
1MPJ
varför bråka, skvadronerna har olika uppgifter därför olika tid i fält osv.
Livskvadron har knappast en enkel uppgift och varför sova i fält när man inte måste. De utför ju ren MP tjänst och har ibland tillgång till att sova i något annat än tält klar man skall göra det då annat vore ju idiotiskt.

Vi på 2:a skvadron ska ju verka i skogen och måste därför sova i den och vara mycket i fält. Två olika uppgifter kräver två olika tillvägagångssätt.
Se varrandra som komplement istället och håll ihop skvadronerna, tillsammans är vi starka smile.gif

Glada och juliga kavallerihälsningar på eder alla
1MPJ
Livdragonen
QUOTE (1MPJ @ Dec 27 2005, 19:26 ) *
Livskvadron har knappast en enkel uppgift och varför sova i fält när man inte måste. De utför ju ren MP tjänst och har ibland tillgång till att sova i något annat än tält klar man skall göra det då annat vore ju idiotiskt.

Vi på 2:a skvadron ska ju verka i skogen och måste därför sova i den och vara mycket i fält. Två olika uppgifter kräver två olika tillvägagångssätt.
Se varrandra som komplement istället och håll ihop skvadronerna, tillsammans är vi starka smile.gif

1MPJ

Fantastiskt bra inlägg!
Tillsammans är vi starka! Kompetensen sitter inte i antalet avklarade fältdygn...
clap.gif
tommyli
Saken är den att det är och kommer alltid att vara den ständiga diskussionen... och jag tycker det är ganska underhållande att höra folk på de båda skvadronerna disskutera det.. man kan höra de mest underbara förklaringarna till varför just x Skv är bättre än den andra osv
Livdragonen
Hur är utb året annars för Livskvadron detta året?
foting
QUOTE (Livdragonen @ Dec 27 2005, 19:17 ) *
Häftigt värre. Sen får du komma ihåg att Livskvadron har oerhört tunga uppdrag som kräver noga förberedelser, extremt högt stridsvärde och det krävs mycket tid till rapportskrivande efteråt. Ni har också mycket svåra uppdrag, ni är ju mer stridsinriktade, då är det ju inte så motsägelsefullt med mycket fält? jag personligen mantlade mitt vpen två gånger på fyra veckors praktisk MP tjänst...där ligger ni ju långt före av kända anledningar

Hehe, njae inte speciellt häftigt, att sova på ryggsäcken gjorde man om man var för lat för att packa upp tältet eller om den tilldelade tiden inte medgav någon vinst i att packa upp det. Sen att vi använder puppan istället för något annat (Som vi iofs inte kommer göra så ofta under våren men vad vi kör istället är lite hyschhysch banghead.gif ) tycker jag bara är skönt, den väger knappt någonting, den kräver inte ens nämnvärt med tid att sätta upp om man har gjort det förr och man kan sova riktigt jäkla gott i den. Så jag är mest bara glad att jag slipper släpa med en uppblåsbar kasern när jag drar ut i fält ^_^

Nu vet inte jag exakt hur era uppdrag kan se ut så jag tänker inte betvivla att de är tunga, och de är säkert tunga på ett helt annat sätt än hur vi upplever lösandet av våra uppgifter som tunga. Rapportskrivande fick vi slänga ett öga på under JT-utbildningen så det är jag verkligen inte avundssjuk på, vi rapporterar iofs också in resultaten av uppgiftens lösande men det är säkert inte lika drygt som en massa rapportskrivande. Vad gäller lösandet av själva uppgiften så spenderar vi också rätt mycket tid åt insatsplanering, det är inte direkt bara att vi knallar ut i skogen och tänker "Ja vi får väl se vad vi hittar".. saint.gif

Gällande tid i fält så vore det minsann konstigt om vi inte hade mycket eller till och med mest med tanke på vad det är vi gör där ute i skogarna, men sen är inte jag den som har några speciella problem med att vistas i skogen heller, speciellt inte efter vad vi utbildats på och befälen som vi haft. ^_^

Beträffande mantlande av vapen så kan jag bara konstatera att vi gör det helst bara en gång, och det är när vi gör magasin i innan utmarsch, hamnar man i en position där man behöver avfyra sitt vapen, oavsett om det är vid MP-tjänst eller det vi gör ute i skogarna, så har man på flera sätt förlorat om man bedriver vår verksamhet.
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar när du säger att vi ligger långt före på mantlandet av vapen, förutom högvakten under nyårsperioden så har inte vi varit förordnade MP under vår tid på gardet. blush.gif

QUOTE (1MPJ @ Dec 27 2005, 19:26 ) *

1MPJ

Ja du har helt rätt, alla gör vi det vi utbildas till att göra ^_^
Livdragonen
Du har rätt hela vägen....., men genom dina inlägg har jag följt en viss röd tråd om att kompetensen skulle ligga i antalet fältdygn? eller "powernapp på ryggsäcken, baskermarch flashbacks etc, etc" Kanske har jag fel?
NOG OM DET! vi är ju alla militärpoliser och livdragoner i samma familj!!

Ang mitt begrepp "mantlandet"

okej jag ska göra ett förtydligande......eftersom 2 skv är betydligt mer inriktade på strid (var så utb året 04/05) antar att det är så fortfarande? absolut inget negativt i det, tvärtom.
På Liv förra året var man besviken över den, låt mig säga tafatta stridsutbildningen vi fick. Vi fick dessutom inte ens skjuta klart "peken"!!
Delar av dom yngre befälen höll med. När vi lyfte fram frågan fick vi lite luddiga svar som typ att det är inte eran uppgift att hamna i strid....
Men vi vill ju har samma chans att överleva som alla andra rätt om vi är MP.

2 skv var betydligt mer utvecklat på detta! Vi var inte i närheten.
Vilket iofs är ganska självklart med tanke på uppgifterna osv. Det är stridsutbildningen jag menar när jag pratar om mantlandet. Det var en aning kryptiskt och luddigt begrepp jag använder, jag vet..
bash.gif
foting
Jo det är klart det finns en viss sanning i att ju mer tid man spenderar i skogen desto mer kompetent blir man på det området, men jag menar då är det ju bara skog man blir bättre på, inte något annat och det beror ju på att man får mer erfarenhet ju mer tid man spenderar åt vad det nu än må vara ^_^
Men nej jag anser mig inte vara mer kompetent än någon annan på speciellt mycket men däremot har tiden vid 2.a skv. gjort att man fått en helt annan syn på skogen och att ligga på sin ryggsäck under en kort rast mitt i natten och titta på stjärnorna har en helt annan charm när man vant sig vid miljön och verksamheten i fråga än under den första och för vissa även andra veckan i fält då en del bokstavligt talat satt och fällde tårar och inte klarade av att äta på grund av de förhållanden vi lever och löser uppgifter under när vi ligger i fält..

Men du har helt rätt, vi är alla Militärpoliser och trots våra olikheter så tillhör vi samma familj ^_^

Ja stridsutbildning förutom "skogsutbildningen" är väl ännu en sak som vi behöver i större utsträckning än er för att lösa våra uppgifter eftersom det bara är när vi håller på med MP-tjänst som vi behöver fråga innan vi skjuter ;P
men det är ju helt klart tråkigt att inte ens får göra klart peken, å andra sidan så håller väl ni på med t.ex. p-skott och sånt som inte vi använder oss av eller får utbildning på i samma utsträckning?

Sen att det inte skulle vara eran uppgift att hamna i strid är väl diskuterbart men å andra sidan så som jag sa i mitt förra inlägg så om vi på spaningspluton hamnar i en position där vi måste öppna eld för att ta oss ut levande ja då är det kvalificerat svårt att bedriva dold spaning under tiden...
och nu höll jag nästan på att skriva något som jag misstänker att jag inte har rätt att avslöja så nu är det nog dags att avrunda inlägget ^_^

edit: stavfel
Nahkampf
Du skrev spaningspluton. Vilka olika plutoner finns inom 2:a skvadron? Spanings-, strids-, säk-pluton eller?
hellbeck
QUOTE (Nahkampf @ Jan 9 2006, 14:00 ) *
Du skrev spaningspluton. Vilka olika plutoner finns inom 2:a skvadron? Spanings-, strids-, säk-pluton eller?

Finns bara två plutoner. Men de har samma uppdrag.
Vi är utbildade i både spaning strid och säk.

4MPj 2004-2005 camo.gif
foting
QUOTE (hellbeck @ Jan 9 2006, 15:42 ) *

4MPj 2004-2005 camo.gif

Hehe, njae, inte riktigt.. I år finns det fler plutoner och även om alla lär sig allt så är olika plutoner specialiserade på olika områden, som vi är spec på spaning och en annan huvudsakligen håller på med jakt.
hellbeck
QUOTE (foting @ Jan 9 2006, 16:36 ) *
QUOTE (hellbeck @ Jan 9 2006, 15:42 ) *

4MPj 2004-2005 camo.gif

Hehe, njae, inte riktigt.. I år finns det fler plutoner och även om alla lär sig allt så är olika plutoner specialiserade på olika områden, som vi är spec på spaning och en annan huvudsakligen håller på med jakt.

Jaha det var som fan.... de var snack om de med på min tid men de blev inget vättigt av de. Men tydligen var vi i 4 plut. de som skulle jag och nerkämpa fi.

Såg också att en annan trodde de var närmare sen muck än de var haha

4MPJ 2003-2004
så ska de stämma bättre gasmask.gif
utter
Hej!
Jag kommer förhoppningsvis rycka in som MP/SÄK i juli 06. Antagligen på Livskvadron och jag som ville bli hundförare dry.gif Jag har har nämligen hört att det är 2 skvadron som gäller om man vill bli det.

OK. Någon annan som ska rycka in samtidigt kanske? smile.gif
foting
QUOTE (utter @ Jan 10 2006, 23:41 ) *
Hej!
Jag kommer förhoppningsvis rycka in som MP/SÄK i juli 06. Antagligen på Livskvadron och jag som ville bli hundförare dry.gif Jag har har nämligen hört att det är 2 skvadron som gäller om man vill bli det.

Om du är 100% säker på att du ska rycka in som MP/Säk så kommer du att hamna på 2. Skvadron, eftersom Livskvadron utbildar vanliga MP, och inte Militärpoliser i Säkerhetstjänst.
Är du däremot säker på att det är Livskvadron som gäller, ja då kan du glömma MP/Säk..
Lindén
Tjenare!

Har varit inskriven på 2:a skvadron MP/Säk, inryck Jan-07 nu ett tag men fick här om veckan ett erbjudnade om en ny tjänst: MP/Säk-PB, inryck April-07. FM hade tydligen lagt en beställning på ett par sådanna. Någon som vet om de tillhör Liv eller 2:a skvadron? Eller vilka vi kommer vara gruppchefer för? Inte kan de vara 2:a skvadron efterssom de rycker in 3 månader innan.... Rycker nästa Liv-kull in Juli-07? De på pliktverket hade ingen koll alls när ja snacka med dom sist, känns ju bra bash.gif

/Lindén
Lindén
QUOTE (Lindén @ Jan 11 2006, 11:46 ) *
Tjenare!

Har varit inskriven på 2:a skvadron MP/Säk, inryck Jan-07 nu ett tag men fick här om veckan ett erbjudnade om en ny tjänst: MP/Säk-PB, inryck April-07. FM hade tydligen lagt en beställning på ett par sådanna. Någon som vet om de tillhör Liv eller 2:a skvadron? Eller vilka vi kommer vara gruppchefer för? Inte kan de vara 2:a skvadron efterssom de rycker in 3 månader innan.... Rycker nästa Liv-kull in Juli-07? De på pliktverket hade ingen koll alls när ja snacka med dom sist, känns ju bra bash.gif

/Lindén

Har nu fått reda på att de som rycker in April-07 tillhör livskvadronen. GB tjänst inom 2:a skvadron eller PB tjänst inom Liv. Vilket dilemma! Jag som vill tillhöra 2:a skvadron men ändå ha en PB tjänst. Någon som kan komma med smarta förslag på vad jag bör välja? Fördelar/Nackdelar.
Livdragonen
UTB året 04/05 ryckte alla fd KB in samtidigt och beroende på behov och egna önskemål så hamnade man antingen på 2:a skv eller Livskvadron. Det kanske är ändrat?
Det bästa är ju att ta kontakt med något befäl på någon av skvadronerna och fråga eller ta kontakt med vpl handläggaren på Livgardet.
utter
@foting: Tack för den redogörelsen! smile.gif
Victor
QUOTE (foting @ Jan 11 2006, 10:16 ) *

Hej!

Om du är 100% säker på att du ska rycka in som MP/Säk så kommer du att hamna på 2. Skvadron, eftersom Livskvadron utbildar vanliga MP, och inte Militärpoliser i Säkerhetstjänst.
Är du däremot säker på att det är Livskvadron som gäller, ja då kan du glömma MP/Säk..

Tror att det har talats om detta tidigare i tråden, men pliktverket har samma namn (MP/Säk-Gruppbefäl eller MP/Säk-Plutonbefäl) på både livskvadron och andra skvadron. Med andra ord, bara för att det står exempelvis PA805 MP/Säk-gruppbefäl på pappret från pliktverket så betyder det absolut inte att du automatiskt hamnar på andra skvadron. Jag tar mig själv och en kamrat som exempel, jag själv är inskriven som PA805 MP/Säk-gruppbefäl med inryck på LIVSKVADRON i juli i år. Min kamrat är också inskriven som PA805 MP/Säk-gruppbefäl MEN på andra skvadron. Mitt tips är att ringa till pliktverket och fråga vilken skvadron du är inskriven på, de har informationen i sina datorer. Sen tror jag också att de olika skvadronerna har olika inryckningsdatum, även om det finns en hel del som säger emot det också... dry.gif

En varning inför kontakt med pliktverket och eventuellt VPL-handläggare på LG: ALLA säger olika om ALLT, och bli inte förvånad om samma person säger två OLIKA saker om du ringer två gånger!

Puss

/Victor
Lindén
QUOTE (Victor @ Jan 11 2006, 18:52 ) *
QUOTE (foting @ Jan 11 2006, 10:16 ) *

Hej!

Tror att det har talats om detta tidigare i tråden, men pliktverket har samma namn (MP/Säk-Gruppbefäl eller MP/Säk-Plutonbefäl) på både livskvadron och andra skvadron. Med andra ord, bara för att det står exempelvis PA805 MP/Säk-gruppbefäl på pappret från pliktverket så betyder det absolut inte att du automatiskt hamnar på andra skvadron. Jag tar mig själv och en kamrat som exempel, jag själv är inskriven som PA805 MP/Säk-gruppbefäl med inryck på LIVSKVADRON i juli i år. Min kamrat är också inskriven som PA805 MP/Säk-gruppbefäl MEN på andra skvadron. Mitt tips är att ringa till pliktverket och fråga vilken skvadron du är inskriven på, de har informationen i sina datorer. Sen tror jag också att de olika skvadronerna har olika inryckningsdatum, även om det finns en hel del som säger emot det också... dry.gif

En varning inför kontakt med pliktverket och eventuellt VPL-handläggare på LG: ALLA säger olika om ALLT, och bli inte förvånad om samma person säger två OLIKA saker om du ringer två gånger!

Puss

/Victor

Jo, det har man ju fått erfara. Vet fortfarande inte om min April 07-tjänst (se inlägg ovan) är på 2:a skvadron eller liv. Enligt Pliktverket är de 100% säkra på att jag inte ska (som de så fint sa) "ha nått med hästar att göra" medan VPL-handläggaren vid LG (som för övrigt lät som en 17-åring och var lika förvirrad som en gamling) fifflade runt med både papper och datorer, 10min senare efter samtal med sin kollega och 3 rättningar från min sida (han verkade inte ha så bra koll på nått alls) så var han övertygad om att de var livskvadron som gällde.

Jag blir så trött :(
DiamondBlue
Kanske har sagt det någon gång förut men det tåls nog att upprepa. Jag fick uppfattningen efter lite strulande med pliktverket att det är såhär:
I deras datorsystem heter det "enhet 01" och "enhet 02", 01 = liv.skv, MP 02 = 2.skv, säk
foting
KB-eleverna för 2.a och Livskvadron 05/06 röck vad jag vet in samtidigt och samutbildades i samma pluton tills GB-grabbarna kom fem månader senare, då röck GB's för både 2.a och Livskvadron in samtidigt.

Så om det skulle fungera liknande i år så bör ett inryck i April innebära att man är KB-elev och har viss möjlighet att påverka vart man kommer hamna efter fem månaders samutbildning innan GB-bassarna rycker in i Augusti.

Å andra sidan så är det ju folk som säger att de rycker in i Januari och Juli och allt möjligt och vad ska isåfall dessa hamna?... Man kan ju alltid spekulera, men första stycket har iaf redan inträffat så det är fakta. Resten däremot är vilda spekulationer, och nu efter att ha spenderat några månader här så förvånar det mig inte det minsta att man inte förstår ett blekaste av hur de planerar egentligen, man har mycket att önska av arméns organisation ibland...

För övrigt skulle jag lagt till min förra post att det aldrig går att vara 100% säker på vad pliktverket har för planer med en förrän efter inryck, det var många som inte visste vart de skulle hamna när vi röck in heller på grund av pliktverket..
Victor
Men det där med att PB och GB inte ryckte in samtidigt i kullen 05/06 är också skumt... Jag ska in som GB den 31 juli och jag vet folk som ska in som PB samma datum... 7.gif Är kullen 06/07 nån "klämkull" som man klämmer in för att komma in i det nya systemet på nåt sätt eller?
Mourdoch
QUOTE (Victor @ Jan 12 2006, 19:12 ) *
Men det där med att PB och GB inte ryckte in samtidigt i kullen 05/06 är också skumt... Jag ska in som GB den 31 juli och jag vet folk som ska in som PB samma datum... 7.gif Är kullen 06/07 nån "klämkull" som man klämmer in för att komma in i det nya systemet på nåt sätt eller?

I och med det nya systemet så rycker inte liv och 2.skv in samtidigt längre antagligen då liv även räknas till högvakt och har uppdrag som att hålla ordning på övningar.
Så dom pb killar du rycker in samtidigt med ska nog tillhöra 2.skv ell är jag helt bakom flötet blink.gif
foting
Mnja, det vore skumt eftersom de fortfarande måste hålla gränserna för hur många dagar de ska ligga inne, iofs så ändras ju så att det blir 11 månader istället för 10 på GB men de kan nog inte kompromissa med tiderna, speciellt inte neråt om man vet hur iaf 2.a skvadrons schema ser ut ^^
Victor
QUOTE (Mourdoch @ Jan 12 2006, 21:21 ) *
QUOTE (Victor @ Jan 12 2006, 19:12 ) *

I och med det nya systemet så rycker inte liv och 2.skv in samtidigt längre antagligen då liv även räknas till högvakt och har uppdrag som att hålla ordning på övningar.
Så dom pb killar du rycker in samtidigt med ska nog tillhöra 2.skv ell är jag helt bakom flötet blink.gif

Jag vet inte vilken skvadron den pb-killen ska vara på, men oavsett vilken skvadron är det skumt, jag har nämligen en annan kamrat som ska in som GB på 2. skvadron samma datum som jag. Då rycker alltså GB till båda skvadroner in och PB till någon utav skvadronerna. Då blir det ju skumt där med... Alltså med inryck för både PB och GB på samma skvadron samtidigt. Man tycker ju som sagt att PB borde in lite tidigare, även om det också skulle bli knasigt eftersom PB då muckar tidigare...
blink.gif 7.gif

Någon mer än jag som tycker att det nya värnpliktssystemet bara gör allt mycket knöligare? unsure.gif :(
utter
PA705 - MP/Säk-plutonbefäl
Antal dagar: 450

PA805 - MP/Säk-gruppbefäl
Antal dagar: 330

Alltså, PB ligger inne längre än GB därför borde PB, just som Victor säger, rycka in tidigare. Det är nog något som inte stämmer iaf... horny.gif
Lindén
QUOTE (utter @ Jan 13 2006, 00:15 ) *
PA705 - MP/Säk-plutonbefäl
Antal dagar: 450

PA805 - MP/Säk-gruppbefäl
Antal dagar: 330

Alltså, PB ligger inne längre än GB därför borde PB, just som Victor säger, rycka in tidigare. Det är nog något som inte stämmer iaf... horny.gif

Jo visst fan är det nått som inte stämmer. Inte bara på ett, två eller tre ställen. Verkar ju vara stora fel både här och var. Men de är som foting säger, inget är säkert förrens man rycker in. Vilket jag tycker är mycket sorligt för alla som drabbas på ett negativt sätt. Men de är som dom säger "Allt som är besvärligt eller inte fungerar är fältmässigt" clap.gif
Själv drog jag iväg ett formellt brev till pliktverket och försökte få nån form av klarhet samt "ställa dem mot väggen", vi får väll se hur det går... :(
Mercai
Hej!

Ni som kommit in som MP/Säk-plutonsbefäl, får jag vara fräck nog att fråga vad ni fick på mönstringen?

Jag har det som förstaval och får besked från pliktverket i mitten av februari. Det fanns en plats kvar och vi var 4 st på den. Så är lite nyfiken vilken "typ av människor" jag konkurrerar med.

Jag hade följande:

Befälslämplighet: 9

Inskrivningsprovet: 9

Plikttjänstförmåga: 9

Tjänstbarhet: A

Styrka: 6 (snitt 706 när gränsen för att få en 7:a är 707... störigt?)

Kondition: Skattad 6:a (körtelfeber...)

Samt noll fel på syn/färgseende och hörsel.

Är lite orolig över mina 6:or i styrka och kondition. De sa att jag kunde få göra om dem senare... men det bli fruktansvärt jobbigt att resa hela den vägen igen. Men hur tror ni att mina chanser är?

Som andra respektive tredjeval har jag Stridsfordonsplutonsbefäl på Revingehed och Luftvärnsplutonsbefäl i Halmstad. Vad tror ni om dem?
foting
Stridsfordonsplutonbefäl vet jag inget om men min bror däremot gör Luftvärnsplutonbefäl nere på LV6 och han är rätt avundsjuk på min tjänst här på MP/Säk ^_^

Och jag vet som sagt inget om Stridsfordonsbiten men jag skulle tippa på att MP/Säk är det med lätthet mest utmanande och "roligaste" på sitt sätt camo.gif happy.gif
Nahkampf
I FM's nya organisation gör alla tjänster lika många dygn. Spelar ingen roll om du är GB eller PB. PB kommer att försvinna helt nästa år. Jag tror att det är 320 dagar, men är inte riktigt säker.
Lindén
QUOTE (Mercai @ Jan 14 2006, 14:26 ) *
Hej!

Ni som kommit in som MP/Säk-plutonsbefäl, får jag vara fräck nog att fråga vad ni fick på mönstringen?

Jag har det som förstaval och får besked från pliktverket i mitten av februari. Det fanns en plats kvar och vi var 4 st på den. Så är lite nyfiken vilken "typ av människor" jag konkurrerar med.

Jag hade följande:

Befälslämplighet: 9

Inskrivningsprovet: 9

Styrka: 6 (snitt 706 när gränsen för att få en 7:a är 707... störigt?)

Kondition: Skattad 6:a (körtelfeber...)

Samt noll fel på syn/färgseende och hörsel.

Är lite orolig över mina 6:or i styrka och kondition. De sa att jag kunde få göra om dem senare... men det bli fruktansvärt jobbigt att resa hela den vägen igen. Men hur tror ni att mina chanser är?

Som andra respektive tredjeval har jag Stridsfordonsplutonsbefäl på Revingehed och Luftvärnsplutonsbefäl i Halmstad. Vad tror ni om dem?

Jag fick förfrågan om MP/Säk-PB och hade:

Befälslämplighet: 8

Inskrivningsprovet: 8

Styrka: 9

Kondition: 9

Fullt på syn/färgseende och hörsel.

Jag tror dina chanser är goda, dina starka 9:or väger tyngre än 6:orna på kondition och styrka (vilket de vet är något du kan träna upp)
Skalman
Rycker in som Mp/Säk GB i januari 2007 (vilket jag har sett att en del andra här i tråden också ska göra). Jag har tappat en hel del styrka och kondition pga. hård skolgång på annan ort än min egen och upptäckte dessutom via främst detta forum att tjänsten var litet tuffare än vad det verkat som på pliktverket, vilket har gjort att jag fått ta mig i kragen och börjat träna litet ordentligare nu (men då sväller hälen upp så att man måste vila i alla fall...). Men, men, jag har ju ett år på mig...

Jag ser i alla fall fram emot lumpen, och speciellt att få vara ute mycket i skog och mark (det verkar ju som om att man har mycket fältdygn framför en), och sedan har jag en fråga:

Hur är det med frisyr-bestämmelser nuförtiden? Jag har själv rätt långt, trassligt hår som jag helst skulle vilja behålla även under lumpen, och efter vad jag fått höra så är det hårnät som gäller, men jag misstänker att befälen helst ser att man rakar av sig det mesta. Så, hur står det till med frisyrerna för er som ligger inne/har legat inne nyligen?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.