Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Kimster
QUOTE (Hjelm @ Sep 14 2005, 23:06 )
sant, men brukar MP ligga i US då?
*

Ja, MP finns i utlandstjänst. Antalet varierar beroende på storleken på förbandet.
Under KS05 hade vi en grupp på 8st BataljonsMP (BAT MP) inkl C och stf. chefer. (Enda fanjunkaren på Bataljonen smile.gif )
Typ hälften av dem jobbade som Polis hemma, de andra hade legat som MP under sin VPL.

Utöver dem fanns BrigadMP (Brig MP) På 11st. Hur fördelning såg ut där vet jag inte, men kan väll gissa att det funkade motsvarande.

BrigMP jobbade inom Brigadens ramar och var unstödda brigaden. BatMP tillhörde själva Bataljonen på CV och var underställda BatCh.

Idag är det bara ett kompani där nere och jag vet inte hur organisationen ser ut numera där, ej heller i Liberia. Men de lär förmodligen inte vara så många numera. Någon från KS10+ eller LA kan säkert berätta hur det ser ut där och nu.
Hjelm
QUOTE (Kimster @ Sep 15 2005, 00:12 )
QUOTE (Hjelm @ Sep 14 2005, 23:06 )

sant, men brukar MP ligga i US då?
*

Ja, MP finns i utlandstjänst. Antalet varierar beroende på storleken på förbandet.
Under KS05 hade vi en grupp på 8st BataljonsMP (BAT MP) inkl C och stf. chefer. (Enda fanjunkaren på Bataljonen smile.gif )
Typ hälften av dem jobbade som Polis hemma, de andra hade legat som MP under sin VPL.

Utöver dem fanns BrigadMP (Brig MP) På 11st. Hur fördelning såg ut där vet jag inte, men kan väll gissa att det funkade motsvarande.

BrigMP jobbade inom Brigadens ramar och var unstödda brigaden. BatMP tillhörde själva Bataljonen på CV och var underställda BatCh.

Idag är det bara ett kompani där nere och jag vet inte hur organisationen ser ut numera där, ej heller i Liberia. Men de lär förmodligen inte vara så många numera. Någon från KS10+ eller LA kan säkert berätta hur det ser ut där och nu.
*

jaja, men dåså smile.gif
tommyli
QUOTE (MrPontus @ Sep 14 2005, 23:25 )
Livgardets dag låter som en sak som inträffar en gång om året, men har dom öppet hus någon annan gång? jag är inne på mil.se men hittar inget dry.gif
*

Tror att respektive skvadron har en anhörigdag/besöksdag. Det är ju för övrigt stor invigning av de nya stallarna på K1 den 4 december (intressant för er som ska in på Livskvadron). Annars kommer det tider allt eftersom.
MrPontus
antecknar 4 december.

var hittar man sådan information?
det står ju inte i kalendersaken på http://www.livgardet.mil.se/
mellow.gif
Jonatan
Hur fungerar dte med MPJ eller MP/SÄK som det kallas om man vill göra utlandstjänst, kanske till och med joina EU Battle group?
Kimster
Som jag skrev 4 inlägg upp
Jonatan
QUOTE (Kimster @ Sep 27 2005, 19:36 )
*

Ser inte att dte gav svar på MP/SÄK i EU battle group. Kan man inte gå med i Skyttekompanier eller liknande om man har gjort MP/SÄK? Några fördelar måste de ju va gentemot vanlig MP.
Born
Va 17, MP som MP, dom vill bara sno min ASP och tvinga på mig ett bälte och få mig att binda fast vapnet i vapenställen istället för att ha det lätttilgängligt när jag fordonspatrullerar iallafall.

Dock kom jag på att dom bara är verkställande, inte deras fel. Sorry.
Kimster
QUOTE (Jonatan @ Sep 27 2005, 20:46 )
QUOTE (Kimster @ Sep 27 2005, 19:36 )
*

Ser inte att dte gav svar på MP/SÄK i EU battle group. Kan man inte gå med i Skyttekompanier eller liknande om man har gjort MP/SÄK? Några fördelar måste de ju va gentemot vanlig MP.
*

Kan ? Du kan gå med i BG på vilken tjänst som helst om din chef finner den intressant. Om du har fördel med MP/säk vet jag inte om det spelar roll, kanske men då bara för att de kanske har fler fältdygn och bättre fältvana.
Jag förstår inte helt vart du vill komma med skillnader.
natural_born
tillfälligt satt på MP/säk som förstahands val inryck jan/07 men i väntan
på att få åka till pliktverket o göra jägartesterna om 1 månad igen ph34r.gif
|MP-SÄK-gb|Nicklasson
Pratade med en kille på plikverket nyss. Troligtvis hamnar jag på mp/säk eller skyttegruppbefäl. Men troligast hos mp/säk som gb och då hos 2:a skvadronen (sigtuna) med inryck jan/07. HV.gif GÖTT SOM BARA DEN! Ville verkligen inte skutta omkring på en hamburgare då mamma alltid har sagt åt mig att inte leka med maten laugh.gif 6n.gif Så då syns vi då säkert!

MVH/ Mikael Nicklasson

Fler som ska in på LG i Kungsängen som mp/säk på 2:a kan lägga till min msn?
Nicklasson87@hotmail.com
Jonatan
Får man som militärpolis åka colon genom stan o så :P
Born
Japp, det får man jonatan. Dessutom så får man göra taktiska avsittningar i farten och gripa rånare och våldsmän under konvojen. Civilisterna kommer stå och slänga rosenblad på dig när du kommer farande med din svarta taktiska uniform, helballt. Dessutom så kommer du få ett PSG90, 2 pistoler, en AK5C, en AG90 och en rote 39or till ditt förfogande under hela din vpl.

Eller också kanske det inte är så glamoröst som man kan tro. :P
Lindén
Skulle vara intressant att höra från dem som ligger inne på 2:a skvadron va ni gjort hittills och hur de känns än så länge pansar2.png
Jonatan
QUOTE (Born @ Oct 4 2005, 16:38 ) *
Japp, det får man jonatan. Dessutom så får man göra taktiska avsittningar i farten och gripa rånare och våldsmän under konvojen. Civilisterna kommer stå och slänga rosenblad på dig när du kommer farande med din svarta taktiska uniform, helballt. Dessutom så kommer du få ett PSG90, 2 pistoler, en AK5C, en AG90 och en rote 39or till ditt förfogande under hela din vpl.

SÅ man får aldrig åka militärbil eller conboy genom en urbaniserad stadsdel :(
Born
QUOTE (Jonatan @ Oct 5 2005, 22:37 ) *

Jo, det får man. Om det nu är viktigt så, visst.
Jonatan
QUOTE (Born @ Oct 6 2005, 06:35 ) *
QUOTE (Jonatan @ Oct 5 2005, 22:37 ) *

Jo, det får man. Om det nu är viktigt så, visst.

sweet....... ;)
C-O.M
Conboy och colon ska vi nog inte åka på iaf....
Eskort genom centrala sthlm ska vi iaf ha kompetens att göra (Läs:öva) , även om att köra 20+ ton patb med noll sikt i sthlm i rusningstrafik antagligen inte är det minsta kul.

Olof/ Som dock gärna hade haft en patgb i kön på E4an idag. Den hade nog tålat MCn i baken bättre än min numera obrukbara bil... banghead.gif
Wigsten
QUOTE (Lindén @ Oct 4 2005, 22:48 ) *
Skulle vara intressant att höra från dem som ligger inne på 2:a skvadron va ni gjort hittills och hur de känns än så länge pansar2.png

En kompis till mig ligger på Livskvadron nu, ryckte in i Augusti, samtidigt som dom MPJ som är under utbildning. Enligt honom så hade 2:a skvadron precis haft en veckas överlevnadsutb, och skulle nu ut på baskermarsch. Dom körde tydligen väldigt mycket "fysisk fostran" vid inryck, så det lär bli hyfsat hårt för oss. Malajn.gif
Lindén
QUOTE (Wigsten @ Oct 8 2005, 20:46 ) *

En kompis till mig ligger på Livskvadron nu, ryckte in i Augusti, samtidigt som dom MPJ som är under utbildning. Enligt honom så hade 2:a skvadron precis haft en veckas överlevnadsutb, och skulle nu ut på baskermarsch. Dom körde tydligen väldigt mycket "fysisk fostran" vid inryck, så det lär bli hyfsat hårt för oss. Malajn.gif

Hehe, det vådar gött 6n.gif
Victor

Menar du att 2:a skvadron körde väldigt mycket fysisk fostran? Inte mycket fys på Livskvadron eller?
Mourdoch
Liten vink om vad 2a skv pysslar med förtillfället Rangern.gif
Menar du att 2:a skvadron körde väldigt mycket fysisk fostran? Inte mycket fys på Livskvadron eller?
Har det inte sagts upprepade gånger att säkarna skulle ha det tyngre ioch med karaktären på deras uppgifter?
iochförsig inte sagt att Liv skulle va nån dans på rosor ..vi lär ju få erfara Malajn.gif
Hans Engström
Colon- latin (och engelska) för tjocktarm
Conboy- ett efternamn
heter det verkligen vådar? Bådar är vad jag lärt mig, men såg att vådar verkar vara vanligt förekommande.

hur som helst, roligt med entusistiskt folk till LG. Kom ihåg att kryssa i för automatisk anslutning till LGG HV efter GU biggrin.gif
tommyli

Blir ni aldrig trötta på att gämföra och se vilka tjänster som är hårdare än andra...
Exempelvis ett baskerprov ska vara vara lika svårt för den starke likväl som för den svagare i gruppen, oavsett typ av tjänst och förband... detta beroende på att man hjälper varann så att gruppen kan lösa sin uppgift. Det handlar inte om att vara någon rambo.. Det blir den starkares SKYLDIGHET att hjälpa den svagare med exempelvis packning om detta krävs för att uppgiften ska lösas.
Vare sig du är vakt, skytteslusk, jägarkåt eller what so ever... det är du tillsammans med din grupp som ser till hur jobbig tjänsten blir.
Wigsten
QUOTE (tommyli @ Oct 14 2005, 22:18 ) *

Blir ni aldrig trötta på att gämföra och se vilka tjänster som är hårdare än andra...
Exempelvis ett baskerprov ska vara vara lika svårt för den starke likväl som för den svagare i gruppen, oavsett typ av tjänst och förband... detta beroende på att man hjälper varann så att gruppen kan lösa sin uppgift. Det handlar inte om att vara någon rambo.. Det blir den starkares SKYLDIGHET att hjälpa den svagare med exempelvis packning om detta krävs för att uppgiften ska lösas.
Vare sig du är vakt, skytteslusk, jägarkåt eller what so ever... det är du tillsammans med din grupp som ser till hur jobbig tjänsten blir.

Du "Tommyli", jag måste faktiskt erkänna att jag inte riktigt förstår vad det du skrivit har med mitt inlägg att göra...? Det är väl en självklarhet att man hjälper varandra inom gruppen, och jag förstår inte vartifrån du skulle ha fått att jag tycker motsatsen.
För övrigt så valde jag inte MPJ för att jag ville ha det hårt i lumpen, då hade jag blivit Jägare istället. Men vad menar du med att "det är du tillsammans med din grupp som ser till hur jobbig tjänsten blir"? Det är väl rätt självklart att olika tjänster är olika krävande?

QUOTE (Victor @ Oct 10 2005, 16:58 ) *

Tydligen inte. Jag vet ju inte vad som menas med mycket och lite fys, men min kompis som sagt, som ligger där nu var rätt besviken. Han skulle ha blivit MPJ från början, men hamnade på MP, och enligt honom var det alldeles för mycket lök. Men det beror ju helt på vilka förväntningar man har. Allt är relativt, kort sagt.
tommyli
QUOTE (Wigsten @ Oct 15 2005, 20:15 ) *
Men vad menar du med att "det är du tillsammans med din grupp som ser till hur jobbig tjänsten blir"? Det är väl rätt självklart att olika tjänster är olika krävande?

Det jag menar att beroende på hur bra gruppen är på att lösa sin uppgift desto lättare blir det för dig som gruppmedlem...
tommyli
militarpolis.se
en sida som görs om oss som ligger inne just nu
MrPontus
jag ser fram emot att se den sidan färdig happy.gif
[MPJ]Sgt.Ratchak
MPJ 01/02
MP forum
Hzon
Tja ny här på forumet!

Ska rycka in i juli 2006.
Beffatningen är då PA805 MP/SÄK-GB

Hur glada blir de på pliktverket om man ringer o frågar redan nu vilken skvadronerna man ska ingå i?

Häst är väl okey men jag tycker att det står väldigt otydligt i Beffatningsbeskrivningen vad som händer...

/Tobbe
MrPontus
tjenare Tobbe, det blir du och jag i stallet ska du se ;)
eftersom MP till häst rycker in då, och 2.skv i januari 2007
Victor
Det är nog helt lungt att ringa nu. Jag tror jag ringde nån vecka efter att jag mönstrat för att höra mig för om diverse saker.

Du, jag å MrPontus på Livskvadron, det blir antagligen skitkul!! clap.gif Rangern.gif

Edit: stavning
C-O.M
Hur det fungerar på LivSkv i år.

v30-35 GSU Kungsängeln/Älvdalen
v36 Övn uppehåll
v37-v48 Rid/fortsatt GSU (basker/fordon/sib etc)/Juridik-veckor, enligt 3 veckors system: Bor på K1
MP-examen
v48-v5 Befattningsutbildning, Julledigt 21 dec - 10 jan Kungsängen
v6-v11 Förbandsskede, Narvik, Kiruna etc
v12-mitten av maj. Högvaktskede på K1
Slutet av maj. Vård av utrustning, Muck.

Fler frågor, shoot.
Olof
Hzon
Shoot!

Hur många dagar måste man spendera som högvakt vid slottet?
Min bror har sagt att han ska chartra ett gäng chineser som ska koma dit o fotta :P

/ Tobbe
C-O.M
5-6 per soldat.
Olof
Hzon
Men är det ingen skillnad på beriden högvakt o högvakt?
Victor
@Hzon
Skillnaden är nog helt enkelt att du vid beriden högvakt rider dit och vid vanlig högvakt marscherar dit.

QUOTE (C-O.M @ Oct 29 2005, 15:40 ) *

v37-v48 Rid/fortsatt GSU (basker/fordon/sib etc)/Juridik-veckor, enligt 3 veckors system: Bor på K1 MP-examen

Fler frågor, shoot.
Olof

Vad innebär 3-veckorssystem? Förbandsskede i Narvik och Kiruna? Innebär det att helt enkelt agera MP vid övningar?
C-O.M
QUOTE (Victor @ Oct 29 2005, 18:58 ) *
@Hzon
Skillnaden är nog helt enkelt att du vid beriden högvakt rider dit och vid vanlig högvakt marscherar dit.

v37-v48 Rid/fortsatt GSU (basker/fordon/sib etc)/Juridik-veckor, enligt 3 veckors system: Bor på K1 MP-examen

Fler frågor, shoot.
Olof

Vad innebär 3-veckorssystem? Förbandsskede i Narvik och Kiruna? Innebär det att helt enkelt agera MP vid övningar?

En vecka ridning/excercis/MOCKNING, en vecka juridik, och en vecka soldatutb, sen börjar schemat om igen.

Kiruna är utbildning, Narvik är både övning och MP-tjänst som jag förstått, dvs både öva och se till att svenska knektar följer lagar och regler.
All tid efter examen kan komma att innehålla mp-tjänst om behov uppstår.
Olof
Lindén

v30-35 GSU Kungsängeln/Älvdalen
v36 Övn uppehåll
v37-v48 Rid/fortsatt GSU (basker/fordon/sib etc)/Juridik-veckor, enligt 3 veckors system: Bor på K1
MP-examen
v48-v5 Befattningsutbildning, Julledigt 21 dec - 10 jan Kungsängen
v12-mitten av maj. Högvaktskede på K1
Slutet av maj. Vård av utrustning, Muck.

Fler frågor, shoot.
Olof

Finns det ingen från 2:a skvadron som kan bidra med hur det fungerar hos dem i år?
Skulle vara mycket intressant att få veta clap.gif
gurra
QUOTE (C-O.M @ Oct 29 2005, 17:04 ) *
5-6 per soldat.
Olof

Det där varierar väldigt mycket kanske mest beroende på personliga färdigheter vad gäller exercis och ridning. För Stockholm är det högst krav, resten hamnar på drottningholm eller i stallet.

QUOTE (Hzon @ Oct 29 2005, 17:07 ) *
Men är det ingen skillnad på beriden högvakt o högvakt?

Den stora skillnaden ligger i hur man förflyttar sig till/från Stockholm slott och den ceremoniella delen på borggården, väl på plats är rutinerna desamma.

Vad gäller Livskv är det oftast beriden högvakt vid Stockholm slott, man rider alltså till och från (undantag om det är riskabelt att rida, typ demostrationer o. dyl.)

På drottningholm är det alltid vanlig högvakt, man bussas ut. När jag gick i våras hade vi nästan alltid s.k. smygpågång dvs. ingen ceremoni på teaterplan eftersom högvaktsbytena skedde på kvällen pga pressat schema. Vi gick helt enkelt in bakdörren på högvaktsflygeln.
Wigsten
Vet någon vad det kommer att finnas för befattningsutbildningar för oss som ska in på MPJ sen jan 07? MPJ har väl prickskyttar? Och finns Sjukvårdare kvar? Hörde något löst rykte om att den BU:n avskaffats och att alla fick extra sjv-utb. istället...
1MPJ
sjukvårdsmän utbildas inte längre på grupperna, alla har längre sjukvårdsutb. istället.
Prickskytt finns dock, tillsammans med befattningar som säkman,ksp-skytt,signalist,hundförare,stf gruppchef.
Wigsten
QUOTE (1MPJ @ Oct 31 2005, 15:57 ) *
sjukvårdsmän utbildas inte längre på grupperna, alla har längre sjukvårdsutb. istället.
Prickskytt finns dock, tillsammans med befattningar som säkman,ksp-skytt,signalist,hundförare,stf gruppchef.

Ok.. när och hur bestäms det vem som blir vad?
1MPJ
under slutskedet på GSU:n dvs runt 10 veckor in på utbildningen. Befälen bestämmer vem som blir vad, du får dock ange vad du helst vill ha för befattning.
Yourhighness
Vet att den här frågan har kommit upp mycket förut men har ändå inte lyckats få någon uppfattning om va som menas me de som står i mitt beslut om inskrivning:

"PA 805 MP/Säk-gruppbefäl.....Lg i kungsängen med början Juli 2006"

Är de det gammla militärpolisjägaren eller är det den tjänsten med mycket häst och så?
Kenny
QUOTE (Yourhighness @ Nov 18 2005, 18:01 ) *
Vet att den här frågan har kommit upp mycket förut men har ändå inte lyckats få någon uppfattning om va som menas me de som står i mitt beslut om inskrivning:

Är de det gammla militärpolisjägaren eller är det den tjänsten med mycket häst och så?

Så vitt jag förstått det är 2a Skvadron gamla MPJ och Livskvadron tjänsten med häst. Beror alltså på vilken skvadron du tillhör.
Ceber
QUOTE (Yourhighness @ Nov 18 2005, 18:01 ) *

De som rycker inte till sommaren blir "vanlig" mp.
De som rycker in i januari blir mp-säk
Man kan också ansöka om att rycka in i september. Då blir du nån ledare över de som rycker in i januari.

Btw så ska jag också in som PA 805 MP/Säk-gruppbefäl till sommaren.
MrPontus
trevligt att folk som rycker in i Juli börjar hitta hit (tycker det mest har varit folk som rycker in i januari annars ) 5.gif
dumle
QUOTE (MrPontus @ Nov 23 2005, 15:24 ) *
trevligt att folk som rycker in i Juli börjar hitta hit

...och här kommer en till.
Jag fick nämligen papper från Pliktverket i förra veckan att jag placerats som PA 805 MP/Säk-gruppbefäl med inryck i Juli.
Victor
QUOTE (dumle @ Nov 23 2005, 18:21 ) *
QUOTE (MrPontus @ Nov 23 2005, 15:24 ) *

trevligt att folk som rycker in i Juli börjar hitta hit

...och här kommer en till.
Jag fick nämligen papper från Pliktverket i förra veckan att jag placerats som PA 805 MP/Säk-gruppbefäl med inryck i Juli.

Vi kunde ju starta en Livskvadron 06-tråd! :P Skämt åsido. Hur går det för er alla blivande soldater på Livskvadron? Tränar ni mkt? Hur ser era veckor ut? Själv försöker jag klämma in 2-3 löppass och 2 gympass per vecka. Är dock en väldig massa att göra i plugget så man hinner inte alltid med... Tänkte klämma in ett marschpass per vecka också så fort skolan ger med sig.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.