Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Moridin
Aha Det va stackars Steiner som fick åka ambulans. Han fick en spricka i en kota elr nåt sånt så han får ha korsett på sig i 3 månader :P
= Sjuk i hemmet (lucky bastard) Men han slapp frisedel iaf vilket är bra med tanke på att det bara är 62pm kvar nu smile.gif

Btw så muckade 1a och 2a pluton igår vilket inte var speciellt roligt.
Nu längtar man till muck som bara den.
DiamondBlue
Då var första fältveckan avklarad smile.gif

Veckan rivstartade med 8km löpning på måndag morgon, tävlingmänniska som man är glömmer man ju lätt lite känning i halsen och springer på så fort man kan (36:15). Rivstartsmåndagen fortsätter med 8km(?) march ut i skogen iklädd stridsutrustning samt stridspackning. Första gången vi gått med packning dessutom.
Resten av veckan flyter på i högt tempo med en hel del olika aktiviteter bl.a. våra första skjutövningar, 2-4h orientering och grävande av ståvärn.
På det hela taget käns det som om vi har marcherat mycket, sovit lite (5h/natt max) och stressat en hel jäkla del.
Konstigt nog var det nog bara en gång i fält som jag kände mig riktigt slut, i stället märktes veckan när man kom hem. Jag kände mig riktigt återhämtad först i dag (tisdag), dock så är mina stortår samt hälar en del bortdomnade. Lite sömn, stress och mycket fysisk aktevitet tar på en. Bara att hoppas på att man blir lite van vid det så att resten av utbildningen går lättare. camo.gif

Hoppas att mitt lilla inlägg glädjer någon.
Patrik Ps
QUOTE (DiamondBlue @ Aug 23 2005, 22:00 )
Veckan rivstartade med 8km löpning på måndag morgon, tävlingmänniska som man är glömmer man ju lätt lite känning i halsen och springer på så fort man kan (36:15).
*

Vilket klockslag menas med morgon? 05.00? 05.30? 06.00?
Kanske 10.00 :P?

Edit: Klantfingrar
foting
Jag skulle tro att det var första passet efter morgonuppställningen, alltså ca 0800 ;)
Wigsten
Fick det slutgiltiga antagningsbeskedet för MP/Säk Jan 2007 idag.. Rangern.gif
Livdragonen
QUOTE (Wigsten @ Aug 24 2005, 16:40 )
Fick det slutgiltiga antagningsbeskedet för MP/Säk Jan 2007 idag..  Rangern.gif
*

Det är bara att gratulera! Du har en hård men spännande värnplikt framför dig!
[MPJ]Sgt.Ratchak
Våran morgonfys började 0500 med löpning i formation, takt och skadronsfärgerna med och avslutades med BRAK i blött gräs.
Victor
DiamondBlue, är du MP/Säk eller vanlig MP?

Fick själv brevet idag där det står att jag ska rycka in som PA805 MP/Säk-gruppbefäl i juli 2006. Ringde pliktverket och de sa att det var "MP/Säk-tjänst med ridning". Om jag har fattat alla inlägg i den här tråden rätt så kommer jag alltså att hamna på Livskvadron där de "vanliga" MP håller till. Alltså kommer jag INTE bli MPJ, har jag fattat det rätt?

Också, har "vanliga" MP också kravet 49 minuter på milen?
Wigsten
QUOTE (Livdragonen @ Aug 26 2005, 12:39 )
QUOTE (Wigsten @ Aug 24 2005, 16:40 )
Fick det slutgiltiga antagningsbeskedet för MP/Säk Jan 2007 idag..  Rangern.gif
*

Det är bara att gratulera! Du har en hård men spännande värnplikt framför dig!
*

Tackar! Jag förväntar mig inget mindre av placeringen heller. ;)
Wigsten
QUOTE (Victor @ Aug 26 2005, 16:25 )
DiamondBlue, är du MP/Säk eller vanlig MP?

Fick själv brevet idag där det står att jag ska rycka in som PA805 MP/Säk-gruppbefäl i juli 2006. Ringde pliktverket och de sa att det var "MP/Säk-tjänst med ridning". Om jag har fattat alla inlägg i den här tråden rätt så kommer jag alltså att hamna på Livskvadron där de "vanliga" MP håller till. Alltså kommer jag INTE bli MPJ, har jag fattat det rätt?

*

Gällande din placering så skulle jag gissa att du hamnat på Liv.
När jag mönstrade i juni var jag väldigt tydlig med, redan på den medicinska hälsodeklarationen, att jag ville till 2:a skvadron på Livgardet. När jag sen hamnade hos inskrivningsförrättaren så sa han att det inte var något alternativ att rycka in i Juli 2006 om jag skulle in som MPJ, utan det var bara Januari 2007 som gällde...
hemvärnsungdom
Jag var först placerad på MP till häst men efter att ha kontakta pliktverket blev jag placerad på 2.skvadron. För någon månad sedan fick jag brev om att det varit något fel i systemet och inryck var juli 2006. Innebär detta då att jag återigen är på MP till häst om det är så att det endast är januari 2007 som gäller för 2.skvadron? Bäst att kolla med pliktverket antar jag.

Jag som var så nöjd med att ha hamnat där jag ville och dessutom tidigare än vad jag först trott.
DiamondBlue
Pliktverket vet inte vad de håller på med.
Jag ligger inne som mp/säk. Det var också vad inskrivningsförrättaren sa att jag skulle bli. Det som hände var dock att jag blev placerad på livskvadronen "mp till häst", men efter lite telefonsamtal och liknande blev det fixat. Problemet är väl att det som skiljer mp och mp/säk inte är befattningskoden. Det är vilken enhet man blir inskriven på, där enhet 01 är 1.skv = MP och enhet 02 är 2.skv = mp/säk. Rätt dumt enligt mig.
Så håll koll på vad det står i era brev och har ni blivit felplacerade så får ni ringa och prata med pliktvereket. Livgardet kanske kan ge er lite värdefull info men de kan inte omplasera dig.
Loki
Var är det fortfarande en massa som springer runt i motoroverallen för?
Är ni inte värda att bära M/90 ännu eller? :P
Victor
*

??
tommyli
QUOTE (Victor @ Aug 27 2005, 17:33 )
*

??
*

Det vet jag inte... det enda jag vet är att vi sprungit mellan 6-10 km nu ett par ggr d första veckorna men det har inte funnits några tidskrav.
Det jag vet är att vi kommer ha ett sådant prov senare och att kravet bör ligga på FM:s nivå, alltså 55 min.
[MPJ]Sgt.Ratchak
Officiellt hade vi bara kravet 55min på Dragonmilen, dom ville ha alla under 45 dock.
Livdragonen
Om jag har fattat alla inlägg i den här tråden rätt så kommer jag alltså att hamna på Livskvadron där de "vanliga" MP håller till. Alltså kommer jag INTE bli MPJ, har jag fattat det rätt?

*

Vad spelar det för roll? Om det skulle vara ett mindre krav på milen på Livskv än 2 skv? Skulle det då innebära att du skulle tränat mindre och därmed fått det bättre på Livskv? Då ska du nog tänka igenom om MP tjänsten kanske är lämplig för dig? MP/MPJ tjänsten innehåller en hel del fys med inrikting på löpning.
iallafall 04/05 dom andra utbildningsåren kan jag inte uttala mig om.
Victor
QUOTE (Livdragonen @ Aug 28 2005, 06:38 )

Om jag har fattat alla inlägg i den här tråden rätt så kommer jag alltså att hamna på Livskvadron där de "vanliga" MP håller till. Alltså kommer jag INTE bli MPJ, har jag fattat det rätt?

*

Vad spelar det för roll? Om det skulle vara ett mindre krav på milen på Livskv än 2 skv? Skulle det då innebära att du skulle tränat mindre och därmed fått det bättre på Livskv? Då ska du nog tänka igenom om MP tjänsten kanske är lämplig för dig? MP/MPJ tjänsten innehåller en hel del fys med inrikting på löpning.
*

Men tänk lite nu va! Besserwissersvar undanbedes! Varför skulle det innebära att jag ska träna mindre om jag visste att kravet på milen för en vanlig MP inte var 49 min? Det skulle INTE innebära att jag tränade mindre om jag visste att kravet på milen inte var 49 min för en vanlig MP.
tommyli
QUOTE (Victor @ Aug 28 2005, 12:22 )
QUOTE (Livdragonen @ Aug 28 2005, 06:38 )

*

*

Men tänk lite nu va! Besserwissersvar undanbedes! Varför skulle det innebära att jag ska träna mindre om jag visste att kravet på milen för en vanlig MP inte var 49 min? Det skulle INTE innebära att jag tränade mindre om jag visste att kravet på milen inte var 49 min för en vanlig MP.
*

49, 45 eller 55... det spelar enligt min mening ingen som helst roll då detta är krav som inte är övermänskliga utan som vilken person, med lite motivation, skulle kunna klara. Att tjänsten sen blir tuffare och coolare för att man har ett löparkrav som ligger 6 min under det som grann-skvadron har är bara skitsnack.
Enligt min mening så bör inte dessa två tjänster jämföras på detta sätt.
2.Skv är en jägarliknande tjänst med en hel del fysiska krav.
Liv.Skv däremot är militärpoliser i traditionell mening. Detta är enligt mig en av de mer varierande tjänsterna inom FM och jag skulle inte byta till nå'n "coolare" tjänst som har hårdare fyskrav.
Som parentes kan jag tillägga att man gått ifrån trafiktjänst mer, då MP är lite onödigt att använda till detta och vi har ju trors allt trafiksoldater idag.
Allt för mig (va tvungen att avreagera mig lite, men hoppas jag svarade på nån fråga) brow.gif
Lindén
Fick mitt inskrivningsbeslut förra veckan: PA805 MP/Säk Jan-07 pansar2.png

Tänkte ringa pliktverket imorn och kontrollera så de verkligen blir MPJ för min del. Några andra som rycker in samma period?

/Lindén 5.gif
Patrik Ps
Ja, vi är några här på tråden som skall útbildas till MP/Säk på 2.svk , det är bara att bläddra bakåt, skulle tro att vi är runt 5-7 stycken nu.
Välkommen till gänget! biggrin.gif
pjtr
Jag har glasögon ungefär 0.2 på båda ögonen kan jag bli MP?
*

jag tror inte det, faktist. hindrade iaf mig från att bli det...
C-O.M
Ser 0,1/0,1 - ligger på LivSkv.
Olof
pjtr
biggrin.gif Då kanske det inte är helt kört ändå?

Tycker det verkar småkul att få lära sig rida.
Wigsten
QUOTE (pjtr @ Sep 1 2005, 21:55 )
*

En kille som mönstrade samtidigt som mig hade 0,1 på båda ögonen utan glasögon och 1.0 med, och han blev preliminärt placerad på 2:a skvadron.
Jonatan
Någon som vet var man kan läsa mer om militärpolisjägarna?
Born
QUOTE (Jonatan @ Sep 6 2005, 18:22 )
*

Google ger dig svaret. alternativt den fantastiska sk "sökfunktionen" på det här forumet.
tommyli
QUOTE (Jonatan @ Sep 6 2005, 18:22 )
*

Det finns länkar tidigare i denna tråden... men men
go.to/mpj kan jag bjuda på...
jofus
Är det någon som vet hur det har funkat med lastbilsförarna på Livskv tidigare år. Jag är uttagen till det nu men hur funkar det när vi ska läsa ikapp det vi har missat. Någon som kan upplysa mig lite om detta. Befälen har sagt att det ordnar sig, vilket jag också tror men det är alltid trevligt att ha lite kött på benen.
tommyli
QUOTE (jofus @ Sep 7 2005, 11:34 )
Är det någon som vet hur det har funkat med lastbilsförarna på Livskv tidigare år. Jag är uttagen till det nu men hur funkar det när vi ska läsa ikapp det vi har missat. Någon som kan upplysa mig lite om detta. Befälen har sagt att det ordnar sig, vilket jag också tror men det är alltid trevligt att ha lite kött på benen.
*

Den som lever får se jofus =)=) Vi andra får väl sitta o lära upp er sen :P
Mourdoch
japp då ansluter man sig till skaran som rycker in på 2a skvadron i jan 2007 Rangern.gif .
Ni som genomfört tjänsten, hur hårt fysiskt är det i jämförelse med ex skyttesoldater ,amfibiesoldat eller bassäk. Har vänner som ligger/låg inne som sånna och tänkte ha nått att jämföra min träning mot..
tommyli
QUOTE (Mourdoch @ Sep 7 2005, 18:13 )
japp då ansluter man sig till skaran som rycker in på 2a skvadron i jan 2007  Rangern.gif .
Ni som genomfört tjänsten, hur hårt fysiskt är det i jämförelse med ex skyttesoldater ,amfibiesoldat eller bassäk. Har vänner som ligger/låg inne som sånna och tänkte ha nått att jämföra min träning mot..
*

Jag antar att de som genomfört utb. på 2. Skv inte vet hur mycket/vad övriga inom försvarsmakten pysslar med, till en viss del kanske. Ta o läs igenom denna tråden först så tror jag du kommer få svar på vissa frågor.
MrPontus
efter att ha läst inlägget där fördelar och nackdelar för dom två skvadronerna så vet jag fortfarande inte vilken jag skulle bli mest nöjd med, skulle hellst vilja "plocka godbitarna" från båda. men som någon sa så blir det nog en bra utbildning oavsett var man hamnar. rycker in juli 06. skulle jag lägga ner tid och försöka ändra det till jan 07 så har jag ett halvår som jag inte vet vad jag ska göra med, flytta in på gymmet kanske?

ända sedan inskrivningsörrättaren skrev ut pappret med information om den sökta utbildngen så har jag undrat om det var rätt jag fick.
jag fick frågan: "när passar det dig bäst att rycka in? juli 06 eller jan 07?"
efter en snabb fundering så valde jag juli 06.
*klick* *printing* den är till häst säger han då
min reaktion blir direkt att fråga om den andra också var till häst (jag är inte så finte kan byta till den andra istället, då predikar han lite för att MP till häst är bättre.... dry.gif
Lindén
Nån som vet hur det fungerar med graderna efter MUCK? Allla MP/Säk rycker ju in som GB (om de inte är PB uttagna), muckar vi hela högen som furirer då eller?
Och om man väljer att gå den sista terminen för utlandstjänst så de blir 15 mån, muckar man som Fänrik då? Nån som vet får gärna upplysa mig!
Hjelm
QUOTE (Lindén @ Sep 14 2005, 18:07 )
Nån som vet hur det fungerar med graderna efter MUCK? Allla MP/Säk rycker ju in som GB (om de inte är PB uttagna), muckar vi hela högen som furirer då eller?
Och om man väljer att gå den sista terminen för utlandstjänst så de blir 15 mån, muckar man som Fänrik då? Nån som vet får gärna upplysa mig!
*

Den 3e terminen gäller inte bevaknings-, högvaktssoldater samt MP.

källa: Värnpliksnytt
Wigsten
*

Vi som rycker in som GB kommer att mucka som Furirer, PB blir Sergeanter och KB Fänrikar. Man blir inte Fänrik efter utlandstjänst.

Men vet någon vad som kommer att gälla med PB/KB-tjänster i det nya systemet? Trodde inte att dom skulle vara kvar?
Wigsten
QUOTE (Hjelm @ Sep 14 2005, 18:49 )
*

*

Kan du länka till någon specifik artikel? När jag pratade med LG:s vpl-handläggare för en månad sa han ingenting om att den tredje terminen inte skulle gälla vissa. Jag sa att jag ska in på 2:a skv. och ville på utlandstjänst, och han förklarade då att dom som är intresserade av det och bedöms lämpliga kommer att placeras i en egen grupp för utbildning riktad mot internationell verksamhet under det senare skedet av värnplikten...
Hjelm
QUOTE (Wigsten @ Sep 14 2005, 18:55 )
*

*

Kan du länka till någon specifik artikel? När jag pratade med LG:s vpl-handläggare för en månad sa han ingenting om att den tredje terminen inte skulle gälla vissa. Jag sa att jag ska in på 2:a skv. och ville på utlandstjänst, och han förklarade då att dom som är intresserade av det och bedöms lämpliga kommer att placeras i en egen grupp för utbildning riktad mot internationell verksamhet under det senare skedet av värnplikten...
*

Jag har inte tittat på sidan, men jag tog fram det senaste VN nummret nu och tittade. Det står svart på vitt, sid.4. Stor artikel.

Anledningen är att den typen av tjänster behövs året om, då många av uppgifterna är skarpa. vakta förband osv. Därigenom får ni en annan inryckningsrytm.

Edit: Kolla den här
Wigsten
QUOTE (Hjelm @ Sep 14 2005, 19:06 )
*

*

*

Jag har inte tittat på sidan, men jag tog fram det senaste VN nummret nu och tittade. Det står svart på vitt, sid.4. Stor artikel.

Anledningen är att den typen av tjänster behövs året om, då många av uppgifterna är skarpa. vakta förband osv. Därigenom får ni en annan inryckningsrytm.
*

Att vanliga MP har en del skarp tjänst känner jag till, men kommer det även gälla dom som ska in på andra skvadron alltså? Långt ifrån alla kommer ju att välja till den tredje terminen och sticka utomlands, folk kommer ju finnas kvar. Fan vad jag blir förbannad om det ändå inte blir någon tredje termin nu... banghead.gif
Hjelm
QUOTE (Wigsten @ Sep 14 2005, 19:10 )
*

*

*

*

Att vanliga MP har en del skarp tjänst känner jag till, men kommer det även gälla dom som ska in på andra skvadron alltså? Långt ifrån alla kommer ju att välja till den tredje terminen och sticka utomlands, folk kommer ju finnas kvar. Fan vad jag blir förbannad om det ändå inte blir någon tredje termin nu... banghead.gif
*

Ja alltså jag är nu inte helt 100% säker på det, men jag har dock läst det klart och tydligt på flera ställen. Kolla även länken jag la till i mitt förra inlägg.
Wigsten
QUOTE (Hjelm @ Sep 14 2005, 19:13 )
QUOTE (Wigsten @ Sep 14 2005, 19:10 )
*

*

*

*

*

Ja alltså jag är nu inte helt 100% säker på det, men jag har dock läst det klart och tydligt på flera ställen. Kolla även länken jag la till i mitt förra inlägg.
*

Jo, har sett den där förut. MP nämns dock inte, utan det står bara: "Bevaknings- och insatssoldater ligger utanför systemet och kommer att rycka in kontinuerligt. Också högvakts- och musiksoldater har andra inryckningstider" Men står det om MP i tidningen? Tycker det verkar konstigt eftersom att MP tillhör dom som faktiskt behövs utomlands...?
Lindén
QUOTE (Wigsten @ Sep 14 2005, 19:50 )
*

Vi som rycker in som GB kommer att mucka som Furirer, PB blir Sergeanter och KB Fänrikar. Man blir inte Fänrik efter utlandstjänst.

Men vet någon vad som kommer att gälla med PB/KB-tjänster i det nya systemet? Trodde inte att dom skulle vara kvar?
*

Pratade med min mönstringsförrättare tidigare idag och han sa att KB tjänsterna inte finns kvar och att det endast finns ett fåtal/inga PB tjänster.
Är du säker på att vi muckar som furirer? Iom att vi inte blir gruppchefer utan endast skrivs in som detta (PB blir våra gruppchefer)?
Vad gäller utbildning för utlandstjänst så måste vi ju få nån form av chans att välja detta. Det är ju framförallt MP de vill skicka iväg.
Ska höra mig för på lördag under Livgardets dag, se om man kan få lite insikt i vad som VERKLIGEN gäller....
Wigsten
QUOTE (Lindén @ Sep 14 2005, 19:33 )
QUOTE (Wigsten @ Sep 14 2005, 19:50 )
*

*

Pratade med min mönstringsförrättare tidigare idag och han sa att KB tjänsterna inte finns kvar och att det endast finns ett fåtal/inga PB tjänster.
Är du säker på att vi muckar som furirer? Iom att vi inte blir gruppchefer utan endast skrivs in som detta (PB blir våra gruppchefer)?
Vad gäller utbildning för utlandstjänst så måste vi ju få nån form av chans att välja detta. Det är ju framförallt MP de vill skicka iväg.
Ska höra mig för på lördag under Livgardets dag, se om man kan få lite insikt i var som VERKLIGEN gäller....
*

Som regel muckar GB som Furirer, det är allt jag vet. MPJ bör inte vara något undentag. Jag kan också tycka att det borde finnas ett val där mot slutet av utbildningen, och dom som vill kan få söka till den tredje terminen. Folk kommer ju fortfarande att finnas kvar hemma. Däremot har jag lärt mig att pliktverket och försvaret inte tänker som vi gör utan dom skiter fullständigt i den enskilda individens önskan.. Jag förväntar mig det värsta kort sagt. "Tyvärr, vi kan inte skicka er på utlandstjänst, tänk om det blir skogsbrand här hemma??"
Kimster
okej grabbar pleeeeaseee gör inte tråden till en enda stor MEGAQUOTE, då blir innehållet mycket svårläsligt.

Svara man någon direkt under ett inlägg måste man inte quota hela inlägget och skapa en miljard kod bara för att få fram en halv mening.

så här http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...ndpost&p=383898 vill vi försök undvika att det ser ut så ofta det går.

Nu har Ing vart snäll och skapat en quoteskola och vi försöker jobba fram en lagom nivå på när man kan quota och inte.
Det tar 1sek att redigera bort onödigt i svaret.
Tänk lite på det nästa gång tack..

/BlåGul
Hjelm
QUOTE (Kimster @ Sep 14 2005, 20:43 )
okej grabbar pleeeeaseee  gör inte tråden till en enda stor MEGAQUOTE, då blir innehållet mycket svårläsligt.

Svara man någon direkt under ett inlägg måste man inte quota hela inlägget och skapa en miljard kod bara för att få fram en halv mening.

så här http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...ndpost&p=383898  vill vi försök undvika att det ser ut så ofta det går.

Nu har Ing vart snäll och skapat en quoteskola och vi försöker jobba fram en lagom nivå på när man kan quota och inte.
Det tar 1sek att redigera bort onödigt i svaret.
Tänk lite på det nästa gång tack..

/BlåGul
*

Kan inte du som har stor erfarenhet ge en kommentar till tråden istället, vad är rätt/fel?

p.s vi ska sluta mega quota
MrPontus
utlandstjänst är något som jag har hoppats på att få göra. krossa inte mina drömmar tack bash.gif

en fråga:
när i inryckningsmånaden brukar man rycka in?
jag har bara fått veta att jag ska rycka in i Juli 2006 men inget exakt datum, brukar det alltid vara den 1a eller han det lika gärna vara den sista eller mitt i? ifall man ska boka en semesterresa så vore det ju bra att veta ;)
Kimster
QUOTE (Hjelm @ Sep 14 2005, 22:31 )
Kan inte du som har stor erfarenhet ge en kommentar till tråden istället, vad är rätt/fel?

*

Stor erfarenhet ? inom vad ? jag har ingen erfarenhet inom det nya systemet eller MP/SÄK på LG. Svårt att yttra mig då.
Båda ämnerna är mer eller mindre nya och kommer genomgå förändringar här eller där, och ingen kan i praktiken tala om hur det faktiskt kommer funka när det väl är dags, för ingen har varit där.
Hjelm
QUOTE (Kimster @ Sep 14 2005, 22:01 )
QUOTE (Hjelm @ Sep 14 2005, 22:31 )

*

Stor erfarenhet ? inom vad ? jag har ingen erfarenhet inom det nya systemet eller MP/SÄK på LG. Svårt att yttra mig då.
Båda ämnerna är mer eller mindre nya och kommer genomgå förändringar här eller där, och ingen kan i praktiken tala om hur det faktiskt kommer funka när det väl är dags, för ingen har varit där.
*

sant, men brukar MP ligga i US då?
MrPontus
Livgardets dag på lördag
blyg.gif
jag åker till Umeå under helgen, hade så gärna viljat se mig omkring på Livgardet, jag tror att det är bra sen när man rytcker in så att man inte blir allt för chockad av den nya miljön, det är bra om man vet vad man har att vänta sig.
Livgardets dag låter som en sak som inträffar en gång om året, men har dom öppet hus någon annan gång? jag är inne på mil.se men hittar inget dry.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.