Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
hägle
Hur ska man beställa en biljett? Ska man gå ner till närmsta sj-kontor eller är det bara att ringa?

Är det några fler från Norrköping här ifrån som rycker in nu?
C-O.M
Någon som har pluggat parallellt med MP, någon som tänker göra det?
Erfarenheter? Ambition?

Olof
tommyli
QUOTE (OlofMalmberg @ Jul 12 2005, 13:33 )
Någon som har pluggat parallellt med MP, någon som tänker göra det?
Erfarenheter? Ambition?

Olof
*

Tänker plugga efter...
cosberequai
QUOTE (hägle @ Jul 12 2005, 12:18 )
Hur ska man beställa en biljett? Ska man gå ner till närmsta sj-kontor eller är det bara att ringa?

*

Vad jag kommer ihåg så fick man två papper, ett för SJ och ett för övriga bolag alternativt om det var om man skulle åka med flera bolag.
Det är bara att ta med sig sina papper till tågstationen några dagar före avresa och så hjälper dom till med resten. Skriv inte fel ort bara, en vän skulle till S1 i Enköping men bokade till Linköping. Smooth.
Frej
QUOTE (hägle @ Jul 12 2005, 12:18 )

*

jag fixa mina biljetter idag nere på sj-kontoret...hur lätt som helst jag bara lämna in lappen och så fixa hon i kassan resten...hon skrev i allt och sa åt mig att skriva under smile.gif

drygt att åka klockan 5 dock, och dessutom med tre byten så jag lär inte sova så mkt på tåget heller :(

kommer från borlänge btw
hägle
Ok, låter enkelt och smidigt.. smile.gif
Då syns vi 1:a Augusti camo.gif
profeten
Jag fattar fortfarande inte hur ni kan boka biljetter, det står ju ingen tid när man ska vara där? Får väl helt enkelt ringa och fråga.
Frej
QUOTE (profeten @ Jul 15 2005, 08:40 )
Jag fattar fortfarande inte hur ni kan boka biljetter, det står ju ingen tid när man ska vara där? Får väl helt enkelt ringa och fråga.
*

jag har fått hem ett brev från dem där det står att jag ska infinna mig där helst innan klockan 9 och absolut senast klockan 12...
DiamondBlue
Helst innan kl9, jobbigt då måste jag åka 04:53. Tror att jag är lite slö och åker 6:26 i stället och är framme 10över10, hur viktigt är det att komma före 9 (ngn med erfarenhet?). Dock kanske jag kommer på bättre tankar när sommarlovsslöheten släpper lite biggrin.gif

Jag kommer från falun btw smile.gif
danno
Ett tips som galler oavsett var man rycker in.

Forsok komma sa tidigt som mojligt utan att behova aka alldeles for orimligt tidigt. Det ar oftast valdigt mycket som ska goras pa inrycket och ju mer tid du har, desto mindre stressigt kommer det att upplevas.
tommyli
kommer att vara vid LG Kungsängen mellan 1030 - 1100 den 1 aug... Malajn.gif
björk
...och jag tvingas dra dit redan dagen innan, ingen annan som ska göra det så man kan få lite sällskap? wub.gif
det är förresten inga probs med att komma dit dagen innan hoppas jag?
Solon
QUOTE (björk @ Jul 15 2005, 18:45 )
...och jag tvingas dra dit redan dagen innan, ingen annan som ska göra det så man kan få lite sällskap?  wub.gif
det är förresten inga probs med att komma dit dagen innan hoppas jag?
*

Borde inte vara det, står väl i brevet du fick, eller?
Har för mig att det gjorde det i det vi fick.
frallansson
aahh.. det betyder att jag måste boka om min biljett och åka in dagen innan. tidigaste tåget gick vid 9 från nässjö och då var man i stockholm vid 11.40. det var inte bra. jag har iofs inte fått nåt brev än.
tommyli
QUOTE (frallansson @ Jul 16 2005, 11:49 )
aahh.. det betyder att jag måste boka om min biljett och åka in dagen innan. tidigaste tåget gick vid 9 från nässjö och då var man i stockholm vid 11.40. det var inte bra. jag har iofs inte fått nåt brev än.
*

Har du fått kallelsen då?? annars bör du väl ringa in o höra med LG
profeten
Jag har fått en kallelse, för länge sen, men det står ingen tid där.
frallansson
QUOTE (tommyli @ Jul 16 2005, 11:51 )
QUOTE (frallansson @ Jul 16 2005, 11:49 )
*

Har du fått kallelsen då?? annars bör du väl ringa in o höra med LG
*

Jag har fått kallelsen, men inte det sista brevet som ni pratar om.. Tror det beror på att jag bor på landet så jag räknar med att få det denna veckan. Det har varit så att jag fått breven senare än de andra innan.
AMWB
Förbereder inryck för 2skv och kommer att vara en av de lyckliga som måste ta emot de soldater som kommer en dag tidigare dry.gif . Kan säga att vi föredrar om ni kommer på måndag. Men om det inte går att komma i tid så får ni komma på söndag trots att adjutanten inte blir så glad.
ek1und
nån mer än jag som inte fått det sista brevet än? börjar bli lite orolig nu.. kallelsen har ju kommit så det sista borde komma snart.... ses den 1a
[MPJ]Sgt.Ratchak
Allvarligt talat har ni frågor så ring LG istället för att gå runt och ha ångest.
Det finns faktistk folk som har betalt för att svara på vilsna "soon to be" vpl:s frågor ;)
Jansson_
ska också ligga på 2a skv. har inte heller fått pappret så ännu en vilsen själ här =)
Bor i skåne så måste också sticka upp där en dag tidigare, får ta tåget runt halv 4 på morgonen annars. Många som ska upp där på söndagen eller? Alltid kul med lite sällskap! biggrin.gif Ses snart...
[MPJ]Sgt.Ratchak
QUOTE (Jansson_ @ Jul 22 2005, 14:24 )
ska också ligga på 2a skv. har inte heller fått pappret så ännu en vilsen själ här =)
Bor i skåne så måste också sticka upp där en dag tidigare, får ta tåget runt halv 4 på morgonen annars. Många som ska upp där på söndagen eller? Alltid kul med lite sällskap!  biggrin.gif  Ses snart...
*

Jag är från Kristianstad och hade inga problem att åka upp samma dag som vi ryckte in, sista inryck var 1200.
profeten
Jag ska upp på söndagen, men ska slagga hos min kusin. Är ju kanske inte så trevligt att ta tåget vid tre på natten. Vad jag har hört ska man ta vara på sömnen när man väl får lite camo.gif
cosberequai
QUOTE (Jansson_ @ Jul 22 2005, 13:24 )
Bor i skåne så måste också sticka upp där en dag tidigare, får ta tåget runt halv 4 på morgonen annars. Många som ska upp där på söndagen eller? Alltid kul med lite sällskap!  biggrin.gif  Ses snart...
*

Nu ska vi inte uppmuntra folk att komma på söndagen. sad.gif
Passa på att ta en helkväll med vänner och rusdrycker. Annars kommer ni ångra det nån gång mitt i veckan.
DiamondBlue
Jag ringde nyss och fråga om inryckstid och det verkade inta alls vara speciellt brottom enligt hon jag pratade med. Senast 5 sa hon men det tycker jag verkar rätt sent. Jag kommer nog och försöka vara där ganska tidigt på förmiddan i alla fall.
ek1und
låter bra det diamond blue =) till mig sa dom senast 24.00 på måndagen,, det verkar vara lite virrigt tycker jag.. dry.gif jag kommer iaf ner till 11 på förmiddagen ungefär... klarar alla milen på 48 nu då? =) hare bra!
Solon
Kan väl säga att det kommer inte finnas så där jätte mycket för er att göra under måndagen, vi kanske drar igång en film eller två i filmsalen men det är inte säkert.
Nåja ni kan ju alltid läsa soldf eller svensk soldat.
profeten
Håller på och "packar" nu. Är det någon som vet ifall man behöver inne-gympadojjor?
tommyli
QUOTE (profeten @ Jul 31 2005, 11:17 )
Håller på och "packar" nu. Är det någon som vet ifall man behöver inne-gympadojjor?
*

Jag tar bara med mig mina löparskor... packar också just nu, vill bara säga lycka till och så ses vi imorgon ;)
Solon
QUOTE (profeten @ Jul 31 2005, 12:17 )
*

Ta bara med dig dina joggingskor dem håller på och byggerom idrottshallen och även om du skulle behöva det kan du använda rengjorda utskor eller lejonattack.
Jansson_
Då är det snart bara 2 timmar tills man åker iväg, lite skum känsla faktiskt, man vet inte riktigt vad som väntar... Men hoppas på att det blir givande!
Många som åker upp dagen innan?
Ses där isf... Rangern.gif

//Philip Jansson 2skv.
tommyli
Riktigt skum känsla nu faktiskt... har halsont (möjlig infektion) men har tagit en whisky (eller två) så vi får se om det går över till morgondagen. Lycka till...
Hmazter
Ja nu är det bara några timmar kvar sen står man där o vet inte vad man ska göra =)
MP/Säk0405
Kommer ihåg känslan .. exakt 1 år sen var det! Lycka till skriva gäran här sen hur ni har de där borta ;)
tribbiani
QUOTE (Ahlström @ Aug 2 2005, 17:30 )
Kommer ihåg känslan .. exakt 1 år sen var det! Lycka till skriva gäran här sen hur ni har de där borta ;)
*

Ja för tusan, två månader och ett muckbidrag senare kan jag knappt bärga mig för att få höra hur det går för de nya säksoldaterna. Hur blir första fältveckan? Hur länge får ni ha motoroverall? Hur fungerar den nya kasernen som vi så fint (?) gjorde iordning åt er? Får ni också skjuta en massa pistol? Är utomhusgymmet färdigt?

Tror att jag och Ahlström vill veta allt och lite till, inte sant Peter?

Hoppas att ni trivs även om ni rimligtvis inte fick komma hem denna helg.

/KSP EB2 Rangern.gif
Mourdoch
Tror inte det bara är ni som vill veta. Vi som har ett år kvar till vårt inryck på 2a skvadron är mer än nyfikna på hur det är... horny.gif
foting
Aaah, första permisen! De två första veckorna är slut och sliten som ett djur har man lyckats släpa sig hem. Vi på 2. Skvadron genomförde idag "Exercisprovet" och fick således för första gången på dessa två inledande veckor ta av oss motoroverallerna och istället bära M/90 uniformen. Under veckorna har vi grejjat med allt från fysisk fostran och orientering till sjukvård och PEK.

Lätt förkyld och som sagt något sliten skall jag nu njuta av helgen och förbereda mig inför nästa vecka då det blir fältvanevecka. Och är det en sak jag verkligen inte tänker göra i helgen så är det att bädda sängen, och inte gå upp vid revelj heller för den delen!

Efter den grova överblick av hur det verkar bli med utbildningsåret för oss på 2. Skvadron så kan jag inte annat säga än att det verkar bli ett riktigt spännande år.

Edit: Utegymmet verkar vara färdigt, vi har iaf använt det ett par ggr, gymnastiksalen och hinderbanan däremot är inte fullt funktionella ännu. Pistoler har vi inte sett några av än så länge men kasernerna är inte fy skam, i alla fall inte efter vår veckoslutsstädning idag ;)

// foting, MP-Säk, Spaningsplutonen
tommyli
nu är det permission även för livskvadron och vi har tyvärr inte fått göra exercisprovet än så det blir motoroverall en del av nästa vecka också.
Vi på liv har under veckan haft ett par fältdagar och kommer nästa vecka och de två efterkommande även då ligga i fält... antar att man vänjer sig..
Just nu sitter man här med förkylning, som de flesta andra, men hoppas att man är frisk på måndag.

//Tommyli, SoS Pluton
hägle
QUOTE (tommyli @ Aug 12 2005, 07:17 )
nu är det permission även för livskvadron och vi har tyvärr inte fått göra exercisprovet än så det blir motoroverall en del av nästa vecka också.
Vi på liv har under veckan haft ett par fältdagar och kommer nästa vecka och de två efterkommande även då ligga i fält... antar att man vänjer sig..
Just nu sitter man här med förkylning, som de flesta andra, men hoppas att man är frisk på måndag.

//Tommyli, SoS Pluton
*

Det känns segt att vi inte fick göra exercisprovet men jag klagar inte då man nu har lite ledigt smile.gif
Vilken grupp ligger du på?
Livdragon 333 Hägle 3. grupp, 3. SoS Pluton
björk
Ja lite drygt var det att man inte fick göra exercisprovet, verkar som man får dra ut i fält med motoroverallen igen på tisdag...men det blir säkert bra!
Hörde förresten ett ryckte om 1.MPs bravader på skjutbanan, 30 bortskjutna mynningsskydd och två vådaskott biggrin.gif

Livdragon 257 Björkebäck 2.MP
Jansson_
Man lär sig verkligen uppskatta det härliga livet här hemma, ingen väckning 0600, ingen sängsträckning, uppställning m.m. Dessa två veckorna har verkligen varit de mest psykiskt påfrestande någonsin, känns så bra att man klarat av dom och en härlig helg väntar! =)
Även bra förskyld här, som alla andra antar jag men nu är det bara att se framåt, känns som man avverkat det värsta nu, alla de nya rutiner etc. Känner sig åtminstone lite tryggare i sin position nu. Menmen, nu vankas pizza och fotboll! clap.gif

Ses på Måndag kamrater!!

// Livdragon 2308 Jansson tillhörande 2skv. 3plut/1 grupp
tommyli
QUOTE (hägle @ Aug 12 2005, 13:11 )

//Tommyli, SoS Pluton
*

Det känns segt att vi inte fick göra exercisprovet men jag klagar inte då man nu har lite ledigt smile.gif
*

Ja det var ju jag som var sjukskriven i hemmet de första dagarna... Korpral N sa tydligen fel namn hela tiden på morgonuppställningen men men:
"SoldF.com, livdragon 344 Lindskog 4.grupp anmäler sig!"
C-O.M
Tyckte det funkade rätt bra, även om man aldrig pressades så man var gråtfärdig. Mycket väntan blev det, återstår väl en del till civilt effektivitetstänkande. Dock så är det nog bra att lära sig stå länge med hänsyn till kommande högvaktskit.
Jobbigast var att sy uniformsmärken på natten, men det får jag väl skylla mina usla sykunskaper på.
Skönast var att de nästan 4 milen inte gav några fotbesvär, samt att befälen verkade rejält ointresserade av kängputsen. Först tredje dagen utan kängputsutrustning började anmärkningar på morgonuppställningen delas ut. Gamla kängor ett klart plus hittils således.
Resten av utbildningsåret verkade väl okej, även om mycket helgtjänst, kvällstjänst, gråtjänst och vintertjänst verkade måttligt kul. Liksom hästjävlarna efter incidenten under dagen på K1.
Olof

Livsdragon 250, 2.MP 4 Grp
C-O.M
Sitter nu och sliter mitt hår över högskoleantagningen.
Orkar man plugga halvfart, naturbasår eller eller ide och lärdomshistoria?
Vad jag minns från genomgångarna av årsschemat, där jag var redigt trött, lät det som att kvällstjänst och helgtjänst var det normala. Och om det fortsätter som hittils känns det inte speciellt begåvat att ens försöka....
Någon fd MP som kan kommentera möjligheterna, eller inneliggande som också har studietankar?
Olof
hägle
QUOTE (tommyli @ Aug 12 2005, 19:45 )
QUOTE (hägle @ Aug 12 2005, 13:11 )

//Tommyli, SoS Pluton
*

*

Ja det var ju jag som var sjukskriven i hemmet de första dagarna... Korpral N sa tydligen fel namn hela tiden på morgonuppställningen men men:
"SoldF.com, livdragon 344 Lindskog 4.grupp anmäler sig!"
*

"Svinlund" :P
Ja nu bär det av ut i fält hela nästa vecka, kommer att bli lite av en upplevelse, hoppas bara inte att det regnar in i puppan..
Solon
QUOTE (OlofMalmberg @ Aug 14 2005, 15:31 )
Sitter nu och sliter mitt hår över högskoleantagningen.
Orkar man plugga halvfart, naturbasår eller eller ide och lärdomshistoria?
Vad jag minns från genomgångarna av årsschemat, där jag var redigt trött, lät det som att kvällstjänst och helgtjänst var det normala. Och om det fortsätter som hittils känns det inte speciellt begåvat att ens försöka....
Någon fd MP som kan kommentera möjligheterna, eller inneliggande som också har studietankar?
Olof
*

Kan lika gärna glömma att studera samtidigt.
Vad gäller kvälls/helgtjänster så kommer det att lugna ned sig men se till att ta vara på din ledighet och använd den till att umngås med plutonen/gruppen på kvällar och vänner på helgerna.
C-O.M
I Uppsala är dessvärre "Umgås med vänner" tämligen synonymt med att "plugga", iaf lite. Fenomenet heter nationer och kårleg, du vill inte vara den enda som inte har....
Olof
[MPJ]Sgt.Ratchak
Vi fick inte använda m90 förräns fältveckan innan baskerprovet trots att vi gjort excercisprovet, fast jag klagar inte det var svalare att springa runt i motoroverall i skogen under den varma augustin 2001.
Moridin
Jag ligger inne på 4e skvadron och jag måste bara säga att det var grymt roligt att se dom stackars nya livdragonerna komma och klappa hästarna biggrin.gif

Hoppas att ni njöt av vårat ridpass vi hade nere i paddocken då ni tränade att ta på er regnstället ;) Jag va en av få som inte ramlade av smile.gif

Men vad var det för Incident? blev någon sparkad eller?
C-O.M
QUOTE (Moridin @ Aug 19 2005, 19:08 )
Jag ligger inne på 4e skvadron och jag måste bara säga att det var grymt roligt att se dom stackars nya livdragonerna komma och klappa hästarna biggrin.gif

Hoppas att ni njöt av vårat ridpass vi hade nere i paddocken då ni tränade att ta på er regnstället ;) Jag va en av få som inte ramlade av smile.gif

Men vad var det för Incident? blev någon sparkad eller?
*

Fyfan vad jag var rädd för aset, han vankade ju runt inne i spiltan, och när han höjde benet flög jag ur spiltan på en halvsekund.

Jo, ert ridpass i paddocken var ju inte speciellt uppmuntrande att se.
Med incidenten menade jag att av vad vi såg och vår fänrik sa fördes en ryttare iväg med ambulans.

Nu ska jag dock iväg och bekanta mig med flickvännens mammas häst, med beskedliga 1.70 i mankhöjd.

Olof
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.