Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Calle_P
Nej, nej, nej! Det är ingen gräddfil till PHS om man gjort GU som MP. "Jag har pratat med herr X inom polisen som sa dittan å dattan..." Lyssna inte på sånt... Är man direkt lämplig som polis om pliktverket placerat en som MP? Ånej... Att ha gjort GU som MP är precis lika meriterande som skyttesoldat, däcksbefäl eller båtförare. Och att man har läst MP juridik underlättar bara för en själv, i början av PHS, men därefter börjar det skilja sig ganska mycket. Dock visar det ju att man är intresserad av polisyrket.

Det mesta kan räknas som meriter, men tyngden ligger inte på vad man gjorde i lumpen som 19-åring. Konkurrenskraftig börjar man bli först när man har jobbat ett par år, helst inom något liknande (vård, säkerhet m.m.) samt kanske läst någon relevant universitetskurs och när man har börjat bilda egen familj. Det sistnämnda är ett stort steg i livet och början till att man ser saker och ting på ett annat sätt. Nu menar jag inte att man ska ha barn för att komma in på PHS, men försök förstå vad jag menar...
Manzon
QUOTE (Ivan @ Mar 24 2008, 22:15 ) *
QUOTE (Manzon @ Mar 24 2008, 18:00 ) *
QUOTE (Ivan @ Mar 18 2008, 21:45 ) *
...
En himla massa text
...

Som en bitter gammal MPJ så kan jag meddela att som dagens polisrekrytering går till är den bästa meriten för att bli polis är at skita i lumpen och plugga i stället. Det är högre meritvärde i det...

Detta är dock min personliga erfarenhet och inga officiella uppgifter.

/GrpSign 162 1.MPJ 2000

Precis de ja försökt säga, men folk verkar svälja de mesta utan kritiskt tänkande.
pluggar du till polis nu eller söker du för fullt?

Sökt ett par gånger utan att komma in. Men det är så mycket annat som spelar in också. Var, när, och om man gjort lumpen har ingen betydelse idag. Jag har en kompis som inte gjort lumpen, hon var hudterapeft. Är numer polis. Hon har aldrig ens funderat på lumpen eller motsv. Att man lumpat som MP är av ringa beetydelse.
Sen är det så att de på pliktverket vill ju fylla sina platser och struntar i den enskilde individen. Därför kan han säga att det är bra att tvälja MP.

Åter igen, mina tankar...
Skalman
Kan någon inneliggande på 2 skv berätta om hur uppbyggnaden ser ut nu? Vilka befattningar finns på grupperna i år? Har de haft råd med att utbilda sjv ordentligt, och i så fall var? Hur kommer det att bli med övningar? Blir det muck en månad innan? Vad har befälen sagt om FS18, etc?

Om ni inte vill svara här så får ni gärna skicka ett PM. Att det inte blev några prsk eller hf i år vet jag redan, och det tycker jag är riktigt tråkigt.
skinner
Om man har fått tjänsten PA805 MP/Säk-gruppbefäl preliminärt är man beriden då eller inte (det står nämligen inget på lumpen.nu), går det att ta reda på om man sak rida eller inte eller utses ryttarna efter inryck? Vad skiljer de åt som rider och de som inte rider (förutom att några just rider)? Har man samma utbildning förutom att några rider lite ibland medan de andra gör något annat eller skiljer sig utbildningarna kraftigt åt mellan de som sak rida och de som inte ska? Tänkte om man utbildas på helt olika moment.
Skalman
QUOTE (skinner @ Sep 26 2008, 17:01 ) *
Om man har fått tjänsten PA805 MP/Säk-gruppbefäl preliminärt är man beriden då eller inte (det står nämligen inget på lumpen.nu), går det att ta reda på om man sak rida eller inte eller utses ryttarna efter inryck? Vad skiljer de åt som rider och de som inte rider (förutom att några just rider)? Har man samma utbildning förutom att några rider lite ibland medan de andra gör något annat eller skiljer sig utbildningarna kraftigt åt mellan de som sak rida och de som inte ska? Tänkte om man utbildas på helt olika moment.

Om du läser igenom tråden så kommer du få reda på att det här diskuteras rätt mycket, vad gäller skillnader mellan Livskvadron (till viss del beriden tjänst, MP) och 2 skvadron (SÄK). Jag kan direkt säga att man utbildas för väldigt olika saker vid Liv- och 2 skvadron, men har MP-momentet gemensamt (även om det är mycket större och viktigare för Livskvadron). Tidigare har det varit så att om man rycker in i januari hamnar man på 2 skvadron och om man rycker in på sommaren hamnar man på livskvadron, men det har länge varit snack om gemensamt inryck (hittills utan att det blivit något av det vad jag vet). Det enklaste är nog att skriva till pliktverket och fråga vilken skvadron du blivit inskriven vid. Ja, och så har de börjat utbilda MP vid 5 skvadron också, eller vad det heter nuförtiden...
skinner
QUOTE (Skalman @ Sep 26 2008, 17:06 ) *
QUOTE (skinner @ Sep 26 2008, 17:01 ) *

Om du läser igenom tråden så kommer du få reda på att det här diskuteras rätt mycket, vad gäller skillnader mellan Livskvadron (till viss del beriden tjänst, MP) och 2 skvadron (SÄK). Jag kan direkt säga att man utbildas för väldigt olika saker vid Liv- och 2 skvadron, men har MP-momentet gemensamt (även om det är mycket större och viktigare för Livskvadron). Tidigare har det varit så att om man rycker in i januari hamnar man på 2 skvadron och om man rycker in på sommaren hamnar man på livskvadron, men det har länge varit snack om gemensamt inryck (hittills utan att det blivit något av det vad jag vet). Det enklaste är nog att skriva till pliktverket och fråga vilken skvadron du blivit inskriven vid. Ja, och så har de börjat utbilda MP vid 5 skvadron också, eller vad det heter nuförtiden...

Tack! Att söka fungerade tyvärr inte för mig och tid att läsa tråden har jag inte för tillfället.

Bör jag höra av mig till regimentet eller till pliktverket i första hand för att få svar? Jag är nämligen inskriven i Augusti 2009 som PA805 och vill veta vart jag kommer att hamna, är nämligen inte sugen på att syssla med eskortering och vakttjänst när jag kan rycka in som skytteplutonbefäl eller spaningsgruppbefäl (andra och tredjehandsval). Kan jag däremot få hamna på livskvadronen och syssla med rent MP göra vill jag gärna göra lumpen som MP.

De på pliktverket verkar ju i alla fall vara rätt så ouppdaterade och/eller vinklade. Märkte tydligt att mönstringsförätaren ville ha mig till Insats trotts att jag hade sexor, sjuor och åttor i allting och då var kvalificerad för allt förutom jägartjänsterna. Det känns lite som att handla på Onoff med säljare som försöker övertyga en åt något håll.
Skalman
Du kan ju pröva med regementet först. De borde ju veta var de ska ha sina värnpliktiga. Nu bläddrade jag själv lite i tråden, och det som har påståtts hittills (det kan ju ha förändrats både en och tre gånger sedan dess...) är:

Inga vpl utbildas på 2 skv alls under 2009. Jag skulle gissa, med betoning på gissa att det beror på FS18.

MP/Insats ligger under Livskvadron och har en del vakttjänst. MP utan vakttjänst utbildas också på Livskvadron precis som förut. Den ende som har skrivit här som innehar befattningen har tydligen varit nöjd med sin tjänst, då i alla fall.

Således är du förmodligen placerad på Livskvadron. Men för att vara säker skulle jag maila LG och kolla upp det lite mer, och också ta reda på lite mer om hur befattningen/organisationen har förändrats, bl.a. med tanke på att vakttjänsten tillkommit.
skinner
QUOTE (Skalman @ Sep 26 2008, 19:03 ) *
Du kan ju pröva med regementet först. De borde ju veta var de ska ha sina värnpliktiga. Nu bläddrade jag själv lite i tråden, och det som har påståtts hittills (det kan ju ha förändrats både en och tre gånger sedan dess...) är:

Inga vpl utbildas på 2 skv alls under 2009. Jag skulle gissa, med betoning på gissa att det beror på FS18.

MP/Insats ligger under Livskvadron och har en del vakttjänst. MP utan vakttjänst utbildas också på Livskvadron precis som förut. Den ende som har skrivit här som innehar befattningen har tydligen varit nöjd med sin tjänst, då i alla fall.

Således är du förmodligen placerad på Livskvadron. Men för att vara säker skulle jag maila LG och kolla upp det lite mer, och också ta reda på lite mer om hur befattningen/organisationen har förändrats, bl.a. med tanke på att vakttjänsten tillkommit.

Ok, ska ta och ringa på måndag först till LG och sedan till PV om det behövs. Jag trodde nämligen att jag sökte till det som tidigare hette MPJ men tydligen verkar det ju vara någon slags blandning mellan insatssoldat och högvaktssoldat på häst med lite juridikutbildning på det, vilket inte är något som lockar mig. Jag trodde som sagt att det var till gamla MPJ jag sökte, om man sedan där rider häst eller inte skiter jag i, jag har inget emot att rida men jag väljer inte tjänsten pga ryttandet.

skinner
QUOTE (Skalman @ Sep 26 2008, 19:03 ) *

Ok, ska ta och ringa på måndag först till LG och sedan till PV om det behövs. Jag trodde nämligen att jag sökte till det som tidigare hette MPJ men tydligen verkar det ju vara någon slags blandning mellan insatssoldat och högvaktssoldat på häst med lite juridikutbildning på det, vilket inte är något som lockar mig. Jag trodde som sagt att det var till gamla MPJ jag sökte, om man sedan där rider häst eller inte skiter jag i, jag har inget emot att rida men jag väljer inte tjänsten pga ryttandet.
Skalman
Gamla MPJ är nuvarande MP/SÄK på 2 skv. Där rider vi inte, men under mitt år gick alla i alla fall högvakt förutom prickskyttarna som låg ute och frös i skogen och sjukvårdarna som pluggade och plåstrade i Göteborg.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.