QUOTE (Skalman @ Sep 26 2008, 17:06 )

QUOTE (skinner @ Sep 26 2008, 17:01 )

Om man har fått tjänsten PA805 MP/Säk-gruppbefäl preliminärt är man beriden då eller inte (det står nämligen inget på lumpen.nu), går det att ta reda på om man sak rida eller inte eller utses ryttarna efter inryck? Vad skiljer de åt som rider och de som inte rider (förutom att några just rider)? Har man samma utbildning förutom att några rider lite ibland medan de andra gör något annat eller skiljer sig utbildningarna kraftigt åt mellan de som sak rida och de som inte ska? Tänkte om man utbildas på helt olika moment.
Om du läser igenom tråden så kommer du få reda på att det här diskuteras rätt mycket, vad gäller skillnader mellan Livskvadron (till viss del beriden tjänst, MP) och 2 skvadron (SÄK). Jag kan direkt säga att man utbildas för väldigt olika saker vid Liv- och 2 skvadron, men har MP-momentet gemensamt (även om det är mycket större och viktigare för Livskvadron). Tidigare har det varit så att om man rycker in i januari hamnar man på 2 skvadron och om man rycker in på sommaren hamnar man på livskvadron, men det har länge varit snack om gemensamt inryck (hittills utan att det blivit något av det vad jag vet). Det enklaste är nog att skriva till pliktverket och fråga vilken skvadron du blivit inskriven vid. Ja, och så har de börjat utbilda MP vid 5 skvadron också, eller vad det heter nuförtiden...
Tack! Att söka fungerade tyvärr inte för mig och tid att läsa tråden har jag inte för tillfället.
Bör jag höra av mig till regimentet eller till pliktverket i första hand för att få svar? Jag är nämligen inskriven i Augusti 2009 som PA805 och vill veta vart jag kommer att hamna, är nämligen inte sugen på att syssla med eskortering och vakttjänst när jag kan rycka in som skytteplutonbefäl eller spaningsgruppbefäl (andra och tredjehandsval). Kan jag däremot få hamna på livskvadronen och syssla med rent MP göra vill jag gärna göra lumpen som MP.
De på pliktverket verkar ju i alla fall vara rätt så ouppdaterade och/eller vinklade. Märkte tydligt att mönstringsförätaren ville ha mig till Insats trotts att jag hade sexor, sjuor och åttor i allting och då var kvalificerad för allt förutom jägartjänsterna. Det känns lite som att handla på Onoff med säljare som försöker övertyga en åt något håll.