Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Patrik Ps
QUOTE (ek1und @ May 31 2005, 18:01 )
okej, då vet jag =) men är innehållet ungefär likadant?

Jag lägger mitt hagel på att de har större befogenhet!

Läs mera här

//Patrik
guldfisken
goddag. första inlägget.
får man behålla och ta hem sin basker (och eventuella märken) efter muck?
om inte, kan man lösa ut den?
Rangern.gif

rycker in som mp/säk-gb januari 2007 (2. skvadron)
soldatkinnunen
QUOTE (guldfisken @ May 31 2005, 22:19 )
goddag. första inlägget.
Rangern.gif

Du, börja med att klara av GSU:n innan du börjar fundera på dessa saker biggrin.gif Nejdå, skämt o sidå..
Baskern får du nog hem, men märkerna vet jag inte, eftersom de sitter fastsydda på dina kläder.
Patrik Ps
goddag. första inlägget.
Rangern.gif

Ohoj!
Ytterligare någon som fått besked som MP/Säk-gruppchef.
Nu är vi minst tre här på forumet! clap.gif

@Någon som vet!
När jag satt och gjorde det man gör på Djurholmsvägen 30, nämligen väntar, så läste jag i ett antal tidningar om Mp/Säk. I dessa stod det att befattningen (MP/Säk) var en av de få som fortfarande hade kvar "hälsningsplikt" gentemot officerare samt att relationen mellan värnpliktig och befäl är mycket striktare än hos andra utbildningar.

Stämmer detta eller har jag totalt gått vilse?

Edit: Stavfel
guldfisken
QUOTE (Patrik Ps @ Jun 1 2005, 06:54 )
Ohoj!
Nu är vi minst tre här på forumet!  clap.gif

jaså...när rycker ni in då?
Livdragonen

Självklart får du det....klarar du baskerprovet ;-\ så är baskern din och märkerna får du sprätta väck när du muckar om du vill....
Wigsten
"Guldfisken", har du fått slutgiltigt antagningsbesked via post än?
Patrik Ps
QUOTE (guldfisken @ Jun 1 2005, 09:55 )
QUOTE (Patrik Ps @ Jun 1 2005, 06:54 )
Ohoj!
Nu är vi minst tre här på forumet!  clap.gif

jaså...när rycker ni in då?

Januari 2007, om allt följer inskrivningsbeslutet, det vill säga.
guldfisken
QUOTE (Wigsten @ Jun 1 2005, 14:12 )

yes, det har jag. kungsängen januari 2007 camo.gif .
Wigsten
QUOTE (guldfisken @ Jun 1 2005, 14:37 )
QUOTE (Wigsten @ Jun 1 2005, 14:12 )

yes, det har jag. kungsängen januari 2007 camo.gif .

Härligt! Då är det bara att gratulera då. laugh.gif Vågar man fråga vad du hade för mönstringsvärden?
guldfisken
tackar tackar
jodå. så här vart det:

Styrka - 5
Kondition - 7
Felfri syn & hörsel
Över medel på inskrivningsprov
Tjänstbarhet A
Wigsten
QUOTE (guldfisken @ Jun 1 2005, 15:24 )
tackar tackar
jodå. så här vart det:

Styrka - 5
Kondition - 7
Felfri syn & hörsel
Över medel på inskrivningsprov
Tjänstbarhet A

Ok.. vad fick du för siffor av psykologen då?
guldfisken
"fyller kravet bla bla..." på alla tre. runt/över medel.
guldfisken
QUOTE (Wigsten @ Jun 1 2005, 14:54 )
Härligt! Då är det bara att gratulera då. laugh.gif Vågar man fråga vad du hade för mönstringsvärden?

Får man fråga vad du själv fick? smile.gif
Kimster
nog med chattandet där, vill ni prata med varandra använd PM.

/BlåGul
guldfisken
hur många här är det egentligen som rycker in som mpj i januari 2007? Rangern.gif
MrPontus
jag fick mitt beslut för någon vecka sedan, där står det PA805 MP/Säk-gruppbefäl
LG i Kungsängen med början i juli 2006

jag har läst igenom hela tråden och det är många som är förvirrade. jag har blivit förvirrad av att läsa den, jag får väl maila eller ringa dom och fråga.
det här med hästar är inte riktit min grej, om vi säger att jag har hamnat i Livskvadronen, hur stor changs/enkelt är det att man kan byta till 2.skvadron?
guldfisken
Jag tror att du har haft oturen (iaf enligt mig själv smile.gif ) att hamna i livskvadron (pojkarna på häst) eftersom de oftast rycker in juli, medan mpj rycker in i januari...tror jag.
guldfisken
QUOTE (guldfisken @ Jun 1 2005, 22:44 )
Jag tror att du har haft oturen (iaf enligt mig själv smile.gif ) att hamna i livskvadron (pojkarna på häst) eftersom de oftast rycker in juli, medan mpj rycker in i januari...tror jag.

Citerar mig själv.
Otur och otur. Det blir nog jävligt kul ändå...det är liksom ridningen och alla högvaktsdygn som förstör, tycker jag.
hemvärnsungdom
Här har ni en till som rycker in på 2.Skvadron i januari 07.
tommyli
QUOTE (guldfisken @ Jun 1 2005, 22:44 )

Alla Mp rycker in samtidigt... KB rycker in i Januari men det är en annan sak...

I år kommer inrycket att ske 1 aug'05 däribland mig inräknat. Då jag inte gjort tjänsten än kan jag inte påstå att Mp till häst skulle vara roligare än Mp/Säk. Men det är ju trots allt ganska stor skillnad på innehållet.

En annan sak:
Har de lagt om inryck för senare kullar med MP än den som rycker in i år (2005)?

Edit: la till sistnämnda frågan
Livdragonen
QUOTE (guldfisken @ Jun 1 2005, 22:47 )
Otur och otur. Det blir nog jävligt kul ändå...det är liksom ridningen och alla högvaktsdygn som förstör, tycker jag.

Var lugna ni kommer få ett fantastiskt utbildningsår! Fyllt med många jobbiga men samtidigt roliga upplevelser. Alla gnäller och säger att det är otur att komma på Livskvadron...är det otur att bli uttagen till MilitärPolis?

Att alla vill till Mp/säk det är ju allmänt känt deremot kanske vi ska dämpa det hela med att säga att JA MP/säk är självklart vassare i den bemärkelsen med tanke på dom uppgifter dom har vore det rent oklokt att påstå någonting annat.
Jag har en mindre tid tjänstgjort på båda skvadronerna(mest på Livskv), så jag har ett hum om vad jag pratar om.

Min personliga uppfattning är att dom mera Polisiära delarna vid MilitärPolisen återfinns vid Livskvadron, jag syftar på ordningstjänst, trafikövervakning m.m medan 2skv inte har så mycket av detta men ack så intressanta uppgifter.

Vad gäller högvakt/Ridning så verkar det vara ett återkommande bekymmer...se det som en utmaning..det är faktiskt kul att ha gjort det. Men den högvakten man gör är precis lagom ca 2-3 högvakter per soldat att gemföra med tex 4skv som bara sysslar med detta.
Jag tror det är få saker som är så häftigt som att rida genom Sthlm med musikkår upp till slottet. Vi är ju kavalleristeroch stolta Livdragoner, något som man absolut får reda på och få förklarat för sig vad det innebär när man entrar K1:s kaserngrind. Det är häftigt!
guldfisken
Ok, jo du har nog rätt. Men jag är inskriven i 2.skv så jag slipper högvakt...om jag uppfattat rätt.
Hur som helst så blir det nog en otrolig upplevelse. Rangern.gif
[MPJ]Sgt.Ratchak
Nja du slipper nog inte högvakt, jag gick tre dygn högvakt på slottet.
Även vad massa annat folk säger så tycker jag det är en kul sak att ha gjort.
Livdragonen
QUOTE ([MPJ)
Sgt.Ratchak,Jun 5 2005, 22:58 ] Nja du slipper nog inte högvakt, jag gick tre dygn högvakt på slottet.
Även vad massa annat folk säger så tycker jag det är en kul sak att ha gjort.

Håller med...dessutom vet jag att 2 skv 04/05 gick högvakt till och med på självaste Nyårsafton. Tillhör man Dragonbataljon kan det nog vara svårt att komma ifrån högvakten... biggrin.gif
guldfisken
Undrar lite bara...militärpolisen/mpj får ju gröna baskrar, men på vissa foton har några av dem svarta...är detta något som man själv bestämmer eller beror det helt enkelt på personens uppgifter inom gruppen?
(har för mig att kavaleriet har gröna, och livgardister svarta...men livgardet där mpj finns, är ju både och!)
Rangern.gif
1MPJ
MP/MPJ bär grön basker och tillhör kavalleriet (Dragonbataljonen, LG), i visst ljus kan dessa se svarta ut då de är mörkgröna. Man får alltså inte välja, man erövrar grön basker efter genomfört och godkänt baskerprov efter gsun (ca 10 veckor).
guldfisken
Någon som vet om man får lära sig någon sorts närstrid i lumpen? eller lite mer specifikt, MP/SÄK? Jag vet att man lär sig att "ta hand" om folk som MP...men blir det något annat...som t.ex slagsmålsituationer eller knivsituationer?
Rangern.gif
Amfibieslusken
QUOTE (guldfisken @ Jun 10 2005, 17:09 )
Någon som vet om man får lära sig någon sorts närstrid i lumpen? eller lite mer specifikt, MP/SÄK? Jag vet att man lär sig att "ta hand" om folk som MP...men blir det något annat...som t.ex slagsmålsituationer eller knivsituationer?
Rangern.gif

Alla värnpliktiga får ett åtta timmars paket i militär närkamp. Systemet som används är Krav Maga. Jag skulle dock inte förlita mig på att ni får öva slagsmålssituationer under den korta tid ni tränar men försvar mot knivattacker lär ni nog få prova då den mest grundläggande blockeringen försvarar mot cirkulära attacker som knivhugg och rallarsvingar.

Mängden närkamp varierar naturligtvis beroende på befattning och utbildningsplats samt hur mycket tid som finns att tillgå.

//Amfibieslusken (Krav Maga-utövare)
1MPJ
Vi hade ca 100 timmar 2001/2002, mycket beoende på att det klämdes in så fort vi hade tid av befälen.
MP/Säk0405
Inryck för kommande MP/Säk jan 07 ? Jisses vad de strukturerar om nu...

ja det stämmer nu för tiden får HELA dragonbataljonen gröna baskrar... enligt MIN personliga åsikt tycker jag det är lite orättvist men så är det bara att svälja så får andra människor tycka vad de vill om det...

Ja 2a skvadron gjorde högvakt under nyår.. och jag tyckte det var en kul erfarenhet.. enda nackdelen var att viktigt och värdefull utbildningstid försvann tyvärr!

// Rangern.gif MP/Säk (MPJ 04/05)
tommyli
trevligt att man fått papper hem idag... tror ni man kan åka dit på söndagen den 31 juli... bor man i GBG är d nog jobbit o åka tåg på natten till måndag..
Hmazter
Jag ser fram emot att rycka in på Livskadron, fick oxå lite trevliga papper igår om tider o så.
Jag har närmare så det är skönt, då kan man åka på måndag morgonen.
Rogge
vilken tid ska man infinna sig på 2 skvadron 1 augusti
jofus
Hejsan blivande vänner! Idag så drog många in i det gröna men vi får vänta i nån månad till. Hur ligger alla till med träningen nu då?

Själv så har man blivit lite slapp nu när man börjat jobba men försöker ändå hålla uppe det lite. Några polare till mig ryckte in på K3 idag och förra veckan körde vi marschträning tillsammans. Jävla mesar dom var =) Vi var ute i fem timmar och gick med packningar runt 25-30 kg. Jag trodde jägare skulle vara hårdare men dom fick slita för att hänga på så man känner sig ganska trygg när det gäller marschande nu. Värre är det med löpningen den ligger jag inte så bra till på.

Hur ligger ni andra till med träningen? Är det stora skillnader fysiskt mellan 2.a och Livskvadron?

mvh Josef

Ha en bra träningssommar!
Kimster
QUOTE (jofus @ Jun 27 2005, 11:28 )
...Några polare till mig ryckte in på K3 idag och förra veckan körde vi marschträning tillsammans. Jävla mesar dom var =) Vi var ute i fem timmar och gick med packningar runt 25-30 kg. Jag trodde jägare skulle vara hårdare men dom fick slita för att hänga på så man känner sig ganska trygg när det gäller marschande nu. Värre är det med löpningen den ligger jag inte så bra till på....

..ah jo det var ju bra jämfört. Jägare blir svårt att kalla dom när de inte ens rykt in. Ta du och gå ut med dina polare efter de muckat istället, då kan du kanske bedömma om de är mesar eller inte.

smile.gif
Fredin
Ni som är utagna som MP men vill bli MP/säk får inga större problem med att byta om det är det ni vill när ni väl ryckt in. Första veckan är lite av en bytarvecka i alla fall när JAG ryckte in 03. Antar att samma förutsättningar finns än.

Lycka till alla och kör hårt MVH MPJ 03/04 Erik
tommyli
QUOTE (jofus @ Jun 27 2005, 10:28 )
Hur ligger ni andra till med träningen? Är det stora skillnader fysiskt mellan 2.a och Livskvadron?

mvh Josef

Ha en bra träningssommar!

Ligger väl på 32-34 min per 8 km... om vi ska ta lite löpning =)=) har inte kört milen på länge nu pga lättare knäskada men den ska snart påbörjas

MVH
"Tidsfreak"
jofus
QUOTE (Kimster @ Jun 27 2005, 18:06 )
..ah jo det var ju bra jämfört. Jägare blir svårt att kalla dom när de inte ens rykt in. Ta du och gå ut med dina polare efter de muckat istället, då kan du kanske bedömma om de är mesar eller inte.

smile.gif

Om jag trampade på några jägar tår så var det kanske min mening men det jag tänkte på var mer deras fysika status. Vad talar för att dom ens kommer att bli jägare om dom inte riktigt klarade av att hänga på mig, som inte har någon kanonfysik vilket jag anser dom har.

Jag tycker att försvarsmakten skall skicka ut tydliga mål med vad man skall klara av fysiskt innan man rycker in. Allt för att göra det lättare för de värnpliktiga.

mch Johnsson
gurra
Ni som rycker in på livskvadron... hoppas ni gillar parad, puts och hästar. smile.gif

Kom ihåg att klappa snälle Brutus från mig när ni kommer till stallet, och gärna Brigad också - han är inte så ilsken som han verkar. Helt seriöst alltså, gör det, dom är fan fina hästar.

Är ni i längdklassen 190cm+, liksom jag, kan jag bara säga GRATTIS. För ni kommer få äran att få stifta närmare bekantskap med rikshärket Amos - Hästen utan fördelar.

Jag ska tänka på er när ni flyttar in till K1 Combat Center i höst och sen tillbaka i mars/april för högvaktsskedet. Jag vet vilken ångest det är. Att stå uppställd i vattenpasset och få värsta bajshästen är något jag aldrig kommer glömma. Än mindre Försvarsmaktens exklusivaste bajsmacka för värnpliktiga - STALLPOST.

Nåja, utbildningen har väl några plus också. Kommer bara inte på några bra just nu.

Ha en trevlig värnplikt. saint.gif
C-O.M
Vilka argument kan anförs till fördel resp nackdel för Livskvadron resp 2 skvadron. Ifall det skulle dyka upp bytesbehov/möjligheter för oss inryckande under första veckan, vilket verkar vara förekommande, kunde det vara till nytta för oss inryckande att ha den kunskapen.
Jag vet att det skrivits fragmentariskt genom tråden, men om någon med god insikt i båda skulle kunna spalta upp dessa samlat här vore det välkommet.
Olof
Livdragonen
QUOTE (OlofMalmberg @ Jun 30 2005, 18:48 )
Vilka argument kan anförs till fördel resp nackdel för Livskvadron resp 2 skv.
Jag vet att det skrivits fragmentariskt genom tråden, men om någon med god insikt i båda skulle kunna spalta upp dessa samlat här vore det välkommet.

Jag har tjänstgjort på båda skvadronerna. Mest på Livskavdron.
Detta är grundat på hur det var utbåret 04/05.
Övriga år kan jag inte uttala mig om.
Vi börjar med 2skv.

2 skv är ett renodlat säkerhetsförband. I mångas ögon (inklusive mina egna) så är det inget annat än ett J-förband. Till skillnad fårn Livskavdron sysslar 2 skv mycket med underrättelse/Spaning/jakt.

2. skvadron ingår i FMs nya säkbat.
Deras uppgifter är att med hjälp av hundar spåra upp, gripa eller nedkämpa fiendens sabotageförband. Värnpliktstjänstgöringen är 10 eller 15 månader.

Som militärpolis på 2 skv får man en omfattande teoretisk utbildning i polislära och juridik. Man tillbringar också stor del av värnpliktstiden i fält, där 2 skv uppträder i så kallade säkerhetsgrupper. Varje grupp har självständiga uppgifter att lösa. Det ställs därför höga krav på gott omdöme, diciplin och att man ska uppträda som ett föredöme.
I säkerhetsgruppen finns befattningar som bland annat gruppchef, säk-man, och kulspruteskytt. I varje grupp i den ena av plutonerna ingår också hundförare.
Uttagningen till de olika befattningarna sker efter inryckningen.
2. skvadrons utbildning är huvudsakligen förlagd till Livgardets kaserner och övningsfält utanför Kungsängen.

Fördelen för dig som gillar skog och mark
Fördelen om du vill ha en tuff tjänst camo.gif .
Fördelen om du gillar att arbeta med ren säkerhetstjänst.
Nackdelen om du vill jobba med reguljär Polisverksamhet.
Nackdel att du inte sysslar med rena polisiära uppdrag utan mer terroristbekämpning.

LIVSKAVDRON
Min personliga åsikt är att tjänsten är mer varierande på Livskvadron även om 2 skv har tuffare uppdrag.
Rent skenerellt genomsyrar förbandets (K1:s) traditioner skvadronenrejält mer än 2 skv. Men detta har knappast ngn betydelse i krig. Bara kul kuriosa.

Livskvadron utbildar militärpoliser som i krig ska ingå i militärpolis-kompanier. Deras uppgifter är att upprätthålla ordning och säkerhet inom Försvarsmakten.
Detta främst på dom stora slutövningarna som genomförs i regel på våren. Men 04/05 även på NATO övningar utomlands 6n.gif .

Det innebär att man som miltärpolis bland annat får lära sig att skydda personer och göra eskorter, att bevaka, upptäcka och förhindra brott samt att analysera underrättelseinformation.
Även hastighetsövervakning, fältsäkerhetskontroller, Militära trafikkontroller ingår.

Livskvadron rider också högvakt. Ridutbildningen börjar från grunden, och man behöver inte kunna rida innan man rycker in. Däremot får man inte vara allergisk mot häst, hö eller halm. Detta brukar vara ett återkommande beskymmer. Se det som en utmaning. Att göra beriden högvakt är en alldeles speciell sak som oändligt många inte får chansen att göra. Det är nog bland det finaste/häftigaste jag gjort.
Militärpoliserna rycker in till Livgardets kaserner i Kungsängen, men kommer även att tillbringa en del av sin värnplikt vid Kavallerikasernen inne i Stockholm hos hästarna wink.gif

Fördel för dig som gillar ren polisverksamhet.
Fördel för dig som gillar verklighetstrogna polisiära uppdrag.
Fördel för dig som gillar militära traditioner.
Nackdel för dig som gillar strid (faktiskt)
Nackdel för dig som gillar skog och mark

Ja det här var lite....kanske någon annan gammal MilitärPolis kan fylla i om jag har missat något.
1MPJ
du verkar ha fått med det mesta smile.gif , båda tjänsterna är dock väldigt bra tyckte de flesta under mitt utbildningsår. Låg på 2.skv men de på livskvadron verkade trivas me sin tjänst de med.
MP/Säk0405
Tjaa häng inte upp er på träningen innan.... ni får träning under GSUn! Har man motivationen och viljan så klarar man det! Så enkelt är det....

Tror ni kommer få ett mkt givande år, såvida de inte strukturerar om FÖR mkt nu bara!

//MP/Säk 0405 2skv
ek1und
får man ett till brev där det står när man skall infinna sig på livgardet osv.. vet bara att det är 1 augusti jag... kommer från hälsingland så jag läre ju åka dit kvällen innan...

är alla laddade nu då? =)

hare bra!
Solon
QUOTE (ek1und @ Jul 3 2005, 23:42 )
får man ett till brev där det står när man skall infinna sig på livgardet osv.. vet bara att det är 1 augusti jag... kommer från hälsingland så jag läre ju åka dit kvällen innan...

är alla laddade nu då? =)

hare bra!

Ja du skall få ett till brev. borde dyka upp ca. 2 veckor innan inryck
frallansson
Jag har redan beställt biljett. Kommer nere från Småland så jag kommer upp vid 11.40 till Stockholm. Tidigare gick det inte komma dit. Nån annan som kommer dit vid den tiden? Vore bra om man kunde träffa nån annan på stationen som ska till LG så man slipper gå vilse själv. :P
profeten
Är det bara jag som tycker att detta verkar lite virrigt? På samtliga papper jag har fått, har datumet på pappret aldrig varit samma dag som jag fick det. Och hur ska jag kunna beställa tågresa när jag inte vet när jag ska vara på plats den första augusti?
Hur som helst rycker jag in 2:a skvadron. Kommer från Blekinge. Har fått en ruskig förkylning, så formen är väl inte vad den borde vara. Men det ordnar sig nog...
tommyli
undrar om man får åka X2000 från GBG till STHLM?
Nimitz
Jag vet inte om ni skall gå och köpa biljetter själva.. Jag åkte iaf tåg på inkallelseordern.

salute.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.