QUOTE (OlofMalmberg @ Jun 30 2005, 18:48 )
Vilka argument kan anförs till fördel resp nackdel för Livskvadron resp 2 skv.
Jag vet att det skrivits fragmentariskt genom tråden, men om någon med god insikt i båda skulle kunna spalta upp dessa samlat här vore det välkommet.
Jag har tjänstgjort på båda skvadronerna. Mest på Livskavdron.
Detta är grundat på hur det var utbåret 04/05.
Övriga år kan jag inte uttala mig om.
Vi börjar med 2skv.
2 skv är ett renodlat säkerhetsförband. I mångas ögon (inklusive mina egna) så är det inget annat än ett J-förband. Till skillnad fårn Livskavdron sysslar 2 skv mycket med underrättelse/Spaning/jakt.
2. skvadron ingår i FMs nya säkbat.
Deras uppgifter är att med hjälp av hundar spåra upp, gripa eller nedkämpa fiendens sabotageförband. Värnpliktstjänstgöringen är 10 eller 15 månader.
Som militärpolis på 2 skv får man en omfattande teoretisk utbildning i polislära och juridik. Man tillbringar också stor del av värnpliktstiden i fält, där 2 skv uppträder i så kallade säkerhetsgrupper. Varje grupp har självständiga uppgifter att lösa. Det ställs därför höga krav på gott omdöme, diciplin och att man ska uppträda som ett föredöme.
I säkerhetsgruppen finns befattningar som bland annat gruppchef, säk-man, och kulspruteskytt. I varje grupp i den ena av plutonerna ingår också hundförare.
Uttagningen till de olika befattningarna sker efter inryckningen.
2. skvadrons utbildning är huvudsakligen förlagd till Livgardets kaserner och övningsfält utanför Kungsängen.
Fördelen för dig som gillar skog och mark
Fördelen om du vill ha en tuff tjänst

.
Fördelen om du gillar att arbeta med ren säkerhetstjänst.
Nackdelen om du vill jobba med reguljär Polisverksamhet.
Nackdel att du inte sysslar med rena polisiära uppdrag utan mer terroristbekämpning.
LIVSKAVDRON
Min personliga åsikt är att tjänsten är mer varierande på Livskvadron även om 2 skv har tuffare uppdrag.
Rent skenerellt genomsyrar förbandets (K1:s) traditioner skvadronenrejält mer än 2 skv. Men detta har knappast ngn betydelse i krig. Bara kul kuriosa.
Livskvadron utbildar militärpoliser som i krig ska ingå i militärpolis-kompanier. Deras uppgifter är att upprätthålla ordning och säkerhet inom Försvarsmakten.
Detta främst på dom stora slutövningarna som genomförs i regel på våren. Men 04/05 även på NATO övningar utomlands

.
Det innebär att man som miltärpolis bland annat får lära sig att skydda personer och göra eskorter, att bevaka, upptäcka och förhindra brott samt att analysera underrättelseinformation.
Även hastighetsövervakning, fältsäkerhetskontroller, Militära trafikkontroller ingår.
Livskvadron rider också högvakt. Ridutbildningen börjar från grunden, och man behöver inte kunna rida innan man rycker in. Däremot får man inte vara allergisk mot häst, hö eller halm. Detta brukar vara ett återkommande beskymmer. Se det som en utmaning. Att göra beriden högvakt är en alldeles speciell sak som oändligt många inte får chansen att göra. Det är nog bland det finaste/häftigaste jag gjort.
Militärpoliserna rycker in till Livgardets kaserner i Kungsängen, men kommer även att tillbringa en del av sin värnplikt vid Kavallerikasernen inne i Stockholm hos hästarna

Fördel för dig som gillar ren polisverksamhet.
Fördel för dig som gillar verklighetstrogna polisiära uppdrag.
Fördel för dig som gillar militära traditioner.
Nackdel för dig som gillar strid (faktiskt)
Nackdel för dig som gillar skog och mark
Ja det här var lite....kanske någon annan gammal MilitärPolis kan fylla i om jag har missat något.