Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Back
QUOTE (christoopher @ Sep 12 2007, 15:09 ) *
Pratade med en vän som gör vpl på Livskv., ryckte in i slutet på juli i år. Han berättade att de (kommer) utbildas till just något som heter MP/Insats, som redan nämnt.

Alltså de som i din väns pluton kommer utbildas till detta, eller de som i Försvarsmakten kommer utbilda en ny typ av MP? :P
Jonas88
Fick inkallelseordern idag, men det stod inget om någon infohelg. Ingen som råkar veta om det blir någon i år eller inte?
MPMöller
brevet om infohelg kommer separat, inget som Pliktverket har ngt med att göra, det anordnar din skvadron själva =)
Calle_P
På måndag är det ju inryck för oss som är PB och hela gänget är någorlunda fundersam just nu. Ingen av oss har nämligen fått något brev från LG om exakta tider, vad man ska ha med sig o.s.v. Det sista vi fick var kallelsen från Pliktverket som kom i somras. I den kallelsen stod det att mer info skulle komma ca. en månad innan inryck. Nu är det alltså inte ens en vecka kvar och vi har inte fått något alls. Är det någon som vet vad som gäller?
MPMöller
ett telefonsamtal verkar vara på sin plats. Framåt på de!
Skalman
QUOTE (Calle_P @ Sep 25 2007, 20:46 ) *
På måndag är det ju inryck för oss som är PB och hela gänget är någorlunda fundersam just nu. Ingen av oss har nämligen fått något brev från LG om exakta tider, vad man ska ha med sig o.s.v. Det sista vi fick var kallelsen från Pliktverket som kom i somras. I den kallelsen stod det att mer info skulle komma ca. en månad innan inryck. Nu är det alltså inte ens en vecka kvar och vi har inte fått något alls. Är det någon som vet vad som gäller?

Hygiengrejor (glöm inte rakhyveln), löparskor (du vill inte använda Lejon Attack), nål och tråd (för de nålarna ni får kommer vara spårlöst försvunna tio minuter senare), klocka, inkallelseordern. Det är det jag kan komma på just nu. Sedan har ju SoldF en sida med bra-att-hagrejor till lumpen, där finns många finna tips. Sedan kan man ju självklart ta med sig sådant som telefon, godis, en bok eller två etc, men ni kommer nog inte ha någon fritid att tala om...

Kasst att de inte har skickat ett brev till er, nu när det är så tätt inpå.
South
Apropå det, vet någon hur det blir med löpskorna? Arbetsmiljöverket har ju dömt ut Lejon Attack (på tiden banghead.gif ), men jag har inte hört något om någon ny modell än.
Jonas88
Har bara en liten fundering. Hur mkt vägde den tyngsta ryggsäcken ni burit? Vad brukar ryggsäckarna ligga på ungefär och hur långt brukar ni gå? Säkert svårt att svara på, men vore bra att veta i träningssyfte.
Skalman
QUOTE (South @ Sep 25 2007, 22:13 ) *
Apropå det, vet någon hur det blir med löpskorna? Arbetsmiljöverket har ju dömt ut Lejon Attack (på tiden banghead.gif ), men jag har inte hört något om någon ny modell än.

Jag skulle bli oerhört förvånad om ni inte får ut just Lejon Attack, FM är trögt, trögt, trögt. Men som sagt, ta med egna löparskor. Gör du inte det är du bara korkad. Till och med befälen erkänner öppet att Lejon Attack borde brännas.

QUOTE (Jonas88 @ Sep 25 2007, 23:33 ) *
Har bara en liten fundering. Hur mkt vägde den tyngsta ryggsäcken ni burit? Vad brukar ryggsäckarna ligga på ungefär och hur långt brukar ni gå? Säkert svårt att svara på, men vore bra att veta i träningssyfte.

Jättesvårt att svara på. Det längsta jag har gått var på baskern, och då var man så komig så man har egentligen ingen aning om hur långt man gick/sprang och dessutom tänker jag inte ge er några detaljer om den saken i alla fall...

Ryggsäcken har väl som tyngst legat kring 50-60 kg vid en urban nödurnästling, vilket jag tyckte var rejält jobbigt, jag är nämligen inte speciellt tung eller stark. En i min grupp hade över 70 pannor vid innästlingen, men då rör vi oss inte speciellt långt med packning på (om allt går som det ska). Under GSU:n är de definitivt inte lika tunga, men senare beror det på vilken pluton du tillhör, befattning och uppgift för tillfället. I regel bär väl vi på span något tyngre än Jakt/Sök av förklarliga skäl.
South
QUOTE (Skalman @ Sep 26 2007, 22:05 ) *
QUOTE (South @ Sep 25 2007, 22:13 ) *

Jag skulle bli oerhört förvånad om ni inte får ut just Lejon Attack, FM är trögt, trögt, trögt. Men som sagt, ta med egna löparskor. Gör du inte det är du bara korkad. Till och med befälen erkänner öppet att Lejon Attack borde brännas.

Nu är det ju inte jag som rycker in, men jag tackar ändå för den förklaringen smile.gif
Jag är ändå tveksam till att Lejon Attack skulle delas ut då de faktiskt är utdömda av arbetsmiljöverket och bevisligen direkt bidrar till en högre skadefrekvens. Jag vill tro att FM inte skulle göra något sån't, men erfarenheten säger en annan sak.

När jag fick komma in bakom disk i truppserviceförrådet i Eksjö i somras såg jag bland annat en stor pall innehållandes endast Lejon Attack märk något i stil med "bortskänkes/slänges". Ett steg i rätt rikting worthy.gif

Tror dock fortfarande inte att det utvecklats/testats några nya, ska man tvinga folk att köpa löpskor för fritidsbidraget?
EPO
QUOTE (Skalman @ Sep 25 2007, 21:39 ) *
Hygiengrejor (glöm inte rakhyveln), löparskor (du vill inte använda Lejon Attack), nål och tråd (för de nålarna ni får kommer vara spårlöst försvunna tio minuter senare), klocka, inkallelseordern.

Alright, så löparskor ska med. Hur är det med träningskläder i övrigt? Det kanske man inte ens _får_ använda? såg nämligen någon broschyr vi fick för länge sedan där det står att träningsskor och träningskläder ska med vid inryck om man inte vill låna.....
Victor
Ta inte med träningskläder. Kronans blåa duger fint! Kommer inte ihåg någon som använde privata träningskläder någon gång faktiskt.
South
QUOTE (Victor @ Sep 27 2007, 15:12 ) *
Ta inte med träningskläder. Kronans blåa duger fint! Kommer inte ihåg någon som använde privata träningskläder någon gång faktiskt.

Vi hade en, men det var för att han var för stor för poplinstället.
Victor
QUOTE (South @ Sep 27 2007, 20:37 ) *

blink.gif Oj jävlar, han måste ha varit riktigt stor! Vi hade nämligen en bjässe på plutonen, men han lyckades iaf komma i poplinstället.
South
QUOTE (Victor @ Sep 28 2007, 19:51 ) *
QUOTE (South @ Sep 27 2007, 20:37 ) *

blink.gif Oj jävlar, han måste ha varit riktigt stor! Vi hade nämligen en bjässe på plutonen, men han lyckades iaf komma i poplinstället.

Lt L: Jaha, varför har du inte poplinstället?
S: Det är hos skräddaren, löjtnant.
Lt L: Hos SKRÄDDAREN?!?!?!
EPO
funderar på om tumkompassen ska med till inrycket imorn. är det jätteonödigt/otillåtet? för jag är mer van/bekväm med tumkompassen när jag orienterar i vanliga fall....
Zippan
En kritik som till viss del verkar ha gett resultat. Nästa vaktpluton som rycker in på Livgardet kommer att utbildas till militärpoliser.

http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=3612

Någon som har insiderinformation om detta? Låter ju onekligen intressant, men hur intressant är frågan, hur ändrar det utbildningen och exakt vilka gäller det?
Zippan
Har mailat och fått svar från livgardet.

sebastian zethraeus <lapdswat89@hotmail.com>
2007-09-30 20:28

Till: <exp-lg@mil.se>
Kopia:
Ärende: Bevakning

Hej.
Jag läste nyligen i en artikel i värnpliktsnytt att bevakning/insatstjänsten kommer att utformas så att de värnpliktiga blir militärpoliser. Jag skulle vilja veta vilka värnpliktiga detta gäller. Vilket kompani de hamnar på och vad för befattning de har enligt pliktverket. Gäller det den beridna högvakten och så vidare. Vet ni dessutom om detta kommer hända på fler regementen?

Tacksam för alla svar.

Hej.
Livgardet är det enda förband som utbildar Militärpoliser
MP insats-vakt eskort PA 805 det är ett försök och dessa utbildas endast på Livskvadronen

G1, Vpldetaljen
Livgardet
*** Namn borttagna ***
vplhandläggare-lg@mil.se

----------------------------------

Jag tycker att Överste Borg förfinar sanningen väldigt mycket med sitt uttalande eller så har skribenten fått någonting om bakfoten. För det handlar uppenbarligen inte om att bevakningssoldater ska utbildas till militärpoliser utan att militärpoliserna ska få annorlunda uppgifter.
Back
Hehe, gissa om jag luskat i detta läänge nu ;) Men för att vara kortfattad - när jag kontaktat Livgardet har de sagt ungefär detsamma till mig, att bevakningssoldaterna "utgår" och militärpolisens område vidgas. Antagligen är sanningen båda två påståenden; alltså både det som skribenten säger samt det som Borg hävdar.

Jag vet då att jag själv hamnar på ett kompani som kallas "MP-Insats vår". Kanske finns det något annat kompani eller pluton som täcker det resterande, vem vet. Det återstår att se i januari :P

Men vad gäller högvakt och hästtjänstgöring, som jag tidigare skrivit så skall alltså denna tjänst inte omfattas av detta. (Enligt värnpliktsdetaljen på Livgardet, pliktverket samt Livgardets befattningsbeskrivning av tjänsten.) Så en del talar ju i alla fall för att det inte blir någon hästtjänstgöring.
Jonas88
Hur har det gått för er som ryckte in 1 oktober (eller vad det nu var)? Hur är det och vad har ni fått för intryck? Några avhopp? Berätta gärna lite om er första tid på LG om ni känner att ni har tid. Vet ni kanske något mer om varför och hur länge Bassäk kommer att vara på LG?

Tack på förhand
/Jonas
EPO
QUOTE (Jonas88 @ Oct 20 2007, 17:20 ) *
Hur har det gått för er som ryckte in 1 oktober (eller vad det nu var)? Hur är det och vad har ni fått för intryck? Några avhopp? Berätta gärna lite om er första tid på LG om ni känner att ni har tid. Vet ni kanske något mer om varför och hur länge Bassäk kommer att vara på LG?

Tack på förhand
/Jonas

bassäk-killarna kommer stanna med oss under hela GSU:n, sedan åker dom tillbaka till gbg där dom komemr hålla till resten av utbildningen. dom kommer även få MP-utbildningen tillsammans med oss (för övrigt första gången som bassäk får mp-utb). och varför? ja du, dom är säk-sjö och vi är säk-mark, så det är många likheter i utbildningarna. att dom bara var 10 pers och vi bara 12 kanske spelade in en roll, vad vet jag. nä men du vet, säkerhetsbatajonen, jobbar med gemensamma mål osv....lite luddigt svar kanske, men du föstår ju att det är en bra grej att samarbeta med andra i säkbat.

intrycket jag fått hittills, och som vi fått höra rätt många ggr från befälen också, är att utbildningen är väldigt komprimerad, det är mkt som ska hinnas med på kort tid. 5.45-22.30 varje dag, någon kvällspermis kommer vi inte få njuta av förrän gsun e klar. har i princip inte haft någon fys öht, det har liksom inte hunnits med. förstår ibland inte hur dom lyckas fylla dagarna, men på något sätt så klarar dom det, och att varje dag få 20 min rast för lunch och middag samt ett par 2 min-raster för vätska, toa eller ombyte har man vant sig vid.

jag har också fått ett intryck av att befälen vill att vi ska kunna lite grann om allting nu innan gb-soldaterna rycker in i januari. vi har skrapat många områden på ytan, så det har blivit mkt info att ta till sig nu i början. har skrivit 7 teoriprov, och det har blivit mkt bokläsning (soldf, vintersoldat, svensk soldat m.m) på fritiden (23-05.30) :P

och det känns som att man skulle vilja ha tid till att träna mer på ovana saker som att marschera tex. förra veckan var vi ute och marscherade för första gången, då med stridssäcken på ryggen (knappt 10 kg), och med ett befäl som pinnade på längst fram i ett brutalt tempo i ett par timmar. det var tungt trots att man visste att det egentligen inte var särskilt mkt packning egentligen. vårt andra marschpass hade vi en kväll nu den här veckan, precis efter första fältvaneveckan (så alla var rätt bra med trötta i musklerna redan innan passet började). och då hade vi en fullproppad LK100 på ryggen, inkl. stridsväst och AK5 i handen, dvs lite kontrast mot pass 1. man märkte ju att man blivit lite härdad nu iaf, för man klarade ju faktiskt att gå i 5h med allt de där på ryggen. det som var värst var högt tempo i kombination med vätskebrist (en kille svimmade av utmattningen´), och tyngden gjorde att man fick sköna krampkänningar i vaderna. så om du ska rycka in snart skulle jag nog marschträna mkt med tung packning. jag hade helst valt att successivt öka tyngden på packningen så att kroppen kunde vänja sig, men nu är det bara att gilla läget för tid finns ju som sagt inte.

ett avhopp har vi i säk-mark haft, tyvärr. en gammal spricka i en killes fot gjorde sig påmind och hade orsakat nervskador, så han blev avrustad. säk-sjö har inte haft några avhopp.

men sammantaget har vi haft jävligt kul faktiskt. är det nåt speciellt du funderar på är det bara att fråga. och just det, nästa helg har vi faktiskt långhelg (:
Jonas88
Man tackar för det utförliga svaret. Då är det väl bara att börja lägga in lite mer marschpass i träningen, så man är något så van i januari.

På pappret om infodagen stod det att det var Bassäk från F17, det är väl ändå inte säk-sjö?
Skumt!
Timmi
Helt lysande svar EPO, känns kul att få höra lite från en som ligger inne.
Gör mig än mer pepp för att sköta träningen ordentligt och jag rycker ändå inte in förrens till sommaren (280 dar för att vara exakt biggrin.gif)

Snabb liten fråga. Får vi ut kängorna innan vi rycker in (vid infohelgen)? För jag vill verkligen inte inleda min lump med att gå in kängorna.
Ivan
QUOTE (EPO @ Oct 21 2007, 15:01 ) *
intrycket jag fått hittills, och som vi fått höra rätt många ggr från befälen också, är att utbildningen är väldigt komprimerad, det är mkt som ska hinnas med på kort tid. 5.45-22.30 varje dag, någon kvällspermis kommer vi inte få njuta av förrän gsun e klar. har i princip inte haft någon fys öht, det har liksom inte hunnits med. förstår ibland inte hur dom lyckas fylla dagarna, men på något sätt så klarar dom det, och att varje dag få 20 min rast för lunch och middag samt ett par 2 min-raster för vätska, toa eller ombyte har man vant sig vid.

öhhh?
MatsLennarth
QUOTE (Ivan @ Oct 21 2007, 22:51 ) *
QUOTE (EPO @ Oct 21 2007, 15:01 ) *

öhhh?

Utveckla gärna din mycket spännande inlägg i debatten!

Säkert fler än jag som undrar lite...
Back
Jag fick höra av en kompis nyss att han har fått information om en informationshelg på Livgardet om några veckor. Han tillhör då 2:a skvadron och visst är det väl så att varje skvadron skall höra av sig och "stämma träff"? I så fall, någon som kommer tillhöra Livskvadron som fått besked? Eller andra MP Insats-inryckare som vet något?
EPO
QUOTE (Jonas88 @ Oct 21 2007, 18:04 ) *
Man tackar för det utförliga svaret. Då är det väl bara att börja lägga in lite mer marschpass i träningen, så man är något så van i januari.

På pappret om infodagen stod det att det var Bassäk från F17, det är väl ändå inte säk-sjö?
Skumt!

Jo jag tror nog att det kan vara samma sak, men killarna jag ligger inne med kallas något så fint som "säkerhetsjaktpatrullchef" eftersom dom är PBS. Soldaterna som sedan rycker in i jan heter "bassäkman". Och dom tillhör säkkompani sjö, på MarinB i Göteborg. (kan dock inte 100% säkert säga att det här stämmer, men jag tror att det är så det ligger till)

men lite struligt har det här samarbetet blivit för bassäkarna, för om ~3v så har dom sitt fiskehattsprov tillsammans med oss som gör baskerprov, och sen ska dom gå omkring på LG i hattarna och se fåniga ut utan att ha sett en enda droppe vatten under sin GSU.... lite kul.

det utbildas väl för övrigt inga bassäk på F17??? bassäk rör sig mer kring vatten än i luften (:

ska du rycka in på 2.skv i januari? när har ni infohelg?
LRJF
Ligger inne som säkjaktpatrullchef/ PB Bassäk nu.

Vi har som sagt redan haft ett par avhopp och fler verkar ligga i luften, det väntas bara på läkarens bekräftelse/utlåtande.
Marschträning, marschträning och marchträning är vad som gäller då det främst är problem med benhinnor och dålig kondition som har orsakat skadorna/förhindren.

De som ryckte in samtidigt som mig på MP-Säk 2:a skvadron fick ut sina kängor under deras infohelg. Vi på bassäk har ej fått ut kängor innan inryck och ej heller haft någon infohelg. Dock ryktas det om att inkallning till extramönstring kommer ske för nästkommande bassäk-kull i syfte att minska antalet avhoppande.
Skalman
QUOTE (Felldin @ Oct 25 2007, 19:11 ) *
Ligger inne som säkjaktpatrullchef/ PB Bassäk nu.

Vi har som sagt redan haft ett par avhopp och fler verkar ligga i luften, det väntas bara på läkarens bekräftelse/utlåtande.
Marschträning, marschträning och marchträning är vad som gäller då det främst är problem med benhinnor och dålig kondition som har orsakat skadorna/förhindren.

De som ryckte in samtidigt som mig på MP-Säk 2:a skvadron fick ut sina kängor under deras infohelg. Vi på bassäk har ej fått ut kängor innan inryck och ej heller haft någon infohelg. Dock ryktas det om att inkallning till extramönstring kommer ske för nästkommande bassäk-kull i syfte att minska antalet avhoppande.

Vad fanken? Våra avhopp var mest sådana som bestod av en blandning av fysiska skavanker och att man inte hade någon lust. En kille i min grupp hade en marschfraktur under GSU:n, inte avrustade han. Jag med flera hade kass kondition och höll ut, kämpade och blev bättre. Andra som säkert kunde ha avrustat om de velat för allehanda saker som dök upp vägrade. Ont i benhinnorna och andra ställen hör till. Det var inte en jävel efter baskern som hade någon känsel i tårna... Men brister det i motivationen så är det lätt att skylla på skador, alternativt så har de drabbats av rejäla skavanker. Tråkigt att höra i vilket fall som helst eftersom ni inte var så många till att börja med.
Jonas88
QUOTE (EPO @ Oct 25 2007, 14:00 ) *
QUOTE (Jonas88 @ Oct 21 2007, 18:04 ) *

Skumt!

Jo jag tror nog att det kan vara samma sak, men killarna jag ligger inne med kallas något så fint som "säkerhetsjaktpatrullchef" eftersom dom är PBS. Soldaterna som sedan rycker in i jan heter "bassäkman". Och dom tillhör säkkompani sjö, på MarinB i Göteborg. (kan dock inte 100% säkert säga att det här stämmer, men jag tror att det är så det ligger till)

men lite struligt har det här samarbetet blivit för bassäkarna, för om ~3v så har dom sitt fiskehattsprov tillsammans med oss som gör baskerprov, och sen ska dom gå omkring på LG i hattarna och se fåniga ut utan att ha sett en enda droppe vatten under sin GSU.... lite kul.

det utbildas väl för övrigt inga bassäk på F17??? bassäk rör sig mer kring vatten än i luften (:

ska du rycka in på 2.skv i januari? när har ni infohelg?

Ja, jag ska rycka in på 2.skv i januari. Jag har fått inbjudan om infodag den tionde november, dock mkt tveksamt om jag kan närvara. Skulle vara riktigt surt att missa den! Det står "Blivande Livgardister och Bassäkmän från F17" stort högst upp på lappen. Men de har väl bara skrivit fel i så fall. Har väl dock funnits något son hette flygbassäk men som inte längre finns, om jag inte är ute och cyklar? De kanske har blandat ihop det?
Skalman
QUOTE (Jonas88 @ Oct 26 2007, 17:59 ) *
Ja, jag ska rycka in på 2.skv i januari. Jag har fått inbjudan om infodag den tionde november, dock mkt tveksamt om jag kan närvara. Skulle vara riktigt surt att missa den! Det står "Blivande Livgardister och Bassäkmän från F17" stort högst upp på lappen. Men de har väl bara skrivit fel i så fall. Har väl dock funnits något son hette flygbassäk men som inte längre finns, om jag inte är ute och cyklar? De kanske har blandat ihop det?

Det heter Strilsäk nuförtiden, tydligen (taget från diskussioner i andra trådar). Kan vara så att det är de som ska utgöra flygvapnets säk-markpluton för eran årskull. På FBJS hemsida nämns inte säkbat utan flygbasbataljon 08, och jag har sett rykten om att FBJ inte kommer ingå i Säkbat, så vi var kanske sista årgången som fick FBJ:are (även om de nu blev uppblandade med oss andra och MP/Säk istället för FBJ). Men det vet säkert inneliggande FBJ:are mer om.
hampa

Tja, jag har fått samma inbjudan angående infohelgen och ja ska in som GA924 Bas/Strilsäkman(Jan 2008) vid F17 som är en Flygflottilj ifall jag inte missat nått (så dom har både flyg och flotta :P ) men så har jag hört en massa konstiga ryckten om att utbildningen är flyttat till livgardet så dom kanske har ändrat oss till vanliga Bassäkmän, har inte fått nått rakt svar på hur de hela ligger till, men ja antar att jag får svar på de på info helgen

Ses där alla MP nissar! //Hampus Bas/Strilsäkman.....eller Bassäkman...
Spook
QUOTE (hampa @ Oct 27 2007, 14:19 ) *

Tja, jag har fått samma inbjudan angående infohelgen och ja ska in som GA924 Bas/Strilsäkman(Jan 2008) vid F17 som är en Flygflottilj ifall jag inte missat nått (så dom har både flyg och flotta :P ) men så har jag hört en massa konstiga ryckten om att utbildningen är flyttat till livgardet så dom kanske har ändrat oss till vanliga Bassäkmän, har inte fått nått rakt svar på hur de hela ligger till, men ja antar att jag får svar på de på info helgen

Ses där alla MP nissar! //Hampus Bas/Strilsäkman.....eller Bassäkman...

Nej nej, du ska inte förvirras av ordet Flygflottilj. Det betyder inte Marinen+Flygvapnet. En flygflottilj=flygvapnet, som har olika divisioner. Sen har de även annan verksamhet som t.ex. underhåll och bassäk. De har inga korvetter smile.gif
hampa
QUOTE (Spook @ Oct 27 2007, 15:15 ) *
Nej nej, du ska inte förvirras av ordet Flygflottilj. Det betyder inte Marinen+Flygvapnet. En flygflottilj=flygvapnet, som har olika divisioner. Sen har de även annan verksamhet som t.ex. underhåll och bassäk. De har inga korvetter smile.gif

haha, oj nu känner ja mig lite dum men men, har jag lärt mig de ialla fall smile.gif
Hermansson
Jag är inskriven som Mp/Säk PB, PA705, med inryck på 2.skv i april 2009. Så det är ett tag kvar...
Skalman
QUOTE (Hermansson @ Mar 6 2008, 00:14 ) *
Jag är inskriven som Mp/Säk PB, PA705, med inryck på 2.skv i april 2009. Så det är ett tag kvar...

Inryck i april? Är du säker på att du hamnat på 2 skv och inte på Livskvadron, eller har de lagt om inryckningstiderna?
Hermansson
QUOTE (Skalman @ Mar 6 2008, 11:15 ) *
QUOTE (Hermansson @ Mar 6 2008, 00:14 ) *

Inryck i april? Är du säker på att du hamnat på 2 skv och inte på Livskvadron, eller har de lagt om inryckningstiderna?

Jo jag har undrat det där med. Han jag talade med på Livgardet sa att det var 2.skv det rörde sig om. Jag ska göra 15 månader så jag vet inte. När ska 2. skvadrornarna rycka in "egentligen"?
Zippo
Vi (2.skv) ryckte in 28 jan. Pbs ryckte in 4 månader innan oss så det borde du väl göra med då.
April stämmer väl ändå inte för 2.skv????
Skalman
Det har varit tal om att ha gemensamt inryck i framtiden för Livskvadron och 2 skvadron, och sedan placera de mest lämpade/villiga på skvadronerna efter några veckor, men jag vet inte hur det blev med den saken. Man kan ju inte ha gemensam GSU för länge eftersom uppgifterna är så pass olika, tänker jag. Jag har för mig att det har varit gemensamt inryck för PB (dåvarande KB) förr i världen för skvadronerna dock, kan vara så att de återgått till det.
Nyllet
QUOTE (Zippo @ Mar 8 2008, 15:05 ) *
Vi (2.skv) ryckte in 28 jan. Pbs ryckte in 4 månader innan oss så det borde du väl göra med då.
April stämmer väl ändå inte för 2.skv????

Jo då, April stämmer nog. Om det stämmer att PB rycker in 4 månader innan GB. För GB rycker in i Augusti 2009, April blir 4 månader innan.

EDIT: Kan ju säga att Augusti 2009 har jag fått från lumpen.se, så det borde ju stämma, iallafall preliminärt.
Skalman
QUOTE ("saxat från lumpen.nu")
Utbildningen genomförs vid
Livgardet i Kungsängen, juli 2008, januari 2009, augusti 2009

Gäller MP/Säk GB. Jag har svårt att tro att de har bytt plats på inryck för Livskvadron och 2:a, och 89:orna som ska ligga på 2:a lär alltså rycka in i januari 2009. Om ni är 90:or och blivit GB-uttagna så är det möjligt att de har lagt gemensamt inryck i augusti för båda skvadronerna, men i så fall lär det bli tal om omplaceringar under eller efter GSU:n. Vad jag inte förstår är hur befälen på 2:a i så fall ska ha tid med att utbilda två årskullar samtidigt i ett halvår, med tanke på hur få de var under vårat utbildningsår (för att inte tala om efter det, även om jag inte vet om de lyckades fylla på med folk). En jävla massa förstärkningsbefäl kanske? Annars så finns det en risk för att pliktverket som vanligt inte har någon som helst koll på skillnaden mellan MP och Säk och vilken skvadron som gör vad och att det är inryck i januari 2010. Personligen hoppas jag dock att man någon gång lyckas lösa det med gemensamt inryck eftersom pliktverkets information om utbildningen är så bristfällig och avhoppen på 2:a och Livskvadron så höga, och att man på så sätt kanske kan få rätt rekryt på rätt plats lättare.
Hermansson
Ingen på Pliktverket verkar ha någon koll som vanligt.

Jag sa uttryckligen på mönstringen att jag inte var intresserad av att rida.

Jag ringde till Kurt Kretsel (stavning?) som är värnpliktshandläggare på Livgardet, och jag är placerad som PA705 på Livkompaniet, alltså MP, med ridande högvakt.

Enligt Kurt Kretsel ska inte några 2.skvadronare rycka in 2009 för de har kortat ned den tjänsten, om jag förstod honom rätt.

Nu måste jag fundera på om jag vill ligga på Livskvadron, inte för att jag egentligen har något emot det, och det är där jag är placerad, men jag var förberedd på 2.skv. Dock höll de på att fylla ut platser på ett annat kompani och ville jag byta skulle jag höra av mig till pliktverket. Den sistnämnda utbildningen var på 11 månader, och jag ska ligga inne 15 som det ser ut nu.

Vad tycker ni som legat på Livksvadron, hade ni hellre velat göra något annat?

EDIT: Ja just det, sist jag ringde honom så lät det som att jag skulle rycka in på 2.skv. Jag måste ha formulerat mig fel eller något då. Nu verkade det klart att det INTE var 2.skv som gällde ivf.
Back
QUOTE (Hermansson @ Mar 13 2008, 16:56 ) *

Jag ringde till Kurt Kretsel (stavning?) som är värnpliktshandläggare på Livgardet, och jag är placerad som PA705 på Livkompaniet, alltså MP, med ridande högvakt.

Enligt Kurt Kretsel ska inte några 2.skvadronare rycka in 2009 för de har kortat ned den tjänsten, om jag förstod honom rätt.

Nu måste jag fundera på om jag vill ligga på Livskvadron, inte för att jag egentligen har något emot det, och det är där jag är placerad, men jag var förberedd på 2.skv. Dock höll de på att fylla ut platser på ett annat kompani och ville jag byta skulle jag höra av mig till pliktverket. Den sistnämnda utbildningen var på 11 månader, och jag ska ligga inne 15 som det ser ut nu.

EDIT: Ja just det, sist jag ringde honom så lät det som att jag skulle rycka in på 2.skv. Jag måste ha formulerat mig fel eller något då. Nu verkade det klart att det INTE var 2.skv som gällde ivf.

Strukturen på Livskvadron numera är;

3 stycken "MP till häst"-plutoner som genomför beriden högvakt.
Samt 2 stycken "MP insats"-plutoner som inte rider, men genomgår en väldigt kort "ridutbildning" för att kunna avgöra om en häst är sjuk i något bås eller leda ut dem vid brand etc.

Om jag vore du skulle jag inte hänga läpp - visserligen har jag fått uppfattningen att det inte är lika fysiskt hårt som på 2:a skvadron, men knappast någon lökig utbildning. Sedan finns det en ganska stor variation beroende på vad du är intresserad av;

"MP till häst" är utrustade mer som ett traditionellt militärt MP förband med ksp 58, ksp 90 mm. Vidare finns sedan utredare, personskydd etc.

"MP insats" har inte direkt några befattningar (endast fordonsförare, stf gruppchef och gruppchef) men det är för att dessa blir "enskilda MP", som genomför "operativ polisiär verksamhet". Det kan vara nykterhetskontroller eller liknande, också vid andra regementen, till att stötta i eskorter eller åka ut på larm. Vid sidan om detta så sitter man i vakten. Alla MP här är således utrustade på samma sätt; pistol 88, batong etc.

Jag ligger själv på MP insats sen januari, och är riktigt nöjd; vill förmodligen söka polishögskola efter detta och enligt Plutonchef så är detta ett bra val isf.
Ivan
Att man har varit MP som värnpliktig spelar noll roll när du ska söka PHS...tragiskt men så är det. Så du ska nog inte svälja allt din PC ger dig...
Hermansson
QUOTE (Ivan @ Mar 18 2008, 11:28 ) *
Att man har varit MP som värnpliktig spelar noll roll när du ska söka PHS...tragiskt men så är det. Så du ska nog inte svälja allt din PC ger dig...

Näe, någon förgång eller liknande får man väl inte. Men det kan ju inte ha varit negativt att ha läst lite juridik, eller?
MPMöller
@Ivan

Beror också på vem som du får snacka med på intervjuerna på intagningen till phs. Vissa tycker att det är en skitbra erfarenhet, andra gör ingen skillnad på om du gjorde lumpen som MP eller jobbade på donken i ett år. Men officiell "förtur" får man ju inte.
Nyllet
QUOTE (Ivan @ Mar 18 2008, 11:28 ) *
QUOTE (Back @ Mar 16 2008, 12:14 ) *
QUOTE (Hermansson @ Mar 13 2008, 16:56 ) *

Strukturen på Livskvadron numera är;

3 stycken "MP till häst"-plutoner som genomför beriden högvakt.
Samt 2 stycken "MP insats"-plutoner som inte rider, men genomgår en väldigt kort "ridutbildning" för att kunna avgöra om en häst är sjuk i något bås eller leda ut dem vid brand etc.

Om jag vore du skulle jag inte hänga läpp - visserligen har jag fått uppfattningen att det inte är lika fysiskt hårt som på 2:a skvadron, men knappast någon lökig utbildning. Sedan finns det en ganska stor variation beroende på vad du är intresserad av;

"MP till häst" är utrustade mer som ett traditionellt militärt MP förband med ksp 58, ksp 90 mm. Vidare finns sedan utredare, personskydd etc.

"MP insats" har inte direkt några befattningar (endast fordonsförare, stf gruppchef och gruppchef) men det är för att dessa blir "enskilda MP", som genomför "operativ polisiär verksamhet". Det kan vara nykterhetskontroller eller liknande, också vid andra regementen, till att stötta i eskorter eller åka ut på larm. Vid sidan om detta så sitter man i vakten. Alla MP här är således utrustade på samma sätt; pistol 88, batong etc.

Jag ligger själv på MP insats sen januari, och är riktigt nöjd; vill förmodligen söka polishögskola efter detta och enligt Plutonchef så är detta ett bra val isf.

Det där är (ursäkta uttrycket) skitsnack. Det är meriterande att ha gjort värnplikt som MP/Säk. Har kollat upp det där med länsansvariga för polisrekryteringen i mitt län. Gör man värnplikten som MP anser pliktverket att man passar som polis, okej, det är innom försvarsmakten, men det är ändå en polisiär befattning. Och har man någolunda koll på testerna till PHS så vet man att pliktverket sammarbetar med polisen på samma sätt som dom sammarbetar med försvarsmakten när det gäller tester till värnplikt/Yoff och ansökan till PHS. SÅ det är självfallet meriterande.

/Nyllet
Ivan
Vet att när vi hade MP praktik på PHS i solna så pratade vi med en äldre polis som sa att det inte var någon större merit, och att man itne tog någon större hänsyn till det.
spelade tydligen ingen större roll om du gjort vpl som MP eller Jägare...
Läste också en artikel i Värnpliktsnytt för ett tag när jag låg inne, där dom frågade (osäker på vilken befattning dom hade inom Polisen) om bla ansökningar till Polisen och om det spelade nån roll vad man gjort lumpen som och de svar dom gav var att det som spelade roll var om du har gjort utlandstjänst efter lumpen eller liknade.
Självklart är det bra för dig själv om du är bekant med tankegångarna när du väll redan har kommit in på PHS, men någon större merit är det icke.
Missförstå mig inte, självklart tycker jag själv att det ska vara en stor merit nästan tom kanske ge en liten förtur, men man får vara realist.
Skulle nog inte heller dra för stora växlar av att Pliktverket placerar dig som MP.
MP är inte lika med att man passar som Polis. har under min värnplikt mött både skit bra folk som är duktigt på de mesta men har även mött folk som jag inte ens skulle vilja ha inom min bekantskapskrets...ännu mindre som poliser på stan.

Har du föresten gjort värnplikten än?
Manzon
QUOTE (Ivan @ Mar 18 2008, 21:45 ) *
...
En himla massa text
...

Som en bitter gammal MPJ så kan jag meddela att som dagens polisrekrytering går till är den bästa meriten för att bli polis är at skita i lumpen och plugga i stället. Det är högre meritvärde i det...

Detta är dock min personliga erfarenhet och inga officiella uppgifter.

/GrpSign 162 1.MPJ 2000
Ivan
QUOTE (Manzon @ Mar 24 2008, 18:00 ) *
QUOTE (Ivan @ Mar 18 2008, 21:45 ) *
...
En himla massa text
...

Som en bitter gammal MPJ så kan jag meddela att som dagens polisrekrytering går till är den bästa meriten för att bli polis är at skita i lumpen och plugga i stället. Det är högre meritvärde i det...

Detta är dock min personliga erfarenhet och inga officiella uppgifter.

/GrpSign 162 1.MPJ 2000

Precis de ja försökt säga, men folk verkar svälja de mesta utan kritiskt tänkande.
pluggar du till polis nu eller söker du för fullt?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.