QUOTE (Jonas88 @ Oct 20 2007, 17:20 )

Hur har det gått för er som ryckte in 1 oktober (eller vad det nu var)? Hur är det och vad har ni fått för intryck? Några avhopp? Berätta gärna lite om er första tid på LG om ni känner att ni har tid. Vet ni kanske något mer om varför och hur länge Bassäk kommer att vara på LG?
Tack på förhand
/Jonas
bassäk-killarna kommer stanna med oss under hela GSU:n, sedan åker dom tillbaka till gbg där dom komemr hålla till resten av utbildningen. dom kommer även få MP-utbildningen tillsammans med oss (för övrigt första gången som bassäk får mp-utb). och varför? ja du, dom är säk-sjö och vi är säk-mark, så det är många likheter i utbildningarna. att dom bara var 10 pers och vi bara 12 kanske spelade in en roll, vad vet jag. nä men du vet, säkerhetsbatajonen, jobbar med gemensamma mål osv....lite luddigt svar kanske, men du föstår ju att det är en bra grej att samarbeta med andra i säkbat.
intrycket jag fått hittills, och som vi fått höra rätt många ggr från befälen också, är att utbildningen är väldigt komprimerad, det är mkt som ska hinnas med på kort tid. 5.45-22.30 varje dag, någon kvällspermis kommer vi inte få njuta av förrän gsun e klar. har i princip inte haft någon fys öht, det har liksom inte hunnits med. förstår ibland inte hur dom lyckas fylla dagarna, men på något sätt så klarar dom det, och att varje dag få 20 min rast för lunch och middag samt ett par 2 min-raster för vätska, toa eller ombyte har man vant sig vid.
jag har också fått ett intryck av att befälen vill att vi ska kunna lite grann om allting nu innan gb-soldaterna rycker in i januari. vi har skrapat många områden på ytan, så det har blivit mkt info att ta till sig nu i början. har skrivit 7 teoriprov, och det har blivit mkt bokläsning (soldf, vintersoldat, svensk soldat m.m) på fritiden (23-05.30) :P
och det känns som att man skulle vilja ha tid till att träna mer på ovana saker som att marschera tex. förra veckan var vi ute och marscherade för första gången, då med stridssäcken på ryggen (knappt 10 kg), och med ett befäl som pinnade på längst fram i ett brutalt tempo i ett par timmar. det var tungt trots att man visste att det egentligen inte var särskilt mkt packning egentligen. vårt andra marschpass hade vi en kväll nu den här veckan, precis efter första fältvaneveckan (så alla var rätt bra med trötta i musklerna redan innan passet började). och då hade vi en fullproppad LK100 på ryggen, inkl. stridsväst och AK5 i handen, dvs lite kontrast mot pass 1. man märkte ju att man blivit lite härdad nu iaf, för man klarade ju faktiskt att gå i 5h med allt de där på ryggen. det som var värst var högt tempo i kombination med vätskebrist (en kille svimmade av utmattningen´), och tyngden gjorde att man fick sköna krampkänningar i vaderna. så om du ska rycka in snart skulle jag nog marschträna mkt med tung packning. jag hade helst valt att successivt öka tyngden på packningen så att kroppen kunde vänja sig, men nu är det bara att gilla läget för tid finns ju som sagt inte.
ett avhopp har vi i säk-mark haft, tyvärr. en gammal spricka i en killes fot gjorde sig påmind och hade orsakat nervskador, så han blev avrustad. säk-sjö har inte haft några avhopp.
men sammantaget har vi haft jävligt kul faktiskt. är det nåt speciellt du funderar på är det bara att fråga. och just det, nästa helg har vi faktiskt långhelg (: