Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Jonas88
Tack för infon, alltid kul att höra vad ni pysslar med (och som jag/vi antagligen ska få göra om mindre än ett år). Är f.ö. tacksam för all info jag kan få gällande utbildningen ut över det som står på lumpen.nu.
hogland
Är det någon som vet huruvida MP insats/höst kommer att rida beriden högvakt? Grejen är nämligen att jag är inskriven som detta samtdidigt som jag sökte MP till stor del därför att jag ville göra beriden högvakt.
Calle_P
Har inga av er här fått besked än gällande om det blir någon utbildning eller ej? Med tanke på att styrkan skall halveras och förra veckan skulle de börja skicka ut breven...

Patrik_Ps: Tack för bra info! Hoppas att du/ni även i fortsättningen kommer att berätta lite kortfattat här om något nytt har skett etc.
Jonas88
QUOTE (Calle_P @ Apr 24 2007, 20:57 ) *
Har inga av er här fått besked än gällande om det blir någon utbildning eller ej? Med tanke på att styrkan skall halveras och förra veckan skulle de börja skicka ut breven...

Patrik_Ps: Tack för bra info! Hoppas att du/ni även i fortsättningen kommer att berätta lite kortfattat här om något nytt har skett etc.

Jag ringde LG förra veckan och pratade med värnpliktshandläggaren där och jag är fortfrande kvar. (Jag ska till 2:a skv)
Tror inte de kommer kicka 50 st, men man vet ju aldrig.
Calle_P
QUOTE (Jonas88 @ Apr 24 2007, 21:06 ) *
Jag ringde LG förra veckan och pratade med värnpliktshandläggaren där och jag är fortfrande kvar. (Jag ska till 2:a skv)
Tror inte de kommer kicka 50 st, men man vet ju aldrig.

Jaha det går att göra så också? Det var något nytt för min del, då jag själv hittills alltid vänt mig till PV. Enligt de var även jag fortfarande kvar, men det kan inte skada att dubbelkolla, så man slipper vara orolig... Och enligt PV ska 2.skv skära ner 50-70 personer, men LG brukar tydligen ringa och ändra sig då och då. Tanken bakom det hela är att LG ska sammanlagt ta bort cirka 200 personer (om jag inte minns helt fel) så det lär ju vara en sorts kamp mellan kompanierna/skvadronerna.
Jonas88
QUOTE (Calle_P @ Apr 24 2007, 21:27 ) *
Jaha det går att göra så också? Det var något nytt för min del, då jag själv hittills alltid vänt mig till PV. Enligt de var även jag fortfarande kvar, men det kan inte skada att dubbelkolla, så man slipper vara orolig... Och enligt PV ska 2.skv skära ner 50-70 personer, men LG brukar tydligen ringa och ändra sig då och då. Tanken bakom det hela är att LG ska sammanlagt ta bort cirka 200 personer (om jag inte minns helt fel) så det lär ju vara en sorts kamp mellan kompanierna/skvadronerna.

Ja tydligen! Var en annan snubbe som ringt o kollat så då gjorde även jag det. Känns lite bättre att prata direkt med LG än med PV, eftersom det är en primär källa. Sedan har PV:s egentliga koll på läget debatterats mycket, även om jag enbart har fått positiv respons därifrån. När jag ringde hade dock LG gjort sina nedskärningar för flera veckor sedan så man kan ju tycka att de som blev berörda borde ha fått besked om detta vid det här laget.
hampa
så här säger dom på Lumpen.nu

Fråga: Jag ska rycka in 2008. Hur vet jag om jag är berörd av det här?
Svar: Än så länge är inget beslutat. Just nu går det inte att säga om du kommer att påverkas.

Fråga: När får jag veta mer?
Svar: Pliktverkets ambitionen är att du som berörs ska få ett besked via brev i maj månad.

Fråga: Om jag inte får rycka in 2008 - får jag göra lumpen senare?
Svar: Det går tyvärr inte att lova någonting. Men Pliktverket och Försvarsmakten ska försöka ta så stor hänsyn till varje enskild individs önskemål som möjligt.

så det verkar som att de är i maj man får besked om man är en av de som blir berörda av detta.
Fredrik88
Svar till den som fråga om beriden högvakt, jag hade mail kontakt med LG för ett tag sedan. Alla vi som är inskrivna som MP-Insats/höst kommer att göra högvakt dock inte beriden skrev han..... Rangern.gif
Patrik Ps
Gillar du att inte sova? Bli prickskytt!
Tycker du att varm mat är äcklig? Bli prickskytt!
Gillar du att ligga i lera och lukta illa? Bli prickskytt!
Gillar du att genomföra tunga fyspass innan resten av skvadronen vaknar? Bli prickskytt!
Hatar du dig själv? Bli prickskytt!

Det är väl så man beskriva de tre första veckorna på prickksyttetäten. laugh.gif
Jag och elva andra grabbar kämpar på bra i denna slitsamma men otroligt intressanta utbildning. Denna vecka ägnades åt stalking, observationsövningar, skytte på 300-600 meter samt nattliga aktiviteter i form av spaning, dessutom verkar Lt H bestämt sig att vi skall få en gedigen närkampsutbildning då vi tränat minst fyra timmar Krav Maga.

Skulle vilja skriva mer men sängen lockar, har några timmar att ta igen. Ställ gärna frågor så tittar jag in och svarar så gott jag kan. God natt på er!

//P Rangern.gif
rockportskor
QUOTE (Patrik Ps @ Apr 27 2007, 21:54 ) *
Gillar du att inte sova? Bli prickskytt!
Tycker du att varm mat är äcklig? Bli prickskytt!
Gillar du att ligga i lera och lukta illa? Bli prickskytt!
Gillar du att genomföra tunga fyspass innan resten av skvadronen vaknar? Bli prickskytt!
Hatar du dig själv? Bli prickskytt!

Det är väl så man beskriva de tre första veckorna på prickksyttetäten. laugh.gif
Jag och elva andra grabbar kämpar på bra i denna slitsamma men otroligt intressanta utbildning. Denna vecka ägnades åt stalking, observationsövningar, skytte på 300-600 meter samt nattliga aktiviteter i form av spaning, dessutom verkar Lt H bestämt sig att vi skall få en gedigen närkampsutbildning då vi tränat minst fyra timmar Krav Maga.

Skulle vilja skriva mer men sängen lockar, har några timmar att ta igen. Ställ gärna frågor så tittar jag in och svarar så gott jag kan. God natt på er!

//P Rangern.gif

Grattis till befattningen tillatt borja med! Ja, Lt H ar en lustig herre som tycker om att drilla sina soldater..
Har ni varit uppe i Arvidsjaur och gjort Gu:n eller har den genomforts i Kungsangen?

"Hatar du dej sjalv, bli prickskyttt" = Dagens! haha!
Skalman
De är inte klara än på långa vägar, men utbildningen är i Kungsängen. Dock så har det tidigare gått rykten om att de ska spendera litet tid nere i Göteborg också, eftersom några av prickskyttarna är från SjöSäk, vilket jag som sjv här nere i Göteborg skulle tycka vara trevligt, så att man fick träffa er och Löjtnant H (som man självfallet har saknat en smula här borta). Patrik Ps kanske kan svara på om ni ska hit och kräla litet granna?
Patrik Ps
QUOTE (rockportskor @ Apr 29 2007, 10:28 ) *
Grattis till befattningen tillatt borja med! Ja, Lt H ar en lustig herre som tycker om att drilla sina soldater..
Har ni varit uppe i Arvidsjaur och gjort Gu:n eller har den genomforts i Kungsangen?

"Hatar du dej sjalv, bli prickskyttt" = Dagens! haha!

Nej vi har inte varit i Arvidsjaur, vi har inte heller hört något om att åka dit. Förvisso får dock inte reda på så mycket i förhand utan tar dagarna som de kommer. Det har talats om att vi skall utbildas på annat ort efter sommaruppehållet men vart vet jag inte. Jag har hört rykten om Göteborg men rykten är alltid rykten och skall tas med en nypa salt eller motsvarande.

Dessa tre dagar var förövrigt riktigt fräcka. Stalking, målövervakning under nattförhållandet (vilket var lagom segt ända tills målet dök upp efter sex timmar, då steg pulsen rejält) och slutligen skarpskjutning från hustak i Stora Sätra.
hampa
Hur är de med prickskyttarna, bör man ha hållit på med skytte förut om man vill bli de eller gjorde ni något slags test, för att se vilka som va bäst lämpade?
Patrik Ps
QUOTE (hampa @ May 4 2007, 22:05 ) *
Hur är de med prickskyttarna, bör man ha hållit på med skytte förut om man vill bli de eller gjorde ni något slags test, för att se vilka som va bäst lämpade?

18 stycken (tror jag, var kanske färre) av alla som sökte befattningen blev uttagna till att genomföra en heldag, fylld av olika tester och kontroller. Av dessa blev 8 utvalda till att påbörja prickskytteutbildningen. Vad som skedde under provdagen och vad testerna bestod av tänker jag inte avslöja. Jag tänker däremot avslöja att jag inte var plutonens vassaste skytt under GSU:n och att det närmaste jag kom till att hålla ett vapen, innan värnplikten, var att hantera högtryckstvättssprutan i "Gör-det-själv-hallen" på Statoil.

Rangern.gif
KD803
QUOTE (hampa @ May 4 2007, 22:05 ) *

Det går att göra vem som helst till en bra skytt med psg 90. Det är andra egenskaper som är viktiga när det gäller att hitta bra prickskyttar.
johansson_
@Patrik Ps: hur anser du att du låg till fysiskt i jämförelse med de andra i plutonen under gsu:n då?

//johansson
Calle_P
Fick veta för några dagar sedan att jag fått en PB-plats efter ett avhopp. Man blev ju inte ledsen direkt smile.gif

Nu till frågor gällande plutonbefäl på 2.skv:

- Är det fortfarande KBS som gäller i praktiken? Att man alltså blir fänrik efter muck?
- Blir alla gruppchefer eller är det någon/några som blir exempelvis Stf Plutonchef eller annat?
- Vad jag har förstått så är det GB soldater som blir gruppchefer på span, är det sök/jakt som gäller för PB då?
Nahkampf
- Du blir inte fänrik efter muck, du blir sergeant.
- Det varierar. Du kan också bli placerad som GB/PB elev på 5:e skvadron, alltså Stab/Tross och Vakt/Insats skvadronen. Så det gäller att visa framfötterna under PBS om du vill bli GB på en SäkJakt eller SäkSpan pluton.
- Nej, nästa år blir det färre grupper och plutoner, så då blir nog alla PB elever GB (Se ovan om risken för att hamna på 5:e skv).
Skalman
QUOTE (Calle_P @ May 12 2007, 12:59 ) *
Fick veta för några dagar sedan att jag fått en PB-plats efter ett avhopp. Man blev ju inte ledsen direkt smile.gif

- Är det fortfarande KBS som gäller i praktiken? Att man alltså blir fänrik efter muck?
- Blir alla gruppchefer eller är det någon/några som blir exempelvis Stf Plutonchef eller annat?
- Vad jag har förstått så är det GB soldater som blir gruppchefer på span, är det sök/jakt som gäller för PB då?

Stf plutonchef blir du definitivt inte, den posten innehas på alla våra plutoner av löjtnanter. Hur de gör med PB nästa år lär väl vara lika oklart som det var för våra (enligt uppgift skulle de först göra tvärtom, dvs. ha PB som gruppchefer på span och som ledningsbefäl på sök, men nu blev det inte så. Dessutom är det en av korpralerna som blir kvm.
Ivan
QUOTE (Skalman @ May 13 2007, 00:11 ) *
QUOTE (Calle_P @ May 12 2007, 12:59 ) *

Stf plutonchef blir du definitivt inte, den posten innehas på alla våra plutoner av löjtnanter. Hur de gör med PB nästa år lär väl vara lika oklart som det var för våra (enligt uppgift skulle de först göra tvärtom, dvs. ha PB som gruppchefer på span och som ledningsbefäl på sök, men nu blev det inte så. Dessutom är det en av korpralerna som blir kvm.

Stf Plutonchef kan du bli på 5e skv. som PB. då du blir Stf PC för en ledningspluton.
Var har du hört att det var tänkt att alla KB skulle bli Grp C på Span först?
Fast nästa år kommer inga PB elever att skickas ner till 5e skv.
Skalman
Det var ett befäl (minns inte vilket) som sade det om placeringen av KB.
Patrik Ps
Puh! Tillbaka från 10 dagar tillsammans med prickskyttetäten. Vilka dagar det har varit, nästan så att man glömde bort att det finns ett civilt liv bortom Kungsägens övningsfält. Fys, stalk, instatsplanering, överlevnad, fys, skytte mot rörliga mål, observationsövningar, fys, stalk, om och om igen. Befälen har drillat oss hårt inför den kommande veckan; prickskytteprovet, en hel vecka fylld av olika delprov som kan ge en utbildningstecknet prickskytt. Det skulle vara riktigt härligt att spika bågen på första försöket så man slipper ha den i tankarna under jurudiken samt sommarpermissionen.

QUOTE (johansson_ @ May 6 2007, 23:13 ) *
@Patrik Ps: hur anser du att du låg till fysiskt i jämförelse med de andra i plutonen under gsu:n då?

//johansson

Samtliga i prickskyttetäten låg i toppen (top-fem, skulle jag tro) i sina respektive plutoner.
MatsLennarth
Var o mönstrade i måndags, tror jag såg en del ur 2. skv. i matsalen på gamla AMF4. Eller om det var någon annan LG skvadron.
The Trigger
QUOTE (MatsLennarth @ May 22 2007, 15:45 ) *
Var o mönstrade i måndags, tror jag såg en del ur 2. skv. i matsalen på gamla AMF4. Eller om det var någon annan LG skvadron.

Sjukvårdarna är nere på Amf 4 Rangern.gif
tommyli
Har årets kull på Livskvadron muckat? Var det ju ett år igår Rangern.gif

Militärpolisen på internet
Skalman
Jag är rätt säker på att de muckar vid midsommar, har för mig att alla 11-månaders som ryckte in i somras kommer att mucka den veckan.
Victor
Vi muckar den 15 juni, en vecka tidigare än vad det var sagt från början. Detta av ekonomiska skäl. Slutövningen är av samma anledning också bantad från 2 veckor till 8 dagar till nuvarande 5 dagar. Och det verkar bli värre för nästa kull. Det sägs att nästa års livskvadron ska spendera de första månaderna på gotland av dels ekonomiska skäl och för att MP08/NBG ska använda kasern i Kungsängen.
Back
QUOTE (Victor @ May 25 2007, 21:34 ) *
Vi muckar den 15 juni, en vecka tidigare än vad det var sagt från början. Detta av ekonomiska skäl. Slutövningen är av samma anledning också bantad från 2 veckor till 8 dagar till nuvarande 5 dagar. Och det verkar bli värre för nästa kull. Det sägs att nästa års livskvadron ska spendera de första månaderna på gotland av dels ekonomiska skäl och för att MP08/NBG ska använda kasern i Kungsängen.

Hm? Vet du om dessa bantningar också berör andra MP-skvadroner/Förband? Låter väldigt trist om så är fallet, att de nästkommande ska bantas ännu hårdare.
Ivan
QUOTE (Back @ May 26 2007, 09:53 ) *

Hm? Vet du om dessa bantningar också berör andra MP-skvadroner/Förband? Låter väldigt trist om så är fallet, att de nästkommande ska bantas ännu hårdare.

han är ju ingen ekonom på livgardet utan bara en värnpliktig...
Back
QUOTE (Ivan @ May 26 2007, 14:17 ) *

Nej men jag bad inte heller om någon ekonomisk avhandling.. Skulle bara vara intressant att höra om det verkar se ut att drabba andra MP skv. än just livskvadron.
Ivan
QUOTE (Back @ May 26 2007, 17:53 ) *
QUOTE (Ivan @ May 26 2007, 14:17 ) *

Nej men jag bad inte heller om någon ekonomisk avhandling.. Skulle bara vara intressant att höra om det verkar se ut att drabba andra MP skv. än just livskvadron.

som sagt så sitter inte så många värnpliktiga o planerar inför framtiden, o därför vet vi inte hur framtiden ser ut heller om vi inte gissar oss fram o att gissa kan man göra själv för de mesta...
Victor
QUOTE (Ivan @ May 26 2007, 19:22 ) *
som sagt så sitter inte så många värnpliktiga o planerar inför framtiden, o därför vet vi inte hur framtiden ser ut heller om vi inte gissar oss fram o att gissa kan man göra själv för de mesta...

Ivan lilla, det jag skrev är ingen gissning utan det är vad vi har fått reda på från överste Borg på förbandsnämnden.

Pusspuss
Back

Jag förstår vad du menar med spekulationer, men Victor verkar inte enbart spekulera då han konstaterar att bland annat slutövningen är bantad pga ekonomiska skäl. Han verkar således bygga detta på någon form av källa, därav min fråga.

Edit; Där fick vi svar av Victor också
Ivan
QUOTE (Victor @ May 26 2007, 19:59 ) *

Ivan lilla, det jag skrev är ingen gissning utan det är vad vi har fått reda på från överste Borg på förbandsnämnden.

Pusspuss

Victor lilla, för de första skrev jag ej till dig. för de andra antyde jag att du inte vet hur det kommer vara för andra övningar än eran egen dvs har svårt o tro att Överste Borg har anförtrott sig till er och berättat hur de kommer o se ut resten av året o därför antar jag att du har svårt o svara på om det kommer o drabba andra än er själva. Eller har jag fel?
Calle_P
Det lär dröja ett tag innan någon av oss får ett grundligt svar. Men nu är det inte långt kvar tills en ny kull rycker in på livskv. Ni som rycker in då kommer att få veta. Vad som kommer att gälla för oss som ska rycka in på 2.skv, får vi veta tidigast i september/oktober*

Fram tills dess kan man alltid ställa frågor, inget fel med det. Och om någon besitter över en säker källa, kan denne gärna dela med sig av fakta...

* Angående inrycket för oss som ska rycka in som PB: vilka datum har ni fått höra som gäller för inryck? "EPO" berättade ju att befälen på infohelgen sa 16 september men i brevet som kom från pliktverket, står det 1 oktober... Är det ingen som har fått inkallelseorder eller liknande än?

/C
Victor
QUOTE (Ivan @ May 26 2007, 20:34 ) *
QUOTE (Victor @ May 26 2007, 19:59 ) *

Pusspuss

Victor lilla, för de första skrev jag ej till dig. för de andra antyde jag att du inte vet hur det kommer vara för andra övningar än eran egen dvs har svårt o tro att Överste Borg har anförtrott sig till er och berättat hur de kommer o se ut resten av året o därför antar jag att du har svårt o svara på om det kommer o drabba andra än er själva. Eller har jag fel?

Jo, lite fel har du. Han har "anförtrott" oss lite granna om andra skvadroner också. Men det kunde ju inte du veta.

Edit: @Ivan: rensa din inbox, det går inte att skicka PM till dig!

/V
Eavo
http://militarpolis.se

För er som är eller ska bli militärpoliser!
Oscars
är nu intagen som MP/säk GB på LG januari -09 enhet 22 MP insats vår hette min utbildning mer nogrant när jag snckade med mönstringförättaren.. är detta på 2 skvadron och deras huvudsyssla?
Calle_P
QUOTE (Oscars @ Jun 7 2007, 08:15 ) *
är nu intagen som MP/säk GB på LG januari -09 enhet 22 MP insats vår hette min utbildning mer nogrant när jag snckade med mönstringförättaren.. är detta på 2 skvadron och deras huvudsyssla?

Nej, som du hör på namnet är det insats du har hamnat på, dvs det nya...
Oscars
och vad innebär det nya ? vad för huvudtjänst? vad sysslar dom med?
Ignis nitidus
QUOTE (Oscars @ Jun 7 2007, 19:35 ) *

Eftersom ingen har utbildats som det ännu så är det lite svårt att veta.
Ett tips är dock att spana på livgardets hemsida där detta kan hittas:
http://www.livgardet.mil.se/attachments/pa...t_eskortgrp.pdf
Oscars
QUOTE (Ignis nitidus @ Jun 7 2007, 20:43 ) *
QUOTE (Oscars @ Jun 7 2007, 19:35 ) *

Eftersom ingen har utbildats som det ännu så är det lite svårt att veta.
Ett tips är dock att spana på livgardets hemsida där detta kan hittas:
http://www.livgardet.mil.se/attachments/pa...t_eskortgrp.pdf

de är allså till en sån jag ska utbildas.. men stämmde ju inte ritkgit in ? MP/vakt ? men lät ju ändå somom dom utför en hel del strid.
Calle_P
Någon mer som fått kallelse till inryck (PB 2.skv)? Fick mitt igår, med massa bilagor. Men det står att inryck är 1 oktober, men ni som var med på infohelgen fick ju veta att inryck skulle vara 17 september... Vilket datum är det som gäller egentligen? Kanske även någon inneliggande som vet något?
Skalman
Så var det sommarlov då. Jag kan berätta att alla dragoner blev godkända sjukvårdare, till skvadronens stora lycka. 34:e grupp fick dock ingen sjukvårdare utan en häxdoktor. Läskiga växdekokter får den sjukaste att orka litet till, förutsatt att han slipper dricka sin medicin då.
Jonas88
Hur långt kommer ert sommarlov att bli, om man får fråga?
Ivan
QUOTE (Jonas88 @ Jun 22 2007, 15:24 ) *
Hur långt kommer ert sommarlov att bli, om man får fråga?

hemligstämplat

näe men 4 veckor fick vi.
Nahkampf
Haha! Visste att du inte kunde hålla dig härifrån, Ivan!

Yes, 2 veckor lov lov och 2 veckor självstudier för MP provet. Riktigt gött.
Grängan
Tjenare alla glada!

Kan fan inte släppa de här så jag måste ju kolla läget med mina gamla KBS:are här inne. Zeilon och Nilsson kommer upp till vilda skogarna i Härjedalen så de har man ju koll på men berätta gärna lite mer. Axeln har inte läkt ihop än om ni undrar och ni som inte vet. Min axel gick ur led efter 9 dagar på KBS i höstas så jag fick åka hem, sjukskriven tills vidare för att jag ska kunna komma tillbaka i framtiden och jag ska fan tillbaka! Som Lt H sa, Föredömlig frisyr Grängzell, raka av resten av plutonen också.. Två trimmers senare hade jag lyckats med mig mål.. Hehe.

Ha de gott i skogarna, kul att ni kommit en bit nu boys and girls. // Grängan
Kimster
Även här funderar jag på att sätta någon slags kull-stopp. Svårt att dela men om jag sätter 2008 på tråden så kanske 2009-kullen kan få göra en egen tråd.

Jag börjar anse att år är bra att dela upp trådar i, som inte handlar generellt om något. Men 64 sidor är ...lite väl kanske...
Timmi
Jag skulle gärna se en ny tråd för '08 bara för att den skulle gälla mig personligen wink.gif

Iaf för att komma i kontakt med andra människor som ska in samtidigt och så. Bara att låta den här finnas kvar låst som referenstråd eller nått.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.