Calle_P
Mar 4 2007, 14:33
QUOTE (RiddareRalf @ Mar 2 2007, 13:01 )

Har en fråga.
Jag blev uttagen som MP/Säk och fick för några månader sedan hem ett brev där det stog att jag hade blivit intagen som MP/Säk i Livgardet (tror jag) Januari 2008.
Några av mina polare säger dock att det inte alls ebtyder att jag fått jänsten utan det är först jag får ett brev där de ger mig EXAKT datum som jag kan känna mig säkrad.
Hur ligger det till?
Ja, det dina polare säger är ganska sant. När du har fått
inkallelseordern (som kommer några veckor före inryck) DÅ kan du vara säker.
Många (alla?) har fått sina slutgiltiga beslut där det står "Pliktverket skriver in dig för värnplikt".
Men jag har lite tråkiga nyheter angående detta. Eftersom LG har befälsbrist, har de meddelat Pliktverket att man måste skära ner på inryckande med upp mot 100 personer, kanske fler. Det betyder att en del kommer att mista sin plats. Pratade med en person på Pliktverket angående detta och han sa att det är först och främst de som sökt FJS/KJ som tappar sina platser...
Hej! Jag är ny här på forumet, men har följt och läst en hel del trådar tidigare. Har blivit inskriven som MP/Säk gruppbefäl inryck januari 2008, på den "nya" MP vakt/eskort/insats befattningen. Tänkte höra om det finns fler här som rycker in samtidigt som mig på denna befattning, eller om det finns andra som redan legat inne som detta? Har sökt ihärdigt på både detta forum och internet i övrigt, men finner väldigt torftig information. Livgardets nya "befattningsbeskrivningar" säger knappt något alls, och när man hör av sig till värnpliktsdetaljen på livgardet får man väldigt diffusa svar. Varför detta informativa mörker? Är befattningen inte helt utarbetad ännu?
Edit; Bor ca. 2 mil från Älvdalen, så mot en mindre summa kanske jag kan tänka mig att smyga ut med redigt käk (donken) till er som bor där i skogen under basker/fält veckor
QUOTE (Back @ Mar 4 2007, 18:10 )

Hej! Jag är ny här på forumet, men har följt och läst en hel del trådar tidigare. Har blivit inskriven som MP/Säk gruppbefäl inryck januari 2008, på den "nya" MP vakt/eskort/insats befattningen. Tänkte höra om det finns fler här som rycker in samtidigt som mig på denna befattning, eller om det finns andra som redan legat inne som detta? Har sökt ihärdigt på både detta forum och internet i övrigt, men finner väldigt torftig information. Livgardets nya "befattningsbeskrivningar" säger knappt något alls, och när man hör av sig till värnpliktsdetaljen på livgardet får man väldigt diffusa svar. Varför detta informativa mörker? Är befattningen inte helt utarbetad ännu?
Edit; Bor ca. 2 mil från Älvdalen, så mot en mindre summa kanske jag kan tänka mig att smyga ut med redigt käk (donken) till er som bor där i skogen under basker/fält veckor

förmodligen är den inte helt utarbetad än. det är ju ett helt år kvar tills vpl ska rycka in till den utbildningen.
Men kan ju säga att den nya o 3e MP utb på LG är som dagens bevakningssoldat fast med MP utb.
Hur är vädret i älvdalen nu? mycke snö?
Beställer gärna lite godis, säg ett pris?
QUOTE (Ivan @ Mar 4 2007, 19:53 )

QUOTE (Back @ Mar 4 2007, 18:10 )

förmodligen är den inte helt utarbetad än. det är ju ett helt år kvar tills vpl ska rycka in till den utbildningen.
Men kan ju säga att den nya o 3e MP utb på LG är som dagens bevakningssoldat fast med MP utb.
Hur är vädret i älvdalen nu? mycke snö?
Beställer gärna lite godis, säg ett pris?
Mjo, hörde något om att nuvarande bevakningsutb. var "överflödig" eller något i den stilen. Men för att spekulera; den här "insats" delen, vad torde detta innebära då? För att citera livgardet; "
Uppgifterna för en MP/Vakt Eskortgrupp innebär huvudsakligen patrullering och insatser
mot säkerhetshotande verksamhet i fred såväl som i krig" Samt tror/vet någon om denna nya utbildning likt livskv. och 2:a skv. kommer ha olika befattningar i smågrupper? (Ni vet, hundförare, förare, ksp-skytt osv.)
Läget i Älvdalen-området är ganska mycket snö, dock verkar det mesta smälta bort inom en snar framtid. Låt oss förhandla på plats, jag tar kort. Men blir det alltför mycket däcksparkande så får det vara!
För de som skall rycka in januari 08 som MP/Säk kanske jag kommit över trist information: Enligt min inskrivningsförrättare på pliktverket är det fullt på MP/Säk och de skall tillochmed skära ned vpl från 130 platser till drygt 70! Besked borde vi få vecka 11 om vi får behålla tjänst eller inte. Övrigt sade han också att de kan komma att ev minska antalet vpl med ca 600 med
inryckning 2007/2008..

trist som få.. Sitter och håller tummarna inför nästa vecka då
Jonas88
Mar 7 2007, 12:34
QUOTE (Back @ Mar 7 2007, 10:33 )

För de som skall rycka in januari 08 som MP/Säk kanske jag kommit över trist information: Enligt min inskrivningsförrättare på pliktverket är det fullt på :surprise:MP/Säk och de skall tillochmed skära ned vpl från 130 platser till drygt 70! Besked borde vi få vecka 11 om vi får behålla tjänst eller inte. Övrigt sade han också att de kan komma att ev minska antalet vpl med ca 600 med
inryckning 2007/2008..

Jag hoppas fan att detta är ett mkt dåligt skämt!

Så nästan hälften kommer att bli utkickade? Vad kommer hända med de som drabbas av detta? Kommer de inte ens att få göra lumpen då, eftersom alla platser med största sannolikhet är upptagna! Nu har man gått här och varit skitglad över att man kommit in och ingen skulle kunna ändra på det! Men nu kan man bli utkickad, det här var inte kul. PV har haft fel förrut så får hoppas på att fallet är så även denna gång även om det mesta tyder på att det kommer att bli så eftersom även andra i den här tråden pratat om detta.
QUOTE (Jonas88 @ Mar 7 2007, 12:34 )

QUOTE (Back @ Mar 7 2007, 10:33 )

För de som skall rycka in januari 08 som MP/Säk kanske jag kommit över trist information: Enligt min inskrivningsförrättare på pliktverket är det fullt på :surprise:MP/Säk och de skall tillochmed skära ned vpl från 130 platser till drygt 70! Besked borde vi få vecka 11 om vi får behålla tjänst eller inte. Övrigt sade han också att de kan komma att ev minska antalet vpl med ca 600 med
inryckning 2007/2008..

Så nästan hälften kommer att bli utkickade? Vad kommer hända med de som drabbas av detta? Kommer de inte ens att få göra lumpen då, eftersom alla platser med största sannolikhet är upptagna! Nu har man gått här och varit skitglad över att man kommit in och ingen skulle kunna ändra på det! Men nu kan man bli utkickad, det här var inte kul. PV har haft fel förrut så får hoppas på att fallet är så även denna gång även om det mesta tyder på att det kommer att bli så eftersom även andra i den här tråden pratat om detta.
Det låter ju ganska rimligt eftersom dom tydligen kapade ner PA705 MP/Säk till 12 pers lr hur många det nu var..... 130st 805:or på 12st 705:or låter ju lite väl mycket. Och om PV också stoppade ansökning till PA705 MP/Säk redan i april förra året som någon sa, så kan man ju tänka sig att många duktiga mp/säk-intesserade killar som mönstrade sent sökte till PA805 istället för PA705, så ni får nog rätt bra med konkurrens om dom platserna.

Ja du, undrar allt jag med vad som händer med oss om vi inte får en plats.. antagligen kasta sig fortast möjligt på någon annan tjänst. Hoppas också att detta bara är en mardröm, men jag vet inte.. när man får uppgifterna från sin inskrivningsförrättare så borde dem stämma. Sorgligt nog.
Det låter ju ganska rimligt eftersom dom tydligen kapade ner PA705 MP/Säk till 12 pers lr hur många det nu var..... 130st 805:or på 12st 705:or låter ju lite väl mycket. Och om PV också stoppade ansökning till PA705 MP/Säk redan i april förra året som någon sa, så kan man ju tänka sig att många duktiga mp/säk-intesserade killar som mönstrade sent sökte till PA805 istället för PA705, så ni får nog rätt bra med konkurrens om dom platserna.
Jo sant, om de går efter betygen, vilket jag förmodar, så kan det bli knapert.
Nåja nästa vecka påstod han i alla fall att vi borde få besked.
Calle_P
Mar 9 2007, 12:43
Frågan är vad f*n man skall göra om man fick kicken... Jag skulle bli skogstokig, kidnappa ÖB m.m.
Nej allvarligt talat, skulle man tappa platsen så sent som nu så ser det mycket mörkt ut. I princip alla tjänster i Försvarsmakten för oss 88:or är redan tagna. Det innebär alltså att det inte ens är möjligt att få sin andrahandsbefattning...
Håller tummarna...
TILLÄGG: Som jag nänmde tidigare, är det först och främst de som sökt FJS/KJ som blir avskrivna och sedan borde det rimligtvis avgöras efter vilka värden man fick på mönstringen.
QUOTE (Calle_P @ Mar 9 2007, 12:43 )

Frågan är vad f*n man skall göra om man fick kicken... Jag skulle bli skogstokig, kidnappa ÖB m.m.
Nej allvarligt talat, skulle man tappa platsen så sent som nu så ser det mycket mörkt ut. I princip alla tjänster i Försvarsmakten för oss 88:or är redan tagna. Det innebär alltså att det inte ens är möjligt att få sin andrahandsbefattning...
Håller tummarna...
TILLÄGG: Som jag nänmde tidigare, är det först och främst de som sökt FJS/KJ som blir avskrivna och sedan borde det rimligtvis avgöras efter vilka värden man fick på mönstringen.
Man kan således inte söka in till en tjänst och hoppas på att betygen räcker för en plats? Jag menar, kan exempelvis personer som blir informerade om att de gått miste om sin tjänst, söka in till den tjänst jag är på och "putta ut" mig från tjänsten med bättre betyg? Eller är min inskrivning spikad?
Btw, var hamnar du i MP/Säk, Calle_P?
Calle_P
Mar 11 2007, 15:52
QUOTE (Back @ Mar 9 2007, 13:20 )

QUOTE (Calle_P @ Mar 9 2007, 12:43 )

Håller tummarna...
Man kan således inte söka in till en tjänst och hoppas på att betygen räcker för en plats? Jag menar, kan exempelvis personer som blir informerade om att de gått miste om sin tjänst, söka in till den tjänst jag är på och "putta ut" mig från tjänsten med bättre betyg? Eller är min inskrivning spikad?
Btw, var hamnar du i MP/Säk, Calle_P?
Nej, precis. Dina rangordnade befattningar är spikade. Men det är inte omöjligt att det kan dyka upp några ytterst enstaka platser här och var. Tex om någon skadar sig före inryck, gör sig skyldig till brott e.t.c.
Men problemet är ju att det finns för många inskrivna på vissa tjänster, som exempelvis MP/Säk. Där kommer nog mönstringsvärdena spela en ganska stor roll.
Jag är inskriven på 2.skv (om det var det du menade?)
Nej, precis. Dina rangordnade befattningar är spikade. Men det är inte omöjligt att det kan dyka upp några ytterst enstaka platser här och var. Tex om någon skadar sig före inryck, gör sig skyldig till brott e.t.c.
Men problemet är ju att det finns för många inskrivna på vissa tjänster, som exempelvis MP/Säk. Där kommer nog mönstringsvärdena spela en ganska stor roll.
Jag är inskriven på 2.skv (om det var det du menade?)
Jo exactemento. Har lite nytt från pliktis också för den som är intresserad om hur de går tillväga när de väljer ut dem som inte får tjänst. För att citera ett mail jag fick från min inskrivningsförrättare;
"Tack för ditt mail med frågor om rangordning, databasen sorterar individen efter
dom värden ni fick. Vi tar även häsyn till motivation. Dvs en kille som har bra
värden men är negativ och omotiverad placeras inte. Det kan ju även vara så att
någon med sämre värden men är mycket positiv gär före vid urvalet.
Förmodligen kommer det att plockas bort ca 50 MP-säk på Livgardet, dom som
mönstrade sist plockas bort först."
Jonas88
Mar 12 2007, 17:57
Jaha det var ju jävligt roligt, kommer man här och mönstrade 20 november!! Då var jag smoked då!
johansson_
Mar 12 2007, 20:04
QUOTE (Jonas88 @ Mar 12 2007, 17:57 )

Jaha det var ju jävligt roligt, kommer man här och mönstrade 20 november!! Då var jag smoked då!

lider verkligen med dig. själv mönstrade man i april så det verkar ju vara större chans att få va kvar, men än verkar ju ingen ha fått nått brev från PV så man vet ju inte
//johansson
Sundance kid
Mar 13 2007, 22:36
Jag undrar hur vidrigt är det egentligen under GSUn kan någon som ligger inne nu berätta lite? Är det full rulle hela tiden? Hur mycket fys är det? Vad är värst? Och vad är det som är roligast och mest givande?
Tack på förhand
Nahkampf
Mar 14 2007, 12:01
Beror på vart du ska, men på 2:a skv är det aldrig en sekund ledigt typ. En ledig kväll på 2 månader totalt. Men man vänjer sig vid stressen, och de som inte gör det, de är redan avrustade. Så oroa dig inte för tempot, du kommer garanterat få så du tål. ;)
Calle_P
Mar 14 2007, 17:00
QUOTE (Nahkampf @ Mar 14 2007, 12:01 )

Beror på vart du ska, men på 2:a skv är det aldrig en sekund ledigt typ. En ledig kväll på 2 månader totalt. Men man vänjer sig vid stressen, och de som inte gör det, de är redan avrustade. Så oroa dig inte för tempot, du kommer garanterat få så du tål. ;)
Fasen vad glad jag blir av att läsa det! En utbildning med fart och klass helt enkelt!
Men jag antar då att ni inte har haft många permissioner heller?
Är ni klara med GSU:n förresten?
Nahkampf
Mar 14 2007, 22:46
Nej, vi är inte klara än. Jag är för närvarande sjukskriven i hemmet pga en inflammation i knät, men resten av skvadronen är i Älvdalen och har sista vinterutbildningen. PEK på skidor låter väl kul? Det vette fan. I alla fall... En vecka i Älvdalen och en vecka i... Vi vet inte, men vi utgår från att det är baskerprovet. Det är i alla fall två veckor fält och en vecka stridsutbildning kvar av GSU:n.
Vi har haft dubbla fältveckor osv och då blir det ingen helgpermission, men när det är kasernvecka så får man helgpermis förutom de första 2 veckorna.
Om du har fler frågor så är jag här hela veckan. Suck.
Jonas88
Mar 14 2007, 23:39
Är det först efter GSU:n som man delar in i sök eller jakt och vet du hur detta går till?
Undrar även om ni kommer få någon pistol 88 utbildning eller är det bara PB som får det?
johansson_
Mar 15 2007, 00:14
@Nahkampf: är det många som hoppat av sedan inryck?
//johansson
Nahkampf
Mar 15 2007, 01:06
Sök och jakt är samma sak. Man delas in i Jakt och Span plutoner från början. 1:a och 2:a pluton är Jakt/Sök, 3:e och 4:e är Span. Eftersom vi fick en pluton från flygbasjägarna med officerare är vi lika många i år, vanligtvis är det 2 Jakt och 1 Span pluton på skvadronen. Ni kommer få lite mer info på er infohelg. Där kommer ni även få möjlighet att söka till Jakt respektive Span om ni vill. Man kunde skicka en skriftlig ansökan och posta den.
Skillnaden mellan plutonerna är stor och uppgifterna skiljer även de enormt mycket. Jakt plutonerna är lättare och rörligare, rör sig i terrängen i kortare perioder. Ockuperar oftast hus osv för att ha så högt stridsvärde som möjligt. Ganska bekvämt. 95 % opererar vi ute i terrängen.
Spanarna köttar på med vansinniga mängder materiell (40 kg+) och är rätt statiska istället, de är även ute längre perioder. Allt från ett par dagar till veckor. Oftast i samma område och plats. De är 50/50 i skogs och urban miljö.
Pistolutbildning är planerad. US beslagtar de flesta pistolerna, men pistoler till hela skvadronen är beställda. Frågan är bara när vi får dem. 9 mm finns det ju gott om, i alla fall.
Ja, Johansson. Ca 20-25%. Vi var 14 i min grupp från början, nu är vi 8. Varje pluton har väl tappat en 10 pers minst.
Slut. Fler frågor?
@Nahkampf - Varför så många avhopp? Är man inte beredd inför påfrestningarna? Eller hur jag ska uttrycka det..
Nahkampf
Mar 15 2007, 16:36
Folk kommer oförberedda. De flesta insåg inte vilka krav som ställs på 2:a skvadrons säksoldater. Det var inte de fysiska kraven, utan stressen som de flesta inte kunde hantera. Det är långa dagar, det är konstant tidspress osv osv. 5 minuter att göra detta, 15 minuter att äta etc etc. För att inte nämna att det är skittråkigt 95 % av tiden.
De flesta som har hoppat av tycker också att det är bortkastad tid. De har helt enkelt inte lyckats greppa syftet. Ta t.ex. en sådan sak som att vi fick käka utanför kasern istället för i matsalen, oavsett väder. När vi sen var i fält förstod man varför de gjorde så, men just där och då kändes det bara som om de jävlades med en.
Om du frågar mig ligger problemet i att Pliktverket slagit ihop MP och MP-säk och de som söker inte vet vad det innebär att tjänstgöra på
2:a skv. Sen skiljer sig befälen och atmosfären på 2:a skv radikalt från de andra skvadronerna och kompanierna på LG, och det bidrar säkert.
Ett tips är att komma väl förberedd fysiskt, och att inte ha några höga förväntningar. Läs även på om tjänsten innan. Med lite disciplin och vinnarskalle klarar man det, utan problem. Befälen är egentligen suveräna, det tar bara tid att inse detta. Det handlar om att ta sig igenom den första tiden, sen rullar det bara på.
Jag hade gör svårt att anpassa mig till en början, men sen så lossnade det.
QUOTE (Nahkampf @ Mar 15 2007, 16:36 )

Folk kommer oförberedda. De flesta insåg inte vilka krav som ställs på 2:a skvadrons säksoldater. Det var inte de fysiska kraven, utan stressen som de flesta inte kunde hantera. Det är långa dagar, det är konstant tidspress osv osv. 5 minuter att göra detta, 15 minuter att äta etc etc. För att inte nämna att det är skittråkigt 95 % av tiden.
De flesta som har hoppat av tycker också att det är bortkastad tid. De har helt enkelt inte lyckats greppa syftet. Ta t.ex. en sådan sak som att vi fick käka utanför kasern istället för i matsalen, oavsett väder. När vi sen var i fält förstod man varför de gjorde så, men just där och då kändes det bara som om de jävlades med en.
Om du frågar mig ligger problemet i att Pliktverket slagit ihop MP och MP-säk och de som söker inte vet vad det innebär att tjänstgöra på
2:a skv. Sen skiljer sig befälen och atmosfären på 2:a skv radikalt från de andra skvadronerna och kompanierna på LG, och det bidrar säkert.
Ett tips är att komma väl förberedd fysiskt, och att inte ha några höga förväntningar. Läs även på om tjänsten innan. Med lite disciplin och vinnarskalle klarar man det, utan problem. Befälen är egentligen suveräna, det tar bara tid att inse detta. Det handlar om att ta sig igenom den första tiden, sen rullar det bara på.
Jag hade gör svårt att anpassa mig till en början, men sen så lossnade det.
Okej, är placerad på MP 5:e skvadron (Vakt/Eskort/insats) inryck 08, har velat byta till 2:a skvadron tidigare, men detta var och är överfullt nu. Vad tror du om att försöka byta alldeles efter inryck eller liknande? Tänkte då på alla som hoppar av till en början. (Om man nu inte skulle trivas på Vakt/Eskort biten det vill säga).
Nahkampf
Mar 15 2007, 17:03
Nej, jag tror inte det är möjligt faktiskt. Det finns ett syfte bakom utsållningen. Just nu är vi exakt så många som det krävs för att fylla grupperna. Men du kan alltid prova.
Sundance kid
Mar 15 2007, 18:19
Nahkampf
Jag skall in i sep 07. Vad får de göra liksom, vad är skillnaden är det bara att de är GB eller är det nått mer?
Vilken inställning och hur skall man förbereda sig innan in rycker du? Har du nått tips? Hur lång tid innan är info helgen?
Vad gör ni hela dagarna den första tiden?
tacksam för svar
Jonas88
Mar 15 2007, 18:38
Man tackar för alla informativa svar Nahkampf. Äntligen har någon tid att svara på alla våra frågor! Självklart var det jakt och span som jag menade men det redde du ju ut fint ändå! :p
Hur är det för eran årskull, har nämligen hört att 88:orna möjligtvis kommer att få taffsa på lite nytt material?
Inte för att dra igång någon diskussion nu men vad är det som gör att 2:a skvadronen skiljer sig så radikalt från övriga LG?
/Jonas
Nahkampf
Mar 15 2007, 19:32
@Sundance kid
Svara först på om du skall rycka in som KB elev. I så fall så är svaret ja, du kommer att bli GB (Om du sköter dig) på en SäkJakt eller Spangrupp på 2:a skv. Alternativt KB på 5:e skvadron (Stab/Tross, Vakt/Insats osv).
@Jonas
Jag kan tyvärr inte svara på vilken materiell vi eller ni kommer att använda. Välkommen till Säkbat.
2:a skv är inriktad mot spaning och jakt inom ramen för Säkbat, och på LG är det endast 2:a skv som sysslar med detta. De andra skvadronerna och kompanierna är självklart inte sämre, de har bara helt andra uppgifter.
Nahkampf
Mar 15 2007, 19:38
@Sundance kid
Glömde att svara på dina andra frågor. Vad vi gör på dagarna den första tiden... Vi lär oss att gå, stå och uppföra oss, kort sagt. Allt som är tråkigt men nödvändigt för fortsatt utbildning. Resten får du upptäcka själv.
Infohelgen kommer du få brev om en månad i förväg. Där kommer ni få genomföra något fysiskt test samt lyssna på föreläsningar om Säkbat och vad det innebär för er som vpl på 2:a skvadron.
Du borde förbereda dig genom marsch, löpning och styrketräning. Sikta på att uppfylla dessa krav:
Minimikrav på fysisk prestationsförmåga för krigsplacering i Säkerhetsbataljon:
Fälttest (2000m löpning med stridsutrustning) högst 10'15"
¤Armhävningar: 35st (15-35)
¤Sit-ups: 55st (35-55)
¤Vertikalt upphopp: 60cm (40-60)
¤Back-ups: 60st (40-60)
¤Räckhäng: 60" (20-60)
(Löpning 10000m: högst 48')
(Bänkpress: Egen kroppsvikt +10%)
(Räckhäv: minst 10st)
(Snabbmarsch och lång marsch med packning (40kg+))
Uthållighet och dynamisk styrka är viktigast.
@ Nahkampf
Antar då att kraven inte är lika höga hos de andra MP utbildningarna? Eller?
Sundance kid
Mar 15 2007, 21:32
@ Nahkampf
Jag skall in på PA705 - MP/Säk-plutonbefäl inryck September 2007. Jag mönstrade för mer än ett år sedan. Jag sa att jag vill till 2.skv. Angående ”KB” så har jag för mig att det skall inte ha något mer KBS men i stora drag är det samma utbildning.
Vill inte säga för mycket nu för jag har inte sååå stor koll.
Mitt mål är ju då att bli GB i 1:a eller 2:a pluton. Är det svårt att bli de? Vad för krav ställer man? Kan du berätta lite om de? Jag skulle få panik om jag kommer till 5 skv :-S
Jo, det är så att jag är typ träningsnarkoman. Så jag undrar har du gått upp i vikt? Eller går man ner i vikt?
Mvh Sundance Kid
Jonas88
Mar 15 2007, 22:43
Jag passar på o slänga in en till @ Nahkampf!
Läste någonstans att man skulle uppfylla dessa krav i slutet av utbildningen, men jag antar och jag kommer att sattsa på att göra det innan, men om man inte tex. skulle klara milen under 48, är det katastrof? Inte för att det lär bli något problem, men kan ju bra att veta.
När var er infohelg?
Tycker du att utbildningen har varit givande så här långt?
Nahkampf
Mar 15 2007, 23:13
@Back: Nej, 2:a skv krav är högre än de andra MP utbildningarna.
@Sundance kid: Du får ta och lugna dig ett par kilo. Om du vill bli GB måste du kunna hantera stress bättre än de flesta. Du får anmäla ditt intresse för GB vid slutet av GSU:n så kommer dina kamrater och befäl bestämma huruvida du blir det eller inte. Vad du borde tänka på är att vara i god form vid inryck och visa framfötterna redan från början. Det blir väldigt fort tydligt vilka som är lämpade.
@Jonas: Nej, det vore inte katastrof. Du kommer få gott om tillfällen att träna din kondition under utbildningens lopp. Samtliga i plutonen springer en mil utan några som helst problem nu. Men det hjälper enormt mycket mentalt att inte behöva oroa sig för den fysiska biten.
Ju bättre tränad du är desto lättare blir det för dig.
Ja, utbildningen har varit enormt givande. Man utvecklas hela tiden. Din självsäkerhet, uthållighet och stresstålighet blir enormt mycket bättre.
Infohelgen var i höstas någon gång. Ni kommer få brev innan. Du kan alltid maila och fråga någon gång i sommar.
Jonas88
Mar 19 2007, 19:16
När och hur går det till vid uttagningarna till de olika befattningarna?
Finns det några tjejer på 2:a skvadronen?
Har ni fått någon information angående utlandstjänst?
Tacksam för svar
/Jonas
RiddareRalf
Mar 19 2007, 23:06
QUOTE (Jonas88 @ Mar 19 2007, 19:16 )

När och hur går det till vid uttagningarna till de olika befattningarna?
Finns det några tjejer på 2:a skvadronen?
Har ni fått någon information angående utlandstjänst?
Tacksam för svar
/Jonas
Har hört från en kanske inte så säker källa men iallafall att det var 5 av 140 tjejer (troligen Juli 2007).
Kan stämma, kan kanske inte stämma...
Nahkampf
Mar 20 2007, 17:11
Dum fråga, Jonas. Vad spelar det för roll? Men jag kommer ändå att svara. Det finns två tjejer på 2:a skv, och de är precis lika bra som killarna. De bär LK100 (40kg+) och gör allting som vi gör, och det går galant. Sen att de är välbyggda det råder det ingen tvekan om.
Befattningsuttagningarna görs vid slutet av GSU:n. Du söker, din GB rekommenderar dig till vad han tror du passar som och befälen fattar det slutgiltiga beslutet. Pricksskytt, hundförare och sjukvårdare kräver extra uttagningar och du special ansöker till dem. Dessa uttagningar kommer ske nästa vecka, vad jag vet.
Ja, vi har fått lite information. De vill att samtliga skall söka, och jag tror att det är rätt många som kommer att söka på sina preliminära betyg till sommaren. Då kan vi söka att göra utlandstjänst som MP, eller någon av de andra tjänsterna. Det är Kosovo samt Afghanistan som är aktuellt just nu, vad jag vet.
Jonas88
Mar 20 2007, 18:56
QUOTE (Nahkampf @ Mar 20 2007, 17:11 )

Dum fråga, Jonas. Vad spelar det för roll? Det finns två tjejer på 2:a skv, och de är precis lika bra som killarna. De bär LK100 (40kg+) och gör allting som vi gör, och det går galant. Sen att de är välbyggda det råder det ingen tvekan om.
Dum och dum, det beror ju helt på hur man tolkar den! Det var inte alls menat att tjejer på något sätt skulle vara sämre än killar etc.etc. Finns redan trådar där det finns personer som inte anser att tjejer passar in i FM (notera jag är inte en av de). Ville inte starta någon diskussion alls. Varför frågade jag då denna urbota dumma fråga, jo det vore helt enkelt roligt om det fanns några tjejer på 2:a skvadronen.
Tack för svaren
Hallå!
Är det någon som har hört något om de eventuella nedskärningarna av värnpliktiga på 2.skv?
Eller var det bara ett väldigt tråkigt rykte?
Man får väl hoppas att så var fallet i alla fall.
Stertman
Mar 22 2007, 11:32
http://img401.imageshack.us/img401/9826/baskeruq7.jpg 
trötta men nöjda
// INGA BILDER ÖVER 750px eller 150kb !! // Kimster
Skalman
Mar 22 2007, 14:17
Ja, jisses, som vi ser ut! Själv är jag fortfarande stel som en pinne, även om fötterna börjar kännas användbara igen. Visst, baskerprovet var jobbigt, men efteråt, när befälen var glada och stolta och man insåg att man hade klarat det, då var det definitivt värt det!
/2348 Wallströmer (längst till vänster på bilden).
Nahkampf
Mar 22 2007, 15:36
Bra jobbat, gubbar! Jag är grymt stolt över min grupp som klarade det, trots sina skador. Jag och de andra handikappade kommer får göra det vid ett senare tillfälle. Lite segt men, men... Bra jobbat!
Jonas88
Mar 22 2007, 16:28
QUOTE (Kiowa @ Mar 21 2007, 19:53 )

Grattis till er alla som klarade det! Ni såg ju inte lite trötta ut... Snygga ni blev med baskrarna hehe..
Förhoppningsvis får man själv erövra den om ett år.
Jonas88
Mar 23 2007, 21:11
Vad fick ni göra på eran marsch? Hur långt gick ni? mm. vore kul att höra!
Victor
Mar 24 2007, 00:26

Sen skiljer sig befälen och atmosfären på 2:a skv radikalt från de andra skvadronerna och kompanierna på LG, och det bidrar säkert.
Av rent intresse, vad baserar du det på?
MatsLennarth
Mar 24 2007, 10:17
Har ni samma krav på snabbmarsch som jägarförbanden, dvs 20 km och 2.20 h?
Skalman
Mar 24 2007, 12:21
QUOTE (Jonas88 @ Mar 23 2007, 21:11 )

Vad fick ni göra på eran marsch? Hur långt gick ni? mm. vore kul att höra!
Den som lever får se... och ni lär ändå inte få göra samma saker.
QUOTE (Victor @ Mar 24 2007, 00:26 )

Sen skiljer sig befälen och atmosfären på 2:a skv radikalt från de andra skvadronerna och kompanierna på LG, och det bidrar säkert.
Av rent intresse, vad baserar du det på?
Själv har jag ingen aning. Det jag har hört från de på andra kompanier och skvadroner så är de flesta väldigt nöjda med sina befäl där också, och jag vet att Livskvadron har haft i alla fall en del av våra befäl (Kapten F och Löjtnant Hj, till exempel), så jag tror inte att skillnaderna är så jättestora, annat i vissa rutiner och sådant, kanske.
QUOTE (MatsLennarth @ Mar 24 2007, 10:17 )

Har ni samma krav på snabbmarsch som jägarförbanden, dvs 20 km och 2.20 h?
Ja, men det är inte ett direkt
krav utan en målsättning som vi ska klara innan muck.
MatsLennarth
Mar 24 2007, 12:40
[quote name='MatsLennarth' post='554744' date='Mar 24 2007, 10:17 ']Har ni samma krav på snabbmarsch som jägarförbanden, dvs 20 km och 2.20 h?[/quote]
Ja, men det är inte ett direkt krav utan en målsättning som vi ska klara innan muck.
[/quote]
Okej, tränar ni ofta snabbmarsch längre sträckor? Är det många som inte klarar det, och hur hanteras det av befälen, kör de på tills alla klarar det?
Nahkampf
Mar 24 2007, 12:43
Jag baserar det på samtal jag haft med vpl från andra skvadroner och kompanier. Det är inget skitsnack att det går mycket striktare till på 2:a skv.
Skalman
Mar 24 2007, 18:34
QUOTE (MatsLennarth @ Mar 24 2007, 12:40 )

Okej, tränar ni ofta snabbmarsch längre sträckor? Är det många som inte klarar det, och hur hanteras det av befälen, kör de på tills alla klarar det?
Nej, hittills tror jag inte någon av plutonerna har tränat så speciellt mycket snabbmarsch. I vår pluton har vi varit ute två gånger hittills, och som sagt var, det är en målsättning, så befälen gör ju sitt bästa för att alla ska nå upp till målen, och det gör man inte genom att tvinga folk med taskiga knän eller otillräcklig kondition att springa två mil snabbmarsch i veckan, då det skulle gå ut drastiskt över annan, något mer prioriterad utbildning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.