Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Victor
QUOTE (Adam @ Jan 14 2007, 17:02 ) *
QUOTE (Nahkampf @ Jan 14 2007, 16:52 ) *
Jag skulle åkt med X2000 idag kl. 16.15 från GBG central... Kom dit, så vart allting inställt. Kunde inte få ut biljetterna från automaten för att de begärde kort (!)... Jag trodde att man fick biljetter gratis? Jag har inte råd med resan! Så man får la åka imorgon runt 6 eller något.

Varför vart de tvunget och bli storm just -nu-?!

Du skall få resan gratis. Om du åker buss istället som väl är det enda alternativet i detta vädret, så borde det bara va att visa inkallelseordern (själv visar jag mitt vpl-id och inkallelseordern borde likställas med den).
Kolla på swebuss.se ifall det går någon buss.

Det kan vara så att du måste betala resan själv till en början. Så var det vid vårat inryck har jag för mig. Men det är bara att behålla kvittot och ge det till er adjutant Lt S. när ni kommer fram så fixar han biffen.
Skalman
Om man vill åka tåg gratis utan att behöva lägga ut pengarna själv så tar man den lilla lappen för tågresor man fick med inkallelseordern, går till närmaste biljettkontor (automaterna kräver alltid kort och har ingen aning om man är värnpliktig eller inte) och viftar med lappen, sätter en kråka på den, och så byter man den mot en biljett. Lätt som en plätt!
Patrik Ps
Nu är ryggsäckan packad! Jag anländer till Livgardet runt 0845 imorgon, så länge skogen inte har gått och lagt sig i vägen. Min sinnesstämning kan närmast beskrivas som "ta en sup så lungar nerverna ned sig". smile.gif
Kom ihåg: Störst klocka vinner! tongue.gif

//P
MPMöller
Ha så kul i era motoroveraller nu tongue.gif
Det blir lättare efter baskerprovet laugh.gif

Vi lär ses där ute i skogen någon dag Rangern.gif
Wigsten
Nu är väskan packad, och allting klart. Anländer till vakten klockan 08.29 imorgon. See you there fellows.. smile.gif
rockportskor
QUOTE (The Trigger @ Jan 14 2007, 17:19 ) *
QUOTE (rockportskor @ Jan 14 2007, 17:10 ) *
QUOTE (The Trigger @ Jan 14 2007, 15:26 ) *
QUOTE (Victor @ Jan 14 2007, 14:03 ) *
QUOTE (Ivan @ Jan 14 2007, 13:37 ) *
QUOTE (Lindén @ Jan 14 2007, 13:28 ) *
19 h 30 min, sen är man innanför grindarna dribble.gif

sedan återstår 330 dagars längtan till att komma utanför grindarna igen...

Hehe, tråkigt att du känner så Ivan. Själv tycker jag att nästan all tid förutom de där 10-15 minutrarna på morgonen när man vaknar och kliver upp är roliga/givande/intressanta etc. Är ganska övertygad om att de allra flesta längtar tillbaka till lumpandet ett par dagar efter att man har gått utanför grindarna slutgiltigt.

/V Rangern.gif

Självklart längtar man tillbaka till lumpen, båte till vännerna å det enkla livet man lever där smile.gif

Rangern.gif

Ja visst fan längtar man tillbaka, går inte en dag utan att jag saknar alla polarna! btw, the trigger låt du händelsevis på 2a skv förra året? 05/06 alltså.

Återigen, lycka till blivande livdragoner! Rangern.gif

Som du säger, finns så mycket att längta tillbaka till. samt alla minnen man har, både bra å dåliga.
Nopp, 2skv 04/05 var mitt år banan_rock.gif Vilken pluton låg du på rockportskor?

Rangern.gif

Aha! jag låg på 2a Pluton, hade Kn N som Plutonchef, han är förövrigt KUNG, men det kanske du redan vet ;) jag hade faktiskt nöjet att få jobba med folk från din "kull" det rådde brist på dugliga hundar, så två av dina gamla polare fick hoppa in, Borin och Ohlin, bra grabbar..

Sedan hade jag Sergeant L, som underbefäl smile.gif
Patrik Ps
Då åker man snart! Tunnelbanan går om 30 minuter, sitter och lyssnar på lite musik, inte mycket mer jag kan göra. Ironiskt nog gick Kultiration - En timme kvar att leva igång först i min playlist. smile.gif

Vi syns!

//P salute.gif
Stertman
Sådär jag.. dagen d... lite frukost i magen och sen bär det av.. ska bli spännande att se hur denna dag blir..
GoranS
2½ timmars sömn, heh...ses där
Calle_P
Jahap, finns det inga kvar här nu längre?

Hur som helst, hoppas att transporterna löste sig för alla. Undrar vem som blir först ut att skriva från 2.skv.. Lär ju dröja någon vecka...
GoranS
QUOTE (Calle_P @ Jan 15 2007, 19:42 ) *

Hur som helst, hoppas att transporterna löste sig för alla. Undrar vem som blir först ut att skriva från 2.skv.. Lär ju dröja någon vecka...

Nån vecka? Tss, jag är mycket snabbare än så smile.gif
Calle_P
QUOTE (GoranS @ Jan 16 2007, 19:49 ) *

Ah, så sjukmönstringen gick väl? Nåja, ibland har man inte turen med sig, synd att du missar utbildningen Gorre...

Men du som var på plats, hur var närvaron där? För det måste ha varit mer eller mindre kaos pga. alla inställda tåg, bussar m.m.?

Blev det en hård tempo direkt?
Ivan
QUOTE (Calle_P @ Jan 16 2007, 22:37 ) *
QUOTE (GoranS @ Jan 16 2007, 19:49 ) *

Ah, så sjukmönstringen gick väl? Nåja, ibland har man inte turen med sig, synd att du missar utbildningen Gorre...

Men du som var på plats, hur var närvaron där? För det måste ha varit mer eller mindre kaos pga. alla inställda tåg, bussar m.m.?

Blev det en hård tempo direkt?

Ja verkligen synd att du missade de Goran.

Närvaron var ganska stor på 2 skv ändå. bara ett fåtal som fortfarande saknas från inryckningen av oförklarliga skäl.
ganska lungt tempo har de varit.
GoranS
De två dagarna jag var där så var det väldigt lugnt tempo iallafall, åtminstone för min pluton och grupp...tror inte ens jag hann bli andfådd nån gång hehe. Däremot skulle det jobbiga börja idag onsdag som jag fick höra det...

För egen del så gick det väl precis som förväntat. Vet inte ens varför jag ryckte in, LG är förresten väldigt dåliga på att läsa hälsodeklarationer som de tvingar en att fylla i.

Min sjukdom är i övrigt kanske den bästa man kan ha i lumpen. Dels så behöver man aldrig sova (sov inte en blund första natten, trots 2.5h timmar sömn natten innan), och dels så är man aldrig hungrig. Medan de andra blev illamående av hunger var jag fortfarande mätt från en banan jag åt sexton timmar före eller så. Två tuggor håller dig mätt i mer än ett dygn... Det är säkert jättehållbart under elva månaders värnplikt.
Ignis nitidus
Till alla er som är inskrivna som MP/Säk PB (Försteg) med inryck september 07 så kan jag meddela att LG nu har tagit ett beslut i hur många de ska utbilda och de bestämde sig för 13 stycken, det vill säga de 12 som redan var inskrivna + en till (mägz antagligen).
Ni behöver mao. inte vara oroliga för att förlora er tjänst (inte mer än någon annan iaf.)
/ignis
EPO
goodie happy.gif salute.gif
Jonas88
Blev genast ganska dött i denna tråd nu när många ryckte in för några dagar sedan. Väntar spänt på att ni ska få lite tid över och skriva om era intryck och vad ni varit med om
MPMöller
Om LG inte förslappat sig TOTALT, så borde dom komma hem först nästa helg, brukar/ska vara indragen helgpermis första helgen.
Ivan
QUOTE (MPMöller @ Jan 21 2007, 16:42 ) *
Om LG inte förslappat sig TOTALT, så borde dom komma hem först nästa helg, brukar/ska vara indragen helgpermis första helgen.

Förslappat sig det har dom men de ska ändå hem nästa helg...
MPMöller
ja... total förslappning har vi noterat sen högen med soldater ryckte in för någon måndag sen.

Hur trivs ni nyinryckta på 2a då? vilket befäl är jävligast emot er?

Vi på Liv hade MP Examen idag, mycket trevligt och mycket efterlängtat! nu har man 2 nya saker att sy på uniformen Rangern.gif
Lindén
Först bland de nyinryckta att skriva här banan_rock.gif , förmodligen pga min korta resa hem. Orkar dock inte skriva en hel bok om inryck men mina slutsatser lyder som följande: Bra regemente (modernt), Mkt bra och kompetenta befäl, God service (mat, mtrl, sjukvård, mm), motiverade och bra soldater (iaf i min pluton), dock många (fler än jag tänkt mig) som skadat sig samt vill åka hem.

//Livdragon Lindén, 2:a skvadron, 4:e pluton, 3:e grupp
KD803
QUOTE (Lindén @ Jan 26 2007, 18:20 ) *
God service (mat, mtrl, sjukvård, mm)

surprise.gif

En liten fråga, vad är du van vid för kvalité på maten i vanliga fall?
Lindén
QUOTE (KD803 @ Jan 26 2007, 18:39 ) *

surprise.gif

Jag är van vid mycket god kvalité. Ett förtydligande: vi åt endast i matsalen under dessa två veckor, alltså ingen ISO-Mat eller frystorkad.
MPMöller
Maten i kungsängen kan ju diskuteras, särskillt hur organisationen där inne i matsalen (syftar på kaoset som uppstod era första dagar när alla skulle äta samtidigt).
Tycker nästan synd om er som har era första fältveckor nu i kylan.. och särskillt baskerprovet! har ni hört ngt om när det är inplanerat?
Skalman
QUOTE (MPMöller @ Jan 26 2007, 20:32 ) *
Maten i kungsängen kan ju diskuteras, särskillt hur organisationen där inne i matsalen (syftar på kaoset som uppstod era första dagar när alla skulle äta samtidigt).
Tycker nästan synd om er som har era första fältveckor nu i kylan.. och särskillt baskerprovet! har ni hört ngt om när det är inplanerat?

Ja, det verkar som om det ska vara i samband med eller direkt efter vinterfältveckan i Älvdalen...
KD803
QUOTE (Lindén @ Jan 26 2007, 19:41 ) *
Jag är van vid mycket god kvalité. Ett förtydligande: vi åt endast i matsalen under dessa två veckor, alltså ingen ISO-Mat eller frystorkad.

Mmm men det är matsalen på Livgardet som har ett, ska vi säga något dåligt, rykte i övriga Försvarsmakten.
Patrik Ps
Först bland de nyinryckta att skriva här banan_rock.gif , förmodligen pga min korta resa hem. Orkar dock inte skriva en hel bok om inryck men mina slutsatser lyder som följande: Bra regemente (modernt), Mkt bra och kompetenta befäl, God service (mat, mtrl, sjukvård, mm), motiverade och bra soldater (iaf i min pluton), dock många (fler än jag tänkt mig) som skadat sig samt vill åka hem.

//Livdragon Lindén, 2:a skvadron, 4:e pluton, 3:e grupp

Ah en från undervåningen tongue.gif!
Kan bara hålla med. Grymt bra befäl, riktigt, riktigt bra, det är mitt intryck under dessa två veckor.
Lindén du får hälsa på mig någon gång. Huserar på monarna för det mesta i städskrubben på övervåningen, där jag tampas med moppar, skitiga hinkar och stressade värnpliktiga. laugh.gif

Nu skall jag sova...
MPMöller
Jag citerar okänd person här på SoldF "Älvdalen gör folk instabila..."
Vi hade också vår basker i anslutning till älvdalen... och jag avundas er inte, särskillt med all snö där uppe!
Lycka till, och koma inte ihop totalt ;P Det ÄR värt det när man är klar!
Ignis nitidus
QUOTE (KD803 @ Jan 26 2007, 18:39 ) *

surprise.gif

Nu är du väl gnällig!
Först klagar du på att dagens ungdom är så vek och bara klagar, sen så tycker du att det är dåligt när de gillar maten kungen tillhandahåller.
tongue.gif
KD803
QUOTE (Ignis nitidus @ Jan 26 2007, 23:24 ) *
Nu är du väl gnällig!
Först klagar du på att dagens ungdom är så vek och bara klagar, sen så tycker du att det är dåligt när de gillar maten kungen tillhandahåller.
tongue.gif

Gnällig? Nej, bara förvånad. Det är nämligen första gången jag har hört någon berömma LGs matsal, så då vill jag ju självklart veta vad personen har för referensramar...
Ivan
QUOTE (KD803 @ Jan 26 2007, 23:26 ) *
Nu är du väl gnällig!
tongue.gif

Gnällig? Nej, bara förvånad. Det är nämligen första gången jag har hört någon berömma LGs matsal, så då vill jag ju självklart veta vad personen har för referensramar...

Kan inte vara många du har pratat med isf.
Själv tycker jag att maten är riktigt bra, kanske inte alltid man gillar all mat men den håller en bra kvalitet.
Krook
QUOTE (Ivan @ Jan 26 2007, 23:31 ) *
Nu är du väl gnällig!
tongue.gif

Själv tycker jag att maten är riktigt bra, kanske inte alltid man gillar all mat men den håller en bra kvalitet.

Det finns två berömda matsalar i Armén; Tre Renar i Boden och MR Granhammar. Bägge är berömda och vi kan väl säga att det inte är pga. sin goda mat och trevliga miljö och smidiga servering.

Men jag håller ändå Granhammar före Tre Renar.

/K, som har en del att jämföra med.
Ivan
QUOTE (Krook @ Jan 26 2007, 23:44 ) *
Nu är du väl gnällig!
tongue.gif

Det finns två berömda matsalar i Armén; Tre Renar i Boden och MR Granhammar. Bägge är berömda och vi kan väl säga att det inte är pga. sin goda mat och trevliga miljö och smidiga servering.

Men jag håller ändå Granhammar före Tre Renar.

/K, som har en del att jämföra med.

Men nu var det väll inte något nämnt om serveringen heller? trevliga miljö? Är miljön där otrevlig eller?
KD803

Fler än du anar... Dessutom har jag genom åren själv haft tillfälle att pröva på några olika MR. Men jag får ändå erkänna att maten har blivit bättre på Granhammar jämfört med för femton år sedan. wink.gif
MPMöller
börjar inte den här tråden dra åt helt fel håll nu? blink.gif
Skalman
Så var första fältveckan över. Kallt, blött, skavsår och tårgas, bland annat. Och vi var jävligt kassa på att befästa våra eldställningar i tredje pluton. Kändes som att vi var väldigt kassa på väldigt mycket, faktiskt. Man får hoppas att befälen inte blev allt för besvikna, trots allt fippel. Kapten drog i alla fall en hel massa skämt på fredagen, men det kan ju bero på att han var glad att få slippa ifrån sina usla rekryter eller något. Vi får se hur usla vi är på att skjuta nästa vecka...
Phusion
QUOTE (KD803 @ Jan 26 2007, 20:50 ) *
Mmm men det är matsalen på Livgardet som har ett, ska vi säga något dåligt, rykte i övriga Försvarsmakten.

Yes. Det ska vara K3:s restaurang och inget annat Rangern.gif

QUOTE (Skalman @ Feb 3 2007, 21:11 ) *
Så var första fältveckan över. Kallt, blött, skavsår och tårgas, bland annat. Och vi var jävligt kassa på att befästa våra eldställningar i tredje pluton. Kändes som att vi var väldigt kassa på väldigt mycket, faktiskt. Man får hoppas att befälen inte blev allt för besvikna, trots allt fippel. Kapten drog i alla fall en hel massa skämt på fredagen, men det kan ju bero på att han var glad att få slippa ifrån sina usla rekryter eller något. Vi får se hur usla vi är på att skjuta nästa vecka...

Ojdå. Låter som att ni blivit matade med en hel del skit under veckan. Tänk på att ni bara legat inne i ett par veckor och inte förväntas ha spetsnaz-klass på er aktivitet. Angående skjutningen; stoppa in en snus och ligg ordentligt med SARA så kommer det nog gå bra wink.gif
Stertman
jofan.. fältveckan var intressant=) men ska bli jävligt skönt att slippa puppan nu i veckan och få sova gott på luckan. Sen att kapten och övriga befäl tyckte vi såg ut som en elefant skitit på oss och att vi va det sämsta han sett under sin militära karriär är nog något vi kommer få höra fler gånger.. är nog mest för att trigga oss och få oss att vilja visa att vi faktiskt kan. bara å kämpa på, jobba först och vila sen..

ska bli jävligt kul med PEK och Strid i två veckor nu iaf=) Ses om några timmar grabbar..
MPMöller
Om någon/några månader kommer befälen att lägga ner skådespeleriet och visa hur/vem/vilka dom är egentligen. Dom SKA vara sådär mot er i början, hur ska ni annars kunna kliva ur dom civila skorna? =)
Ivan
QUOTE (MPMöller @ Feb 4 2007, 17:22 ) *
Om någon/några månader kommer befälen att lägga ner skådespeleriet och visa hur/vem/vilka dom är egentligen. Dom SKA vara sådär mot er i början, hur ska ni annars kunna kliva ur dom civila skorna? =)

Hmm ingen på hela 2a skv hade kunnat lista ut det annars...
Jonas88
Fick mitt inskrivningsbeslut i dag och det verkar som jag kommer att vara en av de som kan känna sig lyckligt lottade över att få komma till 2:a skvadronen nästa år.

PA805 MP/Säk-gruppbefäl.
Victor
QUOTE (Ivan @ Feb 4 2007, 20:47 ) *
QUOTE (MPMöller @ Feb 4 2007, 17:22 ) *

Hmm ingen på hela 2a skv hade kunnat lista ut det annars...

Då är det som vi trodde då! rolleyes.gif tongue.gif
Patrik Ps
Fältveckan var inte allt för farlig enligt mig, visserligen var kläderna lite sura och allt fipplande i mörker gjorde att saker tog år att genomföra. Eldvakt var helmysigt (sitta och skrocka och komafolket) och kvällsorientering med stridspackning var kalaskul (att ligga i ett buskage och försöka hålla sig gömd från bilar har aldrig varit så här kul sedan man gick i lågstadiet). På många punkter gillar jag nog fält bättre än kasern men det kan ju bero på att skogen inte har någon städskrubb. tongue.gif

På tisdag skall vi öva duellstrid skarpt, det kan bli mumma!

//P, 2 skv. 1 plut. 3 grp.
Nahkampf
...

Fältveckan var hemsk. Jag -hatar- fält. Dålig mat, kallt och jävligt... Tappade säkert 3 kg på en vecka. Man bara frös eller svettades som en gris, och fältveckorna i Marma snart kommer bli 1000 x värre.

Brrrrrrrr.
KD803
QUOTE (Nahkampf @ Feb 11 2007, 13:50 ) *
...

Fältveckan var hemsk. Jag -hatar- fält. Dålig mat, kallt och jävligt... Tappade säkert 3 kg på en vecka. Man bara frös eller svettades som en gris, och fältveckorna i Marma snart kommer bli 1000 x värre.

Brrrrrrrr.

Marma har en fördel, hela stället är ett sandtag så det är lättgrävt. Å andra sidan har Marma en nackdel, hela stället är ett sandtag så allt blir fullt av sand. wink.gif
RiddareRalf
Har en fråga.
Jag blev uttagen som MP/Säk och fick för några månader sedan hem ett brev där det stog att jag hade blivit intagen som MP/Säk i Livgardet (tror jag) Januari 2008.
Några av mina polare säger dock att det inte alls ebtyder att jag fått jänsten utan det är först jag får ett brev där de ger mig EXAKT datum som jag kan känna mig säkrad.

Hur ligger det till?
Jonas88
QUOTE (RiddareRalf @ Mar 2 2007, 13:01 ) *
Har en fråga.
Jag blev uttagen som MP/Säk och fick för några månader sedan hem ett brev där det stog att jag hade blivit intagen som MP/Säk i Livgardet (tror jag) Januari 2008.
Några av mina polare säger dock att det inte alls ebtyder att jag fått jänsten utan det är först jag får ett brev där de ger mig EXAKT datum som jag kan känna mig säkrad.

Hur ligger det till?

Det är Livgardet som du kommer att vara på eftersom det är det enda stället som utbildar Militärpoliser. Har du fått ett besked om att du är intagen är du med största säkerhet det och kan vara lugn.
Skalman
Fältveckan i Marma var ju ganska lugn, ändå. Kall, blöt, men ändå relativt skojig och behaglig. Det lär bli helt andra bullar i Älvdalen...

Angående det där med antagning så får man först ett preliminärt antagningsbesked (som skickas till alla som skrivs in på en befattning) och ett tag senare får man ett definitivt antagningsbesked eller ett brev som säger att man hamnat i utbildningsreserven. Så så ligger det till. Om det står "Pliktverket skriver in dig för värnpliktstjänstgöring" eller motsvarande i det besked du fått, så torde det vara det definitiva.
Nahkampf
Förutom spaningsdagarna vart det inget som var överdrivet jobbigt (Ligga på TOP och kolla på en väg i 6 timmar i -23 C). Mycket marsch och en del långa orienteringsövningar. Sen så blev det lite mindre kallt i slutet och dagarna på stridstäten vart ju helt sinnessjukt kul. Skjöt säkert ett par hundra skott på minde än 2 dagar. Skarp stridsparsstrid är för jävla roligt. Definitivt en moral boost för samtliga på skvadronen.
fjolle
Hade veckan genomförts på sommaren och om man hade fått äta sig mätt en enda dag iaf, då hade det tillochmed varit roligt. Dock med tanke på årstiden och vädret så har jag aldrig frysit så mycket eller haft så tråkigt i hela mitt liv. Lika kul kmr vi väl ha i Älvdalen också.
Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån sätter fart. worthy.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.