Stertman
Jan 12 2007, 02:21
QUOTE (Patrik Ps @ Jan 12 2007, 01:46 )

QUOTE (Stertman @ Jan 11 2007, 22:41 )

QUOTE (GoranS @ Jan 11 2007, 21:21 )

Ont det gör ont men det ska gå det ska gå nanana....usch jäklar vad jobbigt det blir.
yes, underbart=).. fan va tiden går sakta nu..
nu ska man bara se till att komma på vad man ska ha med sig.. har snickrat ihop en liten klocka ala soldf. dock verkar knappkompassen inte funka riktigt bra utan tycker ibland att norr är åt söder=/
snart bara 3 dagar kvar nu

Ha! Har du också fixat till en soldf-klocka? Blev den fin?

Själv skippade jag kompassen, modifierade endast om armbandet till nylon- och kardborreband, skitfult men praktiskt.
//P
yes.. man måste ju ha en klocka i fält lixom, en som inte gör så mycket om den går sönder.. dissikerade en klocka å bankade på ett grönt nylonband jag köpte för en billing peng på militaryshop.. ser faktiskt helt ok ut.. är dock lite sur på att kompassen inte funkar någe vidare.. vore smidigt att ha när vi ska springa runt i skogen...
Patrik Ps
Jan 12 2007, 12:36
QUOTE (Stertman @ Jan 12 2007, 02:21 )

yes.. man måste ju ha en klocka i fält lixom, en som inte gör så mycket om den går sönder.. dissikerade en klocka å bankade på ett grönt nylonband jag köpte för en billing peng på militaryshop.. ser faktiskt helt ok ut.. är dock lite sur på att kompassen inte funkar någe vidare.. vore smidigt att ha när vi ska springa runt i skogen...
Äsh, kompass är till för mesar! Riktiga soldater bestämmer väderstrecken genom att känna på stenar, glo på myrstackar och äta kottar!
Jag tänkte också ha en liten kompass, men när jag steg in på naturkompaniet och såg att alla minikompasser pekade åt varsitt håll så strundade jag i det. Idag skall jag plundra familjens sylåda sätta ihop ett litet sykitt. Sytillbehör och en kamera är det enda jag tänkte ha med mig förutom det som står på LGs lista. Hoppas någon kan bjussa på en omgång med trimmern, känns dumt att betala pengar för en klippning.
//P
Stertman
Jan 12 2007, 15:34
QUOTE (Patrik Ps @ Jan 12 2007, 12:36 )

Äsh, kompass är till för mesar! Riktiga soldater bestämmer väderstrecken genom att känna på stenar, glo på myrstackar och äta kottar!
Jag tänkte också ha en liten kompass, men när jag steg in på naturkompaniet och såg att alla minikompasser pekade åt varsitt håll så strundade jag i det. Idag skall jag plundra familjens sylåda sätta ihop ett litet sykitt. Sytillbehör och en kamera är det enda jag tänkte ha med mig förutom det som står på LGs lista. Hoppas någon kan bjussa på en omgång med trimmern, känns dumt att betala pengar för en klippning.
//P
justfan.. klippning.. klipper ni er innan måndag eller kör ni det väl på plats? inte för att det spelar någon större roll.. men gå till frissan å betala 200spänn för en trimmning? nje.. ber nog morsan raka av mig håret isåfall..^^
Nahkampf
Jan 12 2007, 16:29
hehe, min frisör gav mig en påse med tvålar för inryck. Det är la typ allt jag tar med mig upp. :p Det och tandborste. Och en bok. Lång resa från GBG. -_-
Stertman
Jan 12 2007, 16:47
QUOTE (Nahkampf @ Jan 12 2007, 16:29 )

hehe, min frisör gav mig en påse med tvålar för inryck. Det är la typ allt jag tar med mig upp. :p Det och tandborste. Och en bok. Lång resa från GBG. -_-
hur funkar det med träningskläder? ska alla ha de blåa overallerna eller ska man ta med egna träningskläder`??
QUOTE (Stertman @ Jan 12 2007, 16:47 )

hur funkar det med träningskläder? ska alla ha de blåa overallerna eller ska man ta med egna träningskläder`??
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=27006Just det diskuterades genomgående i den ovanstående tråden.
Stertman
Jan 12 2007, 18:00
QUOTE (Skoog @ Jan 12 2007, 16:54 )

QUOTE (Stertman @ Jan 12 2007, 16:47 )

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=27006Just det diskuterades genomgående i den ovanstående tråden.
tackar
QUOTE (Stertman @ Jan 12 2007, 15:34 )

QUOTE (Patrik Ps @ Jan 12 2007, 12:36 )

//P
justfan.. klippning.. klipper ni er innan måndag eller kör ni det väl på plats? inte för att det spelar någon större roll.. men gå till frissan å betala 200spänn för en trimmning? nje.. ber nog morsan raka av mig håret isåfall..^^
Det vore smidigt ifall ni klippte av er håret innan inryck. Men för det som inte gör det kommer vi klippa det under den första veckan, varken man vill eller inte
rockportskor
Jan 12 2007, 19:39
Fan grabbar, klocka är uberskattat, jag klarade mej i 10 månader utan klocka.. gick som en dans ;)
QUOTE (rockportskor @ Jan 12 2007, 19:39 )

Fan grabbar, klocka är uberskattat, jag klarade mej i 10 månader utan klocka.. gick som en dans ;)
Det gör man inte, inte utan att i många lägen iritera den personen som hela tiden måste tala om vad klockan är. Om du ligger på spaning och skall anteckna allt (inkl. tidsnummer) som din partner ser så kommer han flippa ut på dig ifall du inte har en egen klocka.
Men vist, man kan klara sig utan
Patrik Ps
Jan 12 2007, 20:37
QUOTE (Adam @ Jan 12 2007, 19:12 )

Det vore smidigt ifall ni klippte av er håret innan inryck. Men för det som inte gör det kommer vi klippa det under den första veckan, varken man vill eller inte

Skall se efter om jag känner någon polare med trimmer så får han fixa till frisyren. I annat fall få det ske på på plats, för bort skall håret. Tanken med en oduschad-maskeringsfärg-frisyr låter inte lockande.
QUOTE (rockportskor @ Jan 12 2007, 19:39 )

Men du var säkert en såndär uber-surviver-elit-soldat som blängde på solen och kunde direkt ange tiden. Du måste ha lite överseende med oss nybörjare.

EDIT: Stavning
Skalman
Jan 12 2007, 20:58
Kommer ni som är PB att sova kvar i ert eget logement, eller kommer ni att flytta in hos era respektive plutoner?
Nej, nån liten kompass tar jag inte med. Jag tar med en vanlig att ta fram om jag mot förmodan skulle bli osäker på väderstrecken. Det är oftast relativt enkelt (tycker jag som skogsmänniska) att veta varåt norr är. Är man osäker kan man ju kolla på solen eller träden...
QUOTE (Skalman @ Jan 12 2007, 20:58 )

Kommer ni som är PB att sova kvar i ert eget logement, eller kommer ni att flytta in hos era respektive plutoner?
Nej, nån liten kompass tar jag inte med. Jag tar med en vanlig att ta fram om jag mot förmodan skulle bli osäker på väderstrecken. Det är oftast relativt enkelt (tycker jag som skogsmänniska) att veta varåt norr är. Är man osäker kan man ju kolla på solen eller träden...
Vi KB har nu flyttat ut ur våra logement och flyttat in i de logement vi ska ha resternade tiden. End of KBS...
sen ang. kompass så är den en sak som platsar på onödigt listan. en minikompass...uberonödigt.
Phusion
Jan 12 2007, 23:13
QUOTE (Adam @ Jan 12 2007, 19:12 )

Kan tillägga för alla nervösa inryckande att inget befäl på LG, oavsett grad, kan tvinga er att klippa av ett normallångt, vårdat hår. Det beslutet kommer uppifrån. Däremot är det
klart fördelaktigt att raka av sig håret i lumpen, vilket kommer utvisa sig efter några veckor i fält

Lycka till MP/Säk GB 07!
Wigsten
Jan 12 2007, 23:59
QUOTE (Patrik Ps @ Jan 12 2007, 01:46 )

Ha! Har du också fixat till en soldf-klocka? Blev den fin?

Själv skippade jag kompassen, modifierade endast om armbandet till nylon- och kardborreband, skitfult men praktiskt.
//P
Själv kommer jag köra på en G-shock. Även jag bytte gummiarmbandet mot ett i nylon. Mycket skönare och dessutom blir det inte tätt under. Sen flyttade jag över minikompassen (Suunto) som jag normalt bär på min vanliga klocka.

Inte lång tid kvar nu alltså...
Patrik Ps
Jan 13 2007, 00:36
Ajajaj, klar MÖP-varning (eller lumpen-nojja) här i tråden med in-depth diskussioner om hemmasnickrade klockor. Hur som helst kommer det bli lätt att hitta er, bara att spana efter "stridsklocka 07", ett ypperligt tecken att personen hänger här.
Stertman
Jan 13 2007, 01:02
QUOTE (Patrik Ps @ Jan 13 2007, 00:36 )

Ajajaj, klar MÖP-varning (eller lumpen-nojja) här i tråden med in-depth diskussioner om hemmasnickrade klockor. Hur som helst kommer det bli lätt att hitta er, bara att spana efter "stridsklocka 07", ett ypperligt tecken att personen hänger här.

haha.. stridsklocka 07
grejen e den att jag inte vågar ha den fina klockan i fält.. så köpte nåt skit på clas ohlsson för 139 spänn som förmodligen inte pallar mer än gsun^^ men man kan ju alltid hoppas
fan pojkar nu ska vi snart ligga å mysa i tält tillsammans.. mysigt mysigt;)
Wigsten
Jan 13 2007, 01:25
QUOTE (Stertman @ Jan 13 2007, 01:02 )

QUOTE (Patrik Ps @ Jan 13 2007, 00:36 )

haha.. stridsklocka 07
grejen e den att jag inte vågar ha den fina klockan i fält.. så köpte nåt skit på clas ohlsson för 139 spänn som förmodligen inte pallar mer än gsun^^ men man kan ju alltid hoppas
fan pojkar nu ska vi snart ligga å mysa i tält tillsammans.. mysigt mysigt;)
Haha.. Personligen kände jag att jag ville ha en klocka som kunde funka värnplikten ut, vilket denna med största sannolikhet kommer göra. De som haft G-shock under GU / motsvarande krävande förhållanden har talat varmt om den, och den ska tydligen tåla bra mycket stryk.
...och nu börjar det faktiskt dra ihop sig på riktigt här. Framför allt ska det bli spännande att se vad de kör för tempo med oss i början, och hur hårt de kommer pressa alla.
Dahlgren
Jan 13 2007, 17:52
Vi Kb elever fick ut varsin kompass som del av stridsutrustning, en viktig del av mp/säk är att kunna orientera sig dagtid såsom nattetid.
Vet inet om förrådet har tillräckligt med kompasser till alla som kommer på måndag, men det vore en stor fördel med tanke på att vi säkert komemr att orientera mycket under gsu´n.
Jag personligen skulle dock inte betala för ett kompass, om man måste ha det så får dom dela ut det.
Victor
Jan 13 2007, 19:18
På Livskvadron fick alla ut kompasser. Eller nästan alla iaf, tror de va en, två stycken i nån grupp som de inte räckte till.
/V
Patrik Ps
Jan 13 2007, 19:46
Yeah!
Nu blir det sista löparrundan innan inryck. Ta i trä att jag inte bryter eller stukar något....
Fråga: Vad händer med ens kläder man har på sig vid inryck? Har man dem i skåpet och finns det plats för en tjock läderjacka eller är det bättre att ta lite tunnare jacka så man slipper ett vomiterande skåp senare mot kvällen?
//P
EDIT: Lade till frågan tilll ett annars intetsägande inlägg.
Victor
Jan 13 2007, 20:40
QUOTE (Patrik Ps @ Jan 13 2007, 19:46 )

Yeah!
Nu blir det sista löparrundan innan inryck. Ta i trä att jag inte bryter eller stukar något....
Fråga: Vad händer med ens kläder man har på sig vid inryck? Har man dem i skåpet och finns det plats för en tjock läderjacka eller är det bättre att ta lite tunnare jacka så man slipper ett vomiterande skåp senare mot kvällen?
//P
EDIT: Lade till frågan tilll ett annars intetsägande inlägg.
De blir nog att trycka in allt i samma skåp som dina militära persedlar i början. Senare kan man börja tilldela sig själv civilskåp. Men det funkar finfint att ha allt i samma skåp egentligen.
/V
GoranS
Jan 13 2007, 22:23
2 km på ca 10:15, två dagar innan inryck...Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta suck.
Stertman
Jan 13 2007, 23:50
QUOTE (GoranS @ Jan 13 2007, 22:23 )

2 km på ca 10:15, två dagar innan inryck...Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta suck.
pratar vi löparkläder eller sprang du i kängor och eller med packning på rygg?
GoranS
Jan 14 2007, 03:25
Kängor och fyrtiofem kilo på ryggen....sprang baklänges också...
suck, tyvärr. Löparkläder var det. Det kanske var lite sent att komma igång med träningen i tisdags, men tyvärr är det ju inget jag själv valde.
Varför ville dom så hemskt gärna att vi skulle fylla i hälsodeklarationerna på infohelgen förresten? Ingen verkar ha läst vad man skrev där ändå.
Dahlgren
Jan 14 2007, 03:26
2km på 10,15 är bra tid
fälttest = bra!
Löpning = okej
Stertman
Jan 14 2007, 08:57
QUOTE (GoranS @ Jan 14 2007, 03:25 )

suck, tyvärr. Löparkläder var det. Det kanske var lite sent att komma igång med träningen i tisdags, men tyvärr är det ju inget jag själv valde.
Varför ville dom så hemskt gärna att vi skulle fylla i hälsodeklarationerna på infohelgen förresten? Ingen verkar ha läst vad man skrev där ändå.
ville få frisedel eller? bara å bita ihop så skaru se att detta kommer gå finfint.. du såg ju va Dahlgren skrev..=)
sista dagen med bekvämligheter nu då.. ses imorgon allihopa.. dyker upp mellan halv nio och nio skulle jag tro..
edit: kom å tänka på en sak.. toalettartiklar: räknas handduk med under den kategorin?
QUOTE (Stertman @ Jan 14 2007, 08:57 )

QUOTE (GoranS @ Jan 14 2007, 03:25 )

ville få frisedel eller? bara å bita ihop så skaru se att detta kommer gå finfint.. du såg ju va Dahlgren skrev..=)
sista dagen med bekvämligheter nu då.. ses imorgon allihopa.. dyker upp mellan halv nio och nio skulle jag tro..
edit: kom å tänka på en sak.. toalettartiklar: räknas handduk med under den kategorin?
ne det gör de inte...det får du där borta mm
QUOTE (Dahlgren @ Jan 14 2007, 03:26 )

2km på 10,15 är bra tid
fälttest = bra!
Löpning = okej
Jag vill inte oroa de som har lite sämre kondis nu inför inryck, men 10,15 är ingen specielt bra tid.
Men ingen lär va ensam om att springa lite långsammare, när vi ryckte in hade hälften(inkl. mig själv) knappt tränat på ett år, tror det brukar vara så att folk tränar inför mönstringen och sen tar de paus fram till inryck. Men ni kommer säkert bättra på eran kondis rejält den närmsta tiden.
The Trigger
Jan 14 2007, 12:17
Ta vara på de sista timmarna i era civila liv
mindre än ett dygn tills inryck.
Lindén
Jan 14 2007, 13:28
19 h 30 min, sen är man innanför grindarna
QUOTE (Lindén @ Jan 14 2007, 13:28 )

sedan återstår 330 dagars längtan till att komma utanför grindarna igen...
Victor
Jan 14 2007, 14:03
QUOTE (Ivan @ Jan 14 2007, 13:37 )

Hehe, tråkigt att du känner så Ivan. Själv tycker jag att nästan all tid förutom de där 10-15 minutrarna på morgonen när man vaknar och kliver upp är roliga/givande/intressanta etc. Är ganska övertygad om att de allra flesta längtar tillbaka till lumpandet ett par dagar efter att man har gått utanför grindarna slutgiltigt.
/V
QUOTE (Victor @ Jan 14 2007, 14:03 )

Hehe, tråkigt att du känner så Ivan. Själv tycker jag att nästan all tid förutom de där 10-15 minutrarna på morgonen när man vaknar och kliver upp är roliga/givande/intressanta etc. Är ganska övertygad om att de allra flesta längtar tillbaka till lumpandet ett par dagar efter att man har gått utanför grindarna slutgiltigt.
/V

vem har sagt att Jag längtar ut? Pekade bara på att man har stora förhoppningar innan inryck och efter de första 2 veckorna så längtar man hem lite faktiskt. man vill ju inte vara lumpare hela livet, finns andra saker som MHS, US mm...
Stertman
Jan 14 2007, 14:21
så.. då var det färdigpackat, håret avrakat och räkningar betalda=) Bring it on
Victor
Jan 14 2007, 14:33
QUOTE (Ivan @ Jan 14 2007, 14:15 )

/V

vem har sagt att Jag längtar ut? Pekade bara på att man har stora förhoppningar innan inryck och efter de första 2 veckorna så längtar man hem lite faktiskt. man vill ju inte vara lumpare hela livet, finns andra saker som MHS, US mm...
Haha, så sant så, MHS & US finns ju så klart, tänkte inte på de!
The Trigger
Jan 14 2007, 15:26

/V

Självklart längtar man tillbaka till lumpen, båte till vännerna å det enkla livet man lever där
guldfisken
Jan 14 2007, 15:52
vilken tid ska man vara där imorrn om man rycker in på 2.skvadron?
victor_r
Jan 14 2007, 16:01
QUOTE (guldfisken @ Jan 14 2007, 15:52 )

bör vara där innan nio och senast 12 har jag för mig att det stod på papperet. kan bli klurit för dom från göteborg med vädret och allt
Stertman
Jan 14 2007, 16:20
QUOTE (victor_r @ Jan 14 2007, 16:01 )

bör vara där innan nio och senast 12 har jag för mig att det stod på papperet. kan bli klurit för dom från göteborg med vädret och allt
ja jävlar.. det tänkte jag inte på.. tur man bor i sthlm.. hörde att de flesta tåg och bussar va helt inställda idag.. undra hur det ser ut imorgon.. hoppas det löser sig för alla..
guldfisken
Jan 14 2007, 16:21

är detta säkert? :P ska du själv rycka in på 2skv?
QUOTE (Stertman @ Jan 14 2007, 16:20 )

ja jävlar.. det tänkte jag inte på.. tur man bor i sthlm.. hörde att de flesta tåg och bussar va helt inställda idag.. undra hur det ser ut imorgon.. hoppas det löser sig för alla..
mm själv ska man inställa sig på LG 07:30 imorgon. med alla tåg instälda:(

Jag fick höra från vakten att jag skulle åka med swebuss eftersom det inte gick några tåg från skåne. Det kommer bli en mycket dryg resa på 9 h.
Dagen då jag ryckte in skulle jag flyga upp, men på grund av den rådande väderleken var flyget 3 h försenat, så jag kom själv försent, men det gjorde inte så mycket.
Vill bara säga till alla inryckande att inte hetsa upp sig för mycket ifall era tåg inte går som de skall, det är inte hela världen ifall ni kommer lite eller mycket försent. Min plutonchef sa att han räknar med att någon kanske tar fel på vecka och kommer nästa måndag.
Nahkampf
Jan 14 2007, 16:52
Jag skulle åkt med X2000 idag kl. 16.15 från GBG central... Kom dit, så vart allting inställt. Kunde inte få ut biljetterna från automaten för att de begärde kort (!)... Jag trodde att man fick biljetter gratis? Jag har inte råd med resan! Så man får la åka imorgon runt 6 eller något.
Varför vart de tvunget och bli storm just -nu-?!
QUOTE (Nahkampf @ Jan 14 2007, 16:52 )

Jag skulle åkt med X2000 idag kl. 16.15 från GBG central... Kom dit, så vart allting inställt. Kunde inte få ut biljetterna från automaten för att de begärde kort (!)... Jag trodde att man fick biljetter gratis? Jag har inte råd med resan! Så man får la åka imorgon runt 6 eller något.
Varför vart de tvunget och bli storm just -nu-?!
Du skall få resan gratis. Om du åker buss istället som väl är det enda alternativet i detta vädret, så borde det bara va att visa inkallelseordern (själv visar jag mitt vpl-id och inkallelseordern borde likställas med den).
Kolla på swebuss.se ifall det går någon buss.
guldfisken
Jan 14 2007, 17:04
äh jag sticker dit runt 10-12 imorrn..så stor fara är det nog inte om det är fel..första dagen får man ändå bara ut sina grejjer och sånt..
rockportskor
Jan 14 2007, 17:10
QUOTE (The Trigger @ Jan 14 2007, 15:26 )

/V

Självklart längtar man tillbaka till lumpen, båte till vännerna å det enkla livet man lever där

Ja visst fan längtar man tillbaka, går inte en dag utan att jag saknar alla polarna! btw, the trigger låt du händelsevis på 2a skv förra året? 05/06 alltså.
Återigen, lycka till blivande livdragoner!
The Trigger
Jan 14 2007, 17:11
QUOTE (guldfisken @ Jan 14 2007, 17:04 )

äh jag sticker dit runt 10-12 imorrn..så stor fara är det nog inte om det är fel..första dagen får man ändå bara ut sina grejjer och sånt..
Och kommer du försens så blir det inga grejer för din del å du får vänta en dag till på att hämta grejer å de blirbara stök av allting.
Det är mer än 800 oldater som ska in i morgon. Kommer en för sent å krånglar så kan allt gå i stöpet.
The Trigger
Jan 14 2007, 17:19
QUOTE (rockportskor @ Jan 14 2007, 17:10 )

QUOTE (The Trigger @ Jan 14 2007, 15:26 )

/V

Ja visst fan längtar man tillbaka, går inte en dag utan att jag saknar alla polarna! btw, the trigger låt du händelsevis på 2a skv förra året? 05/06 alltså.
Återigen, lycka till blivande livdragoner!

Som du säger, finns så mycket att längta tillbaka till. samt alla minnen man har, både bra å dåliga.
Nopp, 2skv 04/05 var mitt år

Vilken pluton låg du på rockportskor?
Nahkampf
Jan 14 2007, 17:31
Aja, kommer nog inte kunna gå in här något mer förräns inryck... Så jag har äntligen ändrat status till "Gör GU nu"...! Trodde aldrig den dagen skulle komma. ;p Vi syns i Sthlm... Om jag inte får en takplatta i huvudet. Hatar den här stormen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.