QUOTE (Victor @ Jan 8 2007, 00:43 )

QUOTE (Adam @ Jan 7 2007, 22:57 )

Har du någon källa som säger att MP och civila polisen har nästan identiska arbetsuppgifter. Min uppfattning är nämligen att de är väldigt olika, och än mer olika är 2.Skvadrons uppgifter. Att gämföra civila polisen med MP på 2.Skv är som att jämföra ambulansen med säpo.
Jag jämför inte med MP/Säk på 2.skv utan med MP på livskv. Stor skillnad på liv och 2.skv vad gäller uppgifter så vitt jag vet.
Oavsett skvadron har jag faktiskt lite svårt att se hur man skulle kunna kalla det "till stor del identiska arbetsuppgifter", särskilt i det sammanhang det nämns här:
QUOTE (Victor)
Ja tror visst att det är en fördel att ha MP-utbildning om man vill in på PHS. Även om PHS version är att det inte spelar någon roll. Det är klart att det ser bättre ut på en eventuell intervju inför PHS om man har varit MP och faktiskt har erfarenhet av att jobba med uppgifter som till stor del är identiska med civila polisers arbetsuppgifter.
Hur man definierar "erfarenhet" i sammanhanget skiljer sig väl en del från person till person, men det hade varit intressant att höra hur många inbrottstjuvar, rattfyllor och våldsmän ni i snitt griper under eran värnplikt, samt hur många ni omhändertar enligt LOB, hur många suicidbenägna personer ni kör till akutpsyk o.s.v... Jag vill absolut inte verka spydig här, all respekt till er som genomför eran utbildning på Livskadron, som för övrigt verkar vara en mycket bra utbildning, men
tilltänkta arbetsuppgifter - som man är utbildad för - och
faktiska arbetsuppgifter som man har erfarenhet av är det väl ändå lite skillnad på?