Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Victor
BTW. En lite kul (eller inte alls kul beroende på hur man ser det) grej jag hörde. Eftersom det är så sjukt många som ska rycka in på LG i samma veva som 2.skv. så räcker det ordinarie förrådet bara för att täcka utlandsstyrkans behov. Därför ska inomhusskjutbanan på Sofiero tillfälligt göras om till förråd under inryckningsveckorna. Och eftersom utlandsstyrkan prioriteras är det just alla vpl som får pallra sig hela vägen till Sofiero för att hämta sina prylar... dry.gif
Ivan
QUOTE (Victor @ Jan 5 2007, 21:48 ) *
BTW. En lite kul (eller inte alls kul beroende på hur man ser det) grej jag hörde. Eftersom det är så sjukt många som ska rycka in på LG i samma veva som 2.skv. så räcker det ordinarie förrådet bara för att täcka utlandsstyrkans behov. Därför ska inomhusskjutbanan på Sofiero tillfälligt göras om till förråd under inryckningsveckorna. Och eftersom utlandsstyrkan prioriteras är det just alla vpl som får pallra sig hela vägen till Sofiero för att hämta sina prylar... dry.gif

hehe kul springa dit bort o kompletera mm.
Wigsten
QUOTE (Victor @ Jan 5 2007, 21:16 ) *
Ja tror visst att det är en fördel att ha MP-utbildning om man vill in på PHS. Även om PHS version är att det inte spelar någon roll. Det är klart att det ser bättre ut på en eventuell intervju inför PHS om man har varit MP och faktiskt har erfarenhet av att jobba med uppgifter som till stor del är identiska med civila polisers arbetsuppgifter. Och om man dessutom konkurrerar om platser till PHS med andra som i övrigt har samma resultat tror jag att man väljer den med MP-utbildning.

Jag tror att folk generellt överskattar MP-utbildningens betydelse vid ansökan till PHS.

Vad man ska ha klart för sig är att Polisrekryteringen i första hand letar efter personer med önskvärda personlighetsegenskaper, inte efter sökanden med viss utbildning eller bakgrund, om vi nu bortser från det faktum att vissa minoritetsgrupper i nuläget är prioriterade.

Jag citerar Stf C för 2. skvadron under infodagen i oktober: "Vissa har tydligen fått för sig att MP-utbildning är lika med någon sorts fribiljett till Polishögskolan, och så är det alltså inte. Där bedömer man personer på helt andra grunder."

Tycker du förresten själv att genomförd MP-utbildning är en bra indikator på att man är lämplig som polis?
Victor
QUOTE (Wigsten @ Jan 6 2007, 02:05 ) *
Ja tror visst att det är en fördel att ha MP-utbildning om man vill in på PHS. Även om PHS version är att det inte spelar någon roll. Det är klart att det ser bättre ut på en eventuell intervju inför PHS om man har varit MP och faktiskt har erfarenhet av att jobba med uppgifter som till stor del är identiska med civila polisers arbetsuppgifter. Och om man dessutom konkurrerar om platser till PHS med andra som i övrigt har samma resultat tror jag att man väljer den med MP-utbildning.

Jag tror att folk generellt överskattar MP-utbildningens betydelse vid ansökan till PHS.

Jag citerar Stf C för 2. skvadron under infodagen i oktober: "Vissa har tydligen fått för sig att MP-utbildning är lika med någon sorts fribiljett till Polishögskolan, och så är det alltså inte. Där bedömer man personer på helt andra grunder."

Vad man ska ha klart för sig i sammanhanget är att Polisrekryteringen letar efter personer med önskvärda personlighetsegenskaper, inte efter sökanden med viss utbildning eller bakgrund, om vi nu bortser från det faktum att vissa minoritetsgrupper i nuläget är prioriterade.

Tycker du förresten själv att genomförd MP-utbildning är en bra indikator på att man är lämplig som polis?

Jag sa ingenting om att vara lämplig för PHS eller någon fribiljett till PHS.

Jag citerar mig själv:
Och om man dessutom konkurrerar om platser till PHS med andra som i övrigt har samma resultat tror jag att man väljer den med MP-utbildning.

Förtydligande: Med "resultat" i citerad mening menar jag resultat på de tester som görs vid intagningen till PHS. Om dessa resultat är tillräckliga för att komma in på PHS, och man i det läget konkurrerar med någon annan med samma resultat, DÅ tror jag att en MP-utbildning i bagaget är meriterande på så sätt att du vet vad du söker till mer än någon som inte gjort MP och att de som sitter och väljer dem som ska in vet om det.

Förstås? smile.gif

/V
Wigsten
QUOTE (Victor @ Jan 6 2007, 02:32 ) *
Jag sa ingenting om att vara lämplig för PHS eller någon fribiljett till PHS.

Jag citerar mig själv:
Och om man dessutom konkurrerar om platser till PHS med andra som i övrigt har samma resultat tror jag att man väljer den med MP-utbildning.

Förtydligande: Med "resultat" i citerad mening menar jag resultat på de tester som görs vid intagningen till PHS. Om dessa resultat är tillräckliga för att komma in på PHS, och man i det läget konkurrerar med någon annan med samma resultat, DÅ tror jag att en MP-utbildning i bagaget är meriterande på så sätt att du vet vad du söker till mer än någon som inte gjort MP och att de som sitter och väljer dem som ska in vet om det.

Förstås? smile.gif

/V

Jodå, nu klarnade din ståndpunkt för mig här... smile.gif

Jag hängde bara upp mig lite på de första två meningarna i ditt inlägg som jag ursprungligen citerade.
dumle
QUOTE (Ivan @ Jan 5 2007, 18:03 ) *
QUOTE (Dahlgren @ Jan 5 2007, 16:40 ) *

Men livskvadrons (ridande MP) hundförare skrev ju provet samtidigt som oss?
Vet inte hur lång tid efter dom andra livskvadronerna detta var men några månader skulle jag tro

mm men det var väll nått dom gjorde utanför tjänsten iaf, på sin fritid. Vad jag hörde på infodagen så skulle inte hundförarna hos oss utbildas till MP

Hundförarna på livskvadron fullföljde MP-utb tillsammans med övriga. Enda skillnad var att provet skrevs tillsammans 2 skv.
Däremot har livskvs hundförare inte haft ridning, och missat stridsmoment tillsammans med resten av skvadronen.
MP-utb verkar alltså ha prioriterats högt av befälen när det gäller hundförarna. Hur det blir på 2skv vet jag inget om.
MPMöller
Hundförarna på liv får kompleterande utbildning i strid som dom missar när dom är borta från plutonen.

Å aproppå PHS's syn på MPutb'n för de som söker så säger jag som "vår" kommisarie sa, att det beror nog helt på vem man träffar på under uttagningarna, vissa tycker de e skitbra med en MPutb i bagaget, andra väljer folk med ett par år på donken istället...

Förste man in på PHS gör sig skylldig att skriva ner sin berättelse! Rangern.gif
Wigsten
QUOTE (MPMöller @ Jan 6 2007, 14:01 ) *
Förste man in på PHS gör sig skylldig att skriva ner sin berättelse! Rangern.gif

Nu kom jag visserligen inte in den här gången, men jag (född -87) lyckades ta mig hela vägen till sluttesterna på Pliktverket i höstas. De formella meriter jag hade utgjordes uteslutande av arbete med människor på olika håll, yrkesmässigt såväl som ideellt. Det här faktumet kan ju envar tolka fritt efter eget tycke, men jag anser ändå att det säger en del om urvalsprocessen och vad rekryteringen värdesätter hos en sökande... smile.gif
Jonas88
Antagligen så värdesätter man inte en MP-utbildningen särskilt högt, men om två personer anses var lika lämpade efter PHS "bedömmningsmall" väljer man då antagligen den personen som har en MP-utbildning i bagaget. Frågade dessutom Torbjörn Karlsson som är informationschef eller liknande vid Örebropolisen och han sa att det var en fördel. Sedan om det i själva verket är så när det väl kommer till kritan är en annan sak, men nåt ska det väl i alla fall vara värt!
Ivan
QUOTE (Jonas88 @ Jan 7 2007, 14:29 ) *
Antagligen så värdesätter man inte en MP-utbildningen särskilt högt, men om två personer anses var lika lämpade efter PHS "bedömmningsmall" väljer man då antagligen den personen som har en MP-utbildning i bagaget. Frågade dessutom Torbjörn Karlsson som är informationschef eller liknande vid Örebropolisen och han sa att det var en fördel. Sedan om det i själva verket är så när det väl kommer till kritan är en annan sak, men nåt ska det väl i alla fall vara värt!

skulle vilja träffa 2 personer som är så lika att MP utb. måste fälla avgörande...
Adam
QUOTE (Ivan @ Jan 5 2007, 20:00 ) *
Jo jag har också för mig att prickskyttar utbildas på annan ort sen hur det är med sjukvårdarna vet jag inte.

Ja klart de e tråkigt o inte få MP utb. men samtidigt får man ju nått annat som är mer sällsynt och som inte många andra får. förmodligen har man mer nytta av ex. en sjukvårdsutb än MP utb. även om man ska in på PHS senare, för dom skiter ju totalt i om du är/var MP.
tror de e runt 200 pers som ska in i 15 jan.

Vad väger tyngst?
1. Jag vill bli polis för att JAG HAR MP-utbildning i ryggen och tyckte att det var väldigt intressant/spännande/utvecklande/givande etc.
2. Jag vill bli polis för att JAG TROR att det är väldigt intressant/spännande/utvecklande/givande etc.

Mina 5 ören smile.gif

/V

Har du någon källa som säger att MP och civila polisen har nästan identiska arbetsuppgifter. Min uppfattning är nämligen att de är väldigt olika, och än mer olika är 2.Skvadrons uppgifter. Att gämföra civila polisen med MP på 2.Skv är som att jämföra ambulansen med säpo.
Dahlgren
QUOTE (Adam @ Jan 7 2007, 22:57 ) *
QUOTE (Ivan @ Jan 5 2007, 20:00 ) *
Jo jag har också för mig att prickskyttar utbildas på annan ort sen hur det är med sjukvårdarna vet jag inte.

Ja klart de e tråkigt o inte få MP utb. men samtidigt får man ju nått annat som är mer sällsynt och som inte många andra får. förmodligen har man mer nytta av ex. en sjukvårdsutb än MP utb. även om man ska in på PHS senare, för dom skiter ju totalt i om du är/var MP.
tror de e runt 200 pers som ska in i 15 jan.

Vad väger tyngst?
1. Jag vill bli polis för att JAG HAR MP-utbildning i ryggen och tyckte att det var väldigt intressant/spännande/utvecklande/givande etc.
2. Jag vill bli polis för att JAG TROR att det är väldigt intressant/spännande/utvecklande/givande etc.

Mina 5 ören smile.gif

/V

Har du någon källa som säger att MP och civila polisen har nästan identiska arbetsuppgifter. Min uppfattning är nämligen att de är väldigt olika, och än mer olika är 2.Skvadrons uppgifter. Att gämföra civila polisen med MP på 2.Skv är som att jämföra ambulansen med säpo.

Word!
Jonas88
QUOTE (Ivan @ Jan 7 2007, 21:23 ) *
QUOTE (Jonas88 @ Jan 7 2007, 14:29 ) *

skulle vilja träffa 2 personer som är så lika att MP utb. måste fälla avgörande...

Nej det är ju i och för sig sant nu när du säger det! Inte särskilt troligt..
Victor

Jag jämför inte med MP/Säk på 2.skv utan med MP på livskv. Stor skillnad på liv och 2.skv vad gäller uppgifter så vitt jag vet.
fjolle
Är det någon som råkar ha nummret till den snälla kvinnan man skulle ringa för att boka resor ? Jag vet att det finns här någonstans, men det är lite svårt att hitta. Så om någon råkar ha det nära till hands skulle det va snällt att posta det här worthy.gif
Skalman
Till inryck ska man boka själv med hjälp av de blanketter man fick tillsammans med inskrivningspapprena. Det är buss och tåg som gäller.
fjolle
Javisst, men jag tänkte mygla till mig flyg istället. Med tanke på att det är halva priset jämfört med tåg och att det går avsevärt snabbare.
Wigsten
QUOTE (Victor @ Jan 8 2007, 00:43 ) *

Jag jämför inte med MP/Säk på 2.skv utan med MP på livskv. Stor skillnad på liv och 2.skv vad gäller uppgifter så vitt jag vet.

Oavsett skvadron har jag faktiskt lite svårt att se hur man skulle kunna kalla det "till stor del identiska arbetsuppgifter", särskilt i det sammanhang det nämns här:

QUOTE (Victor)
Ja tror visst att det är en fördel att ha MP-utbildning om man vill in på PHS. Även om PHS version är att det inte spelar någon roll. Det är klart att det ser bättre ut på en eventuell intervju inför PHS om man har varit MP och faktiskt har erfarenhet av att jobba med uppgifter som till stor del är identiska med civila polisers arbetsuppgifter.

Hur man definierar "erfarenhet" i sammanhanget skiljer sig väl en del från person till person, men det hade varit intressant att höra hur många inbrottstjuvar, rattfyllor och våldsmän ni i snitt griper under eran värnplikt, samt hur många ni omhändertar enligt LOB, hur många suicidbenägna personer ni kör till akutpsyk o.s.v... Jag vill absolut inte verka spydig här, all respekt till er som genomför eran utbildning på Livskadron, som för övrigt verkar vara en mycket bra utbildning, men tilltänkta arbetsuppgifter - som man är utbildad för - och faktiska arbetsuppgifter som man har erfarenhet av är det väl ändå lite skillnad på?
caj
QUOTE (fjolle @ Jan 8 2007, 13:21 ) *
Är det någon som råkar ha nummret till den snälla kvinnan man skulle ringa för att boka resor ? Jag vet att det finns här någonstans, men det är lite svårt att hitta. Så om någon råkar ha det nära till hands skulle det va snällt att posta det här worthy.gif

Testa här:

FMs Resebyrå
tel : 08-514 391 45
E-post: ingmarie.sundvall@pub.mil.se
Victor
QUOTE (Wigsten @ Jan 8 2007, 16:20 ) *
QUOTE (Victor @ Jan 8 2007, 00:43 ) *

Oavsett skvadron har jag faktiskt lite svårt att se hur man skulle kunna kalla det "till stor del identiska arbetsuppgifter", särskilt i det sammanhang det nämns här:

QUOTE (Victor)
Ja tror visst att det är en fördel att ha MP-utbildning om man vill in på PHS. Även om PHS version är att det inte spelar någon roll. Det är klart att det ser bättre ut på en eventuell intervju inför PHS om man har varit MP och faktiskt har erfarenhet av att jobba med uppgifter som till stor del är identiska med civila polisers arbetsuppgifter.

Hur man definierar "erfarenhet" i sammanhanget skiljer sig väl en del från person till person, men det hade varit intressant att höra hur många inbrottstjuvar, rattfyllor och våldsmän ni i snitt griper under eran värnplikt, samt hur många ni omhändertar enligt LOB, hur många suicidbenägna personer ni kör till akutpsyk o.s.v... Jag vill absolut inte verka spydig här, all respekt till er som genomför eran utbildning på Livskadron, som för övrigt verkar vara en mycket bra utbildning, men tilltänkta arbetsuppgifter - som man är utbildad för - och faktiska arbetsuppgifter som man har erfarenhet av är det väl ändå lite skillnad på?

Men det är ju precis sådana arbetsuppgifter som du skriver om som vi övar på och som vi utbildas för att klara av. Det är det jag menar med arbetsuppgifterna. Beroende på vad för befattning man har på kompaniet så kommer mp-övningarna under våren att bestå av många sådana arbetsuppgifter som jag har förstått det. Och menar du att bara för att man övar på en viss uppgift under en tidsperiod men faktiskt inte löser samma uppgift skarpt så har man ingen erfarenhet av den? Om det är så du menar så har alltså inte heller en civil polis som just gått klart PHS heller någon erfarenhet av de uppgifter som han kommer ställas inför? huh.gif (även om PHS övar under en mycket längre tidsperiod)
Wigsten
QUOTE (Victor @ Jan 8 2007, 19:09 ) *
Men det är ju precis sådana arbetsuppgifter som du skriver om som vi övar på och som vi utbildas för att klara av. Det är det jag menar med arbetsuppgifterna. Beroende på vad för befattning man har på kompaniet så kommer mp-övningarna under våren att bestå av många sådana arbetsuppgifter som jag har förstått det. Och menar du att bara för att man övar på en viss uppgift under en tidsperiod men faktiskt inte löser samma uppgift skarpt så har man ingen erfarenhet av den? Om det är så du menar så har alltså inte heller en civil polis som just gått klart PHS heller någon erfarenhet av de uppgifter som han kommer ställas inför? huh.gif (även om PHS övar under en mycket längre tidsperiod)

Nej, jag kan inte riktigt se hur man kan ha erfarenhet av något som man aldrig upplevt? Så nej, en polis som kommer direkt ifrån skolbänken har inte heller någon erfarenhet av polisarbete - även om man har övat tänkbara scenarion under utbildningen. Man är troligen och förhoppningsvis förberedd, men erfarenhet är något annat. Sen känns det rätt svårt att jämföra en MP-utbildning på x antal månader med en polisutbildning på 2,5 år...?

Saken är den att du skriver att man som MP "faktiskt har erfarenhet av att jobba med uppgifter som till stor del är identiska med civila polisers arbetsuppgifter". Det är rätt stor skillnad på att ha erfarenhet av att praktiskt lösa en uppgift respektive ha utbildning för att eventuellt kunna klara av en uppgift. Någon erfarenhet av praktiskt polisarbete likt det som bedrivs ute i våra städer får man ju knappast?
KD803
QUOTE (Victor @ Jan 8 2007, 19:09 ) *
Om det är så du menar så har alltså inte heller en civil polis som just gått klart PHS heller någon erfarenhet av de uppgifter som han kommer ställas inför? huh.gif (även om PHS övar under en mycket längre tidsperiod)

Vilket kanske är skälet till att civilpoliser har en praktikperiod efter examen...
rockportskor
Vill ta tillfället i akt att önska alla blivande soldater på 2a skv lycka till, snart är det dags grabbar! Ni kommer få ett grymt bra år tror jag, iår har ju skvadronen ökat med 1 pluton också således kommer det vara 2 Jakt Plutoner och 2 Span/und Plutoner, vissa av er kommer även ha nöjet att tjänstgöra under 2 av mina gamla lumpar polare, som kommer jobba som underbefäl (sergeanter) på skvadronen.

Nu har inte jag orkat läsa hela tråden, men jag såg att folk undrade hurvida alla fick MP utb, förra året så fick alla utom hundförarna det, prickskyttarna som gjorde sin befattningsutb i arvidsjaur med norrlandsjägarna fick dock läsa in juridiken på kortare tid än oss övriga..

Nåja, lycka till, och glöm inte att se stolta ut pojkar, ni är soldater på regementets finaste skvadron (ja, jag är sjukt partisk)

Rangern.gif
Nahkampf
6 dar kvar till inryck och jag har fått bihåleinflammation! Kan det bli bättre, eller? Suck. Men, men. Det som inte dödar, det härdar. Vi syns den 15:e, gubbar.

Förresten, hur många av er är det som kommer på söndag? Jag kommer runt 9 på kvällen.
Skalman
QUOTE (rockportskor @ Jan 9 2007, 20:51 ) *
Vill ta tillfället i akt att önska alla blivande soldater på 2a skv lycka till, snart är det dags grabbar! Ni kommer få ett grymt bra år tror jag, iår har ju skvadronen ökat med 1 pluton också således kommer det vara 2 Jakt Plutoner och 2 Span/und Plutoner, vissa av er kommer även ha nöjet att tjänstgöra under 2 av mina gamla lumpar polare, som kommer jobba som underbefäl (sergeanter) på skvadronen.

Nu har inte jag orkat läsa hela tråden, men jag såg att folk undrade hurvida alla fick MP utb, förra året så fick alla utom hundförarna det, prickskyttarna som gjorde sin befattningsutb i arvidsjaur med norrlandsjägarna fick dock läsa in juridiken på kortare tid än oss övriga..

Nåja, lycka till, och glöm inte att se stolta ut pojkar, ni är soldater på regementets finaste skvadron (ja, jag är sjukt partisk)

Rangern.gif

Njaej, på infodagen sade befälen att det bara skulle vara en spanpluton, och tre sökplutoner. Det där med att prickskyttarna fick MP-utbildning förra året låter ju hoppfullt, om man nu mot förmodan skulle bli sådan.
Ivan
QUOTE (Skalman @ Jan 9 2007, 21:24 ) *

Rangern.gif

Njaej, på infodagen sade befälen att det bara skulle vara en spanpluton, och tre sökplutoner. Det där med att prickskyttarna fick MP-utbildning förra året låter ju hoppfullt, om man nu mot förmodan skulle bli sådan.

Under infodagarna visste dom inte ens hur skvadronen skulle se ut. allt blev klart strax innan jul. så rockportskor har rätt.
När var ni inne då och vad låg ni inne som?

håller på med och fixar allt möjligt inför inryck, delar ut grejjer o fixar namnbrickor mm, så vi ses väll den 15 eller 14 för vissa.
har ni frågor om inryck så fråga på bara...
Wigsten

Även sjukvårdarna fick MP-utbildning m.a.o.? Den utbildningen ska annars ta en hel del tid i anspråk vad jag har förstått. Intresserad som man är av sjukvårdsbefattningen vill man ju gärna veta vad som gäller där gällande MP-utb.

I övrigt får man väl tacka för lyckönskningarna.. smile.gif

Motoroverallen - here i come! laugh.gif

@Nahkampf

Det var ju ingen vidare timing på det där... Hoppas att det löser sig!

Netdoktor finns det en del "goda råd" som man kan ta del av för att underlätta sin situation om man råkat ut för bihåleinflammation.. Kan du ju kolla upp.
Stertman
QUOTE (Nahkampf @ Jan 9 2007, 21:14 ) *
6 dar kvar till inryck och jag har fått bihåleinflammation! Kan det bli bättre, eller? Suck. Men, men. Det som inte dödar, det härdar. Vi syns den 15:e, gubbar.

Förresten, hur många av er är det som kommer på söndag? Jag kommer runt 9 på kvällen.

'
hehe.. och jag har sträckt ljumsken lite lätt.. hoppas det hinner gå över innan vi ska ut på långdistanslöpning..

bor nära så jag dyker upp den 15 på morgonen.. ses då allesammens.. ska bli jäkligt kul att äntligen få komma igång.. väntat i 2 år nu ju.. ^^ rolleyes.gif
Nahkampf
2 år, ja. Helt sjukt egentligen. Hehe. Känner mig lite bättre idag, så jag borde vara fit for fight på måndag. Det får vi fan hoppas, iaf.
Patrik Ps
Jag dyker upp på måndagmorgon, 0845 är rättare sagt. Jag hoppar på pendeln som går från centralen klockan 0755 och anländer till Kungsängens station 0822. Någon annan som är på samma tåg, helst som också känner sig pirrig och har lust att hålla mig i handen? tongue.gif

QUOTE (Nahkampf @ Jan 10 2007, 09:43 ) *
2 år, ja. Helt sjukt egentligen. Hehe. Känner mig lite bättre idag, så jag borde vara fit for fight på måndag. Det får vi fan hoppas, iaf.

Krya på dig! Koka upp fänkolsblommor, tryck ned ansiktet i kastrullen och lägg en handuk över huvudet, andas i djupa andetag. Det gör susen!

@folket som skall in Vad skall ni göra dessa fem återstående dagar? Träna in i det sista eller bara dega? Själv tror jag att jag skall träna lite till för att i helgen dega omkring i mjukisbrallor, vakna sent på dagen och låta bli att bädda sängen. tongue.gif

//P
GoranS
QUOTE (Patrik Ps @ Jan 10 2007, 11:44 ) *
@folket som skall in Vad skall ni göra dessa fem återstående dagar? Träna in i det sista eller bara dega? Själv tror jag att jag skall träna lite till för att i helgen dega omkring i mjukisbrallor, vakna sent på dagen och låta bli att bädda sängen. tongue.gif

Jag ska återuppta träningen, eller rättare sagt - jag gjorde det igår efter nån månad. Ca 700 meter kom jag i joggningstempo innan jag var slutkörd. Jag har dessa dagar på mig att 1. bli av med kronisk sjuka 2. Avverka milen på halvt godkänd tid, kanske 55 min.

Inryck blir spännande smile.gif
Stertman
QUOTE (GoranS @ Jan 10 2007, 12:17 ) *

Jag ska återuppta träningen, eller rättare sagt - jag gjorde det igår efter nån månad. Ca 700 meter kom jag i joggningstempo innan jag var slutkörd. Jag har dessa dagar på mig att 1. bli av med kronisk sjuka 2. Avverka milen på halvt godkänd tid, kanske 55 min.

Inryck blir spännande smile.gif

blir mest degande för mig dessa 5 dagar.. annars skulle jag ha sån tur att jag springer å vrickar foten eller nåt:P

och appropå milen, hur ser det ut för alla som ska in nu på måndag? har ni kollat vad ni klarar milen på? sprang för en vecka sen och kom då in på 49 minuter.. känner mig jättenöjd, blev lite förvånad dribble.gif .. sen va det väl en mil +- nån hundra meter eftersom jag inte sprang på någon riktigt upmätt bana.. så säg en 50 minuter..

hur va det.. ska vi klara under 49 i slutet på utbildningen eller vad sa dom? minns inte riktigt..

ska bli riktigt spännande och kul att komma ifrån det civila ett tag.. de senaste veckorna har bara känts sega coh långa i väntan på inryck.. ser fram emot att träffa alla igen.. även fast man inte lär minnas några namn. unsure.gif
rockportskor
angående milen:

V hade kravet 46 minuter vill jag minnas, men det var många som aldrig kom upp till det målet under hela året.. men det finns gott om tillfällen att förbättra sin kondis, kanske inte under inrycksveckorna med därefter

Hälsa f.ö sergeant dahlström från rydberg, om nån orkar komma ihåg det biggrin.gif

kör hårt!
Ivan
QUOTE (rockportskor @ Jan 10 2007, 18:19 ) *
angående milen:

V hade kravet 46 minuter vill jag minnas, men det var många som aldrig kom upp till det målet under hela året.. men det finns gott om tillfällen att förbättra sin kondis, kanske inte under inrycksveckorna med därefter

Hälsa f.ö sergeant dahlström från rydberg, om nån orkar komma ihåg det biggrin.gif

kör hårt!

träffade Sergeant Dahlström idag när vi KB-elever träffade vårat befälslag i plutonen. ska försöka o hälsa till han om ja kommer ihåg de:)
GoranS
Milen? Öh, är det nån mer än jag som kämpar för att fixa 2km under 10 min...?

...och jag skojar inte. Inget jag valt själv, men jag räknar med att Ivan tar väl hand om mig ;)
Lindén
Jag dyker upp på måndagmorgon, 0845 är rättare sagt. Jag hoppar på pendeln som går från centralen klockan 0755 och anländer till Kungsängens station 0822. Någon annan som är på samma tåg, helst som också känner sig pirrig och har lust att hålla mig i handen? tongue.gif

QUOTE (Nahkampf @ Jan 10 2007, 09:43 ) *

Krya på dig! Koka upp fänkolsblommor, tryck ned ansiktet i kastrullen och lägg en handuk över huvudet, andas i djupa andetag. Det gör susen!

//P

Dyker också upp på måndag morgon. De sista dagarna går åt en slutlig allsidig träning med gym, löpning, cykling, simning. Dock är man ju lite försiktigare nu än förr, man vill ju inte dra på sig nån skada såhär i slutet på det civila livet cool.gif
Stertman
QUOTE (GoranS @ Jan 10 2007, 19:22 ) *

...och jag skojar inte. Inget jag valt själv, men jag räknar med att Ivan tar väl hand om mig ;)

bara å kämpa så gåre skaru se=) vad sprang du på på infodagen?

nån av våra blivande befäl här som vet undgefär hur löpandet kommer att se ut under de första veckorna? har lite halvont i ljumsken så hoppas det inte blir milen varannan dag i 2 veckor:P hehe
GoranS
9:45 på infodagen. Jämfört med nu var jag vältränad då :S sheez
Stertman
QUOTE (GoranS @ Jan 10 2007, 20:27 ) *

hehe okej.. så du har legat lågt med träningen sen dess?
jag sprang på 8.20 då men tror de skulle gå fortare nu.. jag är mest orolig för löpning 2 km med stridsutrustningen.. detta ska om jag minns rätt klaras på 10 min=/.. men man hinner kanske träna upp sig lite mer innan det testet blir av..
Ivan
QUOTE (GoranS @ Jan 10 2007, 19:22 ) *

hehe ja de klart, även om du tyvär inte hamna i min pluton:(

för er som undrar ang. löpning o milen så kan jag väll säga att ni inte behöver vara oroliga över att inte klara den, det är ju int enu man ska klara den utan mot slutet av utb.
för övrigt så kommer det o löpas en hel del ändå så ni behöver inte vara oroliga över det smile.gif
Ivan
QUOTE (Stertman @ Jan 10 2007, 20:40 ) *

jag sprang på 8.20 då men tror de skulle gå fortare nu.. jag är mest orolig för löpning 2 km med stridsutrustningen.. detta ska om jag minns rätt klaras på 10 min=/.. men man hinner kanske träna upp sig lite mer innan det testet blir av..

9:45 ska man springa i säkbat, C krav alltså.
men det ska man dock klara mot SLUTET av utbildningen, alltså knappast något man behöver fundera över så mycket nu...
Kimster
angående milen:

kör hårt!

Aldrig hört talas om ett förband som officielt har 46min. 48-50min har jägarförbanden beronde lite på årskull och förband, så jag tvekar på att MP skulle trimma det till 46. Snarare att nån officer tyckte att ni skulle pressas lite mer.
Patrik Ps
Själv oroar jag mig inte så mycket för löpning/tester på tid, sådan fysik går ju nästan alltid att träna upp. Nej, jag ser hellre den psykiska biten, den kommande omställningen från civilt till militärt med nya regler och nya förhållningssätt blandat med det dagliga fysiska slitet som mer oroade (om man nu måste oroa sig). Att slita och verkligen göra sitt bästa (eller det man inbillar sig är sitt bästa) i en uppgift för att sedan få ett "Totalt IG! Gör om, gör rätt!" samtidigt som man har ont i axlar och fötter efter en dagsmarch kan nog tära en hel del.

Mina fem ören, rätta mig om jag tänker fel. salute.gif

//P
rockportskor
QUOTE (Kimster @ Jan 10 2007, 22:18 ) *
angående milen:

kör hårt!

Aldrig hört talas om ett förband som officielt har 46min. 48-50min har jägarförbanden beronde lite på årskull och förband, så jag tvekar på att MP skulle trimma det till 46. Snarare att nån officer tyckte att ni skulle pressas lite mer.

Mycket möjligt att det var så, det var dock vad vi fick höra, av flertalet officerare.

Ivan, kom ihåg att hälsa sergeanten nu ;) och gratulerar att du fått dahlström i ditt befälslag, han var en av dom bättre soldaterna på skvadronen förra året, och dessutom en jävligt bra människa, bodde i hans grannlogement så jag hade ganska mycket med honom att göra..
Lindén
QUOTE (Ivan @ Jan 10 2007, 22:18 ) *

men det ska man dock klara mot SLUTET av utbildningen, alltså knappast något man behöver fundera över så mycket nu...

Enligt FMFysS står det:
Nivå C
(Strid/Span/Und)
Jägarförband och säkerhetsbataljonens (säkbat) verkansdelar.

Kondition/Spjälkning; Fälttest 2 km 10 min 15 sek Enligt ubilaga 2:1
fjolle
Vi utstötta som inte fick komma på alla andras info dag, dvs den nya plutonen. Vi fick ut ett papper med krav där det står:

"Minimikrav på fysisk prestationsförmåga för krigsplacering i Säkerhetsbataljon:
Fälttest (2000m löpning med stridsutrustning) högst 10'15"
¤Armhävningar: 35st (15-35)
¤Sit-ups: 55st (35-55)
¤Vertikalt upphopp: 60cm (40-60)
¤Back-ups: 60st (40-60)
¤Räckhäng: 60" (20-60)
(Löpning 10000m: högst 48')
(Bänkpress: Egen kroppsvikt +10%)
(Räckhäv: minst 10st)
(Snabbmarsch och lång marsch med packning (40kg+))
Uthållighet och dynamisk styrka är viktigast!"

Så jag antar att det gäller i slutet av utbildningen.

Söndag kommer jag med. Nångång runt 21.00, om jag fixar mina biljetter brow.gif
Ivan
QUOTE (Lindén @ Jan 11 2007, 12:26 ) *
QUOTE (Ivan @ Jan 10 2007, 22:18 ) *

Enligt FMFysS står det:
Nivå C
(Strid/Span/Und)
Jägarförband och säkerhetsbataljonens (säkbat) verkansdelar.

Kondition/Spjälkning; Fälttest 2 km 10 min 15 sek Enligt ubilaga 2:1

mm har läst de...men vad vi fick reda på var 9:45 men kan vara som Kimster säger att officerarna gärna vill trimma till det lite.
GoranS
Ont det gör ont men det ska gå det ska gå nanana....usch jäklar vad jobbigt det blir.
Stertman
QUOTE (GoranS @ Jan 11 2007, 21:21 ) *
Ont det gör ont men det ska gå det ska gå nanana....usch jäklar vad jobbigt det blir.

yes, underbart=).. fan va tiden går sakta nu..

nu ska man bara se till att komma på vad man ska ha med sig.. har snickrat ihop en liten klocka ala soldf. dock verkar knappkompassen inte funka riktigt bra utan tycker ibland att norr är åt söder=/

snart bara 3 dagar kvar nu banan_rock.gif
Patrik Ps
QUOTE (Stertman @ Jan 11 2007, 22:41 ) *
QUOTE (GoranS @ Jan 11 2007, 21:21 ) *

yes, underbart=).. fan va tiden går sakta nu..

nu ska man bara se till att komma på vad man ska ha med sig.. har snickrat ihop en liten klocka ala soldf. dock verkar knappkompassen inte funka riktigt bra utan tycker ibland att norr är åt söder=/

snart bara 3 dagar kvar nu banan_rock.gif

Ha! Har du också fixat till en soldf-klocka? Blev den fin? biggrin.gif
Själv skippade jag kompassen, modifierade endast om armbandet till nylon- och kardborreband, skitfult men praktiskt.

//P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.