Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
MPMöller
Som inneliggande MP på livskv kan jag säga att vi har fått erbjudande om OV-utb, även om det knappt verkar bli av, så har det kommit upp. Återkommer när jag vet vad som blev av det Rangern.gif
oxa
Ses i januari 2skvadron 8.gif
Nahkampf
De gör vi. biggrin.gif Måste bara boka biljetter och sånt, tror jag tappat bort min lapp. -_-
Jappa
Tjenare. Är det någon i 2.skv som fått det där brevet vi skulle få sisådär ett tag i förväg om var vi ska ta vägen osv?
Lite fundersam om mina päron slarvt bort brevet medan man var borta lr om det helt enkelt inte kommit, de hade nämligen inte svar på den frågan...
MPMöller
Vart ni ska ta vägen när ni kommit innanför vakten? eller hur ni tar er till kungsängen?
Det kommer va snitslat från vakten till er kassern.
Menade du till kungsängen så ta dig till stockholms central, pendeltåg till kungsängen och sen buss till granhammar. kolla sl.se (nej, inte det granhammar på ekerö, de e helt fel sida av stan =)
Ivan
Vilken tid ska ni komma den 15e?
Om ni ska komma kvällen innan så kommer ju KB eleverna o droppa in med bussen från 18 och frammåt så ni läre nog stöta på nån som visar er in.
sen om ni kommer den 15e på morgonen så tror jag iaf att några KB kommer o stå ute vid grinden för o visa er in, så var det iaf på infodagen.
Ing
QUOTE (micke88 @ Dec 26 2006, 10:10 ) *
hehe orkar itne bry mej :P
orkar itne snacka massa skit om vem so mhar rätt lr inte och bryr mej inte om hur jag stavar på ett forum de e inte skolan
Även om det här är pliktverket-delen för ungdomar och nivån på något sätt får accepteras vara lägre än i övrigt så går det här fanimig inte an.

Du bryr dig inte om "vem som har rätt eller inte"? Och Hur du stavar.. nej, det är inte skolan. Här är det meningen att man redan skall kunna skriva. I skolan är du bara för att lära dig det.

Grattis, din varningsnivå är höjd ett snäpp.
Tänk på det här om du funderar på att fortsätta skriva här på forumet.

/BlåGul
utter
Gott Nytt!

Nu har man äntligen slutat jobba och ser fram emot 14 dagars semester innan det bär av till Kungsängen och Livgardet.

Hoppas ni har haft en riktigt bra helg allihopa för det har jag haft.
Ta det lugnt så ses vi snart smile.gif

/utter
Boebban
MP/Säk - insats, en ny inriktning som skall komma detta år, som jag för övrigt blivit placerad på.
Vill gärna veta vad man hamnar på.
Någon som har någon som helst info om inriktningen?

/B.
fjolle
Jag hittar inte lappen där det stod vilken tid man skulle inställa sig. Nån som vet hur det ligger till ?
Ivan
QUOTE (Boebban @ Jan 1 2007, 19:25 ) *
MP/Säk - insats, en ny inriktning som skall komma detta år, som jag för övrigt blivit placerad på.

/B.

hmm?? surprise.gif
Står det i din kallelse "MP/Säk-Insats" ??
e du säker på ett du inte blivit placerad som vanligt MP/säk dvs 2.skv eller livskvadron?
har hört att de skulle komma en ny MP utbildning men trodde inte dom skulle kalla den för Mp/säk.
GoranS
QUOTE (Ing @ Jan 1 2007, 15:03 ) *

orkar itne snacka massa skit om vem so mhar rätt lr inte och bryr mej inte om hur jag stavar på ett forum de e inte skolan
Även om det här är pliktverket-delen för ungdomar och nivån på något sätt får accepteras vara lägre än i övrigt så går det här fanimig inte an.

Du bryr dig inte om "vem som har rätt eller inte"? Och Hur du stavar.. nej, det är inte skolan. Här är det meningen att man redan skall kunna skriva. I skolan är du bara för att lära dig det.

/BlåGul

Jag lyckas inte finna något regelavsnitt som säger att man ska uttrycka sig klanderfritt i text, och annars riskerar varning?

"Här är det meningen att man redan skall kunna skriva". I bet du kände dig två och femtio lång när du skrev det, du nyttjade din moderatorstatus till att sätta en kille på pottan för att han stavade fel. Storartat.
Rokare
QUOTE (GoranS @ Jan 2 2007, 13:49 ) *
Jag lyckas inte finna något regelavsnitt som säger att man ska uttrycka sig klanderfritt i text, och annars riskerar varning?

"Här är det meningen att man redan skall kunna skriva". I bet du kände dig två och femtio lång när du skrev det, du nyttjade din moderatorstatus till att sätta en kille på pottan för att han stavade fel. Storartat.

Tror nog att du skall kika lite mer på andemeningen i vad Ing skriver en att läsa det likt paragrafer i lagen Göran.. När folk upprepat ber någon att vårda sin "text" och personen skiter i det, samtidigt som han slänger omkring sig påståenden som är svåra att värdera att de stämmer eller inte så tycker jag det är befogat med en släng på fingrarna..

Huruvida Ing kände sig 2.50 skall och kan jag inte svara på, känns dock som om du kände dig sisådär 2.59 nu när du tog en blivande MP broder i försvar..
The Trigger
QUOTE (Calle_P @ Dec 26 2006, 20:07 ) *
QUOTE (micke88 @ Dec 25 2006, 21:26 ) *

det var för 4 år sen så allt kanske har ändrats men han sa att om jag ville så kunde jag få mailen till de poliser som utbilda hans grupp. men de kanske inte får utbilda mp till ordningsvakter längre. men vet inte om jag kommer in i mp så vi får se :P

I den branschen innebär 4 år MÅNGA förändringar. Den senaste FAPen kom ut september 2006. Och återgien nej, MP kan inte längre skicka sina soldater till OV-utb, tyvärr... Och så länge man inte har en anställning på ett bevakningsföretag, är det ingen idé att ens försöka...

Jag tycker att man ska vara nöjd över att man har fått ta del av en av Sveriges bästa utbildningar?

Simma lugnt!

För det första handlar denna tråden om MP/SÄK å inte om ordningsvakt utbildning.
För de andra så är de skit samma om man inte är anställd som väktare om man vill bli ordningsvakt.
deviou
QUOTE (Boebban @ Jan 1 2007, 19:25 ) *

/B.

Livgardet har samlat befattningsbeskrivningar här: http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=13681

Den nya utbildningen är troligen den som kallas "PA 805 MP/Vakt/Eskort-grupp". Står dock extremt lite nyttigt i den, men alltid något.
Patrik Ps
QUOTE (fjolle @ Jan 2 2007, 13:11 ) *
Jag hittar inte lappen där det stod vilken tid man skulle inställa sig. Nån som vet hur det ligger till ?

Om det är inkallelsen du har tappat bort bör du hitta den fort eller be pliktverket skicka en ny, den skall man ha med sig vid inryck. På inkallelseordern står det att vi skall infinna oss 1200. I informationsbrevet från LG står det att vi däremot att vi bör infinna oss före 0900 och att vi skall infinna oss senast 1200.

//P
Ing
QUOTE (GoranS @ Jan 2 2007, 13:49 ) *
QUOTE (Ing @ Jan 1 2007, 15:03 ) *

/BlåGul

Och DITT problem är...? Försöker du tolka någonting från Svea Rikes lag och applicera det på SoldF-Forumet?

§ 2. Respektive person som skrivit inlägget är ansvarig för sin information.
-att då börja babbla om att man inte orkar bry sig om vem som har rätt eller inte...är lite fånigt.

§ 7. Du skall behandla andra med respekt
I DET HÄR anser jag att rättstavning i viss mån ingår. Det är direkt respektlöst att skriva barnspråk i text.

§ 17. Moderatorer, sk BlåGul, samt administratörer har rätt att när som helst, utan förvarning ta bort inlägg , utfärda varningar, ta bort användare, registrera IP-adresser och förbjuda användare närhelst de anser det lämpligt.
Användare som känner att inlägg är av ifrågasatt natur uppmanas att kontakta oss omedelbart via e-post eller via "Anmäl"-knappen.

Där har du ett par rader som du troligtvis inte hittar i Svea Rikes Lagbok. Det här är nämligen ett privat forum. Passar det inte att uppföra sig som folk så förpassar man sig härifrån omedelbums, annars hjälper vi vederbörande med det.

I övrigt är det ju hemskt roligt att du tar dina medforumiter i försvar. Inte utan att du märks.
Och synas är ju .. bra. smile.gif

Någonting mer? Finns alltid blågul på PM, om man inte vill klotta ner forumets diskussionstrådar.
Såvida inte micke88 har någonting att invända så ser jag det här som avklarat.

/BG
fjolle
Om det är inkallelsen du har tappat bort bör du hitta den fort eller be pliktverket skicka en ny, den skall man ha med sig vid inryck. På inkallelseordern står det att vi skall infinna oss 1200. I informationsbrevet från LG står det att vi däremot att vi bör infinna oss före 0900 och att vi skall infinna oss senast 1200.

//P

Dvs om man bor en "bit" ifrån så bör man vara där den 14:e ?
Patrik Ps
QUOTE (fjolle @ Jan 2 2007, 18:28 ) *

//P

Om det är omöjligt för dig att lämna huset och inställa dig 1200 på LG samma dag så ja, inställ dig dagen före. Vilka tider som gäller den 14:e har jag ingen aning om.

Idag har jag förövrigt modifierat om min gamla klocka och givit den nylon- och kardborreband, allt enligt Svensks tips. Trots att slutresultatet blev extremt fult så är jag ändå glad att jag fick en chans att slipa till mina totalt groteska syfärdigheter.

//P

EDIT: Stavning
The Trigger
Det de menar med innan tolv är att de har 200+ värnpliktga på enbart 2skv som ska rycka in. Om alla kommer å släpar fötterna efter sig vid tolv blir de massa å göra på kort tid. Men börjar folk redan droppa in vid klockan 9 på morgonen så har man lite mer spelrum med allt som måste göras, om att hämta ut utrustning tex. Några mer frågor.

Enligt tidigare direktiv, VERKSTÄLL

Rangern.gif
Ivan
Det kommer att droppa in folk även efter 1200. Precis som Trigger säger så är det bättre om alla kommer utspitt så de inte blir en kött klump med folk som passerar grinden i samma stund.
När vi rycka in så sa vårat befäl att man formelt har hela dagen på sig att inställa sig men att det är bättre om alla är där innan 1200, pga att man ska hämta ut alla grejjer o allt möjligt.

Ska bli riktigt roligt med GSU igen:)
Adam
QUOTE (fjolle @ Jan 2 2007, 18:28 ) *

//P

Jag skulle rekomendera att komma redan på söndagskvällen. I vanliga fall börjar vi 8.30 på måndagar och även de som bor i stockholm brukar vara där kvällen innan för det blir bekvämast så.
Om man väljer att komma på morgonen bör man nog hålla på 0900, annars finns det risk att dagen blir ganska stressig när ca 700 värnpliktiga skall hämta sin utrustning.
fjolle
Jag skulle rekomendera att komma redan på söndagskvällen. I vanliga fall börjar vi 8.30 på måndagar och även de som bor i stockholm brukar vara där kvällen innan för det blir bekvämast så.
Om man väljer att komma på morgonen bör man nog hålla på 0900, annars finns det risk att dagen blir ganska stressig när ca 700 värnpliktiga skall hämta sin utrustning.

Okej, men bör man meddela LG om att man kommer på söndagkvällen eller är de beredda på det vid vakten och har kasernen öppen ?
Grängan
QUOTE (fjolle @ Jan 3 2007, 22:57 ) *

Okej, men bör man meddela LG om att man kommer på söndagkvällen eller är de beredda på det vid vakten och har kasernen öppen ?

Du ska medela vakten så att det finns sängkläder åt dig och så att du kan få äta frukost där. Det gjorde jag och Ivan + en kille till när vi ryckte in...

Tänkte öppet berätta att jag fått operationstid nu den 15 januari. Vill ha grönkläder igen.

(Kan inte hålla mig härifrån trots axeln..) Ivan och Adam förstår + övriga kb-elever.. =)
Adam

Det skall det inte vara några problem med. Men hur det är med frukost på morgonen vet jag inte, så av den anledningen kan det vara bra att meddela dem så det säkert blir beställt mat.
Ivan

Kasern har alltid öppet. KB-eleverna kommer ju vara där, och förmodligen så träffar du på nån av oss på bussen som visar er in. Ja du bör nog meddela LG om att du kommer kvällen innan isf, för när jag skulle rycka in så var jag där dagen innan o dom måste ju veta hur många papperslakan o grejjer dom ska lägga fram mm. sen hur många frukost dom ska beställa.
Adam
QUOTE (Ivan @ Jan 4 2007, 01:13 ) *

Kasern har alltid öppet. KB-eleverna kommer ju vara där, och förmodligen så träffar du på nån av oss på bussen som visar er in. Ja du bör nog meddela LG om att du kommer kvällen innan isf, för när jag skulle rycka in så var jag där dagen innan o dom måste ju veta hur många papperslakan o grejjer dom ska lägga fram mm. sen hur många frukost dom ska beställa.

Fick ni sova i papperslakan? Tur man inte kom dagen innan isåfall, kunde ju lika gärna lagt ut ett vanligt lakan till varje person, fast antagligen är det ingen på 2.Skv som har hand om det och då blir det som det blir.
Dahlgren
ojojoj, både Adam och Grängan hära biggrin.gif

Kul att höra att du får axeln fixad, hoppas det ordnar sig det dära

Som Adam säger så brukar även vi som bor i Sthlm vara där kvällen innan vi skall infinna oss, är mycket skönare att kunna sova lite längre och snacka igenom helgens bravader med grabbarna :P
GoranS
Suck, ringde precis Pliktverket och frågade hur man gör för att avmönstra pga hälsoskäl. Då ska jag ha intyg från läkare, skicka brev och krångla, det är jag alltför sent ute för att göra. Trodde att det kanske skulle bli bättre och det är därför jag väntat så här länge, men så blev det tyvärr inte.

Till frågan - kan ansvariga på LG ändra inskrivningsbeslutet? På infohelgen ville de ju i princip ha bort oss därifrån, lät som dom kvickt ville göra sig av med alla som av nån anledning inte låg på topp.

Det här är pisstråkigt och suger. Såg verkligen emot utbildningen, men nån hade visst andra planer för mig. Förbannat svårt beslut att ta, men det känns inte som jag har några val. sdghjlsgl
Adam
QUOTE (GoranS @ Jan 4 2007, 14:26 ) *
Suck, ringde precis Pliktverket och frågade hur man gör för att avmönstra pga hälsoskäl. Då ska jag ha intyg från läkare, skicka brev och krångla, det är jag alltför sent ute för att göra. Trodde att det kanske skulle bli bättre och det är därför jag väntat så här länge, men så blev det tyvärr inte.

Till frågan - kan ansvariga på LG ändra inskrivningsbeslutet? På infohelgen ville de ju i princip ha bort oss därifrån, lät som dom kvickt ville göra sig av med alla som av nån anledning inte låg på topp.

Det här är pisstråkigt och suger. Såg verkligen emot utbildningen, men nån hade visst andra planer för mig. Förbannat svårt beslut att ta, men det känns inte som jag har några val. sdghjlsgl

Om man av hälsoskäl inte klarar utbildningen när man ryckt in får man gå till läkaren på LG som sen ger en frisedel. Detta kan dock ta lite tid eftersom först skall sjuksyster undersöka en och skicka vidare till läkare och när det är klart måste man ha tid för att lämna tillbaka all utrustning till förådet så ett par dagar kan det ta.

Men om du ringer och hör med LG så kanske du får gå till läkaren direkt den 15:e och slipper hämta ut alla prylar så du kan åka hem direkt när du fått beslut på det.

De som tvingats vara kvar i flera dagar i väntan på läkarens beslut och på att förådet skall ta emot ens grejer igen, har som du kanske förstår inte haft så kul de dagarna.
The Trigger

Ivan, du är Kb elev eller?

Rangern.gif
Dahlgren
QUOTE (The Trigger @ Jan 4 2007, 14:42 ) *

Rangern.gif

Jag, Ivan och Adam är kb elever, eller var. Kb perioden är ju slut nu
Victor
QUOTE (Dahlgren @ Jan 4 2007, 19:59 ) *

<skämt>

Var ni dumma under KB-tiden eller? Jag menar, eftersom ni inte får vara KB längre... rolleyes.gif happy.gif

</skämt>
The Trigger

Rangern.gif

Amen det är taget, 05/06 eller? Dahlgren, var du på 2pluton eller?

Rangern.gif
Dahlgren
QUOTE (The Trigger @ Jan 4 2007, 23:22 ) *

Rangern.gif

Amen det är taget, 05/06 eller? Dahlgren, var du på 2pluton eller?

Rangern.gif

nä vi ligger inne nu, ryckte in i september 06, muckar december 07
The Trigger
QUOTE (Dahlgren @ Jan 5 2007, 00:35 ) *
nä vi ligger inne nu, ryckte in i september 06, muckar december 07

Okej så ni ska till 2skv när bassarna kommer in 15jan? Vilken pluton ska ni hamna på, har ni fått någon genomgång på det än?

Rangern.gif
Jonas88
Hejsan!

Som blivande MP/SÄK skulle jag gärna vilja höra med er som ligger innne nu och följdaktligen ni som kommer rycka in i januari 07 lite senare om era intryck vad gäller utbildningen, befälen, livgardet och lumpen i allmänhet? Lite om vad ni gör, kanske kan beskriva en typisk dag? (i fall det finns någon) Självklart har alla fysiskt olika förutsättningar men det vore kul att veta vad ni själva tycker efter eran bakgrund? Är det roligt/tråkigt eller givande/slöseri med tid? Tidiga morgnar/sena kvällar? Permis? mm. Skriv gärna ner allt relevant ni kan komma på om ni har en stund till övers.

Tacksam för svar!

MVH Jonas
Nahkampf
Det ordnar vi, Jonas. Kommer skriva efter första permisen.
Ivan
QUOTE (Jonas88 @ Jan 5 2007, 12:50 ) *
Hejsan!

Som blivande MP/SÄK skulle jag gärna vilja höra med er som ligger innne nu och följdaktligen ni som kommer rycka in i januari 07 lite senare om era intryck vad gäller utbildningen, befälen, livgardet och lumpen i allmänhet? Lite om vad ni gör, kanske kan beskriva en typisk dag? (i fall det finns någon) Självklart har alla fysiskt olika förutsättningar men det vore kul att veta vad ni själva tycker efter eran bakgrund? Är det roligt/tråkigt eller givande/slöseri med tid? Tidiga morgnar/sena kvällar? Permis? mm. Skriv gärna ner allt relevant ni kan komma på om ni har en stund till övers.

Tacksam för svar!

MVH Jonas

hmm ja efter 3 månader nu så kan jag väll säga att GSUn kommer gå i en ruskig fart, om de blir även så för dom som rycker in i jan återstår att se. de första veckorna kan du nästan glömma allt vad ledighet heter. från 0600-ca 2130 så gör du allt de som man ska hinna igenom de första veckorna. och då är man riktigt trött sen på kvällen. första veckan har du ingen permis utan du får inte ens gå utanför grindarna, vilket nog inte är det första du vill efter en lång dag utan då är kronans säng mer lockande:)
Efter GSU väntar 5 veckorns sittande vid skolbänken och utbildings till MP. under baskerprovet så var de en ganska skön tanke men efter några veckor i utbildingen så tröttnande man på det ganska snabbt och smålängtade lite till fältveckorna smile.gif
Sen om befälen då? hm ja du kommer nog o uppleva dom som ganska stränga och hårda ibörjan men det avtar nog.
Tycker det mesta har varit roligt och givande under de första månanderna men det finns dock undantag...

har du fler frågor så skjut på bara.
Victor
Hörde av en bekant som ska rycka in på 2.skv nu om några dagar (de e fan inte långt kvar för er nu Rangern.gif ) att det finns en risk att alla inte kommer få MP-utbildning. Han sa att det stod i något brev som han fått hem. Någon som hört ngt mer om det?
Ivan
QUOTE (Victor @ Jan 5 2007, 14:40 ) *
Hörde av en bekant som ska rycka in på 2.skv nu om några dagar (de e fan inte långt kvar för er nu Rangern.gif ) att det finns en risk att alla inte kommer få MP-utbildning. Han sa att det stod i något brev som han fått hem. Någon som hört ngt mer om det?

det är ine bara en risk utan det är så, alla kommer inte få en MP utbildning. det sa majoren på infodagen också.
det finns t.ex inge tid till o utbilda hundförare till MP. dom är ju ganska så upptagna med annat under tiden.
Dahlgren
QUOTE (Ivan @ Jan 5 2007, 14:51 ) *

det är ine bara en risk utan det är så, alla kommer inte få en MP utbildning. det sa majoren på infodagen också.
det finns t.ex inge tid till o utbilda hundförare till MP. dom är ju ganska så upptagna med annat under tiden.

Men livskvadrons (ridande MP) hundförare skrev ju provet samtidigt som oss?
Vet inte hur lång tid efter dom andra livskvadronerna detta var men några månader skulle jag tro
Ivan
QUOTE (Dahlgren @ Jan 5 2007, 16:40 ) *
QUOTE (Ivan @ Jan 5 2007, 14:51 ) *

Men livskvadrons (ridande MP) hundförare skrev ju provet samtidigt som oss?
Vet inte hur lång tid efter dom andra livskvadronerna detta var men några månader skulle jag tro

mm men det var väll nått dom gjorde utanför tjänsten iaf, på sin fritid. Vad jag hörde på infodagen så skulle inte hundförarna hos oss utbildas till MP
Patrik Ps

Precis som Ivan skriver så kommer inte hundförarna på 2 skv få någon MP-utbildning. Samma sak kommer gälla prickskyttarna samt sjukvårdarna. Dessa tre befattningar är så komplexa att det inte finns tid över under befattningsutbildningen. Jag tror till och med att sjukvårdarna och prickskyttarna skulle utbildas på annan ort men där kan jag hört fel. Allt enligt infodagen.

Inte långt kvar nu, tio dagar bestämt...

//P
MPMöller
trist de där.. att inte få MP-utb när man rycker in som det! hur många på 2a rycker in nu i januari?
Ivan
Jo jag har också för mig att prickskyttar utbildas på annan ort sen hur det är med sjukvårdarna vet jag inte.

Ja klart de e tråkigt o inte få MP utb. men samtidigt får man ju nått annat som är mer sällsynt och som inte många andra får. förmodligen har man mer nytta av ex. en sjukvårdsutb än MP utb. även om man ska in på PHS senare, för dom skiter ju totalt i om du är/var MP.
tror de e runt 200 pers som ska in i 15 jan.
Victor
QUOTE (Ivan @ Jan 5 2007, 20:00 ) *
Jo jag har också för mig att prickskyttar utbildas på annan ort sen hur det är med sjukvårdarna vet jag inte.

Ja klart de e tråkigt o inte få MP utb. men samtidigt får man ju nått annat som är mer sällsynt och som inte många andra får. förmodligen har man mer nytta av ex. en sjukvårdsutb än MP utb. även om man ska in på PHS senare, för dom skiter ju totalt i om du är/var MP.

Ja tror visst att det är en fördel att ha MP-utbildning om man vill in på PHS. Även om PHS version är att det inte spelar någon roll. Det är klart att det ser bättre ut på en eventuell intervju inför PHS om man har varit MP och faktiskt har erfarenhet av att jobba med uppgifter som till stor del är identiska med civila polisers arbetsuppgifter. Och om man dessutom konkurrerar om platser till PHS med andra som i övrigt har samma resultat tror jag att man väljer den med MP-utbildning.

Vad väger tyngst?
1. Jag vill bli polis för att JAG HAR MP-utbildning i ryggen och tyckte att det var väldigt intressant/spännande/utvecklande/givande etc.
2. Jag vill bli polis för att JAG TROR att det är väldigt intressant/spännande/utvecklande/givande etc.

Mina 5 ören smile.gif

/V
KD803
QUOTE (Victor @ Jan 5 2007, 21:16 ) *
Ja tror visst att det är en fördel att ha MP-utbildning om man vill in på PHS. Även om PHS version är att det inte spelar någon roll. Det är klart att det ser bättre ut på en eventuell intervju inför PHS om man har varit MP och faktiskt har erfarenhet av att jobba med uppgifter som till stor del är identiska med civila polisers arbetsuppgifter. Och om man dessutom konkurrerar om platser till PHS med andra som i övrigt har samma resultat tror jag att man väljer den med MP-utbildning.

Vad väger tyngst?
1. Jag vill bli polis för att JAG HAR MP-utbildning i ryggen och tyckte att det var väldigt intressant/spännande/utvecklande/givande etc.
2. Jag vill bli polis för att JAG TROR att det är väldigt intressant/spännande/utvecklande/givande etc.

Mina 5 ören smile.gif

/V

Eller också så resonerar de som tämligen många yoff gör med fbu-u motsv: det är lättare att utbilda än att omutbilda...
Ivan
QUOTE (Victor @ Jan 5 2007, 21:16 ) *
QUOTE (Ivan @ Jan 5 2007, 20:00 ) *

Vad väger tyngst?

Mina 5 ören smile.gif

/V

Nu kan ju inte vi veta hur tungt det väger i en intervju att ha gjort MP utb. så den disskussionen är värdelös. men helt klart är det värt för DIG själv om man har gjort den utb. för du kommer o redan ha vissa kunskper inom området.
Jag säger bara vad jag har hört på infodagen. "PHS skiter fullkomligt i om du har gjort MP-utb"
Varför skulle nån ha företräde som gått en liten kurs på 5v till MP före andra, när man ändå ska utbildas i 2.5 år?
Victor
QUOTE (KD803 @ Jan 5 2007, 21:19 ) *
Eller också så resonerar de som tämligen många yoff gör med fbu-u motsv: det är lättare att utbilda än att omutbilda...

Så kan det givetvis vara. Men det borde inte heller vara något problem då majoriteten av de vi hade som instruktörer under MP-utb själva var utbildade civila poliser. Vi hade även en kommisarie som jobbade på just PHS som lärare. Menmen, vi får se. Den första som genomgår PHS och har varit MP kan ju berätta om han eller hon vet. smile.gif Eller någon som kanske redan har gjort det.

/V
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.