Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Patrik Ps
QUOTE (Mägz @ Dec 20 2006, 01:41 ) *
Japp detta sker först 2008...sommaren....och vad betyder AB och BB?

AB= AktieBolag
BB= BarnBördshus

biggrin.gif
Mägz
QUOTE (Patrik Ps @ Dec 20 2006, 10:02 ) *
QUOTE (Mägz @ Dec 20 2006, 01:41 ) *

Japp detta sker först 2008...sommaren....och vad betyder AB och BB?

AB= AktieBolag
BB= BarnBördshus

biggrin.gif

Klockrent..började fundera om vilken befttning det var och varför jag inte hört det tidigare smile.gif
Fk Satan
QUOTE (Mägz @ Dec 16 2006, 00:31 ) *
Man måste ju älska plitverket Malajn.gif

Var inskriven som PA705 med inryck i april (livskvadron) 2008.

Men jag ville hällre vara på 2.skv så jag ringde runt lite till lite grabbar på LG och de fixade en plats till mig som PB på 2.skv med inryck i sept 2007. smile.gif

Problemet var att de inte kunde flytte mig utan att pliktverkt hade ett skriftligt önskemål från mig att jag ville det...

Så jag skrev till pliktverket att det fanns en reserverad plats på 2.skv och att det enda de behövde göra var att ringa min kontaktperson på LG för att få det bekräftat...

2 veckor senare får man ett brev på pliktverket.... "Du har blivit omplacerad! Efter dina önskemål har du blivit placerad som Pa805 med inryck i april 2008!?!?! banghead.gif

Ringer ju slälvklart upp killen som handlagt fallet på pliktverket och han påstår att han bara gjort som jag önskat och inte kunde göra något mera... Malajn.gif

Man blir ju självklart förbannad när man inser att pliktverket degraderat mig.. banghead.gif .

Så man kontaktar farsan som får ringa C på pliktvektet...grabben ser igenom mitt fall och kommer fram till att något blivit fel?!?!....NO SHIT....

Jag ringer upp några jag känner på LG och de blir skitförbannad över hur pliktverket skött det hela. Så en ganska högt uppsattperson ringer då upp den där C på pliktverket och börjar klaga.. bash.gif ..

Idag tre veckor senare ringer min vän på LG och säger att allt blivit löst och att jag nu är inskriven på 2.skv. som PB.... fun_icon_nana.gif

Tänk vad pliktverket kan röra till det!!! salute.gif

Jag måste bara fråga dig en sak... Är du helt jävla dum i huvudet?

Det finns ett antal begränsade platser för denna tjänst, ev kommer ett antal platser att försvinna och några kommer kanske att få ett brev hem där det står att deras tjänster inte längre finns.

Sedan hur smart är det att skriva ut att du fått en eftertraktad tjänst via personliga kontakter och en del myglande? Hur stor sannolikhet tror du att det är att ev. blivande soldater hos dig läser detta? vad kommer de att tycka om dig? kanske kommande bef. till dig läser det du har skrivit, vad tror du att de kommer att tycka om dig?

Tänk om du får en soldat som blivit nekad denna tjänst men som kanske skulle passat bättre än dig på denna tjänst. Han läser här inne hur du har myglat till dig tjänsten. Tror du att han kommer att göra allt för att hjälpa eller stjälpa dig?

Tror du att de instruktörer som läser detta kommer att ha en positiv inställning till dig oavsett hur bra jobb du gör? Du har nu mycket att bevisa och vem vet du kanske får lämna 2.skv snabbare än du tror...

Alltså du har verkligen gjort skäl för titeln "Årets Kardanpucko"
Mägz
Känner att jag måste förklara mig lite nu......

Kan ju börja med att säga att det var inte riktigt så det gick till...

Viist har jag blivit omplacerad men inte via masa kontakter....utan det skrev jag för att se hur folk reagerade....Jag har nämligen själv kompisar som försökt ta sig in på vissa platser på detta vis....

Kan erkänna att det är lite smått korkat att ta upp det på detta vis och inte bara genom att ta upp det i ett annat forum....men är man lite smått berusad kan det inte hjälpas.......

Ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig och tror att jag har myglat in mig på någon tjänst....
Ignis nitidus
QUOTE (Calle_P @ Dec 16 2006, 22:48 ) *
QUOTE (Mägz @ Dec 16 2006, 00:31 ) *

Man måste ju älska plitverket Malajn.gif

Var inskriven som PA705 med inryck i april (livskvadron) 2008.

Men jag ville hällre vara på 2.skv så jag ringde runt lite till lite grabbar på LG och de fixade en plats till mig som PB på 2.skv med inryck i sept 2007. smile.gif

Problemet var att de inte kunde flytte mig utan att pliktverkt hade ett skriftligt önskemål från mig att jag ville det...

Så jag skrev till pliktverket att det fanns en reserverad plats på 2.skv och att det enda de behövde göra var att ringa min kontaktperson på LG för att få det bekräftat...

2 veckor senare får man ett brev på pliktverket.... "Du har blivit omplacerad! Efter dina önskemål har du blivit placerad som Pa805 med inryck i april 2008!?!?! banghead.gif

Ringer ju slälvklart upp killen som handlagt fallet på pliktverket och han påstår att han bara gjort som jag önskat och inte kunde göra något mera... Malajn.gif

Man blir ju självklart förbannad när man inser att pliktverket degraderat mig.. banghead.gif .

Så man kontaktar farsan som får ringa C på pliktvektet...grabben ser igenom mitt fall och kommer fram till att något blivit fel?!?!....NO SHIT....

Jag ringer upp några jag känner på LG och de blir skitförbannad över hur pliktverket skött det hela. Så en ganska högt uppsattperson ringer då upp den där C på pliktverket och börjar klaga.. bash.gif ..

Idag tre veckor senare ringer min vän på LG och säger att allt blivit löst och att jag nu är inskriven på 2.skv. som PB.... fun_icon_nana.gif

Tänk vad pliktverket kan röra till det!!! salute.gif

Så av 16 platser som MP/Säk-PB på 2.skv, som för övrigt överfylldes för länge, länge sedan (i princip 2-3 man på varje plats) så fick du en PB tjänst så lätt? Det är säkert jättekul för dig att lyckas få tag på en sådan suverän plats, men för oss andra, som galet länge har försökt få en PB tjänst, förgäves, känns det mer fruktansvärt orättvist .. Man önskar ju att man själv hade kontakter...

Men ta det inte på fel sätt, det är inte menat som ett grinigt inlägg..

Och grattis till en PB tjänst på 2.skv! Rangern.gif

Kan ju bara säga att det inte ens är 16 platser utan 12.
Från början skulle det troligtvis vara fler men någon gång i början/mitten av året så fick Livgardet skära ner antalet tjänster. De har fortfarande inte bestämt hur många som ska utbildas men eftersom de helst inte vill skicka hem brev till de som redan är uttagna att deras tjänst har upphört så valde man att avbryta intaget redan i augusti. Då hade man 12 killar placerade som PA705 med inryck Sep 07.

Livgardet ska alltså bestämma hur många de tänker utbilda i början av 07, men det troliga är inte att det blir fler än 12 utan snarare färre, 10st var en siffra jag fick höra. Det här innebär att det är stor sannolikhet att 2 killar kommer få ett tråkigt brev hem i brevlådan där det står att de inte kommer få göra vpl som PA705.

Nu när Mägz har lyckats ta en plats så är det väl 3 stycken killar som kommer få hem det tråkiga brevet.
KD803
Ja du Mägz, är du säker på att du passar som MP? I alla fall förr så var det så att på MP ställdes det höga krav på personligt uppförande och moral, detta eftersom MP har en förmansställning. Tycker du att du har gett prov på det?

För övrigt så var det det nog inte nivå 7 som gick KBS, det torde ha varit nivå 6... Det spelar dock mindre roll, i bägge fallen så blev de gruppchefer på MP.
Mägz
QUOTE (KD803 @ Dec 20 2006, 17:18 ) *
Ja du Mägz, är du säker på att du passar som MP? I alla fall förr så var det så att på MP ställdes det höga krav på personligt uppförande och moral, detta eftersom MP har en förmansställning. Tycker du att du har gett prov på det?

mm..har ju insätt att det var lite klantigt...men ibland gör man saker på fyllan som är mindre lämpliga...
KD803
QUOTE (Mägz @ Dec 20 2006, 17:23 ) *
mm..har ju insätt att det var lite klantigt...men ibland gör man saker på fyllan som är mindre lämpliga...

Ja, och då är man mindre lämplig för vissa tjänster som ställer höga krav på personligt uppförande och moral...

...om det nu alltså var som du skrev kl 16...
Patrik Ps
QUOTE (KD803 @ Dec 20 2006, 17:18 ) *

Gör det inte värre Mägz, skyll inte ifrån dig, speciellt inte på alkohol.
Rokare
QUOTE (Mägz @ Dec 19 2006, 16:17 ) *
Precis som det är bra att kunna skjuta lite innan man rycker in....

Jasså det säger du.. Utveckla gärna det där lite är du snäll...

QUOTE (Mägz @ Dec 19 2006, 19:48 ) *
Mitt fel...jag råkade ta befattningsbeskrivningaran för 2.skv istället för Liv.skv .

Du tror inte det är läge att tagga ner lite nu eller? Just nu sprider du info omkring dig som knappast någon har en möjlighet att värdera. Jag förstår att du är glad över din tjänst, men tagga ner lite.

BTW, om du nu ljög ihop din lilla story på fyllan, varför ändrade du dig först när Fk_Satan skrev om det? Den drucknes tal.. osv.. ja du vet..
EPO
QUOTE (Ignis nitidus @ Dec 20 2006, 17:25 ) *
Från början skulle det troligtvis vara fler men någon gång i början/mitten av året så fick Livgardet skära ner antalet tjänster. De har fortfarande inte bestämt hur många som ska utbildas men eftersom de helst inte vill skicka hem brev till de som redan är uttagna att deras tjänst har upphört så valde man att avbryta intaget redan i augusti. Då hade man 12 killar placerade som PA705 med inryck Sep 07.

Livgardet ska alltså bestämma hur många de tänker utbilda i början av 07, men det troliga är inte att det blir fler än 12 utan snarare färre, 10st var en siffra jag fick höra. Det här innebär att det är stor sannolikhet att 2 killar kommer få ett tråkigt brev hem i brevlådan där det står att de inte kommer få göra vpl som PA705.

Nu när Mägz har lyckats ta en plats så är det väl 3 stycken killar som kommer få hem det tråkiga brevet.

Jävla skrik de blev nu då, många klor framme....(tänker inte på citatet, utan hela tråden)

Jag vet iaf att när jag mönstrade (slutet av mars) så sa dom att de var stor risk att jag inte skulle komma in på mitt 1:a handsval, mp/säk PA705. På deras dator stod de då att de var drygt 35 pers på 18 platser. Nångång i maj kom sen inskrivningsbeslutet, att jag kommit in på PA705 mp/säk med inryck sep 07.

Så det låter ju som att vi snackar om samma sak här. Fast du ((Ignis nitidus)) verkar ju ha mer info än vi som sökt utbildningen och fått ett par papper i brevlådan. Men ere nån som vet vad som händer med dom här 2-3 stackarna då? Ifall man är en av dom menar jag. Blir man omplacerad till nånting slumpmässigt kul, eller blir de ingen vpl överhuvudtaget? Skönt att man har den närmaste tiden efter studenten under kontroll iaf mellow.gif wacko.gif
Ignis nitidus
QUOTE (EPO @ Dec 20 2006, 18:23 ) *
QUOTE (Ignis nitidus @ Dec 20 2006, 17:25 ) *

Jävla skrik de blev nu då, många klor framme....(tänker inte på citatet, utan hela tråden)

Jag vet iaf att när jag mönstrade (slutet av mars) så sa dom att de var stor risk att jag inte skulle komma in på mitt 1:a handsval, mp/säk PA705. På deras dator stod de då att de var drygt 35 pers på 18 platser. Nångång i maj kom sen inskrivningsbeslutet, att jag kommit in på PA705 mp/säk med inryck sep 07.

Så det låter ju som att vi snackar om samma sak här. Fast du ((Ignis nitidus)) verkar ju ha mer info än vi som sökt utbildningen och fått ett par papper i brevlådan. Men ere nån som vet vad som händer med dom här 2-3 stackarna då? Ifall man är en av dom menar jag. Blir man omplacerad till nånting slumpmässigt kul, eller blir de ingen vpl överhuvudtaget? Skönt att man har den närmaste tiden efter studenten under kontroll iaf mellow.gif wacko.gif

Jag tänkte bara förtydliga att jag inte sitter på en massa information, vad som händer er ifall ni inte får er befattning vet jag ej, troligtvis det som brukar hända (finns trådar om detta på forumet).

Det jag har gjort är att jag har pratat med en officer på värnpliktsdetaljen vid livgardet samt den handläggare på pliktverket som har hand om Livgardet. Dessa två pratade jag med igår och idag och den informationen de gav var det som jag skrev i mitt inlägg. Jag vet inte särdeles mycket mer.
Dobberman

Och just DÄR...brann din larmminering ner till en glödande kula.

Nu har jag läst dina eskapader fram till denna post.
Om du var MIN systerson eller vad faaan du nu är för motsvarande person på LG skulle jag nacka dig med en träsko vid det här laget.

SKÄMMES ta mig faan.

Ännu en gång visar sig LG från den absolut bästa sidan.
utter
Give the man a break... Livet är orättvist, bara svälja och gå vidare. Situationen lär ju inte bli bättre för att ni spyr ur er en massa galla över honom här.

Han har säkert insett misstaget vid det här laget, eller ja kanske iaf hur lyckligt lottad han är.
Patrik Ps
Jag gör ett ödmjukt försök att ta tillbaka tråden till vad den handlar om, utbildningen MP/Säk och inte en enskild forumists felsteg.

Längre bak i denna tråd kunde man läsa en diskussion (om jag inte missminner mig) om att militärpolisutbildningen gav behörig väktarutbildning. Alternativt att det gavs en 2 veckor lång kurs efter MUCK. Kan någon från förra året (eller ni nuvarande PB, om ni vet) bekräfta detta? Jag ser inga spår av detta i livgardets befattningsbeskrivning (visserligen står det 40 h skyddsvaktutbildning men är det samma sak?). Har detta förändrats eller spelar helt enkelt mitt minne mig ett spratt?

Kan tillägga att jag syftar på 2 skv.

//P
Sundance kid
Va är det jag läser??

Bara tio PB på 2 skv??

Jag har tränat som en ***** tok för att få komma in där liskom :S
Vilka tar dom bort?? Jag mönstra för snart ett år sedan och jag hade siffror bara en 6 på inskrivningsprovet :S Men där emot så hade jag full pott på nästan allt andra. Är det risk att jag ryker?
Shit nu blir jag väldigt orolig..

Att skylla på att man är full kanske inte är det bästa när man skall bli ett föredöme men men..
micke88
Min polare fick ordningsvakts utbildning istället :P

den e bättre.

iaf om man vill stå utanför klubbar som vakt och tjäna lite extra cash
Ivan
QUOTE (micke88 @ Dec 21 2006, 16:21 ) *

den e bättre.

wow nu e de en jävla massa skit som skrivs här utav folk som inte har nån som helst aning om NÅNTING.

kan väll börja lite sakta och säga att vi KB som ligger inne nu inte kommer o mucka som vpl Fänrik, utan som serganter.
Victor
QUOTE (Patrik Ps @ Dec 20 2006, 23:39 ) *
Jag gör ett ödmjukt försök att ta tillbaka tråden till vad den handlar om, utbildningen MP/Säk och inte en enskild forumists felsteg.

Längre bak i denna tråd kunde man läsa en diskussion (om jag inte missminner mig) om att militärpolisutbildningen gav behörig väktarutbildning. Alternativt att det gavs en 2 veckor lång kurs efter MUCK. Kan någon från förra året (eller ni nuvarande PB, om ni vet) bekräfta detta? Jag ser inga spår av detta i livgardets befattningsbeskrivning (visserligen står det 40 h skyddsvaktutbildning men är det samma sak?). Har detta förändrats eller spelar helt enkelt mitt minne mig ett spratt?

Kan tillägga att jag syftar på 2 skv.

//P

Själva militärpolisutbildningen ger dig inte väktarutbildning. Däremot läser du det en väktare läser och mycket mer under utbildningen till MP så att klara av en väktarutbildning efteråt borde vara en baggis om du hänger med på lektionerna. Och själva militärpolisutbildningen är samma på 2.skv som på livskv. På livskv i år är det snack om att vi ska få gå en ordningsvaktsutbildning på kvällstid för 2000 spänn ur egen ficka. Väktarutbildning har vi inte hört något om.

God jul! Rangern.gif

/V (som nyligen gått klart MP-utbildningen på livskv smile.gif )
EPO
QUOTE (Sundance kid @ Dec 21 2006, 14:41 ) *
Va är det jag läser??

Bara tio PB på 2 skv??

Jag har tränat som en ***** tok för att få komma in där liskom :S
Vilka tar dom bort?? Jag mönstra för snart ett år sedan och jag hade siffror bara en 6 på inskrivningsprovet :S Men där emot så hade jag full pott på nästan allt andra. Är det risk att jag ryker?

Jahaja, betyder de att du har 9or 8or och en 6a?
Fan, jag drog:
inskrvn.prov - 9
styrka - 7 ( dry.gif )
kondis - 8
psykolog - 8 / 8
syn hörsel läkare - A

förutom de där satans styrkeprovet där jag hade noll teknik så e ja väll hyfsat nöjd, men konkurrensen e stenhård nu antar ja om vi gått från 40 sökande till 10 platser, och jag vet inte riktigt vad som e viktigast av alla resultaten heller.........jag kommer bli pissed off om jag ryker kan jag ju säga iaf!
Sundance kid
Jag hade:
styrka: 9
kondis: 9
psykolog: 8 / 8
inskrvn.prov: 6 :(

Hur gör dom när dom tar bort folk?
Lottar dom eller går dom efter siffrona?
Patrik Ps
Ush, så har man gått och blivit krasslig lagom till jul. Det raspar i halsen vilket ger en retsam hosta. Aja, träna hade jag nog ändå inte tänkt att göra de närmaste dagarna, satsar mera på grötätning och pepparkaksbak. Hoppas bara att hostan inte håller i sig, i värsta fall blir det cocillana i glöggen men då kommer jag antaligen att vara tungt glöggberoende lagom till inryck. laugh.gif

QUOTE (Victor @ Dec 21 2006, 20:18 ) *
Själva militärpolisutbildningen ger dig inte väktarutbildning. Däremot läser du det en väktare läser och mycket mer under utbildningen till MP så att klara av en väktarutbildning efteråt borde vara en baggis om du hänger med på lektionerna. Och själva militärpolisutbildningen är samma på 2.skv som på livskv. På livskv i år är det snack om att vi ska få gå en ordningsvaktsutbildning på kvällstid för 2000 spänn ur egen ficka. Väktarutbildning har vi inte hört något om.

God jul! Rangern.gif

/V (som nyligen gått klart MP-utbildningen på livskv smile.gif )

Oj, ordningsvaktsutbildning för 2000 spänn, det var ett bra pris. Tack för svaret, det gav lite klarhet i vintermörkret.

Grattis till en avklarad MP-utbildning och God jul själv! happy.gif
Calle_P
Ang. utbildning till väktare/ordningsvakt/skyddsvakt:

Väktarutbildning kommer nog att erbjudas till alla, denna utbildning är ingen avancerad sådan.
Förr i tiden gällde den militära skyddsvaktutbildningen även i det civila, men i dagsläget är det ändrat. Detta pga att bevakningsföretagen vill ha sin personal utbildad på ett gemensamt sätt, dvs BYAs väktarskola. Däremot har jag hört att vpl från vissa förband har bara behövt gå en kompletterande utbildning för att få ut sitt yrkesbevis.

Ordningsvakt kommer ingen att bli via Försvasmakten. Detta pga tidigare tvister mellan polismyndigheten och den privata utbildningsdelen. Numera är det endast polisen som utbildar ordningsvakter. Och för att komma in på OV-utbildningen skall man ha genomgått väktarutbildning steg 1 & 2 (VU1 och VU2) samt ha en anställning hos ett auktoriserat bevakningsföretag. Det går även att komma in på utbildningen om man arbetar vid en sådan plats där det krävs ordingsvakter, tex krogar (rekommenderas inte) men då krävs intyg. Kursen kostar 4180kr, alternativt 6968kr.

/Calle, väktare sedan 9 månader....
GoranS
QUOTE (Sundance kid @ Apr 24 2006, 22:22 ) *
ja, jag har kommit in på den utbildningen och det är rätt "rare" att komma in pågrund av att det är bara 30st per år som blir PB. Jag är väldigt taggat på att göra lumpen så jag har tränat en del inför den.

Mina siffror är.
styrka: 9
kondition: 9
"psyke": 8
ledarskapsförmåga: 8
inskrivnings prov: 8
längd. 1.95
vikt: 85kg
BMI:22

QUOTE ('Sundance kid')
]Vilka tar dom bort?? Jag mönstra för snart ett år sedan och jag hade siffror bara en 6 på inskrivningsprovet :S Men där emot så hade jag full pott på nästan allt andra. Är det risk att jag ryker?

Hehe, vad tråkigt att dom i efterhand sänkte ditt resultat på inskrivningsprovet med två steg biggrin.gif
hampa
Jag ska in Januari 2008 MP/säk

och jag undrar lite om hur det är med Utlandstjänst efter man e klar med lumpen, är de lätt att bli ut tagen eller vad man nu ska säga efter MP/säk, jag hörde någon stanns att MP/säk:arna är en av de beffatningar som har större chans att få göra utlandtjänst om man vill, om de finns någon som skulle kunna förklara lite bättre för mig hur det är, men de är inte min egentliga fråga.

Jag undrar hur det är om man vill göra utlandstjänst efter lumpen men också så vill jag vara Hundförare när jag ligger inne på livgarden, på deras hemsida så står de Som hundförare ska man vara beredd att ta med sig hunden hem och fortsätta träna den efter värnplikten. hur funkar de om man ska in och träna inför utlandet ganska snart efter lumpen?? bör man inte bli hundförare då om man vill göra utlandstjänst??

kan någon vara snäll och förtydliga detta lite för mig smile.gif
Skalman
Jag har ingen aning, egentligen, det enda jag vet är det som sades på infodagen, men som jag har förstått det så tar de inte ut en till hundförare om man inte kan garantera att man tar med sig hunden hem och fortsätter att träna den tills FM pensionerar den på MP och MP/SÄK. Angående utlandstjänst så har det funnits (och finns, tror jag) hundekipage i utlandsstyrkan, går att läsa om här:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...ndf%F6rare&st=0

http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=news&id=32935
Ivan
QUOTE (hampa @ Dec 22 2006, 21:17 ) *

och jag undrar lite om hur det är med Utlandstjänst efter man e klar med lumpen, är de lätt att bli ut tagen eller vad man nu ska säga efter MP/säk, jag hörde någon stanns att MP/säk:arna är en av de beffatningar som har större chans att få göra utlandtjänst om man vill, om de finns någon som skulle kunna förklara lite bättre för mig hur det är, men de är inte min egentliga fråga.

Jag undrar hur det är om man vill göra utlandstjänst efter lumpen men också så vill jag vara Hundförare när jag ligger inne på livgarden, på deras hemsida så står de Som hundförare ska man vara beredd att ta med sig hunden hem och fortsätta träna den efter värnplikten. hur funkar de om man ska in och träna inför utlandet ganska snart efter lumpen?? bör man inte bli hundförare då om man vill göra utlandstjänst??

Ligger inne nu som MP/säk och kan väll säga vad jag har hör om utlandstjänsten är ju att du blir eftertraktad eller "överkvalificerad" som jag hörde det. dels så tillhör du ett säk förband och dels så får du MP utbildning. Du har mycket som är öppet för dig efter din GU som Mp/säk. inte många som heller får en pistolutbildning, nått som du förmodligen får, vilket är ett stort plus om du ska söka dig vidare som kanske närskydd eller liknande.

sen ang. hundgrejjen så säger de väll sig självt. det här är ju vad jag tror men du blir ju krigsplacerad som hundförare av nå slag o då väger de väll tyngre än en utlandstjänst, om du nu inte kan ha hunden med dig ut.

QUOTE (hampa @ Dec 22 2006, 21:17 ) *

Victor
QUOTE (Skalman @ Dec 22 2006, 22:29 ) *
Jag har ingen aning, egentligen, det enda jag vet är det som sades på infodagen, men som jag har förstått det så tar de inte ut en till hundförare om man inte kan garantera att man tar med sig hunden hem och fortsätter att träna den tills FM pensionerar den på MP och MP/SÄK. Angående utlandstjänst så har det funnits (och finns, tror jag) hundekipage i utlandsstyrkan, går att läsa om här:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...ndf%F6rare&st=0

http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=news&id=32935

Man måste inte alls kunna garantera att man kan ta hem hunden. På livskvadron i år frågade de bara vilka som var intresserade av hundförartjänst. De som räckte upp handen fick gå på uttagning. That's it.
Skalman
Jaha, då ställer de olika krav, alltså. För det var det befälen sade till oss, i alla fall. Men era hundförare kommer få möjlighet att ta hem hunden, eller?

Tack för upplysningen!
Victor
QUOTE (Skalman @ Dec 23 2006, 00:53 ) *
Jaha, då ställer de olika krav, alltså. För det var det befälen sade till oss, i alla fall. Men era hundförare kommer få möjlighet att ta hem hunden, eller?

Tack för upplysningen!

Ja, så vitt jag vet får dom den möjligheten.
Sundance kid
GoranS
även solen har sina fläckar saint.gif
Libertines
Ciao! Rycker in Juli 07 som MP/SÄK (om nu inte massa tjänster tas bort och man ryker? Verkar ju så på foumet dry.gif). Men men, till saken, vore inte dumt att lära känna någon/några innan inryck så det skulle vara trevligt att få msn för likasinnade,va. Cheers och fortsatt god jul biggrin.gif
Skalman
QUOTE (Libertines @ Dec 24 2006, 20:34 ) *
Ciao! Rycker in Juli 07 som MP/SÄK (om nu inte massa tjänster tas bort och man ryker? Verkar ju så på foumet dry.gif). Men men, till saken, vore inte dumt att lära känna någon/några innan inryck så det skulle vara trevligt att få msn för likasinnade,va. Cheers och fortsatt god jul biggrin.gif

Det är PB/KB-tjänsterna som det börjar skäras ned på. Om du rycker in i juli så gör du förmodligen det som GB-uttagen MP på Livskvadron.
Victor
QUOTE (Libertines @ Dec 24 2006, 20:34 ) *

Gratulerar! Du har en väldigt rolig tid framför dig, du kommer inte att ångra dig, det kan jag lova!

/V
Libertines
Skalman: OK, det låter ju trevligt för min del (:

Victor: Kul att höra! biggrin.gif
The Trigger
Vet inte men det som för mig känns konstigt är att många pratar om PB (då det inte finns några pb tjänster på MP/SÄK vad jag vet om brow.gif ) tjänster på MP/SÄK och inryck på massa olika månader på året. Om jag inte fått allt om bakfoten så har 2.skv gått in i det nya terminsystemet med inryck i januari. Vet dock inte hur det ligger till för livskv då dessa ligger inne nu. Kanske någon som kan sprida lite ljus över detta.

Rangern.gif
Skalman
QUOTE (The Trigger @ Dec 25 2006, 02:13 ) *
Vet inte men det som för mig känns konstigt är att många pratar om PB (då det inte finns några pb tjänster på MP/SÄK vad jag vet om brow.gif ) tjänster på MP/SÄK och inryck på massa olika månader på året. Om jag inte fått allt om bakfoten så har 2.skv gått in i det nya terminsystemet med inryck i januari. Vet dock inte hur det ligger till för livskv då dessa ligger inne nu. Kanske någon som kan sprida lite ljus över detta.

Rangern.gif

Tjänsten heter PA 705 MP/Säk-plutonbefäl och verkar vara i stort sett samma sak som gamla KB-tjänsten (lika lång, etc...). Om den kommer finnas kvar i framtiden verkar dock mer osäkert, men nu är det så att de som ligger inne som det nu kommer bli gruppchefer för oss som rycker in i januari.

Här finns en befattningsbeskrivning för tjänsten:

http://www.livgardet.mil.se/attachments/pa...p_sak_plutb.pdf
The Trigger
QUOTE (Skalman @ Dec 25 2006, 02:44 ) *
QUOTE (The Trigger @ Dec 25 2006, 02:13 ) *

Rangern.gif

Tjänsten heter PA 705 MP/Säk-plutonbefäl och verkar vara i stort sett samma sak som gamla KB-tjänsten (lika lång, etc...). Om den kommer finnas kvar i framtiden verkar dock mer osäkert, men nu är det så att de som ligger inne som det nu kommer bli gruppchefer för oss som rycker in i januari.

Här finns en befattningsbeskrivning för tjänsten:

http://www.livgardet.mil.se/attachments/pa...p_sak_plutb.pdf

Där ser man smile.gif man lär sig nått nytt varje dag. Du ska rycka in den 15jan eller?
Konstigt att de var tvungna å ändra namnet från KB till PB på en befintlig tjänst.
men det är ju som varnligt med försvarsmakten. Det som är lätt måste göra svårare laugh.gif
Rangern.gif
micke88
QUOTE (Ivan @ Dec 21 2006, 18:51 ) *
QUOTE (micke88 @ Dec 21 2006, 16:21 ) *

den e bättre.

wow nu e de en jävla massa skit som skrivs här utav folk som inte har nån som helst aning om NÅNTING.

kan väll börja lite sakta och säga att vi KB som ligger inne nu inte kommer o mucka som vpl Fänrik, utan som serganter.

HAHA om du inte vet nått ska du inte skriva ;)

min polare körde mp. dem tog själv kontakt med polisen och fick ordningsvaktsutbildningen och nu står han utan för klubbar i örebro och sthlm nå kan ju åka och fråga han ;)

det var för 4 år sen så allt kanske har ändrats men han sa att om jag ville så kunde jag få mailen till de poliser som utbilda hans grupp. men de kanske inte får utbilda mp till ordningsvakter längre. men vet inte om jag kommer in i mp så vi får se :P
Rokare
QUOTE (micke88 @ Dec 25 2006, 21:26 ) *
HAHA om du inte vet nått ska du inte skriva ;)

min polare körde mp. dem tog själv kontakt med polisen och fick ordningsvaktsutbildningen och nu står han utan för klubbar i örebro och sthlm nå kan ju åka och fråga han ;)

det var för 4 år sen så allt kanske har ändrats men han sa att om jag ville så kunde jag få mailen till de poliser som utbilda hans grupp. men de kanske inte får utbilda mp till ordningsvakter längre. men vet inte om jag kommer in i mp så vi får se :P

Nu skall jag inte vara grinig gammal gubbe och klaga på din svenska, vilken du dock bör förbättra. Istället tänker jag vara grinig gammal gubbe och klaga på vad du försöker skriva med din svenska.

Kika lite på de förtydligande som jag tog mig friheten att göra i ditt inlägg ovan. Av detta kan man alltså utlösa följande:

1. De fick inte utbildningen av MP utan av polisen, d.v.s. som alla andra...
2. Du har ingen aning om det du skriver stämmer idag, d.v.s. informationen kan tyckas vara... värdelös?
3. Du tycker att man inte skall skriva något om man inte vet något? No shit! blink.gif

Gör er själva en tjänst nu och tänk till lite i denna tråden va?

GMY
micke88
hehe orkar itne bry mej :P
orkar itne snacka massa skit om vem so mhar rätt lr inte och bryr mej inte om hur jag stavar på ett forum de e inte skolan

sen sa jag inte att de va så att man fick utbilda sej till ordningsvakt utan att han fick de då och de kanske funkar fortfarande. och jag ska ta kontakt me de poliser som utbilda han när jag ska in i lumpen och försöka få den utbilningen de skadar ju inte att försöka ;)
Ivan
QUOTE (micke88 @ Dec 26 2006, 10:10 ) *
hehe orkar itne bry mej :P
orkar itne snacka massa skit om vem so mhar rätt lr inte och bryr mej inte om hur jag stavar på ett forum de e inte skolan

sen sa jag inte att de va så att man fick utbilda sej till ordningsvakt utan att han fick de då och de kanske funkar fortfarande. och jag ska ta kontakt me de poliser som utbilda han när jag ska in i lumpen och försöka få den utbilningen de skadar ju inte att försöka ;)

om du kommer in i lumpen...
Nahkampf
Det var ett jävla tjöt på er fram och tebax om allt annat än Säk.

Alla vi som ska in nu i januari, hur får vi tågbiljetter och sånt? Får vi boka själva eller vad?
Ivan
QUOTE (Nahkampf @ Dec 26 2006, 16:13 ) *

Alla vi som ska in nu i januari, hur får vi tågbiljetter och sånt? Får vi boka själva eller vad?

Hmm sen när bestämmer du vad som ska skrivas i tråden eller inte?

Så du tycker då att dina problem med biljetterna hör hemma bättre under "Säk" ??
The Trigger
QUOTE (Nahkampf @ Dec 26 2006, 16:13 ) *

Du kommer att få hem papper från förbandet där det står vilken dag å sånt du ska rycka in.
Längst ner på det pappret finns det en lapp (biljett) så får du gå ner till SJ å beställa en riktig biljett med hjälp av den lilla pappersbiten. Rangern.gif
Calle_P
QUOTE (micke88 @ Dec 25 2006, 21:26 ) *

I den branschen innebär 4 år MÅNGA förändringar. Den senaste FAPen kom ut september 2006. Och återgien nej, MP kan inte längre skicka sina soldater till OV-utb, tyvärr... Och så länge man inte har en anställning på ett bevakningsföretag, är det ingen idé att ens försöka...

Jag tycker att man ska vara nöjd över att man har fått ta del av en av Sveriges bästa utbildningar?

Simma lugnt!
Nahkampf
Var du rolig nu eller, Ivan? Håll käften istället, din jävla fjant.

@The Trigger, tack.
Ivan
QUOTE (Nahkampf @ Dec 26 2006, 20:30 ) *
Var du rolig nu eller, Ivan? Håll käften istället, din jävla fjant.

@The Trigger, tack.

Näe uppfattade mig inte som rolig men det är ju alltid kul om andra gör det:D

"Håll käften istället, din jävla fjant." Jaha? laugh.gif

Ses i januari...undrar vem som blir en fjant då :P
Kimster
kanske dags att låsa denna tråden snart eller ?
Nahkampf
Ber så mkt om ursäkt, Kimster. Kommer inte upprepas.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.