Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Tompa
QUOTE (tommyli @ Mar 6 2005, 20:25 )
hmm frågan kvarstår fortfarande... hur vet man vilken skvadron man ska in på?? jag antar att alla MP/Säk gör GSU i Kungsängen, frågan är bara om vi är uppdelade i skvadroner redan nue eller om vi delas upp under GSU:n

Hoppas de inneliggande MP/Säk har det trevligt i Norge (de som är där)... salute.gif

Det står väl i inkallelseordern vilken skvadron du ska in på, och den borde du väl få nån gång i april/maj tror jag.

Om man däremot är KB-uttagen så gör man gemensam GSU och delas upp efter den är klar.

//Tompa Rangern.gif
[MPJ]Sgt.Ratchak
Säkbat övar
Ngn som var med på övningen och kan/får berätta lite??
tommyli
QUOTE ([MPJ)
Sgt.Ratchak,Mar 11 2005, 21:25 ] Säkbat övar

är detta den bataljon som MP/säk, FBJ och marinens säkförband ingår i?
[MPJ]Sgt.Ratchak
QUOTE (tommyli @ Mar 11 2005, 23:22 )
QUOTE ([MPJ)

jupp 2.skv Dragbat var med, tittar du på bilderna så får du se Sveriges finaste Skvadronsmärke ;)
Cosmo
QUOTE ([MPJ)

FBJ ingår inte i säkbat, däremot så finns det ett försök där man utbildar en pluton med säksoldater till säkbat på FbjS
pickensthlm
QUOTE (Cosmo @ Mar 12 2005, 07:36 )
QUOTE ([MPJ)

FBJ ingår inte i säkbat, däremot så finns det ett försök där man utbildar en pluton med säksoldater till säkbat på FbjS

stämmer som como säger. Detta år utbildas en MARKSÄK-pluton på FbjS samtidigt som dom utbildar en vanlig flygbasjägarpluton. I framtiden kommer MARKSÄK utbildas på Livgardet och flygbasjägarna på f17.
tommyli
nu kommer då en idiotförklarande följdfråga angående 2. Skvadron på LG. Är det en lika fysisk krävande tjänst som FBJ?
Vet att min fråga inte håller högsta klass men med tanke på att de har likvärdiga uppgifter (vad jag vet) så borde utbildningen vara likvärdig, på vissa områden?
Tompa
QUOTE (tommyli @ Mar 12 2005, 16:23 )
nu kommer då en idiotförklarande följdfråga angående 2. Skvadron på LG. Är det en lika fysisk krävande tjänst som FBJ?
Vet att min fråga inte håller högsta klass men med tanke på att de har likvärdiga uppgifter (vad jag vet) så borde utbildningen vara likvärdig, på vissa områden?

Man ska inte jämföra hårdhet men enligt MIN HÖGST PERSONLIGA ÅSIKT så är väl FBJ snäppet vassare efter vad jag har förstått när man pratat med inneliggande och muckade Flygbasjägare, de har ju bl.a sitt "förtest" och sånt.

Men MP/SÄK är nog en utmaning som räcker åt de flesta, dessutom finns det ju så otroligt många befattningar inom MP/SÄK (Allt från Prickskyttar till Stabsassistenter) så alla som tjänstgör där borde kunna få en tjänst som passar deras fysiska och mentala förmåga.

Men som sagt så länge ingen tjänstgjort vid båda förbanden så är och förblir det mesta spekulationer och "personliga åsikter" vissel.gif

// Bara mina 5 ören i debatten
ek1und
Tjena!
längtar som sjutton till augusti! mp/säk på livgardet....
mailade dessutom och frågade och dom sa att jag skulle vara MP/SÄK på 2skvadron och inte MP på livskvadronen... ser att det är många som inte vethur det ligger till....
Ett tips är att maila och höra eller ringa.. men jag tror att om det står MP/SÄK så äredet man ska göra och inte MP till häst.
På min mönstring så frågade dom i alla fall om jagville göra till häst eller inte och jag valde då bort det. Så allt borde ju vara klart redan på mönstringen..

Nån mer som rycker in i augusti?

Hare bra!
//Eklund 8.gif
Tassen
Mönstrade den 4 Feb och vart tilldelad PA705 MP/Säk PB, Sep 06. Är det ungefär samma sak som GB fast med grundutbildningen 3 månader tidigare? Och vad kommer man få göra som PB ? forfarande inte fått svar om jag blivit accepterad... men man kan ju alltid hoppas camo.gif
tommyli
QUOTE (Tassen @ Apr 8 2005, 20:17 )
Mönstrade den 4 Feb och vart tilldelad PA705 MP/Säk PB, Sep 06. Är det ungefär samma sak som GB fast med grundutbildningen 3 månader tidigare? Och vad kommer man få göra som PB ? forfarande inte fått svar om jag blivit accepterad... men man kan ju alltid hoppas camo.gif

Vad är det för tjänst??? en ny eller? det finns väl bara GB och KB inom MP
Krook
De flesta tjänster kommer att vara "nya" iom att det nya utbsystemet börjar användas 2006.
7:an i PA705 visar på att Tassen kommer att utbildas mot nivå 7, dvs Sergeant.

/Krook
Tassen
QUOTE (Krook @ Apr 8 2005, 21:29 )
De flesta tjänster kommer att vara "nya" iom att det nya utbsystemet börjar användas 2006.

Ok, låter ju inte helt tokigt... eller, kanske det gör? biggrin.gif
vad är det för saker man kommer få göra som MP/Säk, har läst så mkt som möjligt... men förstår inte riktigt fortfarande... och forumen får mig bara att känna mig dummare... med tanke på alla skutt i vad Mp/säk är... mpj hit mp/säk dit.. aja, nån som har nått att säga mig för att göra min lilla skalle lite större? biggrin.gif laugh.gif
Livdragonen
QUOTE (Tassen @ Apr 8 2005, 22:09 )

vad är det för saker man kommer få göra som MP/Säk, har läst så mkt som möjligt... men förstår inte riktigt fortfarande... och forumen får mig bara att känna mig dummare... med tanke på alla skutt i vad Mp/säk är... mpj hit mp/säk dit.. aja, nån som har nått att säga mig för att göra min lilla skalle lite större? biggrin.gif laugh.gif

MP/Säk är MilitärPoliser i säkerhetstjänst. Dom utbildas på 2. Skvadron på Livgardet i Kungsängen.
2 skvadron brukar ibland benämnas som "Sigtuna Skvadron" detta hänger ihop med att det var där livdragonerna som tjänstgjorde på 2 skvadr5on skulle samlas vid ett eventuellt skymningsfall mot riket förr i tiden.

MP/säk är relativt nyuppsatt och ingår i Försvarsmaktens nya Säkbat mer går
att läsa på www.mil.se.
När du rycker in genomför du GSU det som många tycker är den hårdaste tiden under värnplikten.
Som MilitärPolis får du en omfattande juridisk utbildning. Juridik utbildningen går i ett rasande tempo och du måste vara väldigt motiverad och ansvarsfull redan från början om du ska ha någon chans att klara det.

På MP/säk finns olika befattningar beroende på vilken pluton du kommer att tillhöra. Allt ifrån hundförare till Prickskytt till stabsassistent.

För att reda ut det en gång för alla. MPJ (MilitärPolisJägarna)
är nerlagda från 1/1 2000 dom som utbildas på 2 skvadron är alltså inga "jägare" eller "MilitärPolisjägare" dom är MilitärPoliser i säkerhetstjänst (MP/säk).
Mer om tjänsten går att läsa på www.livgardet.mil.se

Lycka till & tro på dig själv!
Tassen
QUOTE (Livdragonen @ Apr 10 2005, 06:35 )
QUOTE (Tassen @ Apr 8 2005, 22:09 )

MP/Säk är MilitärPoliser i säkerhetstjänst. Dom utbildas på 2. Skvadron på Livgardet i Kungsängen.
2 skvadron brukar ibland benämnas som "Sigtuna Skvadron" detta hänger ihop med att det var där livdragonerna som tjänstgjorde på 2 skvadr5on skulle samlas vid ett eventuellt skymningsfall mot riket förr i tiden.

MP/säk är relativt nyuppsatt och ingår i Försvarsmaktens nya Säkbat mer går
att läsa på www.mil.se.
När du rycker in genomför du GSU det som många tycker är den hårdaste tiden under värnplikten.
Som MilitärPolis får du en omfattande juridisk utbildning. Juridik utbildningen går i ett rasande tempo och du måste vara väldigt motiverad och ansvarsfull redan från början om du ska ha någon chans att klara det.

På MP/säk finns olika befattningar beroende på vilken pluton du kommer att tillhöra. Allt ifrån hundförare till Prickskytt till stabsassistent.

är nerlagda från 1/1 2000 dom som utbildas på 2 skvadron är alltså inga "jägare" eller "MilitärPolisjägare" dom är MilitärPoliser i säkerhetstjänst (MP/säk).

Lycka till & tro på dig själv!

ohmy.gif det där kallar jag bra info biggrin.gif
tackar biggrin.gif
MP/Säk0405
QUOTE ([MPJ)

Yes, jag var med på den övningen... dock så var det där en övning för människorna lite högra upp dvs stabsövning med många höga befäl i stabar hit och dit... för oss ute på fältet var det kan man säga normala övningsveckor, hade inte så mkt koppling till den "riktiga" övningen....
MP/Säk0405

Ja det stämmer, detta ändrades för vi skulle passa in i nya säkerhetsbataljonen. Dock så har vi väldigt likartad utbildning som MPJ och utövar till stor del samma uppgifter!
Rogge
det verkar ju inte vara så större skillnad på intagningskraven mellan mp- säk coh vanlig mp. Eller hur ligger det till egentilgen

är det någon som vet vad intagnings kraven vid mönstring är för mp- säk?
Fredin
QUOTE (Ahlström @ Apr 10 2005, 17:15 )

Genomförde som MPJ 03-04 och jag envisas med att kalla oss MPJ pga att det låter bättre plus att våra befäl envisades med att vi var MILITÄRPOLISJÄGARE. Officiellt MP-säk, inofficiellt MPJ! klart och slut!
Livdragonen
QUOTE (Fredin @ Apr 21 2005, 23:45 )
QUOTE (Ahlström @ Apr 10 2005, 17:15 )

Genomförde som MPJ 03-04 och jag envisas med att kalla oss MPJ pga att det låter bättre plus att våra befäl envisades med att vi var MILITÄRPOLISJÄGARE. Officiellt MP-säk, inofficiellt MPJ! klart och slut!

Jag vet, och så kommer det nog förmodligen alltid att vara...Jag håller fullständigt med att mp/säk tjänsten är en jägartjänst helt klart....och innanför grindarna på Livgardet kommer det alltid att heta MPJ!

så är det. 8.gif
simon
QUOTE (Krook @ Apr 8 2005, 22:29 )

/Krook

Fråga till dig krook, eller annan som kan tänkas ha koll;

Kommer nivå 7, dvs. sergeant, vara den "högst rankade" värnpliktsbefattningen?
Försvinner nivå 6 helt?

smile.gif

simon
Krook
QUOTE (simon @ Apr 23 2005, 11:51 )
QUOTE (Krook @ Apr 8 2005, 22:29 )

/Krook

Fråga till dig krook, eller annan som kan tänkas ha koll;

Kommer nivå 7, dvs. sergeant, vara den "högst rankade" värnpliktsbefattningen?
Försvinner nivå 6 helt?

smile.gif

simon

Detta är min bedömning:
Nja. Dvs. huvuddelen av alla värnpliktiga (undantag kommer säkert att finnas) kommer att utbildas i 11 månader och det kommer med all sannolikhet inte att räcka för nivå 6. Efter en tredje termin så kanske några speciellt utbildade når nivå 6.
Men generellt så utbildas KB till nivå 6 för att tjänstgöra som Pluton- och Troppchefer i Krigsorganisationen. Krigsförbanden är dock nästan helt avvecklade och befattningar trycks upp i nivå (YO/Fk som grpch tex.) varvid behovet av värnpliktiga att nå nivå 6 avtar. Så jag tror att du har rätt i att nivå 7 kommer att vara den högst rankade värnpliktsnivån vid muck.

Dock kommer det säkert finnas folk med specialkompetens som för att stå sig internationellt får Fänrik/Löjtnants grad.

Slut min bedömning.

/Krook
Fredin
MPJ är en mycket fin och bra tjänst. Det går inte en dag utan att jag längtar tillbaka till de gröna skogarna kring livgardet och kungsängen. Den tuffa GSU.n. Den fina kompisandan. Den gedigna MP utb. De fantatiskt lärorika och utvecklande skarpa MP tjänsterna vi gjorde. Ni kommer hamna i ett prioriterat och spännande förband med mycket MP tjänst, spaning och O-plats lära. Samt en hel del skjuta. Lycka till och håll uppe kvaliteten som en MPJ soldat har.

Rangern.gif
[MPJ]Sgt.Ratchak
Artikel om säkbat på LG.mil
Östlund var klockren att ha med att göra.
MP/Säk0405
QUOTE ([MPJ)
Sgt.Ratchak,Apr 30 2005, 11:50 ] Artikel om säkbat på LG.mil
Östlund var klockren att ha med att göra.

Svar ja! Har själv även brottat ned honom under ett figurantmoment ;)
C-O.M
Ni som ligger inne som KBs nu, hur kommer det se ut med sjukvården inom Dragbat för oss GBs som rycker in? Finns det några sjukvårdsbefattningar.
Olof
ek1und
malmberg! är du mp till häst eller mp/säk??
C-O.M
Gnägg.

Som jag fattat är befattningen MP/säk. Du blir antingen MP eller Säkerhetsman.
MP är på häst. Säkerhetsmännnen på 2.skv fd MPJ. Säkerhetsmännen har MP behörighet men mindre MP-praktik.
Olof
ek1und
okej, men vad står det på din kallelse då? där står det mp till häst eller mp/säk
C-O.M
Jag är "gnägg", häst således.
Olof
ek1und
okej,, då får vi inte plågas tillsammans då! =/
intresserad av hästar lr?
C-O.M
Haha, inte ett dugg.
Sökte MP för jag var intresserad av batongjuridik en gång i tiden.
Men nu funderar jag på att lära mig lite innan inryck, hästar är läskiga och i ju bättre tid man lär sig handskas med dem destu bättre. Har två kompisar som tävlar på riktigt hög nivå med egna hästar, och ska således tillfråga dem om de kan lära mig rida lite, med nöjet att se mig trilla av som betalning biggrin.gif. Den ene fick dessutom rida hem en bra bit på mina axlar efter en för blöt utekväll, så att jag får låna hennes häst för transport är inte mer än fair.
Olof
Krook
@Olof
Hälsa AMOS!
Han är en av hästarna. Stor som ett modernt lok och vit. Jag var livrädd när jag red honom. Han tuggade på min overall, drägglade på mina kängor och vägrade gå dit jag ville. Sedan bet han min polare i magen så att han var svullen i två månader.
Tips: Välj en annan häst.

/Krook
ek1und
haha, okej.. jo det låter ju lite rättvist att hon skall lära dej rida =).... hehe

inte intresserad av mp/säk då?
tommyli
http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=28025

nått man kommer att få köra om ett år då kanske =)=)
björk
"Det är soldater på 2.skvadron som har genomfört truppförsöken."

ARGH! Tänk om man varit inne redan nu, brummat omkring i en sån... wub.gif
MP/Säk0405
QUOTE (björk @ May 13 2005, 16:09 )

Våra truckers som kör detta magnifika fordon just nu... hehe tror inte ni på 2a skvadron får tillfälle att köra denna nästa år ;)

Fick endast känna på den tunga KSPn och tafsa lite innuti men den är bra go den där Galten!
tommyli
QUOTE (Ahlström @ May 15 2005, 11:41 )
QUOTE (björk @ May 13 2005, 16:09 )

Våra truckers som kör detta magnifika fordon just nu... hehe tror inte ni på 2a skvadron får tillfälle att köra denna nästa år ;)

Fick endast känna på den tunga KSPn och tafsa lite innuti men den är bra go den där Galten!

kommer livskvadron använda den??

en fråga om livskvadron:
Delas man in i plutonerna efter längd??
MP/Säk0405
Det är mkt möjligt med tanke på att de använder sisuvagnarna nu! När vet jag inte men inte till kommande utbildningsår skulle jag tro iaf! smile.gif
Fu Gunnarsson
En liten nyfiken fråga; finns det eller har det funnits, på senare tid, några tjejer på KBS (el. motsvarande, det var ett tag sedan jag gjorde min miltärtj. på 2:a).

Jag har nämligen en flickvän som har tänkt söka till en sådan tjänst men kunde vara lite kul att höra hur det har funkat för andra tjejer (utmaningar, möjligheter etc).

//Janne
[MPJ]Sgt.Ratchak
När jag låg inne 01-02 var det en kvinnlig KB på och den nya KB skolan som ryckte in innan jag hunnit mucka hade 3 tjejer har jag för mig, men en tjej fick inte fortsätta efter hon fulat ut sig.
[MPJ]Sgt.Ratchak
Har precis kommit hem från att ha avrustat mina MP02 grejor, man blev ju inte precis mindre sur på att man inte fick åka till Afgaland angry.gif

Hursomhelst, hittade en adress till ett MP-forum i kasern 214 MP forumet
ek1und
läste på http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=28212 att de som muckade och ville kunde stanna kvar och genomföra en 2 veckor lång väktarutbildning,, får alla den chansen? eller är det enbart vanliga MP som får genomföra utbildningen? Är det någon som vet om den är gratis eller om den kostar extra?

tacksam för svar!

|MP|
Solon
QUOTE (ek1und @ May 29 2005, 21:52 )
läste på http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=28212 att de som muckade och ville kunde stanna kvar och genomföra en 2 veckor lång väktarutbildning,, får alla den chansen? eller är det enbart vanliga MP som får genomföra utbildningen? Är det någon som vet om den är gratis eller om den kostar extra?

tacksam för svar!

|MP|

Om jag inte är helt ute och cycklar så gällde den alla på LivSkv och 2.Skv var obligatorisk och en vecka lång, inte två.
[MPJ]Sgt.Ratchak
Hade varit väldigt trevligt om man fått det när man låg inne men vi var tvungna att betala den själva.
MP/Säk0405
QUOTE (Solon @ May 29 2005, 21:10 )
QUOTE (ek1und @ May 29 2005, 21:52 )

tacksam för svar!

|MP|

Om jag inte är helt ute och cycklar så gällde den alla på LivSkv och 2.Skv var obligatorisk och en vecka lång, inte två.

Stämmer mkt bra! 1 vecka obligatorisk väktarutb var det, jag tyckte bara det var positivt att få den! Egentligen skulle vi fått ordningsvaktsutb men det bkev inte av!

angående tjejjer på KBS så hade vi en KB-tjej som fullföljde 04-05 vet inte hur många det var som ryckte in, men iaf minst en till! Detta år har jag sett iaf minst 2 tjejjer på KBS som de nu har ändrat lite i jämförelse med hur struktureringen såg ut innan!
Livdragonen
QUOTE (tommyli @ May 15 2005, 15:03 )
en fråga om livskvadron:
Delas man in i plutonerna efter längd??

Nej det gör man inte...du tänker på att det skulle spela roll för den Beridna Högvakten lr?
Men huruvida vilken pluton du kommer på bli det antingen majs eller bajs...jag har precis mucket och jag vet vilka som kommer härska på respektive pluton nästa år....håll i hatten vid inryck!
ek1und
okej tackar föör svaret, vad är skillnaden på väktarutb och ordningsvaktutb???
Kimster
Väktarutbildning bedrivs vanligen av Väktarskolan motsv. eller annan behörig organisation/skola.

Ordningsvaktsutbildning bedrivs av polisen.

Finns info på nätet.
ek1und
okej, då vet jag =) men är innehållet ungefär likadant?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.