QUOTE (Tassen @ Apr 8 2005, 22:09 )
QUOTE (Krook @ Apr 8 2005, 21:29 )
De flesta tjänster kommer att vara "nya" iom att det nya utbsystemet börjar användas 2006.
7:an i PA705 visar på att Tassen kommer att utbildas mot nivå 7, dvs Sergeant.
Ok, låter ju inte helt tokigt... eller, kanske det gör?

vad är det för saker man kommer få göra som MP/Säk, har läst så mkt som möjligt... men förstår inte riktigt fortfarande... och forumen får mig bara att känna mig dummare... med tanke på alla skutt i vad Mp/säk är... mpj hit mp/säk dit.. aja, nån som har nått att säga mig för att göra min lilla skalle lite större?
MP/Säk är MilitärPoliser i säkerhetstjänst. Dom utbildas på 2. Skvadron på Livgardet i Kungsängen.
2 skvadron brukar ibland benämnas som "Sigtuna Skvadron" detta hänger ihop med att det var där livdragonerna som tjänstgjorde på 2 skvadr5on skulle samlas vid ett eventuellt skymningsfall mot riket förr i tiden.
MP/säk är relativt nyuppsatt och ingår i Försvarsmaktens nya Säkbat mer går
att läsa på www.mil.se.
När du rycker in genomför du GSU det som många tycker är den hårdaste tiden under värnplikten.
Som MilitärPolis får du en omfattande juridisk utbildning. Juridik utbildningen går i ett rasande tempo och du måste vara väldigt motiverad och ansvarsfull redan från början om du ska ha någon chans att klara det.
På MP/säk finns olika befattningar beroende på vilken pluton du kommer att tillhöra. Allt ifrån hundförare till Prickskytt till stabsassistent.
För att reda ut det en gång för alla. MPJ (MilitärPolisJägarna)
är nerlagda från 1/1 2000 dom som utbildas på 2 skvadron är alltså inga "jägare" eller "MilitärPolisjägare" dom är MilitärPoliser i säkerhetstjänst (MP/säk).
Mer om tjänsten går att läsa på www.livgardet.mil.se
Lycka till & tro på dig själv!