Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
Katjing
QUOTE (TheKL @ Nov 21 2006, 17:25 ) *
QUOTE (gb_man @ Nov 21 2006, 17:22 ) *

QUOTE (Katjing @ Nov 20 2006, 15:48 ) *

QUOTE (gb_man @ Nov 20 2006, 14:16 ) *

"Beslut om inskrivning

Beslut
Pliktverket skriver in dig för värnplikt.

Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl.
Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. "

Jippi! smile.gif

Betyder det att du hamnar på livskv?

Ingen aning.. Det är det ända som står... Får väl ringa o kolla...
Var osäker att jag skulle få något i huvudtaget...

QUOTE (JB7 @ Nov 21 2006, 16:55 ) *
tjenenixen!

jag fick ett brev från pliktverket igår B) :
"Pliktverket skriver in dig för värnplikt.

Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl. Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. Utbildningstiden är 327 dagar."

Jag har förstått att det skiljer sig lite från mellan om man rycker in i januari eller juli. Kan någon förklara för mig vad skillnaden är, har inte så stor lust att läsa igenom 47 sidor... blink.gif

Om det är en stor skillnad finns det möjlighet att byta. När jag mönstra sa de bara att jag kunde välja mellan januari 2008 och juli 2007 och inget om att det skulle vara någon skillnad så jag valde juli eftersom det passade bäst för mig.

Puss och kram blush.gif

Undrar precis samma sak.. Valde också Juli eftersom det passade mycket bättre...

Ni kommer väl rycka in på Livskvadronen? Alltså de "vanliga" MP som får lära sig att rida och lite sånt .. eller har jag helt fel?

Du har nog ganska rätt. "Upprätthålla ordning och säkerhet inom försvaret" är väl den primära uppgiften, sen ingår naturligtvis den omtalade ridutbildningen.
JB7
om de som rycker in i juli är vanliga MP vad är de som rycker in i januari då??
ML88
QUOTE (JB7 @ Nov 21 2006, 20:41 ) *
om de som rycker in i juli är vanliga MP vad är de som rycker in i januari då??

De är MP-säk. Står lite om det på www.livgardet.mil.se tryck sedan på 2.skv.
Skalman
I juli rycker "vanliga" MP vid Livskvadron in, och i januari rycker MP/SÄK vid 2 skvadron och 2008 rycker tydligen en ny tredje utbildning in i januari också. Om ni vill veta något mer om skillnaderna mellan Liv- och 2 skvadrons uppgifter rekommenderar jag att ni läser igenom tråden, så att det inte blir så att gamla, redan besvarade frågor tas om och om igen och tråden blir onödigt mycket längre än vad den redan är.
Calle_P
QUOTE (Katjing @ Nov 21 2006, 13:50 ) *
På frågan om man får i stort sett samma utbildning som på 2.skv svarade han "det är så jag har uppfattat det".

Då har han uppfattat det fel. Du skulle ha pratat med ansvarig inskrivningsförrättare för just LG, han har rätt bra koll. Det är högst otroligt att det nya MP får samma utbildning som 2.skv. I grund och botten får väl alla MP ungefär samma, när det gäller juridiken exempelvis, men där splittras det. Nya MP kommer helt enkelt bli en slags "insatsstyrka". Civila vaktbolag kommer att sköta den simpla och traditionella bevakningen, men de värnpliktiga har mycket bättre utbildning samt har mer resurser, så skulle något hända, är det MP som får ordna upp det.

Anledningen till att bevakningssoldater ska bort är att det inte är en tillräckligt givande utbildning.
Katjing
QUOTE (Calle_P @ Nov 22 2006, 00:52 ) *
Då har han uppfattat det fel. Du skulle ha pratat med ansvarig inskrivningsförrättare för just LG, han har rätt bra koll. Det är högst otroligt att det nya MP får samma utbildning som 2.skv. I grund och botten får väl alla MP ungefär samma, när det gäller juridiken exempelvis, men där splittras det. Nya MP kommer helt enkelt bli en slags "insatsstyrka". Civila vaktbolag kommer att sköta den simpla och traditionella bevakningen, men de värnpliktiga har mycket bättre utbildning samt har mer resurser, så skulle något hända, är det MP som får ordna upp det.

Anledningen till att bevakningssoldater ska bort är att det inte är en tillräckligt givande utbildning.

Så då blir jag lika tuff och hård som hela nationella insatsstyrkan tillsammans?! 8.gif banan_rock.gif

Skämt åsido: Det låter rätt kul, men är det ändå inte ungefär de uppgifterna 2.skvadron har? Fast inte under fredstid? Man kanske får mindre fältutbildning och mer "insatsutbildning" på det nya?

Hur får jag förresten tag på ansvarig inskrivningsförrättare för LG?

Edit: Tror ni man får åka helikopter? =)
Katjing
"Tack för ditt mail med frågor om MP. Du är inskriven såsom PA 805 MP/Vakt/Eskort grupp. Dina uppgifter innehåller bevakning av objekt, patrullering, insatser(strid) och eskort tjänst( matriel och personskydd). Du kommer inte att vara i skogen lika mycket som MP på 2.Skv."

Helt plötsligt verkar det inte lika charmigt :P
Freddan_w
Asså ja har hört att de e en ny utbildning där man ska utblinda en insatsstyrka vet itne sy mycket mer än så men de ska iaf in i juli 07
ja ska iaf ringa pliktvärket och livgardet för att få svar på alla frågor eftersom de inte e någon som värkligen e säker på va de sejer:D
Ivan
QUOTE (Katjing @ Nov 22 2006, 15:16 ) *
QUOTE (Calle_P @ Nov 22 2006, 00:52 ) *

Så då blir jag lika tuff och hård som hela nationella insatsstyrkan tillsammans?! 8.gif banan_rock.gif

Skämt åsido: Det låter rätt kul, men är det ändå inte ungefär de uppgifterna 2.skvadron har? Fast inte under fredstid? Man kanske får mindre fältutbildning och mer "insatsutbildning" på det nya?

2 Skv MP/Säk har verkligen inte de uppgifter som du tror dom har...2 skv är långt ifrån bevakning o sånt...
ML88
QUOTE (Katjing @ Nov 22 2006, 16:33 ) *
"Tack för ditt mail med frågor om MP. Du är inskriven såsom PA 805 MP/Vakt/Eskort grupp. Dina uppgifter innehåller bevakning av objekt, patrullering, insatser(strid) och eskort tjänst( matriel och personskydd). Du kommer inte att vara i skogen lika mycket som MP på 2.Skv."

Hmm, det där lät lite mycket som bevakningssoldat i mina öron. Jag skickade iväg ett mail förut om vart jag var placerad men har inte fått något svar ännu. Men verkar som man får ut mest av att ringa så det kanske det får bli imorrn.
Freddan_w
okej ja vet att allt de skriver på LG å lumpen.nu e för att de vill få så många intresserade som möjligt^^ men här e iaf en länk som ja tyckte va ganska bra http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=1186
Calle_P

Det värsta är att många tror på allvar att när de hör ordet "insatsstyrka" så kopplar de direkt till Polisens NI och tror de blir någon slags "SWAT"...

Om du fortfarande vill få tag på ansvarige för LG, ring Pliktverket och fråga efter den personen. Jag får dessvärre inte tala om namnet pga. forumets regler. Men alla telefonister där vet.

QUOTE (Freddan_w @ Nov 22 2006, 17:23 ) *
Asså ja har hört att de e en ny utbildning där man ska utblinda en insatsstyrka vet itne sy mycket mer än så men de ska iaf in i juli 07
ja ska iaf ringa pliktvärket och livgardet för att få svar på alla frågor eftersom de inte e någon som värkligen e säker på va de sejer:D

blink.gif
Katjing
QUOTE (Ivan @ Nov 22 2006, 17:27 ) *
2 Skv MP/Säk har verkligen inte de uppgifter som du tror dom har...2 skv är långt ifrån bevakning o sånt...

http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=1180 Det där är de uppgifter jag tror att 2.skv har, och ja, det är långt ifrån bevakning.
Patrik Ps

Då din kommande utbildning verkar vara helt ny så tror jag att du får finna dig vid att leva lite i ett informativtmörker. Info om tjänsten kommer säkert att komma, det är ju fortfarande lång tid kvar till inryck. smile.gif Med tanke på vad som håller på avecklas samt 2 skv uppgifter så finner jag det föga troligt att den nya utbildningens uppgifter kommer påminna om 2 skvadrons.

QUOTE (Calle_P @ Nov 22 2006, 17:52 ) *
Det värsta är att många tror på allvar att när de hör ordet "insatsstyrka" så kopplar de direkt till Polisens NI och tror de blir någon slags "SWAT"...

SWAT? tveka.gif :P

QUOTE (Katjing @ Nov 22 2006, 18:16 ) *
http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=1180 Det där är de uppgifter jag tror att 2.skv har, och ja, det är långt ifrån bevakning.

Japp men den länken är rätt gammal, 2 skv verkar ständigt genomgå förändringar och uppdateringar. Gårdagens uppgifter för 2 skv och de uppgifter som 2 skv och Ivan tränar för idag kan skilja sig åt. Om informationen på besöksdagen var korekt så pysslar 2 skv med lite mer än att jaga sabotörer i skogen.
Katjing
QUOTE (Patrik Ps @ Nov 22 2006, 19:25 ) *
Japp men den länken är rätt gammal, 2 skv verkar ständigt genomgå förändringar och uppdateringar. Gårdagens uppgifter för 2 skv och de uppgifter som 2 skv och Ivan tränar för idag kan skilja sig åt. Om informationen på besöksdagen var korekt så pysslar 2 skv med lite mer än att jaga sabotörer i skogen.

Inget förband är väl helt inriktat på en enda uppgift, och jaga sabotörer är väl fortfarande en av deras uppgifter? Att deras uppgifter sen förändras/utvecklas hela tiden är väl ingenting annat än naturligt.

Att jag så desperat försöker få information om utbildningen beror på att man inom 3 veckor från det att man har fått beslut om inskrivning har möjlighet att få sitt fall omprövat (läs: jag kan kanske byta till 2.skv som jag tror skulle passa mig bättre).
Lindén
QUOTE (Katjing @ Nov 22 2006, 16:33 ) *

Var i kontakt med en av de personer som kommer utbilda folket i MP/Vakt/Eskort grupp, för ett par veckor sedan. Precis som många redan nämnt i tråden är utbildningen under uppbyggnad så hur/var/när/vad som kommer att gå tillväga är inte klart! Det som dock förvånade mig mest var diskussionen kring en eventuell extramönstring... Men som sagt, inget är bestämt eller klart i dagsläget.

54 dagar kvar till inryck dribble.gif
Calle_P
Fråga som riktar sig till väl insatta personer som tex de som redan genomfört GU som MP:

Låt säga att man är inskriven som MP, men har sökt exempelvis FJS, kommer med och klarar hela utbildningen. Ändå har man kvar ett visst intresse för MP. Kan man då efteråt söka någon slags MP utbildning för befäl eller liknande? Har sett ett reportage någonstans på mil.se, där befäl från andra GU-förband, har utbildat sig till MP och fått utbildningstecknet.
Patrik Ps
QUOTE (Katjing @ Nov 22 2006, 22:08 ) *
Att jag så desperat försöker få information om utbildningen beror på att man inom 3 veckor från det att man har fått beslut om inskrivning har möjlighet att få sitt fall omprövat (läs: jag kan kanske byta till 2.skv som jag tror skulle passa mig bättre).

Låter gott! Hoppas att du blir nöjd i slutändan! salute.gif

QUOTE (Lindén @ Nov 22 2006, 22:32 ) *
54 dagar kvar till inryck dribble.gif

Äsh, vad är en dag på livgardet? Trist, grå, meningslös och alldeles...alldeles underbar!
Aja nu får jag hejda mig själv, låter ju som en übercivil MÖP. Visserligen ser jag fram mot inryck men det är med en skräckblandad förtjusning. Man vet ju inte riktigt vad som väntar bakom grindarna... ohmy.gif
ML88
Dom vägrar att svara på mitt mail verkar det som smile.gif
Någon annan som skickat mail till pliktverket i Karlstad på senare?
För om inte jag minns helt fel så skulle de avveckla det eller något i den stilen. Men är inte helt säker blink.gif
micke88
NU vet jag varför PV och LG ger så dåliga svar och de e så luddigt :P
För att de e så JÄVLA dyrt å ringa så de kan tjäna pengar banan_rock.gif

8.gif worthy.gif fun_icon_nana.gif
Skoog
QUOTE (ML88 @ Nov 23 2006, 17:12 ) *
Dom vägrar att svara på mitt mail verkar det som smile.gif
Någon annan som skickat mail till pliktverket i Karlstad på senare?
För om inte jag minns helt fel så skulle de avveckla det eller något i den stilen. Men är inte helt säker blink.gif

Regionkontoret i Karlstad är nedlagt sedan 2006-10-31, men Pliktverkets centrala ledning finns kvar i Karlstad, så det beror ju på vilken del du mailade till.
ML88
QUOTE (Skoog @ Nov 24 2006, 12:24 ) *
Regionkontoret i Karlstad är nedlagt sedan 2006-10-31, men Pliktverkets centrala ledning finns kvar i Karlstad, så det beror ju på vilken del du mailade till.

Jag skickade genom lumpen.nu och fick faktiskt svar förut idag. Jag hamnade på 2.skv. så jag är jätte nöjd. Var ju det jag hade siktat på från början. smile.gif
micke88
hade en polare som kördepå andra svadron och han va mp till häst :P de var iof 4 år sen så de kan ha ändrat sig :P
ML88
QUOTE (micke88 @ Nov 24 2006, 17:51 ) *
hade en polare som kördepå andra svadron och han va mp till häst :P de var iof 4 år sen så de kan ha ändrat sig :P

Okej, efter att ha läst c.a. 30 sidor MP/säk trådar här på forum.soldf.com så känns det ganska säkert att det inte blir tjänst till häst för de som rycker in på 2.skv. 2008. Men det kan ju va som du sagt, att det var några år sen det var så smile.gif Den som lever får se helt enkelt.
Ivan
QUOTE (ML88 @ Nov 24 2006, 17:57 ) *
QUOTE (micke88 @ Nov 24 2006, 17:51 ) *

Okej, efter att ha läst c.a. 30 sidor MP/säk trådar här på forum.soldf.com så känns det ganska säkert att det inte blir tjänst till häst för de som rycker in på 2.skv. 2008. Men det kan ju va som du sagt, att det var några år sen det var så smile.gif Den som lever får se helt enkelt.

2 skv håller inte på med hästar och sådant. är inte säker men skulle nog gissa att de inte för 4 år sen heller höll på me sånt.
hästar hör till 4 skv.
micke88
asså han vet nog själv vikken svadron och om de var häst :P nu e de iaf 2 skv som kör gamla mpj
Katjing
Jag har nu skrivit ett relativt utförligt email direkt till LG där jag frågar lite mer precist om den nya utbildningens inriktning, ungefärliga proportioner osv. Samt huruvida det är någon sanning i ryktet om extramönstring. Svaret jag fick var:

"Hej
den nya utb kommer att inrikta sig mot bevakning/insats/ strid

Nej.vi har endast en information till dom vpl"

Det var precis ett så intetsägande svar jag fruktat. Även om han inte vet kan väl killen använda versaler och skiljetecken?

Edit: för att undvika missförstånd
Victor
QUOTE (Ivan @ Nov 24 2006, 20:14 ) *
hästar hör till 4 skv.

Fel, livskvadron rider också beriden högvakt.
Patrik Ps
http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=34856

"I februari börjar Försvarsmakten använda ett nytt vapen. Livgardet tippas bli ett av de första förbanden att bruka Ak 5C - tack vare utbildningen av utlandsstyrkan."

Tror ni det finns någon chans att 2 skv får taffsa på AK5C? saint.gif
Jag skulle personligen inte tro att endast US får använda vapnet. Man stoppar nog inte ett helt nytt vapen i en klåfingrig nyinryckts händer (även fast vi kanske har skärpt till oss efter en månad i uniform).

Enligt vad jag har hört så utbildas folk i 2 skv på AK5B. Gäller detta alla (förutom ksp- och psgskyttar) eller endast säkmän som får denna då befattningsutbildningen börjar?
Kimster
Alltså AK5B är samma vapen som vanliga AK5 med samma handhavande osv, med skillnaden att det sitter ett halvkasst optisktsikte på iställer för järnsikten. En dag på skjutbanan sen kan man den. Alltså inget svårt nånstans.
Ivan
Vad spelar det för roll vilket vapen du ska skjuta med? Har du skjutit med en vanlig AK än? Om inte så vänta med att dömma ut den helt...
Patrik Ps
QUOTE (Ivan @ Nov 26 2006, 14:56 ) *
Vad spelar det för roll vilket vapen du ska skjuta med? Har du skjutit med en vanlig AK än? Om inte så vänta med att dömma ut den helt...

Bra poäng Ivan (även fast jag inte riktigt kan se vart i inlägget jag dömde ut den vanliga AK5:an), skall försöka förklara vad jag vill komma med frågan:

Skulle alla i 2 skv bli utrustade med AK5B, eller AK5C för den delen, skulle det betyda (i mina civila ögon utan militär erfarenhet) att det är ett prioriterat förband, något som kan vara kul att veta om innan inryck. Mer än så är det inte. På besöksdagen fick vi höra om hur efterbetraktade och uppdaterade 2 skv var. Denna information kom ju dock inte från objektivt håll, de kanske sade vad de vet att vi vill höra. Att ett förband tilldelas nytt modernt matriell känns som ett objektivt bejakande av denna uppbyggda bild.

Visserligen kan jag fråga rakt ut, exempelvis dig om du upplever 2 skv. som ett modernt förband. Men kan jag helt och hållet lita på dina ord? Du utbildas trots allt till att hjälpa FM göra soldater av oss. Du är ju en av dom. ph34r.gif Ok, nu låter jag lite väl nojjig och konspiratorisk. :P

Hur som helst:
Skulle 2 skv inte vara ett prioriterat förband eller om den prioritering jag sitter och tänker på inte ens existerar i FM så kvittar det fullständigt för mig. Jag vill endast undersöka om bilden jag fått är sann. Mina förhoppningar och min välvillighet inför lumpen hänger inte på användandet av eldhandvapen, handgranater eller bärandet av basker.

Jag är även medveten om att vapen inte är det enda sättet att prioritera ett förband (speciellt då det gäller helt nya ting som AK5C) men för mig som civil, utan insyn i systemet, är det svårt att se andra, objektiva, sätt.

Förstår du mig i mitt totala mörker? Glad över dina ärliga svar.

//P
rockportskor
QUOTE (Patrik Ps @ Nov 26 2006, 12:59 ) *
http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=34856

"I februari börjar Försvarsmakten använda ett nytt vapen. Livgardet tippas bli ett av de första förbanden att bruka Ak 5C - tack vare utbildningen av utlandsstyrkan."

Tror ni det finns någon chans att 2 skv får taffsa på AK5C? saint.gif
Jag skulle personligen inte tro att endast US får använda vapnet. Man stoppar nog inte ett helt nytt vapen i en klåfingrig nyinryckts händer (även fast vi kanske har skärpt till oss efter en månad i uniform).

Enligt vad jag har hört så utbildas folk i 2 skv på AK5B. Gäller detta alla (förutom ksp- och psgskyttar) eller endast säkmän som får denna då befattningsutbildningen börjar?

Så här såg det ut utbildnings året 05/06
Grp chefer: Ak5
Stf Grp Chefer: Ak5
Signalister: Ak5
Säkmän: Ak5B och/eller Ak5 med tillhörande Granatillsats
Kspgrabbarna: Ksp90B
Prkskt: PSG90.html]PSG90[/url]

Sedan hade vi inom Jaktpluton även Pistol 88

Dock så hade inte Span/Und plutonerna det.

F.ö så gick det rykten om att Mp5 kunde vara aktuellt i framtiden, men det verkar väl kanske itne så troligt?

Och när det gäller att vara "ett prioriterat" förband, så skulle jag iaf våga stucka ut hakan och säga att det är det mest prioriterade förbandet på Livgardet (utlandsstyrkan ej inräknad givetis) vad det är för prylar som du kommer få släpa på blir en glad/och eller jobbig överaskning

Lycka till!
Ivan
Hur pass prioriterat det är, är svårt o svara på men vad jag hört om man ska dra lite jämförelser så var väll förra kullen av MP/säk dom som "testade" den nya gallten eller liknande. är inte så säker på de så den som vet bättre rätta mig gärna.

Nu är ju vi fortfarande i förstegsutbildningen och har inte kännt på riktigt alla grejjer som vi kommer o ha men visst skulle jag hålla med om att vi har fler prylar o dra på än andra på livgardet.
sen hur det är med den nya AKn återstår o se...
rockportskor
QUOTE (Ivan @ Nov 26 2006, 22:44 ) *
Hur pass prioriterat det är, är svårt o svara på men vad jag hört om man ska dra lite jämförelser så var väll förra kullen av MP/säk dom som "testade" den nya gallten eller liknande. är inte så säker på de så den som vet bättre rätta mig gärna.

Nu är ju vi fortfarande i förstegsutbildningen och har inte kännt på riktigt alla grejjer som vi kommer o ha men visst skulle jag hålla med om att vi har fler prylar o dra på än andra på livgardet.
sen hur det är med den nya AKn återstår o se...

Nej, vi körde aldrig någon Galt, utan det var GW och Landcruiser som gällde
GoranS
...fel, ta bort någon.
utter
Haha, det var ju det vettigaste inlägget här på väldigt länge. smile.gif
MP/Säk0405
Vänta och se säger jag... Säkbat gör om varje år och förnyas och förbättras... och ja... ser man allt relativt vilket man för det mesta skall göra så är säkbat väldigt prioriterat... även 04/05 fick vi ny helgrym utrustning som andra förband icke hade.... Det är svårt att förklara, det ska jag inte göra heller utan de som ska in kommer förstå precis efter en ca 8 månader vilken grym verkstad det där är! biggrin.gif

Det går inte många dagar fören tankarna är tillbaka inne i skogarna... på kasern...i nått mörkt blött hus eller på nån annan okänd plats i sverige. Ni som kommer med skall känna er privilegierade!

Rangern.gif
Jonas88
hejsan, undrar lite vad ni som har blivit inskrivna som MP/SÄk i januari 08 hade för mönstringsresultat? känns som det är ganska stor konkurrens på platserna och det kan ge en liten fingervisning på hur hård konkurrensen är.
har blivit preliminärt inskriven och hoppas verkligen på att komma in, väntar ivrigt på brevet!

MVH/Jonas
Katjing
QUOTE (Jonas88 @ Dec 3 2006, 23:15 ) *
hejsan, undrar lite vad ni som har blivit inskrivna som MP/SÄk i januari 08 hade för mönstringsresultat? känns som det är ganska stor konkurrens på platserna och det kan ge en liten fingervisning på hur hård konkurrensen är.
har blivit preliminärt inskriven och hoppas verkligen på att komma in, väntar ivrigt på brevet!

MVH/Jonas

Vet du vilken av de tre utbildningarna du sökte till? När jag talade med pliktverket för någon vecka sedan sade de att det var fullt på både 2.skv och den nya utbildningen. Den enda stället med platser kvar var livskv. (vilket betyder hästar).

Egentligen borde väl inte utbildningarna vara fulla förrän mönstringsåret är slut men det funkar väl inte precis som det är tänkt. Det var snack om sånt här ifjol också om jag inte missminner mig. Ge inte upp iaf, även om det råkar se lite mörkt ut.

För att svara på din fråga: Jag hade 8 styrka, 8 kondition, godkänt jägartest, perfekt syn & hörsel, 6 i plikttjänstförmåga, 5 i befälslämplighet, 8 på inskrivningsprovet + bra betyg. 179 cm lång. Sammanvägd tjänstbarhet A. Det räckte bevisligen till den nya utbildningen och enligt inskrivningsförrättaren även till de andra två.
Freddan_w
kmr inte ihåg men 6or å 7or på allt och 9 på inskrivningsskiten och sen så hade ja västa på hörsel syn å sån skit
Patrik Ps
QUOTE (Katjing @ Dec 4 2006, 14:48 ) *
Det var snack om sånt här ifjol också om jag inte missminner mig. Ge inte upp iaf, även om det råkar se lite mörkt ut.

Ja. Min mönstringsförättare förklarade att det var fullt och praktiskt taget omöjligt för mig att komma in som MP/Säk men hittills verkar allt ha gått väl.

QUOTE (Freddan_w @ Dec 4 2006, 16:21 ) *
kmr inte ihåg men 6or å 7or på allt och 9 på inskrivningsskiten och sen så hade ja västa på hörsel syn å sån skit

blink.gif
Översättning?
Jonas88
Ja, jag har sökt till 2:a skvadronen, men nu dyker genast en följdfråga upp, vilken är den nya utbildningen? Känns dock lite surt att det ända jag kan göra är att vänta och hoppas på att mina resultat räcker för en plats.
Katjing
QUOTE (Patrik Ps @ Dec 4 2006, 21:23 ) *
QUOTE (Freddan_w @ Dec 4 2006, 16:21 ) *

blink.gif
Översättning?

Han försöker säga att han hade 6-7 i styrka, kondition, psykolog och 9 på inskrivningsprovet. Samt att han hade perfekt syn och hörsel. (västa=bästa)

QUOTE (Jonas88 @ Dec 5 2006, 00:04 ) *
Ja, jag har sökt till 2:a skvadronen, men nu dyker genast en följdfråga upp, vilken är den nya utbildningen? Känns dock lite surt att det ända jag kan göra är att vänta och hoppas på att mina resultat räcker för en plats.

Den nya utbildningen är iaf inte på 2.skv. Det är någon "insats" grej. Informationen om den nya utbildningen har egentligen helt uteblivit så det är svårt att säga mer än så.

Du sökte in till livskvadron i andra hand då?
Freddan_w
Katjing förstår mej banan_rock.gif å ja ska bli en skjutgalen taliban i lumpen 8.gif
men oroa er inte ja e itne så oserriös som ja värkar Malajn.gif
Jonas88
Nej, det gjorde jag inte. Jag kommer ihåg att det fanns tre alternativ att välja på som du säger, den ena livskvadronen, men jag trodde att de resterande två båda var 2:a skv så jag sökte in till dessa två i första och andra hand. Antar då att den ena av de var den nya utbildningen.
DiamondBlue
QUOTE (Calle_P @ Nov 22 2006, 23:54 ) *
Fråga som riktar sig till väl insatta personer som tex de som redan genomfört GU som MP:

Låt säga att man är inskriven som MP, men har sökt exempelvis FJS, kommer med och klarar hela utbildningen. Ändå har man kvar ett visst intresse för MP. Kan man då efteråt söka någon slags MP utbildning för befäl eller liknande? Har sett ett reportage någonstans på mil.se, där befäl från andra GU-förband, har utbildat sig till MP och fått utbildningstecknet.

När du söker till någon militärhögskola tror jag att du kan välja inriktning. Olika skolor utbildar olika saker.
Här kan du hitta mera infomration
http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=4603
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=1919&mode=linear

Om det efter lumpen fortfarande är militärpolis som lockar har jag för mig att den utbildningen ligger i stockholmstrakten, men jag är inte alls säker på det.
Livdragonen
QUOTE (DiamondBlue @ Dec 5 2006, 20:57 ) *
QUOTE (Calle_P @ Nov 22 2006, 23:54 ) *

När du söker till någon militärhögskola tror jag att du kan välja inriktning. Olika skolor utbildar olika saker.
Här kan du hitta mera infomration
http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=4603
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=1919&mode=linear

Om det efter lumpen fortfarande är militärpolis som lockar har jag för mig att den utbildningen ligger i stockholmstrakten, men jag är inte alls säker på det.

Ja, nästan varje förband i dagens FM har en eller flera MP antingen som bevakningschef/insatschef motsv.
Du måste vara Yoff och förman (lägst löjtnant) för att genomgå denna utbildning där man går ännu djupare i juridiken än man gör när man utbildar MP soldater.
Jag vet att en del BFA anställda på dragonbataljon har "fått hänga på" den utbildningen om det finns platser. Om man inte är MP under värnplikten eller yoff är det tyvärr kört. MilitärPolisföreningen anordnar juridikkurser men då ska du redan vara GU utbildad MP
Calle_P
Tack för svaren!

Då verkar det som att jag har ett stort dilemma framför mig...
amfvrak
Bumpar den här tråden.

Är det gamla systemets KB som är GrpCh 2006/2007? Och kommer dom vara GrpCh när GB- (snarare E-) soldaterna rycker in i jan 07?

Edit: Problem med inlägget

// Amfvrak Rangern.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.