Kan väl börja med att erkänna att jag inte läst alla 46 sidorna av tråden. Här följer iaf min historia:
När det hos inskrivningsförrättaren blev dags för mig att välja tredjehandsval bad jag om förslag på rolig tjänst, då jag redan valt det som låg högst upp på önskelistan i första och andra hand. Inskrivningsförrättaren rekommenderade då militärpolis. Hon klickade litet på sin skärm och fick upp 3 förband, varefter hon frågade vilket jag ville till.
På frågan vad det var för skillnad svarade hon att ett av dessa pysslade med hästar, det andra sysslade inte med hästar, och det tredje sysslade inte med hästar plus att det kunde sättas in under själva värnplikten ifall omständigheterna krävde det. Det sistnämnda var alltså något insatsalternativ.
Jag valde då det sistnämnda. Och igår fick jag så hem ett beslut om inskrivning där det bara står följande:
"Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl.
Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under januari 2008. Utbildningstiden är 327 dagar."
Det där är inte särskilt mycket information, så jag förstår om många är förvirrade, det är jag själv, trots att jag förmodligen fick mer information ur inskrivningsförrättaren än många ändra.
Frågedags: Utbildas både det andra och det tredje alternativet på 2.skv. måhända? Hela insatsgrejen borde väl tyda på att uppgiften hos det förbandet är att jaga sabotörer, varför det borde röra sig om MPJ eller motsvarande och inte "vanlig" MP?

Jag skulle ställt lite mer frågor till inskrivningsförrättaren men jag trodde att jag skulle bli jägare