Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
victor_r
haha ja det är nog sant
Sundance kid
QUOTE (Patrik Ps @ Nov 6 2006, 00:24 ) *
Sundance kid: Har du fått en bekräftelse från pliktverket att du blivit antagen som Mp/Säk eller har du endast blivit preliminärt inskriven?

Om du har fått en bekräftelse och är osäker så är det bara att ringa pliktverket och fråga vilken skvadron du har hamnat i, om inte så får du...tja...vänta och hoppas att det blev rätt. smile.gif

Är det bara o ringa altså?
Jag fick lappen feb i år att jag kom in så det är lungt skall rycka in sep 07
Patrik Ps
QUOTE (MP/Säk0405 @ Nov 6 2006, 18:33 ) *
Men de säger inte godbitarna... de kommer efter några månader i grönkläderna!! ;)

Den som väntar på något gott......

De nämnde inte heller något om de jobbiga bitarna som säkert kommer redan efter några timmar i grönkläderna. :P

QUOTE (Sundance kid @ Nov 8 2006, 17:40 ) *
QUOTE (Patrik Ps @ Nov 6 2006, 00:24 ) *

Sundance kid: Har du fått en bekräftelse från pliktverket att du blivit antagen som Mp/Säk eller har du endast blivit preliminärt inskriven?

Om du har fått en bekräftelse och är osäker så är det bara att ringa pliktverket och fråga vilken skvadron du har hamnat i, om inte så får du...tja...vänta och hoppas att det blev rätt. smile.gif

Är det bara o ringa altså?
Jag fick lappen feb i år att jag kom in så det är lungt skall rycka in sep 07

Ja. Har du fått bekräftelse så är du inskriven på en skvadron. Nu kan jag vara helt borta i mossan men du kommer nog hamna på livskvadron då vi som rycker in på 2 skv i januari 07 fortfarande kommer att utbildas i september 07.

//Patrik Ps
Calle_P
Nja, PB som tillhör 2.skv rycker in i sep07, så det kommer att vara lite trångt på 2.skv ett tag. Livskv rycker in juli 07 samt april 08 (PB)...
Mägz
QUOTE (Calle_P @ Nov 9 2006, 17:51 ) *
Nja, PB som tillhör 2.skv rycker in i sep07, så det kommer att vara lite trångt på 2.skv ett tag. Livskv rycker in juli 07 samt april 08 (PB)...

Detta är ju sant!
Men denna modell gäller bara t.o.m. 2.skv inryck nästa år, dvs. [PA705 sept-07] och [PA805 jan-08] sedan är det inte längre sepparerat inryck!
PA705 och PA805 rycker då in tillsammans och sedan tas de som är mest lämpade tas ut som gruppchefer.
Sundance kid
QUOTE (Mägz @ Nov 9 2006, 19:36 ) *
QUOTE (Calle_P @ Nov 9 2006, 17:51 ) *

Detta är ju sant!
Men denna modell gäller bara t.o.m. 2.skv inryck nästa år, dvs. [PA705 sept-07] och [PA805 jan-08] sedan är det inte längre sepparerat inryck!
PA705 och PA805 rycker då in tillsammans och sedan tas de som är mest lämpade tas ut som gruppchefer.

Frågan är då; är man redan inskriven i 2 skv? Eller rycker alla Pb in då o sedan sållar dom ut dom bäst som går till 2 skv?
Skalman
Du är förmodligen inskriven vid 2 skvadron eftersom PB för Livskvadron torde rycka in tidigare, men det kan givetvis hinnas ändras än. För övrigt vill jag bara påpeka att befälen inte skulle välja ut de "bästa" till 2 skvadron, utan de mest lämpade. Finns inget bättre eller sämre, bara olika uppgifter.
SkövdeCarlsson
Bra sagt. Och jag som ska rycka in som PB på liv rycker in den 2 april -07.
Ivan
QUOTE (Skalman @ Nov 13 2006, 09:51 ) *
Du är förmodligen inskriven vid 2 skvadron eftersom PB för Livskvadron torde rycka in tidigare, men det kan givetvis hinnas ändras än. För övrigt vill jag bara påpeka att befälen inte skulle välja ut de "bästa" till 2 skvadron, utan de mest lämpade. Finns inget bättre eller sämre, bara olika uppgifter.

Svårt att veta vad befälen går på när dom väljer folk redan innan man ens ryckt in, men för övrigt så är dom Bästa redan på 2 skv och om de fortsätter så i framtiden är väll svårt o veta...
Dahlgren
Kom precis hem med baskern på huvudet biggrin.gif tror ingen pb kan säga att det inte var en härlig känsla
Nahkampf
Klarade alla sig?
Ivan
Ja, alla fick en basker.
Katjing
Kan väl börja med att erkänna att jag inte läst alla 46 sidorna av tråden. Här följer iaf min historia:

När det hos inskrivningsförrättaren blev dags för mig att välja tredjehandsval bad jag om förslag på rolig tjänst, då jag redan valt det som låg högst upp på önskelistan i första och andra hand. Inskrivningsförrättaren rekommenderade då militärpolis. Hon klickade litet på sin skärm och fick upp 3 förband, varefter hon frågade vilket jag ville till.

På frågan vad det var för skillnad svarade hon att ett av dessa pysslade med hästar, det andra sysslade inte med hästar, och det tredje sysslade inte med hästar plus att det kunde sättas in under själva värnplikten ifall omständigheterna krävde det. Det sistnämnda var alltså något insatsalternativ.

Jag valde då det sistnämnda. Och igår fick jag så hem ett beslut om inskrivning där det bara står följande:

"Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl.
Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under januari 2008. Utbildningstiden är 327 dagar."

Det där är inte särskilt mycket information, så jag förstår om många är förvirrade, det är jag själv, trots att jag förmodligen fick mer information ur inskrivningsförrättaren än många ändra.

Frågedags: Utbildas både det andra och det tredje alternativet på 2.skv. måhända? Hela insatsgrejen borde väl tyda på att uppgiften hos det förbandet är att jaga sabotörer, varför det borde röra sig om MPJ eller motsvarande och inte "vanlig" MP? huh.gif

Jag skulle ställt lite mer frågor till inskrivningsförrättaren men jag trodde att jag skulle bli jägare camo.gif
Ivan
Ja, alla dessa utbildningar som inskrivaren snacka om utbildas på Livgardet.
Vanliga MP utbildas på Livskvadron och den andra som använder hästar bör vara 4e skv.
På 2. Skv utbildas gamla MPJ alltså nuvarande MP/Säk. (Det är hit du har kommit)

Bli inte besviken nu bara för att ordet Jägare inte finns med i namnet utan jag skule gissa att du kommer få det tufft ändå.
Calle_P
Samma fråga dök upp även för mig på mönstringen, hade ingen aning om att det fanns tre olika MP utbildningar... "Vanliga" MP är ju som sagt livskvadron, som har även en del ridtjänst. De som jagar sabotörer, är mycket i skogen och härjar, f.d. "MPJ", är 2.skvadron.

MEN det tredje, är något helt nytt. Har för mig att det kallas "MP-pluton" nånting. Bevakningssoldater kommer att försvinna och ev. ska LG beställa civila skyddsvakttjänster av Securitas, så det behövs inga värnpliktiga skyddsvakter/bevakningssoldater längre. Däremot måste man ändå ha en insatspluton, och då har man bildat en ny MP del...

Om du rycker in i januari 08 så kan du mycket väl hamna på det nya MP också. Mitt tips är att du ringer pliktverket och frågar var du har hamnat...
Victor
QUOTE (Calle_P @ Nov 19 2006, 11:42 ) *
MEN det tredje, är något helt nytt. Har för mig att det kallas "MP-pluton" nånting. Bevakningssoldater kommer att försvinna och ev. ska LG beställa civila skyddsvakttjänster av Securitas, så det behövs inga värnpliktiga skyddsvakter/bevakningssoldater längre. Däremot måste man ändå ha en insatspluton, och då har man bildat en ny MP del...

Jag har också hört något liknande från en anställd sergant på LG. Från och med 2008 kommer 5.skv inte att utbilda bevaknings- och insatssoldater utan istället MP. Kan vara dessa som inskrivningsförättaren pratade om måntro?
micke88
tja förstra gången jag skrivet :P har läst ca de 28.5 första sidorna och jag har en fråga. e de bara de som rycker in i januari som får vara hundförare lr va de heter? lr får dom på sommaren också de? jag står mellan juli 07 och jan 08 vikken tycker ni jag ska ta? vill att de ska vara jobbigt som fan fun_icon_nana.gif 8.gif och e de värt å vänta ett halvår? camo.gif banan_rock.gif
Katjing
QUOTE (Ivan @ Nov 19 2006, 10:16 ) *
Vanliga MP utbildas på Livskvadron och den andra som använder hästar bör vara 4e skv.
På 2. Skv utbildas gamla MPJ alltså nuvarande MP/Säk. (Det är hit du har kommit)

Bli inte besviken nu bara för att ordet Jägare inte finns med i namnet utan jag skule gissa att du kommer få det tufft ändå.

Det var enligt inskrivaren bara 1 som använde hästar. 2 gjorde det inte varav en kunde sättas in under extraordinära förhållanden.

Lite besviken att jag inte kan kalla mig jägare är jag ju, det var trots allt mitt försthandsval. Däremot bryr jag mig inte i att det inte heter MPJ längre, för jag visste inte ens att något sådant hade funnits före igår vissel.gif

Samma fråga dök upp även för mig på mönstringen, hade ingen aning om att det fanns tre olika MP utbildningar... "Vanliga" MP är ju som sagt livskvadron, som har även en del ridtjänst. De som jagar sabotörer, är mycket i skogen och härjar, f.d. "MPJ", är 2.skvadron.

Om du rycker in i januari 08 så kan du mycket väl hamna på det nya MP också. Mitt tips är att du ringer pliktverket och frågar var du har hamnat...

Det känns som att jag hamnar på det nya, men jag vet inte vad det innebär :P Får jag leka trafikpolis eller jaga sabotörer i skogen?
Calle_P
QUOTE (Katjing @ Nov 19 2006, 12:34 ) *
Det känns som att jag hamnar på det nya, men jag vet inte vad det innebär :P Får jag leka trafikpolis eller jaga sabotörer i skogen?

Inget av dessa... Trafiktjänst ansvarar livskvadron för och jakt av sabotörer sköts av 2.skvadron...
Det som du troligtvis har hamnat på blir väl någon slags "insatsstyrka".
Katjing
QUOTE (Calle_P @ Nov 19 2006, 13:48 ) *
Inget av dessa... Trafiktjänst ansvarar livskvadron för och jakt av sabotörer sköts av 2.skvadron...
Det som du troligtvis har hamnat på blir väl någon slags "insatsstyrka".

Men vad övar dessa för då?
Ivan
QUOTE (Katjing @ Nov 19 2006, 12:34 ) *
QUOTE (Ivan @ Nov 19 2006, 10:16 ) *

Det var enligt inskrivaren bara 1 som använde hästar. 2 gjorde det inte varav en kunde sättas in under extraordinära förhållanden.

Lite besviken att jag inte kan kalla mig jägare är jag ju, det var trots allt mitt försthandsval. Däremot bryr jag mig inte i att det inte heter MPJ längre, för jag visste inte ens att något sådant hade funnits före igår vissel.gif

Borde du inte vara mer intresserad om uppgifterna man har i sin tjänst istället för att tjata om man har ett J eller inte i sitt namn? vad spelar det för roll igentligen?
Känns som man från pliktverkets sida misslyckats i sin filtrering lite...
Katjing
QUOTE (Ivan @ Nov 19 2006, 15:10 ) *
Borde du inte vara mer intresserad om uppgifterna man har i sin tjänst istället för att tjata om man har ett J eller inte i sitt namn?

Det jag vill veta är ju vad jag kommer ha för uppgifter, jag trodde det var tydligt. Jag har ju sagt att det kvittar vad det kallas.

Men för att vara extra tydlig: Jag sökte i första hand till FC905, I19, Arvidsjaur. Hade jag hamnat där hade det inneburit att jag hade fått bo i skogen. Nu hamnade jag dock inte där, utan i kungsängen som PA805. Vad man har för uppgifter där verkar variera ganska mycket, beroende på om man blir MP eller vad de i min befattningsbeskrivning kallar för säkerhetsman. Där det verkar som att säkerhetsmannen också får bo en hel del i skogen.

Säkerhetsman bör väl vara detsamma gamla MPJ? Att jägardelen i namnet är borta kvittar, det har väl ändå aldrig varit en jägartjänst per definition då man verkar bakom sina egna linjer. Där man ska jaga sabotörer (jägare?) varför tjänsten bör påminna lite om jägartjänsten. Vilket var vad jag sökte i första hand, varför det kan vara kul om den tjänsten jag blivit tilldelad inte skiljer sig så extremt mycket från förstahandsvalet?

Frågan just nu är väl om insats-vaddetnuär är mer inriktat mot "vanlig" MP eller säkerhetsman/"gamla MPJ"
Ivan
gammla MPJ heter nu MP/Säk och säkman är en medlem i en grupp inte nått man blir uttagen till på mönstgringen. prescis som typ signalist...

sen vad gäller om det ska bildas en ny MP enhet vet vi väll inte mycke om och därför onödigt o spekulera om. men har du blivit uttagen till Mpsäk så hamnar du på 2 skv gammla MPJ och om det är några "sabotörer" bakom egna linjer du ska jaga låter jag vara osagt men de säger ju sig själv om man läser lite om tjänsten och vad den bildades för och den nya inriktningen som skedde på senare tid.

Tycker fortfarande att det är en onödig bit o tycka att det är synd att man inte kallar sig jägare, när man inte ens vet hur hård/slapp mp/säk utbildningen är i jämförelse till andra jägartjänster.
fortfarande återstår dock min fråga, vad spelar det för roll igentligen om tjänsten har Jägar namnet i sig eller ej? det är väll utbildningens innehåll som borde spela roll.
Katjing
QUOTE (Ivan @ Nov 19 2006, 16:37 ) *
gammla MPJ heter nu MP/Säk och säkman är en medlem i en grupp inte nått man blir uttagen till på mönstgringen. prescis som typ signalist...

sen vad gäller om det ska bildas en ny MP enhet vet vi väll inte mycke om och därför onödigt o spekulera om. men har du blivit uttagen till Mpsäk så hamnar du på 2 skv gammla MPJ och om det är några "sabotörer" bakom egna linjer du ska jaga låter jag vara osagt men de säger ju sig själv om man läser lite om tjänsten och vad den bildades för och den nya inriktningen som skedde på senare tid.

Tycker fortfarande att det är en onödig bit o tycka att det är synd att man inte kallar sig jägare, när man inte ens vet hur hård/slapp mp/säk utbildningen är i jämförelse till andra jägartjänster.
fortfarande återstår dock min fråga, vad spelar det för roll igentligen om tjänsten har Jägar namnet i sig eller ej? det är väll utbildningens innehåll som borde spela roll.

"Utbildningen
Du kommer att utbildas för att (sätts in i händelse av krig eller under särskilda omständigheter i fred) ingå i en militärpolisgrupp eller i en säkerhetsgrupp. Flera MP-grupper utgör en MP-pluton i ett MP-kompani 04 och flera säkerhetsgrupper utgör en säkerhetspluton inom ramen för en Säkerhetsbataljon 04.

MP- och säkerhetsmannen har samma kravprofil. Arbetsuppgifterna varierar dock mellan de olika befattningarna och utbildningen bedrivs vid flera förband i Sverige. Uppgifterna för en militärpolisgrupp innebär huvudsakligen ordningstjänst, personskydd, eskort samt genomsök av terräng och byggnader. Uppgifterna för en säkerhetsgrupp innebär huvudsakligen inhämtning av säkerhetsunderrättelser och insatser mot säkerhetshotande verksamhet. Båda grupperna har dock militärpolisens befogenheter och i båda förbanden ingår hundar.

Om du blir uttagen till MP-grupp eller arméns del av säkerhetsbataljon 04, kommer du att utbildas vid Livgardet, dels på Livgardets Dragonbataljon i Stockholm, dels i Kungsängen. " saxat från lumpen.nu.

Det är alltså inte bara en medlem i en grupp.

Angående din fråga återstår den inte alls? Jag har ju besvarat den: Det spelar ingen roll. Jag vill ha en tjänst så jag får ligga ute i fält.
Patrik Ps
Katjing:
Som vanligt så rör pliktverket och lumpen.nu till det.
I texten på lumpen.nu så beskrivs en soldat på 2 skv som en säkman och en soldat på livskv som MP. Detta blir missvisande eftersom säkman är en befattning inom 2 skv, precis som prickskytt, hundförare, pionjär eller sjukvårdare. Säkerhetsmannen i ditt citat hänvisar till en soldat på 2 skv medan Ivans hänvisar till befattningen.

EDIT: Stavning
ML88
Hejsan!

Jag har hört(japp, ett rykte) att de som har blivit inskrivna som MP/säk GB bli uppdelade så att de som rycker in i juli bli automatiskt "vanlig" MP och de som rycker in i januari blir SÄK-MP.
Är det sant eller är det bara ett rykte? Vore kul att veta då jag rycker in i januari -08 och skulle inte alls bli ledsen i ögat om det var så att man bli SÄK-MP då smile.gif

Tack på förhand.
Katjing
QUOTE (Patrik Ps @ Nov 19 2006, 18:56 ) *
Katjing:
I texten på lumpen.nu så beskrivs en soldat på 2 skv som en säkman och en soldat på livskv som MP. Detta blir missvisande eftersom säkman är en befattning inom 2 skv, precis som prickskytt, hundförare, pionjär eller sjukvårdare. Säkerhetsmannen i ditt citat hänvisar till en soldat på 2 skv medan Ivans hänvisar till befattningen.

Men vi kan hålla fast vid att uppgiften skiljer sig mellan 2 skv och livskv och att 2 skv förmodligen har mest fälttjänst?
Skalman
QUOTE (micke88 @ Nov 19 2006, 12:17 ) *
tja förstra gången jag skrivet :P har läst ca de 28.5 första sidorna och jag har en fråga. e de bara de som rycker in i januari som får vara hundförare lr va de heter? lr får dom på sommaren också de? jag står mellan juli 07 och jan 08 vikken tycker ni jag ska ta? vill att de ska vara jobbigt som fan fun_icon_nana.gif 8.gif och e de värt å vänta ett halvår? camo.gif banan_rock.gif

Både Livskvadron och 2 skvadron har hundförare, så det spelar ingen roll. Däremot så skiljer sig tjänsterna åt en del i övrigt. De som blir hundförare när vi GB som rycker in i jan 2007 har kommit så långt kommer med största sannolikhet inte få någon MP-utbildning.

@katjling: Om det är som du säger, och det finns en helt ny inriktning inom MP på Livgardet tills du rycker in, och det var det du valde, så är det förmodligen där du hamnade. Vad det sedan kommer innebära rent praktiskt tror jag ingen här har en aning om, förmodligen är tjänsten inte ens helt klar i sin utformning, så du får nog hålla dig till tåls till det blir dags för informationsdag. Det enda du kan anta med en hyfsad sannolikhet torde vara att du varken bli MP (livskvadron) eller MP/SÄK (2 skvadron) om det nu är som de säger att du ska utbildas på 5 skvadron. Fast sedan vet man ju aldrig hur de gör om 2 och 5 skvadron rycker in samtidigt (som det verkar) för då kanske de kör alla tillsammans först och sedan placerar ut dem, men det känns inte så jättetroligt. Att det står MP/SÄK på pappret eller att det står "antingen militärpolis eller säkman" i beskrivningen betyder ingenting, eftersom det är samma benämning (PA805) var du än hamnar, och eftersom Pliktverkets beskrivningar ofta ligger en hel del efter verkligheten...

Mellan Livskvadron och 2 skvadron har 2 skvadron mest fälttjänst, ja, vilket inte är så konstigt med tanke på uppgifterna. Det vore i mina ögon ganska dumt att lägga på en massa extra fälttjänst på Livskvadron istället för att träna på det de ska lära sig...

Om jägares hårdhet och vad som är jägartjänst och inte finns det för övrigt en utmärkt tråd om här: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=10218
Patrik Ps
QUOTE (ML88 @ Nov 19 2006, 20:02 ) *
Hejsan!

Jag har hört(japp, ett rykte) att de som har blivit inskrivna som MP/säk GB bli uppdelade så att de som rycker in i juli bli automatiskt "vanlig" MP och de som rycker in i januari blir SÄK-MP.
Är det sant eller är det bara ett rykte? Vore kul att veta då jag rycker in i januari -08 och skulle inte alls bli ledsen i ögat om det var så att man bli SÄK-MP då smile.gif

Tack på förhand.

Ja, enligt vad som sagts i denna tråd (det har dock sagts en hel del motstridiga påståenden) är 2008 det sista året som följer detta mönster. Om du vill vara helt säker så är det bara att ringa pliktverket och fråga om vilken skvadron du är inskriven vid.

QUOTE (Katjing @ Nov 19 2006, 20:09 ) *
QUOTE (Patrik Ps @ Nov 19 2006, 18:56 ) *

Katjing:

Men vi kan hålla fast vid att uppgiften skiljer sig mellan 2 skv och livskv och att 2 skv förmodligen har mest fälttjänst?

Ja. Under informationsdagen underströk officerarna att uppgifterna skiljer sig markant mellan Liv- och 2 skv.

Av vad jag har hört, läst och fått berättat för mig så får 2 skv mer fältjänst än Livskvadron. Om fältjänst i detta fall betyder kottar och barr i kallingarna vet jag inte, skogen är nog inte det enda platsen utomhus som 2 skv kan tänkas operera i.

Eller är jag ute och simmar?

EDIT: Så hann Skalman före med ett utförligare svar. Så går det om man lyssnar på bra musik samtidigt som man försöker skriva. :P
Katjing
Jag vill passa på att tacka alla som försöker reda ut soppan som pliktverket skapat.

Angående kottar och barr i kallingarna så är väl inte det nödvändigtvis definitionen för fälttjänst? För övrigt kan jag, i egenskap av norrlänning, inte påstå att jag sett någon riktig skog i stockholmsområdet :P

När, i förhållande till mönstringen, hålls den här "informationsdagen"?
Patrik Ps
QUOTE (Katjing @ Nov 19 2006, 22:48 ) *
När, i förhållande till mönstringen, hålls den här "informationsdagen"?

För oss var den cirka två och en halv månad före inrycksdatum.

Fråga: Används någon speciell permissionsuniform vid 2 skv eller är det civilt/m90 som gäller?
Katjing
Läste nyss följande längst ner i befattningsbeskrivningen:

"Ansvarig för befattningsbeskrivningens innehåll:
Försvarsmakten"

Så vår kritik mot Pliktverket kanske är (till viss del) obefogad. Jag har iof en insider som säger att pliktverket är skit saint.gif

Edit: Språkfel.
Skalman
QUOTE (Patrik Ps @ Nov 19 2006, 22:55 ) *
Fråga: Används någon speciell permissionsuniform vid 2 skv eller är det civilt/m90 som gäller?

Av det jag förstod på informationsdagen så är det högst otroligt att man får ut permissionsuniformen (m/87, eller vad den nu heter...), men det går att ansöka om det, för begravningar och sådant. Men det kan ju givetvis ändras. Och så var det något om någon annan uniform när vi skulle gå högvakt, men jag minns inte riktigt hur det var. Ivan kan säkert svara bättre på de frågorna...

QUOTE (Katjing @ Nov 19 2006, 23:24 ) *
Läste nyss följande längst ner i befattningsbeskrivningen:

"Ansvarig för befattningsbeskrivningens innehåll:
Försvarsmakten"

Så vår kritik mot Pliktverket kanske är (till viss del) obefogad. Jag iof en insider som säger att pliktverket är skit saint.gif

Så kanske det är, men det är inte alltid så friktionsfritt mellan Pliktverket (som skickar beskrivningen) och Försvarsmakten (som skriver den), och FM är också rätt slöa med en del saker. Den befattningsbeskrivning som jag antar att du har fått, och som gäller ifrån jan 2007 (dvs. inklusive oss och även våra PB:ar) kom inte ut förrän nu i höstas på lumpen.nu, tror jag, och då var det ändå ett och ett halvt år sedan jag mönstrade. Innan dess fick jag hålla till godo med den gamla, på vilken det stod "befattningen kommer att ändras fr.o.m. 2007" (parafraserat), och inte fick man någon ny hemskickad för den delen när den väl blivit uppdaterad, utan det upptäckte jag på egen hand. Den bästa informationen fick jag föga förvånande i det brev 2 skvadron skickade ca en månad innan informationsdagen. Så befattningsbeskrivningen kan hinna ändras ett antal gånger innan dess, och ändå vara felaktig när du väl rycker in. Jag tror att ett av grunderna till problemet är att de har två, numera tydligen tre olika tjänster på samma befattningskod och -beskrivning, vilket känns fullkomligt idiotiskt om jag får säga det själv.
Katjing
QUOTE (Skalman @ Nov 19 2006, 23:54 ) *
Jag tror att ett av grunderna till problemet är att de har två, numera tydligen tre olika tjänster på samma befattningskod och -beskrivning, vilket känns fullkomligt idiotiskt om jag får säga det själv.

Känns som en trovärdig analys.
Lindén

Av det jag förstod på informationsdagen så är det högst otroligt att man får ut permissionsuniformen (m/87, eller vad den nu heter...), men det går att ansöka om det, för begravningar och sådant. Men det kan ju givetvis ändras. Och så var det något om någon annan uniform när vi skulle gå högvakt, men jag minns inte riktigt hur det var. Ivan kan säkert svara bättre på de frågorna...

Ang högvakten så talade befälen om att de skulle försöka fixa så vi får den blåa uniformen med "spikhatten" och allt som hör till. Personligen hoppas jag att så inte blir fallet, står hellre i M/87 med tillhörande basker (efter avklarat baskerprov).
gb_man
"Beslut om inskrivning

Beslut
Pliktverket skriver in dig för värnplikt.

Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl.
Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. "

Jippi! smile.gif
Ignorance
QUOTE (Lindén @ Nov 20 2006, 11:20 ) *

Ang högvakten så talade befälen om att de skulle försöka fixa så vi får den blåa uniformen med "spikhatten" och allt som hör till. Personligen hoppas jag att så inte blir fallet, står hellre i M/87 med tillhörande basker (efter avklarat baskerprov).

Varför? är de inte mer prestigé att bära en uniform med sekellånga traditioner än en lite fräsigare kostym som varje GU-bat har?

Jag lovar att du får fler blickar och kommer känna dig stoltare i M/Ä än M/87
Katjing
QUOTE (gb_man @ Nov 20 2006, 14:16 ) *
"Beslut om inskrivning

Beslut

Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. "

Jippi! smile.gif

Betyder det att du hamnar på livskv?
ML88
QUOTE (Patrik Ps @ Nov 19 2006, 22:37 ) *
QUOTE (ML88 @ Nov 19 2006, 20:02 ) *

Hejsan!

Tack på förhand.

Ja, enligt vad som sagts i denna tråd (det har dock sagts en hel del motstridiga påståenden) är 2008 det sista året som följer detta mönster. Om du vill vara helt säker så är det bara att ringa pliktverket och fråga om vilken skvadron du är inskriven vid.

Tack för ett snabbt svar! Jag hoppas verkligen att det är så. När jag mönstrade visste dom inte alls hur de skulle göra och sa att det skulle stå när jag fick bekräftelsen på papper. Men där stod bara när jag skulle rycka in och inget annat. Visserligen är det ju ett bra tag kvar tills jag rycker in så jag får nog vänta med att ringa och höra men är sjukt taggad redan. Får bita mig i läppen i över ett år till smile.gif
Patrik Ps

Det där med permissionsuniform missade jag helt under informationdagen. Och jag som bara ville göra lumpen för att kunna se stilig ut framför damerna. :P

QUOTE (Ignorance @ Nov 20 2006, 14:43 ) *
QUOTE (Lindén @ Nov 20 2006, 11:20 ) *

Varför? är de inte mer prestigé att bära en uniform med sekellånga traditioner än en lite fräsigare kostym som varje GU-bat har?

Smaken är som baken. Personligen tycker jag M/Ä (den mörkblå med spikhjälm?) ser fränare och stiligare ut.
utter
Int fan har Livskvadron några hundar? eller? ohmy.gif

EDIT: EH vad i hela friden? Fick jag totalt hjärnsläpp när jag skrev detta inlägg eller? För jag hittar inte inlägget jag "svarade" på...
Katjing
QUOTE (utter @ Nov 20 2006, 16:28 ) *

Man kan åtminstone dra slutsatsen att det är omöjligt att avgöra med hjälp av befattningsbeskrivningen =)
Ivan
Vet inte riktigt hur mycke man får sprida av de man hör men kan väll säga att de stämmer att det blir en tredje MP utbildning på Livgardet nästa år iaf.

sen ang. uniformen så kan ni nog bara glömma att få ut en sån o bära på helgerna mm.
Vi KB på 2. skv fick ju inte ut våran andra M 90 föräns efter ett bra tag.
men visst till begravningen o sånna saker så är de nog inga problem o få ut en bara man talar om det i tid för man ska ju ner till förådet o få en som sitter någorlunda bättre än en vanlig uniform.
Lindén
[/quote]

[/quote]

Jag tycker helt enkelt att M/87:an ser bättre ut än M/Ä:n och verkar bekvämare att ha på sig.
Skalman
QUOTE (utter @ Nov 20 2006, 16:28 ) *

EDIT: EH vad i hela friden? Fick jag totalt hjärnsläpp när jag skrev detta inlägg eller? För jag hittar inte inlägget jag "svarade" på...

Jo, Livskvadron har hundar. Det finns en tråd av en av de som ligger inne där nu där han frågar om tips inför hundförarintervju i Luckan.
Katjing
Nu har jag ringt och frågat vilken skvadron jag hamnat på, svaret jag fick var att han inte kunde se detta. Jag var iaf inskriven på något som kallades MP/Säk (insats) eller något åt det hållet (den nya helt enkelt). Tanken med denna var att eftersom man inte ska utbilda bevakningssoldater längre så ska man använda de militärpoliser man har tillgång till. Han rabblade sedan upp i stort sett en hel befattningsbeskrivning som tydligen var ny, och jag hörde saker som eskort och insatser mot säkerhetshotande verksamhet. På frågan om man får i stort sett samma utbildning som på 2.skv svarade han "det är så jag har uppfattat det".

Samtalet dog som ut efter det där, förmodligen på grund av dålig förberedelse. (Ett hett tips är att punkta upp det man vill ta upp på ett papper.) Men jag borde slippa sitta i vakten? Något som jag antar beror på att man i allt större utsträckning låter civila bolag göra detta?
JB7
tjenenixen!

jag fick ett brev från pliktverket igår B) :
"Pliktverket skriver in dig för värnplikt.

Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl. Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. Utbildningstiden är 327 dagar."

Jag har förstått att det skiljer sig lite från mellan om man rycker in i januari eller juli. Kan någon förklara för mig vad skillnaden är, har inte så stor lust att läsa igenom 47 sidor... blink.gif

Om det är en stor skillnad finns det möjlighet att byta. När jag mönstra sa de bara att jag kunde välja mellan januari 2008 och juli 2007 och inget om att det skulle vara någon skillnad så jag valde juli eftersom det passade bäst för mig.

Puss och kram blush.gif
TheKL
Olika skvadronern, alltså olika utbildningar. Läs mer om de två olika utbildningarna på Livgardet ..
gb_man
QUOTE (Katjing @ Nov 20 2006, 15:48 ) *

"Beslut om inskrivning

Beslut

Jippi! smile.gif

Ingen aning.. Det är det ända som står... Får väl ringa o kolla...
Var osäker att jag skulle få något i huvudtaget...

QUOTE (JB7 @ Nov 21 2006, 16:55 ) *
tjenenixen!

Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl. Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. Utbildningstiden är 327 dagar."

Jag har förstått att det skiljer sig lite från mellan om man rycker in i januari eller juli. Kan någon förklara för mig vad skillnaden är, har inte så stor lust att läsa igenom 47 sidor... blink.gif

Om det är en stor skillnad finns det möjlighet att byta. När jag mönstra sa de bara att jag kunde välja mellan januari 2008 och juli 2007 och inget om att det skulle vara någon skillnad så jag valde juli eftersom det passade bäst för mig.

Puss och kram blush.gif

Undrar precis samma sak.. Valde också Juli eftersom det passade mycket bättre...
TheKL
QUOTE (gb_man @ Nov 21 2006, 17:22 ) *
QUOTE (Katjing @ Nov 20 2006, 15:48 ) *

"Beslut om inskrivning

Beslut

Jippi! smile.gif

Ingen aning.. Det är det ända som står... Får väl ringa o kolla...
Var osäker att jag skulle få något i huvudtaget...

QUOTE (JB7 @ Nov 21 2006, 16:55 ) *
tjenenixen!

Puss och kram blush.gif

Undrar precis samma sak.. Valde också Juli eftersom det passade mycket bättre...

Ni kommer väl rycka in på Livskvadronen? Alltså de "vanliga" MP som får lära sig att rida och lite sånt .. eller har jag helt fel?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.