men trevligt att vi får den nya infon i början av nästa år!!? Fan ska man göra under de där halvåret ifall dom skjuter upp inryck ett par månader då?? Förresten så ere Mägz som är mannen med svaren, elr iaf som har pratat me nåt befäl. tror jag.
Det stämmer bra det...har nu mailat C Dragonbataljonen, men kommer även att träffa honom peronligen på måndag. Så han kanske tar det då...
QUOTE (Sundance kid @ Oct 17 2006, 22:38 )

Ivan, jo jag undar vad tror du att befälen tittar på mest? Vad för kvaliter tittar man på? Är dom hårda? vad skall man tänka på osv?
För om ett år så kommer alla KB rycker in samtidigt och efter GSU så gör dom en uppdelning vilka som blir MP och vilka som går till säkerhets förbanden. Vad tror du att dom kollar efter när som vill ha folk till SÄK-jakt?
alla tips är värda guld
tack på förhand
lungt i stormen nu...När ska du rycka in och som vad? koncentrera dig på det först.
Vi som har ryckt in som KBS nu i sep har ju inte samma befäl hela tiden. utan vi kommer förmodligen få nya befäl till jan när våra soldater rycker in. Om dom är hårda? beror på hur man uppfattar dom.
Ingen aning om vad dom vill ha för folk till sök/jakt men
först o främst så ska man ju kunna GÅ för att ens få drömma om sök/jakt.
skulle väll gissa att även individuella önskemål spelar in när man placerar folk så där.
När GB'erna rycker in efter Jul så lär det nog gå rätt snabbt med pluton indelning osv. Men som sagt, vi som redan ligger inne har inte fått veta mycket om hur det kommer gå till. Nästa helg är väl besökshelg, lysande tillfälle till o fråga då.
Sundance kid
Oct 22 2006, 13:41
QUOTE (Ivan @ Oct 21 2006, 00:36 )

QUOTE (Sundance kid @ Oct 17 2006, 22:38 )

Ivan, jo jag undar vad tror du att befälen tittar på mest? Vad för kvaliter tittar man på? Är dom hårda? vad skall man tänka på osv?
För om ett år så kommer alla KB rycker in samtidigt och efter GSU så gör dom en uppdelning vilka som blir MP och vilka som går till säkerhets förbanden. Vad tror du att dom kollar efter när som vill ha folk till SÄK-jakt?
alla tips är värda guld
tack på förhand
lungt i stormen nu...När ska du rycka in och som vad? koncentrera dig på det först.
Vi som har ryckt in som KBS nu i sep har ju inte samma befäl hela tiden. Utan vi kommer förmodligen få nya befäl till jan när våra soldater rycker in. Om dom är hårda? beror på hur man uppfattar dom.
Ingen aning om vad dom vill ha för folk till sök/jakt men
först o främst så ska man ju kunna GÅ för att ens få drömma om sök/jakt.
skulle väll gissa att även individuella önskemål spelar in när man placerar folk så där.
Jag skall rycka in September 2007 som PA705 MP/Säk-plutonbefäl, Armén (Har kommit in). Först så skulle jag in i Jan/Feb 08 men fick ett brev om att in ryck var ändat till Sep 07. Utbildningen är 450 dagar.
Jag vill vara bra förberädd innan för att mitt mål är säk/jakt eller vad kallar ni dom Sök/jakt? Man kan ju inte förberedda sig för allt men jag tränar nu kondition inför lumpen och så vill man ju ha lite hintar.
Hur bra kondition har garbbarna där om man springer milen på exmpel 50min är man medel, under medel osv?
så nu kanske du förstår hur jag tänker osv
Mvh Sundance kid
Har MP kvar 450 dagars utbildningar?
Min polare som ska in på AMF trodde det vad va 15 månader som gällde men efter ett litet tag fick han reda på att alla utbildningar hade kortats ner till 11 månader. Han ska in som PB.
Calle_P
Oct 22 2006, 14:02
Tanken är att alla utbildningar ska bli 11 månader. Men sen är åsikterna ganska kluvna runt om på olika förband. Vissa tycker att det är bättre om alla rycker in samtidigt och så väljer man ut de bäst lämpade till gruppchefer efter GSU:n. Men en del vill ha gruppcheferna ett par månader innan och på så sätt underlättar det utbildningen när resten har ryckt in... De som har varit mest påstridiga är just Amf1, Livgardet (MP) och AJB. Amf1 har redan fått ge sig. Hur det blir med MP är lite osäkert, befälen där är fast vid att utbildningen för MP/Säk-PB ska vara 15 månader men pliktverket står fast vid att de också ska kortas ner. Detsamma gäller AJB. Förr eller senare har alla förlorat, det är bara en tidsfråga... Så vi får se hur det blir med oss 88:or...
visst finns 15 månader kvar inom FM...är inte många men några är det iaf.
Sundance kid:
Vi har varit ute o sprungit men nått test på milen har vi inte haft, kanske kommer längre fram kanske inte. hur bra man ligger till om man springer milen på 50 min kan jag inte svara på men de handlar ju inte bara om kondition. du kan vara en maratonlöpare men sen när packningen läggs på så ramlar du ihop som ett korthus. förstår du vad jag menar? häng inte upp dig på det utan ta de som de kommer. man ska vara ganska allround iaf.
Dags o släppa de där med sök/jakt ett tag tills du har kommit en bra bit in på din utbildning iaf.
häng inte upp dig på en sak föräns du vet vad det är och framför allt tills du vet vad du väljer bort, om du skulle ha fått välja.
Sundance kid
Oct 22 2006, 18:33
Angående 450 dagars utbildning:
Jag tycker det skall finnas 15 månaders utbildning. Att korta ner långa utbildningar som kräver längre tid till 11 månader är dåligt tycker jag. Med tanke på att man skall efter sträva kvalitativ utbildning så är ju det inte toppen att skära ner. MP har ju som sagt lite och läsa så. Jag skulle i alla fall vilja att min utbildning skall bli så seriös som möjligt och att dom har med allt som jag bör kunna osv förr att klara min blivande uppgift inte för att jag kommer jobba i grönkläder i framtiden. Men jag tycker det ger ett seriöst intryck och att men går igenom allt grundligt och inte bara hafsar sig igenom alla moment.
Hoppas att den det kanske ändras med den nya regeringen

Jag vet inte va ni tycker? Men jag ser faktiskt inget negativt med att rycka in i september snarare en fördel, jag vill liksom inte jobba ”Donkan” ett halv år innan

Ivan:
Okej. Jag skall inte stirra mig blind, men jag gillar högt tempo och mkt skog

Det är kul att du skriver här som an får lite info. Vi kanske ses om ett år när jag rycker in i dom där blå overollerna

Mvh Sundance kid
GoranS
Oct 22 2006, 18:51
Sundancekid, vad vet du egentligen om MP-utbildningarna? 11 månader är väldigt lång tid, jag tror knappast att man "hafsar sig igenom" allt under dessa. Tvärtom vittnar ju många MP om att utbildningen förvisso är ganska fullspäckad i början, men att det blir slakare mot slutet av utbildningen. Detta torde ju ses som en indikation på att du kommer hinna lära dig en del under din värnplikt oavsett om den bestäms till elva eller femton månader.
Och ja...den nya regeringen har säkerligen utarbetat en plan för att komma till rätta med tidsbristen för militärpoliser på Livgardet. Det kommer nog bli makabra förändringar.
fan Goran du skriver ju verkligen det jag tänker ibland
Calle_P
Oct 22 2006, 23:34

Suveränt
Sundance kid
Oct 24 2006, 10:41
QUOTE (GoranS @ Oct 22 2006, 19:51 )

Sundancekid, vad vet du egentligen om MP-utbildningarna? 11 månader är väldigt lång tid, jag tror knappast att man "hafsar sig igenom" allt under dessa. Tvärtom vittnar ju många MP om att utbildningen förvisso är ganska fullspäckad i början, men att det blir slakare mot slutet av utbildningen. Detta torde ju ses som en indikation på att du kommer hinna lära dig en del under din värnplikt oavsett om den bestäms till elva eller femton månader.
Och ja...den nya regeringen har säkerligen utarbetat en plan för att komma till rätta med tidsbristen för militärpoliser på Livgardet. Det kommer nog bli makabra förändringar.
Med tanke på att dom inte vill att den skall bli 11, så kanske det finns en anlednig.
och jag har fått intrycket att dom har rätt mkt att göra eller mycket att gå igenom. Det lär ju vara en markant skillnad när fyra månader bara försvinner men jag vet inte. jag har ju inte gjort utbildningen än. Jag är säker på att jag kommer att lära mig grymt mycket under min värnplikt.
Ang den nya regeringen; Så syftar jag mer på att det kanske inte kommer att skäras ner mer i försvaret.
Har nu pratat med C Dragonbataljonen.
Han kan meddela att t.o.m. september 2007 kommer det att vara separerat inryck. Men efter 2008 kommer det att ändras. Dock kommer alla att få "testa" att bli uttagen till PA705, oavsett vad man blivit placerad till idag, men om man inte blir uttagen så blir man placerad till PA805. :P
Sen kan jag meddela att de som ryckte in på 2.skv nu i höstas var de sista som får rycka in på KBS

härdan efter kommer ingen att få göra det. Det är således numera PA705-PB för både Pliktverket och Livgardet. Pa705 erhåller graden sergeant efter muck och inte fänrik som det är i nuläget.
En annan sak som kan vara av intresse är att pliktverket verkligen vill skära ner PA705 till 11 månader. Men Livgardet VÄGRAR

det då de anser att man förstör utbildningen

.
over and out// Mägz
förstår verkligen inte varför man ska ringa chefen och fråga om minsta lilla sak hela tiden. de e ju inte precis så att han sitter helt sysslolös.
varför inte vänta ett tag tills ni har ryckt in, det är ju gott om tid kvar tills ni är här iaf.
Calle_P
Oct 26 2006, 23:16
Det kan ju vara så att vi 88:or vill veta om det blir något inryck sep07 eller flera månader senare, man kanske vill planera lite. Det kan vara jobberbjudanden, studier, resor och massa andra möjligheter som börjar dyka upp här och var. Då vill man nog gärna veta om man är i gröntjänst hösten 07 eller inte... Min tanke iallafall....
Nahkampf
Oct 26 2006, 23:24
Vi ses på infon imorgon, gubbs. I alla fall vi som åker långt.
victor_r
Oct 27 2006, 11:36
QUOTE (Nahkampf @ Oct 27 2006, 00:24 )

Vi ses på infon imorgon, gubbs. I alla fall vi som åker långt.
japp det gbör vi, nån som vet om det finns någon senaste tid man får komma? när kommer du dit ?
QUOTE (Ivan @ Oct 26 2006, 22:38 )

förstår verkligen inte varför man ska ringa chefen och fråga om minsta lilla sak hela tiden. de e ju inte precis så att han sitter helt sysslolös.
varför inte vänta ett tag tills ni har ryckt in, det är ju gott om tid kvar tills ni är här iaf.
Men nu råkar det vara så att "chefen" är en mycket god vän till mig....Sen så måste man ju hålla med Calle P om att man måste ha all info för att kunna planera sin framtid...
mägz...lol
kan väll säga till er som ska till infohelgen imorn att vi ses väll imorn då...glöm inte löparskorna...hehe
QUOTE (Ivan @ Oct 27 2006, 16:50 )

mägz...lol
kan väll säga till er som ska till infohelgen imorn att vi ses väll imorn då...glöm inte löparskorna...hehe
När vi skulle ut och "löpa" under vår besöksdag på LG för några veckor sedan fick vi köra beep-test..
Dahlgren
Oct 27 2006, 16:50
jojo imorn är det besöksdag, får se om ja är där eller om huvudvärken är överhägnande.. Ivan, hur lång är enb ak-5? :P
Patrik Ps
Oct 28 2006, 19:14
Tusan vad snabba de var att uppdatera Livgardets
hemsida.
Härlig dag, god choklad, trevligt folk och civilt mörker!
Wigsten
Oct 28 2006, 19:46
QUOTE (Patrik Ps @ Oct 28 2006, 20:14 )

hemsida.
Härlig dag, god choklad och trevligt folk!

Haha! Kollade precis bilderna, och självklart fastnade jag på en. Jag är killen som springer i vita byxor och av min min att döma ser det ut som att jag kommer att skita på mig vilken sekund som helst. Finns där en kamera hinner man fan
aldrig se den i tid! En tröst är iaf att det blev en bra tid.
Mourdoch
Oct 28 2006, 21:43
QUOTE (Wigsten @ Oct 28 2006, 20:46 )

QUOTE (Patrik Ps @ Oct 28 2006, 20:14 )

hemsida.
Härlig dag, god choklad och trevligt folk!

Haha! Kollade precis bilderna, och självklart fastnade jag på en. Jag är killen som springer i vita byxor och av min min att döma ser det ut som att jag kommer att skita på mig vilken sekund som helst. Finns där en kamera hinner man fan
aldrig se den i tid! En tröst är iaf att det blev en bra tid.

Du var inte ensam om att fastna på den B) , själv är jag 3e killen från vänster.
QUOTE (Dahlgren @ Oct 27 2006, 17:50 )

jojo imorn är det besöksdag, får se om ja är där eller om huvudvärken är överhägnande.. Ivan, hur lång är enb ak-5? :P
fan kom du inte...var bara 3 supersoldater på ca 150 civilister här igår.
1010 mm och inget annat. Om inte jag säger nått annat.
Dahlgren
Oct 29 2006, 12:45
QUOTE (Ivan @ Oct 29 2006, 09:23 )

QUOTE (Dahlgren @ Oct 27 2006, 17:50 )

fan kom du inte...var bara 3 supersoldater på ca 150 civilister här igår.
1010 mm och inget annat. Om inte jag säger nått annat.
gott, nej jag palalde inte, vaknade på tok för sent för att hinna ut.
hur lång är den ihopfälld då!?! vava?
MP/Säk0405
Oct 29 2006, 20:19
Varför fick aldrig vi göra några förtester för!!! =))
Om någon inte är sugen längre så tar jag gärna dennes plats och utbildar mig igen! tredje året för nya säkbat nu och det verkar ju gå ganska bra!
Lite kuriosa hur det gick för oss kan ni läsa på
Säkbat04/05
QUOTE (MP/Säk0405 @ Oct 29 2006, 20:19 )

Om någon inte är sugen längre så tar jag gärna dennes plats och utbildar mig igen! tredje året för nya säkbat nu och det verkar ju gå ganska bra!
Säkbat04/05Vi KB elever fick inte heller något förtest vilket man hade velat ha med lite info till.
vad låg du inne som då?
MP/Säk0405
Oct 29 2006, 21:01
QUOTE (Ivan @ Oct 29 2006, 20:37 )

Säkbat04/05Vi KB elever fick inte heller något förtest vilket man hade velat ha med lite info till.
vad låg du inne som då?
Jag låg GB.. 2 skv på jaktpluton ... blev placerad som ptrlsignalist.. befälen såg somliga av oss passande som det och reaktionerna blev till en början inte de roligaste.. men sen mot slutet när man fick koll på grejerna och övade mer seriöst så insåg man vikten av utbildningen samt hur viktig man var för resten av gruppen och plutonen!
Men MP/Säk är enl mig en helgrym utb... man saknar det som f-n!!
QUOTE (MP/Säk0405 @ Oct 29 2006, 21:01 )

QUOTE (Ivan @ Oct 29 2006, 20:37 )

vad låg du inne som då?
Jag låg GB.. 2 skv på jaktpluton ... blev placerad som ptrlsignalist.. befälen såg somliga av oss passande som det och reaktionerna blev till en början inte de roligaste.. men sen mot slutet när man fick koll på grejerna och övade mer seriöst så insåg man vikten av utbildningen samt hur viktig man var för resten av gruppen och plutonen!
Men MP/Säk är enl mig en helgrym utb... man saknar det som f-n!!
Hur mycket fick ni själva vara med och bestämma vad ni skulle bli placerade som inom gruppen o hur mycket delaktighet hade eran grupp C i det beslutet?
vilken roll hade era KB befäl under eran GU?
MP/Säk0405
Oct 29 2006, 22:20
Hur mycket fick ni själva vara med och bestämma vad ni skulle bli placerade som inom gruppen o hur mycket delaktighet hade eran grupp C i det beslutet?
Man fick göra en intresseanmälan med 1-3:ehandsval... Säkmän å ksp var väl de mest populära och i princip ingen valde signalist!
Men i slutändan var det plutonsbefälen som valde ut de placeringarna som ingen valt.. Gruppcheferna tror jag fick säga vilka de trodde passa....men det är inte dem de hänger på i slutändan!
Under GU och för den delen hade de stor roll skulle väl jag vilja säga....
mkt av säkerhetstjänsten läggs ut på patrullen och plutonen och oftast är inte yrkesbefälen med när vi väl skickas ut på uppdragen.. dvs det krävs mkt stor självdisciplin och eget tänkande och agerande.. Alla lärde sig mkt på det och de gällde att ha vettiga patrullchefer.. det betydde väldigt mkt!
QUOTE (MP/Säk0405 @ Oct 29 2006, 22:20 )

Man fick göra en intresseanmälan med 1-3:ehandsval... Säkmän å ksp var väl de mest populära och i princip ingen valde signalist!
Men i slutändan var det plutonsbefälen som valde ut de placeringarna som ingen valt.. Gruppcheferna tror jag fick säga vilka de trodde passa....men det är inte dem de hänger på i slutändan!
mkt av säkerhetstjänsten läggs ut på patrullen och plutonen och oftast är inte yrkesbefälen med när vi väl skickas ut på uppdragen.. dvs det krävs mkt stor självdisciplin och eget tänkande och agerande.. Alla lärde sig mkt på det och de gällde att ha vettiga patrullchefer.. det betydde väldigt mkt!
okej så dom fick vara med under GU o hjälpa er me de mesta ungefär? hur mycket var befälen med och instruera er då?
Patrullcheferna var väll oftast gruppchefen och ställföreträdaren?
vad var säkmannens mer specifika uppgift? för det var väll fler än en säkman?
Sundance kid
Oct 29 2006, 22:40
QUOTE (Mägz @ Oct 26 2006, 20:10 )

Har nu pratat med C Dragonbataljonen.
Han kan meddela att t.o.m. september 2007 kommer det att vara separerat inryck. Men efter 2008 kommer det att ändras. Dock kommer alla att få "testa" att bli uttagen till PA705, oavsett vad man blivit placerad till idag, men om man inte blir uttagen så blir man placerad till PA805. :P
Sen kan jag meddela att de som ryckte in på 2.skv nu i höstas var de sista som får rycka in på KBS

härdan efter kommer ingen att få göra det. Det är således numera PA705-PB för både Pliktverket och Livgardet. Pa705 erhåller graden sergeant efter muck och inte fänrik som det är i nuläget.
En annan sak som kan vara av intresse är att pliktverket verkligen vill skära ner PA705 till 11 månader. Men Livgardet VÄGRAR

det då de anser att man förstör utbildningen

.
over and out// Mägz
Okej
Snäll rätta mig om jag har fel nu men vi som skall in sep07 behöver inte bli uttagna för Pb och följden av att vi inte kommer att gå KBS är att vi blir sergeant istället för fänrik. Är det något mer som blir påverkat? Och att det förblir 15 månader.
och Mägz din info är mkt intressant

Är det nått mer info du har om dom dom skall in Sep07 ändringar o så?
MP/Säk0405
Oct 29 2006, 22:49
QUOTE (Ivan @ Oct 29 2006, 22:31 )

QUOTE (MP/Säk0405 @ Oct 29 2006, 22:20 )

okej så dom fick vara med under GU o hjälpa er me de mesta ungefär? hur mycket var befälen med och instruera er då?
Patrullcheferna var väll oftast gruppchefen och ställföreträdaren?
vad var säkmannens mer specifika uppgift? för det var väll fler än en säkman?
Japp all skitgöra som inte vanliga befälen ville ta hand om ;) hehe nej men de var med väldigt mkt som sagt.. de var ju lixom med i "vårt" gäng även fast de var KB-elever.... dock kötta de lite med oss i början =P
Självklart var det yrkesbefälen som intruerade oss... sen kunde ju självfallet KB hjälpa till osv... men yrkesbefäl har man ju av en anledning ! =)
Senare skedet av vplutbildningen var ju alla specialiserade på sin sak så då blev ju partrullchefens roll en helt annan... och "lärde" oss inte saker utan det var ju i princip då som själva ledarskapet sattes på prov!
Patrullchef = gruppchef... anledningen var att iaf under mitt utbildningsår så kallade vi grupperna för patruller...
SteffC var en GB som oss andra och det kunde man också välja.... han uppg var väl mest att hålla koll på materialet =P
Säkmän. Ja vad gjorde de.. De flesta fick dels fordonsutb. samt utb på granattillsats... de ska t.ex. "säkra" i jaktspåret osv osv....Det var ca 2 -3 säkmän per patrull
Japp all skitgöra som inte vanliga befälen ville ta hand om ;) hehe nej men de var med väldigt mkt som sagt.. de var ju lixom med i "vårt" gäng även fast de var KB-elever.... dock kötta de lite med oss i början =P
Självklart var det yrkesbefälen som intruerade oss... sen kunde ju självfallet KB hjälpa till osv... men yrkesbefäl har man ju av en anledning ! =)
Senare skedet av vplutbildningen var ju alla specialiserade på sin sak så då blev ju partrullchefens roll en helt annan... och "lärde" oss inte saker utan det var ju i princip då som själva ledarskapet sattes på prov!
Patrullchef = gruppchef... anledningen var att iaf under mitt utbildningsår så kallade vi grupperna för patruller...
SteffC var en GB som oss andra och det kunde man också välja.... han uppg var väl mest att hålla koll på materialet =P
Säkmän. Ja vad gjorde de.. De flesta fick dels fordonsutb. samt utb på granattillsats... de ska t.ex. "säkra" i jaktspåret osv osv....Det var ca 2 -3 säkmän per patrull
[/quote]
Okej tog det lång tid innan alla hade fått sina specialist befattningar och ni var mer "sammansvetsade" som en grupp?
jag tror att jag har hört att varje grupp innehåller 2 st patruller men det kanske är fel.
hur många finns det i varje grupp, är det 8 st ungefär?
Vad vi KB elever har hört så är det mer eller mindre vi som utser SteffC eller är det helt och hållet befälen som utser en?
Sen har ja en fråga också om en skarp insats som ni från förra utbildningsåret var med om men de kanske jag tar via privat PM.
MP/Säk0405
Oct 29 2006, 23:22
QUOTE (Ivan @ Oct 29 2006, 23:12 )

Okej tog det lång tid innan alla hade fått sina specialist befattningar och ni var mer "sammansvetsade" som en grupp?
jag tror att jag har hört att varje grupp innehåller 2 st patruller men det kanske är fel.
Vad vi KB elever har hört så är det mer eller mindre vi som utser SteffC eller är det helt och hållet befälen som utser en?
Sen har ja en fråga också om en skarp insats som ni från förra utbildningsåret var med om men de kanske jag tar via privat PM.
Det är mkt möjligt att det är så nu... Säkbat är ju ständigt under utveckling! Men Vi hade iaf 4 patruller i varje pluton! Ca 10 pers i varje patrull.
Det är möjligt att ni nu hart stort inflytande över vem ni vill se som steff.. det är ju din närmaste... och kan vara skönt med förtroende där!
Mjaa det tog väl ett tag innan vi började med våra "egentliga" uppgifter... först vanlig GU.. sen specialisera sig ... dvs respektive soldat inom sitt område.. sen fordonsutb... sen omfattande MP-utb... det var först efter nyåret (vi ryckte in i aug) som vi började öva tillsammans med våra huvuduppgifter.. så det var väl då vi började bli sammansvetsade... men färdigutbildad blir man nog aldrig!! Krävs sjukt mkt övning!
Du får gärna fråga PM.. dock vet jag inte hur mkt jag kan säga pga sekretess... men om du menar förra året var ju de 05/06.... jag låg inne 04/05 så det kanske inte är rätt år som jag kan svara på?
QUOTE (MP/Säk0405 @ Oct 29 2006, 23:22 )

QUOTE (Ivan @ Oct 29 2006, 23:12 )

Det är mkt möjligt att det är så nu... Säkbat är ju ständigt under utveckling! Men Vi hade iaf 4 patruller i varje pluton! Ca 10 pers i varje patrull.
Det är möjligt att ni nu hart stort inflytande över vem ni vill se som steff.. det är ju din närmaste... och kan vara skönt med förtroende där!
Mjaa det tog väl ett tag innan vi började med våra "egentliga" uppgifter... först vanlig GU.. sen specialisera sig ... dvs respektive soldat inom sitt område.. sen fordonsutb... sen omfattande MP-utb... det var först efter nyåret (vi ryckte in i aug) som vi började öva tillsammans med våra huvuduppgifter.. så det var väl då vi började bli sammansvetsade... men färdigutbildad blir man nog aldrig!! Krävs sjukt mkt övning!
Du får gärna fråga PM.. dock vet jag inte hur mkt jag kan säga pga sekretess... men om du menar förra året var ju de 05/06.... jag låg inne 04/05 så det kanske inte är rätt år som jag kan svara på?
ne fan kom på de nu...men du kanske kan svara på en del av frågan iaf om de inte tär för mycket på sekretessen.
Sundance kid
Nov 1 2006, 18:37
Min körskole lärare sa att Militär poliser får stoppa bilar, vet ni nått om det?
Vilka befogen heter har MP osv?
MP/Säk0405
Nov 1 2006, 21:42
Btw Sundance... var detta en skämtfråga eller?? =)
iaf svarar jag.. så har jag svarat... för ovetande!
Hehe.. mjaa han kan inte bara slänga ut sig de bara sådär...
svaret är "det beror på" som i princip alla andra svar =)
Fö det första msåte du vara MP i tjänst för att överhuvudtaget agera som MP...
En militärpolis´ befogenheter är samma som en vanlig polisman... DOCK med undantaget att befogenheten är avgränsad till "inom Försvarsmakten"
Så ja.. är du förordnadMP och det är inom ditt uppdrag kan du i vissa fall få stanna bilar... men du kan inte dra på dig bindeln å stoppa bilar bäst du vill så det gäller att ha klart för sig exakt när man får agera!
Kan hänvisa tillKavR MP om du vill ha ytterligare lite utförligare info! ;)
QUOTE (Patrik Ps @ Oct 28 2006, 19:14 )

hemsida.
Härlig dag, god choklad, trevligt folk och civilt mörker!

Kan bara instämma med Patrik Ps, mkt trevligt folk-de flesta verkar vara motiverade. Jag tror det blir ett bra gäng och ett bra utbildningsår!
/Lindén (bilden högst upp, 2:a från höger, vit/blå jacka)
Sundance kid
Nov 3 2006, 01:41
ja hade liksom för mig att som du säger
"Förenklat har militärpolisen samma befogenheter som den civila polisen, men endast inom Försvarsmakten. Begreppet "inom Försvarsmakten" kan avse både geografisk plats eller person tillhörande Försvarsmakten." - (http://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%C3%A4rpolis)
Att dom fick stoppa bilar, då som är civil var nått nytt.
så nu har man lärt sig nått mer
http://soldf.e.kth.se/docs/fmpub/Kavalerir...avr_mp_komp.pdfStår väldigt utförligt
Patrik Ps
Nov 4 2006, 04:35
QUOTE (Sundance kid @ Nov 3 2006, 01:41 )

Mumma! Vem vill sova efter en blöt kväll ute! Nu blir det till att läsa reglemente tills solen går upp

Lite trist att pliktverket och lumpen.nu inte uppdaterar sin information och beskriver skillnaden mellan militärpolis och säkman bättre. Enligt officerarna på infodagen var det en makaber skillnad, något sökande borde veta om.
Nahkampf
Nov 4 2006, 04:59
Ja, utan Soldf hade jag aldrig vetat tillräckligt mycket om tjänsten. Vet att vissa inskrivningsförättare har varit hyfsat välinformerade och skickat en del "jägarintresserade" personer till 2 skv. Men de flesta bara skickar alla som vill bli MP slumpmässigt mellan skvadronerna. Det är hyfsat dåligt. Blir inte rätt man på rätt plats då.
Sundance kid
Nov 5 2006, 18:14
QUOTE (Nahkampf @ Nov 4 2006, 05:59 )

Ja, utan Soldf hade jag aldrig vetat tillräckligt mycket om tjänsten. Vet att vissa inskrivningsförättare har varit hyfsat välinformerade och skickat en del "jägarintresserade" personer till 2 skv. Men de flesta bara skickar alla som vill bli MP slumpmässigt mellan skvadronerna. Det är hyfsat dåligt. Blir inte rätt man på rätt plats då.
Blir man placerad i skv redan vi mönstrig?
Patrik Ps
Nov 5 2006, 18:31
QUOTE (Sundance kid @ Nov 5 2006, 18:14 )

Ja, jag blev inskriven vid 2 skv utan att känna till skvadronens (eller den typen av militärpolis) existens.
Sundance kid
Nov 5 2006, 22:25
QUOTE (Patrik Ps @ Nov 5 2006, 19:31 )

QUOTE (Sundance kid @ Nov 5 2006, 18:14 )

Ja, jag blev inskriven vid 2 skv utan att känna till skvadronens (eller den typen av militärpolis) existens.
hmmm inskrivnings killen sa att jag skulle till MPJ hoppas det blev rätt skv :S
Patrik Ps
Nov 5 2006, 23:24
Sundance kid: Har du fått en bekräftelse från pliktverket att du blivit antagen som Mp/Säk eller har du endast blivit preliminärt inskriven?
Om du har fått en bekräftelse och är osäker så är det bara att ringa pliktverket och fråga vilken skvadron du har hamnat i, om inte så får du...tja...vänta och hoppas att det blev rätt.
victor_r
Nov 6 2006, 14:35
hm jo soldf har ju varit bra eftersom man fått reda på saker lite tidigare men egentligen har det ju varit helt onödigt eftersom vi fick all info vi behövde och mer därtill på infodagen
MP/Säk0405
Nov 6 2006, 18:33
Men de säger inte godbitarna... de kommer efter några månader i grönkläderna!! ;)
Den som väntar på något gott......
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.