Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
gb_man
Mönstrade idag och tog PA805 som förstahandsval dvs. MP/Säk-GB.

Är lite orolig över mina resultat bara.

Fick:

5 på muskelprovet dry.gif
8 på kondition
6 hos psyk
6 inskrivningsprovet
6 Befäl

Resten A

Stor chans att man blir nobbad?
Mägz
Grattis till din nuvarande befattning!
Det finns självklart en risk att dina värden inte är tillräckligt bra...
Det de ser framförallt på är inskrivningsprovet...det bör du ligga över medel..hoppas att "bara" en 6a räcker...
gb_man
QUOTE (Mägz @ Sep 21 2006, 20:19 ) *
Grattis till din nuvarande befattning!
Det finns självklart en risk att dina värden inte är tillräckligt bra...
Det de ser framförallt på är inskrivningsprovet...det bör du ligga över medel..hoppas att "bara" en 6a räcker...

Tack!
Jo det är väl bara att hålla tummarna..
Men räcker det med en 5:a i styrka? Iof så skulle jag väl inte få söka befattningen annars, men konkurensen är väl hård så...
Skalman
Jag kom in på en femma i styrka, men då hade jag i och för sig högre hos psykologen och på i-provet. Kanske kommer du in, kanske inte. Den som lever får se...
Victor
QUOTE (Mägz @ Sep 18 2006, 19:21 ) *
QUOTE (victor_r @ Sep 18 2006, 18:27 ) *

på tal om PB rycker inte de in nu 18:e?

Jo visst är det så att PB rycker in idag...men skulle inte tro att de kan skriva något på ett tag smile.gif

Men det vore roligt att höra om vad de har att säga om reformeringarna och dyl.

Jodå, de blivande gruppcheferna ryckte in i måndags på LG. Stackarna, de är de enda på hela LG som går omkring i motoroverallen överallt just nu och av någon skum anledning måste de ha på sig ett bälte över den från någon antik stridssele. Ser lite småkul ut. smile.gif
gb_man
QUOTE (Skalman @ Sep 22 2006, 15:52 ) *
Jag kom in på en femma i styrka, men då hade jag i och för sig högre hos psykologen och på i-provet. Kanske kommer du in, kanske inte. Den som lever får se...

Okay, ja det är väl bara att hoppas på det bästa.. Annars får jag dundra fram i ett stridsfordon istället...
MPMöller
haha, ska bli kul å se KBS eleverna i sina motoroveraller, när man själv var tvungen att knata runt i den i typ 2 veckor eller vad det var *skadeglädje*
och Victor, njut av K1 i 2 veckor nu... jag kommer iaf sakna det nu i veckan!
Patrik Ps
Så damp "Kallelse till utbildning enligt lagen om totalförsvarsplikt" ned i brevlådan idag. Då verkar det som man får göra lumpen, mysigt! salute.gif
Skalman
Samma här. Det stod ju inte speciellt mycket matnyttigt i papprena, och det om resor var smått förvirrande, men det ordnar sig nog i sinom tid. Någon som fått bokningsnummer för biljetter till infodagen än, förresten?
victor_r
fick papprena idag jag med.

näe ingenting om infodagen, trodde först att det var det som låg i kuvertet, men de kommer äväl snart.
Jansson_
Kan ngn inneliggande MP berätta lite hur det är där inne?
Gjort baskerprovet än?
hur går ridningen? fortfarande Lt V? biggrin.gif
Hoppas ni tar hand om kasernerna vi så fint gjorde i ordning till er!

/1:a främsta MP plut 05/06
Lindén
QUOTE (Jansson_ @ Sep 27 2006, 23:04 ) *
Gjort baskerprovet än?

Tills bättre svar kommer (från någon som ligger inne) kan jag besvara några av frågorna:
Baskerprovet-avklarat
Ridningen-första ridningen skedde i torsdags för 2 veckor sedan, de såg lite nervösa ut clap.gif

För övrigt så har ju MP/Säk-PB sin första permis nu och har gjort sig förtjänta av sin uniform!
Ivan
Japp första permisen nu som MP/säk PB och dessutom i uniform:)
sova sova sova.....

/ Maric
Victor
QUOTE (Jansson_ @ Sep 27 2006, 23:04 ) *
Gjort baskerprovet än?

Jadå, baskern är avklarad för cirkus två veckor sedan. Började tidigt måndag morgon, kl 02.30 om jag kommer ihåg rätt, och slutade sen eftermiddag på torsdag. Mycket spännande hanns med under de fyra dygnen. Men, som med alla baskerprov kan jag tänka mig, inte mycket sova å inte mycket att äta. Hade första ridpasset med trav igår! MÅNGA roliga syner med studsande livdragoner som drar i alla remma som man kan dra i för att få kontroll på skrället. Själv red jag Caprilli som ju har rykte om sig att vara lite "vild"... happy.gif Men ingen avsittning iaf!

Och nej, Lt V är inte kvar på Liv så vitt jag vet, men ingen pluton har träffat alla sina befäl än så han kan kanske dyka upp.

Gjorde i ordning kasernen?! De hästskötare som bodde där innan oss och fortfarande bor där vansköter ju stället som fan! smile.gif

/V
Ivan
Nån Mp/säk gb med inryck jan 07 som vet om och när isf dom ska ha en infohelg på livgardet för er?
Skalman
Lördagen den 28:e oktober är informationsdagen för oss som rycker in som GB.
MPMöller
Victor, Haha, så du fick också uppleva Caprilli? Red honom på mitt andra pass, när vi va typ 12 hästar i ridhuset. De va kaos. Så oroliga hästar har jag aldrig sett förut. De va en halvtimmes kämpande med att hålla tillbaka honom. Red Carabas på mitt första pass, och honom saknade jag konstant den dagen! De va inte så smart av befälen att packa in 12 hästar i ridhuset på vårt andra pass, men de fanns säkert nått syfte med de också dry.gif
Nahkampf
Gubbs, ni som ska upp te Sthlm den 28:e, skulle vi boka våra egna tågbiljetter eller kommer de att göra det åt oss? Såg inget i pappren om det.
caj
QUOTE (Nahkampf @ Oct 3 2006, 14:44 ) *
Gubbs, ni som ska upp te Sthlm den 28:e, skulle vi boka våra egna tågbiljetter eller kommer de att göra det åt oss? Såg inget i pappren om det.

Du ringer eller mejlar till försvarsmaktens resebyrå så bokar dom åt dig sen får man ett bokningsnummer så man kan hämta ut biljetterna.

FMs Resebyrå
tel : 08-514 391 45
E-post: ingmarie.sundvall@pub.mil.se
Nahkampf
Tackar.
Skarec
Kan någon berätta för mig vad GB och KB är? Malajn.gif
-Skarec camo.gif
Ing
QUOTE (Skarec @ Oct 5 2006, 22:54 ) *
Kan någon berätta för mig vad GB och KB är? Malajn.gif
-Skarec camo.gif

Kika bland de nålade trådarna här i pliktverket, finns en jättebra tråd om just det.
Johan_soldat
Jag mönstrade feb 2005. Då fick jag 7-7 vid fyset.5 vid inskrivningsprovet. Tjänstbarhet A.

Dock så är inte min kondition speciellt bra. Springer väl milen på lite över 60min. Jag har inte sprungit många km detta året. Det finns ledig tjänster vid MP/SÄk 805 nu i Januari. Är det någon ide att söka dit för mig? Hur pass mycket konditionsträning är det? När jag mönstrade så sa inskrivningsförrätaren att jag hade för lågt resultat på inskrivningsprovet för MP. Men nu när jag pratade med handläggaren vid pliktverket så sa han att jag hade så pass bra hos psykologen att han kunde sätta upp mig vid den tjänsten. Vad tycker ni?
Victor
QUOTE (Johan_soldat @ Oct 9 2006, 13:58 ) *
Jag mönstrade feb 2005. Då fick jag 7-7 vid fyset.5 vid inskrivningsprovet. Tjänstbarhet A.

Dock så är inte min kondition speciellt bra. Springer väl milen på lite över 60min. Jag har inte sprungit många km detta året. Det finns ledig tjänster vid MP/SÄk 805 nu i Januari. Är det någon ide att söka dit för mig? Hur pass mycket konditionsträning är det? När jag mönstrade så sa inskrivningsförrätaren att jag hade för lågt resultat på inskrivningsprovet för MP. Men nu när jag pratade med handläggaren vid pliktverket så sa han att jag hade så pass bra hos psykologen att han kunde sätta upp mig vid den tjänsten. Vad tycker ni?

MP/Säk på 2. skv är tungt. Bra kondition är att rekommendera skulle jag tro. Men om du får chansen och klarar de krav som pliktverket ställer tycker jag det är klart att du ska söka!

/V
Johan_soldat
QUOTE (Victor @ Oct 9 2006, 14:59 ) *

MP/Säk på 2. skv är tungt. Bra kondition är att rekommendera skulle jag tro. Men om du får chansen och klarar de krav som pliktverket ställer tycker jag det är klart att du ska söka!

/V

Iom att dom hade så låga krav som 5 på styrka och 6 på kondition. Så borde det inte vara några problem. Fast det är klart. Cykel är ju extremt mycket lättare än löpning
Skalman
Det som stod i de papper vi fick inför informationsdagen var bland annat:

"Börja träna styrka och kondition redan nu så får du en mjuk övergång till den fysiska belastning värnplikten innnebär."

"Vi förväntar oss också att du är [...] vältränad, har du inte börjat löpträna och styrketräna med egen kropp som belastning är det hög tid att börja med detta. Bygg upp din fysik för att undvika skador."

Den information som finns i den här tråden, på Livgardets och Pliktverkets hemsida är, enligt min uppfattning, ganska entydig på punkten att MP/SÄK-utbildningen är fysiskt krävande, med en hel del "springa/gå långt och bära tungt", så kondition är definitivt något som krävs. Hur "hårt/jobbigt" det däremot upplevs är ju, som allt fysiskt krävande, väldigt individuellt...

Om du har tur så kanske du kan få tag i någon av de som ligger inne på MP just nu, en del av dem skriver här i tråden ibland.
Victor
QUOTE (Johan_soldat @ Oct 9 2006, 15:01 ) *
QUOTE (Victor @ Oct 9 2006, 14:59 ) *

/V

Iom att dom hade så låga krav som 5 på styrka och 6 på kondition. Så borde det inte vara några problem. Fast det är klart. Cykel är ju extremt mycket lättare än löpning

Detta är ett av de många fel som pliktverket begår. De har samma krav på MP på livskvadron och MP/Säk på 2.skvadron. Det ÄR skillnad på vad som krävs av en soldat på 2.skv och livskv. Detta är bekräftat bl.a. av C Dragonbataljon som själv sagt att det ställs större krav på soldater från 2.skv än livskv.
Ivan
ligger inne just nu själv som KB-elev på MP/säk 2. skv och kan Lova att det ÄR skillnad på 2a och liv. Det räcker med att se på våran ryggsäck som vi på 2a har fått som dom enda på livgardet en LK 100. Asså 100 liter. sen har vi ju en sån där stridssäck som alla andra också har på nå fjuttiga 30-40 liter som vi började o träna fötter o rygg med inför övergången till LK 100.
dumle
QUOTE (Ivan @ Oct 13 2006, 22:08 ) *
ligger inne just nu själv som KB-elev på MP/säk 2. skv och kan Lova att det ÄR skillnad på 2a och liv. Det räcker med att se på våran ryggsäck som vi på 2a har fått som dom enda på livgardet en LK 100. Asså 100 liter. sen har vi ju en sån där stridssäck som alla andra också har på nå fjuttiga 30-40 liter som vi började o träna fötter o rygg med inför övergången till LK 100.

KB på livskvadron har också 100-liters ... hårt, eller hur? rolleyes.gif
Ivan
jo de e ganska hårt o dra den säcken på ryggen, ja...som 10 åring hade jag en berghaus 110 L...Det var tungt, fast jag använde den aldrig:)
Victor
QUOTE (dumle @ Oct 13 2006, 23:17 ) *
QUOTE (Ivan @ Oct 13 2006, 22:08 ) *

KB på livskvadron har också 100-liters ... hårt, eller hur? rolleyes.gif

Japp, våra KB (livskv) hade berghaus tills vi GB fick ut våra LK70. Då fick KB lämna in sina berghaus och kvitera ut LK70 istället (bajsmacka som fan) så att alla hade samma utrustning. Anar att det kommer gå till på samma sätt på 2.skv. I övrigt då Ivan, hur vet du att det är skillnad på 2.skv och liv? Jag menar, vi har ju inte sett så mycket av varandra där ute...

/V
Benqu
Bara att titta på när 5.skv traskade ut för baskerprov. bärandes strids-säck. det var ungefär samtidigt som 2.skv kom hem från vanlig fältvecka bärandes lk100 huh.gif
Victor
QUOTE (Benqu @ Oct 14 2006, 16:56 ) *
Bara att titta på när 5.skv traskade ut för baskerprov. bärandes strids-säck. det var ungefär samtidigt som 2.skv kom hem från vanlig fältvecka bärandes lk100 huh.gif

Hur kom 5. skv med i bilden?

Btw, finns det någon som har ett TRYCKT ex av KavR MP Juridiska Grunder och kan tänka sig att förhandla? Alltså inget ex gjort av papperskopior. Vi har papperskopior på liv nu och det är grymt irriterande, de går sönder hela tiden å papprena blir skrynkliga å äckliga. Alternativt någon som vet var det går att få tag på?

/V
Ivan
tror inte man behöver vara proffesor i logik för o fatta att det är skillnad på liv o 2.skv.
dumle
QUOTE (Ivan @ Oct 14 2006, 20:30 ) *
tror inte man behöver vara proffesor i logik för o fatta att det är skillnad på liv o 2.skv.

Att det är skillnad förstår nog de flesta, eftersom det är två olika utbildningar (eller tre, om nu 5:e också ville vara med i hårdhetsmätningen). Men att berätta om den extremt häftiga ryggsäcken på 100 liter och därmed få fram den stora skillnaden funkar inte så bra. Särskilt inte om det är samma ryggsäck som använts av båda skvadronernas kb(som är pb-uttagna och blir gruppchefer wacko.gif ), i alla fall i inledningskedet.

Men det är ju trevligt att ni gillar ryggsäcken. Även våra kb tyckte om den, mycket skönare än lk70 enligt dem.

Ha det så kul i skogen.
Victor
QUOTE (dumle @ Oct 14 2006, 23:30 ) *
Men det är ju trevligt att ni gillar ryggsäcken. Även våra kb tyckte om den, mycket skönare än lk70 enligt dem.

Ha det så kul i skogen.

Dumle, ligger du inne på liv nu? Isf vilken pluton?
Ing
Ivan med flera, det räcker med snoppmätningen nu.
Det där får ni skryta med på hemresor och luckan, inte här. Blir lätt väääldigt tråkig stämning när man bara talar om hur jävla duktig man är själv.

/BG
Mägz
QUOTE (Ing @ Oct 15 2006, 00:06 ) *
Ivan med flera, det räcker med snoppmätningen nu.
Det där får ni skryta med på hemresor och luckan, inte här. Blir lätt väääldigt tråkig stämning när man bara talar om hur jävla duktig man är själv.

/BG

Inte för att vara klagande...men jag tycker inte att en argumentation om hur bra en ryggsäck är, är "snoppmätning" :P ...är faktiskt ganska interesant om att få reda på vilken ryggsäck man kommer att få känka påblyg.gif
Kimster
Ja men det får man reda på genom att fråga vilken ryggsäck använder vi på F-skvadron ..mycket enkelt.

så move on.. och gör detta inte till en ryggsäckstråd. Sånna finns på annan plats.

utan repetion frammåt.
Nahkampf
Skärp er. Jag är så trött på allt skryt man får höra från polare som är hemma på permis att det inte är sant... Kan vi inte slippa det i den här tråden?

Vi har inte ens ryckt in än. Hur fan ska vi veta hur tufft det kommer att bli? Låt det bero.

En bättre, mer relevant, fråga kommer här:

Behöver man betala tågbiljetten till infon som de har bokat åt en (och man skall hämta själv), eller är den redan betald? Vill veta om jag behöver ta ut pengar innan eller hur det nu funkar.
Ivan
nja har dom redan bokat den åt dig så borde väll dom ha betalat den också, sen skdar de väll inte att ha med pengar ändå för du ska ju inte stå för resa själv. Inga konstigheter alls...
caj
Som jag har fösrståt det så är det bara å hämta ut biljetterna med bokningsnummret man fick, så dom bör ju vara betalda.
Victor
Om man måste betala själv när man hämtar biljetten så sparar man helt enkelt kvittot och ger det till sin adjutant när man rycker in så fixar denne så att man blir ersatt för de pengar man lagt ut. Enkelt. smile.gif
Nahkampf
Kan jag kräva ränta på det sen? :P
Victor
QUOTE (Nahkampf @ Oct 15 2006, 13:48 ) *
Kan jag kräva ränta på det sen? :P

Prova! :P
Sundance kid
Ivan, jo jag undar vad tror du att befälen tittar på mest? Vad för kvaliter tittar man på? Är dom hårda? vad skall man tänka på osv?

För om ett år så kommer alla KB rycker in samtidigt och efter GSU så gör dom en uppdelning vilka som blir MP och vilka som går till säkerhets förbanden. Vad tror du att dom kollar efter när som vill ha folk till SÄK-jakt?

alla tips är värda guld

tack på förhand
Calle_P
Någon som har hört hur det blir för 88:or ang. KBS/PB tjänsten? Blir det inryck september 2007 eller har de verkligen ändrat så att PB också rycker in januari 2008? Har för mig att någon skulle höra med C Dragonbat.
Sundance kid
Jag står på PB/KB in ryckning 07 september
jag tror inte att dom kommer ändra utbildningen till 11 månade. Jag ringde innan sommaren o hörde o dom sa att den kommer vara 15 månader, att dom inte skulle sänka till 11 månader
Calle_P
Okej, då är det som vanligt då. Pliktverket säger en sak och FM något annat.... Suck...
Calle_P
Ringde pliktverket idag igen och kollade om de har kommit fram till något nytt, men samma svar. Troligen kommer alla 88:or som är inskrivna som MP/Säk-PB, få ett ändrat beslut början på nästa år... Men det finns många skäl till att tvivla på det...

Det vore kul att höra något som kom direkt från befälen på MP. Någon här hade ju en kontakt?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.