os frontale
Sep 6 2006, 06:53
QUOTE (Ivan @ Sep 6 2006, 01:40 )

Jag vet att jag rycker in 18 september som MP/säk Plutonbefäl. Och den informationen räcker för mig, förstår inte varför man ska röra till det och kräva att man ska få exakt information om allting under hela utbildningen. varför inte låta nyfikenheten vara?
KAN ju vara så att personer som ej mönstrat än vill veta vilka utbildningar som finns?
Det får man reda på under mönstringen och vad man passar till för utbildning. sen om man vill så kan man läsa om utbildningarna på lumpen.nu
svårare än så är det väll inte?
förstår inte hur man ska kunna fungera som soldat när man ryckt in om man måste ha exakt information om allting hela tiden.
os frontale
Sep 6 2006, 15:36
QUOTE (Ivan @ Sep 6 2006, 12:41 )

Det får man reda på under mönstringen och vad man passar till för utbildning. sen om man vill så kan man läsa om utbildningarna på lumpen.nu
förstår inte hur man ska kunna fungera som soldat när man ryckt in om man måste ha exakt information om allting hela tiden.
Vet inte riktigt vad du lever i för låtsassamhälle; de som kommer oförbereda till mönstringen hamnar garanterat inte på det som hade passat en individ bäst, pliktverket i all ära; men så stor koll har de inte alla gånger på alla tjänster och om det passar den mönstrande. Känner många som hamnat på bevakning av ren informationsbrist framför mönstringen, men som jag vet skulle bli understimulerade av den tjänsten; senast en kompis som fick välja mellan bevakning/insats eller flygbassäk, han valde bevakning för att inskrivningsförättaren propaganderat om att man får använda bildförstärkare och sånt "tufft" där..Nu sitter han uppe i Boden i en vaktkur med världens ångest och kör egen BRAK när de andra kontrollerar inpasserande
hmm beror på vad som menas med "oförbereda till mönstringen"?? om du som jag antar menar att man inte har suttit vid telefonen och snackat med varenda militär snubbe över hela sverige om varende tjänst utan mest har kollat runt på de olika utbildningarna på lumpen.nu så måste väll jag ha hamnat på en tjänst som garanterat inte passar mig?
att dina kompisar inte kan läsa och tolka inebörden av det som står om bevakningsutbildningarna under mönstringen, för man får ju faktiskt välja mellan ett par alternativ (det fick jag iaf), så tycker jag inte det hör hemma i den här diskussionen.
Calle_P
Sep 6 2006, 17:20
QUOTE (Ivan @ Sep 6 2006, 12:41 )

Du har dessvärre fått allting om bakfoten... Pliktverket och FM
vill att man ska komma till mönstringen så förberedd som möjligt. De har till och med skrivit det i alla broschyrer och på hemsidan lumpen.nu. Och den hemsidan är just till för att ungdomar skall kunna finna lite information, söka lite bland befattningarna och på sådant sätt få en någorlunda schysst inblick i det hela.
Men ibland räcker inte broschyrerna och lumpen.nu. Vill man söka lite djupare och veta lite mer om vad en viss befattning innebär, så är soldf perfekt. En del kanske satsar väldigt seriöst och då behöver man så mycket info som möjligt, för att hamna på rätt plats.
Med andra ord: Det här forumet är just till för det, att nyfikna ska få en chans att finna info.
EDIT: Lite långsam
Vet inte riktigt vad du lever i för låtsassamhälle; de som kommer oförbereda till mönstringen hamnar garanterat inte på det som hade passat en individ bäst
Dom hamnar istället på en tjänst som skulle passat företag och myndigheter bäst?
MPMöller
Sep 6 2006, 21:50
är det möjligt att komma mer OT än vad ni lyckats med nu? Ta det nån annan stans, eller inte alls. De här e iaf helt fel forum för det ni pratar om nu.
QUOTE (MPMöller @ Sep 6 2006, 22:50 )

Ta det nån annan stans, eller inte alls.
Var det en order? Du bör kanske överlåta adminstratörssysslan åt de som innehar ämbetet - precis som i verkliga livet utvecklas diskussioner till mindre derivat som oftast avhandlas på kort tid. Att skapa nya trådar för varje sådant torde vara ytterst opraktiskt.
Pathmaker
Sep 7 2006, 09:35
Jo, LG övergår med vissa enheter till tre terminsystemet, t ex MP säk redan i vår.
Bakgrunden till mitt påstående i ett tidigare inlägg baseras på detta.
De som rycker in 15 Jan 07 och muckar 7 Dec 07 erbjuds en tredje termin med början Jan 08. I den kontexten låter det konstigt med PB elever som rycker in i Sep 07.
Kommer de att erbjudas en tredje termin, ja det förutsätter jag, det blir en väldigt lång vpl för dessa.
MPMöller
Sep 7 2006, 09:49
GoranS, Nej, det var ingen order. Det var bara en önskan, eftersom det dom hade börjat prata om var totalt ointressant i MP-sammanhang.
Dom som rycker in sept. 07 kommer erbjudas tredje terminen, vi som ryckte in juli 06 kommer erbjudas tredje terminen också.
QUOTE (Pathmaker @ Sep 7 2006, 10:35 )

Jo, LG övergår med vissa enheter till tre terminsystemet, t ex MP säk redan i vår.
Bakgrunden till mitt påstående i ett tidigare inlägg baseras på detta.
De som rycker in 15 Jan 07 och muckar 7 Dec 07 erbjuds en tredje termin med början Jan 08. I den kontexten låter det konstigt med PB elever som rycker in i Sep 07.
Kommer de att erbjudas en tredje termin, ja det förutsätter jag, det blir en väldigt lång vpl för dessa.
Som du säger... Gb kommer gå över till detta, inryck i januari resp juli och vara färdiga med utbildning så att man kan påbörja den tredje termin ganska direkt efter den slutar. Pb tjänsten går inte in på tre terminer (snarare 3,5 terminer) men anpassar sig ändå så att utbildningen är färdig någon vecka innan den tredje terminen börjar....
Vilka här är det egentligen som ligger inne på liv nu? Vilka plutoner ligger ni på?
MPMöller
Sep 8 2006, 10:26
Victor,
Jag ligger på 2. MP. Har inte sett så många mer här inne som ligger inne på liv nu...
Boebban
Sep 12 2006, 18:31
Fråga angående placeringJag blev först kallad till inryck juli -07, där det stod att jag skulle bli MP/Säk (inte MP till häst), men efter det jag läst här så antog att jag skulle hamna i 2:a skvadron ändå. Eftersom jag _hatar_ hästar sen tidigare så tog jag kontakt med pliktverket och frågade om det fanns möjlighet att byta.
Några dagar senare fick jag ett brev från pliktverket, där det står att min önskan om ändrad inskrivning blivit ändrat enligt mitt önskemål.
I brevet nämns inryckningsdatum: 2007-07-30.
Var f'n kommer jag att hamna?
QUOTE (Boebban @ Sep 12 2006, 19:31 )

Fråga angående placeringJag blev först kallad till inryck juli -07, där det stod att jag skulle bli MP/Säk (inte MP till häst), men efter det jag läst här så antog att jag skulle hamna i 2:a skvadron ändå. Eftersom jag _hatar_ hästar sen tidigare så tog jag kontakt med pliktverket och frågade om det fanns möjlighet att byta.
Några dagar senare fick jag ett brev från pliktverket, där det står att min önskan om ändrad inskrivning blivit ändrat enligt mitt önskemål.
I brevet nämns inryckningsdatum: 2007-07-30.
Var f'n kommer jag att hamna?

Okey grabben det verkar som du har blivit befodrad

De som rycker in i slutet av speptember hamnar på KBS....så än en gång... grattis till din befodran....
Calle_P
Sep 12 2006, 19:39
Ehm, nej tyvärr har du inte blivit befordrad, PB (KBS) rycker in i september 07 och den tjänsten finns inte längre, enligt Pliktverket. Och enligt LG så ska alla PB rycka in i januari också...
Det är livskvadron (MP till häst) som rycker in i juli. 2.skvadron rycker in i januari 08 (gäller oss 88:or)
QUOTE (Calle_P @ Sep 12 2006, 20:39 )

Ehm, nej tyvärr har du inte blivit befordrad, PB (KBS) rycker in i september 07 och den tjänsten finns inte längre, enligt Pliktverket. Och enligt LG så ska alla PB rycka in i januari också...
Det är livskvadron (MP till häst) som rycker in i juli. 2.skvadron rycker in i januari 08 (gäller oss 88:or)
Mitt fel.....jag är lite dålig på månaderna

och råkade blanda ihopp några....my mistake
Men Calle_P var har du hört detta? Borde inte vi som står uppskrivna som PB fått någon information om detta i så fall?

UTVECKLA tack
Calle_P
Sep 12 2006, 20:44
QUOTE (Mägz @ Sep 12 2006, 20:57 )

Mitt fel.....jag är lite dålig på månaderna

och råkade blanda ihopp några....my mistake
Men Calle_P var har du hört detta? Borde inte vi som står uppskrivna som PB fått någon information om detta i så fall?

UTVECKLA tack
No problems!
Jag mönstrade förra fredagen och hade siktet inställd på MP/Säk-PB. Fick ganska schyssta resultat och fick välja bland nästan alla tjänster FM hade att erbjuda.. MEN MP/Säk-PB fanns inte med.. Jag blev totalt ställd och skulle till varje pris veta varför. Fick lite olika förklaringar (det är ju pliktverket). Från början sa dom att det var fullt. Då undrade jag hur det kom sig, tjänsterna fördelas fyra gånger per år, men ingen hade ett vettigt svar på det. Veckan efter började jag ringa land och rike runt för att försöka reda ut det hela. Till slut kom jag fram till stf. skvadronchef för 2.skv. Han förklarade att PB skulle flyttas fram till januari också, inryck under samma villkor. Sedan tas de lämpligaste gruppcheferna ut efter GSU:n... Men LG och pliktverket har fortfarande olika versioner...
Kan nog låta lite rörigt...
QUOTE (Calle_P @ Sep 12 2006, 21:44 )

No problems!
Jag mönstrade förra fredagen och hade siktet inställd på MP/Säk-PB. Fick ganska schyssta resultat och fick välja bland nästan alla tjänster FM hade att erbjuda.. MEN MP/Säk-PB fanns inte med.. Jag blev totalt ställd och skulle till varje pris veta varför. Fick lite olika förklaringar (det är ju pliktverket). Från början sa dom att det var fullt. Då undrade jag hur det kom sig, tjänsterna fördelas fyra gånger per år, men ingen hade ett vettigt svar på det. Veckan efter började jag ringa land och rike runt för att försöka reda ut det hela. Till slut kom jag fram till stf. skvadronchef för 2.skv. Han förklarade att PB skulle flyttas fram till januari också, inryck under samma villkor. Sedan tas de lämpligaste gruppcheferna ut efter GSU:n... Men LG och pliktverket har fortfarande olika versioner...
Kan nog låta lite rörigt...
Okey låter ju vettigt. Men undrar ändå varför vi inte fått någon information om detta?
Känner C Dragonbataljonen, så jag måste nog ringa honom och reda ut detta...
...annasrs kanske man är tvungen att ringa ÖB själv för att få ett definitift svar :P
Calle_P
Sep 12 2006, 21:19
Jag tycker absolut att du ska ringa C Dragonbataljonen! På så sätt kan man ev. få det bekräftat iallafall. Annars är det bara att fortsätta gräva...
Hajar inte heller varför de inte har gått ut med info till inskrivna PB. Men det kan vara så att de gör det v.46. Då ska det tydligen bommas igen för våran årskull och samtliga ska få svar.
Är det sept 07 som gäller för dig i dagsläget?
Och om du får tag på chefen, så får du gärna dela med dig av lite info, som har blivit en bristvara här :P
Boebban
Sep 12 2006, 21:24

Men de på pliktverket skrev ju i sitt brev att min önskemål(dvs. att inte bli Mp till häst) blivit efterföljt.
Citat från brevet:"Pliktverket har för avsikt att ändra din inskrivning enligt ditt önskemål. Det innebär att du inte längre är placerad till häst"Samtidigt är inryckningsdatumet fortfarande 30:e juli -07.
Kommer jag att få rycka in helt själv eller vad är det frågan om ? :P
Calle_P
Sep 12 2006, 21:34
QUOTE (Boebban @ Sep 12 2006, 22:24 )

Men de på pliktverket skrev ju i sitt brev att min önskemål(dvs. att inte bli Mp till häst) blivit efterföljt.
Citat från brevet:"Pliktverket har för avsikt att ändra din inskrivning enligt ditt önskemål. Det innebär att du inte längre är placerad till häst"Samtidigt är inryckningsdatumet fortfarande 30:e juli -07.
Kommer jag att få rycka in helt själv eller vad är det frågan om ? :P
Det är pliktverket i ett nötskal.. Frågar man om en sak, så får man sju olika svar från fem olika personer... Lita aldrig på pliktverket, det har jag fått lära mig efter ett tag här på forumet..
Om du nu alltså ska rycka in 30:e juli -07, så får du rida. Annars är det som du säger, du får rycka in själv...
Det kan ju hända att de har missat att skriva nytt datum. Det kan hända att de hade en praktikant alt. en städare som skickade ditt brev.
Men ring igen vetja!

Fan skojaru elr? Jag, prcis som mägz, är iaf inskriven för att rycka in sept 07 PB. Va gör man......? men har dom tänkt skära ner PB-tjänsten till 11mån då lr? mägz, skikca info du som har koll o sitter i samma sits som jag.
QUOTE (EPO @ Sep 13 2006, 12:40 )

Fan skojaru elr? Jag, prcis som mägz, är iaf inskriven för att rycka in sept 07 PB. Va gör man......? men har dom tänkt skära ner PB-tjänsten till 11mån då lr? mägz, skikca info du som har koll o sitter i samma sits som jag.
Nä men det är så att jag för tillfället är in skriven på liv.skv. med inryck i april 2008...Men faktum kvarstår...
Det enda som är konstigt är att jag träffade C Dragonbataljonen nu i lördags ute på mitt landställe och där sa han ingenting?!? Bad honom dessutom att omplacera mig till 2.skv...
Men ska ändå ringa honom och få lite klarare besked...
alright......dela me dig sen av de nya beskedet iaf
Patrik Ps
Sep 14 2006, 12:59
Idag damp en brev från 2 skvadron ned i brevlådan som hälsade mig som blivande Livgardist välkommen till en informationsdag den 28:e oktober. Lite information om tjänsten följde med samt en svarsblankett (sista svarsdatum hade de glömt att fylla i). Dessutom så fick jag reda på att de inte kan garantera att alla på 2 skv kommer läsa juridik.
Självklart skall man dit för att tjuvkika på vad de kommande 330 dagarna handlar om och för att kanske få ut ett par kängor (de frågade om skostorlek i svarsblanketten). Man vill ju även träffa resten av skvadronen.
QUOTE (Patrik Ps @ Sep 14 2006, 13:59 )

Idag damp en brev från 2 skvadron ned i brevlådan som hälsade mig som blivande Livgardist välkommen till en informationsdag den 28:e oktober. Lite information om tjänsten följde med samt en svarsblankett (sista svarsdatum hade de glömt att fylla i). Dessutom så fick jag reda på att de inte kan garantera att alla på 2 skv kommer läsa juridik.
Självklart skall man dit för att tjuvkika på vad de kommande 330 dagarna handlar om och för att kanske få ut ett par kängor (de frågade om skostorlek i svarsblanketten). Man vill ju även träffa resten av skvadronen.

Fick också mitt idag, på mitt stod sista svarsdatum, 2006-09-11, blir lite tajt att hinna kanske :P
Men vi ses 28 oktober!
wie, hittade också ett brunt brev i brevlådan från Livgardet 2.skv

Jepp, vi ses!
Skalman
Sep 15 2006, 14:01
Samma här, jag kommer med största sannolikhet att dyka upp jag med. Det känns som en gratischans som man inte bör missa.
victor_r
Sep 15 2006, 15:07
tjena gubbs fick mitt idag jag med , passade på att posta det på en gång.
när tänkte ni åka dit, man kunde ju välja lördag morgon eller fredag kväll?
Nahkampf
Sep 15 2006, 16:29
Fredag kväll. Jag har en jävla bit att åka. Från GBG.
QUOTE (Nahkampf @ Sep 15 2006, 17:29 )

Fredag kväll. Jag har en jävla bit att åka. Från GBG.
Kommer dra dit på fredag jag med, har dock inte lika långt som du, åker från örebro.
MPMöller
Sep 15 2006, 17:25
Hm... om inte "alla" på 2a skvd läser juridik så kan inte "alla" bli MP heller. skumt när man rycker in på en tjänst som heter "MP"
kan iaf verkligen rekomendera er att släpa er till besökshelgen. Riktigt bra initiativ av LG att börja med dom här helgerna för de som ska rycka in
vi kommer nog inte ses där uppe, om ni inte för för er att hälsa på nere på K1 någon dag
Hare!
victor_r
Sep 15 2006, 17:31
är lite lost, har mp/säk livskv redan ryckt in?
Skalman
Sep 15 2006, 19:19
Ja, det har de. De hade sitt baskerprov förra veckan tror jag. Stötte på en gammal bekant som ligger inne nu. Jag kommer nog att åka upp på fredagen också, det blir för tidigt annars på lördag morgon.
Patrik Ps
Sep 15 2006, 19:48
QUOTE (MPMöller @ Sep 15 2006, 18:25 )

Hm... om inte "alla" på 2a skvd läser juridik så kan inte "alla" bli MP heller. skumt när man rycker in på en tjänst som heter "MP"
kan iaf verkligen rekomendera er att släpa er till besökshelgen. Riktigt bra initiativ av LG att börja med dom här helgerna för de som ska rycka in
vi kommer nog inte ses där uppe, om ni inte för för er att hälsa på nere på K1 någon dag
Hare!
Nja, i brevet från 2 skvadron nämns det inte någonstans att vi blir utbildade till MP. Jag citerar:
"Livskvadron utbildar militärpoliser ... 2.skvadron utbildar säkerhetsförband där du kommer utbildas.".
MPMöller
Sep 15 2006, 21:26
2a skv ska utbilda Militärpolismän som ingår i säk-grupper, om inte världen har ändrats allt för mycket sen jag senast kollade

Dom uppgifterna soldaterna i 2a skv normalt brukar syssla med kräver oftast MP-befogenheter, å då verkar de skumt att bara utbilda vissa av soldaterna till militärpoliser.
Mourdoch
Sep 16 2006, 13:11
Antagligen kommer det bara vara de mer omfattande befattningarna som inte blir mp som jag tolkar brevet, borde då ju röra sig om prickskytt och hundförare, kanske sjukvådare? (finns befattningen?) Och fordonsförare som har extra befattning.
Patrik Ps
Sep 16 2006, 14:14
QUOTE (Mourdoch @ Sep 16 2006, 14:11 )

Antagligen kommer det bara vara de mer omfattande befattningarna som inte blir mp som jag tolkar brevet, borde då ju röra sig om prickskytt och hundförare, kanske sjukvådare? (finns befattningen?) Och fordonsförare som har extra befattning.
Jo, i brevet nämns utökad prickskytte- eller hundförar- eller sjukvårdsubildning istället för jurudik. Att prickskyttarna inte läser jurudik köper jag då man kan misstänka att deras uppgift är minder "polisiär" men hundförarna? Dessa pysslar väll i högsta grad med polisiära uppgifter och borde då läsa jurudik, eller kan man vara en "mp" utan att ha läst jurudik?
MPMöller
Sep 16 2006, 14:30
Prickskyttarna, okej att dom inte läser juridik, när dom ändå mest ligger stilla ute i skogen å spanar på byggnader/områden/folk, men hundförarna är högst polisiära.
Patrik PS, nej, du kan inte bli MP utan att ha läst juridiken.
Skumt att 2a skv fortfarande har sjukvårdarutbildning, vi på Liv har ingen sån. när vi frågade vårt plut. befäl så sa han bara "prata inte ens om det, jag blir förbannad bara ja tänker på det".
Nahkampf
Sep 17 2006, 11:38
Säkmännen får utökad sjukvårdsutbildning, sedan får de flesta soldaterna det också för att kompensera för att befattningen Sjukvårdare är borta. Detta är vad som sagts till mig.
Lindén
Sep 18 2006, 08:46
Något jag noterade när jag läste brevet var följande: "Du ÄR placerad på någon av Säkplutonerna vid 2.skvadron" vilket jag tolkar som att de redan är klart om de blir jakt eller spaningspluton. Förmodligen går de efter mönstringsvärderna... Att gå efter löpningen på info-dagen anser jag låter som en mycket bättre idé, då man ser personens fysik i dagsläget och inte för 1 år sedan. Man vill ju inte ha "fel folk" i fel plutoner.
För övrigt hoppas jag verkligen att alla förutom "specifika befattningar" får sin juridikutbildning och blir "godkända" militärpoliser! Annars blir det nog mycket förvirring kring vår MP befattning...
victor_r
Sep 18 2006, 16:20
QUOTE (Lindén @ Sep 18 2006, 09:46 )

Något jag noterade när jag läste brevet var följande: "Du ÄR placerad på någon av Säkplutonerna vid 2.skvadron" vilket jag tolkar som att de redan är klart om de blir jakt eller spaningspluton. Förmodligen går de efter mönstringsvärderna... Att gå efter löpningen på info-dagen anser jag låter som en mycket bättre idé, då man ser personens fysik i dagsläget och inte för 1 år sedan. Man vill ju inte ha "fel folk" i fel plutoner.
För övrigt hoppas jag verkligen att alla förutom "specifika befattningar" får sin juridikutbildning och blir "godkända" militärpoliser! Annars blir det nog mycket förvirring kring vår MP befattning...
jo jag tänkte på det jag också men om man ska gå på vad som sagts här på forumet av sånna som legat inne. själv hoppas jag faktiskt lite på att dom går på mönstringsresultatet eftersom jag har varit sjuk ett tag nu:P
victor_r
Sep 18 2006, 17:27
en annan sak jag kom på som stod i brevet. det är ju riktat till folk som rycker in på 2svk som gb dvs PA807, men det står ädnå att man kommer genomföra sin värnplikt antingen som specialist eller gruppbefäl. kan man alltså bli gruppbefäl även om man inte rycker in som pb?
på tal om PB rycker inte de in nu 18:e?
QUOTE (victor_r @ Sep 18 2006, 18:27 )

Jo visst är det så att PB rycker in idag...men skulle inte tro att de kan skriva något på ett tag
Men det vore roligt att höra om vad de har att säga om reformeringarna och dyl.
Lindén
Sep 18 2006, 19:11

en annan sak jag kom på som stod i brevet. det är ju riktat till folk som rycker in på 2svk som gb dvs PA807, men det står ädnå att man kommer genomföra sin värnplikt antingen som specialist eller gruppbefäl. kan man alltså bli gruppbefäl även om man inte rycker in som pb?
"uttagen att fullgöra din värnplikt som gruppchef eller specialist" tror de syftar på att vi alla är inskrivna som GB. Jag tror inte att vi kommer få bli gruppchefer, men vi utbildas till att KUNNA agera som detta.
GoranS
Sep 18 2006, 23:06
QUOTE (Lindén @ Sep 18 2006, 20:11 )

"uttagen att fullgöra din värnplikt som gruppchef eller specialist" tror de syftar på att vi alla är inskrivna som GB. Jag tror inte att vi kommer få bli gruppchefer, men vi utbildas till att KUNNA agera som detta.
Du tror inte att samma papper skickats ut till både gruppcheferna och specialisterna då?
victor_r
Sep 19 2006, 17:05
QUOTE (GoranS @ Sep 19 2006, 00:06 )

QUOTE (Lindén @ Sep 18 2006, 20:11 )

Du tror inte att samma papper skickats ut till både gruppcheferna och specialisterna då?
menar du att pb och gb skulle få samma?, hm jo det är möjligt, fast de skriver ju med tidsperiod och så men kanske vem vet. aja ingen aning tänkte högt bara:) nej tror inte dom kan skriva heller undrade bara, får nog reda på allt om reformer och så på infodagen om man nu är intresserad av det
Skalman
Sep 19 2006, 22:26
Av vad jag minns av tidigare inlägg i den här tråden (för läääänge sedan) så var det så att alla PB/KB (kalla det va fan du vill) var tänkta att vara gruppchefer, men av olika anledningar blir det inte alltid så. Vissa kanske inte passar till gruppchefer och blir specialister istället, medan något gruppbefäl då istället kan få utbildning mot gruppchef. Sedan kan det ju vara så att det blir för många avhopp bland PB så att de helt enkelt blir tvugna att utbilda några GB till gruppchefer. Däremot tror jag inte att det kommer vara så (som tidigare föreslagits i tråden) att alla vi GB kommer utbildas till att fungera som gruppchefer vid framtida behov samtidigt som vi utbildas till specialister, för det kommer nog inte utbildningstiden att räcka till.
Men detta är, precis som allt annat gällande ämnet som det verkar, bara en teori...
victor_r
Sep 20 2006, 16:51
jo precis vad jag tänkte
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.