Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
björk
QUOTE (Mägz @ Aug 15 2006, 17:49 ) *
Okej, men hur många KB är der då till 2.skv?

Och är inte grupperna väldigt stora i liv.skv 15pers/grupp?!?
180 GB till 12grupper á ett KB/styck låter väldigt stort, det är väl en tropp som är 15pers grupp är väl snarare 6-10?

Det är alltid avhopp och skador, bättre att ha några extra än att det inte räcker med personer till en MP-grupp!
Mägz
Men ett bortfall på dryga 50% låter ändå väldigt mycket...

Hur många är då, på ett ungefär, kvar inom gruppen i utbildningens slutskede?
106
Är det alltså 3 mp/säk-plutoner och dessutom någon stab/tross/understöds-pluton, eller utbildar någon annan skvadron de delarna?
Mägz
QUOTE (106 @ Aug 15 2006, 22:52 ) *
Är det alltså 3 mp/säk-plutoner och dessutom någon stab/tross/understöds-pluton, eller utbildar någon annan skvadron de delarna?

Inom livskv. finns det tre plut, vissa säger fyra?!?, om vi ser som "tommyli" finns det 4 st mp-plut. inom livskv. Två "vanliga" MP-plutoner, en stab/tross-pluton och en specialpluton. MEN enligt "MPMöller" finns det bara 3plut inom livskv. men fortfarande alla á 4 grupper/styck á ett KB/grupp dvs 12 KB på 180 GB (om man räknar med 4 st plutoner)
Inom 2.skv. finns det bara span/jäg plutoner.
Men frågan kvarstår, Hur måga KB rycker in till de 130 GB inom 2skv?
Sundance kid
Jag har för mig att det blir 30 st PB/KB, jag vet inte om det är totalt eller om det är bara för Mp/säk osv
Men jag vet att det är 30st per år. Hoppas jag hjälpte på nått sätt :-S
utter
Att ni orkar? Ni kommer får reda på allt det där tids nog. smile.gif
victor_r
QUOTE (utter @ Aug 16 2006, 16:15 ) *
Att ni orkar? Ni kommer får reda på allt det där tids nog. smile.gif

precis det visar sig. kul om man inte vet allt i förväg också.

bli inte möpar bara:)
Ivan
spelar roll hur många KB det gårm till 120 GB?
har för mig föresten att vi blir 20 KB som rycker in till 2 skvadron
Krook
QUOTE (106 @ Aug 15 2006, 22:52 ) *

5.skv utbildar ledningspluton för Säk.

/K
Victor
QUOTE (Mägz @ Aug 15 2006, 21:32 ) *
Men ett bortfall på dryga 50% låter ändå väldigt mycket...

Hur många är då, på ett ungefär, kvar inom gruppen i utbildningens slutskede?

Ligger inne på livskvadron nu. De första dagarna var vi 15 pers i gruppen. Efter HVO idag (3 veckor senare) är vi 10... Men detta är ett ovanligt stort avhopp enligt våra befäl och avhopp är ingenting man räknar med när man delar ut tjänster idag så vitt jag förstår. Det har mest varit gamla knäskador etc. som börjat spöka och som gett frisedel och en del som tyckt att det varit läskigt med vapnen och därför sökt vapenfri tjänst.

/V
sugadaddy
Är det någon som är prickskytt Från 2:a skv?
hogland
Hej!

Jag rycker in som PA805 MP/Säk-gruppbefäl vid LG 2. skvadron i januari 2008.

Får man ridutbildning och rider man beriden högvakt på 2. skvadron? Eller rider bara Livskvadron? Det är lite olika besked från olika håll, till och med inskrivningsförättaren var osäker, speciellt eftersom man tydligen nyligen har/snart ska ändra MP-utbildningen. Någon som kan hjälpa till?

Alltså: ridutbildning/beriden högvakt på 2. skvadron eller ej?
1MPJ
nej ingen ridning på 2:a skvadron!
hogland
QUOTE (1MPJ @ Aug 30 2006, 08:52 ) *
nej ingen ridning på 2:a skvadron!

Usch då, det var ju tämligen trist. Tror ni att det kan vara svårt att få byta till min andrahandsplacering; samma befattning fast på Livskvadron (inryck juli 2007)?
utter
hehe, lite oväntat svar där. smile.gif det är nog rätt högt tryck på båda utbildningarna men det är nog lättare att få en plats på Livskvadron än på 2.skv. Nu har du iofs redan blivit inskriven så jag tror att det kan vara till din fördel förutsatt att inte alla platser redan är tagna.

Skriv ett välformulerat brev till pliktverket och hoppas på det bästa (fungerade för mig). Mkt beror nog också på vem du får tag på.

Lycka till! smile.gif
Mägz
Om man ska bli KB på 2.skv. är det endast gruppchef man kan bli uttagen till då?
GoranS
QUOTE (Mägz @ Aug 31 2006, 17:06 ) *
Om man ska bli KB på 2.skv. är det endast gruppchef man kan bli uttagen till då?

Inte nödvändigtvis, detta bestäms efter fullgjord utbildning på MHS.
106
QUOTE (GoranS @ Aug 31 2006, 22:50 ) *
QUOTE (Mägz @ Aug 31 2006, 17:06 ) *

Inte nödvändigtvis, detta bestäms efter fullgjord utbildning på MHS.

Öh, va? Sedan när skickas KB-elever till Militärhögskolan (Karlberg eller Halmstad) för utbildning?
GoranS
Jag vidhåller - precis som jag har fått det förklarat för mig - att de uppgifter som annars tilldelas värnpliktiga KB sköts av yrkesofficerare på 2 skvadron. Dessa "KB" skrivs in som PB och agerar inom ramen för vpl PB. Att det sedan heter KBS och är 15 månader torde spela lika lite roll som att meniga militärpoliser tillskrivs GB-tjänst.

Men sure, ämnet är redan färdigältat och om man känner att självbekräftelsebehovet blir tillfredsställt av att kalla sig KB så...
Mägz
QUOTE (GoranS @ Aug 31 2006, 23:56 ) *
Jag vidhåller - precis som jag har fått det förklarat för mig - att de uppgifter som annars tilldelas värnpliktiga KB sköts av yrkesofficerare på 2 skvadron. Dessa "KB" skrivs in som PB och agerar inom ramen för vpl PB. Att det sedan heter KBS och är 15 månader torde spela lika lite roll som att meniga militärpoliser tillskrivs GB-tjänst.

Men sure, ämnet är redan färdigältat och om man känner att självbekräftelsebehovet blir tillfredsställt av att kalla sig KB så...

Och men då ändrar jag min fråga då... Om man ska bli PB på 2.skv. är det endast gruppchef man kan bli uttagen till då? Om inte, vilka andra tjänster kan det då bli frågan om?
Calle_P
Ny info: Alla 88:or som är intresserade av MP/Säk-PB kan glömma det, det är fullt!

Efter att ha mönstrat igår, var jag totalt lack, jag skulle ha mönstrat i april men sköt fram det till 1 september, just för att någon på pliktverket sa att tjänsterna inte kan bli fulla, att de skulle fördelas 4 gånger per år. Och igår så var just den tjänsten det första jag nämnde för inskr.förättaren, men fick veta att tjänsterna tog slut redan i vår banghead.gif

Men men.. Fick ett så stort dilemma och kunde inte bestämma mig, så inskrivaren var riktigt hygglig och gav mig en vecka att bestämma mig.

Jag har tre val:

MP/Säk-GB (2.skv) inryck jan08
MP/Säk-GB (livskv) inryck jul07
Skytteplutonbefäl (stadsskytte) inryck jan08

Helt objektivt nu, vad skulle ni välja?

För övrigt är jag hyffsat nöjd med resultaten:
Inskrivningsprov 7
Muskel 6 (10N från en 7:a = besviken)
Tjänstbarhet A
Psykolog 9 (Pliktförmåga&befälslämplighet)
Cykel 7
utter
Om vi bortser från inryckningsdatum skulle jag välja MP/Säk 2.skv. Jag rycker själv in som MP/Säk 2.skv jan07 vilket jag är väldigt nöjd med men hade jag fått bestämma inryckningsdatum hade det definitivt varit nu till hösten (juli/augusti) ist. Segt att behöva vänta ett halvår efter man tagit studenten osv. Har iofs fast anställning nu så riktigt så illa är det ju inte hehe.
Patrik Ps
Hm, fullt? Underligt. Min inskrivningsförättare sade ungefär samma sak när jag jag ville bli MP/Säk:
"Det är fullt, du har en minimal chans att bli antagen. Ledsen grabben!".

Jag stod dock på mig, tog det som första val och jag kom in. Det finns en chans att du blivit smått lurad, inskrivningsförättarna vet inte alltid allt. Sedan finns ju chansen att det faktiskt är fullt och att du har en förbaskad otur.

Eftersom jag inte gjort värnplikt så kan jag inte utala mig om vilken utbildning du skall välja. Själv är jag helnöjd med min kommande ubildning (2 skv.) från vad jag har hört, läst och sett.

Hoppas allt löser sig!

//P
Calle_P
QUOTE (utter @ Sep 2 2006, 11:08 ) *
Om vi bortser från inryckningsdatum skulle jag välja MP/Säk 2.skv. Jag rycker själv in som MP/Säk 2.skv jan07 vilket jag är väldigt nöjd med men hade jag fått bestämma inryckningsdatum hade det definitivt varit nu till hösten (juli/augusti) ist. Segt att behöva vänta ett halvår efter man tagit studenten osv. Har iofs fast anställning nu så riktigt så illa är det ju inte hehe.

Jo jag tänkte också jobba fram till inryck OM jag skulle välja jan08. Har behovsanställning som väktare så det skulle ju funka.. Men ändå, skulle vara bäst om man fick rycka in till 2.skv jul07...

QUOTE (Patrik Ps @ Sep 2 2006, 11:11 ) *
Hm, fullt? Underligt. Min inskrivningsförättare sade ungefär samma sak när jag jag ville bli MP/Säk:
"Det är fullt, du har en minimal chans att bli antagen. Ledsen grabben!".

Jag stod dock på mig, tog det som första val och jag kom in. Det finns en chans att du blivit smått lurad, inskrivningsförättarna vet inte alltid allt. Sedan finns ju chansen att det faktiskt är fullt och att du har en förbaskad otur.

Eftersom jag inte gjort värnplikt så kan jag inte utala mig om vilken utbildning du skall välja. Själv är jag helnöjd med min kommande ubildning (2 skv.) från vad jag har hört, läst och sett.

Hoppas allt löser sig!

//P

Japp, befattningen MP/Säk-PB fanns inte med på listan, den var helt borta... Eftersom jag uppfyllde alla krav för PB så sökte han på samtliga PB tjänster och tråkigt nog så dök inte MP upp... Men ska jag försöka ringa runt kanske?
os frontale
Så både 07 OCH 08 PB-platser är fulla?
Calle_P
QUOTE (almkvist @ Sep 2 2006, 13:12 ) *

Jo, fast 08 nämnde de inte ens, förmodligen fullt där också eller så kan 88:or inte söka den tjänsten...
Mägz
QUOTE (Calle_P @ Sep 2 2006, 13:28 ) *

Jo, fast 08 nämnde de inte ens, förmodligen fullt där också eller så kan 88:or inte söka den tjänsten...

Jo visst går det att bli PB på liv med inryck 2008 , är själv 88a och uppskriven där...
Calle_P
QUOTE (Mägz @ Sep 2 2006, 13:34 ) *

Jo visst går det att bli PB på liv med inryck 2008 , är själv 88a och uppskriven där...

Men då är det väl inryck april 08? För min egen del så är det alldeles på tok för lång väntan...
Mägz
Ja tyvärr är det så...ska försöka och ligga på för att få mitt inryck till 2.skv i sept 2007. Men som sagt....kan bli lite problem med det nu.
os frontale
QUOTE (Calle_P @ Sep 2 2006, 14:46 ) *
QUOTE (Mägz @ Sep 2 2006, 13:34 ) *

Men då är det väl inryck april 08? För min egen del så är det alldeles på tok för lång väntan...

Men om det blir inryck april 07 måste du hoppa över två månader av 3an på gymnasiet?
Nahkampf
Heh. De flesta av hos har väntat i drygt 2 år, så det är bara att sälla sig till mängden. ;) Efter mönstringen är det värst. Sen så lättar det. Nu har jag äntligen bara drygt 5 månader kvar (Jan 07), och det känns inte speciellt långt dit.
Mägz
QUOTE (almkvist @ Sep 2 2006, 14:54 ) *
Men om det blir inryck april 07 måste du hoppa över två månader av 3an på gymnasiet?

Det är april 2008 som gäller för oss 88or
SkövdeCarlsson
Härligt att höra att vi är fler MP(Båda skvadronerna) som väntat länge. Tog studenten -05 och rycker in April -07
Pathmaker
Spelar ingen roll om ni är KB/PB eller GB längre, ni rycker in samtidigt och befälen placerar de lämpligaste på chefsbefattningar.

Ni ligger inne två terminer därefter är tredje terminen frivillig, oavsett KB/PB eller GB.
os frontale
QUOTE (Pathmaker @ Sep 3 2006, 10:29 ) *
Spelar ingen roll om ni är KB/PB eller GB längre, ni rycker in samtidigt och befälen placerar de lämpligaste på chefsbefattningar.

Ni ligger inne två terminer därefter är tredje terminen frivillig, oavsett KB/PB eller GB.

Så PB är inte 15 månader som pliktverket anger?
Mägz
QUOTE (almkvist @ Sep 3 2006, 10:37 ) *

Så PB är inte 15 månader som pliktverket anger?

Vet inte var Pathmaker har fått den informationen ifrån... För enligt överstelöjtnant C, c för dragonbataljonen så är det fortfarande delat inryck mellan liv- och 2-skv, tom april 2008... MP-tjänsterna berörs inte av det nya värnpliktssystemet förrän hösten 2008 som det ser ut nu...

Så svaret på frågan är...Ja PB är fortfarande 15 månader. Och frågan är om det enta alltid kommer att vara så för oss... Det är inte alla befattningar som kommer att skäras ner till 11månader... Andra exempel är t.ex. Kust- ocg fallskärmsjägarna...
Calle_P

Fel.

Som Mägz sa, 450 dagarsutbildning finns kvar fortfarande. Det är framförallt MP, AJB och Amf som fortfarande kör med det plus några andra mindre kända befattningar som t.ex. systemtekniker och liknande...
Mägz
Borde det inte vara några som ryggt in på 2.skv. nu i början av månaden? Skulle vara roligt om ni berättade lite om befälen och första intryck etc. etc.
MPMöller
2a's KBS rycker väl in i januari om ja inte missminner mig? Vi har ett par 10 st grabbar här på livskv som ska göra sitt baskerprov med dom :P stackarna missade vårt förra veckan. Dom kommer ju få de roligt camo.gif

Vi har haft några av 2a's befäl. Kan säga att om du råkar på Lt. Wallin, så har du en jävla tur. wub.gif Skönaste killen/befälet jag stött på. Lugn, sansad, och jävligt kunnig. Vi har även haft nån helt skogstokig Lt. som jag TROR kommer ifrån 2a, osäker. Har bara haft honom i nån dag sådär så ja kan inge namn, men han e iaf blond å långhårig och som sagt helt angry.gif
Vi har säkert haft en massa andra av 2a's befäl också, dom hoppar ju rätt friskt mellan skvadronerna nu när alla ska utbildas till höger å vänster. Vi har nästan haft ett nytt befäl varannan dag.
Pathmaker
Visst, vissa befattningar omfattas ej av nya vpl systemet, ex MP. MP/ Säk däremot omfattas av terminsystemet.

Tänk på att det är viss skillnad på Livskv. och andraskv.

Jag är inte hundra, det är lite rörigt och ingen verkar veta.
Mägz
QUOTE (MPMöller @ Sep 5 2006, 08:21 ) *
2a's KBS rycker väl in i januari om ja inte missminner mig? Vi har ett par 10 st grabbar här på livskv som ska göra sitt baskerprov med dom :P stackarna missade vårt förra veckan. Dom kommer ju få de roligt camo.gif

Vi har haft några av 2a's befäl. Kan säga att om du råkar på Lt. Wallin, så har du en jävla tur. wub.gif Skönaste killen/befälet jag stött på. Lugn, sansad, och jävligt kunnig. Vi har även haft nån helt skogstokig Lt. som jag TROR kommer ifrån 2a, osäker. Har bara haft honom i nån dag sådär så ja kan inge namn, men han e iaf blond å långhårig och som sagt helt angry.gif
Vi har säkert haft en massa andra av 2a's befäl också, dom hoppar ju rätt friskt mellan skvadronerna nu när alla ska utbildas till höger å vänster. Vi har nästan haft ett nytt befäl varannan dag.

Nej 2.skv Kb rycker in nu i september. Det är GB som rycker in i januari.

QUOTE (Pathmaker @ Sep 5 2006, 12:51 ) *
Visst, vissa befattningar omfattas ej av nya vpl systemet, ex MP. MP/ Säk däremot omfattas av terminsystemet.

Tänk på att det är viss skillnad på Livskv. och andraskv.

Jag är inte hundra, det är lite rörigt och ingen verkar veta.

Väldigt rörigt där Pathmaker, men som tidigare sagt... t.om. hösten 2008 är det delat inryck och inget annat...Hällsningar Mägz smile.gif
os frontale
MP/SÄK PB = 15 månader = KB?
Mägz
QUOTE (almkvist @ Sep 5 2006, 15:44 ) *

Ja det ska man säga...pliktverket säger PB men alla befäl säger KB samt så går man ju KBS (KompaniBefälSkolan)
os frontale
QUOTE (Mägz @ Sep 5 2006, 15:54 ) *
QUOTE (almkvist @ Sep 5 2006, 15:44 ) *

Ja det ska man säga...pliktverket säger PB men alla befäl säger KB samt så går man ju KBS (KompaniBefälSkolan)

Så att de runt 20 PB som tas in blir KB, blir gruppchef och muckar som fänrik?
Vilken soppa.. huh.gif
Mägz
QUOTE (almkvist @ Sep 5 2006, 16:45 ) *
Vilken soppa.. huh.gif

Jupp, exakt så är det tänkt. wacko.gif Och vad jag har förstått så beror allt detta på att plikverket har beslutat att det inte längre ska finnas några värnpliktiga kompanibefäl. Och som vanligt är väl inte pliktverket förknippat med logik...
MPMöller
ja just de.. så de låg till =) har haft fullt upp att ha koll på min egen skvadron Rangern.gif
De förklarar varför våra gubbar gör baskern med 2as KB elever. Dumt å vänta till januari när dom kan härdas lite extra, lite tidigare :P ooh ja e glad att ja tog min basker när ja gjorde de, å med det folket happy.gif
GoranS
QUOTE (Mägz @ Sep 5 2006, 18:08 ) *

Vilken soppa.. huh.gif

Jupp, exakt så är det tänkt. wacko.gif Och vad jag har förstått så beror allt detta på att plikverket har beslutat att det inte längre ska finnas några värnpliktiga kompanibefäl. Och som vanligt är väl inte pliktverket förknippat med logik...

Pliktverket ger här prov på lysande logisk förmåga - dessa värnpliktiga blir gruppchefer, som vanligen är fallet för PB, medan KB blir plutonchefer. Att benämna tjänsten som Pliktverket i förhandenvarande fall gjort kan omöjligen anses vara inkorrekt. Men then again - man ser det man vill se.
106
QUOTE (GoranS @ Sep 5 2006, 19:17 ) *
QUOTE (Mägz @ Sep 5 2006, 18:08 ) *

Vilken soppa.. huh.gif

Pliktverket ger här prov på lysande logisk förmåga - dessa värnpliktiga blir gruppchefer, som vanligen är fallet för PB, medan KB blir plutonchefer. Att benämna tjänsten som Pliktverket i förhandenvarande fall gjort kan omöjligen anses vara inkorrekt. Men then again - man ser det man vill se.

Att PB vanligen blir gruppchefer och KB plutonchefer håller jag inte riktigt med om.

Jag förstår inte varför LG inte kan förstå att KB är borta. Men å andra sidan har de ännu inte förstått att vicekorpral försvann för 30 år sedan och att ryttmästare var en grad (kapten i kavalleriet) och inte en titel.
Men som sagt, det är ju Livgardet vi talar om.
Mägz
QUOTE (106 @ Sep 5 2006, 19:25 ) *
QUOTE (GoranS @ Sep 5 2006, 19:17 ) *

Att PB vanligen blir gruppchefer och KB plutonchefer håller jag inte riktigt med om.

Jag förstår inte varför LG inte kan förstå att KB är borta. Men å andra sidan har de ännu inte förstått att vicekorpral försvann för 30 år sedan och att ryttmästare var en grad (kapten i kavalleriet) och inte en titel.
Men som sagt, det är ju Livgardet vi talar om.

Självklart kan jag ha fel, det behöver ju inte vara plikverket som rört till det. Men någon stans är det ju fel när inte de värnpliktiga vet vad de ska bli...
Ivan
Jag vet att jag rycker in 18 september som MP/säk Plutonbefäl. Och den informationen räcker för mig, förstår inte varför man ska röra till det och kräva att man ska få exakt information om allting under hela utbildningen. varför inte låta nyfikenheten vara?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.