Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
victor_r
haha jo du grängan det där med paxa säng kanske var skämt?=)
Grängan
QUOTE (Sundance kid @ Aug 3 2006, 14:18 ) *
Skönt att någon har koll smile.gif
Jag skulle igentligen rycka in nu men pga ett sabbats år för nått år sedan så rycker jag in nästa år.
jag har också för mig att vi skall gå i Kompanibefäl skolan. Vi kommer som sagt att inte leda något kompani/ploton men vi skall kunna det. Men jag har för mig att vi kommer vara gruppbefäl gör gruppbefälen på sin höjd.

Är det inte något specielt som börjar vid fänrik, löjtnant och uppåt?

Jag vet en snubbe som har gått MP/säk runt 2000. Han sa att om man misslyckade/ inte klara av tempot så riskerade man bli Kvartermästare eller Ledningsgruppbefäl/stabsass.
Men jag har för mig att det var MKT hårdare på den tiden, av 120st GB så muckade 60st.

Grängan fint att du skall in på samma som mig. Hur har din träning inför lumpen vartit?
jag rycker ju in precis ett år efter dig och jag har 1000 frågor. Jag har fått välidigt varijerade intryck av utbildingen vissa säger att den har blivit slapp inte alls lika hård som förut andra säger att tvärtom. Jag har även hört ryckten om att utbildingen var jägarklassad men att dom hävde det. .så jag skulle vara mycket tacksam om du skrev några rader när du rycker in biggrin.gif

MVH Christopher

Vet inte om jag har så mycket koll egentligen, men jag försöker samla information och analysera.
Även jag har tusentals frågor, kanske "bara" hundratals nu då... ;)

Jag har hört att det ska vara en av de tuffaste fysiska utbildningarna och en av de tuffaste psykiska utbildningarna. Detta kombinerat gör att en del sagt att den är den "hårdaste" utbildningen i FM. Nu tänker jag inte starta någon diskussion om vilken tjänst som är tuffast. Ingen som genomfört alla så ingen kan nog säga, och skulle 100 st genomföra alla skulle vi nog få 100 olika svar. Däremot så kan man läsa i fmfyss (tror de hette så, sök) om hur man delat in tjänsterna i 4 kategorier. (tror det har skrivits här redan) Kategori A-D där D är den tuffaste fysiskt.

Kategori A Stabstjänster
Kategori B Allt som inte tillhör A, C eller D. Typ, skyttesoldat, bevakning, närskydd m.m
Kategori C (norrlands-)Jägare och Säkförband, MP/Säk hör dit + Flygbasjägare o Bassäk (Stril nu?)
Kategori D Fallskärmsjägare och Kustjägare

Appropå min träning så går det skit just nu, segdraget virus... De flesta vet väl hur vad virus är och hur de fungerar, speciellt under sommaren... Men jag är så j*vla envis så det ska gå ändå.. biggrin.gif

Bara o fråga på, här finns de många fler än jag som besvarar dina frågor.

QUOTE (victor_r @ Aug 3 2006, 16:08 ) *
haha jo du grängan det där med paxa säng kanske var skämt?=)

Man vet aldrig säkert så här över nätet... biggrin.gif
Krook
@Grängan
FMfysS är Försvarsmaktens regler för anställdas fyskrav. De reglerar vilken fysisk förmåga det anställda befälet ska ha, inte de värnpliktiga. Dock så kan man av det indirekt utläsa den fysiska "hårdheten" på tjänsten. D.v.s. höga krav på officeren=höga krav på den värnpliktige.
Säkbats verkansdelar (Mp/Säk) som utbildas på LG 2.Skvadron hör till kategori C som du mycket riktigt skriver.
Stril hör inte hemma i den kategorin sist jag kollade. Stril är Stridsledning i Flygvapnet och är en mycket krävande tjänst, dock inte särskilt fysisk.

Att MP/Säk-tjänsten skulle vara en av de psykiskt tuffaste tjänsterna ställer jag mig tveksam till. Det behövs mycket pannben men jag kan räkna upp ett antal tjänster som jag bedömer som mer psykiskt krävande en just MP/Säk.
Dock ska man konstatera att för en värnpliktig som genomför en något så när hård till normal tjänst i Armén så är tjänsten psykiskt påfrestande.

/K
Grängan
QUOTE (Krook @ Aug 3 2006, 22:07 ) *
@Grängan
FMfysS är Försvarsmaktens regler för anställdas fyskrav. De reglerar vilken fysisk förmåga det anställda befälet ska ha, inte de värnpliktiga. Dock så kan man av det indirekt utläsa den fysiska "hårdheten" på tjänsten. D.v.s. höga krav på officeren=höga krav på den värnpliktige.
Säkbats verkansdelar (Mp/Säk) som utbildas på LG 2.Skvadron hör till kategori C som du mycket riktigt skriver.
Stril hör inte hemma i den kategorin sist jag kollade. Stril är Stridsledning i Flygvapnet och är en mycket krävande tjänst, dock inte särskilt fysisk.

Att MP/Säk-tjänsten skulle vara en av de psykiskt tuffaste tjänsterna ställer jag mig tveksam till. Det behövs mycket pannben men jag kan räkna upp ett antal tjänster som jag bedömer som mer psykiskt krävande en just MP/Säk.
Dock ska man konstatera att för en värnpliktig som genomför en något så när hård till normal tjänst i Armén så är tjänsten psykiskt påfrestande.

/K

Tack Krook för rättningen... Det är ju precis som du säger. De där med Stril var jag högst osäker på, man kan ju inte komma ihåg allt. Vet inte varför jag fick in de i skallen heler.. dry.gif

Du får gärna räkna upp de tjänsterna.. Själv tror jag egentligen dykare skulle vara mest pyskiskt jobbigt för mig. Det är en tjänst som jag verkligen har högt på listan och jag högaktar de som klarar av den. Tycker inte om idén att lunka runt massor av meter under vatten och andas luft ur en tub. Huvva.

Att MP/Säk ska vara en av de psykiskt tuffaste kan jag ju inte själv gå i godo för eftersom jag inte ryckt in än men jag har hört andra säga det och framförallt har en överste sagt det till min brors svärfar... (Vilken källa va ;) )
106
Flygbasjägare o Bassäk (Stril nu?)

Tror han menade strilsäk (och flygbassäk), men det borde väl hamna i kategori B?
Gäller FMFysS även kontraktsanställda soldater (t ex IA06) eller räknas de som vpl?
Grängan
QUOTE (106 @ Aug 3 2006, 22:24 ) *

Tror han menade strilsäk (och flygbassäk), men det borde väl hamna i kategori B?
Gäller FMFysS även kontraktsanställda soldater (t ex IA06) eller räknas de som vpl?

Precis, strilsäk jag menade. F*n, mitt huvve fungerar inte 100 procent ikväll...
Men hör inte strilsäk och flygbassäk till Kategori C? Vad finns det då mer för säkförband?
Krook
QUOTE (106 @ Aug 3 2006, 22:24 ) *

FMFysS torde gälller anställd uniformerad personal, enlig skrivelserna. Således torde det gälla även FA och kontraktsanställda soldater, men det är möjligt att den senare kategorin har ett eget krav. Jag vet inte.
Flygbassäk borde vara i kategori C även om det inte står så i FMFysS regler. Kategori C omfattar Jägarförband och Säkbats verkansdelar (Strid/Span/Und). Kategori omfattar övrig markstrid.
Mig veterligen så är Säkbat en sammanslagning av de säkförband som utbildas av de olika försvarsgrenarna och således borde även Fbj och Flottans Bassäk tillhöra kategori C. Jag vet dock inte.

/K

QUOTE (Grängan i en annan tråd)
Vet inte om det är rätt ställe att ställa frågan på men vad är skillnaden mellan de olika säkförbanden. Är det huvudsakligen miljön man verkar i?
Och varför utbildas arméns säk bara på LG eller har jag missat några andra säkenheter?
Flottans och Flygets utbildas väl på flera olika platser om jag inte gått vilse i den militära tjänstdjungeln..

Den största skillnaden mellan de olika säkförbanden är miljön de verkar i och vilka de skyddar.
Respektive försvarsgrens säkförband utbildas på en utbildningsplattform. Fbj vid F17, Bassäk vid Marinbasen och MP/Säk vid LG.

/Krook
Grängan
QUOTE (Krook @ Aug 3 2006, 22:43 ) *
QUOTE (Grängan i en annan tråd)
Vet inte om det är rätt ställe att ställa frågan på men vad är skillnaden mellan de olika säkförbanden. Är det huvudsakligen miljön man verkar i?
Och varför utbildas arméns säk bara på LG eller har jag missat några andra säkenheter?
Flottans och Flygets utbildas väl på flera olika platser om jag inte gått vilse i den militära tjänstdjungeln..

Den största skillnaden mellan de olika säkförbanden är miljön de verkar i och vilka de skyddar.
Respektive försvarsgrens säkförband utbildas på en utbildningsplattform. Fbj vid F17, Bassäk vid Marinbasen och MP/Säk vid LG.

/Krook

Ändrar lite i inlägget nu efter lite mer sökningar smile.gif

Bas/Strilsäk som utbildas av Flygvapnet utbildas både på F17 och F21

Bassäk utbildas vid Marinbasen som sagt i Karlskrona

MP/Säk utbildas vid Livgardet

Tack för att du hjälper till i en förvirrad 19 årings trötta hjärna biggrin.gif
Krook
QUOTE (Grängan @ Aug 3 2006, 22:49 ) *
Mig veterligen så utbildas det även flygbassäk uppe på F21 också.. Hmm

Nej, för fasen. Tacka mig inte, jag är betydligt tröttare nu än vad jag var när jag var 19 och inte ett dugg smartare.
Bassäk finns säkerligen på fler platser i FV, det var Flyggässbagarna :P jag avsåg. På min tid, då jag var 19, så fanns det Fbj och Närskydd i FV, inget som kallades Bassäk, vad jag kommer ihåg. Men FV har gjort en hel del förändringar de senaste åren så en gammal man har svårt att hänga med. Jag hoppas att ynglingen BJE kan bidra med lite ungdomlig vishet.

/K
Edit: Ja, du hittade själv svaret på din fråga och felet i mitt tidigare inlägg.
Grängan
QUOTE (Krook @ Aug 3 2006, 23:00 ) *
QUOTE (Grängan @ Aug 3 2006, 22:49 ) *

Mig veterligen så utbildas det även flygbassäk uppe på F21 också.. Hmm

Nej, för fasen. Tacka mig inte, jag är betydligt tröttare nu än vad jag var när jag var 19 och inte ett dugg smartare.
Bassäk finns säkerligen på fler platser i FV, det var Flyggässbagarna :P jag avsåg. På min tid, då jag var 19, så fanns det Fbj och Närskydd i FV, inget som kallades Bassäk, vad jag kommer ihåg. Men FV har gjort en hel del förändringar de senaste åren så en gammal man har svårt att hänga med. Jag hoppas att ynglingen BJE kan bidra med lite ungdomlig vishet.

/K
Edit: Ja, du hittade själv svaret på din fråga och felet i mitt tidigare inlägg.

Haha, lite kul egentligen att man kan skriva om varandra så här..
KD803

Flygbassäk, flygbasjägarna och strilsäk ingår inte i säkbataljonen. Flygbassäk och flygbasjägarna ingår i basbataljon 04 och strilsäk ingår i strilbataljon 04. Däremot har Flygbasjägarskolan utbildat en pluton till säkbataljonen. Åtminstone när det gäller strilsäk så har det förts diskussioner om de ska byta namn (igen) eftersom man vill slippa kopplingen till säkbataljonen. Tydligen skulle det även ha något att göra med att LG håller på att muta in "säk".

Den största skillnaden, åtminstone när det gäller FV, är att de ingår i olika krigsförband. Flygbassäk utbildas på F17 och F21 som utbildar basbataljoner, strilsäk utbildas på LSS som sätter upp strilbataljonen. Flygbasjägarna har alltid haft centraliserad utbildning, så även de som ska tillhöra F21s basbataljon utbildas på F17.
Krook
QUOTE (BJE @ Aug 3 2006, 23:05 ) *

Flygbassäk, flygbasjägarna och strilsäk ingår inte i säkbataljonen. Flygbassäk och flygbasjägarna ingår i basbataljon 04 och strilsäk ingår i strilbataljon 04. Däremot har Flygbasjägarskolan utbildat en pluton till säkbataljonen. Åtminstone när det gäller strilsäk så har det förts diskussioner om de ska byta namn (igen) eftersom man vill slippa kopplingen till säkbataljonen. Tydligen skulle det även ha något att göra med att LG håller på att muta in "säk".

Den största skillnaden, åtminstone när det gäller FV, är att de ingår i olika krigsförband. Flygbassäk utbildas på F17 och F21 som utbildar basbataljoner, strilsäk utbildas på LSS som sätter upp strilbataljonen. Flygbasjägarna har alltid haft centraliserad utbildning, så även de som ska tillhöra F21s basbataljon utbildas på F17.

Tja, det beror på om man tittar på organisatorisk tillhörighet eller uppgifter. Same shit, different name and different organisation. :P
Olika krigsförband ja, likartade uppgifter ja, olika uppträdande förmodligen, osv.

/Krook
KD803
QUOTE (Krook @ Aug 3 2006, 23:13 ) *
Tja, det beror på om man tittar på organisatorisk tillhörighet eller uppgifter. Same shit, different name and different organisation. :P
Olika krigsförband ja, likartade uppgifter ja, olika uppträdande förmodligen, osv.

Skulle snarare säga "same name, different shit". Visst finns det likheter på det stridstekniska planet, men det kan man ju säga om ganska många förband.
Wigsten
QUOTE (Grängan @ Aug 3 2006, 21:56 ) *
Jag har hört att det ska vara en av de tuffaste fysiska utbildningarna och en av de tuffaste psykiska utbildningarna. Detta kombinerat gör att en del sagt att den är den "hårdaste" utbildningen i FM.

Säga vad man vill, men jag upphör då aldrig att förvånas över hur vissa individer ständigt ska hålla på och mäta stake. Det absolut bästa med det hela är ju dessutom att alla står och skriker om att just deras utbildning är den mest krävande samtidigt som dom inte har någon som helst relevant insyn i andra förbands verksamhet. Bara att gratulera till väl utfört tankearbete.. Eeh... Malajn.gif
GoranS
Grängan, VEM har sagt att Mp/Säk eventuellt skulle vara den hårdaste tjänsten inom FM? Jag har nämligen hört det motsatta - att tillvaron mestadels är rätt lökig. Även under MPJ-tiden har jag från mer objektiva och sansade källor hört att det inte var snudd på så hårt som vissa försöker ge sken av.

Jag vågar gisa på att det förvisso inte är någon löktjänst, men långt ifrån jägartjänster och dylikt...
106
Flygbassäk borde vara i kategori C även om det inte står så i FMFysS regler. Kategori C omfattar Jägarförband och Säkbats verkansdelar (Strid/Span/Und). Kategori B omfattar övrig markstrid.

Flygbassäk/Strilsäk borde räknas som vanlig markstrid. Om man jämför med de tidigare FM Baskrav hade FBJ, MPJ, FskJ mfl (de som nu är kategori C och D) kraven 10 km på 48 min och fälttestet på 5 min. Då hade Nsky, ff, klarg mfl (nuvarande kategori B) kraven 10 km på 55 min och fälttestet på 5:30.
Flygbasjägarna har alltid haft centraliserad utbildning, så även de som ska tillhöra F21s basbataljon utbildas på F17.
Bortsett från ett utbildningsår då det även utbildades en pluton på F21, men det vill ju inte de som utbildats på F7 kännas vid. MPJ har utbildats både på K1 och K3 och Bassäk/Säkjakt både i Berga och Karlskrona.
Sundance kid
Jag har för mig att den största skillnaden mellan marinbassäk och flygbassäk är hur dom opererar. MP/Säk har hela landet som arbetsbord men marinbassäk och flygbassäk opererar bara runt sina objekt. Jag har alla fall för mig det :-S

Angående vilken tjänst så är hårdas så skiljer det från person till person som sagt. Jag var på en vinterkurs i grönkläder i transtrad efter den upplevelsen så kan jag säga att norlandjägare skulle vara det mest psykiska och fysiska helvetet för mig.

Jag hade som första mål att komma in på A-dyk pågrund av att vatten är mitt rätta element, men det är ju nerlagt och kJs dykare är mer spaningsinriktade än A-dyk var. Mina siffor kunde ta mig vart jag ville men inte till pansar sa dom pga jag är 195cm lång. jag fågade då han vilken utbildinga han rekomenderade; jag sa att jag ville gå nått som har kräver stor mognad är mycket fysisk krävande och inte helt inriktade på överlvande. Han sa att FJS nästa bara är överlevnad och att KJ är mycket spaning och att Amfibie soldaterna har tagit över en del av Kjs uppgifter. Han rekomenderad MPJ och på den vägen är jag

Jag tycker lätt att A-dyk var den tuffaste och coolatse (om man nu får säga det) utbildningen biggrin.gif
PS. Dom har ju lätt snyggaste emblemet treudden biggrin.gif

"vanlig" Jägare och spanare ingår dom i Kategori D eller C?
1MPJ
kategori C hamnar även dom
106
QUOTE (Sundance kid @ Aug 4 2006, 00:01 ) *
Jag hade som första mål att komma in på A-dyk pågrund av att vatten är mitt rätta element, men det är ju nerlagt och kJs dykare är mer spaningsinriktade än A-dyk var.

Nerlagt? När då? För jag antar att du inte menar flottans a-dyk som försvann 1979.

Han rekomenderad MPJ och på den vägen är jag

Får det inte riktigt att gå ihop med profilen, MPJ har vad jag vet alltid varit Kav, inte Inf/Mek.

PS. Dom har ju lätt snyggaste emblemet treudden biggrin.gif

Även KJ har ju treudden, men inte med inböjda spetsar förstås. Förövrigt förekommer det en treudd även i ubåtsvapnets sköld och märken.
conform
QUOTE (106 @ Aug 4 2006, 00:45 ) *
QUOTE (Sundance kid @ Aug 4 2006, 00:01 ) *
Jag hade som första mål att komma in på A-dyk pågrund av att vatten är mitt rätta element, men det är ju nerlagt och kJs dykare är mer spaningsinriktade än A-dyk var.
Nerlagt? När då? För jag antar att du inte menar flottans a-dyk som försvann 1979.

Hmmm... dry.gif
Krook
A-dyk från Amf1:s hemsida.

MP och MP/Säk är Kav, inte Inf/Mek.

/K
Grängan
QUOTE (Grängan @ Aug 3 2006, 22:23 ) *
Jag har hört att det ska vara en av de tuffaste fysiska utbildningarna och en av de tuffaste psykiska utbildningarna. Detta kombinerat gör att en del sagt att den är den "hårdaste" utbildningen i FM. Nu tänker jag inte starta någon diskussion om vilken tjänst som är tuffast. Ingen som genomfört alla så ingen kan nog säga, och skulle 100 st genomföra alla skulle vi nog få 100 olika svar.

Att MP/Säk ska vara en av de psykiskt tuffaste kan jag ju inte själv gå i godo för eftersom jag inte ryckt in än men jag har hört andra säga det och framförallt har en överste sagt det till min brors svärfar... (Vilken källa va ;) )

QUOTE (Wigsten @ Aug 3 2006, 23:34 ) *
Säga vad man vill, men jag upphör då aldrig att förvånas över hur vissa individer ständigt ska hålla på och mäta stake. Det absolut bästa med det hela är ju dessutom att alla står och skriker om att just deras utbildning är den mest krävande samtidigt som dom inte har någon som helst relevant insyn i andra förbands verksamhet. Bara att gratulera till väl utfört tankearbete.. Eeh... Malajn.gif

QUOTE (GoranS @ Aug 3 2006, 23:45 ) *
Grängan, VEM har sagt att Mp/Säk eventuellt skulle vara den hårdaste tjänsten inom FM? Jag har nämligen hört det motsatta - att tillvaron mestadels är rätt lökig. Även under MPJ-tiden har jag från mer objektiva och sansade källor hört att det inte var snudd på så hårt som vissa försöker ge sken av.

Jag vågar gisa på att det förvisso inte är någon löktjänst, men långt ifrån jägartjänster och dylikt...

Det var då fan att man inte kan yttra sig ibland. Jag vill inte starta den här diskussionen här eftersom den inte går att reda ut. Ber om ursäkt att jag med mitt inlägg gav ved till att elda på...

@ GoranS Som sagt så var det en Överste (Bör väl ha hyffsad insyn?) som sa det till min bror när han hälsade på sina svärföräldrar och flickvän...

@ Wigsten Läs igenom mina inlägg igen.. Mitt tankearbete är just ett tankearbete under ständig process men att plocka ut delar som du gör när du säger att jag "mäter stake" är fel. Ber åter om utsäkt om för min (tydlingen) dumma formulering...
conform
Fan va tråkigt sånt här är... Läs vad han skriver! "...en del har sagt att..."

Får man inte ens citera någon annans åsikter om tjänsten, och ha förmånen att vara stolt och förväntansfull över deras konstateranden utan att bli påhoppad av några äckliga jantelagsåsikter.

Vidrigt...
Wigsten
Jag har hört att det ska vara en av de tuffaste fysiska utbildningarna och en av de tuffaste psykiska utbildningarna. Detta kombinerat gör att en del sagt att den är den "hårdaste" utbildningen i FM. Nu tänker jag inte starta någon diskussion om vilken tjänst som är tuffast. Ingen som genomfört alla så ingen kan nog säga, och skulle 100 st genomföra alla skulle vi nog få 100 olika svar.

QUOTE (Grängan @ Aug 4 2006, 14:36 ) *
@ Wigsten Läs igenom mina inlägg igen.. Mitt tankearbete är just ett tankearbete under ständig process men att plocka ut delar som du gör när du säger att jag "mäter stake" är fel. Ber åter om utsäkt om för min (tydlingen) dumma formulering...

Eeeh... Vaa? blink.gif

Jag var helt på det klara med det du skrev. Ingenstans i mitt inlägg riktade jag någonting mot dig utan de personer jag syftade på var de som hade sagt så, men jag var uppenbarligen inte tydlig nog. Nä, ursäkten för klantig formulering står jag för...!
Grängan
QUOTE (Wigsten @ Aug 4 2006, 23:17 ) *

QUOTE (Grängan @ Aug 4 2006, 14:36 ) *

Eeeh... Vaa? blink.gif

Jag var helt på det klara med det du skrev. Ingenstans i mitt inlägg riktade jag någonting mot dig utan de personer jag syftade på var de som hade sagt så, men jag var uppenbarligen inte tydlig nog. Nä, ursäkten för klantig formulering står jag för...!

Men när du quoteade mot mig så antog ju jag (ganska självklart) att det var mig du menade.. Tycker inte de andra ska lastas heller, speciellt inte den Överste som jobbar på ett artilleriregemente också..
Kimster
Hej och hå med fabro frej.. chill down..

Jag har ingen önska att behöva stänga här för att vissa missförstår varandra...
För HELVETE våga vara lite ödmjuka och FRÅGA vad den andre menade istället för att fälla ut taggarna direkt och angklaga hit och dit...

manöver på er och fortsätt med det konkreta och informationsrika och ta allt annat via pm eller annanstans.

slut

/BlåGul
Kimster
Vissa fattade tydligen inte mitt budskap i första inlägget.

*radera tramset*

Då tar jag det en gång till...

Manöver på era missförstånd och angklagelser !

eller så stänger jag tråden.. så slipper vi det helt, ni väljer.

/BlåGul
victor_r
QUOTE (Kimster @ Aug 5 2006, 01:04 ) *
Vissa fattade tydligen inte mitt budskap i första inlägget.

*radera tramset*

Då tar jag det en gång till...

Manöver på era missförstånd och angklagelser !

eller så stänger jag tråden.. så slipper vi det helt, ni väljer.

/BlåGul

skönt kan vi börja snacka mp/säk igen.

vet att det finns träningstrådar på hinderbanan men jag tänkte att det vore kul att se lite mer hur ni som rycker in på mp säk i jan tränar nu sista månaderna innan inryck. kan börja med mitt eget träningsschema

Måndag:
Armar, Bröst, Mage, Fotbollsträning, Cykling 60 min.

Bröst;
Bänkpress, lutnade bänkpress, hantelflyes

Armar;
Kabel curls, xz curls, hantelcurls
Frenchpress, dips, smalbenkpress cabel pullups.

Mage;
Situps, benlyft, hantelböj

Tisdag:
Fotbollsträning, Jogging 40 min.

Onsdag:
Ben, Mage,

Ben;
Knäböj i smith-maskin, framsida i maskin, hamstings i maskin. Vadpress, hacklift press

Mage;
Cabel crunch, situpsi ställning, romerska stolen, vridningar med skivstång

Torsdag:
Cykling 60 min

Fredag:
Rygg, Axlar, Mage, jogging 40 min

Rygg;
Latsdrag, hantelrodd, cabel rodd, skivstångsrodd

Axlar:
Hantellyft, cabelcross, militärpress, uprätt rodd med press.

Mage:
Hantelböj, cabel crunch, situps, bensparkar.

Lördag:
Vila

Söndag:
Jogging 40 min

kör detta i tre veckor för att komma igång riktigt.

hoppas andra kan fylla på med sina egan scheman! banan_rock.gif
Nahkampf
Jag körde split i flera månader, sprang varje dag osv, men skiter i det nu. Bulkar och kör strong man inspirerat för kung och fosterland istället. Fortsätter springa men kör mer på styrka och mer massa nu. Kombinerade överkroppspass mån, ons, fre, samt ben och kondition tis, tors och lör.
GoranS
Jag har kört följande schema senaste månaderna:
Torsdags: Löppass, 1500 meter lugnt tempo.
Lördags: Löppass, 2000 meter lugnt tempo. Rekord
Två tillfällen under vecka 29: 1000m respektive 1500m.
Vecka 27: 1000m.
10 juni (cirkus): Ryggpass på gym - latsdrag, rodd, biceps.

Jag är ingen expert på träning men jag misstänker ändock att jag bör träna med tätare intervall inför inryck...Sist min kropp sprang var sex år och 50 kg sen, känner mig lite ur form när jag t.ex läser victor_r's schema :(
utter
Haha, träningschema? va? O_o
Ivan
nån mer än bara jag som bara legat i soffan senaste veckorna utan någon regelbunden träning?
utter
Jag har då inte gjort många knop i sommar hehe
Sundance kid
QUOTE (GoranS @ Aug 5 2006, 18:22 ) *
Jag har kört följande schema senaste månaderna:
Torsdags: Löppass, 1500 meter lugnt tempo.
Lördags: Löppass, 2000 meter lugnt tempo. Rekord
Två tillfällen under vecka 29: 1000m respektive 1500m.
Vecka 27: 1000m.
10 juni (cirkus): Ryggpass på gym - latsdrag, rodd, biceps.

Jag är ingen expert på träning men jag misstänker ändock att jag bör träna med tätare intervall inför inryck...Sist min kropp sprang var sex år och 50 kg sen, känner mig lite ur form när jag t.ex läser victor_r's schema :(

ÖÖÖöö okej
Jag kör

Måndag: Löpning 7km
Tisdag: Gym *Axlar & Armar
Onsdag: Löpning 3,5 med ryggsäck vikt 15kg
Torsdag: Gym Bröst & Rygg
Fredag: Löpning 7km
Lördag: Gym Ben,Vader,*Mage
Söndag: Vila

*=Pressa

Jag körde mycket gym i vintras med mål att klara 100kg bänk klara det kring jul men det gick till överdrifft därefter. Försöker springa mer den här vintern har ju ett år på mig smile.gif mitt mål den här vintern blir milen på 48min smile.gif

Angånde A-dyk som menar jag inte att dom har lagit ner allt utan att dom har gjort om utbilningen något, att dom delarna som jag gillar fokuserar dom inte lika mycket på. Ber om ursäkt för felformulering :(
Johan ES
Har återigen fått några frågor kring MP-SÄK tjänsten som jag tänkte publciera här på forumet så alla kan del av dem

Är MP-SÄK en "hård" och utmanande tjänst?

Då jag hade andra vpl-planer från början men p g a skada hamnde på MP-SÄK kändes MP-SÄK aldrig speciellt utmanande. Allt hänger helt och hållet på hur mycket du har tränat innan. Mot slutet av utbildningen blev det väldigt lungt. Men då var man å andra sidan ganska less på det hela och såg fram mot MUCK. Som avslutning på fråga 1 vill jag bara säga att man mognar efter ett tag och kommer ifrån det "häftiga" med att ha genomfört en "hård" utbildning.

Hur mycket strid är det på MP-SÄK?

Jag har svårt att tro att du kommer bli missnöjd med stridsdelen. Vissa moment innehåller mycket stridande med handgranater, kulsprutor och annat kul. Får man skjuta mycket - Ja! Speciellt om du har befattningen ksp-skytt.

Hur var de andra värnpiktiga på MP-SÄK och hur var befälen?

Det varierar mycket, som det säkert gör på alla förband. De flesta var dock mycket motiverade, speciellt på jaktplutonen. Befälen varierar även de, men de flesta var mycket kompetenta och vettiga.

Är det högt tempo under utbildningen?

Väldigt lite dötid. Den tristaste perioden var arméns stora slutövning, CC06. Då var det mycket dötid och väntan på att inget skulle hända. Annars är tempot högt och det är mycket (kul och intressant) som ska läras in på kort tid.

Avslutningsvis, är du nöjd med din tid på MP-SÄK?

Jo jag är nöjd, speciellt med min befattning som hundförare. Dock var ju MP-SÄK inte det jag först siktade på. I slutändan blev det dock bra ändå.

/Johan ES
GoranS
Många säger att MP/Säk har ett fullspäckat schema...men hinner man t.ex gymma regelbundet när man är på kasernen? Många jag känner gymmade hyfsat regelbundet under hela sin värnplikt och det vore förstås trevligt.

Hur många av de som muckade nyss ska göra utlandstjänst? Enligt uppgift är det 40 st från livskvadron som ska iväg...?
MPMöller
Tja, man har ju kvälls/nattpermissionerna som gör att man får tid över till gym och annat, även om dom är indragna i början och vissa dagar/veckor.

Vad jag hörde från ryttmästaren förra veckan var det runt 60 pers som sökte UT. Möjligt att siffran är +- 10, vi va lite smått trötta när han hade sin genomgång där på kvällskvisten.
Ivan
finns det några möjligheter att hålla igång med fotbollen om man har varit aktiv innan, under värnplikten?
Krook
QUOTE (Ivan @ Aug 10 2006, 21:46 ) *
finns det några möjligheter att hålla igång med fotbollen om man har varit aktiv innan, under värnplikten?

Om det hinns med eller om du är elitspelare vilket kan medge att du får ledigt för matcher och viktigare läger. Med elit avses A-lagsspel i Allsvenskan, Landslag U21 och sånt. Inte Knäckebröhults A-lag i division 7 Småland.

Egen bedömning om du inte uppfyller kraven för tjänstledighet enligt ovan: Sänk ambitionen avseende fotboll under värnplikten och fokusera på din tjänst.

/K
Ivan
jag syftade inte på att spela fotboll med ett seriöst lag när man väl ligger inne i lumpen utan snarare om det ges några möjligheter till att hålla igång lite med bollen när man är inne.

finns väll inge som säger att man inte kan fukosera på sin tjänst om man vill lira
lite boll, eller är jag fel ute nu? skulle vara intressant att få reda på vart du läst om mina
ambitioner egentligen?
Johan ES
QUOTE (Ivan @ Aug 10 2006, 23:00 ) *
jag syftade inte på att spela fotboll med ett seriöst lag när man väl ligger inne i lumpen utan snarare om det ges några möjligheter till att hålla igång lite med bollen när man är inne.

finns väll inge som säger att man inte kan fukosera på sin tjänst om man vill lira
lite boll, eller är jag fel ute nu? skulle vara intressant att få reda på vart du läst om mina
ambitioner egentligen?

Självklart finns det tid och möjlighet att spela fotboll på den tid du inte är i tjänst. Det finns t o m en fotbollsplan inne på LG.

På samma sätt finns det alltid tillgång till den nybyggda idrottshallen med bl a ett gym.

Räkna dock med att inte ha alltför mycket tid att lägga på vare sig gym eller fotboll i början av utbildningen (d v s under GSUn).

/Johan ES
Mägz
Är det någon som skulle kunna svara på frågan hur många MP/säk det rycker in varje år på de olika beffatningarna (KB och GB) inom de olika skvadronerna?
MPMöller
KB och PB är samma sak. Ingen expert, men tror det gamla namnet var PB, nu är det KB/KBS.

På Livskv så finns det ett KB för varje grupp. 3 plutoner på 4 grupper var. Vi GB som ryckte in för 2 veckor sen var ungefär 180 st.

Har iiiingen aning om hur det ser ut på 2a skv =)
Mägz
Mitt fel menade självklart GB och inte PB.
os frontale
Jag har hört mycket olika, har MP/SÄK 2 Skvadron Hästjänst? Och hur många gånger gör de högvakt?
Nahkampf
Nej, ingen hästtjänst för 2:a skv.

@Mägz, det kommer att rycka in 130 st i Januari till 2:a skv.
victor_r
QUOTE (almkvist @ Aug 15 2006, 14:04 ) *
Jag har hört mycket olika, har MP/SÄK 2 Skvadron Hästjänst? Och hur många gånger gör de högvakt?

som sagt ingen hästtjänst, det är livskv. du kan ju alltid läsa igenom tråden så inte samma samma frågor behöver besvaras för femte gången. vissa år har 2skv inte gått någon högvakt alls och andra år har de gått ett par gånger så det varierar.
Johan_soldat
om man är flygbassäk och får befattningen chaufför.är man aldrig med och strider då? köra man mest lastbil då?
victor_r
QUOTE (Johan_soldat @ Aug 15 2006, 16:33 ) *
om man är flygbassäk och får befattningen chaufför.är man aldrig med och strider då? köra man mest lastbil då?

hm ingen aning men jag kan inte tro att man bara får bil. men det finns säkert någon tråd om flygbassäk, sök på lite du
Mägz
Okej, men hur många KB är der då till 2.skv?

Och är inte grupperna väldigt stora i liv.skv 15pers/grupp?!?
180 GB till 12grupper á ett KB/styck låter väldigt stort, det är väl en tropp som är 15pers grupp är väl snarare 6-10?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.